Spring naar bijdragen

De betekenissen van het boek Openbaring


Aanbevolen berichten

Op 31-12-2023 om 06:20 zei Dat beloof ik:

Kennelijk geniet hij van het spelletje met satan en zijn de mensen slechts speeltjes. Een liefhebbende en almachtige God had satan al lang definitief uitgeschakeld. Maar dat is niet het geval. 

Ik denk dat het beeld van een almachtige God niet klopt. Het is ook niet waar jij in gelooft, dus zullen we dat in dit nieuw jaar maar ontmaskeren en ontmantelen.   
De evangelist beschrijft niet een hels gewelddadig spektakel, maar heeft al zijn troeven gezet op dat lam.
Het lijkt oorlogstaal, maar precies lezend, beschrijft het dat juist niet.
Openbaring 19:11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid.    
Openbaring 19:15 En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heidenvolken zou slaan. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.

De evangelist ziet het voor zich dat er geen duivelse misleiding meer is en dat de vervolgden in Jezus naam met hem gaan meeregeren vanuit de hemel.

Openbaring 20:3 en wierp hem (al die duivelse werktuigen) in de afgrond, en sloot hem daarin op en verzegelde die boven hem, opdat hij de volken niet meer zou misleiden, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zouden zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten.  
Openbaring 20:4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, en die het beest en zijn beeld niet hadden aanbeden, en die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij leefden en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.

Volgens mij denken de JG hierbij al aan een aardse regering, maar dit is een hemelse regering (in navolging van Jezus).    
Heeft Johannes hier gelijk gekregen? Is de misleiding van de duivel gebonden en klinkt het waarachtige woord van God?

Als je zegt: God speelt met de mens een spelletje, dan is dat nergens uit de tekst te halen.    
Is het juist wat de evangelist beoogt te voorkomen: misleiding met het verhaal van het evangelie van en over Jezus.   
En de evangelist trekt hier duizend jaar voor uit. Dat is bijbels gezien een enorm lange tijd.   
Het is wellicht ook realistisch om te verkondigen dat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er niet gelijk zijn.
 

Maar ooit zal die komen volgens de evangelist en wordt er met het kwaad definitief afgerekend.    
Er staat niet dat in die duizend jaar er geen ziekte en dood in deze wereld is.  
Ik snap best dat mensen dat heel lastig kunnen verbinden met een liefhebbende God.  
Deze God speelt echter geen spelletje. Die duivelse bewering is gebonden en vanuit de hemel klinkt een ander geluid.

Hoe lastig is het om allerlei beelden over de macht van God los te laten en even realistisch te worden als deze evangelist.   
Het is ook steeds weer een oproep aan welke kant je zelf staat.    
Welk merkteken staat op je hoofd: die van autoritaire machthebbers (uitgebeeld in de keizers van Rome) of die van de machteloze Jezus, die als machteloos lam juist alle macht heeft gekregen.   
Dat dit geen wiskunde is maar een geloofsverhaal dat alleen vanuit de hemel (zoals heel Openbaring) kan klinken, lijkt me verder logisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dit topic kunnen allerlei teksten van het laatste bijbelboek Openbaring besproken worden. Het is een van de meest controversiële boeken in de bijbel.  Voorspelt het de toekomst (zoals Nostradamus)

Ik hoop voor je dat het niet doorzet. Beterschap!

Het beest dat in Openbaring 13 beschreven staat komt overeen met de nationale dieren van de BRICS-landen  ( Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika)  en per 1 januari jongstleden zijn er vijf e

32 minuten geleden zei Breuk:

Ik denk dat het beeld van een almachtige God niet klopt. Het is ook niet waar jij in gelooft, dus zullen we dat in dit nieuw jaar maar ontmaskeren en ontmantelen.   

Daar gaat het in dit topic ook niet over, het gaat over het boek Openbaring.

32 minuten geleden zei Breuk:

Het lijkt oorlogstaal, maar precies lezend, beschrijft het dat juist niet.
Openbaring 19:11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid.    
Openbaring 19:15 En uit Zijn mond kwam een scherp zwaard, opdat Hij daarmee de heidenvolken zou slaan. En Hij zal hen hoeden met een ijzeren staf. En Hij treedt de wijnpersbak van de wijn van de grimmige toorn van de almachtige God.

Tsja, het is maar net wat je vet maakt.

Maar geen oorlogstaal? Wat doen de termen 'oordelen', 'oorlog voeren', 'met een zwaard heidenen slaan' er dan in? 
De schrijver, als hij geen oorlogstaal wil bezigen, hoeft die termen niet te gebruiken. 
En dan laat je weg:
- het in bloed gedoopte bovenkleed (vers 13) 
- de legers in de hemel die hem volgen (vers 14)
- vers 19, waar letterlijk staat dat het om een oorlog gaat ( Hun legers bijeen verzameld om oorlog te voeren..) 

Het is uitgesloten dat iemand zoiets schrijft en NIET op een oorlog doelt.

48 minuten geleden zei Breuk:

Als je zegt: God speelt met de mens een spelletje, dan is dat nergens uit de tekst te halen.  

Wellicht niet enkel uit Openbaring, maar wel als je de rest van de Bijbel er naast legt. Die ken je toch, neem ik aan?
Welnu, als het niet lukt 2 (Adam en Eva) of 8 (Noach en familie) je wil te laten doen, dan begrijp ik werkelijk niet dat mensen denken dat het met de hele wereld wel zal lukken.
Dan heb ik echt het idee dat zo'n God een spelletje speelt om te kijken hoe ver hij kan gaan.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Daar gaat het in dit topic ook niet over, het gaat over het boek Openbaring.

Tsja, het is maar net wat je vet maakt.

Maar geen oorlogstaal? Wat doen de termen 'oordelen', 'oorlog voeren', 'met een zwaard heidenen slaan' er dan in? 
De schrijver, als hij geen oorlogstaal wil bezigen, hoeft die termen niet te gebruiken. 
En dan laat je weg:
- het in bloed gedoopte bovenkleed (vers 13) 
- de legers in de hemel die hem volgen (vers 14)
- vers 19, waar letterlijk staat dat het om een oorlog gaat ( Hun legers bijeen verzameld om oorlog te voeren..) 

Het is uitgesloten dat iemand zoiets schrijft en NIET op een oorlog doelt.

Wellicht niet enkel uit Openbaring, maar wel als je de rest van de Bijbel er naast legt. Die ken je toch, neem ik aan?
Welnu, als het niet lukt 2 (Adam en Eva) of 8 (Noach en familie) je wil te laten doen, dan begrijp ik werkelijk niet dat mensen denken dat het met de hele wereld wel zal lukken.
Dan heb ik echt het idee dat zo'n God een spelletje speelt om te kijken hoe ver hij kan gaan.  

Ik heb het al eerder gevraagd, maar denk jij dat het Adam en Eva verhaal en het verhaal van Noach historische verhalen zijn?    
Het lijkt me heel belangrijk voor de discussie om dat eerst vast te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Breuk:

Ik heb het al eerder gevraagd, maar denk jij dat het Adam en Eva verhaal en het verhaal van Noach historische verhalen zijn?    
Het lijkt me heel belangrijk voor de discussie om dat eerst vast te stellen.

Dat is niet zo belangrijk. We hebben het over het bijbelboek Openbaringen, en de teksten daarin legt ik naast andere Bijbel delen. Wat mijn persoonlijk idee over die teksten daar mee te maken heeft,  is voor mij niet belangrijk. Al lijkt me vrij duidelijk hoe ik over Adam en Eva denk, het gaat daar niet over. Het gaat er over wat er over in de Bijbel staat.

Je vraag begrijp ik wel, omdat je zelf gewend bent om vanuit je geloof bepaalde teksten te interpreteren. Bij mij werkt dat niet zo. Ik legde de teksten naar elkaar, zonder daarbij te overwegen of die nu waar of niet zijn, het gaat me om de teksten. Een dan krijg je dus een overweging zoals ik die schreef een waar je met bovenstaande op reageerde. Ik begrijp die reactie wel. Maar het is dus irrelevant. Mijn referentiekader is niet jouw referentiekader.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is niet zo belangrijk. We hebben het over het bijbelboek Openbaringen, en de teksten daarin legt ik naast andere Bijbel delen. Wat mijn persoonlijk idee over die teksten daar mee te maken heeft,  is voor mij niet belangrijk. Al lijkt me vrij duidelijk hoe ik over Adam en Eva denk, het gaat daar niet over. Het gaat er over wat er over in de Bijbel staat.

Je vraag begrijp ik wel, omdat je zelf gewend bent om vanuit je geloof bepaalde teksten te interpreteren. Bij mij werkt dat niet zo. Ik legde de teksten naar elkaar, zonder daarbij te overwegen of die nu waar of niet zijn, het gaat me om de teksten. Een dan krijg je dus een overweging zoals ik die schreef een waar je met bovenstaande op reageerde. Ik begrijp die reactie wel. Maar het is dus irrelevant. Mijn referentiekader is niet jouw referentiekader.

Het is ook niet dat ik met een onhistorische lezing wil aantonen, dat de verhalen niet meer relevant zijn.    
Dat verwijt krijg ik vaker, maar ik neem de teksten juist heel serieus.   
Alleen de verhalen zijn niet historisch, dus moeten we op zoek naar de betekenis en het niet als een chronologische geschiedenis opvatten.  
Ik heb al vaker over Genesis geschreven en ook daarin zie je dat God een bijzondere weg gaat (volgens de schrijvers).  
Hij gaat een verbintenis aan met een klein volkje dat speelbal is tussen de grootmachten.

Dat volkje ziet dat als hun opdracht (hun rol) tussen de volken. Beelddrager van deze God (Genesis 1).  
Men schrijft heel realistisch hoe moeizaam die opdracht is en uiteindelijk ook faalt.  
Deze specifieke God laat echter dit kleine volkje niet los.    
Het verhaal is geschreven vanuit de gedachte dat het in Israël om alle mensen gaat (staat al in Genesis).
In het NT worden dan ook alle mensen erbij betrokken.

Al die Genesis verhalen gaan al over die opdracht en is dus ook weer historisch uit te leggen,  
als je het zet in het grotere verhaal van Israël.    
Het verhaal is best weerloos en ik kan me voorstellen dat het kritiek oplevert.  Je kunt ook zeggen dat het ongeloofwaardig is.  
Echter als je de verhalen bekritiseert, dan moet je ook wel snappen waar ze over gaan en niet meegaan in een historische uitleg.  
Het is inmiddels wel duidelijk dat deze historische uitleg aan alle kanten rammelt.  
Een vrucht eten en dan de hele mensheid in een erfzonde storten die alleen Jezus kan oplossen of een God die vrijwel de hele mensheid uitroeit (verhaal van Noach), het is nooit gebeurd en het is een verkeerde uitleg.

Mijn kritiek op vele atheïsten is dat ze zelf ook blijven hangen in een historische uitleg en dat dan ongeloofwaardig vinden.  
Het zou veel interessanter zijn om dat los te laten en dan te kijken of er nog een andere weg mogelijk is.

Maar terug naar Openbaring. Het is inderdaad oorlogstaal dat geuit wordt.  Nu is de doelgroep de vervolgde christenen, die juist slachtoffer waren van geweld.   
Is Jezus ook weer een keizer die met hetzelfde geweld zijn tegenstanders gaat verslaan.    
Vele christenen zien dat zo. Jezus komt terug en zal de ongelovigen een ontzettend pak slaag gaan geven.    
Is er dan echt wat anders of zijn het dezelfde machtsverhalen?
Hoeveel mensen gebruiken religie om hun macht te etaleren en hun gebied uit te breiden.  
Een terecht punt is dat deze verhalen wellicht te weinig macht hebben om die machthebbers aan te pakken.  
Het begint echter met een goede uitleg en dan is Jezus als een oorlogzuchtige nieuwe keizer schetsen niet de juiste.   

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaring 19
17. En ik zag één engel dicht bij de zon staan, en hij riep met luide stem naar alle vogels die hoog aan de hemel vlogen: Kom en verzamel u voor het avondmaal van de grote God,
18. om te eten vlees van koningen, en vlees van oversten over duizend, en vlees van machtigen, en vlees van paarden en van hen die daarop zitten, en vlees van alle vrijen en van slaven, kleinen en groten.
19. En ik zag het beest en de koningen van de aarde en hun legers bijeenverzameld om oorlog te voeren tegen Hem Die op het paard zat, en tegen Zijn leger.
20. En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.
21. En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels werden verzadigd met hun vlees.

Ja leg dit maar eens fatsoenlijk uit…

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Breuk:

Openbaring 19
17. En ik zag één engel dicht bij de zon staan, en hij riep met luide stem naar alle vogels die hoog aan de hemel vlogen: Kom en verzamel u voor het avondmaal van de grote God,
18. om te eten vlees van koningen, en vlees van oversten over duizend, en vlees van machtigen, en vlees van paarden en van hen die daarop zitten, en vlees van alle vrijen en van slaven, kleinen en groten.
19. En ik zag het beest en de koningen van de aarde en hun legers bijeenverzameld om oorlog te voeren tegen Hem Die op het paard zat, en tegen Zijn leger.
20. En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.
21. En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels werden verzadigd met hun vlees.

Ja leg dit maar eens fatsoenlijk uit…

Dat is niet zo heel erg lastig. 
Wensdenken vanuit een religieuze achtergrond. De mensen voor wie die is geschreven bevinden zich in een situatie waarin ze worden onderdrukt. En hebben duidelijk wraakzuchtige gevoelens. Degene die het schreef heeft dit allemaal in een droom gezien. Iedereen droomt wel eens. Maar dromen zijn bedrog.
Als je dromen wilt gaan uitleggen dan geef je een droom meer status dat hij heeft: dan wordt het vaak gezien als toekomstvoorspelling, dat zien we vaker in de Bijbel.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Mijn kritiek op vele atheïsten is dat ze zelf ook blijven hangen in een historische uitleg en dat dan ongeloofwaardig vinden.  
Het zou veel interessanter zijn om dat los te laten en dan te kijken of er nog een andere weg mogelijk is.

Dat begrijp ik, probleem is echter dat ik in het ene gesprek te maken heb met christenen die wel alles letterlijk opvatten en in het andere weer niet.
In het eerste geval doe ik dan vaak wat ik hier deed: meegaan in de letterlijke uitleg en daarvan de ridiculiteit laten zien. Vandaar mijn vergelijking van Openbaring met de schepping en de zomdvloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Breuk:

Openbaring 19
17. En ik zag één engel dicht bij de zon staan, en hij riep met luide stem naar alle vogels die hoog aan de hemel vlogen: Kom en verzamel u voor het avondmaal van de grote God,
18. om te eten vlees van koningen, en vlees van oversten over duizend, en vlees van machtigen, en vlees van paarden en van hen die daarop zitten, en vlees van alle vrijen en van slaven, kleinen en groten.
19. En ik zag het beest en de koningen van de aarde en hun legers bijeenverzameld om oorlog te voeren tegen Hem Die op het paard zat, en tegen Zijn leger.
20. En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt.
21. En de overigen werden gedood met het zwaard van Hem Die op het paard zat, namelijk het zwaard dat uit Zijn mond kwam. En alle vogels werden verzadigd met hun vlees.

Ja leg dit maar eens fatsoenlijk uit…

God is liefde maar tapt de evangelist uit een ander vaatje.  
Hij zegt dat de vogels komen om alle vlees (zelfs de kleinen) te eten.  
 

Hier geen ‘alles komt goed’. Komen we in het laatste bijbelboek toch weer met oog om oog tand om tand.  
De ultieme wraak van de vervolgden, die nu gaan genieten van een gewelddadig spektakelstuk.  
Dat het beest en de valse profeet er aan gaat daar kunnen we ons vinden. Het liefst vandaag dan morgen.  
 

Het valt ook op dat de hemelse legers geen oorlog voeren, maar dat het beest dat wel doet.   
Maar dan is ook de vraag wie zijn die ‘overigen’.  Dat doet me denken aan Mattheus 25 vanaf 31.   
Ook zo’n lastig maar aan de andere kant ook geweldig stuk.    
Breukelman heeft in een exegese aangegeven dat Jezus niet een ‘zijn’ linkerkant heeft en    
dat (Mattheüs 25:41) het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.   En dus niet voor de mens.  
Het zijn teksten die op zijn scherpst geschreven zijn. God speelt geen spelletje.    
Maar kun je in deze tekst van Openbaring ook in die richting denken. Erg overtuigend klinkt het niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In openbaring 6 worden er 7 zegels verbroken. 

Bij de 4e wordt een kwart van de mensheid uitgemoord.

Bij de 5e wordt er om nog meer dood en ellende gevraagd maar moeten ze nog even "korte tijd" geduld hebben. 

Bij de 6e is het eindelijk zover en vallen er sterren op aarde en scheurt de hemel los.  Het meest wonderlijke is dat er nog mensen zijn die dat overleven ook.  Waarschijnlijk wist de openbaring hebber niet wat een ster was. 

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/REV.6/Openbaring-6/

7 Toen het vierde zegel werd verbroken, hoorde ik het vierde wezen zeggen: ‘Kom!’ 8  Toen zag ik een vaalgeel paard. De ruiter heette Dood, en Dodenrijk vergezelde hem. Zij kregen toestemming om op een vierde deel van de aarde dood en verderf te zaaien, door middel van het zwaard, hongersnood, dodelijke ziekten en wilde dieren.

9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10  Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult U de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat het aantal dienaren compleet zou zijn: zij en hun broeders en zusters die net als zij gedood zouden worden.

12  Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood. 13  De sterren vielen op de aarde, zoals late vijgen die door een stormwind van de boom worden gerukt. 14  De hemel scheurde los en rolde zich als een boekrol op. Geen berg of eiland bleef op zijn plaats. 15  Koningen, machthebbers, legeraanvoerders, rijken, aanzienlijken, slaven en vrije mensen, iedereen trachtte zich te verbergen in grotten en tussen de rotsen in de bergen. 16  Ze riepen de bergen en de rotsen toe: ‘Val op ons neer! Verberg ons voor het oog van Hem die op de troon zit en voor de toorn van het lam! 17  Want nu is de grote dag van hun toorn aangebroken, en wie kan die doorstaan?’

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

In openbaring 6 worden er 7 zegels verbroken. 

Bij de 4e wordt een kwart van de mensheid uitgemoord.

Bij de 5e wordt er om nog meer dood en ellende gevraagd maar moeten ze nog even "korte tijd" geduld hebben. 

Bij de 6e is het eindelijk zover en vallen er sterren op aarde en scheurt de hemel los.  Het meest wonderlijke is dat er nog mensen zijn die dat overleven ook.  Waarschijnlijk wist de openbaring hebber niet wat een ster was. 

 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/REV.6/Openbaring-6/

7 Toen het vierde zegel werd verbroken, hoorde ik het vierde wezen zeggen: ‘Kom!’ 8  Toen zag ik een vaalgeel paard. De ruiter heette Dood, en Dodenrijk vergezelde hem. Zij kregen toestemming om op een vierde deel van de aarde dood en verderf te zaaien, door middel van het zwaard, hongersnood, dodelijke ziekten en wilde dieren.

9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10  Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult U de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat het aantal dienaren compleet zou zijn: zij en hun broeders en zusters die net als zij gedood zouden worden.

12  Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood. 13  De sterren vielen op de aarde, zoals late vijgen die door een stormwind van de boom worden gerukt. 14  De hemel scheurde los en rolde zich als een boekrol op. Geen berg of eiland bleef op zijn plaats. 15  Koningen, machthebbers, legeraanvoerders, rijken, aanzienlijken, slaven en vrije mensen, iedereen trachtte zich te verbergen in grotten en tussen de rotsen in de bergen. 16  Ze riepen de bergen en de rotsen toe: ‘Val op ons neer! Verberg ons voor het oog van Hem die op de troon zit en voor de toorn van het lam! 17  Want nu is de grote dag van hun toorn aangebroken, en wie kan die doorstaan?’

 

Ik volg de uitleg dat bij de eerste 4 zegels de situatie op de aarde wordt beschreven waar oorlog en ziekte de dienst uitmaken.  
Heb je de 2 video’s van de bibleproject gezien over Openbaring?

https://www.youtube.com/watch?v=wugonPMFXdw  

https://www.youtube.com/watch?v=cGdAJqhuIBM

De eerste 4 zegels van de boekrol worden geopend en Johannes ziet vier ruiters. 
Het is een beeld uit het boek Zacharia hoofdstuk 1 en zij symboliseren tijden van oorlog, overwinning, honger    
en dood oftewel een tragische doorsneedag in de menselijke geschiedenis

Dan beschrijft het vijfde zegel de vermoorde christelijke martelaren voor God's Hemelse troon en de roep van    
hun onschuldige bloed rijst voor God op als rook uit het rookaltaar en hen wordt gezegd dat    
ze moeten rusten omdat er nog meer christenen zullen sterven.

We horen dat het niet voor altijd zal duren. Het zesde zegel is Gods ultieme antwoord op hun roep.    
Hij brengt de dag van de heer die werd omschreven in Jesaja en Joël en de mensen van de aarde roepen uit wie    
kan dit doorstaan en dan uit het niets onderbreekt Johannes de actie met een pauze om die vraag te beantwoorden

Johannes ziet een engel met een zegelring die komt om een beschermend zegel te plaatsen op Gods dienaren die al deze moeilijkheden doorstaan en hij hoort het aantal van degenen die zijn verzegeld: 144.000. Het is een militaire volkstelling zoals in het boek Numeri hoofdstuk 1 het zijn er 12.000 uit elk van de 12 stammen van Israël.

Let op: Het aantal van dit leger is wat Johannes hoort net zoals hij hoorde over de overwinnende Leeuw van      
Juda maar in beide  gevallen zag hij vervolgens toen hij zich omdraaide hoe die militaire beelden      
verrassend vervuld werden in Jezus het geslachte lam.

Dus wanneer je dit messiaanse leger van God koninkrijk ziet dan bestaat dit uit mensen van alle volken die Gods    
eeuwenoude belofte aan Abraham vervullen.      
Het is dit multi etnische leger, dat kan staan in Gods aanwezigheid omdat ze zijn verlost door het bloed      
van het lam en nu worden ze opgeroepen om te overwinnen niet door hun vijanden te doden maar door te lijden    
en te getuigen net als het lam.   
 

Openbaring is geen toekomst voorspellen, maar een geloofsbelijdenis over Jezus en een profetisch duiden    
van de tijd van Johannes en daarbij een hoopvolle verwachting dat de ‘dag van de Heer’ zal aanbreken.

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Breuk:

Openbaring is geen toekomst voorspellen, maar een geloofsbelijdenis over Jezus en een profetisch duiden    
van de tijd van Johannes en daarbij een hoopvolle verwachting dat de ‘dag van de Heer’ zal aanbreken.

 

Oh. Ok.  Opmerkelijk dat voor deze Johannes God en Jezus niet een en dezelfde zijn. God zit op een troon en het lam (Jezus denk ik) zit of staat midden voor de troon. 

 

 

15  Daarom staan ze voor Gods troon en zijn ze dag en nacht in zijn tempel om Hem te vereren. En Hij die op de troon zit zal bij hen wonen. 16  Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon zal hen niet meer steken, de hitte hen niet bevangen. 17  Want het lam midden voor de troon zal hen hoeden, hen naar de waterbronnen van het leven brengen. En God zal alle tranen uit hun ogen wissen.’

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus komt terug op de Olijfberg!?
Handelingen 1:11 die ook zeiden: Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.
12. Toen keerden zij terug naar Jeruzalem, van de berg die de Olijfberg genoemd wordt, die vlak bij Jeruzalem is en daar een sabbatsreis vandaan ligt.

Maar hier is het de Heere.      
Zacharia 14:3 Dan zal de HEERE uittrekken en tegen die heidenvolken strijden, zoals de dag dat Hij streed, op de dag van de strijd.    
4. Op die dag zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, ten oosten ervan. Dan zal de Olijfberg in tweeën gespleten worden naar het oosten en naar het westen. Er zal een zeer groot dal ontstaan, als de ene helft van de berg naar het noorden zal wijken en de andere helft ervan naar het zuiden.

 

Komt dit in Openbaring voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-1-2024 om 07:58 zei Breuk:

 

Maar terug naar Openbaring. Het is inderdaad oorlogstaal dat geuit wordt.  

Als een koning op een ezel binnenkwam dan wisten de mensen dat ze niets te duchten hadden van die koning, hij kwam dan in vrede. Kwam hij op een paard dan wisten ze dat het oorlog was.  De tijd dat Jezus op een ezeltje binnenkwam is geweest. In de eindtijd komt Hij “te paard”. Overigens schrijf jij dat de Heere Jezus zal afrekenen met de ongelovigen, maar dat woord staat niet in de bijbel. In de bijbel staat goddelozen.  Lang niet iedere ongelovige is een goddeloze. De Heere ziet het hart aan en Zijn Wet staat in ieders hart geschreven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Breuk:

Jezus komt terug op de Olijfberg!?
Handelingen 1:11 die ook zeiden: Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.
12. Toen keerden zij terug naar Jeruzalem, van de berg die de Olijfberg genoemd wordt, die vlak bij Jeruzalem is en daar een sabbatsreis vandaan ligt.

Maar hier is het de Heere.      
Zacharia 14:3 Dan zal de HEERE uittrekken en tegen die heidenvolken strijden, zoals de dag dat Hij streed, op de dag van de strijd.    
4. Op die dag zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, ten oosten ervan. Dan zal de Olijfberg in tweeën gespleten worden naar het oosten en naar het westen. Er zal een zeer groot dal ontstaan, als de ene helft van de berg naar het noorden zal wijken en de andere helft ervan naar het zuiden.

 

Komt dit in Openbaring voor?

Nee, het valt te lezen in Zacharia 14

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Flawless victory:

In de eindtijd komt Hij “te paard”. Overigens schrijf jij dat de Heere Jezus zal afrekenen met de ongelovigen, maar dat woord staat niet in de bijbel. In de bijbel staat goddelozen.  Lang niet iedere ongelovige is een goddeloze. De Heere ziet het hart aan en Zijn Wet staat in ieders hart geschreven. 

Vergeef het hen, ze wisten niet wat ze deden... zegt ie dan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Vergeef het hen, ze wisten niet wat ze deden... zegt ie dan. 

Bij de Wederkomst is het genadetijdperk voorbij Petra. Tweeduizend jaar geleden kwam Jezus als Verlosser, bij de Wederkomst komt hij als Rechter en als Koning.  Gelukkig komen er tijdens de Grote Verdrukking nog heel veel mensen tot geloof. Zij kunnen de Wederkomst positief tegemoet zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Dan weet je meteen hoe het zal vergaan met hen die wel wisten wat ze deden. 

2 Tessalonicenzen 2 

De wederkomst des Heren

1 Maar wij verzoeken u, broeders, met betrekking tot de komst van [onze] Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, 2 dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief, die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag des Heren (reeds) aanbrak. 3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, 4 de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.

5 Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij u was, u dit meermalen gezegd heb? 6 En gij weet thans wel, wat hem weerhoudt, totdat hij zich openbaart op zijn tijd. 7 Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking; (wacht) slechts totdat hij, die op het ogenblik nog weerhoudt, verwijderd is. 8 Dan zal de wetteloze zich openbaren; hem zal de Here [Jezus] doden door de adem zijns monds en machteloos maken door zijn verschijning, als Hij komt. 9 Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedrieglijke wonderen, 10 en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden. 11 En daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij de leugen geloven, 12 opdat allen worden geoordeeld, die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.

13 Maar wij behoren God te allen tijde om u te danken, door de Here geliefde broeders, dat God u als eerstelingen Zich verkoren heeft tot behoudenis, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid. 14 Daartoe heeft Hij u ook door ons evangelie geroepen tot het verkrijgen van de heerlijkheid van onze Here 

Gisteren heb ik nog een walgelijke toespraak gehoord van Yuval Harari. Het is werkelijk onvoorstelbaar wat hij met de mensen voor heeft. Bij de wilde beesten af. Hij wil God letterlijk vervangen door A.I. Vanaf de 25e minuut 

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Flawless victory:

2 Tessalonicenzen 2 

De wederkomst des Heren

1 Maar wij verzoeken u, broeders, met betrekking tot de komst van [onze] Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, 2 dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief, die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag des Heren (reeds) aanbrak. 3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, 4 de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.

5 Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij u was, u dit meermalen gezegd heb? 6 En gij weet thans wel, wat hem weerhoudt, totdat hij zich openbaart op zijn tijd. 7 Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking; (wacht) slechts totdat hij, die op het ogenblik nog weerhoudt, verwijderd is. 8 Dan zal de wetteloze zich openbaren; hem zal de Here [Jezus] doden door de adem zijns monds en machteloos maken door zijn verschijning, als Hij komt. 9 Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedrieglijke wonderen, 10 en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden. 11 En daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij de leugen geloven, 12 opdat allen worden geoordeeld, die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.

13 Maar wij behoren God te allen tijde om u te danken, door de Here geliefde broeders, dat God u als eerstelingen Zich verkoren heeft tot behoudenis, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid. 14 Daartoe heeft Hij u ook door ons evangelie geroepen tot het verkrijgen van de heerlijkheid van onze Here 

Gisteren heb ik nog een walgelijke toespraak gehoord van Yuval Harari. Het is werkelijk onvoorstelbaar wat hij met de mensen voor heeft. Bij de wilde beesten af.

Hoe kan Harari iets met mensen voor hebben? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Hoe kan Harari iets met mensen voor hebben? 

Bekijk s.v.p. een stukje van de video, vanaf de 25e minuut tot de 35e minuut ongeveer. Hij wil de mens laten geloven in intelligent design maar dan niet van God maar een door mensen gemaakt intelligent design in de vorm van A.I.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Flawless victory:

Bekijk s.v.p. een stukje van de video, vanaf de 25e minuut tot de 35e minuut ongeveer. Hij wil de mens laten geloven in intelligent design maar dan niet van God maar een door mensen gemaakt intelligent design in de vorm van A.I.

Doe je toch niets aan. Het zijn wereldmachten. Lees zoveel en zo vaak mogelijk de Schrift. Blijf dicht bij God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hermanos2:

Doe je toch niets aan. Het zijn wereldmachten. Lees zoveel en zo vaak mogelijk de Schrift. Blijf dicht bij God. 

Met je eens. Maar daarom is het wel goed om onder ogen te zien hoe letterlijk uitkomt wat er in de Bijbel beschreven staat. Dat de mens zijn troon boven God stelt.  Harari zegt letterlijk dat God wel de planten en de dieren heeft gemaakt maar dat de mens nu iets beters schept dan God heeft geschapen en dat de mens door A.I. onsterfelijkheid kan krijgen. Het is des duivels. En dat beseffend begrijp ik in ieder geval ook waarom Openbaring oorlogstaal bevat. Openbaring 13 zegt  (geparafraseerd) “wie kan krijg voeren tegen het beest?” Onze Heere Jezus Christus kan en zal dat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Harari zegt letterlijk dat God wel de planten en de dieren heeft gemaakt maar dat de mens nu iets beters schept dan God heeft geschapen en dat de mens door A.I.

Nee dat zegt hij niet. Hij zegt dat de wetenschap nu de evolutie door natuurlijke selectie vervangt door evolutie door intelligent design, en wel het design van de door mensen gemaakte AI. God  komt in zijn verhaal niet voor, behalve dan dat hij er nadruk op leg dat het dus niet gaat om ID door God.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nee dat zegt hij niet. Hij zegt dat de wetenschap nu de evolutie door natuurlijke selectie vervangt door evolutie door intelligent design, en wel het design van de door mensen gemaakte AI God  komt in zijn verhaal niet voor, behalve dan dat hij er nadruk op leg dat het dus niet gaat om ID door God.

Het zijn en blijven wappies maar dan zogenaamd uit de wetenschap. Maar wapper is wap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid