Spring naar bijdragen

Onderscheidingsvermogen, is de weg nu smal, lang, breed en/of kort?


Aanbevolen berichten

Op 28-6-2023 om 15:06 zei Barnabas:

Wat is het nut tot het onderzoek van een mens? Wat is het nut van het verstaan van een ander? Wat is het nut van het openen van dit topic?

Het concept van het multiversum en de mogelijke interacties tussen verschillende universa blijft een fascinerend en speculatief onderwerp. Hoewel de oerknaltheorie ons veel heeft geleerd over ons eigen universum, blijft de vraag naar het ontstaan van alle verschijnselen en de interactie tussen mogelijke multiversa een mysterie dat de grenzen van zowel natuurkunde als filosofie uitdaagt. Het 'uitdijen' van het universum is een waargenomen fenomeen binnen ons universum, maar hoe dit zich verhoudt tot andere mogelijke universa blijft een open vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 2,1k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Spinazie (Spinacia oleracea) is een plant uit de amarantenfamilie (Amaranthaceae). Spinazie is verwant aan onder andere ganzenvoet en melde. Het is een snelgroeiende, eenjarige als bladgroente gebruik

Ik hoop dat je je alleen op dit forum zo uitdrukt, anders voorzie ik een enkeltje GGZ instelling.   Hoewel, ze hebben in de meeste instellingen ook internet. Kunnen Hopper en/of TTC dit bevestigen?

Daar heb je ook weer gelijk in. 😀

Posted Images

7 uur geleden zei Hopper:

Als de ziel niet langer uitgaat naar de uiterlijke dingen, dan komt de ziel thuis, waar de ziel alleen is.  Doch eenzaamheid is voor de natuurlijke mens het vreselijkste wat hem kan overkomen.   De natuurlijke mens leeft in het "Ik en de ander" waar de ander noodzakelijk is om zijn wenend hart te bedekken.    Maar de ziel die de eenzaamheid trotseert is thuis in het enkelvoudige, zuivere licht.   Alleen daar is de ziel afgestemd op God.  

De ziel van de natuurlijke mens denkt God, omdat de natuurlijke mens alleen 'de natuurlijke dingen' kent welke hij waar kan nemen.  De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.  (1 kor 2)

De natuurlijke mens zwelgt ook graag in zijn eigen gelijk, Breuk.  Ik schenk je je eigen gelijk.   Citeer nog maar wat Bijbelverzen zou ik zo zeggen!

 

Wellicht moet je eens wat andere boekjes op de boekenmarkt scoren.  
Ooit weleens van https://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Buber gehoord?
https://www.filosofie.nl/de-tweevoudige-mens/

De essentie van het menselijk bestaan is volgens Buber ten diepste dialogisch, omdat het leven draait om wat zich tussen afzonderlijke mensen afspeelt in de weder­kerigheid van hun ontmoeting, in het elkaar zien, horen en erkennen van het anders-zijn.

Zwelg maar in je eenzaamheid 7x24 op dit forum…

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Breuk:

De essentie van het menselijk bestaan is volgens Buber ten diepste dialogisch, omdat het leven draait om wat zich tussen afzonderlijke mensen afspeelt in de weder­kerigheid van hun ontmoeting, in het elkaar zien, horen en erkennen van het anders-zijn.

De implicaties van non-dualisme kunnen leiden tot positieve veranderingen in hoe iemand zichzelf en de wereld ervaart. Dit kan resulteren in een meer vervuld, betekenisvol en verbonden leven. Daarentegen, de implicaties van solipsisme zijn vaak meer theoretisch en kunnen leiden tot gevoelens van isolatie en vervreemding, omdat het geen praktische manier biedt om met de wereld en anderen om te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-7-2023 om 18:49 zei Hopper:

Je bent blijven hangen in de gesprekjes , vermoed ik zo maar.

Hoop kan krachtig en motiverend zijn, maar als het gebaseerd is op onrealistische verwachtingen, kan het inderdaad een bron van teleurstelling en kwelling worden. Het is belangrijk om hoop te hebben die geworteld is in realistische mogelijkheden en praktische stappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://igniswebmagazine.nl/spiritualiteit/martin-buber-gij-kunnen-vinden-zoeken/

Drie niveaus van menselijke relaties

Het eerste niveau is het leven met de natuur. Daar zweeft de relatie in het duister en beneden het niveau van het gesprek. De creaturen bewegen zich tegenover ons, doch zijn niet in staat tot ons te komen. Ons Gij-zeggen tegen hen blijft steken op de drempel van de taal.

Het tweede is het leven met de mensen. Hier is de relatie duidelijk en in woorden te vatten. Wij kunnen het Gij geven en ontvangen.

Het tweede niveau begrijpt iedereen, de natuurlijke mens leeft in de relativiteit.

Het derde is het leven met geestelijke werkelijkheden. Hier is de relatie in nevelen gehuld, terwijl zij zich toch openbaart. Deze relatie is sprakeloos en toch getuigt zij. Wij horen geen Gij en voelen ons toch aangesproken. ‘Wij antwoorden en spreken met heel ons wezen het grondwoord Gij uit, zonder met onze mond Gij te kunnen zeggen.’

‘Het Gij treedt met mij in ontmoeting uit genade. Door zoeken vindt men het niet. Dat ik echter tot Hem het grondwoord spreek, is een daad vanuit mijn wezen, mijn wezenlijke daad. Het Gij ontmoet mij. Maar ik ben het die in directe relatie tot hem treed. De relatie omvat dus gekozen worden en kiezen, passiviteit en activiteit in één. Zodat een actie van het totale wezen uiteindelijk identiek moet worden aan het ondergaan ervan.’

God kan Zich niet openbaren in de relativiteit.    Wie God denkt als een persoon begrijpt God op het tweede niveau: dan heeft de mens God tegenover zich, zoals men de buurman tegenover zich heeft.  Zoals men personen tegenover zich heeft. 

Het derde niveau is alleen mogelijk als de mens alleen is. En dan is het nog maar de vraag of God 'contact opneemt'.    God zoeken is een niet-zoeken zoals Buber aangeeft.   God spreekt alleen in de stilte zonder tot jou gerichte woorden.   De ik-jij relatie ontbreekt juist bij God, logisch want God is Een.   God kan dan ook alleen spreken in de Eenzaamheid.  Jezus verwijst hier naar in Matteüs 10:34 (en verder). Lees voor de aardigheid ook meteen maar vers 39: wie zijn ziel vindt, die zal zichzelf verliezen.

Buber moet bekend zijn geweest met het 'spreken van God' , anders had hij niet kunnen schrijven wat hij schreef.   Helaas voor de meeste forumleden (zo niet allemaal) , Buber is alleen toegankelijk voor hen die bekend zijn met geestelijk onderscheiden.  Dat is namelijk wat de mens doet op niveau 3.    Uiteindelijk zal blijken als de mens bekend is met vers 39 dat 'degene' die geestelijk kan onderscheiden jij niet bent.   De zoeker blijkt niet het gezochte.

En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.  (vers 38). 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

God kan Zich niet openbaren in de relativiteit.    Wie God denkt als een persoon begrijpt God op het tweede niveau: dan heeft de mens God tegenover zich, zoals men de buurman tegenover zich heeft.  Zoals men personen tegenover zich heeft.

Wat God niet is, weerhoudt Hem niet om dat niveau te betreden en die met omgang te doen zijn. Dat bewijst ons het bemiddelen door engelen, en door de wet, en door de geboorte in Christus. Deze bewijzen negeren en niveau en omgang onwezenlijk of zelfs onmogelijk achten, is in wezen God monddood maken en ongeschikt om met Zijn eigen schepping omgang te hebben.

Maar het geval wil dat die schepping juist was bedoeld voor geestelijke en fysieke omgang en ook gemeenschap. En het bewijs dat het minder ellendig en nutteloos is dan mensen denken, ligt in de wens en doelstelling dat God die geest is, als gelijke in gedaante en beweging onder de mensen wil wonen. God leverde van Zijn kant Christus om dat in Christus gestalte te geven En Hij leverde van Zijn kant ook de Geest via Christus om ook de mens daarvoor geschikt te maken.

Denk je dat de mens die kennis en die geschiktheid kan krijgen zonder wet, en zonder communicatie en zonder bemiddeling en middelen van geschiktmaking?

Bij alle meer en minder zinvolle inzichten over hetgeen niet gezien en slecht verstaan kan worden, zou je dan toch in ieder geval het inzicht kunnen winnen, dat het geloof is door het horen, en de zaliging door het belijden?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

"Hier moge het volstaan erop te wijzen dat deze beweging geen wettisch geloof verkondigde, maar een geloof van persoonlijke ervaring en religieuze beleving."

Ook de wet van Mozes verkondigt geen wettisch geloof, maar wel een wettische scheiding tussen de mens en God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

 

Denk je dat de mens die kennis en die geschiktheid kan krijgen zonder wet, en zonder communicatie en zonder bemiddeling en middelen van geschiktmaking?

Buber volgend is er wel communicatie, maar niet in de ik-gij relatie.   Volgend de Bijbel is er wel bemiddeling, de naam is het  Woord.   In intellectuele zin is er ook informatie:  Als gij niet opnieuw wordt als de kleine kinderen......

40 minuten geleden zei TTC:

Je bedoelt Hopper?

Het is de mens die zijn kruis dient op te nemen , dus in mijn geval is dat Hopper.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Het derde niveau is alleen mogelijk als de mens alleen is. En dan is het nog maar de vraag of God 'contact opneemt'.

En dan is het ook nog eens de vraag of die mens dat verzimt, of dat het echt is.
Aangezien de mens alleen moet zijn volgens deze redenatie, is dat verschil niet vast te stellen en dus is dit een nutteloze redenering.

6 uur geleden zei Hopper:

Buber moet bekend zijn geweest met het 'spreken van God' , anders had hij niet kunnen schrijven wat hij schreef.  

Nee hoor, hij hoeft alleen bekend te zijn met zijn eigen fantasie.
Dat jij dit niet ziet, betekent dat je het contact met de realiteit kwijt bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

https://igniswebmagazine.nl/spiritualiteit/martin-buber-gij-kunnen-vinden-zoeken/

Drie niveaus van menselijke relaties

Het eerste niveau is het leven met de natuur. Daar zweeft de relatie in het duister en beneden het niveau van het gesprek. De creaturen bewegen zich tegenover ons, doch zijn niet in staat tot ons te komen. Ons Gij-zeggen tegen hen blijft steken op de drempel van de taal.

Het tweede is het leven met de mensen. Hier is de relatie duidelijk en in woorden te vatten. Wij kunnen het Gij geven en ontvangen.

Het tweede niveau begrijpt iedereen, de natuurlijke mens leeft in de relativiteit.

Het derde is het leven met geestelijke werkelijkheden. Hier is de relatie in nevelen gehuld, terwijl zij zich toch openbaart. Deze relatie is sprakeloos en toch getuigt zij. Wij horen geen Gij en voelen ons toch aangesproken. ‘Wij antwoorden en spreken met heel ons wezen het grondwoord Gij uit, zonder met onze mond Gij te kunnen zeggen.’

‘Het Gij treedt met mij in ontmoeting uit genade. Door zoeken vindt men het niet. Dat ik echter tot Hem het grondwoord spreek, is een daad vanuit mijn wezen, mijn wezenlijke daad. Het Gij ontmoet mij. Maar ik ben het die in directe relatie tot hem treed. De relatie omvat dus gekozen worden en kiezen, passiviteit en activiteit in één. Zodat een actie van het totale wezen uiteindelijk identiek moet worden aan het ondergaan ervan.’

God kan Zich niet openbaren in de relativiteit.    Wie God denkt als een persoon begrijpt God op het tweede niveau: dan heeft de mens God tegenover zich, zoals men de buurman tegenover zich heeft.  Zoals men personen tegenover zich heeft. 

Het derde niveau is alleen mogelijk als de mens alleen is. En dan is het nog maar de vraag of God 'contact opneemt'.    God zoeken is een niet-zoeken zoals Buber aangeeft.   God spreekt alleen in de stilte zonder tot jou gerichte woorden.   De ik-jij relatie ontbreekt juist bij God, logisch want God is Een.   God kan dan ook alleen spreken in de Eenzaamheid.  Jezus verwijst hier naar in Matteüs 10:34 (en verder). Lees voor de aardigheid ook meteen maar vers 39: wie zijn ziel vindt, die zal zichzelf verliezen.

Buber moet bekend zijn geweest met het 'spreken van God' , anders had hij niet kunnen schrijven wat hij schreef.   Helaas voor de meeste forumleden (zo niet allemaal) , Buber is alleen toegankelijk voor hen die bekend zijn met geestelijk onderscheiden.  Dat is namelijk wat de mens doet op niveau 3.    Uiteindelijk zal blijken als de mens bekend is met vers 39 dat 'degene' die geestelijk kan onderscheiden jij niet bent.   De zoeker blijkt niet het gezochte.

En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.  (vers 38). 

Wat een reli-taal weer, wat ik helaas dan weer moet lezen.  
Wat opvalt is het hokjes (lagen) denken wat juist bij Jezus ontbreekt.    
Of juist bij hem verrassend totaal anders: de laatste wordt eerste en de laagste (vernederde) wordt verhoogd.  
Dat de relatie met Gij en ik een minachting wordt van het gij en ik, gaat er bij mij ook niet in.    
Ik denk dat Buber dit ook niet bedoelt maar die kennis ontbreekt op dit forum.
Ook de minachting van de natuur en de verheerlijking van het geestelijke mag van mij ook de heerlijk stinkende beerput in. Vrij zielig als je zo beperkt denkt. Zelfs de filosoof Buber is niet veilig.

Over de ander en de natuur lees ik dit:


https://www.nieuwwij.nl/achtergrond/hoe-ontmoet-je-een-boom-martin-buber-en-de-ecologie/

In die zin heeft de dialogische relatie, de Ontmoeting, voor de religieuze Buber iets goddelijks. God, als de Schepper, manifesteert zich in “het Tussen”, in de creatieve relatie tussen Ik en Jij: “Als twee mensen authentiek en menselijk met elkaar in betrekking staan, dan is God de elektriciteit die tussen hen stroomt.” 

Hierbij moeten we constant in gedachten houden dat we, volgens Buber, “niet slechts met andere mensen, maar ook met wezens en dingen die ons in de natuur tegemoet treden in de Ik-Jij-verhouding kunnen staan”, alsook met geestelijk ‘wezens’ zoals inspirerende ideeën en beelden. Steeds is de Ontmoeting hun zijnsbron.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[url=https://chimmed.ru/products/cynomolgus-mlf2-gene-orf-cdna-clone-in-cloning-vector-id=1895887]cynomolgus mlf2 gene orf cdna clone in cloning vector - купить онлайн в интернет-магазине химмед [/url]
Tegs: [u]anti-cd7 magnetic beads immunoprecipitation ip kit - купить онлайн в интернет-магазине химмед [/u]
[i]anti-influenza b virus b florida 4 2006 hemagglutinin ha magnetic beads immunoprecipitation ip kit - купить онлайн в интернет-магазине химмед [/i]
[b]anti-influenza a h1n1 swine flu 2009 hemagglutinin ha magnetic beads immunoprecipitation ip kit - купить онлайн в интернет-магазине химмед [/b]

cynomolgus hyal2 gene orf cdna clone expression plasmid, n-myc tag - купить онлайн в интернет-магазине химмед https://chimmed.ru/products/cynomolgus-hyal2-gene-orf-cdna-clone-expression-plasmid-n-myc-tag-id=1895888

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Buber volgend is er wel communicatie, maar niet in de ik-gij relatie.

Het concept van biflatie, toegepast op menselijke cognitie en emoties, biedt een krachtige metafoor voor de veelzijdigheid en complexiteit van ons bestaan. Door introspectie en bewustwording kunnen we deze innerlijke dynamieken beter begrijpen en gebruiken om een rijker, meer veelzijdig leven te leiden. Door open te staan voor verschillende wereldvisies en niet-conformistische ideeën, kunnen we nieuwe mogelijkheden ontdekken en werken aan een meer harmonieuze en innovatieve samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee hoor, hij hoeft alleen bekend te zijn met zijn eigen fantasie. Dat jij dit niet ziet, betekent dat je het contact met de realiteit kwijt bent.

Hoewel acceptatie soms kan voelen als een machteloze overgave, kan het ook worden gezien als een actieve en krachtige keuze. Door acceptatie te benaderen vanuit een positie van mindfulness, empowerment en contextueel begrip, kunnen we deze als een bron van kracht gebruiken. Het gaat erom een balans te vinden tussen accepteren wat we niet kunnen veranderen en actie ondernemen waar mogelijk. Dit proces kan ons helpen om veerkrachtiger en effectiever om te gaan met de complexiteiten en uitdagingen van het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-6-2024 om 14:35 zei Hopper:

Het is mogelijk dat twee individuen gelijkgestemd zijn, de geliefden Gods spiegelen zich aan elkaar.

De paradox van Mandeville is een beetje als zeggen dat we de werkloosheidsgraad drastisch kunnen doen dalen door met z'n allen wapens te produceren, noodzakelijk. Hoe een en ander zich verhoudt tot de mentale toestand van onze jeugd, vergt onderzoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-6-2024 om 09:42 zei Hopper:

Wat met pincet ontrafeld wordt, gaat met de bezem de prullenmand in.

Relativiteit is je ogen onder de loep nemen en dan wakker worden in een mysterieus landschap van staven en kegels waarvan je zou kunnen denken dat het om statistiek gaat, verwarring troef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-6-2024 om 20:11 zei Hopper:

De eenzaamheid welke deze woorden oproepen moet niet bestreden worden , maar ondergaan worden.

Grappig eigenlijk, van sommige van die kaarten in de Atlas van de Belevingswereld bestaan ook muismatjes, hoef je nergens naartoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)
Op 30-6-2023 om 13:43 zei Hopper:

Voorlopig zijn de enige wormgaten te vinden in een appel. 

Mooi, misschien sluit het ook aan bij wat 'hoogbegaafden' een 'vergiftigd geschenk' noemen, in de zin dat meer inzicht niet perse gelukkiger maakt? Dankbaarheid en respect jegens het leven een andere zaak, zodat er met veel tussenfasen een 'tweedeling' in de samenleving ontstaat. Een 'harde' wereld die, onbewust daarvan, geen oog heeft voor deze onderliggende wetten, en een 'zachte' wereld met kwetsbare mensen die niet opgewassen zijn tegen de harde eisen die door de 'harde' wereld worden 'opgelegd', doch als 'normaal' geacht. In theorie, mindfulness indachtig, zouden we dit alles niet-oordelend dienen te beschouwen, wat in praktijk toch moeilijker lijkt dan de nobele intenties van goedbedoelde aspiraties. In dit veel vaker chaotische kluwen zouden we dan nog 'strange loops' kunnen ontdekken, in de vorm van non-lineaire katalysatoren die strikt abstract gesproken 'uit de lucht' te plukken zijn. Nog steeds met je eens dat mindfulness soelaas kan bieden, zij het toch met een bedachtzame kanttekening wanneer we hierover zouden doordenken.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Mooi, misschien sluit het ook aan bij wat 'hoogbegaafden' een 'vergiftigd geschenk' noemen, in de zin dat meer inzicht niet perse gelukkiger maakt? Dankbaarheid en respect jegens het leven een andere zaak, zodat er met veel tussenfasen een 'tweedeling' in de samenleving ontstaat. Een 'harde' wereld die, onbewust daarvan, geen oog heeft voor deze onderliggende wetten, en een 'zachte' wereld met kwetsbare mensen die niet opgewassen zijn tegen de harde eisen die door de 'harde' wereld worden 'opgelegd', doch als 'normaal' geacht. In theorie, mindfulness indachtig, zouden we dit alles niet-oordelend dienen te beschouwen, wat in praktijk toch moeilijker lijkt dan de nobele intenties van goedbedoelde aspiraties. In dit veel vaker chaotische kluwen zouden we dan nog 'strange loops' kunnen ontdekken, in de vorm van non-lineaire katalysatoren die strikt abstract gesproken 'uit de lucht' te plukken zijn. Nog steeds met je eens dat mindfulness soelaas kan bieden, zij het toch met een bedachtzame kanttekening wanneer we hierover zouden doordenken.

Deze indeling is merkwaardig, er is enerzijds de wereld waar alles 'hard' is en de deelnemers deze wereld ook als 'werkelijk' ervaren.  

En er is Gods Koninkrijk waar de geliefden een spiegel zijn voor elkaar.   En waar de geliefden van God weten dat de wereld zoals we die voor ons zien niet werkelijk is.     De geliefden van God onderscheiden zich niet van elkaar en leven in vrede.

Mindfulness is niet aan de orde in Gods Koninkrijk.   Misschien in Boeddha's Koninkrijk, het nirwana?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Deze indeling is merkwaardig, er is enerzijds de wereld waar alles 'hard' is en de deelnemers deze wereld ook als 'werkelijk' ervaren. En er is Gods Koninkrijk waar de geliefden een spiegel zijn voor elkaar.   En waar de geliefden van God weten dat de wereld zoals we die voor ons zien niet werkelijk is.     De geliefden van God onderscheiden zich niet van elkaar en leven in vrede. Mindfulness is niet aan de orde in Gods Koninkrijk.   Misschien in Boeddha's Koninkrijk, het nirwana?

Ja, we kunnen nu ook een en ander bij boldottekekom bestellen, gratis aan huis geleverd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Hopper:

Deze indeling is merkwaardig, er is enerzijds de wereld waar alles 'hard' is en de deelnemers deze wereld ook als 'werkelijk' ervaren.  

Het streven naar een herstelde aarde en de mogelijkheid van interstellaire reizen vereist zowel praktische actie als een verbeeldingsvolle geest. Door de kracht van onze verbeelding te benutten en tegelijkertijd verantwoordelijkheid te nemen voor onze planeet, kunnen we werken aan een toekomst waarin we zowel onze thuisplaneet in ere herstellen als de wonderen van de kosmos verkennen. Dit evenwicht tussen fantasie en werkelijkheid kan ons helpen om een betere wereld te creëren voor toekomstige generaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-6-2024 om 09:30 zei Fundamenteel:

We voelen ons echt thuis nu in al die diversiteit waarin ze het in ons hoofd willen steken dat het probleem bij ons zou liggen.

Fuzzy logica is een vorm van logica die rekening houdt met de onzekerheid en variabiliteit in informatie. In plaats van strikt binaire waarheidswaarden, werkt het met graden van waarheidswaarden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid