Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

44 minuten geleden zei Monachos:

Betekent dit gedeelte uit Kolossenzen 1:24 dat Christus niet genoeg heeft geleden of iets anders?

Niet oneerbiedig bedoeld maar als de kleine teen van Christus zou kunnen praten en zou zeggen 'ik ben Christus', dan zou dat m.i. enigszins vreemd zijn. Een deel is niet het geheel. 'Ik ben een deel van het Lichaam van Christus, niet Christus zelf' is een realistischer uitspraak.

Dus je begrijpt het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Barnabas:

Met mij bedoeld hij dat Hij in de mens leeft zoals Paulus zegt: "Niet langer ik leef maar Christus leeft in mij, en voor zover Christus niet in mij leeft leef ik door de genade". Ook stat er dat wij hebben aan te vullen aan het lijden dat aan Christus ontbreekt en dat de mens zonden kan vergeven zoals Christus dat kan. Dat kan ook omdat Christus in iedere mens leeft en afhankelijk van de mate waarin de mensn zich heeft overgegeven aan Christus leeft Christus in hem en niet langer hijzelf. Het kan dus geschieden dat ik zeg dat ik Christus ben, dat is een heel klein stukje van Hem zoals het lichaam van Christus uit vele leden bestaat omdat hij in al die leden leeft. Zo is het dat wanneeer een mens verwekt wordt geldt: "Heden heb ik u verwekt", iedere keer dat een mens werwekt wordt betekent dat dat Christus tegelijk verwekt wordt in een nieuw mens. En zolang er leven in die mens is leeft Christus in hem. Want er staat dat wanneer God zijn Geest tot zich terug neemt, allen direct sterven (Job).

Zo kan het dus zijn dat een mens die in de gevangenis leeft, onder de genade geblunderd heeft en daardoor in de gevangenis zit maar toch leeft hij omdat er een stukje van Christus in hem is.

Hij die het vatte vatte het.

Daarom staat er ook dat wij hebben aan te vullen wat aan het lijden van Christus ontbreekt. Christus in de mens neemt het kruis van die mens op zich en zo draagt hij bij aan het lijden van Christus. Want wanneer Christus in Paulus leeft is het Christus die met Paulus, door hem heen, bijdraagt aan het lijden van Christus als Jezus van Nazareth. Wij lijden in Christus.

Daar ben ik het redelijk mee eens, Christus leeft potentieel in ieder mens.  Zo staat het ook in het Johannes Evangelie.

Link naar bericht
Deel via andere websites