Tomega 311 Geplaatst 25 juni 2024 Rapport Share Geplaatst 25 juni 2024 4 uur geleden zei TTC: Ondanks alle inspanningen kunnen sommige aspecten van mythologische verhalen altijd enigszins ongrijpbaar blijven. De rijkdom van mythologie ligt vaak in de ambiguïteit en de openheid voor interpretatie, die verschillende generaties en culturen blijven inspireren. Laat de ambiguīteit rusten bij bedenkelijke keuken- en stamtafels, en bedenk en trek er uit wat waardevast is, en je wint waarheid en moraal en traditie en historische perspectieven. Inspiratie biedt nooit meer dan een bepaalde gesteldheid en een excuus om je door iets anders te laten leiden, dan waardevastheden vereisen, die op hun beurt geen andere inspiratie behoeven, dan het zicht op hun waarde biedt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 25 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 25 juni 2024 33 minuten geleden zei Tomega: Laat de ambiguīteit rusten bij bedenkelijke keuken- en stamtafels, en bedenk en trek er uit wat waardevast is, en je wint waarheid en moraal en traditie en historische perspectieven. Inspiratie biedt nooit meer dan een bepaalde gesteldheid en een excuus om je door iets anders te laten leiden, dan waardevastheden vereisen, die op hun beurt geen andere inspiratie behoeven, dan het zicht op hun waarde biedt. Het concept van hyperruimte en non-lineair denken biedt een krachtige manier om nieuwe inzichten te verkrijgen en creatieve oplossingen te vinden. Hoewel het potentieel overweldigend kan zijn, vooral voor degenen die niet gewend zijn aan deze manier van denken, biedt het ook een rijke bron van inspiratie en innovatie. Door een balans te vinden tussen lineaire en non-lineaire benaderingen, kunnen we de voordelen van beide manieren van denken benutten en een dieper begrip en grotere creativiteit ontwikkelen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 311 Geplaatst 25 juni 2024 Rapport Share Geplaatst 25 juni 2024 9 uur geleden zei TTC: concept van hyperruimte en non-lineair denken Waar snelheid gemaximeerd wordt voorgesteld zonder inachtneming van de daadwerkelijke snelheden die zorgen voor hypergedrag van deeltjes, daar zijn non-lineaire voorstellingen fictieve verschijnselen in een realiteit van lineair grensoverschrijdende snelheden. Daar zie ik meer ruimte voor inzicht en ontluisterende ontdekkingen binnen lineair verband, dan het werken met hyperruimtes en non-lineair denken aan nieuwe inzichten en creatieve voorstellingen doet vermoeden. Want van oudsher bieden creatieve voorstellingen en hyperreële maatgevingen meer creationele scheppingen, dan de realiteit aan mogelijkheden biedt. De realiteit is wel gecreëerd, maar de mens creëert daar een eigen realiteitsbeeld bij. Want de enige schepper die bij de mens gezag heeft, is de mens zelf. En met hem houdt de natuur, en dus ook de natuurlijke aard der dingen, geen enkele rekening. Want wat vlees is, houdt geen rekening met wat geest is. Maar wat geest is, weet dat geen enkel vlees macht heeft over zijn eigen verleden, heden en toekomst; laat staan over de natuur van hetgeen buiten hem ligt. Daarom is het dat het vlees, dat geestelijk begint te zien, ook vleselijk aan inzichten wint. En dat winnen, begint waar het vlees erkent, dat de aard van de natuur leidender is over de geest van de mens, dan de geest van de mens dat is over de natuur. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 26 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juni 2024 6 uur geleden zei Tomega: Waar snelheid gemaximeerd wordt voorgesteld zonder inachtneming van de daadwerkelijke snelheden die zorgen voor hypergedrag van deeltjes, daar zijn non-lineaire voorstellingen fictieve verschijnselen in een realiteit van lineair grensoverschrijdende snelheden. Daar zie ik meer ruimte voor inzicht en ontluisterende ontdekkingen binnen lineair verband, dan het werken met hyperruimtes en non-lineair denken aan nieuwe inzichten en creatieve voorstellingen doet vermoeden. Want van oudsher bieden creatieve voorstellingen en hyperreële maatgevingen meer creationele scheppingen, dan de realiteit aan mogelijkheden biedt. De realiteit is wel gecreëerd, maar de mens creëert daar een eigen realiteitsbeeld bij. Want de enige schepper die bij de mens gezag heeft, is de mens zelf. En met hem houdt de natuur, en dus ook de natuurlijke aard der dingen, geen enkele rekening. Want wat vlees is, houdt geen rekening met wat geest is. Maar wat geest is, weet dat geen enkel vlees macht heeft over zijn eigen verleden, heden en toekomst; laat staan over de natuur van hetgeen buiten hem ligt. Daarom is het dat het vlees, dat geestelijk begint te zien, ook vleselijk aan inzichten wint. En dat winnen, begint waar het vlees erkent, dat de aard van de natuur leidender is over de geest van de mens, dan de geest van de mens dat is over de natuur. Ja, alles wat je schrijft verschijnt erin, van vuile sokken tot astrofysica. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 26 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juni 2024 Op 11-6-2024 om 09:30 zei Fundamenteel: Ja de ggz heeft ons al heel goed kunnen helpen. Hoewel het verleidelijk is om te geloven dat diepgaande inzichten en persoonlijke groei in een oogwenk kunnen plaatsvinden, is dit zelden het geval. Duurzame groei en begrip vereisen een proces van voortdurende toewijding, geduld en praktijk. Door realistische verwachtingen te stellen en de waarde van langdurige inspanning te erkennen, kun je meer voldoening vinden in je leer- en groeiproces. Uiteindelijk leidt deze benadering tot diepere en meer blijvende veranderingen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 26 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juni 2024 Op 11-6-2024 om 09:42 zei Hopper: Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in. Generaliserend lijkt het logisch dat iets beoordelen vanuit een perspectief dat we (nog) niet kennen, quasi onmogelijk is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 311 Geplaatst 26 juni 2024 Rapport Share Geplaatst 26 juni 2024 (bewerkt) 3 uur geleden zei TTC: Op 11-6-2024 om 09:42 zei Hopper: Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in. Generaliserend lijkt het logisch dat iets beoordelen vanuit een perspectief dat we (nog) niet kennen, quasi onmogelijk is. Waar het goud met het badwater wordt weggespoeld, worden zelfs de rioleringen open getrokken om iets van waarde terug te winnen. Maar het is zaak om te doorzien of het veredelde badwater daadwerkelijk veredeld is, of dat het slechts gaat om een veredeld perspectief over de aanwezigheid of slechts de waarschijnlijkheid of zelfs slechts de theoretische mogelijkheid van veredeld badwater. Maar dan is de eminente vervolgvraag wat de norm is om iets als veredeld of waardevol aan te merken. Waar het startperspectief hecht samengevoegd is, daar worden perspectieven en ontrafelingen en waardevindingen waardevol. Waar het startperspectief ondeugdelijk is en onsamenhangend en onvoldoende gefundeerd, daar wordt niet eens gemerkt dat bepaalde perspectieven de kern en de oppervlakte en zelfs de raakvlakken missen, die worden geclaimd en verbeeld. Maar waar het startperspectief zuiver is, daar wordt waardevinding een veredelingsdoel, en daar wordt zelfs hetgeen niet wordt geweten in hoge graden van zuiverheid correct beoordeeld. Generaliserend de boel plat slaan, biedt hier handvat en houvast voor de verzoekenden. Generaliserend kaalslag leveren tot opbouw van nieuwe principes en fundamenten lijkt precies hetzelfde, en dat is mogelijk ook inderdaad het geval, maar geeft niettemin handvat en houvast voor de zoekenden. Mogelijk en onmogelijk, zijn hier gekozen termen voor verliezers van zicht en perspectief en houvast. Geloof biedt overbrugging van onmogelijk tot mogelijk, en logica biedt scheiding tussen onmogelijk en mogelijk. En herkenning van de logica van het geheel, is gewoon te zwaar voor allen, want dat vereist onderwerping aan hetgeen wel is, maar niet is verklaard; terwijl het acceptatie vereist en verwondering dat het eigen onbegrip groter is, dan de gepresenteerde realiteit. Wat de mens meent te weten, wordt een harnas en een monsterlijk gedrocht dat alle zicht en rede belemmert. Want het beste is binnen bereik en in bezit en dat krijgt gezag om te heersen. Maar zolang de mens denkt nog niets te weten, blijft hij zoeken naar beter dan wat hij als beter heeft leren kennen, en dat brengt de mens tot op hoogten die hij voordien compleet niet als perspectief had vermoed en gedacht en ook nooit zou hebben erkend als gezaghebbend. Wat de mens gelooft en wat de mens weet, blijkt niet zo zwart-wit onderscheiden te zijn als de mens gelooft. En dat is dus het probleem, dat de mens zoveel gelooft en zo weinig wil weten. 26 juni 2024 bewerkt door Tomega Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 27 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 4 uur geleden zei Tomega: Generaliserend kaalslag leveren tot opbouw van nieuwe principes en fundamenten lijkt precies hetzelfde, en dat is mogelijk ook inderdaad het geval, maar geeft niettemin handvat en houvast voor de zoekenden. Ja, bijzonder punt, niet iedereen heeft interesse in fundamenten, maar ik blijf zoeken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 27 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 Op 28-6-2023 om 10:12 zei Hetairos: Wil je zo vriendelijk zijn en mij informeren? Ik kan dan het citaat in de context lezen en hoef ik niet te refereren aan de uitspraak van een avatar op Credible. In de academische en theologische wereld zijn er verschillende benaderingen om religieuze verhalen te interpreteren. Sommige geleerden en gelovigen zien de verhalen als letterlijk waar, terwijl anderen ze symbolisch of allegorisch interpreteren. Dit geldt voor zowel de Abrahamitische religies als voor andere mythologieën, maar de term "mythologie" wordt meestal gereserveerd voor de verhalen die voornamelijk symbolisch worden begrepen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 27 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 (bewerkt) Op 14-6-2024 om 20:11 zei Hopper: Meditatie is voor boeddhisten. De zoeker naar licht doet aan contemplatie. Psalmen 22 In veel westerse samenlevingen is er een sterke scheiding tussen feit en fictie. 'Mythen' worden vaak gezien als fictieve of symbolische verhalen, terwijl de verhalen van de Abrahamitische religies als feitelijke geschiedenissen en waarheidsgetrouwe verslagen worden beschouwd. Voor veel gelovigen vormen deze verhalen een essentieel onderdeel van hun religieuze identiteit en gemeenschap. Het beschouwen van deze verhalen als 'mythen' kan worden gezien als een aanval op hun geloof en cultuur. 27 juni 2024 bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 27 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 (bewerkt) Op 29-6-2023 om 11:21 zei Yours: Om de weg die we moeten gaan duidelijk te maken, heb ik laatst de metafoor gebruikt van de Boom in de tuin van Eden. Ervaring leert dat wanneer je glaskikkers gaat belasten met verhalen over Zeus uit wiens hoofd Athena zou geboren zijn, zijn ze snel ribbedebie. 27 juni 2024 bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 27 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 Op 13-6-2024 om 19:43 zei Tomega: Pas als de geesten zien dat ze als vereniging slechts uit één geest zijn, gaan ze zoeken en begrijpen dat uit één geest ook maar één wet en één natuur en één samenhangend geheel kan zijn. Precies, het idee van voorbij goed en kwaad gaan benadrukt vaak een niet-oordelende houding. Dit kan betekenen dat we proberen situaties en ervaringen te benaderen zonder voorafgaande oordelen of labels, wat ons in staat stelt om meer open en objectief te kijken naar wat zich voordoet. Het stelt ons ook in staat om flexibeler te zijn in onze interpretaties en reacties, waardoor we meer ruimte hebben voor begrip en compassie. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 27 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 Op 1-7-2023 om 17:19 zei Hopper: Konden we dat denken maar eens een halt toeroepen, dan zouden de hulpvragen ook verstommen. Het vakgebied van de sociale psychologie controleert en onderbouwt, net als de sociologie, hypotheses met kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Er wordt met name gepubliceerd over experimentele en vragenlijst-studies. Een beperking van het vakgebied is dat de theorieën zeer specifiek kunnen zijn, en niet breder toepasbaar. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 27 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 Op 1-7-2023 om 18:49 zei Hopper: Je bent blijven hangen in de gesprekjes , vermoed ik zo maar. Door te erkennen dat veel van onze moderne concepten geworteld zijn in oude ideeën, kunnen we een diepere waardering ontwikkelen voor de tijdloze wijsheid die deze concepten vertegenwoordigen. Deze consistentie door de tijd heen, ondanks veranderende terminologie en context, benadrukt de fundamentele aard van deze ideeën en hun voortdurende relevantie. Dit perspectief kan ons helpen bij het integreren van kennis uit verschillende tijdperken en culturen, waardoor een meer holistisch begrip van de wereld en onszelf ontstaat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 511 Geplaatst 27 juni 2024 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 27 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 1 uur geleden zei Monachos: Het is wat het is, en we worden getuige van wat het wordt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Tomega 311 Geplaatst 27 juni 2024 Rapport Share Geplaatst 27 juni 2024 (bewerkt) 9 uur geleden zei TTC: Precies, het idee van voorbij goed en kwaad gaan benadrukt vaak een niet-oordelende houding. Dit kan betekenen dat we proberen situaties en ervaringen te benaderen zonder voorafgaande oordelen of labels, wat ons in staat stelt om meer open en objectief te kijken naar wat zich voordoet. Het stelt ons ook in staat om flexibeler te zijn in onze interpretaties en reacties, waardoor we meer ruimte hebben voor begrip en compassie. Compassie en begrip zijn twee los staande en daardoor strijdige begrippen. Begrip van realiteit is anders van aard dan begrip van personen, motieven, en perspectieven. Het laatste is vooral relatief, terwijl het eerste als buitenstaander voortdurend vecht met het tweede. De relativiteitstheorie van begrip, is de notie dat het begrip in elk perspectief dezelfde waarden en wetten moet vertegenwoordigen, met welke logische gedachte de verschillende perspectieven met bruut gedachtengeweld naar elkaar worden toegebogen. Terwijl het eerder gemelde begrip begint met vragen over de losse eindjes die uitsluitend met onbegrijpelijkheden verklaard kunnen worden, welke verklaringen derhalve niet alleen ten diepste, maar ook in triviale zin slechts te classificeren zijn als onbegrip; hoe diep en schoon ook van verschijning. Wie begrijpt, weet meer. Jij ook? Het goede dat zich manifesteert in een systeem van kwaad, is aan het kwade overgeleverd, omdat elke voortplanting kwalijk van aard en verschijning is. En het kwade dat zich in een systeem van goed manifesteert deert niets in het goede, omdat het kwade wordt geamortiseerd en al voortplantende wordt toegerekend aan delen goed, tot het kwade in het goede niet eens meer aanwezig is. Het verwatert en lost op, of je kunt technisch ook zeggen dat het er nog steeds in volle sterkte is, maar het heeft geen blijvende effecten. En daar is het waar de wet zijn waarde en zijn voordeel toont en waar slechts het zuurdesem ten goede of ten kwade het onderscheid biedt dat er toe doet. 27 juni 2024 bewerkt door Tomega Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 28 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 juni 2024 4 uur geleden zei Tomega: Compassie en begrip zijn twee los staande en daardoor strijdige begrippen. Begrip van realiteit is anders van aard dan begrip van personen, motieven, en perspectieven. Het laatste is vooral relatief, terwijl het eerste als buitenstaander voortdurend vecht met het tweede. De relativiteitstheorie van begrip, is de notie dat het begrip in elk perspectief dezelfde waarden en wetten moet vertegenwoordigen, met welke logische gedachte de verschillende perspectieven met bruut gedachtengeweld naar elkaar worden toegebogen. Terwijl het eerder gemelde begrip begint met vragen over de losse eindjes die uitsluitend met onbegrijpelijkheden verklaard kunnen worden, welke verklaringen derhalve niet alleen ten diepste, maar ook in triviale zin slechts te classificeren zijn als onbegrip; hoe diep en schoon ook van verschijning. Wie begrijpt, weet meer. Jij ook? Het goede dat zich manifesteert in een systeem van kwaad, is aan het kwade overgeleverd, omdat elke voortplanting kwalijk van aard en verschijning is. En het kwade dat zich in een systeem van goed manifesteert deert niets in het goede, omdat het kwade wordt geamortiseerd en al voortplantende wordt toegerekend aan delen goed, tot het kwade in het goede niet eens meer aanwezig is. Het verwatert en lost op, of je kunt technisch ook zeggen dat het er nog steeds in volle sterkte is, maar het heeft geen blijvende effecten. En daar is het waar de wet zijn waarde en zijn voordeel toont en waar slechts het zuurdesem ten goede of ten kwade het onderscheid biedt dat er toe doet. Ja, finaal kunnen we een en ander herleiden tot een aantal kernbegrippen, in meer of mindere mate doordacht. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 28 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 juni 2024 Op 1-7-2023 om 19:13 zei Hopper: Inderdaad, ik heb nul kennis van wat je nu schrijft. 'Alignment' is een term die vaak wordt gebruikt in verschillende contexten, en de exacte betekenis kan variëren afhankelijk van de toepassing. Over het algemeen betekent alignment dat verschillende onderdelen op een consistente en harmonieuze manier samenwerken om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 28 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 juni 2024 6 uur geleden zei Tomega: Compassie en begrip zijn twee los staande en daardoor strijdige begrippen. Hofstadters bekendste publicatie is Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid (1979), dat in zeer vele talen vertaald werd en waarvan wereldwijd honderdduizenden exemplaren verkocht werden. Een boek van ruim 800 pagina's, waarvan hij zelf ooit heeft gezegd dat 1/10 van de mensen die het boek gekocht hebben eraan zijn begonnen, 1/10 van hen die eraan zijn begonnen hebben het uitgelezen, en 1/10 van hen die het hebben uitgelezen, hebben het begrepen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 28 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 juni 2024 Op 16-6-2024 om 18:37 zei Bekeerling14: Ik denk dat jij eenzaam bent en daarom jezelf voorhoudt dat dat de enige weg is die de mens kan of moet gaan. Jij doet het goede, de rest doet het verkeerd.. Neurodiversiteit is een relatief nieuw concept dat vertrekt vanuit verschillende types brein die op een andere manier informatie opnemen en verwerken. Deze verschillen kunnen voordelen maar ook moeilijkheden geven. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 511 Geplaatst 28 juni 2024 Rapport Share Geplaatst 28 juni 2024 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.020 Geplaatst 28 juni 2024 Rapport Share Geplaatst 28 juni 2024 Horum omnium fortissimi sunt Belgae. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.560 Geplaatst 28 juni 2024 Auteur Rapport Share Geplaatst 28 juni 2024 2 uur geleden zei Monachos: Ken Wilber verwoordde het mi goed, ontluikende visielogica leidt tot toenemende complexiteit met nieuwe uitdagingen die zowaar nog hardnekkiger kunnen zijn dan de obstakels die we eerder overwonnen hebben om überhaupt tot dergelijke conclusies te kunnen komen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Monachos 511 Geplaatst 28 juni 2024 Rapport Share Geplaatst 28 juni 2024 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.