Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Monachos:

 

Het proces van negatieve theologie omvat vaak het loslaten of vernietigen van minder diepgaande of oppervlakkige overtuigingen over spiritualiteit, religie of het goddelijke. Dit kan worden gezien als een positieve stap naar een dieper begrip en een meer authentieke spirituele zoektocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

1 uur geleden zei TTC:
Op 20-6-2024 om 07:51 zei Breuk:

Teksten die bedoeld zijn om mensen op te richten, worden misbruikt om mensen weg te zetten, als mensen die het nog niet snappen of de juiste geestelijke staat nog niet hebben bereikt. 

De strijd en angst die voortkomen uit onbegrip of conflicten tussen verschillende tradities zijn helaas een realiteit. Creatieve metaforen en empathische benaderingen kunnen nuttig zijn om deze complexe dynamieken te benaderen en te verzachten. Maar zoals je terecht opmerkt, zelfs als we een zekere mate van begrip ontwikkelen, blijft het uitdagend om vreedzaam en inclusief te blijven in onze benadering, vooral gezien de diepgewortelde overtuigingen en emoties die vaak betrokken zijn bij spirituele identiteit.

In het paradijs was inclusiviteit zodanig inclusief begrip, dat zelfs de slang een plaats en een verbinding en een bestemming kreeg die de mens niet had meegekregen, maar toch over zich kreeg en meekreeg als element van zijn. Als wezenskenmerk. Toch was er nimmer een bedoeling of norm om de inclusiviteit te beschouwen als moraal of teken of bewijs dat de mens het licht begrijpt en een juiste geestelijke staat heeft bereikt. In tegendeel, de mens werd door de wederopstanding een vijand en onderdrukker van zijn eigen vlees. Geen bevrijder en verheerlijker van het vlees en zijn werkingen. De uitdaging is daarom in een tijd van verwarrende vleesverheerlijking, inclusiviteit te blijven beschouwen als een antithese die dwars door mens en vlees en goddelijk en verwerpelijk heengaat. De uitdaging is daar om de vrede los te laten en de strijd aan te gaan. Dat is geen dualistisch iets, maar een zaak van onderscheid van wat uit God is en wat uit de duivel is. Dat is ook de tegenstelling tussen wat uit de Geest is, en wat uit het vlees is. Want niets en niemand op deze schepping, is bedoeld om te blijven zoals het en hij is. 

21 minuten geleden zei Hopper:
3 uur geleden zei TTC:

Het mystieke huwelijk symboliseert de eenwording van het mannelijke en vrouwelijke principe binnen de psyche van een individu. Het gaat niet alleen om het samensmelten van deze tegenstellingen, maar ook om het bereiken van innerlijke harmonie en heelheid.

De geestelijke mens is mannelijk noch vrouwelijk, mannen en vrouwen onderscheiden zich immers van elkaar.

De geestelijke mens is niet vrij en en niet zonder geaardheid, want goed en kwaad onderscheiden zich immers van elkaar.

20 minuten geleden zei TTC:

Het is toch allemaal niet zomaar wat, kunnen veel vaker ondergewaardeerde zorg- en hulpverleners dan ook slechts dankbaar zijn om ons bij dergelijke processen te helpen. Want zelf, als nietige ikjes binnen dit haast onontwarbare kluwen, beschikken we niet over de nodige expertise en kunde om dat op eigen kracht te realiseren. Verre van zelfs, het is mild uitgedrukt om tureluurs van te worden

Wat de schepping aan wanorde presenteert, wordt door zorg en wetenschap recht geredeneerd.
Wat de schepping aan orde creëert, wordt door zorg en wetenschap weg geredeneerd.

Citaat

Monachos Remix

Goed en kwaad in harmonisch geheel, is als een gruwel zelfs de ongeestelijke mens teveel. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

In het paradijs was inclusiviteit zodanig inclusief begrip, dat zelfs de slang een plaats en een verbinding en een bestemming kreeg die de mens niet had meegekregen, maar toch over zich kreeg en meekreeg als element van zijn. Als wezenskenmerk. Toch was er nimmer een bedoeling of norm om de inclusiviteit te beschouwen als moraal of teken of bewijs dat de mens het licht begrijpt en een juiste geestelijke staat heeft bereikt. In tegendeel, de mens werd door de wederopstanding een vijand en onderdrukker van zijn eigen vlees. Geen bevrijder en verheerlijker van het vlees en zijn werkingen. De uitdaging is daarom in een tijd van verwarrende vleesverheerlijking, inclusiviteit te blijven beschouwen als een antithese die dwars door mens en vlees en goddelijk en verwerpelijk heengaat. De uitdaging is daar om de vrede los te laten en de strijd aan te gaan. Dat is geen dualistisch iets, maar een zaak van onderscheid van uit God is en wat uit de duivel is. Dat is ook de tegenstelling tussen wat uit de Geest is, en wat uit het vlees is. Want niets en niemand op deze schepping, is bedoeld om te blijven zoals het en hij is. 

Ja, dat verhaal van de zoeker is het gezochte, die symboliek vinden we in zowat elke cultuur. Na verloop is het complete verwarring, en amper nog mogelijk om te onderscheiden wat nu precies het goede of het slechte nieuws is, met slingers die doorslagen. 

7 minuten geleden zei Tomega:

Wat de schepping aan wanorde presenteert, wordt door zorg en wetenschap recht geredeneerd. Wat de schepping aan orde creëert, wordt door zorg en wetenschap weg geredeneerd.

Op collectief niveau kunnen culturen en samenlevingen ook worden gezien als een organisch geheel dat evolueert door cyclische fasen van opkomst, bloei, verval en wederopstanding. Het idee van Alfa en Omega kan dan worden toegepast op de evolutionaire ontwikkeling van menselijke samenlevingen, beschavingen en culturen door de geschiedenis heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Ja, dat verhaal van de zoeker is het gezochte, die symboliek vinden we in zowat elke cultuur. Na verloop is het complete verwarring, en amper nog mogelijk om te onderscheiden wat nu precies het goede of het slechte nieuws is, met slingers die doorslagen. 

Het goede nieuws is, dat de mens elke dag en elk moment en elke ademtocht, opnieuw kan beginnen meer van God in te ademen, en minder van de mens uit te ademen. Dat is zo belachelijk eenvoudig, dat van aanstonds af de adem in de keel stokt. En het is God alleen die de mens in barmhartigheid nog een tijdje herhalingsmomenten geeft om het opnieuw te  proberen. Want de mens zelf meent dat zijn eigen adem ook zijn eigenheid is.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Het goede nieuws is, dat de mens elke dag en elk moment en elke ademtocht, opnieuw kan beginnen meer van God in te ademen, en minder van de mens uit te ademen. Dat is zo belachelijk eenvoudig, dat van aanstonds de adem in de keel stokt. En het is God alleen die de mens in barmhartigheid nog een tijdje herhalingsmomenten geeft om het opnieuw te  proberen. Want de mens zelf meent dat zijn eigen adem ook zijn eigenheid is.

Ja, dat wordt soms gezien als de poort tussen onszelf en de kosmos, en lang geleden was er zelfs geen zuurstof op aarde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Het idee van Alfa en Omega kan dan worden toegepast op de evolutionaire ontwikkeling van menselijke samenlevingen, beschavingen en culturen door de geschiedenis heen.

Elk idee door God en natuur geopenbaard, leent zich om door de mens als dood paard te worden opgebaard. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Ja, dat wordt soms gezien als de poort tussen onszelf en de kosmos, en lang geleden was er zelfs geen zuurstof op aarde. 

En de man verdronk in een slokje thee.

8 minuten geleden zei TTC:

Dood paard?

Evolutionair hoeft de dood geen leven uit of in te sluiten. Niet zinvol om daar met menskracht aan te trekken.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Tomega:

En de man verdronk in een slokje thee.

Zeg dat wel, het is als denken dat de kosmos zich buiten de aarde bevindt, kunnen we ons ernstig in verslikken. 

8 minuten geleden zei Tomega:

Evolutionair hoeft de dood geen leven uit of in te sluiten. Net zinvol om daar met menskracht aan te trekken.

Dubbelzinnig, paard en water.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Tomega:

 

De geestelijke mens is niet vrij en en niet zonder geaardheid, want goed en kwaad onderscheiden zich immers van elkaar.

 

De geestelijke mens existeert buiten het veld van goed en kwaad, de geestelijke mens onderscheidt zich immers van niemand, zoals Paulus ons leert.  De geestelijke mens kan dus ook geen geaardheid bezitten.   De geestelijke mens heeft niet de geest der wereld, maar de geest ontvangen van God.  Waarmee Paulus ons impliciet verteld dat God ook niet-onderscheidend is.   Waarmee Paulus ons ook impliciet verteld dat God Zich ook buiten het veld van goed en kwaad Zich bevindt.

Logisch, goed en kwaad bevinden zich in de wereld zoals de natuurlijke mens die kent, de natuurlijke mens leeft nog onder de zonde.   De natuurlijke mens kent nog de dood en de angst voor de dood.

35 minuten geleden zei TTC:

Het proces van negatieve theologie omvat vaak het loslaten of vernietigen van minder diepgaande of oppervlakkige overtuigingen over spiritualiteit, religie of het goddelijke. Dit kan worden gezien als een positieve stap naar een dieper begrip en een meer authentieke spirituele zoektocht.

De natuurlijke mens kent alleen de positieve theologie, de natuurlijke mens schept zijn wereldbeeld aan hetgeen hij waarneemt op zintuigelijke wijze.   Geestelijk gezien is de natuurlijke mens een spiegelbeeld van 'de wereld' en daarmee onecht en onwaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

De natuurlijke mens kent alleen de positieve theologie, de natuurlijke mens schept zijn wereldbeeld aan hetgeen hij waarneemt op zintuigelijke wijze.   Geestelijk gezien is de natuurlijke mens een spiegelbeeld van 'de wereld' en daarmee onecht en onwaar.

Zoals gezegd, als de slinger doorslaat is er geen nuancering meer mogelijk, de verduistering compleet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Hopper:

De geestelijke mens existeert buiten het veld van goed en kwaad, de geestelijke mens onderscheidt zich immers van niemand, zoals Paulus ons leert.  

Wie gaat dussen, kan licht verzeilen in eclectische verbeeldingslussen. 

Citaat

1 Corinthiërs 12:10-15
Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert,
maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn;
want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan,
omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen,
maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.

De geestelijke mens onderscheidt wel, volgens Paulus. Dus je dus is uitgedusd.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Zoals gezegd, als de slinger doorslaat is er geen nuancering meer mogelijk, de verduistering compleet. 

Slingers slaan niet door. Dat doen de geesten die de slingers drijven en voortstuwen, en menen daarin te zijn geslaagd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Tomega:

Slingers slaan niet door. Dat doen de geesten die de slingers drijven en voortstuwen, en menen daarin te zijn geslaagd.

Aarden kan helpen, maar misschien wordt het dan helemaal een warboel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei TTC:

Aarden kan helpen, maar misschien wordt het dan helemaal een warboel. 

Om aarden vaten te aarden, heb je meer waarde nodig dan aarde. Die waarde is er wel, maar de vaten worden er niet aardiger van, en blijven even gebroken. Het gaat daarom altijd om de lading, die erin komt en eruit gaat. Dat noem je nooit aarding, want de aarding is in het vat zelf. Maar dat noem je voeding. Maar het zijn weinigen die tot vast voedsel komen, omdat wat het vat vult er eerder uitloopt, dan het vat behappen of opnemen kan.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Hopper:

De geestelijke mens existeert buiten het veld van goed en kwaad, de geestelijke mens onderscheidt zich immers van niemand, zoals Paulus ons leert.  De geestelijke mens kan dus ook geen geaardheid bezitten.   De geestelijke mens heeft niet de geest der wereld, maar de geest ontvangen van God.  Waarmee Paulus ons impliciet verteld dat God ook niet-onderscheidend is.   Waarmee Paulus ons ook impliciet verteld dat God Zich ook buiten het veld van goed en kwaad Zich bevindt.

Logisch, goed en kwaad bevinden zich in de wereld zoals de natuurlijke mens die kent, de natuurlijke mens leeft nog onder de zonde.   De natuurlijke mens kent nog de dood en de angst voor de dood.

Elke keer dat jij het over 'de geestelijke mens' hebt bedoel je eigenlijk alleen jezelf. Dus je typte eigenlijk

Hopper existeert buiten het veld van goed en kwaad, Hopper onderscheidt zich immers van niemand, zoals Paulus ons leert. Hopper kan dus ook geen geaardheid bezitten. Hopper heeft niet de geest der wereld, maar de geest ontvangen van God.  Waarmee Paulus ons impliciet verteld dat God ook niet-onderscheidend is. Waarmee Paulus ons ook impliciet verteld dat God Zich ook buiten het veld van goed en kwaad Zich bevindt.

Logisch, goed en kwaad bevinden zich in de wereld zoals de natuurlijke mens die kent, de natuurlijke mens leeft nog onder de zonde. De natuurlijke mens kent nog de dood en de angst voor de dood.

Je blijft maar krampachtig vasthouden aan je verkeerde begrip van 1 Korintiërs 2:15 in het verouderde Nederlands van de Statenvertaling. Je beweert dat Paulus leert dat de geestelijke mens 'zich van niemand onderscheidt' maar dat staat helemaal niet in de Griekse grondtekst. Je laat Paulus dus iets zeggen wat niet klopt. Je spant hem gemakzuchtig voor je karretje, in plaats van te onderzoeken en tot je door te laten dringen wat er nou werkelijk staat. Daarmee onderscheid je je continu van anderen, terwijl je nou juist beweert dat je je van niemand onderscheidt. Dat zou grappig zijn als het niet zo sneu was.

Het woord dat in de SV is vertaald met 'onderscheiden' is ἀνακρίνω en dat betekent 'onderzoeken, beoordelen'. http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/dict?G00350

NBG51:

15 Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

HSV:

15 De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

WV75:

15 Een geestelijk mens kan alles beoordelen, maar niemand oordeelt over hem.

NCV:

15 Maar hij die geestelijk is, beoordeelt inderdaad alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

Concordant Greek Text:

1kor2-15.jpg

Het feit dat meerdere mensen over jou oordelen (proberen duidelijk te maken dat je er naast zit) tonen aan dat je helemaal geen geestelijk mens bent, eerder een arrogant mens. Omdat je deze correctie naast je neerlegt en negeert. Het woord dat daadwerkelijk 'onderscheiden' betekent is διακρίνω: 'schiften, onderscheid maken, voorkeur geven'.

http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/dict?G01252

Mattheus 16:3 En des morgens: Heden onweder; want de hemel is droevig rood. Gij geveinsden! het aanschijn des hemels weet gij wel te onderscheiden, en kunt gij de tekenen der tijden niet [onderscheiden]?

Handelingen 15:9 En heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, gereinigd hebbende hun harten door het geloof.

1 Corinthiers 4:7 Want wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? En zo gij het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof gij het niet ontvangen hadt?

1 Corinthiers 11:29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Jakobus 2:4 Hebt gij dan niet in uzelven een onderscheid gemaakt, en zijt rechters geworden van kwade overleggingen?

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tomega:

Om aarden vaten te aarden, heb je meer waarde nodig dan aarde. Die waarde is er wel, maar de vaten worden er niet aardiger van, en blijven even gebroken. He gaat daarom altijd om de lading, die erin komt en eruit gaat. Dat noem je nooit aarding, want de aarding is in het vat zelf. Maar dat noem je voeding. Maar het zijn weinigen die tot vast voedsel komen, omdat wat het vat vult er eerder uitloopt, dan het vat behappen of opnemen kan.

Er zijn veel manieren om een en ander te omschrijven, net zoals een overvloed aan visualisaties geen helderheid garandeert.

1 minuut geleden zei Monachos:

Elke keer dat jij het over 'de geestelijke mens' hebt bedoel je eigenlijk alleen jezelf. Dus je typte eigenlijk

Hopper existeert buiten het veld van goed en kwaad, Hopper onderscheidt zich immers van niemand, zoals Paulus ons leert. Hopper kan dus ook geen geaardheid bezitten. Hopper heeft niet de geest der wereld, maar de geest ontvangen van God.  Waarmee Paulus ons impliciet verteld dat God ook niet-onderscheidend is. Waarmee Paulus ons ook impliciet verteld dat God Zich ook buiten het veld van goed en kwaad Zich bevindt.

Logisch, goed en kwaad bevinden zich in de wereld zoals de natuurlijke mens die kent, de natuurlijke mens leeft nog onder de zonde. De natuurlijke mens kent nog de dood en de angst voor de dood.

Je blijft maar krampachtig vasthouden aan je verkeerde begrip van 1 Korintiërs 2:15 in het verouderde Nederlands van de Statenvertaling. Je beweert dat Paulus leert dat de geestelijke mens 'zich van niemand onderscheidt' maar dat staat helemaal niet in de Griekse grondtekst. Je laat Paulus dus iets zeggen wat niet klopt. Je spant hem gemakzuchtig voor je karretje, in plaats van te onderzoeken en tot je door te laten dringen wat er nou werkelijk staat. Daarmee onderscheid je je continu van anderen, terwijl je nou juist beweert dat je je van niemand onderscheidt. Dat zou grappig zijn als het niet zo sneu was.

Het woord dat in de SV is vertaald met 'onderscheiden' is ἀνακρίνω en dat betekent 'onderzoeken, beoordelen'. http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/dict?G00350

NBG51:

15 Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

HSV:

15 De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

WV75:

15 Een geestelijk mens kan alles beoordelen, maar niemand oordeelt over hem.

NCV:

15 Maar hij die geestelijk is, beoordeelt inderdaad alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.

Concordant Greek Text:

1kor2-15.jpg

Het feit dat meerdere mensen over jou oordelen (proberen duidelijk te maken dat je er naast zit) tonen aan dat je helemaal geen geestelijk mens bent, eerder een eigenwijs mens. Omdat je deze correctie naast je neerlegt en negeert. Het woord dat daadwerkelijk 'onderscheiden' betekent is διακρίνω: 'schiften, onderscheid maken, voorkeur geven'.

http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/dict?G01252

Mattheus 16:3 En des morgens: Heden onweder; want de hemel is droevig rood. Gij geveinsden! het aanschijn des hemels weet gij wel te onderscheiden, en kunt gij de tekenen der tijden niet [onderscheiden]?

Handelingen 15:9 En heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, gereinigd hebbende hun harten door het geloof.

1 Corinthiers 4:7 Want wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? En zo gij het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof gij het niet ontvangen hadt?

1 Corinthiers 11:29 Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Jakobus 2:4 Hebt gij dan niet in uzelven een onderscheid gemaakt, en zijt rechters geworden van kwade overleggingen?

Ego-transverwarring is een hardnekkige aandoening, waarvan Hopper wellicht zal zeggen dat het niet bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei TTC:

Er zijn veel manieren om een en ander te omschrijven, net zoals een overvloed aan visualisaties geen helderheid garandeert.

Als dat is wat je bedoelde, dan biedt je inbreng ook je gelijk. De correcte manier is altijd in een rechte lijn van Aarde naar Bron.  En onderweg smelt het aardse en overwint het licht. Het aardse leeft. Zonder Aarde geen smelting. Zonder smelting geen ontaarding. Zonder ontaarding geen blijvend leven. Dus zonder visualisaties, is de binaire zaak om het tijdelijke te verruilen voor het blijvende. En dat kan bij en in alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tomega:

Als dat is wat je bedoelde, dan biedt je inbreng ook je gelijk. De correcte manier is altijd in een rechte lijn van Aarde naar Bron.  En onderweg smelt het aardse en overwint het licht. Het aardse leeft. Zonder Aarde geen smelting. Zonder smelting geen ontaarding. Zonder ontaarding geen blijvend leven. Dus zonder visualisaties, is de binaire zaak om het tijdelijke te verruilen voor het blijvende. En dat kan bij en in alles.

Ja, dat is een vanzelfsprekendheid, er is immers geen scheiding tenzij illusoir. Het betekent niet dat illusie niet bestaat, dat is een andere kwestie.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

 

De geestelijke mens onderscheidt wel, volgens Paulus. Dus je dus is uitgedusd.

1 Corinthiërs 12:10-15
Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert,
maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn;
want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan,
omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen,
maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.

De geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen.  D.w.z.  De geestelijke mens onderscheidt (bijvoorbeeld)  een man van een vrouw, een koe van een hond.  Maar de geestelijke mens zelf wordt van niemand onderscheiden.   Dat is wat er staat.  Het woordje 'zelf' slaat op de geestelijke mens zelf.   Het onderscheiden , daarmee wordt het onderscheidingsvermogen bedoeld.  (Hetgeen dan weer het topic is).

Uit je antwoord maak ik op dat je je eigen geciteerde verzen niet geheel begrijpt.    Paulus doelt met 'onderscheidingsvermogen' op een geestelijk vermogen.  (En dus niet op de geestelijke mens zelf)  De natuurlijke mens heeft ook onderscheidingsvermogen en dat onderscheidingsvermogen is zintuigelijk.     De geestelijke mens wordt zo genoemd door  Paulus omdat de geestelijke mens ook geestelijk kan onderscheiden.

De geestelijke mens is dus 'een andere' dan de natuurlijke mens.   Wil de natuurlijke mens richting de geestelijke mens opschuiven, dan dient de natuurlijke mens zijn geestelijke vermogens bij te stellen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De geestelijke mens is dus 'een andere' dan de natuurlijke mens.   Wil de natuurlijke mens richting de geestelijke mens opschuiven, dan dient de natuurlijke mens zijn geestelijke vermogens bij te stellen.

Dat is een beetje wat Levinas stelde, de andere is de zingever voor m'n bestaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

 

Ego-transverwarring is een hardnekkige aandoening, waarvan Hopper wellicht zal zeggen dat het niet bestaat.

Dat zal Hopper zeker zeggen.  Het 'zelf' van de geestelijke mens zal nooit verward worden met het 'zelf' van de natuurlijke mens.   Daar bestaat intern geen enkele verwarring over.   Het ene 'zelf is geestelijk, het andere 'zelf' is natuurlijk.

De zoeker (de natuurlijke mens) is niet het gezochte (de geestelijke mens).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Dat zal Hopper zeker zeggen.  Het 'zelf' van de geestelijke mens zal nooit verward worden met het 'zelf' van de natuurlijke mens.   Daar bestaat intern geen enkele verwarring over.   Het ene 'zelf is geestelijk, het andere 'zelf' is natuurlijk. De zoeker (de natuurlijke mens) is niet het gezochte (de geestelijke mens).

Zo zie je maar, we zouden zomaar visionair kunnen zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Zo zie je maar, we zouden zomaar visionair kunnen zijn. 

"Visie is als de olifant die het zicht belemmert" , zei Mark Rutte.  Ondanks dat ik Mark Rutte niet verdenk van wijsgerigheid, was hij toch even een wijsgeer.    Visie is het instrument bij uitstek van de natuurlijke mens, begrepen als toekomstvisie.    De geestelijke mens heeft ook visie, maar dan tegenwoordige visie.  Dat veranderde de toeschouwer.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid