Spring naar bijdragen

Wat maakt iemand vrouw, man of andere sekse- en gendertypes ?


Aanbevolen berichten

4 minuten geleden zei Petra.:

Haha, idd. met dien verstande... Petra heeft het ezelsbruggetje niet zelf bedacht maar gepikt. (Beter goed gejat dan slecht bedacht 😉). En nu zie ik .. dat ik in het verkeerde topic zat. Dus ik plaats het nog een keer (dan kan ik het later makkelijker terugvinden).

Simpeler had ik het nog niet gelezen, zelfs wanneer het een thema is waar ik niets van ken. 

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Sociale constructie ... Zie je dan zelf het probleem niet? Je biologie is niet maatschappelijk te defineren. Zie de gevolgen in onze samenleving, de charade. Het is als een Monty Python script van satire ontdaan.

Tekorten op pensioenen zijn ook het gevolg van een sociale constructie, is geld dan mannelijk of vrouwelijk? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 451
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Laat ik maar ff beginnen met het verschil tussen sekse en gender, daarvoor bestaat een aardig ezelsbruggetje:  -Sekse zit tussen je benen, gender tussen je oren-.   Onze voorouders ware

https://www.oneworld.nl/lezen/opinie/twee-soorten-mensen-een-westerse-leugen/   "TWEE SOORTEN MENSEN? JE KIJKT IN JE BROEKJE WAT JE BENT, EN DAAR DOE JE HET MEE ‘Er zijn nu eenmaal

Jezelf presenteren te zijn en een ander opleggen te accepteren als zijn, wat tussen je oren zit, is een vorm van geestelijke verkrachting. Want die ander heeft tussen de oren wat anders dan jij

Posted Images

 

32 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar XX is vrouwelijk en YX is mannelijk. Het is onzin dat er meisjes met XY chromosomen geboren worden. Dat zal je beter academisch aantonen dan met iets journalistiek af te komen. Ergo peer reviewed.

Hemeltjelief zeg... hier WIKI met academische verwijzingen !

https://nl.wikipedia.org/wiki/Geslachtsdifferentiatie_bij_mensen

 

Ennehhhh..... Er is ook een naam voor jouw syndroom... 😄

"Het is niet moeilijk om op het internet voorbeelden te vinden van mensen die zich in de meest directe vorm uitspreken tegen intersekse. Het ontstaan van intersekse mensen wordt bijvoorbeeld ontkent of er wordt gezegd dat het geslacht van mensen altijd bepaald wordt door de chromosomen: xx = vrouw, xy = man. Dit wordt klassieke interseksefobie genoemd."

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Simpeler had ik het nog niet gelezen, zelfs wanneer het een thema is waar ik niets van ken. 

Tekorten op pensioenen zijn ook het gevolg van een sociale constructie, is geld dan mannelijk of vrouwelijk? 

Je kan dat niet vergelijken met het pensioen.

Wat ook overzien wordt is dat de mensheid al bijna een eeuw aan hormonale verstoringen doet. Dat dit neveneffecten heeft is nu overduidelijk, maar we omarmen het symptoom en noemen de oorzaak benoemen "wappie".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Je kan dat niet vergelijken met het pensioen. Wat ook overzien wordt is dat de mensheid al bijna een eeuw aan hormonale verstoringen doet. Dat dit neveneffecten heeft is nu overduidelijk, maar we omarmen het symptoom en noemen de oorzaak benoemen "wappie".

Dan zouden we eerst een studie moeten maken over wat er precies onder 'mannelijk' of 'vrouwelijk' bedoeld wordt, maar dan enkel in psychologische zin. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Dat twee mannen of twee vrouwen geen kinderen kunnen baren, is redelijkerwijs als een consensus te beschouwen. 

Het gaat er ook om dat je als man geen vrouw kan worden en dus geen vrouwenrechten kan opeisen.

Er zouden dus aparte miss/mister verkiezingen voor transseksuelen moeten komen, aparte topsporten, aparte kleedkamers, ...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Het gaat er ook om dat je als man geen vrouw kan worden en dus geen vrouwenrechten kan opeisen. Er zouden dus aparte miss/mister verkiezingen voor transseksuelen moeten komen, aparte topsporten, aparte kleedkamers, ...

Een dan nog een partij voor de wappies, dat is democratie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dan zouden we eerst een studie moeten maken over wat er precies onder 'mannelijk' of 'vrouwelijk' bedoeld wordt, maar dan enkel in psychologische zin. 

Neen niet in de psychologische zin. We weten waar de verschillen tussen de man en de vrouw huizen, ook op moleculaire niveau herkennen we vele verschillen.

Een man die zich psychologisch vrouw voelt zou dan naar de vrouwengevangenis mogen na zedenfeiten? (Wat in deze tijd dus gebeurt)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Neen niet in de psychologische zin. We weten waar de verschillen tussen de man en de vrouw huizen, ook op moleculaire niveau herkennen we vele verschillen. Een man die zich psychologisch vrouw voelt zou dan naar de vrouwengevangenis mogen na zedenfeiten? (Wat in deze tijd dus gebeurt)

Niet in psychologische zin dan, dat is te complex zodat het simpele buitenspel blijft. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Niet in psychologische zin dan, dat is te complex zodat het simpele buitenspel blijft. 

Antwoord mijn vraag dan.

Het resultaat van psychologisch kijken zet mannen die zedenfeiten pleegden tussen 4 muren met vrouwen. Als ze zich maar vrouw voelen en voldoen aan het sociale construct van wat woke activisten anno 2023 als vrouw defineren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Antwoord mijn vraag dan. Het resultaat van psychologisch kijken zet mannen die zedenfeiten pleegden tussen 4 muren met vrouwen. Als ze zich maar vrouw voelen en voldoen aan het sociale construct van wat woke activisten anno 2023 als vrouw defineren.

Dat zijn neveneffecten, anders dan het uitsluiten van psychologische aspecten diepgaander te willen beschouwen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Beetje als de stelling dat rupsen vlinders kunnen worden, en rupsen die daar alles over weten. 

Neen. De neveneffecten zijn pertinent vrouwonvriendelijk. Als je een veroordeelde verkrachter tussen vrouwen opsluit, breng je die vrouwen in gevaar. Er is een reden waarom gevangenissen niet uniseks zijn he. Dat is eveneens zo met kleedkamers, topsport, schoonheidsverkiezingen, ...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Neen. De neveneffecten zijn pertinent vrouwonvriendelijk. Als je een veroordeelde verkrachter tussen vrouwen opsluit, breng je die vrouwen in gevaar. Er is een reden waarom gevangenissen niet uniseks zijn he. Dat is eveneens zo met kleedkamers, topsport, schoonheidsverkiezingen, ...

Waar wil je finaal naartoe? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Waar wil je finaal naartoe? 

Naar een tijd waar de politieke invloed minder aanwezig was dan de christelijke?

Maar mijn punt is dat vrouwen hun priveleges verliezen aan mannen die zich als vrouw identificeren. Bovendien komen zij in potentieel gevaar wanneer ze op beschermde plaatsen, die exclusief voor vrouwen zijn, een man in de kring moeten opnemen. Zoals een zedendelinquent die naar de vrouwengevangenis kan.

Vrouwenrechten komen in het gedrang door deze waanzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Naar een tijd waar de politieke invloed minder aanwezig was dan de christelijke? Maar mijn punt is dat vrouwen hun priveleges verliezen aan mannen die zich als vrouw identificeren. Bovendien komen zij in potentieel gevaar wanneer ze op beschermde plaatsen, die exclusief voor vrouwen zijn, een man in de kring moeten opnemen. Zoals een zedendelinquent die naar de vrouwengevangenis kan. Vrouwenrechten komen in het gedrang door deze waanzin.

Verwarring alom, heel duister is het, afschuwelijk en beangstigend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Verwarring alom, heel duister is het, afschuwelijk en beangstigend. 

Ik daag mijn kroost uit met moeilijke vragen die telkens uitmonden in een reeks aan scheldwoorden. Papa je bent transfoob, je bent homofoob. Ze wisten niet eens wat een fobie was tot ik het voorkauwde. De bron van hun kennis schakelt het individueel denken uit en conditioneert (zeg maar domesticeert) "groupthinking." Massavorming...

Zo weerlegde ik waarom transraciaal meer steek houdt dan overschakelen van geslacht. Maar dan was ik een racist lol.

Gelukkig zijn ze nog jong... Wie jong is en niet links ....

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Ik daag mijn kroost uit met moeilijke vragen die telkens uitmonden in een reeks aan scheldwoorden. Papa je bent transfoob, je bent homofoob. Ze wisten niet eens wat een fobie was tot ik het voorkauwde. De bron van hun kennis schakelt het individueel denken uit en conditioneert (zeg maar domesticeert) "groupthinking." Massavorming... Zo weerlegde ik waarom transraciaal meer steek houdt dan overschakelen van geslacht. Maar dan was ik een racist lol. Gelukkig zijn ze nog jong... Wie jong is en niet links ....

Volledige genderneutraliteit zou dan het overkoepelende ideaal zijn, maar dat is wishfull thinking wellicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Volledige genderneutraliteit zou dan het overkoepelende ideaal zijn, maar dat is wishfull thinking wellicht.

Het gewoon in de privesfeer houden en de deur openlaten voor vragen. Niet de deur openwaaien gevolgd door een stoet aan perversiteiten en ze inlijven in genderideologie. Wat nu dus gebeurt...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Het gewoon in de privesfeer houden en de deur openlaten voor vragen. Niet de deur openwaaien gevolgd door een stoet aan perversiteiten en ze inlijven in genderideologie. Wat nu dus gebeurt...

Het gaat enkel maar om gevangenissen, misschien zijn er ook positieve verhalen die anders doen besluiten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het gaat enkel maar om gevangenissen, misschien zijn er ook positieve verhalen die anders doen besluiten. 

En sporten, en kleedkamers, ...

Wees nu eerlijk, niemand wilt dat een man met penis zich voor zijn kroost omkleedt en we die man pardonneren omdat die zich vrouw voelt he. En we de ouders die het aanklagen stigmatiseren met een reeks aan scheldwoorden omdat ze hun kroost van die waanzin willen beschermen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

En sporten, en kleedkamers, ... Wees nu eerlijk, niemand wilt dat een man met penis zich voor zijn kroost omkleedt en we die man pardonneren omdat die zich vrouw voelt he. En we de ouders die het aanklagen stigmatiseren met een reeks aan scheldwoorden omdat ze hun kroost van die waanzin willen beschermen.

Vergeet naaktstranden niet, het komt er finaal op neer dat de wereld eigenlijk te klein is, denk ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het gaat er ook om dat je als man geen vrouw kan worden en dus geen vrouwenrechten kan opeisen.

Daar gaat het bij jou dan om. 

Maar het kwartje wat bij jou maar niet lijkt te vallen is dat je mensen niet zo strikt in twee geslachten kunt opdelen. Zo werkt de biologie nou eenmaal niet.  En dan heb ik het alleen over biologische diversiteit.  Daarnaast heb je ook nog te maken met genderdiversiteit.  

Voor de meeste mensen geldt wel dat je met XY chromosomen een man bent en met XX een vrouw......MAARRRRRR die vlieger gaat niet op voor alle mensen. 

Er worden meisjes met XY-chromosomen en jongens met XX-chromosomen geboren. Maar ook worden meisjes geboren met alleen één X-chromosoom, en jongens met twee of meer X-chromosomen plus één Y-chromosoom. Iemands geslacht wordt door veel meer factoren bepaald dan alleen de geslachtschromosomen.

Hier ook een aardig artikel moet goeie uitleg: LET... het verschil tussen sekse en gender en de samenhang. Ik zal het stukje over sekse ff copy/pasten. 

https://decorrespondent.nl/4522/acht-pijnlijke-vragen-over-gender-die-je-niet-durfde-te-stellen/4d7fb42b-2692-0cef-2e51-c6a9777c7fd9

 

"4. Er zijn maar twee seksen, toch?

‘Is het een jongetje of een meisje?’ Afgaande op de eerste vraag die we stellen als er een baby’tje is geboren, zou je inderdaad denken dat er twee opties zijn. Maar niets is minder waar.

Dertig jaar geleden werd een klein, donkerharig meisje geboren. Althans, men dácht dat Jennifer Pagonis een meisje was. Maar toen ze één jaar was, ontdekten dokters dat er ‘iets’ met haar vagina aan de hand was. Het bleken ingedaalde testikels te zijn, die operatief werden verwijderd. Op driejarige leeftijd haalden de dokters ook haar clitoris weg, want die was te groot voor een ‘normaal’ meisje. En op elfjarige leeftijd onderging Pagonis operaties om haar vagina te vergroten, zodat ze later ‘gewoon’ seks kon hebben met ‘haar toekomstige man.’ 

Pagonis heeft een intersekselichaam, ontdekken ze  op achttienjarige leeftijd. Pagonis heeft XY-chromosomen, mannelijke genen dus, maar een lichaam dat eruitziet als dat van een vrouw. 

Op driejarige leeftijd haalden de dokters ook haar clitoris weg, want die was te groot voor een ‘normaal’ meisje

Vanaf de jaren vijftig werd voor duizenden dergelijke baby’s een geslacht gekózen. Zo maakten de dokters af wat de natuur bedoeld had, was de gedachte. Maar voor velen pakte dit traumatisch uit. ‘Ik vind het geweldig om interseks te zijn, maar ik wou dat ze mijn lichaam niet zo verneukt hadden,’ zegt Pagonis in de documentaire Intersexion.Bekijk de documentaire hier.

Want de natuur laat zich niet zomaar in m/v .opdelen. Bioloog Anne Fausto-Sterling schrijft al in 1993: Lees het artikel ‘The Five Sexes’ hier.er zijn niet twee maar vijf geslachten. Naast man en vrouw zijn er, volgens Fausto-Sterling, nog drie interseksegeslachten, waarbij de genitalia en seksekenmerken - zoals beharing, borsten en stemhoogte - niet overeenkomen met de seksechromosomen. Zo kan een persoon met XX-chromosomen, eierstokken en een baarmoeder óók een piemel hebben.

Tegenwoordig zijn ook die vijf geslachten niet langer toereikend. De Intersex Society of North America schat Bekijk hier de website van de Intersex Society of North America.dat één op de honderd baby’s afwijkt van het standaard mannelijk of vrouwelijk lichaam.

Net als genderidentiteit en genderexpressie bestaat ook sekse uit twee schalen. Een lichaam kan dus in meerdere of mindere mate mannelijk én vrouwelijk zijn. Behalve de seksechromosomen vallen onder sekse ook het hormoonstelstel, de genitalia,  en de seksekenmerken zoals beharing en borsten."

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Vergeet naaktstranden niet, het komt er finaal op neer dat de wereld eigenlijk te klein is, denk ik. 

Ja, maar naaktstranden zijn afgesloten. Als uw dochters naar een gym gaan die uitsluitend voor vrouwen is, verwacht je dus dat ze zich enkel tussen andere vrouwen douchen en omkleden. Zelfs waar het uniseks is, zijn dat aparte ruimtes voor man en vrouw.

Willen we echt diversiteit,  dan is er nog een aparte wc, kleedkamer en doucheruimte nodig voor transseksuelen.

1 minuut geleden zei Petra.:

Daar gaat het bij jou dan om. 

Maar het kwartje wat bij jou maar niet lijkt te vallen is dat je mensen niet zo strikt in twee geslachten kunt opdelen. Zo werkt de biologie nou eenmaal niet.  En dan heb ik het alleen over biologische diversiteit.  Daarnaast heb je ook nog te maken met genderdiversiteit.  

Voor de meeste mensen geldt wel dat je met XY chromosomen een man bent en met XX een vrouw......MAARRRRRR die vlieger gaat niet op voor alle mensen. 

Er worden meisjes met XY-chromosomen en jongens met XX-chromosomen geboren. Maar ook worden meisjes geboren met alleen één X-chromosoom, en jongens met twee of meer X-chromosomen plus één Y-chromosoom. Iemands geslacht wordt door veel meer factoren bepaald dan alleen de geslachtschromosomen.

Hier ook een aardig artikel moet goeie uitleg: LET... het verschil tussen sekse en gender en de samenhang. Ik zal het stukje over sekse ff copy/pasten. 

https://decorrespondent.nl/4522/acht-pijnlijke-vragen-over-gender-die-je-niet-durfde-te-stellen/4d7fb42b-2692-0cef-2e51-c6a9777c7fd9

 

"4. Er zijn maar twee seksen, toch?

‘Is het een jongetje of een meisje?’ Afgaande op de eerste vraag die we stellen als er een baby’tje is geboren, zou je inderdaad denken dat er twee opties zijn. Maar niets is minder waar.

Dertig jaar geleden werd een klein, donkerharig meisje geboren. Althans, men dácht dat Jennifer Pagonis een meisje was. Maar toen ze één jaar was, ontdekten dokters dat er ‘iets’ met haar vagina aan de hand was. Het bleken ingedaalde testikels te zijn, die operatief werden verwijderd. Op driejarige leeftijd haalden de dokters ook haar clitoris weg, want die was te groot voor een ‘normaal’ meisje. En op elfjarige leeftijd onderging Pagonis operaties om haar vagina te vergroten, zodat ze later ‘gewoon’ seks kon hebben met ‘haar toekomstige man.’ 

Pagonis heeft een intersekselichaam, ontdekken ze  op achttienjarige leeftijd. Pagonis heeft XY-chromosomen, mannelijke genen dus, maar een lichaam dat eruitziet als dat van een vrouw. 

Op driejarige leeftijd haalden de dokters ook haar clitoris weg, want die was te groot voor een ‘normaal’ meisje

Vanaf de jaren vijftig werd voor duizenden dergelijke baby’s een geslacht gekózen. Zo maakten de dokters af wat de natuur bedoeld had, was de gedachte. Maar voor velen pakte dit traumatisch uit. ‘Ik vind het geweldig om interseks te zijn, maar ik wou dat ze mijn lichaam niet zo verneukt hadden,’ zegt Pagonis in de documentaire Intersexion.Bekijk de documentaire hier.

Want de natuur laat zich niet zomaar in m/v .opdelen. Bioloog Anne Fausto-Sterling schrijft al in 1993: Lees het artikel ‘The Five Sexes’ hier.er zijn niet twee maar vijf geslachten. Naast man en vrouw zijn er, volgens Fausto-Sterling, nog drie interseksegeslachten, waarbij de genitalia en seksekenmerken - zoals beharing, borsten en stemhoogte - niet overeenkomen met de seksechromosomen. Zo kan een persoon met XX-chromosomen, eierstokken en een baarmoeder óók een piemel hebben.

Tegenwoordig zijn ook die vijf geslachten niet langer toereikend. De Intersex Society of North America schat Bekijk hier de website van de Intersex Society of North America.dat één op de honderd baby’s afwijkt van het standaard mannelijk of vrouwelijk lichaam.

Net als genderidentiteit en genderexpressie bestaat ook sekse uit twee schalen. Een lichaam kan dus in meerdere of mindere mate mannelijk én vrouwelijk zijn. Behalve de seksechromosomen vallen onder sekse ook het hormoonstelstel, de genitalia,  en de seksekenmerken zoals beharing en borsten."

 

En ik blijf zeggen dat die enkelen geen maatstaf zouden mogen vormen over velen. Als we meisjes geen meisjes meer mogen noemen en jongens geen jongens omdat er 1 transgender op school zit, is dat een foute ontwikkeling.

Ik erken die afwijkingen net wel, maar klaag aan dat ze voor een karretje gespannen geworden om iedereen er rond mee op die trein te trekken. In een diverse samenleving aanvaarden we dat niet iedereen meeloopt in sociale constructies en willen vasthouden aan het traditionele.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid