Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Monachos:

Dan dus blijkbaar niet helemaal één met de bron van wijsheid, geduld en overvloed.

Niet iedereen kan zijn goesting krijgen ;)

Ik ben 1 met de bron van vrijheid muh. 

6 uur geleden zei TTC:

Misschien is het wel een vorm van sadisme, binnen die clusters zijn veel variaties.

Of psychopathie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 5,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

Op 17-2-2025 om 20:44 zei Fundamenteel:

Het staat er glashelder? En is te verifiëren met eigen bronnen als ge zou twijfelen.

Bevreemdend is het idee dat wanneer je een reeks platte schijven op elkaar legt, en deze van bovenaf bekijkt, het nog altijd een platte schijf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei TTC:

Bevreemdend is het idee dat wanneer je een reeks platte schijven op elkaar legt, en deze van bovenaf bekijkt, het nog altijd een platte schijf is.

😂

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Monachos:

😂

Als je in de wereld van Sofie per toeval Maxime tegen het lijf loopt, begin dat niet zomaar over een aantal imperatieven waarvan je weet dat het zonder gepaste ggz-begeleiding en oefening niet zal lukken om er enige helderheid in te scheppen. Des levens, alsof het ook wel eindeloos zou kunnen doorgaan, waarin we in dit geval Maxime als een Kantiaans ezelsbruggetje zouden kunnen lezen. Zomaar, toevallig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-6-2023 om 13:43 zei Hopper:

Voorlopig zijn de enige wormgaten te vinden in een appel. 

Empowerment tot in de hemel laat ik graag aan mensen die daartoe een gepaste opleiding genoten hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 17:19 zei Hopper:

Alleen het 'denken' kan hulpvragen bedenken.  Konden we dat denken maar eens een halt toeroepen, dan zouden de hulpvragen ook verstommen.

Waarom je binnen het kader van herstelopdrachten soms maar beter geen nieuws kijkt, is een misschien ijdele poging om hoopvoller berichten ook een kans te gunnen om te rijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Waarom je binnen het kader van herstelopdrachten soms maar beter geen nieuws kijkt, is een misschien ijdele poging om hoopvoller berichten ook een kans te gunnen om te rijpen.

Ik kijk gewoon naar het nieuws, dat is altijd verleden tijd.  Net zo als  je vanavond als het donker is en omhoog kijkt: ook verleden tijd.  We kunnen alleen zien wat er al geweest is.  En wat nog komen moet is er niet.   Het is eeuwig nu.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei Hopper:

Ik kijk gewoon naar het nieuws, dat is altijd verleden tijd.  Net zo als  je vanavond als het donker is en omhoog kijkt: ook verleden tijd.  We kunnen alleen zien wat er al geweest is.  En wat nog komen moet is er niet.   Het is eeuwig nu.

Ja, en raketten schieten ze gisteren af en komen pas morgen in je tuintje terecht, het gebeurt allemaal in het hier en nu.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
Op 19-2-2025 om 09:14 zei Hopper:

Reïncarnatie is iets waar alleen de natuurlijke mens ja/nee in  gelooft.  Wat het met de smalle weg van doen heeft dat ontgaat me.

Ja, vroeger wist men aan een mandala nog een diepzinniger betekenis toe te kennen, vandaag doe je er goed aan je rijstkorreltjes goed vast te kleven in een poging om er aandacht voor te vinden. En dat is misschien maar een eerste stapje, de diepzinniger betekenis ook (h)erkennen en integreren in denken, handelen en zijn een optie die, binnen een overvloed aan manifestaties, misschien nooit het daglicht ziet. En we kunnen maar moeilijk iemand verwijten dat niet op te merken, omdat we het zelf ook maar amper kunnen bevatten.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Ja, en raketten schieten ze gisteren af en komen pas morgen in je tuintje terecht, het gebeurt allemaal in het hier en nu.

Als ze gisteren raketten afschieten dan had ik dat vandaag in het journaal gezien.  Maar nee.   Relax beste Vlaamse vriend.   En een raket die niet afgeschoten is komt ook niet morgen in mijn tuintje terecht.

Je angst voor WO 3 speelt je parten.  Het is een oud-Hollands cliché: Een mens lijdt dikwijls het meest. Door het lijden dat hij vreest. Doch dat nooit op komt dagen. Zo heeft hij meer te dragen. Dan God hem te dragen geeft.

Maar wellicht weten ze dat in Vlaanderen niet?

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hopper:

Als ze gisteren raketten afschieten dan had ik dat vandaag in het journaal gezien.  Maar nee.   Relax beste Vlaamse vriend.   En een raket die niet afgeschoten is komt ook niet morgen in mijn tuintje terecht. Je angst voor WO 3 speelt je parten.  Het is een oud-Hollands cliché: Een mens lijdt dikwijls het meest. Door het lijden dat hij vreest. Doch dat nooit op komt dagen. Zo heeft hij meer te dragen. Dan God hem te dragen geeft. Maar wellicht weten ze dat in Vlaanderen niet?

Een goede manier om de start te missen, is er nooit aan beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
4 uur geleden zei Hopper:

Het is eeuwig nu.

Ankers zonder bedoeling zouden we wellicht ook geen waarde toekennen, wat op zich al niet kan zonder ze ook enige aandacht te schenken en tot object van nader onderzoek te maken. Maar dat zegt misschien meer over hoe er op diverse domeinen kloven kunnen ontstaan, of verschillende wegen om überhaupt tot dergelijke conclusies te kunnen komen. In die zin zullen er wellicht ook wel een aantal criteria bestaan om ze legitiem enige waarachtigheid toe te kennen, wat op zich dan weer niets zegt over enige doorstroming of gedeelde consensus. Wellicht zijn het ook deze processen die we als subtiel en precair kunnen beschouwen, in de zin van pipet en pincet genoodzakend. Kortom, niets is zeker, en misschien zelfs quasi onmogelijk.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Als ze gisteren raketten afschieten dan had ik dat vandaag in het journaal gezien.

Ja, meestal komen ze je dat zeggen, zodat je je tuintje nog een beetje kan opruimen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Maar wellicht weten ze dat in Vlaanderen niet?

Elke oorlog lijkt geworteld in een complex web van voorgeschiedenis, zoals grieven, oude wonden, machtsspelletjes, economische belangen, of ideologieën die botsen. Zelfs als een conflict ogenschijnlijk uit het niets lijkt te ontstaan, is er altijd een opeenstapeling van gebeurtenissen, beslissingen en breekpunten die eraan voorafgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Elke oorlog lijkt geworteld in een complex web van voorgeschiedenis, zoals grieven, oude wonden, machtsspelletjes, economische belangen, of ideologieën die botsen. Zelfs als een conflict ogenschijnlijk uit het niets lijkt te ontstaan, is er altijd een opeenstapeling van gebeurtenissen, beslissingen en breekpunten die eraan voorafgaan.

Causaliteit is er altijd al geweest, wat wil je nu eigenlijk vertellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Causaliteit is er altijd al geweest, wat wil je nu eigenlijk vertellen?

Nuchter waarneembaar is wat verduisterd wordt, simpelweg omdat het er staat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 18:49 zei Hopper:

Je bent blijven hangen in de gesprekjes , vermoed ik zo maar.

In een wereld waar doemdenken vaak de boventoon voert, biedt positieve psychologie een welkome, hoopvolle tegenstem. Deze benadering richt zich op wat ons in staat stelt om te floreren, door te kijken naar sterke punten, positieve emoties, betekenisvolle relaties en betrokkenheid. In plaats van alleen te focussen op wat er misgaat, moedigt positieve psychologie ons aan om ook de mogelijkheden en de kleine lichtpuntjes in het leven te waarderen en te versterken. Het is dus niet zozeer het ontkennen van problemen, maar juist het vinden van balans en kracht in het midden van uitdagingen.

Op 27-2-2025 om 17:28 zei Monachos:

Je bent één met de bron van heb- en geldzucht. Satan heeft je in de vorm van Mammon flink in de maling genomen. Chapeau!

Het liep pas echt uit de hand toen psycholoog Martin Seligman z'n PERMA-model introduceerde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-2-2025 om 09:14 zei Hopper:

Wat het met de smalle weg van doen heeft dat ontgaat me.

Kunnen er lateraal denken aan toevoegen, maar dat maakt het misschien verwarrend wanneer we hier niet mee vertrouwd zijn. Denk simultaan bijvoorbeeld aan defusie zoals binnen ACT-settings aangeleerd wordt, met als bedachtzame kanttekening dat er tussen theorie en praktijk soms een hemelsbreed verschil bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 19:10 zei Hopper:

Zodra je gaat optellen en aftrekken begint jouw God getallen te baren.

Wellicht heb je ook al een soort stoïcijnse afstandelijkheid nodig om die vier categorieën strikt gescheiden te kunnen houden, waarvan ik denk dat het binnen het sociale verkeer quasi onmogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-7-2023 om 01:48 zei Barnabas:

Je bewijst steeds dat je geen inzicht hebt. Hoelang moet ik jou nog verdragen?

Misschien dat intellectuele overprikkeling ook tot een resultaat kan leiden dat als consistent kan gezien worden, in de zin van circulair voortschrijdend ongeacht het tijdsfragment waarin deze of gene theorie geplaatst wordt. Het eerder technische discours staat hier echter niet los van het filosofische, simpelweg omdat universele kernwaarden zich laten opmerken als onveranderlijk. Op deze manier, onder het motto dat elk pad uniek is, vinden we misschien meer voeling met heel wat gezegden die eigenlijk in overvloed in alledaags taalgebruik gehanteerd worden. Kortom, eerder volks dan wat in voor leken vaak onbegrijpelijk intellectueel vakjargon gedocumenteerd wordt. Beetje vergelijkbaar met 'back to basics' denk ik, door complexiteit te herleiden tot eenvoud, het simpele in het complexe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
Op 9-2-2025 om 11:01 zei Fundamenteel:

Dat had bijna 1 miljard euro geweest, uit 100 euro. 

Misschien dat we het pragmatische waarheidsconcept ook vanuit een ander waarheidsconcept kunnen benaderen, wat finaal misschien slechts leidt tot een reeks verklaringen die binnen het strijdtoneel geen aandacht genieten en daarmee ook eerder ongewild machteloos doet verblijven.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-7-2023 om 08:52 zei Hopper:

Ik kijk nooit onder de motorkap.  Zaken waar ik geen verstand van heb, daar bemoei ik me niet mee.  Ik weet niet eens of de katalysator wel onder de motorkap zit.

Heel soms gaat het zo snel dat je denkt in fantasialand terecht te zijn gekomen, alsof je gevraagd om driehonderd vaten bier in één teug binnen te hijsen waarna enigszins begrijpelijk geen nuchter oordeel meer mogelijk is, maar toch verwacht wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-7-2023 om 05:39 zei Dat beloof ik:

Als je denkt dat ik geen inzicht heb, waarom beantwoord je dan niet gewoon de vraag die ik aan je stel? Waarom deed God dat niet bij Adam en Eva, maar wel bij Babel? Daarmee bedoel ik: ingrijpen omdat mensen hun eigen weg gaan. Ze deden niet wat God's plan was en daarom greep hij in. Waarom deed hij dat wel voordat de toren af was, maar niet voordat Eva de appel op dat? Dat had een hoop ellende gescheeld zeg!

Naar mag worden aangenomen, maakt de leugenliteratuur deel uit van de literatuur van alle streken en alle tijdperken die de wereld heeft gekend. Als reden hiervoor wordt wel gegeven dat de leugen van alle tijden is, maar gezien de criteria voor de leugenliteratuur verdient de voorkeur de redenering dat de menselijke fantasie en de behoefte aan fantaseren van alle tijden zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites