Spring naar bijdragen

Een reconstructie en bespreking van de (geheime) instructies van Jezus aan zijn eerste volgelingen


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Petra.:

Nuououou TTC.. je kan een hoop van me zeggen, maar als ik iets kan.. dan is het begrijpend, empathisch èn zorgvuldig lezen! 

Uiteraard.. zeg ik dit zonder (schijn)heilige bescheidenheid. 😉

Ja, leg dan even uit wat het verschil is tussen godsdienst en mystiekgodsdienst, liever jij dan ik. ☀️

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 225
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vraagje: als de instructies van oorsprong geheim zijn, waarom wil je ze hier dan publiceren en bespreken? Ze zouden dan toch het beste hun thuis vinden in een mysteriegodsdienst, onderhouden door een

In dit topic citeer ik gereconstrueerde gezegden van Jezus die je eventueel ook kunt nalezen in Lukas/Evangelion (vroege Lukas) en/of in Mattheus. Maar ze zien er soms wat anders verwoord uit omdat Ev

Hoop doet leven! 

4 uur geleden zei mlinssen:

Ik herken overigens enige deelnemers hier, zoals Barnabas en Hopper, en vrees terecht te zijn gekomen op een forum dat ik enige tijd geleden kort heb bezocht maar al weer snel heb verlaten vanwege de grote overmaat aan ongefundeerde meningen

@Petra.Ken je hem van GG?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei neohumanist:

De relatie tussen Thomas en de Quelle tekst ontgaat me. Ze delen dezelfde blik op praktische en directe mystiek, maar bij de Quelle zit allerlei praktisch (gedrags- en denk-) advies over hoe er te komen, waar Thomas veel meer zweverig en vaag blijft.

Je beschrijft Thomas exact zoals het is. Probeer eens

https://www.academia.edu/46974146/Gospel_of_Thomas_Commentary

Ik zou de hoofdstukken Meaning en Relation to Previous Logia pakken, ik ben inmiddels bezig met een behapbare versie

Thomas is een kant en klare self-help guide, maar je moet even op het juiste spoor komen. Dat begint bij een accurate vertaling, en die van mij is de enige (niet arrogant bedoeld, en iedereen kan zelf verifiëren of dat wel zo is)

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Petra.:

Contradictie is juist .. dat wat geheim is openbaar maken.  

Het was geheim voor niet-ingewijden tijdens de missie van Jezus. De christenen hebben de tekst echter afgedankt omdat ze er geen echte interesse in hadden en hem sowieso niet begrepen. Derhalve is het nu niet geheim voor mensen die de tekst weten te herstellen in haar oorspronkelijke staat. Maar ergens heeft Frans wel een punt, de tekst is niet bedoeld voor wat Jezus noemde 'honden en zwijnen' buiten de missie van Jezus. Heb ik hiermee een zonde begaan? Wat vinden jullie?

Het is een beetje een rare vraag, want jullie hebben zelf niets met de oorspronkelijke missie van Jezus, dus waarom zou jullie dat interesseren?

 

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei neohumanist:

Oh ja, natuurlijk, daar was ik ook even. Het was de bedoeling dat het er daar anders aan toe zou gaan dan hier, toch? Ik ken die ontwikkelingen niet, maar kreeg er iets van mee.

Je kent mijn belangstelling, en dat is het 'innerlijke'.   Met wie ik in gesprek ga maakt me niet uit.   Waar ik in gesprek ga ook niet.   Maar vanuit de theorie spreken ligt me niet zo.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Je kent mijn belangstelling, en dat is het 'innerlijke'.   Met wie ik in gesprek ga maakt me niet uit.   Waar ik in gesprek ga ook niet.   Maar vanuit de theorie spreken ligt me niet zo.

Mijn interesse hier op dit forum beperkt zich tot wat Jezus te melden had over het 'innerlijke'. Wat een ander zelf bedenkt kan ook boeiend zijn, maar niet met een bijbelminnend publiek erbij. Je hebt ook allerei New Age forums waar het er niet toe doet of iets wel of niet door Jezus werd onderwezen, ik voel me daar niet thuis.

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei neohumanist:

Mijn interesse hier op dit forum beperkt zich tot wat Jezus te melden had over het 'innerlijke'. Wat een ander zelf bedenkt kan ook boeiend zijn, maar niet met een bijbelminnend publiek erbij.

Jezus in de Bijbel gaat ook over het 'innerlijke'.  Dat velen dat niet herkennen is evident.  Dus kan ik alleen spreken met hen die  het wel herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Jezus in de Bijbel gaat ook over het 'innerlijke'.  Dat velen dat niet herkennen is evident.  Dus kan ik alleen spreken met hen die  het wel herkennen.

Jezus in het Nieuwe Testament is een echo-put met kromme wanden. Zonder een heldere theorie over wat echo is en wat de echte Jezus is, zit je met een veelheid aan stemmen over het 'innerlijk'. Kan ook boeiend zijn, maar niet voor mij. Bij schilderijen kijk ik ook liever naar een origineel dan naar een copie. Zelfde binnen het hindoeisme, er zijn heel leuke purana's over de god Shiva, maar zijn historische leringen zijn van een heel andere orde. Ik wil zo dicht mogelijk bij zo'n Meester zijn, niet bij allerlei afgeleide later gemaakte beelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hopper:

Ik ken Martijn wel van GG.  Daar kende ik hem als een theoreticus.   

Ja precies! 

En Thomas. ! 

15 minuten geleden zei Hopper:

Jezus in de Bijbel gaat ook over het 'innerlijke'.  Dat velen dat niet herkennen is evident.  Dus kan ik alleen spreken met hen die  het wel herkennen.

Nee joh.. je kan met iedereen spreken. *:}

 

Of iedereen je snapt of het met je eens is, is vers twee. Maar kunnen spreken.. dat kan je wel hoor! 😄

18 minuten geleden zei neohumanist:

Mijn interesse hier op dit forum beperkt zich tot wat Jezus te melden had over het 'innerlijke'. 

Ik ben helemaal voor. 

Maar sja.. imo zou  "mijn interesse hier op dit forum zich beperkt tot wat Jezus IMO te melden had over het 'innerlijke'.  " Prettiger vallen.

Maar goed..ik heb een voorkeur voor het niet toe-eigenen of opeisen van het Enige Juiste Woord. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Petra.:

Ja precies! 

En Thomas. ! 

Nee joh.. je kan met iedereen spreken. *:}

 

Of iedereen je snapt of het met je eens is, is vers twee. Maar kunnen spreken.. dat kan je wel hoor! 😄

Om daadwerkelijk te kunnen spreken moeten 2 mensen dezelfde taal spreken.  De Bijbel is geschreven in geheimenissen.  Of zoals Jezus zei: Het is niet mogelijk voor een man om op twee paarden te rijden of twee bogen te strekken; en het is niet mogelijk voor een dienaar om twee meesters te dienen, tenzij hij de ene eert en de andere beledigt. 

De meeste gelovigen spreken over de uiterlijke Jezus, de man die 2000 jaar terug leefde.  Ook Neo en Martijn spreken op deze wijze over Jezus.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Petra.:

Yep 

“Ik heb in mijn reconstructie van Q ook een paar van dit soort lees- of copieerfouten gevonden.” (GG)

Ik twijfel weer over mijn eigen twijfel. 😀

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Breuk:

“Ik heb in mijn reconstructie van Q ook een paar van dit soort lees- of copieerfouten gevonden.” (GG)

Ik twijfel weer over mijn eigen twijfel. 😀

Er is niks is met twijfel. 

Liever dat.. dan zeker weten over dingen die niet zeker te weten zijn. 😘

En nu.. moet ik echt afsluiten... manlief staat te koken. En wat ik wel zeker weet is... dat ik nu moet aflsuiten. 😄

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Petra.:

Er is niks is met twijfel. 

Liever dat.. dan zeker weten over dingen die niet zeker te weten zijn. 😘

Verbazingwekkend wat voor mensen je op een forum tegenkomt (net het echte leven).

 

Maar begrijp ik dat Neohumanist en Martijn beiden op GG hebben gezet. Dan heb ik NH gevonden, nu nog even Martijn opzoeken. Komt het wellicht allemaal goed.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Ik ben helemaal voor. 

Maar sja.. imo zou  "mijn interesse hier op dit forum zich beperkt tot wat Jezus IMO te melden had over het 'innerlijke'.  " Prettiger vallen.

Maar goed..ik heb een voorkeur voor het niet toe-eigenen of opeisen van het Enige Juiste Woord. 

 

Nee, dat valt bij mij niet prettiger. Als ik een relatie aanga met Jeshoea/Jezus, dan wil ik dat met de échte Jeshoea hebben en zal ik mijn best doen om Hem zo dicht mogelijk nabij te komen.

Als je die wens níet hebt, dan kan ik me voorstellen dat je liever hele bibliotheken vol leest over wat anderen vonden dat Jezus gezegd zou kunnen hebben. Dat is een keuze die je maakt, het is een persoonlijke voorkeur.

Dit zijn andere tijden dan honderd jaar geleden of de middeleeuwen. Je kunt tegenwoordig de Nachtwacht bekijken inclusief de stukken die eraf gesneden werden in later tijden, die zie ik persoonlijk liever erbij omdat Rembrandt die stukken er niet zelf af sneed, hij zou ervan gegruwd hebben dat zijn compositie op die manier vernaggeld werd en dat vanwege een te nauwe muur in een stadhuis. Kun je je dat sentiment voorstellen, van ergens zo dichtbij mogelijk bij willen kunnen komen? Hoeveel meer zou je dat dan willen bij je Geliefde?

Eerlijk gezegd verbaast me de desinteresse bij christenen op dit forum. Wie denken ze nu eigenlijk te volgen of lief te hebben? Mij is dat volledig onduidelijk inmiddels. Ze lijken meer te houden van een door bisschoppen samengestelde op slot gegooide kerkse boekenverzameling dan van degene om wie het allemaal begonnen was.

 

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei neohumanist:

Nee, dat valt bij mij niet prettiger. Als ik een relatie aanga met Jeshoea/Jezus, dan wil ik dat met de échte Jeshoea hebben en zal ik mijn best doen om Hem zo dicht mogelijk nabij te komen.

Als je die wens níet hebt, dan kan ik me voorstellen dat je liever hele bibliotheken vol leest over wat anderen vonden dat Jezus gezegd zou kunnen hebben. Dat is een keuze die je maakt, het is een persoonlijke voorkeur.

Dit zijn andere tijden dan honderd jaar geleden of de middeleeuwen. Je kunt tegenwoordig de Nachtwacht bekijken inclusief de stukken die eraf gesneden werden in later tijden, die zie ik persoonlijk liever erbij omdat Rembrandt die stukken er niet zelf af sneed, hij zou ervan gegruwd hebben dat zijn compositie op die manier vernaggeld werd en dat vanwege een te nauwe muur in een stadhuis. Kun je je dat sentiment voorstellen, van ergens zo dichtbij mogelijk bij willen kunnen komen? Hoeveel meer zou je dat dan willen bij je Geliefde?

Eerlijk gezegd verbaast me de desinteresse bij christenen op dit forum. Wie denken ze nu eigenlijk te volgen of lief te hebben? Mij is dat volledig onduidelijk inmiddels. Ze lijken meer te houden van een door bisschoppen samengestelde op slot gegooide kerkse boekenverzameling dan van degene om wie het allemaal begonnen was.

 

Degenen die in de eerste eeuw de evangeliën geschreven hadden, die hadden natuurlijk ook niets met (de echte) Jezus.

Nee nu 20 eeuwen later zie jij het scherp. Jij haalt eindelijk de historische Jezus naar boven.  
Zonder die evangelisten zaten wij nu echt niet over Jezus te schrijven en was de hypothese Q helemaal nooit ontstaan. 
 

En wie gooit de boel nou op slot met alleen de Q tekst.  
Geef mij maar de evangeliën, handelingen  en de brieven erbij.  
Rond Q zijn er nooit gemeenschappen ontstaan, rond de canon wel.  
En je verwijst naar de geliefde, maar je zit zelf vol afgunst naar de kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid