Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Tomega:

Wie door het bomen het bos niet ziet, bestelt beter een wachter voor zijn lippen, en wie door te dromen het bos gaat zien, een muilkorf.

Zo heel veel maakt dat niet uit, het is uitkijken naar hoe die botsing zich verder gaat ontplooien. 

1 uur geleden zei Tomega:

Eenmaal in eenvoud geënt, is al het meerdere niet complex maar meervoudig. Geen enkel terrein is dan ontoegankelijk, maar wel is het instrumentarium beperkt.

Het is maar hoe we het bekijken willen, het is volop valuta- en wapenwedloop omdat er niets anders bestaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,6k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Posted Images

33 minuten geleden zei TTC:

Het is maar hoe we het bekijken willen, het is volop valuta- en wapenwedloop omdat er niets anders bestaat. 

Valutawedloop is onderworpen aan principes van marktwerking, die dwingen om de marktplaats te delen met de naasten, en zich verre te houden van bemarkting bij veraf gelegen naasten, wat het begrip ook zelf al  impliceert. Want je naaste verderweg zoeken, is aan je naaste voorbij gaan.

Wapenwedloop is onderworpen aan principes van vrede, die dwingen om de vrede te zoeken met een goede buur, eerder dan het vrede te bewerken bij een verre vriend. Die logica en dat principe steunt op het zelf ook consequenties moeten trekken in bloed en bodem, en het ook zelf verantwoordelijk blijven voor wat je aan ellende en vernietiging produceert. Overigens ziet de goed verstaander hier ook het principe van marktwerking terug van belang, zoals ook het principe van beter een goede buur terug te zien is in de valutawedloop. Je deelt eerder je bezit en je land met degenen die naast je wonen, dan met bewoners op een ander halfrond. En ook omgekeerd; je doodt eerder een kind van je buurman dan van een verre vijand. En met elkaar is er dus van alles denkbaar, als je maar zuivere principes formuleert die zo strikt zijn dat ze algemene gelding en verbindendheid verdienen, en zo helder dat ze ook algemeen gezag kunnen genieten. Een principe kan dan status van wet krijgen, en worden afgedwongen door het bevoegde gezag, welke laatste term weer principes behoeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

Valutawedloop is onderworpen aan principes van marktwerking, die dwingen om de marktplaats te delen met de naasten, en zich verre te houden van bemarkting bij veraf gelegen naasten, wat het begrip ook zelf al  impliceert. Want je naaste verderweg zoeken, is aan je naaste voorbij gaan. Wapenwedloop is onderworpen aan principes van vrede, die dwingen om de vrede te zoeken met een goede buur, eerder dan het vrede te bewerken bij een verre vriend. Die logica en dat principe steunt op het zelf ook consequenties moeten trekken in bloed en bodem, en het ook zelf verantwoordelijk blijven voor wat je aan ellende en vernietiging produceert. Overigens ziet de goed verstaander hier ook het principe van marktwerking terug van belang, zoals ook het principe van beter een goede buur terug te zien is in de valutawedloop. Je deelt eerder je bezit en je land met degenen die naast je wonen, dan met bewoners op een ander halfrond. En ook omgekeerd; je doodt eerder een kind van je buurman dan van een verre vijand. En met elkaar is er dus van alles denkbaar, als je maar zuivere principes formuleert die zo strikt zijn dat ze algemene gelding en verbindendheid verdienen, en zo helder dat ze ook algemeen gezag kunnen genieten. Een principe kan dan status van wet krijgen, en worden afgedwongen door het bevoegde gezag, welke laatste term weer principes behoeft.

Dus al die strijd vertegenwoordigt het spreekwoordelijke duister? Een complex met zoveel variaties dat het nog amper mogelijk is om überhaupt een dialoog in milde overreding te verwachten? Als een kluwen waar we ons uit trachten te bevrijden door in de diepte te duiken? Heel wat, en dan weten we nog steeds niets over fundamentele mechanismen die ten grondslag liggen, wat wellicht introspectie en de bereidheid tot onderzoek vergt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei TTC:

Zo heel veel maakt dat niet uit, het is uitkijken naar hoe die botsing zich verder gaat ontplooien. 

Elke botsing is in balans door een fluweelzachte landing waarbij het geweld wordt getransformeerd en over meerdere opvangpunten wordt verdeeld.

2 minuten geleden zei TTC:

Dus al die strijd vertegenwoordigt het spreekwoordelijke duister?

Ja, dat kun je wel stellen, denk ik. Om dat hard ze maken zou je iets meer van principes moeten stellen en onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Elke botsing is in balans door een fluweelzachte landing waarbij het geweld wordt getransformeerd en over meerdere opvangpunten wordt verdeeld.

In totaliteit is altijd alles in balans, of we die botsing ook zo zullen ervaren weet ik niet. Ergo, er is een innerlijk weten en de oppervlakkige beleving die ons op deze of gene manier laat ageren, meen ik. 

1 uur geleden zei Tomega:

Ja, dat kun je wel stellen, denk ik. Om dat hard ze maken zou je iets meer van principes moeten stellen en onderbouwen.

Zou dat geen Hegeliaans discours worden, met een rijke schat aan precedenten die we door de regel geschiedenis noemen?

7 uur geleden zei Monachos:

Op naar de volgende 90 pagina's met ijdel gelul!

Kunnen binnen dit inmiddels haast onontwarbare complex verschillende elementen oplichten om er meer voeling mee te krijgen, zonder dat het daarom perse raketwetenschap hoeft te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 18:49 zei Hopper:

Je bent blijven hangen in de gesprekjes , vermoed ik zo maar.

Heel misschien is het wel zo dat wanneer we complexe materie herleiden tot pseudocode, we finaal uitkomen bij gezegden zoals waarheid komt uit een kindermond.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Heel misschien is het wel zo dat wanneer we complexe materie herleiden tot pseudocode, we finaal uitkomen bij gezegden zoals waarheid komt uit een kindermond.

Over 'waarheid' wordt veel gezegd en geschreven.  Op het moment dat 'waarheid' zich voor deed was ik zelf niet thuis.  Dat is ook merkwaardig vind je niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

of we die botsing ook zo zullen ervaren weet ik niet.

Denk niet te snel en te gemakkelijk. De systemen waar jij ook gedachten over hebt, worden niet zozeer gekarakteriseerd als lege ruimte met harde confrontaties, maar eerder als een medium, waarin aan de botsing een communicatief signaal vooraf gaat of geliktijdig optreedt, die we ook als een vorm van demping zouden kunnen classificeren.

2 uur geleden zei TTC:

Zou dat geen Hegeliaans discours worden, met een rijke schat aan precedenten die we door de regel geschiedenis noemen?

Bij de inbreng van principes gelijk gewicht toekennen aan allerlei instrumenten om met polarisaties en denkgeweld principieel geduide meningen te presenteren of juist te torpederen, doet de vraag opkomen of er wel voldoende aandacht is voor wat een principe in principe is. Je vraag gesteld zien, biedt eigenlijk geen andere weg dan deze zuchtend te beamen.

2 uur geleden zei TTC:

Kunnen binnen dit inmiddels haast onontwarbare complex verschillende elementen oplichten om er meer voeling mee te krijgen, zonder dat het daarom perse raketwetenschap hoeft te worden.

Daar heb jij part en deel aan. Als jij dat GPT-chatbottistisch onderstroomsurfgedrag nou eens inruilde voor meer concrete inbreng, dan wordt het minder dispersief en meer gefocust op iets wezenlijks. De weg die je gaat is net zo lang als jij hem zelf maakt, en de weg die jouw bestemming brengt heb je kennelijk nog onvoldoende gevisionaliseerd.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een omhaal van woorden weer. Het lijkt wel alsof het jullie handicap is: helemaal niets op een eenvoudige, bondige en duidelijke manier kunnen verwoorden. Je kunt namelijk ook gewoon zeggen: 'geen woorden maar daden'. Of 'niet lullen maar poetsen'.

Ga vrijwilligerswerk doen of zo, i.p.v. je hele f*cking leven op een forum door te brengen.

bewerkt door Monachos
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Tomega:

Denk niet te snel en te gemakkelijk. De systemen waar jij ook gedachten over hebt, worden niet zozeer gekarakteriseerd als lege ruimte met harde confrontaties, maar eerder als een medium, waarin aan de botsing een communicatief signaal vooraf gaat of geliktijdig optreedt, die we ook als een vorm van demping zouden kunnen classificeren.

Wellicht zal het ook wel iets te maken hebben met vereenzelviging en loslaten, afhankelijk van het niveau dat onderwerp wordt binnen deze of gene dialoog. Net zoals wat we precies met 'botsing' zouden kunnen bedoelen. Zo dacht ik aan de evolutionaire context waarin beleidsmatig een bipolariteit zich laat opmerken. Een dominantie die zich laat opmerken als communisme versus kapitalisme, een derde bestaat niet. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Monachos:

Wat een omhaal van woorden weer. Het lijkt wel alsof het jullie handicap is: helemaal niets op een eenvoudige, bondige en duidelijke manier kunnen verwoorden. Je kunt namelijk ook gewoon zeggen: 'geen woorden maar daden'. Of 'niet lullen maar poetsen'.

Waar wat bij wie een handicap is, wordt over het algemeen eerder aan de hand van vaardigheden beoordeeld, dan aan de hand van ergernis over het ontbreken van vaardigheden. Ook in voetbal is een omhaal hopeloos moeilijkdoenerij, en eerder getuigend van een handicap, dan van het verstaan van de kunst om een bal bondig en duidelijk van A naar B te schoppen. Ne t'en fais pas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Monachos:

Wat een omhaal van woorden weer. Het lijkt wel alsof het jullie handicap is: helemaal niets op een eenvoudige, bondige en duidelijke manier kunnen verwoorden. Je kunt namelijk ook gewoon zeggen: 'geen woorden maar daden'. Of 'niet lullen maar poetsen'.

Meestal wanneer een element ontbreekt, kan je er niets meer van maken. Maar dat stond in het begin al vermeld.

15 minuten geleden zei Tomega:

Bij de inbreng van principes gelijk gewicht toekennen aan allerlei instrumenten om met polarisaties en denkgeweld principieel geduide meningen te presenteren of juist te torpederen, doet de vraag opkomen of er wel voldoende aandacht is voor wat een principe in principe is. Je vraag gesteld zien, biedt eigenlijk geen andere weg dan deze zuchtend te beamen.

Heb je per toeval een bonding overzicht van die onderliggende wetten, wil naargelang auteur nogal eens verschillen.

18 minuten geleden zei Tomega:

Daar heb jij part en deel aan. Als jij dat GPT-chatbottistisch onderstroomsurfgedrag nou eens inruilde voor meer concrete inbreng, dan wordt het minder dispersief en meer gefocust op iets wezenlijks. De weg die je gaat is net zo lang als jij hem zelf maakt, en de weg die jouw bestemming brengt heb je kennelijk nog onvoldoende gevisionaliseerd.

Concreet is hier niet aan de orde, het activeert spontaan de bezemsteel van Hopper en dan is er niets meer van te zien. 

18 minuten geleden zei Monachos:

Ga vrijwilligerswerk doen of zo, i.p.v. je hele f*cking leven op een forum door te brengen.

Carlos Sluzki en Janet Beavin ontwikkelden een typologie voor symmetrische en complementaire communicatie bij een dyade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Zo dacht ik aan de evolutionaire context waarin beleidsmatig een bipolariteit zich laat opmerken. Een dominantie die zich laat opmerken als communisme versus kapitalisme, een derde bestaat niet. 

Zelfmanagement brengt een balans tussen de opgemerkte extremen in verschijnselen, en de wijze waarop deze invloed hebben op systeemtypische hoedanigheden en processen. Maar principiëler is om te abstraheren van persoonlijke en procestechnische omgevingsaspecten en om in plaats daarvan liever de opgemerkte verschijnselen te onderzoeken op aard en karakter.  Met onderkenning van principes en dominantie van die principes over het denken en het doen; in hoop en verwachting dat alles iets principiëler en gefundeerder wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Zelfmanagement brengt een balans tussen de opgemerkte extremen in verschijnselen, en de wijze waarop deze invloed hebben op systeemtypische hoedanigheden en processen. Maar principiëler is om te abstraheren van persoonlijke en procestechnische omgevingsaspecten en om in plaats daarvan liever de opgemerkte verschijnselen te onderzoeken op aard en karakter.  Met onderkenning van principes en dominantie van die principes over het denken en het doen; in hoop en verwachting dat alles iets principiëler en gefundeerder wordt.

Het filosofenprobleem in de informatica is geen onbekende, het is als een bloemkool. Met je eens, in abstractie is het eenvoudig wanneer we weten hoe. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Monachos:

Cool! En welke functie heb jij bij die organisatie?

Het zijn organisaties waarvan ik niet weet wat ze nu precies doen, doch interessant. Quasi onmogelijk om ons met alles bezig te houden, dat is evident.

18 uur geleden zei Tomega:

Om de diepte zinvol in te gaan, moet je hier axioma's formuleren en principes die gelden als maat en ijking van wat je eerder zus, en nu zo, ziet. Dat is in dit voorbeeld de Grondwet van het koninkrijk.

Door een transdiagnostische benadering te integreren zonder bestaande diagnoses te verwerpen, kan de geestelijke gezondheidszorg meer flexibel en responsief worden, wat leidt tot betere zorg en resultaten voor patiënten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-6-2024 om 19:03 zei Hopper:

Wacht, ik zie nu opeens dat je het 'ietsisme' aanhangt.  Jij bent dus de verkeerde om over 'niet-iets' van gedachten te wisselen.  Ik hang dus juist het 'nietsisme' aan.  Vandaar dat we al weer jarenlang langs elkaar heen schrijven.

Sagan's beschrijving van de aarde als een 'pale blue dot' roept een gevoel van nederigheid op, vergelijkbaar met religieuze en spirituele tradities die het idee van menselijke kleinheid en afhankelijkheid van een grotere kracht benadrukken. In het Christendom kan dit worden vergeleken met de 'zondeval', waar de mens zich bewust wordt van zijn eigen beperkingen en fouten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Monachos:

Op naar de volgende 90 pagina's met ijdel gelul!

Door overbodige details en complicaties tijdelijk te negeren, kunnen we een helder inzicht krijgen in alternatieve methoden en benaderingen. Dit stelt ons in staat om nieuwe perspectieven te ontwikkelen die wellicht altijd al mogelijk waren, maar die we niet eerder konden zien vanwege de complexiteit en de context waarin we dachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-6-2024 om 19:03 zei Hopper:

Zo begrijpen mensen niet dat 'niets' niet 'niets' is, maar 'niet iets'.

Het is inderdaad verbazingwekkend hoe de natuur zulke complexe en ingenieuze systemen heeft ontwikkeld, die ons in staat stellen om te communiceren en de wereld om ons heen te ervaren. Het menselijk lichaam, en in het bijzonder het gehoor, is een prachtig voorbeeld van biologische verfijning en aanpassing

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei TTC:

Door een transdiagnostische benadering te integreren zonder bestaande diagnoses te verwerpen, kan de geestelijke gezondheidszorg meer flexibel en responsief worden, wat leidt tot betere zorg en resultaten voor patiënten.

Het is de contemporele wetenschap die interferentiepatronen van waarnemer en het waargenomene als méér wetenschappelijk correct ging beschouwen dan de eenvoudig objectief voorgestelde verschijnselen, waardoor epistemologische problemen optraden, waarschijnlijkheid een hogere graad van zekerheid werd, en zelfs de diamanten meterijkmeter in Parijs uit het SI-systeem werd gewipt. Een transdiagnostische benadering ten behoeve van flexibiliteit en responsiviteit en betere zorg en resultaten voor patiënten, kan in dat kader amper anders worden verstaan, dan als een symptoom dat ook in dat deel van de wetenschap norm en eis is losgelaten om vooral koude objectieve exacte wetenschap te blijven beoefenen. Dat loslaten kan best op het door jou benoemde terrein ook meer noodzakelijk en meer gewenst zijn, maar kan daar juist ook vervuiling geven dat elke breder bekeken diagnose ook meer moet rekenen met de daarmee samenhangende totale kosten en vooruitzichten, en de onvermijdbare voortgang en afloop, die in alle gevallen onrendabel is en zonder hoop. Dus mijn vraag in gemoede is of je nu slechts wetenswaardigheden wilt ventileren en uitwisselen, of dat je echt iets zeggen wilt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Tomega:

Het is de contemporele wetenschap die interferentiepatronen van waarnemer en het waargenomene als méér wetenschappelijk correct ging beschouwen dan de eenvoudig objectief voorgestelde verschijnselen, waardoor epistemologische problemen optraden, waarschijnlijkheid een hogere graad van zekerheid werd, en zelfs de diamanten meterijkmeter in Parijs uit het SI-systeem werd gewipt. Een transdiagnostische benadering ten behoeve van flexibiliteit en responsiviteit en betere zorg en resultaten voor patiënten, kan in dat kader amper anders worden verstaan, dan als een symptoom dat ook in dat deel van de wetenschap norm en eis is losgelaten om vooral koude objectieve exacte wetenschap te blijven beoefenen. Dat loslaten kan best op het door jou benoemde terrein ook meer noodzakelijk en meer gewenst zijn, maar kan daar juist ook vervuiling geven dat elke breder bekeken diagnose ook meer moet rekenen met de daarmee samenhangende totale kosten en vooruitzichten, en de onvermijdbare voortgang en afloop, die in alle gevallen onrendabel is en zonder hoop. Dus mijn vraag in gemoede is of je nu slechts wetenswaardigheden wilt ventileren en uitwisselen, of dat je echt iets zeggen wilt.

Ja, we kunnen er getuige van worden hoe dat precies in z'n werk gaat, daarom ook dat het zo leerzaam is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-6-2024 om 13:44 zei Hopper:

Toeschouwen is de meest eenvoudige bezigheid.   Dat weet de mens die louter met cognitieve inhoud bezig is niet.   Zalig zijn de armen van geest!

Misschien dat we er goed aan doen om binnen dit kader eerst aandacht te besteden aan logica, dit om te vermijden dat een dialoog al bij voorbaat in de kiem gesmoord wordt door redenaties die het voordeel als het ware omtoveren tot een nadeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-6-2024 om 13:50 zei Fundamenteel:

Er is zero empathie met zonde anno 2024, dat wordt hallmark.

Paradoxaal is het idee dat we door onderwijs in grote mate vreemdelingen worden voor elkaar, niet omdat we dat zijn maar omdat het geheel aan expertises zo versnipperd raakt dat we elkaar nog amper begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid