Hopper 840 Geplaatst gisteren om 07:48 Rapport Share Geplaatst gisteren om 07:48 2 uur geleden zei TTC: Ervaring leert dat in het boek der veranderingen niets stil staat, en niets is zeker. Daarom hou ik me aan dat niets vast, het nietsisme. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 14:29 Auteur Rapport Share Geplaatst gisteren om 14:29 6 uur geleden zei Hopper: Daarom hou ik me aan dat niets vast, het nietsisme. De lege hemel van Slob is voor volgende week, inclusief cijfersommen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 13 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 13 uur geleden Op 17-5-2026 om 21:36 zei IKBENANDERS: Cusanus zei dat de driehoek de meest basale rechtlijnige figuur is die (imaginatief) deel uitmaakt van elke andere veelhoek. M.a.w. elke veelhoek is volledig op te vullen met driehoeken. Hier kun je een (theologische) conclusie uit trekken. Misschien kan je het louter voor de oefening eens proberen, hiervoor kan je een kegel gebruiken. Rechtop, in 2D, het vooraanzicht is een driehoek, van onderaan bekeken een cirkel. Van bovenaf een cirkel met in het midden een punt van de top. Het is, in deze oefening, louter een kwestie van perspectief, voor veel andere zaken geldt net hetzelfde. Ergo, het is een optie om er duizelig van te worden, geen verplichting. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 7 Geplaatst 7 uur geleden Rapport Share Geplaatst 7 uur geleden (bewerkt) 6 uur geleden zei TTC: Misschien kan je het louter voor de oefening eens proberen, hiervoor kan je een kegel gebruiken. Rechtop, in 2D, het vooraanzicht is een driehoek, van onderaan bekeken een cirkel. Van bovenaf een cirkel met in het midden een punt van de top. Het is, in deze oefening, louter een kwestie van perspectief, voor veel andere zaken geldt net hetzelfde. Ergo, het is een optie om er duizelig van te worden, geen verplichting. Heb de oefening gedaan. Dank hiervoor trouwens, en zeer leuk om te doen met de verbeelding. Het is precies wat je zegt: je leert aanvoelen/inzien waar het woord perspectief om draait. Wat dit betreft zou ik graag een aanvulling doen. Stel dat je om een boom loopt (dit kun je overigens beter in de realiteit doen) en je kijkt goed naar hoe de stam van de boom er uit ziet vanuit het oosten, westen, noorden en zuiden. Je zult zien dat de boom er langs alle kanten toch net even anders uitziet. Neem je maar één kant aan als de waarheid aan, dan heb je minder dan de hele waarheid tot je genomen. Neem je alle kanten mee in je overweging van wat waar is, dan zit je dichter bij de waarheid. Wat dat betreft hoort mijn reply eerder thuis in de post ‘Wat is nu waar?’. Toegift: Citaat Het wezenlijke van iets ligt niet opgesloten in één waarheid, maar in het samenklinken van alle waarheden (R.S.). 7 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 6 uur geleden Rapport Share Geplaatst 6 uur geleden (bewerkt) Het wezenlijke is de waarheid: dat wat klinkt, dat wat resoneert. Gerard Visser muntte ooit het woord "resonantieruimte", daar kan ik mij wel in vinden, Om gestorven dood te gaan Is genade, maar wee hem die Als in dubbele agonie Levens- en stervenspijn Tegelijk voelt: hij moet het ravijn Des doods over zonder brug (Het uur U van Martinus Nijhoff) Het ravijn des doods over zonder resonantieruimte? Iemand die op reis gaat neemt voorbereidingen. 6 uur geleden bewerkt door Hopper Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 6 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 6 uur geleden 1 uur geleden zei IKBENANDERS: Heb de oefening gedaan. Dank hiervoor trouwens, en zeer leuk om te doen met de verbeelding. Het is precies wat je zegt: je leert aanvoelen/inzien waar het woord perspectief om draait. Wat dit betreft zou ik graag een aanvulling doen. Stel dat je om een boom loopt (dit kun je overigens beter in de realiteit doen) en je kijkt goed naar hoe de stam van de boom er uit ziet vanuit het oosten, westen, noorden en zuiden. Je zult zien dat de boom er langs alle kanten toch net even anders uitziet. Neem je maar één kant aan als de waarheid aan, dan heb je minder dan de hele waarheid tot je genomen. Neem je alle kanten mee in je overweging van wat waar is, dan zit je dichter bij de waarheid. Wat dat betreft hoort mijn reply eerder thuis in de post ‘Wat is nu waar?’. Ja, op deze relatief eenvoudige manier kan het verder gaan, in die boom vinden we veel takken die elk een stroming kunnen voorstellen. Ze leiden allemaal naar dezelfde stam, die zich in de grond laat opmerken als vertakkende wortels. 43 minuten geleden zei Hopper: Het wezenlijke is de waarheid: dat wat klinkt, dat wat resoneert. Gerard Visser muntte ooit het woord "resonantieruimte", daar kan ik mij wel in vinden. Ja, mogelijks vind je daar termen zoals pseudocode, met elementen die ook gemist of weggeredeneerd kunnen worden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 4 uur geleden zei Hopper: Het ravijn des doods over zonder resonantieruimte? Iemand die op reis gaat neemt voorbereidingen. In de workshop focusing ging het vandaag vooral over associatie, wat quasi letterlijk alle richtingen op kan. Met nadruk op wat 'gevoeld gevoel' noemt, volgens de bedenker van de therapie kwalitatief toch weer iets anders dan 'emotie' as such. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 11 minuten geleden zei TTC: In de workshop focusing ging het vandaag vooral over associatie, wat quasi letterlijk alle richtingen op kan. Met nadruk op wat 'gevoeld gevoel' noemt, volgens de bedenker van de therapie kwalitatief toch weer iets anders dan 'emotie' as such. Het fenomeen van het begrijpen doortrekt niet alleen alle menselijke betrekkingen tot de wereld. Het heeft ook binnen de wetenschap een eigen zelfstandige geldigheid en verzet zich tegen de poging haar te herinterpreteren als een wetenschappelijke methode. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 1 minuut geleden zei Hopper: Het fenomeen van het begrijpen doortrekt niet alleen alle menselijke betrekkingen tot de wereld. Het heeft ook binnen de wetenschap een eigen zelfstandige geldigheid en verzet zich tegen de poging haar te herinterpreteren als een wetenschappelijke methode. Ja, dat begrip wereld wordt nogal eens verward met aarde, wellicht heb je het over de kosmos. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 5 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 5 minuten geleden 1 uur geleden zei TTC: Ja, dat begrip wereld wordt nogal eens verward met aarde, wellicht heb je het over de kosmos. Het begrip 'wereld' is dat wat zich tegen over mij bevindt. het begrip 'kosmos' verwijst naar het universum als een geordend, harmonieus systeem. Waaruit voortvloeiend de kosmische wetten. Ons aller bekend, maar de zelfstandige geldigheid is alleen bekend aan hen die zich voegen naar de wetten. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten