Spring naar bijdragen

Dehumanisatie; Ontmenselijking voor de gelegenheid


Aanbevolen berichten

23 uur geleden zei Willempie:
Op 2-3-2023 om 09:57 zei Petra.:

Als je onrecht aan de kaak stellen van tafel veegt met .."klagen dat je zo zielig bent", ben je imo al verkeerd bezig. Je denigreert terechte klagers over discriminatie naar zieligheidsjammeraars.

Laat ik het anders zeggen. Hopelijk begrijp je dan beter wat ik bedoel. Ik ken persoonlijk geen....

We raken nogal off topic.   Maar goed....ik ga er toch op reageren.  🙂

Ik ken persoonlijk wel....

Dat het jou onbekend is zegt mij vooral dat je nogal wat ontgaat. 

Misschien is het goed om je blikveld wat te verruimen.  Hier is de site https://discriminatie.nl  (de landelijke vereniging van antidiscriminatievoorzieningen).  Het laatste gepubliceerde rapport met cijfers van meldingen is van juni 2022.  De meldingen betreffen een discriminerende uitlating of discriminerende uitsluiting, of een ander delict zoals bijvoorbeeld een mishandeling, bedreiging of vernieling. In de toelichting bij het rapport staat dat uit het meest recente kwantitatieve onderzoek hiernaar van het Sociaal en Cultureel Planbureau gebleken is dat gemiddeld slechts één op de vijf mensen die discriminatie meemaakten ergens melding deed. 

In het rapport met de data staat: "Instanties registreren in 2021 duidelijk meer meldingen en incidenten dan in 2020"

Totaal zijn er net iets meer dan 20.000 meldingen gedaan bij de verschillende instanties. (antidiscriminatiebureaus, de politie, Het College voor de Rechten van de Mens, Mind, De Nationale Ombudsman, en de Kinderombudsman). Gezien het bovenstaande kunnen we dat met 5 vermenigvuldigen om een aardig beeld van discriminatie in NL te krijgen. 

 

23 uur geleden zei Willempie:

De doelstellingen van de feministische beweging zijn inmiddels ruimschoots behaald. Feminisme is dus achterhaald. De feministen die er nu nog zijn, zijn mannenhaters. Sorry dat ik het niet anders kan zien. Als zogenaamde feministen nu nog voor vrouwenrechten willen opkomen dan moeten ze de aandacht richten op vrouwen in landen waar vrouwen nog wel worden onderdrukt en waar geen gelijke rechten bestaan. Maar dat doen ze niet voor zover ik kan zien. Ze zijn alleen maar met zichzelf bezig. 

Heb je wel eens van het begrip Loonkloof gehoord ?  https://nl.wikipedia.org/wiki/Loonkloof

En ken je de term "glazen plafond" En alle afgeleide termen ? https://nl.wikipedia.org/wiki/Glazen_plafond

 

 

Twee dagen geleden in de Volkskrant: 

"Loonkloof tussen man en vrouw in Nederland is groter dan in veel andere EU-landen"

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/loonkloof-tussen-man-en-vrouw-in-nederland-is-groter-dan-in-veel-andere-eu-landen~b387d35e/

 

https://nos.nl/artikel/2452334-loonkloof-tussen-mannen-en-vrouwen-alleen-kleiner-bij-overheid

"De loonkloof tussen mannen en vrouwen in het bedrijfsleven is de afgelopen jaren niet kleiner geworden, blijkt uit onderzoek door het CBS. Bij de werknemers in dienst van de overheid nam het loonverschil wel iets af."

 

 

https://www.scienceguide.nl/2022/03/glazen-plafond-dikker-in-door-vrouwen-gedomineerde-domeinen/

"Glazen plafond dikker in door vrouwen gedomineerde wetenschapsdomeinen"

 

https://www.trouw.nl/economie/nederlandse-banken-koesteren-hun-glazen-plafond~b32bb950/

"Nederlandse banken koesteren hun glazen plafond.

Nederland zakt op ranglijst gelijkheid tussen mannen en vrouwen. In de bestuurskamers van de Nederlandse banken zitten te weinig vrouwen. En de loonkloof is er onveranderd groot. 

 

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/2572376/het-glazen-plafond-hangt-in-nederland-en-belgie-nog-steeds-laag-2.html

"Glazen plafond hangt in Nederland en België nog steeds laag.

Een vrouw heeft nog altijd veruit de beste kans op het maken van carrière in Scandinavië, en dan vooral Zweden. België komt daar een stuk achteraan, Nederland ligt een straatlengte achter.

De Economist maakt de ranglijst voor het negende jaar. De lijst is opgesteld met een aantal criteria, zoals de positie van vrouwen in het hoger onderwijs, arbeidsparticipatie, salaris, kosten voor kinderopvang, moederschaps- en vaderschapsrechten, en vertegenwoordiging in topbanen. Het is een vergelijking tussen de rijke landen die lid zijn van de OESO.

Nederland bungelt onderaan de lijst."

 

23 uur geleden zei Willempie:
Op 2-3-2023 om 09:57 zei Petra.:

Huh... nou en of goed en kwaad veranderd is. De hele Bijbel staat vol met slavernij en helemaal niet in de zin dat het iets verkeerds is wat afgeschaft moet worden. Sterker nog veel kerken hebben het goedgekeurd/goedgepraat. Zelfs..

Je hebt voor een deel gelijk maar niet helemaal. In de Bijbelse tijd was slavernij geaccepteerd, mits je je slaven goed behandelde. Het mishandelen van slaven was niet algemeen geaccepteerd.

Maar ik had het helemaal niet over het mishandelen van slaven. Ik zei dat slavernij niet als kwaad werd beschouwd en zelfs goedgekeurd/goedgepraat door kerken en gaf er een citaat van een paus bij waar het ook duidelijk staat.  "Het druist niet in tegen de natuurwet of de goddelijke wet dat men een slaaf verkoopt, koopt, ruilt of wegschenkt."  

Slavernij werd vroeger niet als kwaad beschouwd, en nu wel. Dat schreef ik. Jij schreef "goed en kwaad veranderen niet". Ik zei.. van wel. En gaf er ook een concreet voorbeeld bij.  

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Imo is beschaving wat anders dan respect opbrengen/afdwingen voor gelijkgezinden, daar is geen kunst aan. Daarom gaat het juist om hoe je omgaat gaat met alle niet-gelijkgezinden wat een beschaving ke

Wat je blijkbaar ontgaat is dat je met deze bijdrage actief bijdraagt aan de dehumanisering van Russen. Je boodschap komt er feitelijk op neer dat "wij" betere mensen  zijn dan Russen. Sta hier eens b

Goed artikel!  Collectief denken is inderdaad levensgevaarlijk, vooral ook omdat verreweg de meeste mensen geneigd zijn zich bij de heersende groep aan te sluiten. De Bijbel zegt ons niet voor niets:

56 minuten geleden zei Petra.:

We raken nogal off topic.   Maar goed....ik ga er toch op reageren.  🙂

Ik ken persoonlijk wel....

Dat het jou onbekend is zegt mij vooral dat je nogal wat ontgaat. 

Misschien is het goed om je blikveld wat te verruimen.  Hier is de site https://discriminatie.nl  (de landelijke vereniging van antidiscriminatievoorzieningen).  Het laatste gepubliceerde rapport met cijfers van meldingen is van juni 2022.  De meldingen betreffen een discriminerende uitlating of discriminerende uitsluiting, of een ander delict zoals bijvoorbeeld een mishandeling, bedreiging of vernieling. In de toelichting bij het rapport staat dat uit het meest recente kwantitatieve onderzoek hiernaar van het Sociaal en Cultureel Planbureau gebleken is dat gemiddeld slechts één op de vijf mensen die discriminatie meemaakten ergens melding deed. 

In het rapport met de data staat: "Instanties registreren in 2021 duidelijk meer meldingen en incidenten dan in 2020"

Totaal zijn er net iets meer dan 20.000 meldingen gedaan bij de verschillende instanties. (antidiscriminatiebureaus, de politie, Het College voor de Rechten van de Mens, Mind, De Nationale Ombudsman, en de Kinderombudsman). Gezien het bovenstaande kunnen we dat met 5 vermenigvuldigen om een aardig beeld van discriminatie in NL te krijgen. 

 

Heb je wel eens van het begrip Loonkloof gehoord ?  https://nl.wikipedia.org/wiki/Loonkloof

Twee dagen geleden in de Volkskrant: 

"Loonkloof tussen man en vrouw in Nederland is groter dan in veel andere EU-landen"

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/loonkloof-tussen-man-en-vrouw-in-nederland-is-groter-dan-in-veel-andere-eu-landen~b387d35e/

 

https://nos.nl/artikel/2452334-loonkloof-tussen-mannen-en-vrouwen-alleen-kleiner-bij-overheid

"De loonkloof tussen mannen en vrouwen in het bedrijfsleven is de afgelopen jaren niet kleiner geworden, blijkt uit onderzoek door het CBS. Bij de werknemers in dienst van de overheid nam het loonverschil wel iets af."

 

 

Maar ik had het helemaal niet over het mishandelen van slaven. Ik zei dat slavernij niet als kwaad werd beschouwd en zelfs goedgekeurd/goedgepraat door kerken en gaf er een citaat van een paus bij waar het ook duidelijk staat.  "Het druist niet in tegen de natuurwet of de goddelijke wet dat men een slaaf verkoopt, koopt, ruilt of wegschenkt."

Slavernij werd vroeger niet als kwaad beschouwd, en nu wel. Dat schreef ik. Jij schreef "goed en kwaad veranderen niet". Ik zeg.. van wel. En geef er ook een concreet voorbeeld bij. 

 

Ik lees en begrijp heus wel wat je schrijft hoor. Maar je hebt het hierboven over statistieken, niet over zaken die we in het gewone leven meemaken. Nogmaals: Als ik geconfronteerd wordt met onrecht, dan blijf ik niet passief. Dat kan ik niet eens want dat zit veel te diep in mijn karakter gebakken. Als ik zie dat een Jood wordt belaagd dan ga ik voor hem staan. Dan pakken ze mij maar eerst, als ze tenminste het lef hebben. Ik ben zelf ook al wel uitgescholden voor vuile Jood maar dat doet me niets. Daar lach ik om maar van die ander blijf je af. Punt. Als ik zie dat homo's worden belaagd dan spring ik er ook in maar dat komt volgens mij veel minder vaak voor. Als ik zelf voor homo wordt uitgemaakt (zoals in schelden) doet dat me helemaal niets. Als ik zie dat een meisje of vrouw wordt belaagd of iemand van een ander ras, of een buitenlander, hetzelfde verhaal. Stel dat ik elke keer als ik zelf gediscrimineerd, uitgescholden of belaagd wordt een klacht zou gaan indienen, wat voor nut zou dat dan hebben, behalve dat het de statistieken beïnvloed?

Wat die loonkloof betreft draag je eveneens een statistiek aan maar welke bedrijf, welke onderneming maakt er nu werkelijk onderscheid tussen mannelijke en vrouwelijke werknemers? Ik heb het nog nooit meegemaakt hoor. Indien dat ergens wel het geval zou zijn is dat toch onwettig? Dan zou zo'n onderneming juridisch aangepakt worden. Die zogenaamde loonkloof heeft dus met heel andere zaken dan discriminatie te maken. Vrouwen werken bijvoorbeeld meer parttime dan mannen, om maar eens iets te noemen. Mannen zijn over het algemeen ook meer bereid om vuil en zwaar werk te doen, om nog maar eens voorbeeld te geven. Zo zijn er nog andere factoren die allemaal niets maar dan ook niets met discriminatie hebben te maken. Wat volgens mij wel een probleem is zijn de belachelijke loonverschillen tussen CEO's van grote multinationals en de mensen op de werkvloer die in wezen het echter werk verrichten. Het is gewoon niet te verdedigen dat zo'n CEO vijfhonderd tot duizend keer zoveel verdient als de gemiddelde werknemer in zo'n onderneming. Maar moeten er meer vrouwen komen die ook de kans krijgen om ook zo absurd veel te verdienen? Is dat een goede motivatie?   

Wat slavernij betreft. Wat maakt het voor de discussie in hemelsnaam uit wat de één of andere paus of ander geestelijke ooit heeft beweerd? Is dat jouw voorbeeld? Wat dan van al die christenen die ervoor hebben gezorgd dat de slavernij afgeschaft werd? Dat hebben ze toch niet gedaan omdat slavernij niet als kwaad werd beschouwd? Waarom was die verschrikkelijke burgeroorlog in Amerika nodig? Maar nogmaals, slavernij bestaat nog steeds. Bestrijdt dat dan. Wettelijke discriminatie van homo's bestaat. Bestrijdt dat. Onderdrukking van vrouwen bestaat. Bestrijdt dat. Discriminatie van buitenlanders bestaat, ook hier in Nederland, en dat is in niet in het minst veroorzaakt door onze overheid. Welke regering haalt het in hemelsnaam in het hoofd om ze "allochtonen" te gaan noemen? Welke zieke breinen bedenken zoiets? In Portugql, waar ik ook jaren heb gewoond, bestaat zo'n woord niet, en discriminatie van buitenlanders of mensen met een andere kleur evenmin. het lijkt wel of ze er hier van overheidswege alles aan doen om verschillen te creëren en in stand te houden. Misschien iets te maken met "verdeel en heers"? Bestrijd dat dan. Bestrijd geen windmolens. En laat je niet in een bepaalde groep drukken, zogenaamd gediscrimineerd, werkelijk gediscrimineerd of niet. alle mensen zijn gelijkwaardig. Niet gelijk maar gelijkwaardig. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Die loonkloof is pure BS. Statistisch lijkt het alsof mannen meer verdienen, maar mannen doen ook meer uren algemeen. Het uurloon is gewoon hetzelfde.

Haha, kom eens met het bewijs? Denk je echt dat de media hier niet op ingaan of zo? Dat ze zo dom zijn om enkel het bedrag dat iemand verdient erbij pakken?

Natuurlijk kijken ze naar uurloon. 

www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/46/man-vrouwloonverschil-weer-iets-verder-afgenomen#:~:text=Zowel%20in%20het%20bedrijfsleven%20als,uur%20minder%20(19%20procent).

Ik heb het werk al voor jou gedaan, nu enkel nog zelf lezen en assembleren is je systeem.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noppert1998:

Haha, kom eens met het bewijs? Denk je echt dat de media hier niet op ingaan of zo? Dat ze zo dom zijn om enkel het bedrag dat iemand verdient erbij pakken?

Natuurlijk kijken ze naar uurloon. 

www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/46/man-vrouwloonverschil-weer-iets-verder-afgenomen#:~:text=Zowel%20in%20het%20bedrijfsleven%20als,uur%20minder%20(19%20procent).

Ik heb het werk al voor jou gedaan, nu enkel nog zelf lezen en assembleren is je systeem.

 

Je reinste onzin dat vrouwen (met dezelfde compententies) minder zouden verdienen dan een man.

Quote:Het principe van 'gelijk loon voor gelijk werk' maakt al lang deel uit van de Europese en Belgische wetgeving en is een van de hoekstenen van de gelijke behandeling van vrouwen en mannen. Het is wettelijk verboden om te discrimineren op grond van geslacht. Een werkgever moet twee werknemers met dezelfde job en dezelfde kenmerken hetzelfde betalen. Ondanks dit principe blijft er in de praktijk een loonkloof bestaan  :unquote

https://www.google.com/url?q=https://igvm-iefh.belgium.be/nl/activiteiten/arbeid/loonkloof&sa=U&ved=2ahUKEwjXy8rPx8D9AhUWHewKHUBFDCcQFnoECAUQAg&usg=AOvVaw19UucdqX43wfaCav939UwM

Er is in de praktijk wel degelijk een loonkloof, maar dat is veelal omdat mannen meer compententies hebben of uren doen. Heb je ook nog de anciënniteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Fundamenteel:

Je reinste onzin dat vrouwen (met dezelfde compententies) minder zouden verdienen dan een man.

Quote:Het principe van 'gelijk loon voor gelijk werk' maakt al lang deel uit van de Europese en Belgische wetgeving en is een van de hoekstenen van de gelijke behandeling van vrouwen en mannen. Het is wettelijk verboden om te discrimineren op grond van geslacht. Een werkgever moet twee werknemers met dezelfde job en dezelfde kenmerken hetzelfde betalen. Ondanks dit principe blijft er in de praktijk een loonkloof bestaan  :unquote

https://www.google.com/url?q=https://igvm-iefh.belgium.be/nl/activiteiten/arbeid/loonkloof&sa=U&ved=2ahUKEwjXy8rPx8D9AhUWHewKHUBFDCcQFnoECAUQAg&usg=AOvVaw19UucdqX43wfaCav939UwM

Er is in de praktijk wel degelijk een loonkloof, maar dat is veelal omdat mannen meer compententies hebben of uren doen. Heb je ook nog de anciënniteit.

Jongen mens, lees gewoon wat er staat. Het is het CBS, centraal bureau statistiek. Die zullen het wel beter weten dan jij denk ik..

 

Maar goed, eigenwijze mensen kan je nooit overtuigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Noppert1998:

Jongen mens, lees gewoon wat er staat. Het is het CBS, centraal bureau statistiek. Die zullen het wel beter weten dan jij denk ik..

 

Maar goed, eigenwijze mensen kan je nooit overtuigen.

Uit uw link: Mannen hebben vaker een leidinggevende functie dan vrouwen. In het bedrijfsleven werd in 2020 1 op de 3 leidinggevende functies bekleed door een vrouw. Bij de overheid ligt dit aandeel, met 2 op de 5, iets hoger Unquote

Het is dus helemaal niet op het uurloon alleen berekend. Zoals ik al zei spelen er diverse factoren. Een chauffeur van het OV, politie, treinconducteur verdienen zowel als man en vrouw evenveel. Maar bouwen anciënniteit op. Als je dus eerst veel mannen in die functies hebt en later solliciteren er meer vrouwen, dan is de loonkloof tussen beide ook immens. Maar dat heeft niets met discriminatie te maken maar alles met anciënniteit.

 

En dat is amper 1 voorbeeld. Plus dat uit uw link dat mannen meer een leidinggevende functie hebben. Vrouwen zijn trouwens veel later op de arbeidsmarkt beginnen toenemen omdat vroeger de vrouw veel meer aan de haard bleef. Logisch dus dat er in deze tijd een immens verschil is, maar dat komt wel tot haar recht.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Uit uw link: Mannen hebben vaker een leidinggevende functie dan vrouwen. In het bedrijfsleven werd in 2020 1 op de 3 leidinggevende functies bekleed door een vrouw. Bij de overheid ligt dit aandeel, met 2 op de 5, iets hoger

Het is dus helemaal niet op het uurloon alleen berekend. Zoals ik al zei spelen er diverse factoren. Een chauffeur van het OV, politie, treinconducteur verdienen zowel als man en vrouw evenveel. Maar bouwen anciënniteit op. Als je dus eerst veel mannen in dienst heb en later solliciteren er meer vrouwen, dan is de loonkloof tussen beide ook immens. Maar dat heeft niets met discriminatie te maken maar alles met anciënniteit.

 

En dat is amper 1 voorbeeld.

Misschien lezen wat er staat?

Citaat

Gecorrigeerd loonverschil in 2020 iets afgenomen sinds 2018

De hoogte van uurlonen wordt beïnvloed door allerlei factoren, zoals de bedrijfstak waarin iemand werkt en zijn of haar functie- en opleidingsniveau. Voor dit soort verschillen tussen de populaties mannen en vrouwen wordt gecorrigeerd. Op die manier worden uurlonen vergeleken van mannen en vrouwen met vergelijkbare baan- en achtergrondkenmerken (zoals leeftijd, ervaring en onderwijsniveau).

Na toepassing van deze correctie is het loonverschil in 2020 in het bedrijfsleven 6 procent en bij de overheid 3 procent. Bij beide is dit verschil kleiner geworden ten opzichte van 2018, toen het 7 procent en 4 procent was. In hoeverre het gecorrigeerde loonverschil is toe te schrijven aan loondiscriminatie is op grond van deze analyse niet vast te stellen.

 

Dus alles is al meegerekend en dan nog verschilt het loon. Zes procent per uur is gewoon enorm veel. Kun je linksom lullen en rechtsom vullen, maar feiten blijven feiten.. Het gaat wel ietsje beter gelukkig maar "we" zijn er nog niet. 

Citaat

Geen loonverschil meer onder leidinggevenden bij de overheid

Bij de overheid deed het loon van vrouwen in leidinggevende posities in 2020 niet meer onder voor dat van mannen. Was dit verschil bij de overheid in 2008 nog 3 euro, in 2020 is er geen verschil meer. In het bedrijfsleven verdienen vrouwelijke leidinggevenden duidelijk minder dan hun mannelijke collega’s. Bovendien neemt dit verschil maar langzaam af. In 2008 bedroeg het verschil 7 euro en in 2020 was dit gedaald tot 6 euro, een loonverschil van bijna 20 procent.

Mannen hebben vaker een leidinggevende functie dan vrouwen. In het bedrijfsleven werd in 2020 1 op de 3 leidinggevende functies bekleed door een vrouw. Bij de overheid ligt dit aandeel, met 2 op de 5, iets hoger.

De overheid doet het goed, wat dit betreft! Maar goed, zij moeten dan ook het goede voorbeeld geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noppert1998:

Misschien lezen wat er staat?

 

Dus alles is al meegerekend en dan nog verschilt het loon. Zes procent per uur is gewoon enorm veel. Kun je linksom lullen en rechtsom vullen, maar feiten blijven feiten.. Het gaat wel ietsje beter gelukkig maar "we" zijn er nog niet. 

De overheid doet het goed, wat dit betreft! Maar goed, zij moeten dan ook het goede voorbeeld geven.

Het is dus niet vast te stellen omdat er diverse factoren spelen. Als een man en vrouw voor dezelfde job solliciteren met dezelfde opleiding en/of ervaring, verdienen die gewoon evenveel. Soms krijgen ze meer (aan beide kanten) omdat ze zo goed zijn en het bedrijf ze niet kwijt wilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is dus niet vast te stellen omdat er diverse factoren spelen. Als een man en vrouw voor dezelfde job solliciteren met dezelfde opleiding en/of ervaring, verdienen die gewoon evenveel. Soms krijgen ze meer (aan beide kanten) omdat ze zo goed zijn en het bedrijf ze niet kwijt wilt.

🤣

Geen wonder dat je wappie bent.. Je leest gewoon iets en trekt compleet een andere conclusie dan iedereen die dezelfde tekst leest..Allemaal en alleen om je ongelijk niet te hoeven toe te geven.

Zes procent verschil per uur he. Dat is extreem veel nog qua verschil. Bijvoorbeeld 2 euro per uur, 80 euro per week, 320 euro per maand. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Noppert1998:

🤣

Geen wonder dat je wappie bent.. Je leest gewoon iets en trekt compleet een andere conclusie dan iedereen die dezelfde tekst leest..Allemaal en alleen om je ongelijk niet te hoeven toe te geven.

Zes procent verschil per uur he. Dat is extreem veel nog qua verschil. Bijvoorbeeld 2 euro per uur, 80 euro per week, 320 euro per maand. 

 

 

En wat zijn de factoren van dat verschil? Maak het eens concreet. Uw link zegt zelf dat ze adhv hun analyse géén loondiscriminatie kunnen concreet maken. Wel repliceerde ik u factoren die zouden kunnen spelen.

Een loonkloof is er ja, maar dat is logisch te verklaren door diverse factoren waarvan ik enkele voorbeelden gaf.

De wappie is jij, opnieuw.

De grote verschillen gaan ontstaan als mannen kiezen voor meer uren werken, meer promotie maken en vrouwen juist kiezen voor minder uren werken en minder promotie maken. Die verschillen worden nog groter als vrouwen stoppen met werken omdat hun echtgenoot bijvoorbeeld met pensioen is gegaan

https://loonwijzer.nl/salaris/gelijkloon/loonverschil-tussen-mannen-en-vrouwen-veelgestelde-vragen

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

En wat zijn de factoren van dat verschil? Maak het eens concreet. Uw link zegt zelf dat ze adhv hun analyse géén loondiscriminatie kunnen concreet maken. Wel repliceerde ik u factoren die zouden kunnen spelen.

Een loonkloof is er ja, maar dat is logisch te verklaren door diverse factoren waarvan ik enkele voorbeelden gaf.

De wappie is jij, opnieuw.

De grote verschillen gaan ontstaan als mannen kiezen voor meer uren werken, meer promotie maken en vrouwen juist kiezen voor minder uren werken en minder promotie maken. Die verschillen worden nog groter als vrouwen stoppen met werken omdat hun echtgenoot bijvoorbeeld met pensioen is gegaan

https://loonwijzer.nl/salaris/gelijkloon/loonverschil-tussen-mannen-en-vrouwen-veelgestelde-vragen

 

 

Heb je überhaupt wel gelezen wat @Noppert1998schreef?  Die heeft het over verschil in uurloon.  Dat negeert jij en je begint over met uren werken. Ja dat werkt ook mee,  maar dat is niet wat het over gaat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Willempie:

Wat die loonkloof betreft draag je eveneens een statistiek aan maar... 

Omdat het hele topic niet meer over onderwerp Dehumanisatie gaat maar over Discriminatie heb ik er een eigen topic voor gemaakt. Ik zal daar uitgebreid reageren. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Heb je überhaupt wel gelezen wat @Noppert1998schreef?  Die heeft het over verschil in uurloon.  Dat negeert jij en je begint over met uren werken. Ja dat werkt ook mee,  maar dat is niet wat het over gaat. 

Over welke jobs gaat het? Ze hebben gewoon alle jobs van mannen en vrouwen in statistieken geplaatst en er op los gespeculeerd.

De loonkloof heeft in grote lijn geen iota met discriminatie te maken. Er zal wel discriminatie zijn, maar dat werkt langs beide richtingen he. Ook mannen worden op vrouwen gediscrimineerd. Toch is dat niet de hoofdoorzaak van een loonkloof.

 

Zelfs wanneer je het  uurloon vereenvoudigt naar gelijke normen, zal de vrouw statistisch "verlies" doen zodra zij enkele uren per week minder werkt. Dat is haar vrije keuze dan en geen discriminatie, wat discriminatie in enkele gevallen niet uitsluit natuurlijk. Maar opnieuw, dat heeft zelden met gender maar met een voorkeursbehandeling van een persoon te maken.

3 uur geleden zei Petra.:

Omdat het hele topic niet meer over onderwerp Dehumanisatie gaat maar over Discriminatie heb ik er een eigen topic voor gemaakt. Ik zal daar uitgebreid reageren. 

 

Jij begon erover he :)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Fundamenteel:

En wat zijn de factoren van dat verschil? Maak het eens concreet. Uw link zegt zelf dat ze adhv hun analyse géén loondiscriminatie kunnen concreet maken. Wel repliceerde ik u factoren die zouden kunnen spelen.

Een loonkloof is er ja, maar dat is logisch te verklaren door diverse factoren waarvan ik enkele voorbeelden gaf.

De wappie is jij, opnieuw.

De grote verschillen gaan ontstaan als mannen kiezen voor meer uren werken, meer promotie maken en vrouwen juist kiezen voor minder uren werken en minder promotie maken. Die verschillen worden nog groter als vrouwen stoppen met werken omdat hun echtgenoot bijvoorbeeld met pensioen is gegaan

https://loonwijzer.nl/salaris/gelijkloon/loonverschil-tussen-mannen-en-vrouwen-veelgestelde-vragen

 

 

Als ik jou een link geven dan kun je die niet ontkrachten door een andere link te geven en dat te citeren.. Mijn link komt van het CBS, een welingelichte bron die ook enorm genuanceerd is. En daar geven ze aan dat met alles al is rekening gehouden. Met andere woorden, men kijkt puur naar uurloon, niet naar maandelijks inkomen waar je verschil van uren werk hebt. Uurloon is puur netto. 

Citaat

Het verschil in het gemiddelde uurloon van mannelijke en van vrouwelijke werknemers bij de overheid is in 2020 met 2 procentpunt gedaald ten opzichte van 2018. In het bedrijfsleven is dit verschil gelijk gebleven. Dat blijkt uit de Monitor loonverschillen mannen en vrouwen, die het CBS tweejaarlijks publiceert. Als wordt gecorrigeerd voor verschillen tussen mannen en vrouwen in bijvoorbeeld opleidingsniveau, functieniveau, werkervaring en leeftijd, is het loonverschil bij zowel de overheid als het bedrijfsleven 1 procentpunt afgenomen sinds 2018.

Nogmaals, als je het fout hebt mag je dit best erkennen en doorgaan met je leven

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noppert1998:

Als ik jou een link geven dan kun je die niet ontkrachten door een andere link te geven en dat te citeren.. Mijn link komt van het CBS, een welingelichte bron die ook enorm genuanceerd is. En daar geven ze aan dat met alles al is rekening gehouden. Met andere woorden, men kijkt puur naar uurloon, niet naar maandelijks inkomen waar je verschil van uren werk hebt. Uurloon is puur netto. 

Nogmaals, als je het fout hebt mag je dit best erkennen en doorgaan met je leven

Van welke jobs? In het bedrijfsleven is er een verschil van enkele procenten. Waaraan ligt dit? Meer factoren die wij nu kunnen benoemen. Van discriminatie uitgaan is dus pure speculatie. Er is een loonkloof ja, dat ontken ik niet. Wel ontken ik dat discriminatie als hoofdreden aan de basis ligt.

Voeg eens kleur aan uw zwart wit brilleke toe.

Stel je bent autohandelaar en je hebt een man en vrouw in dienst die beide dezelfde opleiding en ervaring genoten. De man verkoopt jaarlijks 10% auto's meer. Is het discriminatie als de comissie van de man dan hoger is? Kan ook andersom werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Van welke jobs? In het bedrijfsleven is er een verschil van enkele procenten. Waaraan ligt dit? Meer factoren die wij nu kunnen benoemen. Van discriminatie uitgaan is dus pure speculatie. Er is een loonkloof ja, dat ontken ik niet. Wel ontken ik dat discriminatie als hoofdreden aan de basis ligt.

Voeg eens kleur aan uw zwart wit brilleke toe.

Zes procent is meer dan enkele procenten. Het is bijna een tiende van uurloon.. Het kan honderden euro's per maand schelen.

Je blijft maar domme dingen beweren en jezelf ook tegenspreken in andere reacties. Want eerder zei je nog dat er geen verschil is. Dat man en vrouw met dezelfde opleiding en niveau hetzelfde verdienen. Als ik dan laat zien dat het hier al om omgerekende bedragen ging zeg je weer wat anders. Lees gewoon de tekst eens, en erken dat je fout zat en ga door met leven. 

Als je zo andere dingen ook leest snap ik wel dat je tot bepaalde denkbeelden komt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Fundamenteel:

Die loonkloof is pure BS. Statistisch lijkt het alsof mannen meer verdienen, maar mannen doen ook meer uren algemeen. Het uurloon is gewoon hetzelfde.

Dit is dus waar jij mee begon en ik heb aangetoond dat die loonkloof er nog wel degelijk is. Maar nu beweer je weer dat er van discriminatie geen sprake is. Doelpalen verschuiven heet dat..

De kloof is er, maar wordt gelukkig wel kleiner gemaakt maar men is er nog lang niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noppert1998:

Zes procent is meer dan enkele procenten. Het is bijna een tiende van uurloon.. Het kan honderden euro's per maand schelen.

Je blijft maar domme dingen beweren en jezelf ook tegenspreken in andere reacties. Want eerder zei je nog dat er geen verschil is. Dat man en vrouw met dezelfde opleiding en niveau hetzelfde verdienen. Als ik dan laat zien dat het hier al om omgerekende bedragen ging zeg je weer wat anders. Lees gewoon de tekst eens, en erken dat je fout zat en ga door met leven. 

Als je zo andere dingen ook leest snap ik wel dat je tot bepaalde denkbeelden komt.

 

Neen neen en nog eens neen.

Zelfs wanneer mannen en vrouwen met dezelfde compenteties een vacature invullen, kan het loon variëren naarmate wie meer presteert. Opleiding en ervaringen geven nog niet weer wie meer en minder presteert en dus opslag krijgt.

Je ziet het te zwart wit en houdt geen rekening met variabels. Dat is dom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Uw link geeft trouwens enkel een loonkloof weer die ik niet ontken. Ze geeft nergens aan waar en hoe er sprake is van discriminatie. Over de loonkloof twist ik niet.

Dat moet je dat met jouw ik van nog geen dag geleden bespreken. Want die ontkende de loonkloof wel degelijk..

In de schaakwereld zou men zeggen "schaakmat".. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noppert1998:

Dat moet je dat met jouw ik van nog geen dag geleden bespreken. Want die ontkende de loonkloof wel degelijk..

In de schaakwereld zou men zeggen "schaakmat".. 

 

De loonkloof is BS omdat ze haar buiten context trekken. Maar ik had misschien beter gezegd dat er wél een loonkloof is maar niet te wijten is aan discriminatie.

Er zijn ook vrouwen die meer verdienen dan een man met dezelfde opleiding. Het ligt er aan hoe ze binnen dat bedrijf presteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

De loonkloof is BS omdat ze haar buiten context trekken. Maar ik had misschien beter gezegd dat er wél een loonkloof is maar niet te wijten is aan discriminatie.

Er zijn ook vrouwen die meer verdienen dan een man met dezelfde opleiding. Het ligt er aan hoe ze binnen dat bedrijf presteren.

Is "ik had ongelijk, ik was ongenuanceerd" nou zo moeilijk? Je bent net als Willempie. Die kan ook blijven doorgaan om eigen gelijk te halen.. En als die helemaal is vastgezet dan reageert hij gewoon niet meer.. Dat zou jij trouwens ook beter kunnen doen. Hoe meer je zegt hoe dommer je lijkt.

Ik ga je vanaf vandaag lekker op negeerstand zetten trouwens. Als iemand netjes de link geeft waarin alles staat en je het dan nog niet aanneemt dan is dat niet chique. En vermoeiend voor mij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus ik geef toe dat mijn uitspraak fout was. Maar de loonkloof is zelden te wijten aan discriminatie.

1 minuut geleden zei Noppert1998:

Is "ik had ongelijk, ik was ongenuanceerd" nou zo moeilijk? Je bent net als Willempie. Die kan ook blijven doorgaan om eigen gelijk te halen.. En als die helemaal is vastgezet dan reageert hij gewoon niet meer.. Dat zou jij trouwens ook beter kunnen doen. Hoe meer je zegt hoe dommer je lijkt.

Ik ga je vanaf vandaag lekker op negeerstand zetten trouwens. Als iemand netjes de link geeft waarin alles staat en je het dan nog niet aanneemt dan is dat niet chique. En vermoeiend voor mij. 

De loonkloof is logisch te verklaren. Maar dat negeer jij dan.

Waarom krijgt iemand opslag? Omdat ze man zijn? Neen toch...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid