Spring naar bijdragen

De betekenis van bloed in de Bijbel en hoe het zich verhoudt tot het loskoopoffer van Christus


Aanbevolen berichten

Bloed heeft een speciale betekenis in de Bijbel en is essentieel bij Jezus loskoopoffer. Ik wil het hier proberen uit te leggen hoe bloed zich verhoudt tot het loskoopoffer van Christus en hoe het al in het OT tot uiting kwam.

Leveticus 17:11 zegt al dat de ziel van elk soort vlees in zijn bloed is. Bloed vertegenwoordigt dus het leven. Na Noach mocht er vlees worden gegeten, maar het bloed mocht niet worden gegeten. (Deut 12:15,16 15Maar wanneer je naar vlees verlangt, mag je een dier slachten en vlees eten, overeenkomstig de zegen die Jehovah, je God, je in al je steden gegeven heeft. Zowel een rein als een onrein persoon mag ervan eten, zoals je een gazelle of een hert zou eten.16Maar het bloed mogen jullie niet eten. Dat moeten jullie als water op de grond uitgieten.)

Bloed mocht maar op één manier gebruikt worden, namelijk voor offers. Onder de Mozaische wet moesten er dierlijke offers worden gebracht om verzoening voor zonden te doen (Le 17:10,11) Jehovah God wilde dan ook dat Jezus Zijn volmaakte menselijk leven gaf als slachtoffer voor zonden. Geen tijdelijk offer, maar een eeuwig offer. Heb 10:5,10

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er wordt ontzettend geklaagd in de bijbel over offers aan stinkgoden en de Baal.     Zo monotheïstisch was Israël in die tijd bepaald niet.   En dan deze kritiek: Jesaja 1:11 Waartoe dienen v

Dat is een YT van 5 uur en 29 minuten!!!  Nergens een tekst wat te lezen is ?  Verschrikkelijk! 

Ik heb "ontelbare" verklaringen gekregen voor het offeren van dieren en gebruik van bloed. Dus ik heb echt wel wat basis opgebouwd. De verklaring van Michael Heiser is voor mij op dit moment het meest

15 minuten geleden zei sjako:

Onder de Mozaische wet moesten er dierlijke offers worden gebracht om verzoening voor zonden te doen (Le 17:10,11) 

Dit is een wijdverbreid misverstand. Inclusief het idee dat Christus een vervangend offer zou zijn. 

Ik verwijs naar de video's van Michael Heiser die een logischer verklaring geven. Lange video's maar tijd goed besteed. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is de Messias volgens de wet en de profeten. Ezechiël 18:20 zegt dat iedereen voor zijn eigen zonde zal sterven. Je kunt geen vervangend offer aanwijzen. 

En men kan hier niet stellen dat een nieuw verbond hier een einde aan maakt. Want Jeremiah 31:31 zegt: ik sluit een nieuw verbond met Israël en Judah. Dus niet met gelovigen uit de heidenen. En dat nieuwe verbond slaat gewoon op fysiek Israël. Anders zou Judah niet in dezelfde adem genoemd worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei sjako:

Bloed heeft een speciale betekenis in de Bijbel en is essentieel bij Jezus loskoopoffer. Ik wil het hier proberen uit te leggen hoe bloed zich verhoudt tot het loskoopoffer van Christus en hoe het al in het OT tot uiting kwam.

Leveticus 17:11 zegt al dat de ziel van elk soort vlees in zijn bloed is. Bloed vertegenwoordigt dus het leven. Na Noach mocht er vlees worden gegeten, maar het bloed mocht niet worden gegeten. (Deut 12:15,16 15Maar wanneer je naar vlees verlangt, mag je een dier slachten en vlees eten, overeenkomstig de zegen die Jehovah, je God, je in al je steden gegeven heeft. Zowel een rein als een onrein persoon mag ervan eten, zoals je een gazelle of een hert zou eten.16Maar het bloed mogen jullie niet eten. Dat moeten jullie als water op de grond uitgieten.)

Bloed mocht maar op één manier gebruikt worden, namelijk voor offers. Onder de Mozaische wet moesten er dierlijke offers worden gebracht om verzoening voor zonden te doen (Le 17:10,11) Jehovah God wilde dan ook dat Jezus Zijn volmaakte menselijk leven gaf als slachtoffer voor zonden. Geen tijdelijk offer, maar een eeuwig offer. Heb 10:5,10

Michael Heiser maakt een goed punt. Hij stelt dat christenen claimen schoongewassen te worden in het bloed van Christus. Je zou dan verwachten dat het bloed van offerdieren op de zondaar wordt aangebracht. In plaats daarvan wordt het altaar ermee aangeraakt. Dus zegt hij, moet het altaar en de toegang tot God gereinigd worden. Omdat telkens opnieuw ritueel onreine mensen ermee in aanraking komen. Zijn verhaal is trouwens veel uitvoeriger. Het is in mijn ogen logischer dan offeren om zonde weg te nemen. Dat is heidens. God keert dat om. Net zoals besnijdenis. Reversal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-10-2023 om 19:38 zei sjako:

Bloed heeft een speciale betekenis in de Bijbel en is essentieel bij Jezus loskoopoffer. Ik wil het hier proberen uit te leggen hoe bloed zich verhoudt tot het loskoopoffer van Christus en hoe het al in het OT tot uiting kwam. Leveticus 17:11 zegt al dat de ziel van elk soort vlees in zijn bloed is. Bloed vertegenwoordigt dus het leven. Na Noach mocht er vlees worden gegeten, maar het bloed mocht niet worden gegeten. (Deut 12:15,16 15Maar wanneer je naar vlees verlangt, mag je een dier slachten en vlees eten, overeenkomstig de zegen die Jehovah, je God, je in al je steden gegeven heeft. Zowel een rein als een onrein persoon mag ervan eten, zoals je een gazelle of een hert zou eten.16Maar het bloed mogen jullie niet eten. Dat moeten jullie als water op de grond uitgieten.) Bloed mocht maar op één manier gebruikt worden, namelijk voor offers. Onder de Mozaische wet moesten er dierlijke offers worden gebracht om verzoening voor zonden te doen (Le 17:10,11) Jehovah God wilde dan ook dat Jezus Zijn volmaakte menselijk leven gaf als slachtoffer voor zonden. Geen tijdelijk offer, maar een eeuwig offer. Heb 10:5,10

Interessant, doet een beetje denken aan het idee dat water voor wijsheid staat, zodat tal van metaforen ook anders begrepen kunnen worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spiritueel bloed is niet rood maar wit. Het is als licht dat duisternis wegwast. Ooit is dit spirituele bloed vergoten. Een aanslag op de koning, met moeite uit te leggen als de les in de keerzijde die alles kent. Jezus Christus en de hele wereldgeschiedenis is bloedvergieten, omdat de les dat elk leven zijn keerzijde heeft alleen op die manier te kennen valt. Een wereld zonder bloedvergieten kan niet bestaan helaas. Maar om te weten wat de essentie is van het bestaan, moet men op die manier leren. Geen fijne kennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is het leven: Johannes 14:6: "Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij."

Op 17-10-2023 om 21:58 zei Hermanos2:

Jezus is de Messias volgens de wet en de profeten. Ezechiël 18:20 zegt dat iedereen voor zijn eigen zonde zal sterven. Je kunt geen vervangend offer aanwijzen. 

Zonden die weggewassen zijn zijn er niet meer. Jezus is de vervulling van de wet en de wet zegt dat vervangende offers wel mogelijk zijn gezien de wet van Mozes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-10-2023 om 18:41 zei sjako:

Wel voor de erfzonde en de daaruitvloeiende gevolgen. Maar loop niet te ver op de studie vooruit. 

Ok. 

Ik doe mee. 

Met de studie. 


Maar goed.. ik weet er niet veel van. 

Wel dat bloed op het tabernakel moest stromen en dat dat belangrijk was.  Maar volgens mij was de idee nou juist dat Jezus het ultieme bloed had gegeven en daarna basta met bloedoffers. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-10-2023 om 19:04 zei Hermanos2:

Je zou dan verwachten dat het bloed van offerdieren op de zondaar wordt aangebracht. In plaats daarvan wordt het altaar ermee aangeraakt

Ik kom er op terug. Kost wel wat tijd. Maar ik wil er goed voor gaan zitten omdat het zo’n belangrijk onderwerp is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-10-2023 om 18:41 zei sjako:

Wel voor de erfzonde en de daaruitvloeiende gevolgen. Maar loop niet te ver op de studie vooruit. 

Voor het Tempelinstituut behoort het fokprogramma voor de rode vaars, een jonge koe die nog niet heeft gekalfd, tot een van de laatste voorbereidingen voor de nieuwe tempel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Ik doe mee. 

Superleuk Petra. Ik ben me nu aan het inlezen. Het is ook goed voor mezelf om het weer eens op een rijtje te krijgen. Er komt best veel bij kijken. Ik zal proberen in zo’n klein mogelijke gedeeltes te doen. Zo kan iedereen z’n gedachten erover laten gaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

We beginnen met hoe bloed in de Bijbel wordt gezien.

Bloed is allereerst noodzakelijk om in leven te blijven. Zonder bloed is geen leven. Bloed is in Gods ogen heilig. Er was maar een goedgekeurde wijze om bloed te gebruiken en dat was voor offerdoeleinden. Leviticus 17:10:11 Als een Israëliet of een vreemdeling die bij jullie woont bloed eet — wat voor bloed dan ook — zal ik mij beslist keren tegen degene die het bloed eet, en ik zal hem ter dood brengen.11Want het leven van het vlees is in het bloed, en ikzelf heb het jullie gegeven zodat jullie verzoening voor jezelf kunnen doen op het altaar, want het is het bloed dat verzoening doet door middel van het leven dat erin is.

Dierlijk bloed diende als verzoening. Maar was niet volmaakt om moest telkens opnieuw worden geofferd. Jezus offer was volmaakt. Hebreeen 10:5 5Daarom zegt hij bij zijn komst in de wereld: ‘“Offer en slachtoffer hebt u niet gewild, maar u hebt een lichaam voor mij gereedgemaakt. 10Dankzij deze ‘wil’ zijn wij door het offer van het lichaam van Jezus Christus eens en voor altijd geheiligd.

Het levensreddende bloed werd in het OT op velerlei wij afgeschaduwd. Bijv toen de Israëlieten als slaven in Egypte waren. De Israëlieten moesten bloed op het bovenste gedeelte van de deuropening en aan de deurposten aanbrengen. Gods engel ging die deuren voorbij en de eerstgeboren daar werden niet gedood. Het Wetsverbond werd met bloed van dieren bekrachtigd (Ex 24:5-8) Daarna stuurde hij jonge Israëlitische mannen op weg om brandoffers te brengen en stieren te offeren als vredeoffers voor Jehovah.6Mozes nam de helft van het bloed en deed het in schalen, en de andere helft van het bloed sprenkelde hij op het altaar.7Daarna nam hij het boek van het verbond en las het hardop voor aan het volk. Ze zeiden: ‘We zijn bereid alles te doen wat Jehovah heeft gezegd, en we zullen gehoorzaam zijn.’8Vervolgens nam Mozes het bloed, besprenkelde het volk ermee en zei: ‘Dit is het bloed van het verbond dat Jehovah met jullie heeft gesloten in overeenstemming met al deze woorden.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Zonder bloed is geen leven.

Yep! 

Daarom vind ik het merkwaardig dat er over menstruatiebloed zo raar wordt gedaan. 

 

6 uur geleden zei sjako:

Er was maar een goedgekeurde wijze om bloed te gebruiken en dat was voor offerdoeleinden.

Maar daar moet je een levend wezen voor dood maken. Dat snap ik dan weer niet. Als leven zo heilig is dan zou bloed toch juist zo bijzonder moeten zijn dat je er spaarzaam mee omspringt. Een druppel.. is dan toch ook een mooi offer.  Of gebruik menstruatiebloed waar sowieso al genoeg van beschikbaar is.  Waarom dood maken wat leven en gezond is ? 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Petra.:

Maar daar moet je een levend wezen voor dood maken. Dat snap ik dan weer niet. Als leven zo heilig is dan zou bloed toch juist zo bijzonder moeten zijn dat je er spaarzaam mee omspringt. Een druppel.. is dan toch ook een mooi offer.  Of gebruik menstruatiebloed waar sowieso al genoeg van beschikbaar is.  Waarom dood maken wat leven en gezond is? 

Prompt lijk ik precies beter te begrijpen wat heilige oorlog wil zeggen, aan bloed geen schaarste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Petra.:

Yep! 

Daarom vind ik het merkwaardig dat er over menstruatiebloed zo raar wordt gedaan. 

 

Maar daar moet je een levend wezen voor dood maken. Dat snap ik dan weer niet. Als leven zo heilig is dan zou bloed toch juist zo bijzonder moeten zijn dat je er spaarzaam mee omspringt. Een druppel.. is dan toch ook een mooi offer.  Of gebruik menstruatiebloed waar sowieso al genoeg van beschikbaar is.  Waarom dood maken wat leven en gezond is ? 

 

Dat is één van de redenen waarom de gangbare christelijke verklaring tekort schiet. Ik verwijs nogmaals naar Michael Heiser. Waarvan ik niet beweer dat ie de enig juiste uitleg geeft. Maar in ieder geval een veel aannemelijker verklaring geeft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Dat is één van de redenen waarom de gangbare christelijke verklaring tekort schiet. Ik verwijs nogmaals naar Michael Heiser. Waarvan ik niet beweer dat ie de enig juiste uitleg geeft. Maar in ieder geval een veel aannemelijker verklaring geeft. 

Dat is een YT van 5 uur en 29 minuten!!! 

Nergens een tekst wat te lezen is ? 

1 uur geleden zei TTC:

Prompt lijk ik precies beter te begrijpen wat heilige oorlog wil zeggen, aan bloed geen schaarste.

Verschrikkelijk! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Dat is één van de redenen waarom de gangbare christelijke verklaring tekort schiet.

Het schiet niet tekort. Maar je moet betere uitleg hebben. Daar is deze studie voor 

2 uur geleden zei Petra.:

Waarom dood maken wat leven en gezond is ? 

Moet je ook in de tijd zien. De Mozaïsche wet had ook heel goede regels voor dieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Het schiet niet tekort. Maar je moet betere uitleg hebben. Daar is deze studie voor 

Moet je ook in de tijd zien. De Mozaïsche wet had ook heel goede regels voor dieren.

Ik heb "ontelbare" verklaringen gekregen voor het offeren van dieren en gebruik van bloed. Dus ik heb echt wel wat basis opgebouwd. De verklaring van Michael Heiser is voor mij op dit moment het meest bevredigend. 

1 uur geleden zei Petra.:

Dat is een YT van 5 uur en 29 minuten!!! 

Nergens een tekst wat te lezen is ? 

 

Dit is een korte versie. Maar vanwege het inkorten ook lastiger te begrijpen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Yep! 

Daarom vind ik het merkwaardig dat er over menstruatiebloed zo raar wordt gedaan. 

 

Maar daar moet je een levend wezen voor dood maken. Dat snap ik dan weer niet. Als leven zo heilig is dan zou bloed toch juist zo bijzonder moeten zijn dat je er spaarzaam mee omspringt. Een druppel.. is dan toch ook een mooi offer.  Of gebruik menstruatiebloed waar sowieso al genoeg van beschikbaar is.  Waarom dood maken wat leven en gezond is ? 

 

Ook hierin is Michael Heiser's verklaring veel bevredigender dan gangbare christen dingetjes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

13 uur geleden zei Hermanos2:

Dit is een korte versie. Maar vanwege het inkorten ook lastiger te begrijpen.

Oké 10 minuten..thanks! Ik ga het proberen. 

 

". There is a cost to the loss of Eden. There is a cost to correcting and restoring Eden. There's the creator surrendering something or de-decreating something so that this relationship can be reestablished

..and so the creator accepts them but in return de-creates something. .  .. To teach the point that there is a cost to all this. "

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid