Spring naar bijdragen

Kunnen transgenders gedoopt worden en peetouders zijn?


Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei Petra.:

‘Toen de Eeuwige Adam schiep, schiep Hij hem met twee gezichten. Daarna splitste Hij hem en maakte hem met twee kanten’

Jij komt met een stuk van hoe het volgens sommige moet zijn geweest gebaseerd op lucht.

Want in genesis lees ik dat God eerst Adam schiep en dat de vrouw uit Adam is genomen.

Nergens lees ik dat Adam twee gezichten had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 118
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kun jij alleen iets zeggen over onderwerpen als seksualiteit en gender?   (Over kwetsbare groepen toch, die allang de kerk ontvlucht zijn.) Daar kun je de rechtzinnige christen aan herkennen.  

Petrus verloochende Jezus 3 maal.  Toch wordt hij door Jezus niet afgewezen.   Het is nogal vreemd om te lezen dat mensen hier christenen even afserveren. De voorbeelden in het OT(volk Israël) in

Hallo Goeiemoggel, ik sta hier ambivalent in.  We dienen ieder mens te respecteren die een ander gender wenst, we mogen immers niet oordelen.  Dat gezegd hebbende zie ik transgenders als dwalende mens

1 minuut geleden zei Thinkfree:

Want in genesis lees ik dat God eerst Adam schiep en dat de vrouw uit Adam is genomen.

Er wordt iets uit genomen wat er al in zat hè.  Adam was eerst een androgyne eenling, en werd daarna gesplitst in een mannelijke en vrouwelijke helft. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:

Je valt in herhaling, bij zaken die al duidelijk zijn weerlegd.

Insgelijks. 

39 minuten geleden zei Thinkfree:

.. we hebben al geconstateert in de bijbel dat God ons schiep als man en vrouw.

Als je correct wil constateren.. dan staat ook dat er niet.  Er staat: mannelijk en vrouwelijk. (Let op! Er staat NIET mannelijk OF vrouwelijk).  Sterker nog er staat: God schiep hem mannelijk en vrouwelijk. ALS evenbeeld van God. 

 

Genesis 1:26-27: God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken (…).’ God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Goeiemoggel:

Nee hoor, het gaat er om wat God in de bijbel er over zegt:

18Als Ik tegen de goddeloze zeg: U zult zeker sterven, en u hebt hem niet gewaarschuwd en u hebt niet gesproken om de goddeloze voor zijn goddeloze weg te waarschuwen om hem in het leven te behouden: die goddeloze zal in zijn ongerechtigheid sterven, maar Ik zal zijn bloed van uw hand eisen.

En waar in de Bijbel wordt iets gezegd over transgenders (en dan laat ik 'door God' maar even weg) ... ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Monachos:

Als ik mij nou laat ombouwen tot vrouw en dan kloosterlinge wil worden, is dat dan een non-issue?

Dat is voor de katholieke kerk inderdaad een non-issue.  Beluister maar  de ca. 29e tot en met de 32e minuut van deze uitstekende lezing van Willem Ouweneel

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Flawless victory:

Dat is voor de katholieke kerk inderdaad een non-issue. Beluister maar  de ca. 29e tot en met de 32e minuut van deze uitstekende lezing van Willem Ouweneel

Die man verandert nog vaker van mening dan van onderbroek. Het katholieke standpunt is natuurlijk dat dit gewoon niet wordt geaccepteerd.  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Je valt in herhaling, bij zaken die al duidelijk zijn weerlegd.

 

 

Adam en Eva zijn geen historische personen en het verhaal heeft niets met een genderdiscussie te maken, maar beschrijft in een notendop de rol die Israël speelt in de geschiedenis (als beelddrager van deze specifieke God).   
We zijn inmiddels 20-25 eeuwen verder. Hoe denk je dat de bijbelschrijvers (dus ook Paulus) de woorden nu kiezen indien ze de huidige informatie tot zich hebben genomen.  
De bijbel is geen magisch boek met antwoorden op alle levensvragen.    
Het is zeker een boek om de richting te bepalen in alle levensvragen en dan kom ik (en steeds meer christenen) tot een ander inzicht.  
 

Welke christen heeft een direct lijntje met de hemel en kan het even daar navragen?   
Christenen die zich achter bijbelteksten verschuilen (ook om het wel positief te duiden), vraag ik altijd: maar hoe denk je nu zelf?   
Hoe ga je hiermee om als het je eigen kind, neef of buur is?  Ik krijg dan vrijwel nooit antwoord.   
Dus Thinkfree, wat zeg jij tegen je kind? Ik accepteer je niet? 
 

En dan die uitspraak van Goedemoggel dat hij het uit liefde voor de ander doet. Vraag ook even aan die ander, of die het ook als liefdesdaad opvat.  Makkelijk, lekker rechtzinnig je versjes intypen vanuit je stoel.  
Ik wil graag aanwezig zijn, als jullie voor de rechterstoel staan van Jezus. Hij zal rechtspreken en rechtdoen.   
En ook ik zal voor die stoel moeten verschijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Genesis 1:26-27: God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken (…).’ God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem

Dit is een opzettelijke leugen en valse  weergave van genesis1: 26-27

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het katholieke standpunt is natuurlijk dat dit gewoon niet wordt geaccepteerd.  

De facto aanvaardt men de transitie. Dus de transseksueel kan ter communie gaan, maak ik daaruit op. De jure blijft hij of zij van het geslacht waarmee hij of zij geboren werd.  Dus een transvrouw kan niet intreden in een nonnenklooster. Dat is het katholieke standpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Die man verandert nog vaker van mening dan van onderbroek. Het katholieke standpunt is natuurlijk dat dit gewoon niet wordt geaccepteerd.  

Ik raad je aan de hele lezing te beluisteren. Dan zou je misschien niet zo veroordelend cq rancuneus jegens het christendom  reageren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Waarom kies je ervoor om dit bijbelgedeelte wèl letterlijk te nemen? 

Rechterstoel is niet letterlijk. En het oordeel is natuurlijk al uitgesproken.

Johannes 3:18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Breuk:

Rechterstoel is niet letterlijk. En het oordeel is natuurlijk al uitgesproken.

Johannes 3:18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Is het oordeel al uitgesproken en daarmee onveranderlijk? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:

Ook dit is een leugen, de bijbel is qua schrijfstijl  heel duidelijk dat het gaat over mensen die echt geleefd hebben.

"Adam werd ..... oud en hij stierf."

Ga eens in gesprek met bijbelwetenschappers en theologen. 

Stefan Paas:
https://www.nporadio5.nl/podcasts/dit-is-de-bijbel/55366/10-het-mysterie-van-de-scheppingsverhalen

Marjo Korpel:      
https://www.bol.com/nl/nl/p/adam-eva-en-de-duivel/9200000058314756/    
(Boek onderschreven door Prof. Peels van de TUA)

Gijsbert van den Brink:    
https://www.bol.com/nl/nl/f/en-de-aarde-bracht-voort/9200000072403738/


Lastig al die moderne inzichten (wellicht ook verstandig om dat op ethisch gebied eens te gaan volgen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

Ga eens in gesprek met bijbelwetenschappers en theologen. 

Stefan Paas:
https://www.nporadio5.nl/podcasts/dit-is-de-bijbel/55366/10-het-mysterie-van-de-scheppingsverhalen

Marjo Korpel:      
https://www.bol.com/nl/nl/p/adam-eva-en-de-duivel/9200000058314756/    
(Boek onderschreven door Prof. Peels van de TUA)

Gijsbert van den Brink:    
https://www.bol.com/nl/nl/f/en-de-aarde-bracht-voort/9200000072403738/


Lastig al die moderne inzichten (wellicht ook verstandig om dat op ethisch gebied eens te gaan volgen).

Het lijstje met wetenschappers en theologen kun je ook vullen met hen die wel in historiciteit geloven. Ik kan zo de beginpagina van mijn studiebijbels overtypen. Dus daarmee komen we niet verder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Is het oordeel al uitgesproken en daarmee onveranderlijk? 

Teksten hebben een bepaald doel op het oog om een bepaalde tijd. Dat wil niet zeggen dat wij er anno 2023 niets meer mee kunnen, maar het is goed om eerst de context van de teksten te snappen.   
Ik denk dat de bijbel wel wil zeggen dat God door Jezus heeft gesproken.

1 minuut geleden zei Hermanos2:

Het lijstje met wetenschappers en theologen kun je ook vullen met hen die wel in historiciteit geloven. Ik kan zo de beginpagina van mijn studiebijbels overtypen. Dus daarmee komen we niet verder. 

Ik noem hierboven wel een aantal theologen uit de orthodoxe hoek (CGK, GB).
Nou een beetje tegengewicht is prima.  Welke theologen hebben recent over een jonge aarde en een historische Adam en Eva geschreven.  Mart-Jan Paul? Maar gaat hij ook de gesprekken aan met biologen of letterkundigen.      
Het zijn m.i. achterhoede gevechten


Het Adam en Eva is veel minder oud dan andere teksten (bv over de aartsvaders). Redactie in de ballingschap?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

Teksten hebben een bepaald doel op het oog om een bepaalde tijd. Dat wil niet zeggen dat wij er anno 2023 niets meer mee kunnen, maar het is goed om eerst de context van de teksten te snappen.   
Ik denk dat de bijbel wel wil zeggen dat God door Jezus heeft gesproken.

Geen enkel mens, wetenschapper, theoloog etc kan 100% bewijs leveren omtrent historiciteit. Iedere uitspraak berust dus in meer of mindere mate op aanname. Een discussie over aannemelijkheid gaat ook niks opleveren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Geen enkel mens, wetenschapper, theoloog etc kan 100% bewijs leveren omtrent historiciteit. Iedere uitspraak berust dus in meer of mindere mate op aanname. Een discussie over aannemelijkheid gaat ook niks opleveren. 

Echt onzin wat je schrijft.   (Oude truc: wetenschap in een verdachtenhoekje zetten)
Hier zijn wat lessen te volgen.   
https://www.weetwatjegelooft.nl/les/gods-evolutionaire-schepping/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig zijn er ook dominees en kerken die wel goed met transgenders omgaan zodat die mensen zichzelf kunnen zijn. Elbert Bot legt uit dat hij als vrouw altijd het gevoel had een toneelstuk op te voeren.

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid