Spring naar bijdragen

Dehumanisatie; Ontmenselijking voor de gelegenheid


Aanbevolen berichten

Imo is beschaving wat anders dan respect opbrengen/afdwingen voor gelijkgezinden, daar is geen kunst aan. Daarom gaat het juist om hoe je omgaat gaat met alle niet-gelijkgezinden wat een beschaving kenmerkt; dat is imo (levens)Kunst met de grote K.

Het gevaar van stigmatisering is als mensen worden gereduceerd tot één onderdeel van hun identiteit. Dit is een fundamentele oorzaak van geweld omdat de tegenstelling bepalend wordt voor de onderlinge verhoudingen, waarbij de gedehumaniseerde mens/groep als minderwaardig aan de dominante groep/cultuur wordt beschouwd, waarmee ook het empathisch vermogen navenant afneemt. 

Voorheen stoorde ik me aan de negatieve beeldvorming die vluchtelingen dehumaniseert, opeens waren het geen mensen meer maar asieltuig en hadden we asielchaos en een asielplaag e.d. alsof het om ongedierte ging waar we vanaf moesten. Ook het reduceren van menselijke wezens tot machines of wandelende algoritmes is imo een levensgevaarlijke vorm van ontmenselijking. Idem met termen om lHBITQ+ en vrouwen te denigreren/demoniseren, later kwamen daar de termen voor religekkies, complotgekkies en de thans zo vaak gebezigde term wappie bij.  Uiteraard ben ik niet volledig in mijn opsomming, maar waar het mij om gaat is dat ik (mild gezegd) nooit zo gecharmeerd ben geweest van groepsoptredens/collectief machtsvertoon. 

Ik had tijdens corona een epistel gelezen hierover op de site van Erwin Kompanje. (Klinisch ethicus en universitair docent). Het is imo een keigoed en leerzaam artikel. Ik hoop dat iedereen de moeite wil nemen om het helemaal te lezen, maar zal toch wat citeren...

 

 

https://kompanje.org/2021/03/29/ontmenselijken-voor-de-gelegenheid/

"Dehumanisatie is het door mensen ontkennen dat een bepaald ander mens een ‘volwaardig medemens is’.  Het ontmenselijken van een ander. De ander is geen gelijkwaardig medemens. Het geeft dan legitimatie tot verbale en fysieke belediging, wreedheid, geweld en uitsluiting. Immers het zijn toch geen mensen. Dehumanisatie is en wordt gebruikt om oorlogen, slavernij, seksuele uitbuiting van vrouwen en kinderen, het vernederen (en doden) van andersdenkenden of ‘anders-uitzienden’ te rechtvaardigen en om hen hun rechten en autonomie te ontnemen.

Bij dehumanisatie wordt de ander niet meer als waardig, weldenkend en mogelijk interessant medemens gezien. Zijn of haar onderscheidende individualiteit en gedachten worden ontkend en zijn of haar gevoelens doen er niet (meer) toe. Hierdoor kunnen hele groepen mensen gevangen worden gezet, afgevoerd en zelfs worden gedood. Georganiseerde dehumanisatie heeft veelal een politieke, raciale, etnische, of religieuze basis.

Dehumanisatie wordt versterkt door macht, status en gevoel van steun vanuit een collectief denken.

 

Het erkennen van menselijkheid bij een ander wordt gekenmerkt door het erkennen en respecteren van onderscheidende individualiteit en het gewaardeerd deel uitmaken van een samenleving en is teken van beschaving. Wanneer men een ander hierop negatief beoordeeld is dehumanisatie het gevolg. Het onderscheidende subject wordt dan inwisselbaar object waarmee men kan doen wat met wil en in vergelijking met zichzelf kan gebruiken (seksslavinnen), vernederen, ridiculiseren, beledigen, pijn doen, verbaal kan uitschelden en, in extrema, lichamelijk kan kwetsen of zelfs zonder schuldgevoel kan doden. Net zoals mensen bepaalde dieren (varkens, kippen, koeien, schapen etc.) zonder enige empathische gevoelens massaal kunnen (laten) doden voor hun genot (dagelijks vlees op het bord) en andere dieren in het extreme vertroetelen (honden, katten, cavia’s, konijnen), kunnen bepaalde mensen zonder enige gevoelens van empathie andere mensen vernederen, beledigen en zelfs doden en tegelijkertijd gelijkgezinden liefhebben, beschermen en waarderen. Propaganda en media hebben vaak een grote rol in dehumanisatie. 

Onder groepsdruk en machtsvertoon van enkelen zijn gewone, geestelijk gezonde, mensen tot dehumanisatie van anderen aan te zetten. "

 

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontmenselijking

"Ontmenselijking of dehumanisatie is een proces waarbij de menselijkheid van een persoon of groep wordt ontkend. Hierbij zijn twee vormen te onderscheiden, het ontkennen van de menselijke natuur en het ontkennen van unieke menselijke eigenschappen.
De eerste – mechanistische – vorm vindt plaats in bureaucratie en automatisering, met als doel de efficiëntie te verhogen.
De tweede – dierlijke – vorm vindt bewust of onbewust plaats en kan variëren van stereotypering tot psychologische of fysieke vernederingvan een individu.

De basis om een persoon of groepen bepaalde menselijke eigenschappen te ontzeggen kan zeer divers zijn, met als belangrijke vormen ras, etniciteit, geslacht, seksuele geaardheid, nationaliteit, geloof, beroep, leeftijd en sociale klasse."

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Imo is beschaving wat anders dan respect opbrengen/afdwingen voor gelijkgezinden, daar is geen kunst aan. Daarom gaat het juist om hoe je omgaat gaat met alle niet-gelijkgezinden wat een beschaving ke

Wat je blijkbaar ontgaat is dat je met deze bijdrage actief bijdraagt aan de dehumanisering van Russen. Je boodschap komt er feitelijk op neer dat "wij" betere mensen  zijn dan Russen. Sta hier eens b

Goed artikel!  Collectief denken is inderdaad levensgevaarlijk, vooral ook omdat verreweg de meeste mensen geneigd zijn zich bij de heersende groep aan te sluiten. De Bijbel zegt ons niet voor niets:

Goed artikel!  Collectief denken is inderdaad levensgevaarlijk, vooral ook omdat verreweg de meeste mensen geneigd zijn zich bij de heersende groep aan te sluiten. De Bijbel zegt ons niet voor niets: "Gij zult de meerderheid in het kwade niet volgen." Het is door de hele geschiedenis van de mensheid zo dat het individu door het collectief wordt vervolgd en gedood. De bekendste psycholoog van deze tijd, Jordan Peterson, hamert hier voortdurend op maar ook hij wordt daarom door groepsdenkers gehaat. Zijn hoofdboodschap is dat juist de trend de mensheid in groepen te verdelen zo ontzettend gevaarlijk is. Ik zeg wel eens dat humaniteit in stand wordt gehouden door "dwarse" mensen. Vooral politici en andere machthebbers haten mensen die zich niet conformeren en dat is aan alles te merken. Beangstigend aan de ene kant; een geweldige uitdaging aan de andere. Het is veel bevredigender om een dwarsdenker te zijn dan een meeloper die zich laat leiden door de waan voor de dag. Het is veel beter om als eenling te sterven voor vrijheid en als held de geschiedenis in te gaan dan om als slaaf terecht te komen op de vuilnisbelt van de geschiedenis.    

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Willempie:

Goed artikel! 

Daar ben ik het (natuurlijk) helemaal mee eens! 🌸

 

Citaat

Collectief denken is inderdaad levensgevaarlijk, vooral ook omdat verreweg de meeste mensen geneigd zijn zich bij de heersende groep aan te sluiten..

Yep.. maar net toen wij (dames) ons een beetje aan die heersende groep ontworsteld hadden..kwam daar Jordan Peterson vertellen wat (volgens hem) onze (dames) 'natuur' is of hoort te zijn.. en mosten we zowaar weer terug naar vroegahhhhhhhh.  🙃

Haha.. man o man..kom jij ff met een 'fijn' voorbeeld. 😄

Edoch.. als ik het ergens mee eens ben is het het belang van tegengeluid en idd. dwarsliggers om de democratie met recht een democratie te kunnen noemen, i.p.v. een totalitaire staat. Dus vandaar mijn support aan de welbekende tekst van Evelyn Beatrice Hall, die aan Voltaire wordt toegeschreven. (Maar nee, deze dame schreef een boek over Voltaire en noemde dit als iets wat hij zou kunnen zeggen) En wel: "Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen". 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze wereld gaat al heel ver met het dehumaniseren van mensen.  Ongevaccineerden worden gecodeerd met de code Z28.210. Dat is ook een vorm van dehumaniseren, mensen allemaal labels opplakken en aan hun identiteit bevestigen. Brrrrr.

https://www.burgerfront.nl/icd-code-z28-310-voor-de-ongevaccineerden/
 

De code en zijn betekenis kun je hier lezen, het is geel gemarkeerd:

https://www.icd10data.com/ICD10CM/Codes/Z00-Z99/Z20-Z29/Z28-/Z28.310

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een vorm van sociaal darwinisme om toe transhumanisme te komen al ware het het nieuwe Arische ras. Diegene die zo fanatiek labels opplakken zijn gemassavormt door degene die de toon zette via the narrative.

Laat ook geweten zijn dat ik persoonlijk niets tegen lgbqt mensen heb, maar wel het hypen ervan en dat op jongeren projecteren. Waarvan vele op volwassen leeftijd in detransitie gaan omdat ze misleid werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/27/quakers-zijn-overtuigde-pacifisten-maar-door-oekraineoorlog-laait-hun-debat-op-je-laat-je-broertje-toch-ook-niet-in-elkaar-slaan-a4158210

 

Geen grotere ontmenselijking dan oorlog.   We kennen allemaal de lering van de 'andere wang'.   Maar wat nou als een ander volk jouw land binnen valt, je vrouw verkracht, je ouders in koelen bloede vermoord en allerlei andere ontmenselijking?   Bij de pacifistische quakers zitten ze met een ethisch dilemma betreffende de wapenleveringen aan Oekraïne. 

----------------

Topic-opening: "Dehumanisatie is het door mensen ontkennen dat een bepaald ander mens een ‘volwaardig medemens is’.  Het ontmenselijken van een ander. De ander is geen gelijkwaardig medemens. Het geeft dan legitimatie tot verbale en fysieke belediging, wreedheid, geweld en uitsluiting. Immers het zijn toch geen mensen.Dehumanisatie is en wordt gebruikt om oorlogen, slavernij, seksuele uitbuiting van vrouwen en kinderen, het vernederen (en doden) van andersdenkenden of ‘anders-uitzienden’ te rechtvaardigen en om hen hun rechten en autonomie te ontnemen.

----------------

Wat de Russen schenden is de autonomie van een buurvolk.   Oekraïners zijn geen mensen, het zijn 'nazi's'.    Oekraïners zijn in de Kremlin propaganda gedehumaniseerd en daarmee loslopend wild geworden.

Citaat

Dan staat Wim Nusselder (62) op. Pacifisme is geen passiviteit, zegt de financieel administrateur en verwijst naar Gandhi, die aan de wieg stond van actieve geweldloosheid: „Gandhi had meer respect voor een soldaat die zijn leven opoffert dan voor iemand die alleen passief ergens tegen is. Dus zolang ik niets beter te bieden heb, kan ik niet tegen het leveren van wapens aan Oekraïne zijn. Aan mediteren over vrede of een Oekraïense vlag tonen heeft Oekraïne weinig. Sorry dat ik het zeg.” Hij kijkt even naar De Jonge en gaat zitten.

Het is natuurlijk reuze gemakkelijk om in een vrij land als Nederland pacifistisch te zijn en gelijkwaardigheid te prediken.  Maar 2 landen verderop zijn het loze woorden.   Pacifisme en gelijkwaardigheid: Ja!  Maar er zit ook een pragmatische kant aan de zaak.

Citaat

De quakers willen daarom best praten over de oorlog, maar wel op hun gebruikelijke manier. Eerst een bijeenkomst met een uur stilte, die af en toe wordt onderbroken door een persoonlijke bijdrage. Dan een gesprek met stiltes tussen de bijdragen, die niet rechtstreeks tegen elkaar ingaan. Dat laatste uit respect voor de vele verschillen in opvatting. Eoin Dubsky (43) grapt, vrij naar een Jiddisch gezegde: „Vraag het twee quakers en je krijgt drie meningen.”

Het lijkt mij dat de quakers zo verstandig omgaan met een kwestie zoals deze.  In gelijkwaardigheid dienen we te accepteren dat we toch verschillend denken over zaken.

Citaat

Voor Dubsky, campagnevoerder bij een ngo, is er helemaal geen dilemma, door het gebod van Jezus om je vijanden lief te hebben. „Dat bevrijdt ons van elk dilemma. Vergelijk het met de doodstraf. Overal in de wereld waar ze de doodstraf hebben, moeten ze beslissen of iemand die een verschrikkelijke misdaad heeft begaan de doodstraf verdient. In de Europese Unie hebben we geen doodstraf en dus ook geen dilemma. Hetzelfde geldt voor de liefde voor je vijand. Je vijand doden, wapens sturen zodat iemand voor jou kan doden is voor mij gewoon geen optie. Dat maakt het eenvoudig. Niet gemakkelijk, maar wel simpel.” 

 

Als we het gebod strikt nemen dan hadden we ons in WO2 ook niet mogen verzetten tegen de Duitsers.  De keerzijde is wel dat we dan wellicht nog steeds onvrij waren geweest.

Citaat

Wim Nusselder zegt: „Zo simpel kun je het maken, maar zo simpel is het niet voor mij. Na Jezus’ gebod om je vijanden lief te hebben volgen suggesties voor actieve geweldloosheid, zoals iemand de linkerwang toekeren die jou met de achterkant van zijn rechterhand op de rechterwang slaat. Daarmee presenteer je jezelf als gelijkwaardige tegenstander aan iemand die jou kleineert. Met zulke creatieve actievormen om anderen aan te spreken op hun eigen normen en waarden, ben je er alleen niet als een land wordt bezet. Iemand zei me: ‘De Oekraïners zouden moeten doen wat de Tibetanen doen tegen de Chinezen: alleen hun cultuur bewaren.’ Maar het is niet aan mij om zoiets tegen Oekraïners te zeggen. 

Als Oekraïner kun je de Russische indringers bevechten en tegelijkertijd hen vergeven.

Citaat

Nusselder: „Als vredeskerk hebben we tal van vormen van actieve geweldloosheid ontwikkeld om oorlog te voorkomen, maar daarmee stop je geen oorlog. Dan moet je je afvragen waar de wortels van die oorlog liggen in je eigen leven.”

Verstandige stellingname.  Vraag je altijd af waar je eigen wortels van welke oorlog dan ook liggen.  De vrede van Christus staat los van iedere oorlog en dehumanisering in de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Petra.:

Yep.. maar net toen wij (dames) ons een beetje aan die heersende groep ontworsteld hadden..kwam daar Jordan Peterson vertellen wat (volgens hem) onze (dames) 'natuur' is of hoort te zijn.. en mosten we zowaar weer terug naar vroegahhhhhhhh.  🙃

Ik denk dat ik Peterson dan wat anders begrijp dan jij. Ik ben een man en ik behoor er maar rekening mee te houden dat vrouwen anders in elkaar steken dan mannen. Daar heb ik trouwens nog nooit problemen mee gehad. Het vereist slechts begrip en acceptatie. Mannen en vrouwen zijn gewoon mensen. Tegelijkertijd hoef ik me er natuurlijk niet voor te schamen een man te zijn. Je hoeft je niet schuldig te voelen voor het feit dat je als man geboren bent. Zodra je mannen in een aparte groep plaatst en vrouwen in een andere groep los je geen enkel probleem op maar creëer je het juist. Je mag als man gewoon man zijn zonder je daarover te hoeven te schamen en zonder dat je je uit schaamte een vrouw probeert te worden. Zo mag je ook gewoon vrouw zijn zonder je te schamen of dat je een man moet proberen te worden. In Amerika is het "rassenprobleem" het meest aan de orde. Zolang daar nog gesproken wordt over zwart en wit wordt dat nooit opgelost. Het wordt pas opgelost zodra mensen ophouden om in die termen te denken en dus ook te spreken. Dat is de m.i. zeer kostbare boodschap van Peterson aan deze wereld. Eigenlijk wist je het al, diep in je hart, maar je bleef je je maar laten meeslepen door de media en krachten die er blijkbaar geen belang bij hebben om de verschillen en problemen  op te lossen. De Democratic Party is opgericht door zeer rijke slavenhandelaren om de slavenhandel in stand te houden. Tot in de zestiger jaren heeft ze gestreefd naar de instandhouding van de segregatie, rassenscheiding dus voor diegenen die niet van moeilijke woorden houden of die niet kennen, In de zestiger jaren werd er een koersverandering doorgevoerd, in die zin dat de Democratic Party zich niet langer openlijk richtte tegen de niet blanke bevolking maar die juist onder haar bescherming veinsde te nemen. Die "beschermende hoede" heeft in de praktijk helemaal niets van het probleem opgelost. Onder democratische regeringen zijn de problemen wel verergerd maar niet  verminderd.  Maar is de ideologie wel werkelijk veranderd zolang men voortdurend het verschil tussen blank en zwart blijft benadrukken? Deze vraag is de moeite van het nadenken meer dan waard en Peterson is één van de weinige denkers die dit aan de orde stellen. Het wordt hem lang niet door iedereen in dank afgenomen. Men probeert hem momenteel zelfs zijn academische kwalificaties te ontnemen omdat hij weigert zich te conformeren. Is discriminatie een probleem? Ja, een enorm groot probleem zelfs. Maar dat probleem zit hem in onze eigen, individuele en zondige  opvattingen en vooroordelen. Dit mag niet zo worden benoemd want het kwade zit natuurlijk altijd in anderen en nooit in onszelf. Want wij hebben tolerantie zeer hoog in het vaandel staan en tolerantie betekent dat je het met ons eens dient te zijn. Indien niet, dan maken we je kapot. Indien mogelijk ruimen we je uit de weg. Zo tolerant zijn wij namelijk. Wij zijn de nieuwe "goeien". De "slechten" zijn diegenen die er een andere mening op nahouden en die dienen uit de weg geruimd te worden want die zijn een gevaar voor de samenleving en voor het voortbestaan van deze wereld. Lees Openbaring als je wilt begrijpen wat er werkelijk gaande is in deze wereld. Openbaring beschrijft de culminatie van de strijd tussen goed en kwaad en de overwinning van goed over kwaad, zeer beangstigend voor kwaadwilligen en zeer bemoedigend voor goedwillenden. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

 

Verstandige stellingname.  Vraag je altijd af waar je eigen wortels van welke oorlog dan ook liggen.  De vrede van Christus staat los van iedere oorlog en dehumanisering in de wereld.

Als alle mensen op de wereld het Koninkrijk van God éérst zoeken (Matteüs 6:33) dan zou er nooit oorlog zijn. Aangezien dat op deze wereld niet zo is komt daar niets van terecht. En daarom laat God alleen mensen in de hemel toe die met Christus zijn bekleed.  Daarom is het daar, in het Koninkrijk van God, nooit oorlog en hier op het ondermaanse altijd. Is het niet hier dan wel daar maar op de aarde is er niets nieuws onder de zon.

Overigens zijn er veel Russen uit Rusland gevlucht. Zij zeiden, “ik laat mezelf niet veranderen in een moordenaar”.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/27/quakers-zijn-overtuigde-pacifisten-maar-door-oekraineoorlog-laait-hun-debat-op-je-laat-je-broertje-toch-ook-niet-in-elkaar-slaan-a4158210

 

Geen grotere ontmenselijking dan oorlog.   We kennen allemaal de lering van de 'andere wang'.   Maar wat nou als een ander volk jouw land binnen valt, je vrouw verkracht, je ouders in koelen bloede vermoord en allerlei andere ontmenselijking?   Bij de pacifistische quakers zitten ze met een ethisch dilemma betreffende de wapenleveringen aan Oekraïne. 

----------------

Topic-opening: "Dehumanisatie is het door mensen ontkennen dat een bepaald ander mens een ‘volwaardig medemens is’.  Het ontmenselijken van een ander. De ander is geen gelijkwaardig medemens. Het geeft dan legitimatie tot verbale en fysieke belediging, wreedheid, geweld en uitsluiting. Immers het zijn toch geen mensen.Dehumanisatie is en wordt gebruikt om oorlogen, slavernij, seksuele uitbuiting van vrouwen en kinderen, het vernederen (en doden) van andersdenkenden of ‘anders-uitzienden’ te rechtvaardigen en om hen hun rechten en autonomie te ontnemen.

----------------

Wat de Russen schenden is de autonomie van een buurvolk.   Oekraïners zijn geen mensen, het zijn 'nazi's'.    Oekraïners zijn in de Kremlin propaganda gedehumaniseerd en daarmee loslopend wild geworden.

Het is natuurlijk reuze gemakkelijk om in een vrij land als Nederland pacifistisch te zijn en gelijkwaardigheid te prediken.  Maar 2 landen verderop zijn het loze woorden.   Pacifisme en gelijkwaardigheid: Ja!  Maar er zit ook een pragmatische kant aan de zaak.

Het lijkt mij dat de quakers zo verstandig omgaan met een kwestie zoals deze.  In gelijkwaardigheid dienen we te accepteren dat we toch verschillend denken over zaken.

Als we het gebod strikt nemen dan hadden we ons in WO2 ook niet mogen verzetten tegen de Duitsers.  De keerzijde is wel dat we dan wellicht nog steeds onvrij waren geweest.

Als Oekraïner kun je de Russische indringers bevechten en tegelijkertijd hen vergeven.

Verstandige stellingname.  Vraag je altijd af waar je eigen wortels van welke oorlog dan ook liggen.  De vrede van Christus staat los van iedere oorlog en dehumanisering in de wereld.

Wat je blijkbaar ontgaat is dat je met deze bijdrage actief bijdraagt aan de dehumanisering van Russen. Je boodschap komt er feitelijk op neer dat "wij" betere mensen  zijn dan Russen. Sta hier eens bij stil. Denk jij werkelijk dat Russen slecht en minderwaardig zijn? Vergeleken bij ons? 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Wat je blijkbaar ontgaat is dat je met deze bijdrage actief bijdraagt aan de dehumanisering van Russen. Je boodschap komt er feitelijk op neer dat "wij" betere mensen  zijn dan Russen. Sta hier eens bij stil. Denk jij werkelijk dat Russen slecht en minderwaardig zijn? Vergeleken bij ons? 

Wij zijn de "goeie" van Irak naar Libië tot aan Syrië en nu Oekraïne. Wij, wapenhandelaars, zijn de goeie...

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wij zijn de "goeie" van Irak naar Libië tot aan Syrië en nu Oekraïne. Wij, wapenhandelaars, zijn de goeie...

Het is inderdaad diep beschamend. We zijn momenteel bezig zo'n beetje het hele Oekraïense volk en land op te offeren. Ik kan hierover ontzettend bedroefd en boos worden.  M.i. is dat beter dan al die glorieverhalen over onze "overwinningen". Onze politici interesseert het blijkbaar allemaal niets. Die hebben ander belangen. Mijn troost is dat alle tranen ooit worden afgewist en dat de boosdoeners (onze politici) zullen worden gestraft. Ze denken overal mee weg te komen maar dat is een zeer kortdurende illusie. In Zuid-Afrika zeggen ze: Elke hond krijgt zijn dag. Een andere is: elke dag is er één minder voor ze. En de Bijbel vertelt ons dat alles aan het licht zal komen. Onze machthebbers kunnen nog zo hun best doen hun geheime motieven te verbergen maar ze voeren een strijd die al lang is verloren. Er is alle reden voor ons om diep medelijden met ze te hebben. Want ze weten niet wat ze doen.  Niettemin eist rechtvaardigheid dat het kwade wordt bestraft en het goede beloond. "So be it." Amen.    

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Als alle mensen op de wereld het Koninkrijk van God éérst zoeken (Matteüs 6:33) dan zou er nooit oorlog zijn. Aangezien dat op deze wereld niet zo is komt daar niets van terecht. En daarom laat God alleen mensen in de hemel toe die met Christus zijn bekleed.  Daarom is het daar, in het Koninkrijk van God, nooit oorlog en hier op het ondermaanse altijd. Is het niet hier dan wel daar maar op de aarde is er niets nieuws onder de zon.

Overigens zijn er veel Russen uit Rusland gevlucht. Zij zeiden, “ik laat mezelf niet veranderen in een moordenaar”.

Er is de werkelijkheid van Christus en er is de werkelijkheid van deze wereld.   In deze wereld is er de ethische stellingname van ja of nee wapens leveren aan Oekraïne. Ik plaats onze hulp aan Oekraïne in het vertelling-beeld van de barmhartige Samaritaan.  Oekraïne is overvallen door rovers, veel landen in de wereld laten het leed van de Oekraïners onverschillig.  Nederland c.q. het westen beschermt tot dusver Oekraïne tegen de rovers zonder zelf aan de strijd deel te nemen.  Dat lijkt me christelijk gezien de juiste levenshouding. 

Uiteraard ken ik veel 'ja-maars'.  Er zijn meer landen die overvallen worden door rovers en daar doen we minder voor.  En het westen heeft zelf ook wel eens in de rol van rover gestaan.  Toch doen we er altijd goed aan om ons te verweren tegen groepsoptredens/collectief machtsvertoon.  De lering van Jezus is toch om telkens weer op te komen voor de zwakkeren en onderdrukten.  Gelijkwaardigheid van ieder mens is zijn leer.

Een ander voorbeeld: zoals Geert Wilders al sinds jaar en dag een bepaalde groep mensen in onze samenleving als minderwaardig wegzet en daarmee ontmenselijkt is ook radicaal tegen de leer van Jezus en onchristelijk.  Moslims zijn gelijk van waarde aan christenen en anderen.  LHBT'ers en homoseksuelen zijn ook gelijkwaardig aan anderen, hun rechten zien we ook vertrapt in bv het moderne Rusland.  Tegen dat soort zaken dienen we ons uit te spreken en waar mogelijk in de rol van de barmhartige Samaritaan te treden.

Het kan niet zo zijn dat jij en ik in Gods Koninkrijk zijn en dat de rest het maar moet uitzoeken.  Dat gezegd hebbende blijf ik vrij van idealen, anders zou ik het 'eeuwig nu' verlaten.  Maar we kunnen ethisch gezien wel omzien naar wat er in het moment zich voordoet.  

1 uur geleden zei Willempie:

Wat je blijkbaar ontgaat is dat je met deze bijdrage actief bijdraagt aan de dehumanisering van Russen. Je boodschap komt er feitelijk op neer dat "wij" betere mensen  zijn dan Russen. Sta hier eens bij stil. Denk jij werkelijk dat Russen slecht en minderwaardig zijn? Vergeleken bij ons? 

Ik hekel niet de Russen, ik hekel hun misdadig gedrag.  In feite dehumaniseren de Russen zichzelf.  Nederland is in die zin 'beter' dat mensenrechten hier beter gewaarborgd zijn dan in Rusland.  Uiteraard doet niet iedere Rus mee aan de misdaden, maar de Russische samenleving heeft deze dehumanisering van Oekraïners wel mogelijk gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Petra.:

Onder groepsdruk en machtsvertoon van enkelen zijn gewone, geestelijk gezonde, mensen tot dehumanisatie van anderen aan te zetten. "

Maar dat is toch precies wat binnen een religie vaak leidt tot hartelijk gedrag jegens anderen/ andersdenkenden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Flawless victory:

Deze wereld gaat al heel ver met het dehumaniseren van mensen.  Ongevaccineerden worden gecodeerd met de code Z28.210. Dat is ook een vorm van dehumaniseren, mensen allemaal labels opplakken en aan hun identiteit bevestigen. Brrrrr.

https://www.burgerfront.nl/icd-code-z28-310-voor-de-ongevaccineerden/
 

De code en zijn betekenis kun je hier lezen, het is geel gemarkeerd:

https://www.icd10data.com/ICD10CM/Codes/Z00-Z99/Z20-Z29/Z28-/Z28.310

Dat klopt en bij die laatste staat waarvoor deze code is bedoeld. Voor diagnostische en terugbetalings doeleinden. 

Niets anders.  Dus niet om medelijden te hebben met jezelf. 

Als je naar de winkel gaat om een pak vla te kopen,  vindt je het toch ook wel makkelijk dat er aan de buitenkant op staat dat er vla in het pak zit?  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Willempie:

Ik denk dat ik Peterson dan wat anders begrijp dan jij.

Zodra je mannen in een aparte groep plaatst en vrouwen in een andere groep los je geen enkel probleem op maar creëer je het juist.

Dat is mooi. Maar daar zijn niet zoveel woorden voor nodig want dat is precies waar feminisme en emancipatie voor staan; geen aparte groepen maar gelijke rechten voor ieder mens ongeacht afkomst, ras, geaardheid, geslacht etc.

Zodra dat wereldwijd bereikt is hoeft helemaal niemand zich te schamen voor het onderdrukken van een ander mens / ontzeggen van (bepaalde) rechten aan een ander mens. 

 

11 uur geleden zei Willempie:

Het wordt pas opgelost zodra mensen ophouden om in die termen te denken en dus ook te spreken. Dat is de m.i. zeer kostbare boodschap van Peterson aan deze wereld. Eigenlijk wist je het al, diep in je hart, maar je bleef je je maar laten meeslepen door de media en krachten die er blijkbaar geen belang bij hebben om de verschillen en problemen  op te lossen.

Wat ik diep in mijn hart weet...:

Ik ben het met je eens dat het probleem is dat er in die termen wordt gedacht, maar naar mijn weten zijn er nog nooit problemen opgelost door er niet over te spreken, en lost ook het discriminatie probleem niet op door het er niet over te hebben. Er wordt nou eenmaal in die termen gedacht, discriminatie verdwijnt niet spontaan, ware het wel zo.. dan was het er nooit geweest of was het allang verdwenen. Dus zit er niks anders op dan het maar maar aan de kaak te (blijven) stellen.  Ik denk dat pas als ieder mens gelijke rechten geniet, en dan niet alleen op papier, maar juist in de dagelijkse praktijk, dat dan vanzelf niet meer in die termen wordt gedacht. 

 

11 uur geleden zei Willempie:

Openbaring beschrijft de culminatie van de strijd tussen goed en kwaad en de overwinning van goed over kwaad, zeer beangstigend voor kwaadwilligen en zeer bemoedigend voor goedwillenden. 

Er zijn door de eeuwen heen nogal verschuivingen geweest in wat we (mensheid) goed of kwaad vinden. (Zoals bv. slavernij wat je al aanhaalde wat tegenwoordig wereldwijd wel als kwaad wordt beschouwd maar in het verleden niet).  

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Willempie:

Het is inderdaad diep beschamend. We zijn momenteel bezig zo'n beetje het hele Oekraïense volk en land op te offeren. Ik kan hierover ontzettend bedroefd en boos worden.  M.i. is dat beter dan al die glorieverhalen over onze "overwinningen". Onze politici interesseert het blijkbaar allemaal niets. Die hebben ander belangen. Mijn troost is dat alle tranen ooit worden afgewist en dat de boosdoeners (onze politici) zullen worden gestraft. Ze denken overal mee weg te komen maar dat is een zeer kortdurende illusie. In Zuid-Afrika zeggen ze: Elke hond krijgt zijn dag. Een andere is: elke dag is er één minder voor ze. En de Bijbel vertelt ons dat alles aan het licht zal komen. Onze machthebbers kunnen nog zo hun best doen hun geheime motieven te verbergen maar ze voeren een strijd die al lang is verloren. Er is alle reden voor ons om diep medelijden met ze te hebben. Want ze weten niet wat ze doen.  Niettemin eist rechtvaardigheid dat het kwade wordt bestraft en het goede beloond. "So be it." Amen.    

Weldra offeren ze ons op voor hun nieuwe wereld, het vierde rijk.

De aanval op de boeren is ingezet. Rara wie bezit de meeste landbouwgrond anno 2023.

Die spionage ballonnen zijn een voorbode dat het westen gebukt zal gaan onder oorlog.

Ik weet waarom ik al jaren niet meer stem. Ik geef het ook geen aandacht en geniet van de de mensen en kleine dingen die me blij maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Flawless victory:

Als alle mensen op de wereld het Koninkrijk van God éérst zoeken (Matteüs 6:33) dan zou er nooit oorlog zijn. Aangezien dat op deze wereld niet zo is komt daar niets van terecht. En daarom laat God alleen mensen in de hemel toe die met Christus zijn bekleed.  

 

Daarom is het daar, in het Koninkrijk van God, nooit oorlog en hier op het ondermaanse altijd. Is het niet hier dan wel daar maar op de aarde is er niets nieuws onder de zon.

Maar er zijn in de geschiedenis zoveel oorlogen geweest, ook of juist onderling tussen de mensen van verscheidene geloofsstromingen. Toch hadden zij allen God gevonden en zich met Christus bekleed. 

Maar idd. als iedereen gelijkgezind -welke God dan ook-  volgt, (of dat nou Jehova of Allah, of Freya of..) is, dan zou wellicht geen oorlog zijn. Maar sja zoals ik in mijn * TS schreef.. daar is imo dan ook geen kunst aan. Als op aarde iedereen per direct voor de volle 100% procent Kim Jong-un volgt/gehoorzaamt, is er immers ook geen oorlog meer. 

 

*

Op 28-2-2023 om 09:08 zei Petra.:

Imo is beschaving wat anders dan respect opbrengen/afdwingen voor gelijkgezinden, daar is geen kunst aan. Daarom gaat het juist om hoe je omgaat gaat met alle niet-gelijkgezinden wat een beschaving kenmerkt; dat is imo (levens)Kunst met de grote K.

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:
Op 28-2-2023 om 09:08 zei Petra.:

Onder groepsdruk en machtsvertoon van enkelen zijn gewone, geestelijk gezonde, mensen tot dehumanisatie van anderen aan te zetten. "

Maar dat is toch precies wat binnen een religie vaak leidt tot hartelijk gedrag jegens anderen/ andersdenkenden?

Hartelijk gedrag is toch allemachtig prachtig 💞

 

Haha, het is een geinig tikfoutje ! 😅

Maar goed, ik snap dat je hatelijk bedoelt. Doet me denken aan het topic over shunning, met een epistel waarin ik las dat uitgestotenen/afvalligen "kinderen van de satan" worden genoemd. Ook dat is idd. ook imo een zeer ernstige vorm van dehumanisering. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

 

De aanval op de boeren is ingezet. Rara wie bezit de meeste landbouwgrond anno 2023.

 

De boeren doen de laatste jaren ook mee aan dehumaniseren.  Het credo is daar: wie niet voor ons is, is tegen ons.  Van verantwoording nemen hebben ze dan weer minder kaas (!) gegeten.  De goede boeren niet te na gesproken, maar die zien we nooit in het journaal......

34 minuten geleden zei Petra.:

Hartelijk gedrag is toch allemachtig prachtig 💞

 

Haha, het is een geinig tikfoutje ! 😅

Maar goed, ik snap dat je hatelijk bedoelt. Doet me denken aan het topic over shunning, met een epistel waarin ik las dat uitgestotenen/afvalligen "kinderen van de satan" worden genoemd. Ook dat is idd. ook imo een zeer ernstige vorm van dehumanisering. 

 

 

Het kerkendom doet idd ook aan een vorm van dehumanisering.   Maar dat onderscheid maakt DBI dan weer niet.  Ik ben wel religieus, maar niet kerkelijk.  Dus laten we ajb niet alle christenen op een hoop gooien en gaan verketteren.   Want 'de freethinkers' dehumaniseren dan weer op hun beurt graag 'gelovigen'.   Zo blijven we aan de gang.

Jezus heeft nooit gezegd: "Ga in een kerk zitten en doe wat de hiërarchie je opdraagt".   We kunnen onderscheid maken tussen instituties en mensen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Dat is mooi. Maar daar zijn niet zoveel woorden voor nodig want dat is precies waar feminisme en emancipatie voor staan; geen aparte groepen maar gelijke rechten voor ieder mens ongeacht afkomst, ras, geaardheid, geslacht etc.

Als de vrouw wordt onderdrukt, zoals dat in heel veel landen het geval is, moet dat benoemd en bestreden worden. Maar indien de vrouw niet (langer) wordt onderdrukt en gewoon gelijke rechten heeft, is het destructief om vrouwen als een onderdrukte groep te blijven beschouwen. Dat drukt veel vrouwen in een vermeende slachtofferrol (alle problemen worden door mannen veroorzaakt) en mannen in een vermeende schuldenaarsrol (alle problemen worden door mannen veroorzaakt). Dat veroorzaakt ruzies, wrok en haat. Datzelfde geldt voor ras, geaardheid en afkomst. Problemen oplossen doet het helemaal niet. Het verergert problemen alleen maar. Het lijkt me dat de mensheid steeds meer onderverdeeld wordt in allerlei groepen en groepjes die zich allemaal onderdrukt dienen te voelen. Uiteindelijk kan iedereen zich wel op de één of andere manier onderdrukt voelen. Ik ook. Maar dat gaat mij op geen enkele manier helpen.

 

2 uur geleden zei Petra.:

Zodra dat wereldwijd bereikt is hoeft helemaal niemand zich te schamen voor het onderdrukken van een ander mens / ontzeggen van (bepaalde) rechten aan een ander mens.

Ik hoef mij niet te schamen voor het feit dat ik als blanke man ben geboren. Ik heb geen slaven, doe niet aan mensenhandel, onderdruk geen vrouwen, homo's of wat voor mensen met welke geaardheid dan ook. Waarvoor ik mij schaam is mijn eigen zondige natuur, de domme fouten die ik maak en opmerkingen waarmee ik onbedoeld soms mensen pijn doe. 

 

2 uur geleden zei Petra.:

Ik ben het met je eens dat het probleem is dat er in die termen wordt gedacht, maar naar mijn weten zijn er nog nooit problemen opgelost door er niet over te spreken, en lost ook het discriminatie probleem niet op door het er niet over te hebben. Er wordt nou eenmaal in die termen gedacht, discriminatie verdwijnt niet spontaan, ware het wel zo.. dan was het er nooit geweest of was het allang verdwenen. Dus zit er niks anders op dan het maar maar aan de kaak te (blijven) stellen.  Ik denk dat pas als ieder mens gelijke rechten geniet, en dan niet alleen op papier, maar juist in de dagelijkse praktijk, dat dan vanzelf niet meer in die termen wordt gedacht.

Onrecht aan de kaak blijven stellen is inderdaad nodig. Kinderhandel voor de seksindustrie, mensen die op straat liggen dood te vriezen, mensen onnodig laten verhongeren. Ongeïnteresseerdheid, geldzucht, het verketteren van andere mensen e.d. zijn inderdaad zaken die aan de kaak gesteld dienen te worden. In Nederland worden vrouwen niet (langer) onderdrukt, althans niet constitutioneel, en legt feminisme de nadruk op de verkeerde dingen. Hetzelfde geldt voor alle andere groepen hier die zich onderdrukt voelen. Ga wat goeds doen met je leven i.p.v. te lopen jammeren dat je zo zielig bent. Dat laatste is niet voor jou persoonlijk bedoeld maar in het algemeen. Geef gewoon het goede voorbeeld en laat je niet in een groep met een onterechte slachtofferrol drukken want dat wekt alleen maar boosheid op en leidt af van de werkelijke problemen.

 

2 uur geleden zei Petra.:

Er zijn door de eeuwen heen nogal verschuivingen geweest in wat we (mensheid) goed of kwaad vinden. (Zoals bv. slavernij wat je al aanhaalde wat tegenwoordig wereldwijd wel als kwaad wordt beschouwd maar in het verleden niet).

Slavernij bestaat nog steeds, mogelijk nog in ernstiger vorm dan in het verleden. Goed en kwaad veranderen niet. Het feit dat er altijd mensen zijn die het kwaad benoemen en bestrijden verandert ook niet. Als wij het over slavernij hebben denken we over afschuwelijke zonden uit het verleden, die wel degelijk als kwaad werden beschouwd en bestreden. Er was in Amerika een verschrikkelijke burgeroorlog nodig om dat kwaad uit te roeien.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

22 uur geleden zei Willempie:
Op 1-3-2023 om 08:58 zei Petra.:

Ik ben het met je eens dat het probleem is dat er in die termen wordt gedacht, maar naar mijn weten zijn er nog nooit problemen opgelost door er niet over te spreken, en lost ook het discriminatie probleem niet op door het er niet over te hebben. Er wordt nou eenmaal in die termen gedacht, discriminatie verdwijnt niet spontaan, ware het wel zo.. dan was het er nooit geweest of was het allang verdwenen. Dus zit er niks anders op dan het maar maar aan de kaak te (blijven) stellen.  Ik denk dat pas als ieder mens gelijke rechten geniet, en dan niet alleen op papier, maar juist in de dagelijkse praktijk, dat dan vanzelf niet meer in die termen wordt gedacht.

Onrecht aan de kaak blijven stellen is inderdaad nodig. Kinderhandel voor de seksindustrie, mensen die op straat liggen dood te vriezen, mensen onnodig laten verhongeren. Ongeïnteresseerdheid, geldzucht, het verketteren van andere mensen e.d. zijn inderdaad zaken die aan de kaak gesteld dienen te worden. In Nederland worden vrouwen niet (langer) onderdrukt, althans niet constitutioneel, en legt feminisme de nadruk op de verkeerde dingen. Hetzelfde geldt voor alle andere groepen hier die zich onderdrukt voelen. Ga wat goeds doen met je leven i.p.v. te lopen jammeren dat je zo zielig bent. Dat laatste is niet voor jou persoonlijk bedoeld maar in het algemeen. Geef gewoon het goede voorbeeld en laat je niet in een groep met een onterechte slachtofferrol drukken want dat wekt alleen maar boosheid op en leidt af van de werkelijke problemen.

 

Onrecht aan de kaak stellen .. daar gaat het toch om.  

Jij noemt kinderhandel e.a. voorbeelden. Ja, die bestaan. Evenals discriminatie bestaat.  Of dat op papier/wettenlijk/constitutioneel allemaal niet mag.. is vers twee. Dat dingen op papier geregeld zijn zegt weinig over de praktijk van alledag.. en in de praktijk ... gebeurt het helaas allemaal wel. 

Als je onrecht aan de kaak stellen van tafel veegt met .."klagen dat je zo zielig bent", ben je imo al verkeerd bezig. Je denigreert terechte klagers over discriminatie naar zieligheidsjammeraars. 

Zo kan je ook tegen misbruikte/mishandelde/verhandelde kinderen zeggen .. op papier mag het niet, en ik doe het niet, dus bestaat het niet. Dus.. ga wat goeds doen i.p.v. klagen dat je zo zielig bent. 

Hoezo legt feminisme de nadruk op verkeerde dingen ? Het enige waar het voor staat is gelijkwaardigheid (gelijk rechten/gelijke behandeling) voor vrouwen en mannen.  Daar was je het toch juist mee eens. Hoe kun je dat dan nu weer verkeerd noemen? 

 

22 uur geleden zei Willempie:

Slavernij bestaat nog steeds, mogelijk nog in ernstiger vorm dan in het verleden. Goed en kwaad veranderen niet. Het feit dat er altijd mensen zijn die het kwaad benoemen en bestrijden verandert ook niet. Als wij het over slavernij hebben denken we over afschuwelijke zonden uit het verleden, die wel degelijk als kwaad werden beschouwd en bestreden. Er was in Amerika een verschrikkelijke burgeroorlog nodig om dat kwaad uit te roeien.  

Huh... nou en of goed en kwaad veranderd is. De hele Bijbel staat vol met slavernij en helemaal niet in de zin dat het iets verkeerds is wat afgeschaft moet worden. Sterker nog veel kerken hebben het goedgekeurd/goedgepraat. Zelfs..

https://www.lucepedia.nl/dossieritem/slavernij/de-kerk-en-slavernij

"Pius IX. schreef In 1866 ;

De slavernij zelf is, naar haar wezen, geheel niet strijdig met de natuurwet en de goddelijke wet, en er kunnen verschillende rechtmatige titels zijn voor slavernij en hiernaar verwijzen door ons goedgekeurde theologen en commentatoren van de heilige canons. Het druist niet in tegen de natuurwet of de goddelijke wet dat men een slaaf verkoopt, koopt, ruilt of wegschenkt.’

In 1873 verwees deze paus naar de ‘vloek van Cham’, een van de belangrijkste racistische legitimaties voor het tot slaaf maken van Afrikanen. "

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Om iets te kunnen betekenen voor de onderdrukten is geld nodig in deze maatschappij en hoe meer geld, hoe meer zoden het aan de dijk zet. Men zou de hoofdprijzen van alle loterijen die wereldwijd georganiseerd worden om te beginnen eens op een hoop kunnen gooien. Of beter nog: de weinige rijken der aarde dwingen om hun kapitaal voor de onderdrukten te benutten.

Anders blijft het gepraat op een forum, of je richt je op je directe omgeving en doet goed aan je naaste. Dát is al een hele uitdaging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Onrecht aan de kaak stellen .. daar gaat het toch om.

Maar welk onrecht, Petra? Wat zijn de ergste vormen van onrecht? Waar richten we onze aandacht op?

 

3 uur geleden zei Petra.:

Jij noemt kinderhandel e.a. voorbeelden. Ja, die bestaan. Evenals discriminatie bestaat.  Of dat op papier/wettenlijk/constitutioneel allemaal niet mag.. is vers twee. Dat dingen op papier geregeld zijn zegt weinig over de praktijk van alledag.. en in de praktijk ... gebeurt het helaas allemaal wel

Maar hoe los je dat dan op? Allereerst door rechtvaardige wetgeving. Daarnaast door je kinderen goed op te voeden en ze te leren anderen met respect te behandelen en ze te corrigeren als ze dat niet doen. En, last but not least, natuurlijk door zelf niet passief te blijven als je merkt dat anderen worden belaagd.

 

3 uur geleden zei Petra.:

Als je onrecht aan de kaak stellen van tafel veegt met .."klagen dat je zo zielig bent", ben je imo al verkeerd bezig. Je denigreert terechte klagers over discriminatie naar zieligheidsjammeraars.

Laat ik het anders zeggen. Hopelijk begrijp je dan beter wat ik bedoel. Ik ken persoonlijk geen homoseksuelen die zich minderwaardig of gediscrimineerd voelen, ook geen landelijk bekende homoseksuelen. Ik ken persoonlijk ook geen vrouwen, ook geen nationaal of internationaal bekende vrouwen, die zich minderwaardig of gediscrimineerd voelen. Zelfs Hirsi Ayaan niet, ondanks wat ze allemaal in haar geboorteland heeft meegemaakt en ondanks alle felle kritiek die ze te verduren heeft gehad in Nederland van (geloof het of niet) vooral linkse actiegroepen. Voel jij je zelf minderwaardig of gediscrimineerd? Ik weet niet hoe het in Vietnam is maar hier in het westen is daar geen enkele aanleiding voor. Wel duidelijke problemen hier zijn rassenhaat (van beide kanten overigens) en Jodenhaat. Je hoeft echt niet meer te proberen met een keppeltje op door de Randstad te lopen, om maar een voorbeeldje te noemen. Er zijn dus echte problemen en non-problemen. 

 

4 uur geleden zei Petra.:

Zo kan je ook tegen misbruikte/mishandelde/verhandelde kinderen zeggen .. op papier mag het niet, en ik doe het niet, dus bestaat het niet. Dus.. ga wat goeds doen i.p.v. klagen dat je zo zielig bent.

Wat ik bedoel is dat je gewoon het beste uit jezelf moet halen. Dat doe je niet door te klagen maar door je best te doen. Iedereen heeft hier gelijke kansen.

 

4 uur geleden zei Petra.:

Hoezo legt feminisme de nadruk op verkeerde dingen ? Het enige waar het voor staat is gelijkwaardigheid (gelijk rechten/gelijke behandeling) voor vrouwen en mannen.  Daar was je het toch juist mee eens. Hoe kun je dat dan nu weer verkeerd noemen?

De doelstellingen van de feministische beweging zijn inmiddels ruimschoots behaald. Feminisme is dus achterhaald. De feministen die er nu nog zijn, zijn mannenhaters. Sorry dat ik het niet anders kan zien. Als zogenaamde feministen nu nog voor vrouwenrechten willen opkomen dan moeten ze de aandacht richten op vrouwen in landen waar vrouwen nog wel worden onderdrukt en waar geen gelijke rechten bestaan. Maar dat doen ze niet voor zover ik kan zien. Ze zijn alleen maar met zichzelf bezig. 

 

4 uur geleden zei Petra.:

Huh... nou en of goed en kwaad veranderd is. De hele Bijbel staat vol met slavernij en helemaal niet in de zin dat het iets verkeerds is wat afgeschaft moet worden. Sterker nog veel kerken hebben het goedgekeurd/goedgepraat. Zelfs..

Je hebt voor een deel gelijk maar niet helemaal. In de Bijbelse tijd was slavernij geaccepteerd, mits je je slaven goed behandelde. Het mishandelen van slaven was niet algemeen geaccepteerd. Abraham en Sara hadden slaven en slavinnen. Als ze kinderloos waren gestorven had de oudste slaaf al hun bezittingen geërfd. Vaak is het verschil tussen slaven en dienstknechten of -maagden niet eens duidelijk. Als wij aan slavernij denken, denken we vooral aan de beestachtige ontvoering van mensen uit Afrika naar vooral de nieuwe wereld en daarvoor aan de slavenhandel in Afrika door de Arabieren, die nu overigens nog steeds slaven houden en die helemaal niet goed behandelen. Dat de kerk schuld draagt is duidelijk. Er werden rare en on-Bijbelse denkbeelden verkondigd en aangehangen, niet omdat men God wilde gehoorzamen maar vanwege geldelijk gewin, Tegelijkertijd is de slavernij door overtuigde christenen afgeschaft. Het is dus zeker niet zo dat de christenen het allemaal wel goed vonden. Het is trouwens ook wel behartigingswaardig te beseffen dat slavernij vroeger helemaal niet met racisme had te maken. Slaven waren van alle rassen. Er was geen onderscheid. Racisme bestond niet eens. Dat is pas van de laatste eeuwen.    

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-3-2023 om 09:14 zei Petra.:

 

Maar idd. als iedereen gelijkgezind -welke God dan ook-  volgt, (of dat nou Jehova of Allah, of Freya of..) is, dan zou wellicht geen oorlog zijn.

Niet als iedereen eensgezind is maar in de Eenheid van Zijn gezindheid cq in de gezindheid van de Ene is.  Zijn Koninkrijk is niet van deze wereld.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid