Spring naar bijdragen

Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Hopper:

Wat wil je hiermee eigenlijk zeggen, Breuk?  Geloof is ook maar een mening?

Een uitgangspunt voor mijn deelname aan dit forum is om de bijbelse teksten op een juiste manier te interpreteren. Dat wil niet zeggen dat ik dat doe. Ik heb vaak genoeg aangegeven dat dit soms een lastige opgave is en dat goede gidsen nodig zijn.  
 

Ik zie bij jou vaak schrijven dat je de woorden van Jezus en Paulus op de juiste wijze interpreteert.  
Dat is voor mij een stap te ver. Ik heb er een mening over (en doe er soms best moeite voor), maat mijn menig ga ik niet gelijk stellen aan de juiste uitleg (hoewel ik vaak een goede uitleg (van anderen) aandraag).

Een mening is dus niet direct de verkondiging of juiste interpretatie van het bijbelse geloof.    
Geloof (vertrouwen) kan volgen uit het lezen en overdenken van teksten, maar dat zit niet op het vlak van een mening. Het is een diepe identiteit waar je je mee verbindt, ondanks het vele ongeloof dat niet ver weg is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 468
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zal niet zeggen dat het geen consequenties heeft om gradualiteit van aap naar mens aan te nemen. Maar ik heb mijn theologie gevormd als reactie op de theologie van Ellende Verlossing Dankbaarheid (

Dit forum zal erg opfrissen als iedereen het beperkte van zijn eigen mening inziet.

Je gaf aan dat als iets in strijd is met wetenschappelijke feiten, dat je het dan niet letterlijk moet nemen. De opstanding is overduidelijk in strijd met de wetenschap en zou je dan niet letterlijk m

2 minuten geleden zei Breuk:

Een uitgangspunt voor mijn deelname aan dit forum is om de bijbelse teksten op een juiste manier te interpreteren. Dat wil niet zeggen dat ik dat doe. Ik heb vaak genoeg aangegeven dat dit soms een lastige opgave is en dat goede gidsen nodig zijn.  
 

Ik zie bij jou vaak schrijven dat je de woorden van Jezus en Paulus op de juiste wijze interpreteert.  
Dat is voor mij een stap te ver. Ik heb er een mening over (en doe er soms best moeite voor), maat mijn menig ga ik niet gelijk stellen aan de juiste uitleg (hoewel ik vaak een goede uitleg (van anderen) aandraag).

Een mening is dus niet direct de verkondiging of juiste interpretatie van het bijbelse geloof.    
Geloof (vertrouwen) kan volgen uit het lezen en overdenken van teksten, maar dat zit niet op het vlak van een mening. Het is een diepe identiteit waar je je mee verbindt, ondanks het vele ongeloof dat niet ver weg is.

We verschillen minder dan het lijkt, Breuk.   Ik zie de Bijbel als een boek met vele lagen.   Nog altijd vind ik weer 'nieuwe' dingen.    Ik hecht minder aan een mening dan het lijkt i.v.m. mijn stelligheid.  "Gelijk hebben" interesseert me dan ook niet, het gaat me om wat waar is.   De eeuwige waarheid van Jezus Christus en zijn Vader.

Bovenstaande in acht nemende vind ik het daarom verstandig om scherp aan de wind te varen.   Meningen mogen best botsen, ik ben niet uit op consensus met wie dan ook.   Alleen grote ego's hebben moeite met meningsverschillen.

Daarnaast kan ik nooit wat anders schrijven dan mijn eigen interpretatie, ik acht mijzelf alleen gebonden aan de Vader, niet aan een wereldse kerk of uitlegger. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat denk ik niet.
Als er zoveel verschillende interpretaties mogelijk zijn, kun je ook stellen dat het woord dus niet duidelijk genoeg is.

Ik denk dat de bijbel dat zelf ook zegt. In Israël (dat als representant (pars pro toto) van de hele wereld is) werd het geloof in Jezus ook verworpen.

Het is een hele interessante vraag, waarom het dan niet duidelijk genoeg is en of dat ook zo is. 
Juist de kritiek klonk door de profeten, die het wel duidelijk zeggen, maar de mens heeft de vrijheid om het te verwerpen.  (De vraag is direct wat het ‘het’ is)

Een God die zich uiteindelijk niet opdringt dan in een weerloze gekruisigde.   
Ik snap er ook niet zo veel van. Als je wilt dat iedereen gaat geloven dan zijn er andere middelen. 
Maar dat is dus niet de wijze die de bijbel ons verkondigt.  Het visioen van Johannes is dat het eenmaal voor alle volken duidelijk wordt. Hoe, wanneer en waar, ik heb geen idee.  
Ps. Ik zit ook niet te wachten op de goedkope uitleg van onze eindtijdpredikers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat denk ik niet.
Als er zoveel verschillende interpretaties mogelijk zijn, kun je ook stellen dat het woord dus niet duidelijk genoeg is.

Gods Woord is kristalhelder.   De vele interpretaties verwijzen er slechts naar dat we ons allemaal op een andere plaats op de Weg bevinden.   Dat is al 2000 jaar zo, vandaar de vele kerkscheuringen en kerkelijke richtingen.   Het christelijk geloof is nooit eenheidsworst geweest en zal dat ook nooit worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Iedereen is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn eigen interpretatie,  zelfs als het copy paste is.

Nee, iedereen is verantwoordelijk voor het recht snijden van de Schrift, ik herhaal wat ik hierboven schreef iets aangepast om het duidelijker te laten uitkomen:

4 uur geleden zei Aristarkos:

2 Tim. 2:15 zegt "Benaarstig u, om uzelven Gode beproefd voor te stellen, een arbeider, die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt.", niet recht interpreteert.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Gods Woord is kristalhelder.   De vele interpretaties verwijzen er slechts naar dat we ons allemaal op een andere plaats op de Weg bevinden.   Dat is al 2000 jaar zo, vandaar de vele kerkscheuringen en kerkelijke richtingen.   Het christelijk geloof is nooit eenheidsworst geweest en zal dat ook nooit worden.

Je probeert verdeeldheid te zaaien. Er is n.l. een wereldwijde algemene christelijke kerk die zich in een aantal geloofsbelijdenissen verenigd voelt.

En ja de verschillen zijn soms heel groot, maar Christus Jezus als opgestane Heer en de drie-enige God (Vader, Zoon en Heilige Geest) wordt in al deze kerken beleden. 
Je kunt dus ook wel bepalen waar de grens loopt. 
 

En dat is niet om mensen af te schrijven, maar om de boodschap (het evangelie) af te bakenen (te beschermen).  
En dan wordt er onderscheid gemaakt. Het is ook niet zo dat alles maar moet kunnen of dat de christelijke kerk voorschrijft dat je met de bijbel wel alle kanten op kunt.  
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Breuk:

Je probeert verdeeldheid te zaaien. Er is n.l. een wereldwijde algemene christelijke kerk die zich in een aantal geloofsbelijdenissen verenigd voelt.


 

Verdeeldheid is er al 2000 jaar.   Voor het schisma tussen oost en west werden unitaristen al vermoord en vervolgd.   Geloofsrichtingen als de Katharen welke pretendeerden de zuivere leer aan te hangen werden vermoord en vervolgd tot er letterlijk niet één meer over was.  Inquisitie, kruistochten en noem maar op.

De kerk staat tot haar enkels in het bloed en op die erfenis sta jij, Breuk.   Zelfs vandaag de dag nog doet de Russische orthodoxe kerk aan een oorlog mee.   Is dat ook die "wereldwijde algemene christelijke kerk"?

Ik volg Jezus in het licht en daarom lijkt dit citaat me wel toepasselijk:   “Doe uw zwaard terug op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen” .

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

Verdeeldheid is er al 2000 jaar.   Voor het schisma tussen oost en west werden unitaristen al vermoord en vervolgd.   Geloofsrichtingen als de Katharen welke pretendeerden de zuivere leer aan te hangen werden vermoord en vervolgd tot er letterlijk niet één meer over was.  Inquisitie, kruistochten en noem maar op.

De kerk staat tot haar enkels in het bloed en op die erfenis sta jij, Breuk.   Zelfs vandaag de dag nog doet de Russische orthodoxe kerk aan een oorlog mee.   Is dat ook die "wereldwijde algemene christelijke kerk"?

Ik volg Jezus in het licht en daarom lijkt dit citaat me wel toepasselijk:   “Doe uw zwaard terug op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard omkomen” .

Ik ben geen pacifist, dat lijkt me ook niet werkbaar in de huidige tijd.
Ja een versje hier en een versje daar. Ik kan je weer een tekst van Paulus over de overheid geven.  
Maar ik heb wel wat beters te doen, dan in het animatieteam te gaan zitten voor de 7x24 forumdeelnemers.

 

En dan zijn het fora met een christelijke (geloofsbelijdenis) achtergrond…

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Breuk:

Ik ben geen pacifist, dat lijkt me ook niet werkbaar in de huidige tijd.
Ja een versje hier en een versje daar. Ik kan je weer een tekst van Paulus over de overheid geven.  
Maar ik heb wel wat beters te doen, dan in het animatieteam te gaan zitten voor de 7x24 forumdeelnemers.

Dit is geen repliek op wat ik schreef, maar gewoon wat algemene platitudes.    En wat ik schreef is dat de christelijke wereld al eeuwenlang verdeeld is.   Mij maak je niks wijs, ik heb een katholieke achtergrond.  Alleen al in de RKK zijn er ik weet niet hoeveel richtingen.    Zelfs mijn beide ouders, allebei katholiek, geloofden geheel verschillend.   Logisch, ieder individu bevindt zich ergens anders op de -al dan niet smalle- Weg.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 20-8-2024 om 17:24 zei Aristarkos:

 

Je ziet nog steeds het verschil niet tussen kinderen Gods (wedergeborenen) en zonen Gods (nieuwe schepping)?

 

Je schijnt zelf niet zo goed te begrijpen dat de kinderen Gods tot Zoonstelling zijn geroepen en dat dit pas wordt voltrokken bij de Opname der Gemeente en dat dit vervolgens aan de schepping openbaar gemaakt wordt bij de Wederkomst van Christus.   De schepping wacht namelijk op het openbaar worden van die zonen Gods (van de verloste Gemeente) (Romeinen 8 :19). Dat is bij de wederkomst van Christus. Zolang wij in dit lichaam zijn, zullen wij niet tot zonen Gods worden aangesteld.

De verlossing van ons lichaam vindt dus plaats, voordat de Heer in heerlijkheid zal verschijnen! Wij zullen dan met Hem (dé Zoon) geopenbaard worden in heerlijkheid (Kolossenzen 3 : 4). Daarom gaan wij Hem tegemoet (1 Thessalonicenzen 4 : 17).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Daarom gaan wij Hem tegemoet (1 Thessalonicenzen 4 : 17).

17 Daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.

Paulus verwachtte dit tijdens zijn leven nog mee te maken. Hij zat ernaast en het is nog steeds niet gebeurd.

Ik weet niet in welk gedeelte van de atmosfeer de Heer de ontmoeting/tegemoetkoming precies heeft gepland maar mocht dat in de troposfeer zijn dan raad ik je trouwens wel aan om een dikke jas aan te trekken of in elk geval mee te nemen. Het kan daar namelijk −52 °C worden dus da's best frisjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Monachos:

17 Daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.

Paulus verwachtte dit tijdens zijn leven nog mee te maken. Hij zat ernaast en het is nog steeds niet gebeurd.

 


Omwille van ons was aan Paulus nog niet geopenbaard dat het nog tweeduizend jaar zou duren. Dit te weten zou ondraaglijk zijn geweest voor de apostel die zich voor de taak gesteld zag het Evangelie over de wereld te verspreiden.  ‘Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen;’ Johannes 16:12. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Flawless victory:


Omwille van ons was aan Paulus nog niet geopenbaard dat het nog tweeduizend jaar zou duren. Dit te weten zou ondraaglijk zijn geweest voor de apostel die zich voor de taak gesteld zag het Evangelie over de wereld te verspreiden.  ‘Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen;’ Johannes 16:12. 

Is het aan jou wel geopenbaard dat het binnenkort staat te gebeuren?

En waarom dit dan wel aan Paulus, want het was in die tijd al zeer moeilijk te dragen dat het koninkrijk nog niet gevestigd werd.

 

 

En even wat anders (deze reactie wordt samengevoegd bij de vorige, maar staat er los van):

Als ik het Adam en Eva verhaal lees zoals (heel dicht bij de tekst) wordt uitgelegd door Bastiaan Ragas in zijn boek ‘Jezus Waarom’ dan is het best jammer dat orthodoxe christenen zo vast willen houden aan een letterlijke en historische verhaal. Er zit zo veel meer in, als je het verhaal zelf aan het woord laat. Waar gaat het om: Mens waar ben je?

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flawless victory:

Je schijnt zelf niet zo goed te begrijpen dat de kinderen Gods tot Zoonstelling zijn geroepen

Zijn wij niet allen geroepen tot geloof in God en beantwoord iedereen die roep? 2 Pet. 3:9 zegt "De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen", hoe kom je tot bekering? Door geroepen te worden tot geloof. Een roeping is wat anders dan een commando nietwaar?

2 uur geleden zei Flawless victory:

en dat dit pas wordt voltrokken bij de Opname der Gemeente en dat dit vervolgens aan de schepping openbaar gemaakt wordt bij de Wederkomst van Christus.

Dat ligt er maar net aan wat je onder "de gemeente" verstaat, zonen Gods zijn er al sinds het O.T., b.v. Abraham.

2 uur geleden zei Flawless victory:

Zolang wij in dit lichaam zijn, zullen wij niet tot zonen Gods worden aangesteld.

Daar wringt dus de schoen, hebben wij niet veel dingen slechts in belofte? Van zonen Gods word "meer" geloof verwacht dan van wedergeborenen en ze zijn een stap verder op de weg der behoudenis. Dit is de behoudenis "tot volmaking" Heb. 7:25, de "zo groot een behoudenis" Heb. 2:3, de "betere opstanding" Heb. 11:35. Zie ook Rom. 8:23, 24; 1 Thes. 5:8, 9; Heb. 9:28. Reeds in het O.T. stond ze sommigen voor ogen: Gen. 15:6; Heb. 11:35, 40 (volmaakt worden). Zij omvat zowel gelovigen uit Israël als uit de volken. Al deze zijn "zonen" Gods, "sterren des hemels" Gen. 15:5, 6; Dan. 12:3; 1 Kor. 15:41, 42, broeders des Heeren Rom. 8:29. Ze worden gezegend MET (niet "in") Abraham Gal. 3:9, ze zijn Abrahams "geestelijk" zaad Gal.3:29, behoren tot het Jeruzalem dat boven is Gal. 4:26, worden erfgenamen der wereld 1 Kor. 6:2; Rom. 4:13. Heel de schepping verwacht de openbaring dezer zonen Gods (Rom. 8:19), want dan wordt ze vrijgemaakt. Dit alles hebben we in belofte nu al, we kunnen nu al zonen Gods zijn in Geloof en hoeven alleen maar te wachten op de opstanding om het daadwerkelijk te krijgen, net als ons opstanding lichaam. In belofte hebben we het al Rom. 6:23.

In de huidige bedeling der genade Gods, kunnen we de hele weg der behoudenis doorlopen, maar dan moeten we die wel zien en zeggen dat alles hetzelfde is getuigd daar niet van. Ook het verschil van bedeling word te weinig of helemaal niet gezien. Toen Paulus zijn eerste 7 brieven schreef werd het koninkrijk der hemelen nog door de 12 verkondigd, stond de wederkomst van Christus nog "voor de deur". Door Israëls weigering — en ze waren geroepen — de gekruisigde en opgestane Messias aan te nemen is alles opgeschoven inclusief het einde van deze aioon. Praktisch alle "kerken" zien dit niet en denken dat alles is gebleven zoals het was, vandaar dat men alle wonderen die toen werden gedaan niet wil loslaten Heb. 2:4. Vooruitgang op de weg der behoudenis is niet voor ons, om iets te verkrijgen, maar ter verering Gods.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Aristarkos:

 

Dat ligt er maar net aan wat je onder "de gemeente" verstaat, zonen Gods zijn er al sinds het O.T., b.v. Abraham.

 

Maar ook die zijn niet openbaar en worden ook niet geopenbaard tot de Wederkomst. Dán pas worden de zonen Gods aan de ganse schepping geopenbaard en dat zijn allemaal wederomgeboren kinderen Gods. Uit alle eeuwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Flawless victory:

Maar ook die zijn niet openbaar en worden ook niet geopenbaard tot de Wederkomst. Dán pas worden de zonen Gods aan de ganse schepping geopenbaard en dat zijn allemaal wederomgeboren kinderen Gods. Uit alle eeuwen.

Ik wil er alleen dit nog op zeggen Fv: Gal 4: "6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept (niet commandeert): Abba, Vader! 7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus."

Veel van wat er in de Schriften word geopenbaard ziet de wereld nu niks van, niet alleen de zonen Gods. Het lijkt erop dat je niet goed het onderscheid kunt maken tussen wat de Bijbel ziet tussen "kinderen" en "zonen". Ook in ons huidige leven zit er verschil tussen "kinderen" en "zonen". Als voorbeeld, een kind zit op de kleuter- of lagere school een zoon op het lyceum of universiteit. Er word dus zowel in de Bijbel als in ons huidige leven meer van zonen gevraagd dan van kinderen.

Nicodemus was een Farizeeër, had kennis van Jehova en de Schriften, wat zegt de Here Jezus tegen hem?

Joh 3: "1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden; 2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is. 3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien." Let wel, hier staat het Koninkrijk Gods, niet het koninkrijk der hemelen.

Nogmaals in 1 Joh. 5:1 staat "Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren ..." en Paulus schrijft over de niet wedergeboren (natuurlijke) mens: 1 Cor. 2:14 "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." De roeping tot zoon Gods gaat naar iedere gelovige uit, maar het is geen commando.

Ik vraag me oprecht af waarom je het verschil tussen kinderen en zonen niet kunt zien.

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jehova is een foutieve benaming voor de Godsnaam. Het zijn de letters JHWH waar abusievelijk de klinkers van Adonai aan zijn toegevoegd. Waarom niet te rade gaan bij het Jodendom, waar men al iets langer met de bijbel bezig is. De bijbel is door Joden (ook het NT) geschreven en niet door Jehova roepers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Aristarkos:

Ik wil er alleen dit nog op zeggen Fv: Gal 4: "6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept (niet commandeert): Abba, Vader! 7 Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus."

Veel van wat er in de Schriften word geopenbaard ziet de wereld nu niks van, niet alleen de zonen Gods. Het lijkt erop dat je niet goed het onderscheid kunt maken tussen wat de Bijbel ziet tussen "kinderen" en "zonen". Ook in ons huidige leven zit er verschil tussen "kinderen" en "zonen". Als voorbeeld, een kind zit op de kleuter- of lagere school een zoon op het lyceum of universiteit. Er word dus zowel in de Bijbel als in ons huidige leven meer van zonen gevraagd dan van kinderen.

Nicodemus was een Farizeeër, had kennis van Jehova en de Schriften, wat zegt de Here Jezus tegen hem?

Joh 3: "1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden; 2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is. 3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien." Let wel, hier staat het Koninkrijk Gods, niet het koninkrijk der hemelen.

Nogmaals in 1 Joh. 5:1 staat "Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren ..." en Paulus schrijft over de niet wedergeboren (natuurlijke) mens: 1 Cor. 2:14 "Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden." De roeping tot zoon Gods gaat naar iedere gelovige uit, maar het is geen commando.

Ik vraag me oprecht af waarom je het verschil tussen kinderen en zonen niet kunt zien.

Aristarkos

Een kind is per definitie een zoon of een dochter, namelijk van zijn of haar ouders. En een kind wordt vanzelf volwassen, door het fenomeen tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Monachos:

Een kind is per definitie een zoon of een dochter, namelijk van zijn of haar ouders. En een kind wordt vanzelf volwassen, door het fenomeen tijd.

In Galaten 3:28 staat "Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus" en in Galaten 4:7 "Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus." In Mar. 12:25 staat "Want als zij uit de doden zullen opgestaan zijn, zo trouwen zij niet, noch worden ten huwelijk gegeven; maar zij zijn gelijk engelen, die in de hemelen zijn." Engelen worden zonen Gods genoemd in de Schrift in Job 1:6 "Er was nu een dag, als de zonen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam." Dus geen man en geen vrouw en toch een zoon in de Schrift.

Jij praat over de natuurlijke mens in zijn wereld.

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Aristarkos:

Jij praat over de natuurlijke mens in zijn wereld.

 

M.i. kun je dit ook op de geestelijke mens betrekken. Als je uit God geboren bent ben je niet meteen een geestelijk volwassene maar eerst een geestelijke baby, dan een geestelijke peuter, kleuter, puber en pas veel later een geestelijk volwassene. Als het goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Jehova is een foutieve benaming voor de Godsnaam. Het zijn de letters JHWH waar abusievelijk de klinkers van Adonai aan zijn toegevoegd. Waarom niet te rade gaan bij het Jodendom, waar men al iets langer met de bijbel bezig is. De bijbel is door Joden (ook het NT) geschreven en niet door Jehova roepers.

Als ik die klinkers bekijk dan komt maar de helft overeen. Namelijk de o en de a. Je blijft zitten met een a en een i. 

Maar jij kunt dat vast en zeker verklaren?

Ik ga ervan uit dat JG de juiste weergave van de Naam hebben maar ik ondersteun hen niet in het gebruik ervan. Vanwege het boek Ezechiël ben ik daar terughoudend in geworden en gebruik ik liever andere bewoordingen. 

De Naam is zó heilig dat je eigenlijk moet douchen en tanden poetsen voordat je hem uitspreekt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Monachos:

Jahovai

Ja, zoiets. Uit de losse pols meen ik me te herinneren dat de J pas laat werd bedacht. En dat de W bestond vóór de V maar die W werd wel al uitgesproken als een V. En als je Jehovah afkort is de regel dat bij afkorten de e een a wordt. Vandaar Jah. 

Maar God zelf is bezorgd om het gebruik van zijn naam, lees Ezechiël. Dus ik begrijp de Joden de Naam niet gebruiken maar er in andere bewoording naar verwijzen. Er zijn genoeg onmiskenbare andere duidingen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid