Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik denk dat ik gewoon hier blijf. 

Het grote voordeel is dat we wellicht geen beter voorbeelden meer gaan vinden, toch niet wanneer het over logica mag gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

1 uur geleden zei TTC:

Het grote voordeel is dat we wellicht geen beter voorbeelden meer gaan vinden, toch niet wanneer het over logica mag gaan.

Mijn tafel is gezet en mijn beker vloeit over. Alle eer komt God de Vader toe. 

Screenshot_20250131_152647.thumb.jpg.b2fb4dfd73535ac582305e419bd526fd.jpg

Ik heb trouwens besloten zondagavond te beginnen zodat ik woensdagavond gereed ben. Dus niet tussen maandag en woensdag maar tussen zondag en woensdag. 

Superspannend!!! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Mijn tafel is gezet en mijn beker vloeit over. Alle eer komt God de Vader toe. 

Screenshot_20250131_152647.thumb.jpg.b2fb4dfd73535ac582305e419bd526fd.jpg

Ik heb trouwens besloten zondagavond te beginnen zodat ik woensdagavond gereed ben. Dus niet tussen maandag en woensdag maar tussen zondag en woensdag. 

Superspannend!!! 

Kunnen het ons amper voorstellen, wat sociaal duurzaam betekent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Flawless victory:

Anders valt het teveel op dat je weer in een obsessie met geld bent vervallen?

Ik vrees dat het zelfs bijzaak is, andere stuwkrachten zijn aan de orde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei TTC:

Kunnen het ons amper voorstellen, wat sociaal duurzaam betekent.

Zeg het eens :)

21 minuten geleden zei TTC:

Ik vrees dat het zelfs bijzaak is, andere stuwkrachten zijn aan de orde. 

"iedere cel in mijn lichaam vibreert op de frequentie van God, ik ben 1 met de bron van voorspoed en welvaart en vermenigvuldig iedere investering. Geld stroomt naar mij via meerdere bronnen en worden wijs besteed om telkens meer over te houden. Ik leef vanuit de dankbaarheid omdat God alles voorziet. "

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zeg het eens. "iedere cel in mijn lichaam vibreert op de frequentie van God, ik ben 1 met de bron van voorspoed en welvaart en vermenigvuldig iedere investering. Geld stroomt naar mij via meerdere bronnen en worden wijs besteed om telkens meer over te houden. Ik leef vanuit de dankbaarheid omdat God alles voorziet. "

Mogen ons gelukkig prijzen dat er nog geen boek geschreven werd, anders dan de aandacht die ervoor bestaat.

Op 11-7-2023 om 14:58 zei Hopper:

Je bent abuis, Johannes 1 staat gewoon in de Bijbel.  Niet in Wikipedia.

Deductie is een manier van redeneren waarbij je specifieke beweringen afleidt uit een algemene regel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Over de USD als reservemunt en de BRIC landen horen we niet zoveel meer, enkel cryptostatistieken zijn van belang. 

Trump dreigt de BRICS landen met 100% importheffingen als ze de dollar laten vallen.  Ik denk dat de BRICS daarvoor buigen.  Net als Colombia direct boog voor Trump toen hij importheffingen aankondigde omdat Colombia de Amerikaanse militaire vliegtuigen met illegale immigranten uit Colombia geen toestemming gaf te landen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Flawless victory:

Trump dreigt de BRICS landen met 100% importheffingen als ze de dollar laten vallen.  Ik denk dat de BRICS daarvoor buigen.  Net als Colombia direct boog voor Trump toen hij importheffingen aankondigde omdat Colombia de Amerikaanse militaire vliegtuigen met illegale immigranten uit Colombia geen toestemming gaf te landen. 

Veel opties zijn te bedenken, zelfs een aantal buitenspel plaatsen zodat ze niet tot onderwerp van reflectie gemaakt kunnen worden.

7 uur geleden zei Fundamenteel:

Het Koninkrijk van God is echter gratis. Alsof daar nog geen boek over geschreven is?

Onwaarschijnlijk, het is als zeggen dat een oorspronkelijk idee verkracht wordt door volgelingen die er sowieso nooit over nadenken.

Op 1-7-2023 om 15:29 zei Hopper:

Zonder ver te dwalen kun je ook niet thuis komen.

Een voorloopnul is een cijfer nul dat aan het begin van een getal wordt weergegeven, maar dat voor de waarde van dat getal eigenlijk onnodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-6-2023 om 19:48 zei Hopper:

Onwaarschijnlijk is soms het meest waarschijnlijke, het keert zich dan om.   Dat is een nieuw 'verstaan' , maar geen verstaan van cognitieve inhoud.  Cognitieve inhoud is de gevangenis voor de mens.  Geen haaien aanwezig.

Het goede nieuws is dat door het volgen van workshops hulpvragen steeds verfijnder, en daarmee ook doordachter, kunnen gepresenteerd worden, het nadeel dat er nog minder aandacht voor gevonden kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
13 uur geleden zei Monachos:

Veel mensen hebben een verstand, sommigen een dichtbijstand.

Enigszins bizar is de observatie dat binnen abstracte referentiekaders elke kruisvergelijking op zichzelf al een synthese is, zij het veel vaker onopgemerkt binnen een overvloed aan detail die een veelheid aan interpretaties toelaten die niet zelden elkaar lijken tegen te spreken. 

15 uur geleden zei Fundamenteel:

Zeg het eens.

Het doet denken aan hoe in complexe systemen emergentie optreedt, een patroon ontstaat dat niet direct af te leiden is uit de individuele componenten, maar eerder uit hun interactie. Hetzelfde geldt voor taal, filosofie en wetenschap. Zodra we een vergelijking maken tussen concepten, ontstaat er een nieuw conceptueel terrein dat evenzeer ruimte laat voor interpretatie als voor verwarring.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-1-2025 om 10:33 zei Fundamenteel:

Wie den draak steekt, moet zich niet verbazen daarna te branden. 

Het onderscheid tussen een wetenschappelijk en een wiskundig bewijs is niet zomaar een academische kwestie, maar raakt aan fundamentele manieren waarop we kennis structureren en betekenis geven aan de wereld. Een wiskundig bewijs is deductief, gebaseerd op strikte logica en axioma’s, terwijl een wetenschappelijk bewijs inductief is en steunt op empirische waarnemingen en falsifieerbaarheid. Voor wie zich in een kwetsbare positie bevindt, kan dit onderscheid zowel verhelderend als vervreemdend werken. Helder, omdat het toont waarom bepaalde kennisvormen houvast kunnen bieden. Maar ook verwarrend, omdat het theoretische debat soms ver af lijkt te staan van de concrete realiteit waarin mensen zich bevinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fundamenteel:

Het Koninkrijk van God is echter gratis. 

Het Koninkrijk Gods is allerminst gratis, maar weinigen slagen er in te "zijn als de kinderen". (Niets)   Velen denken het Koninkrijk te kunnen betreden als 'iets'.  Net alsof Jezus het nooit over zelfverloochening heeft gehad.   Als je van het Evangelie alleen overneemt wat je bevalt, dan geloof je meer in  jezelf dan in het Evangelie.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Het Koninkrijk Gods is allerminst gratis, maar weinigen slagen er in te "zijn als de kinderen". (Niets)   Velen denken het Koninkrijk te kunnen betreden als 'iets'.  Net alsof Jezus het nooit over zelfverloochening heeft gehad.   Als je van het Evangelie alleen overneemt wat je bevalt, dan geloof je meer in  jezelf dan in het Evangelie.

Misschien wordt het pas echt boeiend wanneer ingewijden met elkaar in debat gaan, maak het niet te verwarrend aub.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Misschien wordt het pas echt boeiend wanneer ingewijden met elkaar in debat gaan, maak het niet te verwarrend aub.

Nee, dat is niet boeiend.  Ingewijden hebben elkaar niks mede te delen. Zij kennen het onkenbare, buiten de grenzen van het zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Hopper:

Nee, dat is niet boeiend.  Ingewijden hebben elkaar niks mede te delen. Zij kennen het onkenbare, buiten de grenzen van het zelf.

Filosofie komt me steeds vaker toe als een factuur van een garagehouder, alleen naakte apen kunnen zoiets verzinnen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Filosofie komt me steeds vaker toe als een factuur van een garagehouder, alleen naakte apen kunnen zoiets verzinnen. 

Ja.  Je leert iedere dag nog weer bij. Over ego loslaten bijvoorbeeld, maar dan heb je de factuur al vast.   Of yogische technieken.   Men doet van alles om contact met het 'goddelijke' te maken.   Het Een-zijn of Oneness is de heilige graal waar de mens naar zoekt.  Maar zolang er een zoeker is, is het Ene er niet.  En als het Ene er is dan is de zoeker er niet.   De zoeker is niet het gezochte, maar sommigen blijven  dan toch maar weer volhouden van wel.

En dat terwijl Jezus het al 2000 jaar geleden allemaal uit de doeken heeft gedaan: zelfverloochening!   Maar nee, het zelf wil zichzelf niet verloochenen.   Want dan is er niemand meer om naar de hemel te gaan of om het 'goddelijke' te vinden.

Amusant is het dan weer wel.  Niemand wil sterven op de brug des doods.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Ja.  Je leert iedere dag nog weer bij. Over ego loslaten bijvoorbeeld, maar dan heb je de factuur al vast.   Of yogische technieken.   Men doet van alles om contact met het 'goddelijke' te maken.   Het Een-zijn of Oneness is de heilige graal waar de mens naar zoekt.  Maar zolang er een zoeker is, is het Ene er niet.  En als het Ene er is dan is de zoeker er niet.   De zoeker is niet het gezochte, maar sommigen blijven  dan toch maar weer volhouden van wel. En dat terwijl Jezus het al 2000 jaar geleden allemaal uit de doeken heeft gedaan: zelfverloochening!   Maar nee, het zelf wil zichzelf niet verloochenen.   Want dan is er niemand meer om naar de hemel te gaan of om het 'goddelijke' te vinden. Amusant is het dan weer wel.  Niemand wil sterven op de brug des doods.

Godzijdank, misschien dat het straks zelfs over het topic mag gaan, wat ons verbazen zou. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Godzijdank, misschien dat het straks zelfs over het topic mag gaan, wat ons verbazen zou. 

Ik heb al enkele maanden geleden opgegeven om on topic te gaan, nu babbel ik wat met jou als ik niks beters te doen heb.  Trouwens?  Onderscheidingsvermogen?   Dat wat zich niet onderscheidt is veel interessanter.   Dan kom je zomaar bij het Ene uit.  Oeps, wat schrijf ik nu toch weer?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Ik heb al enkele maanden geleden opgegeven om on topic te gaan, nu babbel ik wat met jou als ik niks beters te doen heb.  Trouwens?  Onderscheidingsvermogen?   Dat wat zich niet onderscheidt is veel interessanter.   Dan kom je zomaar bij het Ene uit.  Oeps, wat schrijf ik nu toch weer?

Nog niet eens opgemerkt dat je ooit on topic was, bizar alleszins. 

Link naar bericht
Deel via andere websites