Spring naar bijdragen

Wikken en wegen


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Hopper:

Dat heet dianoia: 

Dianoia (Oudgrieks: διάνοια) is bij Plato het redenerende of discursieve verstand. Met de nous maakt het deel uit van het verstandelijk kennen. De rationele dianoia heeft echter vooronderstellingen die in tegenstelling tot de hogere, beschouwende intuïtieve nous niet gefundeerd zijn. (bron wiki)

Dat zelfstandig nadenken is altijd een denken over iets.    Waarmee de menselijk geest 'grijpt' in zijn omgeving en zodoende meent controle te hebben.  Dat is wat we terug zien bij wettische gelovigen, van welk geloof dan ook.  De moderne Farizeeën waar Jezus zo tegen ageerde.   Zij richten zich op Gods uiterlijke wet. In dat licht worden ook vaak de belijdenisgeschriften bestudeerd. Men denkt dat geestelijke groei afhankelijk is van het zich houden aan regels en wetten. 

En dat is niet zelfstandig nagedacht van jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ethiek zie ik als zelfverplichting, dus een moeten. Het doordenken is dan niet blijven hangen in wikken en wegen, maar het hart laten spreken, ongeacht de consequenties. het hart als grensre

Ik wilde spiegelen, en nu pas begrijp je al die onzinnen.

Dan wil je weten wat voelen en bewustzijn is en dan ga je niet bij jezelf te rade, maar ga je 15 minuten lang je tijd verdoen aan iemand die het ook niet weet.   Zou Antonio Damasio het namelijk wél w

En als ik wik en weeg, dan ben ik niet aanwezig voor mijzelf.  Het discursieve denken schept de mogelijkheid van ons bestaan (ik denk 'dus' ik ben) , maar niet aan de werkelijkheid van mijn bestaan.   Dat zelfstandig nadenken wordt veel te veel eer toe gezwaaid.....

 

Je zou dus kunnen zeggen: zolang ik wik en weeg (en daarmee nadenk) ben ik niet wezenlijk, slechts mijn gedachten zijn er.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat blijkt.

Het zelfstandig nadenken is een illusie. Een romantiek van op je eigen benen staan. In werkelijkheid zijn we in grote mate afhankelijk van anderen, altijd.

2 uur geleden zei Petra.:

Ja hoor; laaggeletterd zijn, daar knapt een maatschappij van op. :huh:

Als zulke malle ideeën gemeengoed zijn, snap ik dat het zo abominabel gesteld is in het onderwijs.   

Onderwijs heeft de illusie een ongelijkheid weg te halen, de goedbedoelde methoden (geen rare ideeen) werken helaas niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Ja hoor; laaggeletterd zijn, daar knapt een maatschappij van op. :huh:

Als zulke malle ideeën gemeengoed zijn, snap ik dat het zo abominabel gesteld is in het onderwijs.   

Ik ben niet tegen onderwijs, maar ik merk wel op dat onderwijs een menstype genereert wat zijn eigen gedachten op de troon zet.   Een menstype wat je zelf al met je 'malle ideeën' weergeeft.   Misschien ben jij hoog opgeleid, goed voor jou dan.   Maar ik heb soms meer wijsheid gevonden in mensen die wij 'simpel' zouden noemen.   Zalig zijn de armen van geest....

9 uur geleden zei Breuk:

Je hebt m.i. dit forum nodig om jouw doelloosheid te lijf te gaan.   
Je komt erg eenzaam over.  Heb je geen andere hobby’s?
 

Wilt u aansluiten in de rij van zelfbenoemde psychologen?  Achter HJW is nog een plaatsje vrij.  Netjes op uw beurt wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan wil je weten wat voelen en bewustzijn is en dan ga je niet bij jezelf te rade, maar ga je 15 minuten lang je tijd verdoen aan iemand die het ook niet weet.   Zou Antonio Damasio het namelijk wél weten, dan had hij nooit een filmpje gemaakt, laat staan een boek geschreven.   

Maar het discursieve denken wil alles maar be'denken.....wat een treurnis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Monachos:

Jammer is dat bij Hopper hè.

Ja dat dacht ik al, die reactie, erg flauw en geeft precies aan wat er ontbreekt bij Petra en jou.

Hopper geeft een en al zelfreflectie, maar in plaats van dat jullie dat doordenken en op jezelf betrekken, gaan jullie wijzen met het vingertje.

Nu is dit verder geen oordeel hoor.

Jullie doen maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

 

29 minuten geleden zei Noel2:

Nooit enige zelfreflectie helaas.

Hoezo nooit. Hoezo geen enige zelfreflectie. Wat is dat nou weer voor een kinderachtig en veroordelend statement op niks af. 

Wat voor zelfreflectie wil je graag zien dan ? 

Deze ?  

17 minuten geleden zei Noel2:

De reflectie ben ik geestelijk of niet.

Het niet onderscheid maken (geestelijk) of wel onderscheid maken.(natuurlijk)..

Reflecteer dan eens op je eigen schrijfsels. Het loopt over van onderscheid en oordelen.  Prima hoor, niet menselijks is ons vreemd. Maar als je net gaat doen of je geestelijker bent dan het gewone (natuurlijke) volk... heb je nog heel wat zelfreflecteren te doen. Ik denk dat ik minder oordeel en veroordeel dan zowel jij als Hopper. 

 

Maar goed.. ik vind het wel best hoor. Boeken zijn fout, nadenken is fout, onderwijs is fout, YT is fout, Damasio is fout.  Fout op fout op fout op fout...  wat wel goedgekeurd wordt.. ??? sja..alleen eigen gedachten want er ontkomt weinig aan ongebreidelde verbeterdrift.  

Wie o wie zet nou "zijn eigen gedachten op de troon" dan ?!

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Monachos:

Hopper vraagt zich helemaal niet af of hij geestelijk is. Hij meent dat 100% zeker te weten en dat zie je bij elk oordeel dat hij velt over wie hij als 'natuurmensen' beschouwt. Waar hij zich wel of niet van onderscheidt :?

Maar het is fijn voor Hopper dat hij in elk geval één fan/volgeling heeft op dit forum.

Het probleem is dat jullie niets van Hoppers schrijven serieus overdenken, en overal een spel van egootjes tegenover elkaar van maken. Alleen de vorm wordt bekeken. Is die grappig dan wordt er gelachen. En zo leef je volkomen oppervlakkig voor wat de inhoud is. De blik gaat blijkbaar niet dieper.

2 minuten geleden zei Petra.:

Ik raak er vooral meer van overtuigd dat onderwijs, boeken, lezen, leren, nadenken, doordenken, zelfreflectie en kunnen wikken en wegen... hartstikke belangrijk is. 

Hou toch op, in jouw poging tot zelfreflectie dat je niet oordelend zou zijn zit weer een keihard oordeel en maak je weer een hard onderscheid zij/wij.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Noel2:

Hou toch op, in jouw poging tot zelfreflectie dat je niet oordelend zou zijn zit weer een keihard oordeel.

Beter lezen! 

Je ziet mij nooit schrijven dat ik geen onderscheid maak en niet oordeel. Ik reken mezelf namelijk tot het gewone volk. De 'natuurmens'..zeg maar. 

Wat ik wél schreef is dat ik minder oordeel en veroordeel dan jij en Hopper. Die zoveel 'geestelijker' proberen te lijken. 

Lees maar.. wat je er allemaal weer uit gooit voor oordelen in je vorige post(s).

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Beter lezen! 

Je ziet mij nooit schrijven dat ik geen onderscheid maak en niet oordeel. Ik reken mezelf namelijk tot het gewone volk. De 'natuurmens'..zeg maar. 

Wat ik wél schreef is dat ik minder oordeel en veroordeel dan jij en Hopper. Die zoveel 'geestelijker' proberen te lijken. 

Lees maar.. wat je er allemaal weer eruit gooit voor oordelen. 

“Ik oordeel minder, omdat jullie veel oordelen.” Zo is de opbouw van jouw “zelfreflectie”. Dat is geen reflectie, dat is een oordeel.

De conclusies dat boeken/onderwijs/Damasio’s denken veroordeeld worden is aan jou.

Als overdenking geldt alleen dat al dat wikken en wegen tot absurde en mensonterende conclusies en handelen kan komen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

En wat is het dat oordeelt?   Bij ieder mens is dat het discursieve, redenerende denken.   Zelfs op een geloofsforum wordt nog niet begrepen dat 'kennis van goed en kwaad' uit het (redenerende) denken voortkomt.  Kennis van goed en kwaad is altijd opdelend. Een eigenschap van de natuurmens die opdeelt in inferioriteit en superioriteit.   Dat zien we hier ook weer terug, wij (Petra, HJW en Bastiaan) zijn goed en 'hunnie' zijn degenen die het gedaan hebben.

De geestelijke mens maakt geen onderscheid tussen superioriteit en inferioriteit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha!  Eindelijk komen we ergens.  Bewustzijn is idd inhoudsloos.  

En over inhoudsloos valt niets te zeggen.  Of te overdenken.  Doe je dat wel, dan wordt het een denkobject.    Maar ja, de mens wil altijd maar denken.....

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid