Spring naar bijdragen

Vond Jezus de heidenen honden ?


Aanbevolen berichten

Op een ander forum (gg) lees ik met regelmaat dat de echte historische Jezus een Joodse rabbi was die weinig ophad met heidenen, mild gezegd, omdat ie ze zelfs honden vond. 

Nou zijn volgens mij de heidenen van toen, de niet Joodse mensen die zich tot het christendom bekeerden. Naar ik dacht omdat ze zich tot Jezus aangetrokken voelden. Ik weet het eigenlijk niet zo goed wie er met heidenen bedoeld worden. Alle mensen die niet Joods zijn of waren of die niet in een God geloofden of wel in een andere God of Goden maar niet JHWH... Zijn paganisten ook heidenen ?

Hoe zit dat met heidense honden? Denken jullie ook dat jezus dat vond? Is er onderbouwing? 

Ik vind het nogal merkwaardig, paradoxaal en kwetsend als christenen iemand aanbidden die ze helemaal niet moest.

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Op een ander forum (gg) lees ik met regelmaat dat de echte historische Jezus een Joodse rabbi was die weinig ophad met heidenen, mild gezegd, omdat ie ze zelfs honden vond. 

Nou zijn volgens mij de heidenen van toen, de niet Joodse mensen die zich tot het christendom bekeerden. Naar ik dacht omdat ze zich tot Jezus aangetrokken voelden. Ik weet het eigenlijk niet zo goed wie er met heidenen bedoeld worden. Alle mensen die niet Joods zijn of waren of die niet in een God geloofden of wel in een andere God of Goden maar niet JHWH... Zijn paganisten ook heidenen ?

Hoe zit dat met heidense honden? Denken jullie ook dat jezus dat vond? Is er onderbouwing? 

Ik vind het nogal merkwaardig, paradoxaal en kwetsend als christenen iemand aanbidden die ze helemaal niet moest.

 

Waar zou deze gedachte toch vandaan komen? Het christendom bestaat nu tweeduizend jaar. Er zijn miljoenen christenen die (dagelijks) de Bijbel lezen. Nog nooit is iemand van die mensen op het idee gekomen dat Jezus mensen zou haten. De heidenen komen er in de Bijbel zelfs beter van af dan de Joden die de Bijbel hebben geschreven (ook al een bewijs van Goddelijke inspiratie maar dit terzijde). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Op een ander forum (gg) lees ik met regelmaat dat de echte historische Jezus een Joodse rabbi was die weinig ophad met heidenen, mild gezegd, omdat ie ze zelfs honden vond. 

Nou zijn volgens mij de heidenen van toen, de niet Joodse mensen die zich tot het christendom bekeerden. Naar ik dacht omdat ze zich tot Jezus aangetrokken voelden. Ik weet het eigenlijk niet zo goed wie er met heidenen bedoeld worden. Alle mensen die niet Joods zijn of waren of die niet in een God geloofden of wel in een andere God of Goden maar niet JHWH... Zijn paganisten ook heidenen ?

Hoe zit dat met heidense honden? Denken jullie ook dat jezus dat vond? Is er onderbouwing? 

Ik vind het nogal merkwaardig, paradoxaal en kwetsend als christenen iemand aanbidden die ze helemaal niet moest.

 

Volgens mij is er maar 1 verwijzing naar hondjes en dat staat in een gesprek van Jezus met een Kananese (!!!) vrouw.
Mattheüs 15:26 Hij antwoordde echter en zei: Het is niet behoorlijk het brood van de kinderen te nemen en naar de hondjes te werpen.

In tegenstelling dat Joodse mensen heidenen ontwijken gaat Jezus met een heidense vrouw (erger kan niet 😉) in gesprek. Later zal juist het Joodse geloof via de Joden die volgeling van Jezus waren, met heidenen worden gedeeld.

Er is weinig bekend van de historische Jezus, maar dat er 27 boeken zijn, waarin zijn latere volgelingen het geloof in en van Jezus hebben beschreven, wordt terzijde geschoven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Breuk:

Volgens mij is er maar 1 verwijzing naar hondjes en dat staat in een gesprek van Jezus met een Kananese (!!!) vrouw.

Juist, en je moet wel behoorlijk kwaadwillig zijn om dit voorbeeld als argument te misbruiken voor de leugen dat Jezus andere mensen (heidenen) als honden zou beschouwen of een hekel aan ze zou hebben. Maar we weten wel wat de bron is voor dit soort laster tegen God en zijn Zoon. Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Op een ander forum (gg) lees ik met regelmaat dat de echte historische Jezus een Joodse rabbi was die weinig ophad met heidenen, mild gezegd, omdat ie ze zelfs honden vond. 

Nou zijn volgens mij de heidenen van toen, de niet Joodse mensen die zich tot het christendom bekeerden. Naar ik dacht omdat ze zich tot Jezus aangetrokken voelden. Ik weet het eigenlijk niet zo goed wie er met heidenen bedoeld worden. Alle mensen die niet Joods zijn of waren of die niet in een God geloofden of wel in een andere God of Goden maar niet JHWH... Zijn paganisten ook heidenen ?

Hoe zit dat met heidense honden? Denken jullie ook dat jezus dat vond? Is er onderbouwing? 

Ik vind het nogal merkwaardig, paradoxaal en kwetsend als christenen iemand aanbidden die ze helemaal niet moest.

 

Matteüs 7 zegt: "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. "

En nu zouden we moeten geloven dat Jezus zelf oordeelde en zich niet aan zijn eigen woorden houdt?   Al dat geklets op GG of Jezus wel of niet bestaan heeft leidt alleen maar af.  Dergelijk geklets hoort in RTL Boulevard thuis, samen met het vraagstuk of Jan Smit is vreemdgegaan.

Juist mensen die dol zijn op gossip nemen anderen de maat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Matteüs 7 zegt: "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. "

En nu zouden we moeten geloven dat Jezus zelf oordeelde en zich niet aan zijn eigen woorden houdt?   Al dat geklets op GG of Jezus wel of niet bestaan heeft leidt alleen maar af.  Dergelijk geklets hoort in RTL Boulevard thuis, samen met het vraagstuk of Jan Smit is vreemdgegaan.

Juist mensen die dol zijn op gossip nemen anderen de maat.

Er is een brede context aan het "oordelen" verbonden.

Jezus zei ook: Johannes 7:23 Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.

On topic: Omdat die vrouw aan Jezus toont dat haar geloof oprecht is, raakt die vrouw Zijn hart. Kanaïten hadden nogal paganistische gewoontes. Syro Fenische zijn verbonden aan de Kanaïten https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Feniciërs

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja... eerlijk gezegd...omdat ik mezelf -vriendin van Jezus- noem, vroeg ik me af.. ben ik een heiden? En noem ik me dan vriendin van iemand die me niet moest, zelfs een hond vindt. En als ik dat al vervelend vind.. hoe erg is het dan voor mensen voor wie het zoveel dieper voelt dan vriendschap. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Petra.:

Nou ja... eerlijk gezegd...omdat ik mezelf -vriendin van Jezus- noem, vroeg ik me af.. ben ik een heiden? En noem ik me dan vriendin van iemand die me niet moest, zelfs een hond vindt. En als ik dat al vervelend vind.. hoe erg is het dan voor mensen voor wie het zoveel dieper voelt dan vriendschap. 

 

Waar haal je die hond gedachte vandaan?


Wij (niet Joden) zijn inderdaad heiden. Dat is echter geen belemmering binnen het christelijk denken (Jezus beweging) om mee te doen. 
Volgens Paulus zijn heidenen ge-ent op de Joodse wortel. Dit zijn altijd wel teksten om voorzichtig mee om te gaan. (De geschiedenis leert ons dat er heel veel eeuwen aan vervolging van Joden zijn, ook de Christenen).


Romeinen 11:13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk…
17. Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,
18. beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.

De focus op de hele wereld (alle volken) is er echter al in Genesis (daar heb je Breuk weer, met zijn Genesis).

Genesis 22:18 En in uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden, omdat u Mijn stem gehoorzaam geweest bent.

Genesis 26:4 Ik zal uw nageslacht zo talrijk maken als de sterren aan de hemel en uw nageslacht al deze landen geven. In uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden,

 

En ook in het NT doen dus alle volken mee en daar staat die levensboom weer uit Genesis:

Openbaring 22:2 In het midden van haar straat en aan de ene en de andere zijde van de rivier bevond zich de Boom des levens, die twaalf vruchten voortbrengt – van maand tot maand geeft Hij Zijn vrucht. En de bladeren van de boom zijn tot genezing van de heidenvolken.

 

(Ps. Meedoen met (overgaan naar) het Jodendom als heiden kan natuurlijk ook, daar zijn regels voor.)

https://www.noachieden-online.nl/de-geloofspunten-voor-joden-en-bnej-noach-niet-joden/

https://www.noachieden-online.nl/gioer-overgang-tot-het-jodendom/

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Breuk:

Waar haal je die hond gedachte vandaan?

Zoals ik al in de TS schreef..op gg. (Geloofsgesprek forum). Wat de echte Jezus van heidenen vond is een stokpaardje van Mart/Chaim.  https://www.geloofsgesprek.nl/forum/viewtopic.php?p=439074#p439074

https://www.geloofsgesprek.nl/forum/viewtopic.php?p=439114#p439114

 

10 uur geleden zei Breuk:

De focus op de hele wereld (alle volken) is er echter al in Genesis (daar heb je Breuk weer, met zijn Genesis).

Genesis 22:18 En in uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden, omdat u Mijn stem gehoorzaam geweest bent.

Genesis 26:4 Ik zal uw nageslacht zo talrijk maken als de sterren aan de hemel en uw nageslacht al deze landen geven. In uw Nageslacht zullen alle volken van de aarde gezegend worden.

Kijk aan! 👍

Dat klinkt een stuk positiever over heidenen. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Petra.:

Nou ja... eerlijk gezegd...omdat ik mezelf -vriendin van Jezus- noem, vroeg ik me af.. ben ik een heiden? En noem ik me dan vriendin van iemand die me niet moest, zelfs een hond vindt. En als ik dat al vervelend vind.. hoe erg is het dan voor mensen voor wie het zoveel dieper voelt dan vriendschap. 

 

Een heiden is een ongelovige of iemand die occulte rituelen handhaaft, of ander religie praktiseert. Ik denk dus dat je safe bent 😛

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 9-8-2023 om 07:30 zei Petra.:

Op een ander forum (gg) lees ik met regelmaat dat de echte historische Jezus een Joodse rabbi was die weinig ophad met heidenen, mild gezegd, omdat ie ze zelfs honden vond. 

Nou zijn volgens mij de heidenen van toen, de niet Joodse mensen die zich tot het christendom bekeerden. Naar ik dacht omdat ze zich tot Jezus aangetrokken voelden. Ik weet het eigenlijk niet zo goed wie er met heidenen bedoeld worden. Alle mensen die niet Joods zijn of waren of die niet in een God geloofden of wel in een andere God of Goden maar niet JHWH... Zijn paganisten ook heidenen ?

Hoe zit dat met heidense honden? Denken jullie ook dat jezus dat vond? Is er onderbouwing? 

Ik vind het nogal merkwaardig, paradoxaal en kwetsend als christenen iemand aanbidden die ze helemaal niet moest.

 

ik geloof niet Dat Jezus een hekel aan heidenen heeft, in Mat: 15:24 staat: ik ben gestuurd alleen naar de verdwaalde schapen van het volk Israël.  en in Mat 15:26 zei Jezus: het is niet goed om het brood dat voor de kinderen is, voor de hondjes te gooien, dit verhaal staat ook in Markus: 7:27-28;

Een ding is zeker dat Historische Jezus anders was dan Jezus van Evanglisch. overigens vind ik dat Jezus een Joodse rabbi was wel interessant. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-8-2023 om 08:34 zei Petra.:

 

Er zijn ook andere evangeliën over Jezus Christus geschreven, zoals de evangeliën van Petrus, Judas, Jakobus en Thomas. Bovendien is de periode van Jezus' kindertijd onbekend.
Deze evangeliën geven een ander beeld van Jezus Christus dan het beeld dat in het Nieuwe Testament wordt genoemd
Zelfs als je de vier evangeliën leest, kom je tot de conclusie dat Jezus in het evangelie van Johannes niet dezelfde Jezus is in de overige drie evangeliën. 

De drie evangeliën van Matteüs, Lucas en Marcus geven geen aanvullende informatie over wat de discipelen zeiden. over Jezus.  ik Lees maar eens wat Peter zei.
  In het Evangelie van Johannes lezen we over een gesprek b.v jezus met een van discipelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei fyg:


Zelfs als je de vier evangeliën leest, kom je tot de conclusie dat Jezus in het evangelie van Johannes niet dezelfde Jezus is in de overige drie evangeliën. 

Het is wel dezelfde Jezus, maar Johannes had een geheel eigen wijze van schrijven.  Waarmee Johannes een welkome aanvulling is op de synoptische Evangeliën.  Deze 3 kennen veel dezelfde verhalen, hetgeen het wat rommelig maakt.   Daarnaast zouden andere Evangeliën ook weer een aanvulling kunnen zijn.  Maar goed, men heeft het toen zus en zo besloten en nu is de Bijbel in beton gegoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-8-2023 om 09:42 zei Hopper:

maar Johannes had een geheel eigen wijze van schrijven.  Waarmee Johannes een welkome aanvulling is op de synoptische Evangeliën

ik kom terug op je reactie,

als je zegt dat Johannes aanvulling is op synoptische Evangeliën , betekent dat degene die de Evangelische van Johannes schrijft(ik denk Johanna is), had kennis genomen van de overige evangelien  die voor hem was (de synoptische Evganglien).

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei fyg:

ik kom terug op je reactie,

als je zegt dat Johannes aanvulling is op synoptische Evangeliën , betekent dat degene die de Evangelische van Johannes schrijft(ik denk Johanna is), had kennis genomen van de overige evangelien  die voor hem was (de synoptische Evganglien).

Ik denk dat ook, het Johannes Evangelie dateert men meestal zo rond het jaar 100.   Wat het aannemelijk maakt dat de schrijver Jezus nooit in persoon gekend kan hebben.  Daarom kan het niet anders dan dat de geheimenissen welke in 'het verhaal' verwerkt zijn van de schrijver zelf afkomstig is.   Wat wil zeggen dat de schrijver 'de weg' welke Jezus aangeeft gegaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Quelle tekst gaat het maar een enkele keer over heidenen, maar ik weet niet hoe Jezus dat daar precies bedoelde.

Hij roept op om niet te doen zoals de heidenen en God niet met allerlei woorden om dingen te vragen, omdat God al weet wat je nodig hebt voordat je Hem iets vraagt. In die zin heeft Jezus het daar ook over de toekomstige christenen, die gewoon door zijn gegaan met God om andere dingen te bidden dan enkel de Heilige Geest of Heerschappij van God. Met heidenen bedoelde Jezus de mensen die exoterisch denken in plaats van esoterisch.

Maar ik betwijfel of hij ze honden of zwijnen genoemd zal hebben. Al suggereert zijn oproep om geheimhouding van Zijn leringen dat eigenlijk toch wel. Maar daar gaat het niet specifiek over heidenen alleen, maar over allen die ongeschikt zijn voor Zijn esoterische onderricht en beoefening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid