Spring naar bijdragen

Heb uw naaste lief als uzelf

Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei Hopper:

Het hemd is nader dan de rok.  Ik zie dat iemand zich woest maakt wegens gedode christenen door moslims.  Is dat dan minder erg dan gedode christenen door christenen (Oekraïne ) ?    Maakt het dan weer niet uit als moslims door christenen worden gedood?    Of als moslims (Oeigoeren) gedood worden door Chinezen?

We geven gewoon meer om degenen die ons nabij zijn.  Deze discussie laat ook zien dat mensen zich verzamelen rond een bepaald geloof.   Het is dan meer een identiteit dan een spiritueel gebeuren rond de leringen van Jezus.  

Mensen verzamelen/groeperen zich niet alleen rond een bepaald geloof, is het geen geloof dan is het wel wat anders wat het Wij/Ons groepsgevoel aanwakkert. Dat zou iets Goeds zijn ware het niet dat er een heleboel -Wij versus Zij die niet bij Ons horen- groepjes zijn. 

Mijn gedachte is dat dat bewijst dat we (mensheid) niks meer zijn dan een primitieve -survival of the fittest- diersoort, met een dun laagje vernis. 

Krabbel aan het vernis en de ware dierlijke aard komt boven; dan gaat het niet meer om het zeggen/napraten van mooie woorden maar om het doen. In het doen zie je het handelen conform survival of the fittest: Wij = ik/mijn en de mijnen. 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.22/Matteus-22/

Heb uw naaste lief als uzelf is het tweede gebod.  "Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Als je het mij vraagt is dit het wat -de mensen- zal onderscheiden van -de dieren-.  Ooit!  
Ik denk dat het draait om de vraag.. Wie zie je als je naaste. Dat zal steeds verder uitgebreid worden tot -ik/mijn en de mijnen- niet meer alleen de eigen familie/club/groep/land etc. betreft, maar de hele mensheid omvat. 

Voor de huidige mensheid is het nog een bruggetje te ver, maar het Paradijs ligt daar... voor het oprapen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat men nooit evenveel van een onbekende vreemdeling zal houden als van de eigen kinderen. Zelfs de context van de passage aangaande menselijke naastenliefde onthult dat de naaste niet de medemens is, maar de volksgenoot, de בני עמך (= zonen van je volk), de אחיך (= je bloedbroeder, je broer) & רעך (je buur). Dit staat er letterlijk in Leviticus 19:17-18: ''Haat je broer niet in je hart, maar berisp hem zonder de fouten te negeren; wreek je niet en koester geen woede tegen de kinderen van je volk maar heb je buur lief zoals jezelf''. Geen christelijk gedroom, maar heel realistisch: als het erop aan komt, geven we nou eenmaal meer om degenen die ons het meest nabij voelen - zoals familie, vrienden en naasten - dan om de onbekende vreemdeling veraf. 

En ja, de mens is gewoon een diersoort waarvan enkele leden denken dat ze meer zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

Mensen verzamelen/groeperen zich niet alleen rond een bepaald geloof, is het geen geloof dan is het wel wat anders wat het Wij/Ons groepsgevoel aanwakkert. Dat zou iets Goeds zijn ware het niet dat er een heleboel -Wij versus Zij die niet bij Ons horen- groepjes zijn. 

Mijn gedachte is dat dat bewijst dat we (mensheid) niks meer zijn dan een primitieve -survival of the fittest- diersoort, met een dun laagje vernis. 

Krabbel aan het vernis en de ware dierlijke aard komt boven; dan gaat het niet meer om het zeggen/napraten van mooie woorden maar om het doen. In het doen zie je het handelen conform survival of the fittest: Wij = ik/mijn en de mijnen. 

Heb uw naaste lief als uzelf is het tweede gebod.  "Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Als je het mij vraagt is dit het wat -de mensen- zal onderscheiden van -de dieren-.  Ooit!  
Ik denk dat het draait om de vraag.. Wie zie je als je naaste. Dat zal steeds verder uitgebreid worden tot -ik/mijn en de mijnen- niet meer alleen de eigen familie/club/groep/land etc. betreft, maar de hele mensheid omvat. 

Voor de huidige mensheid is het nog een bruggetje te ver, maar het Paradijs ligt daar... voor het oprapen. 

Mijn gedachte is ook dat we een (denkende) diersoort zijn.   Daarom vraagt Jezus best wel veel van ons.  We moeten het dierlijke in ons zelf overstijgen.  Mijn antwoord daarop ligt in daadwerkelijk beleefde mededogen.   Dit mededogen welke van de Christus (Mij) uitgaat heeft mededogen ook met de vreemdeling.  Daarmee bedoel ik niet de vreemdeling uit de media , maar de vreemdeling die we in het dagelijks contact ontmoeten.   Deze vreemdeling liefhebben als was ik (Mij) die vreemdeling.   

Deze daadwerkelijk beleefde naastenliefde valt alleen te beleven in de dagelijkse praktijk.  Het is gerealiseerde naastenliefde.  De quote waar je naar verwijst gaat ook over compassie met de vreemdeling.   Maar daar is compassie met 'de groep' waar iemand toe behoort.  (Christenen in Afrika bijvoorbeeld).  Compassie met de groep waartoe je behoort is geen daadwerkelijke naastenliefde zoals Jezus die in de 'hoogste wet' (grondslag) legt.  Zie ook het verhaal van de barmhartige Samaritaan.   Daadwerkelijke naastenliefde zoals omschreven in Matt 22 is zonder aanzien des persoons.

Het mededogen van Christus (Mij) bekommert er zich niet om of de behoeftige moslim, christen of atheïst is.  De 'ander' is als Mij/mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2023 om 08:59 zei Petra.:

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-3-2023 om 08:59 zei Petra.:

Heb de heer je God lief met heel je hart en je ziel en je verstand, Dat is de eerste gebod

Als je niet aan deze gebod voldoet, kom je zozo niet aan de tweede gebod.

Wat ik wil zegen dat de eerste en tweede gebod zijn verbond met elkaar, en dus je kant ze niet splitsen. Dus eerste gebod (God) en daarna kom je aan de tweede gebod

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-3-2023 om 19:19 zei fyg:

..Wat ik wil zegen dat de eerste en tweede gebod zijn verbond met elkaar, en dus je kant ze niet splitsen. Dus eerste gebod (God) en daarna kom je aan de tweede gebod

Bedoel je dat het daarom zo moeizaam gaat met het tweede gebod ? 

(Dat christenen het tweede niet voor elkaar krijgen omdat ze niet aan het eerste voldoen). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Petra.:

Bedoel je dat het daarom zo moeizaam gaat met het tweede gebod ? 

(Dat christenen het tweede niet voor elkaar krijgen omdat ze niet aan het eerste voldoen). 

Christenen krijgen het voor elkaar door te vertrouwen op Christus die het wel heeft voldaan, op wie vertrouw jij? Of wou je soms beweren dat JIJ heilig bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites