Spring naar bijdragen

Kruisigen als terechtstelling


Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Willempie:

Of het woord stauros paal betekent en niet kruis is een voor mij een nogal irritant discussiepunt, alleen geschikt voor ongeestelijke muggenzifters. De betekenis van woorden uit de oudheid is niet altijd zo gemakkelijk te achterhalen, laat staan die ontegenzeggelijk te bewijzen. De mensen die er op hameren dat het geen kruis betekent voegen niets aan betekenis toe en zetten zich tegen elke mogelijke diepere betekenis af.

Probeer het anders eens met kruisvergelijking, dan weet je misschien onmiddellijk wat paal betekent. Het is overigens maar een hint te goeder trouw, geen uitnodiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 179
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het Griekse grondwoord συσταυρόω  (🔗 G4716) dat getranslitereerd wordt als stauros wordt op de website van Blue Letter Bible beschreven als: 1. Een kruis 1A. Een bekend instrument van de meest

@Piebe, een inkoppertje:   “Het feit dat de Joden tot op de huidige dag Jezus van Nazareth als Messias verwerpen, is het beste bewijs dat Jezus de ware Messias is.  Iemand heeft eens uitgere

De rest van het forum krijgt ook niet betaald om jouw beledigingen aan te horen, mannetje met de  lange tenen. 

Posted Images

7 minuten geleden zei TTC:

Probeer het anders eens met kruisvergelijking, dan weet je misschien onmiddellijk wat paal betekent. Het is overigens maar een hint te goeder trouw, geen uitnodiging.

Bij "ieder huisje heeft zijn kruisje" weten we allemaal wat daarmee wordt bedoeld. Maar wat zouden we nu moeten met "ieder huisje heeft zijn paaltje"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Bij "ieder huisje heeft zijn kruisje" weten we allemaal wat daarmee wordt bedoeld. Maar wat zouden we nu moeten met "ieder huisje heeft zijn paaltje"?

Schandpaal, met in het verlengde heel dikke boeken om alles te romantiseren op een manier dat het betekenisloos wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Willempie:

De schandpaal! Inderdaad. Goed gevonden. Maar was dat geen uitvinding van de middeleeuwen? 

Wellicht ligt de nadruk hier op schande, niet zozeer op paal. Maar omdat het over muggenzifterij gaat, kan het wel. 

45 minuten geleden zei Willempie:

Bij "ieder huisje heeft zijn kruisje" weten we allemaal wat daarmee wordt bedoeld.

Een ruitjesblad zijn ook allemaal kruisjes, daarvan weten we ook allemaal wat ermee bedoeld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei TTC:

Wellicht ligt de nadruk hier op schande, niet zozeer op paal. Maar omdat het over muggenzifterij gaat, kan het wel. 

Een ruitjesblad zijn ook allemaal kruisjes, daarvan weten we ook allemaal wat ermee bedoeld wordt.

Allemaal heel spitsvondig van je. Mijn complimenten. Maar ik denk toch niet dat Jezus hierop doelde toen hij zei dat wie hem wilde volgen zijn kruis op zich moest nemen. Jij wel soms? Die schandpaal, zelfs indien die al bekend was geweest, kon je niet op je nemen want die stond vast in de grond en je hoofd en handen werden daar doorheen gestoken. Maar het kruis heeft natuurlijk wel met schande te maken, dat dan weer wel.  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Allemaal heel spitsvondig van je. Mijn complimenten. Maar ik denk toch niet dat Jezus hierop doelde toen hij zei dat wie hem wilde volgen zijn kruis op zich moest nemen. Jij wel soms? 

Jezus was ook geen boekhouder, en cryptomunten verzinnen deed hij destijds ook niet. Dat is weggelegd voor de tovenaar van Oz, volgens het TIKA-model.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei TTC:

Of in je kruis genomen worden, misschien niet meer dan een kwestie van perceptie. 

Zal ik je maar negeren? Dat lijkt me nu het beste. Erg jammer want ik had ooit wel eens eens een redelijk gesprek met je. Je lijkt nu alle communicatie onmogelijk te maken. Ben je zo boos en verbitterd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Willempie:

Zal ik je maar negeren? Dat lijkt me nu het beste. Erg jammer want ik had ooit wel eens eens een redelijk gesprek met je. Je lijkt nu alle communicatie onmogelijk te maken. Ben je zo boos en verbitterd?

Waarom zou je dat doen, het zijn enkel variaties op het thema kruis. Jezus spreekt in dat verband vanuit een metacognitieve positie, hiermee zeggend dat er op de wereldfabriek een kruis staat als de synthese van alle onderliggende kruisjes. Zo heeft ieder zijn/haar kruisje maar nooit los van het geheel, profaan Gods Huis. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Willempie:

Of het woord stauros paal betekent en niet kruis is een voor mij een nogal irritant discussiepunt, alleen geschikt voor ongeestelijke muggenzifters. De betekenis van woorden uit de oudheid is niet altijd zo gemakkelijk te achterhalen, laat staan die ontegenzeggelijk te bewijzen. De mensen die er op hameren dat het geen kruis betekent voegen niets aan betekenis toe en zetten zich tegen elke mogelijke diepere betekenis af. Maar de tekst die je aanhaalt is natuurlijk wel van belang. Want wat Jezus hier zei was nog voordat hij gekruisigd werd en had geen betrekking op een martelwerktuig maar op iets anders, namelijk op het hele leven zelf. Jezus had het niet over een paal want dat  zou dat niemand hebben begrepen. Een paal heeft geen diepere betekenis. Het kruis daarentegen wel en de mensen begrepen wat hij bedoelde. Het kruis was de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet en de mensen begrepen de betekenis daarvan. Het kruis, de Tav, de 400, houdt het hele leven in tot aan de voleinding daarvan. Je moet dus je leven zonder te morren op je nemen en aanvaarden.

Dag Willem, om toch even te muggeziften denk ik dat het T kruis gebruikt werd bij de kruisiging. Vanuit het Romeinse oogpunt van lijdensverlenging het meest logische. En als men bedenkt dat Jezus na de geseling een lange zware paal door Jeruzalem moest sleuren, dat kan niet. Een korte balk, dat kan wel. Dus stauros kan best paal betekenen. Dan werd de veroordeelde eerst aan de dwarsbalk gespijkerd en daarna aan de paal gehangen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hermanos2:

Dag Willem, om toch even te muggeziften denk ik dat het T kruis gebruikt werd bij de kruisiging. Vanuit het Romeinse oogpunt van lijdensverlenging het meest logische. En als men bedenkt dat Jezus na de geseling een lange zware paal door Jeruzalem moest sleuren, dat kan niet. Een korte balk, dat kan wel. Dus stauros kan best paal betekenen. Dan werd de veroordeelde eerst aan de dwarsbalk gespijkerd en daarna aan de paal gehangen. 

Tja, een kruis is een paal met een dwarsbalk. 🙂

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Willempie:

Zal ik je maar negeren? Dat lijkt me nu het beste. Erg jammer want ik had ooit wel eens eens een redelijk gesprek met je. Je lijkt nu alle communicatie onmogelijk te maken. Ben je zo boos en verbitterd?

Lastig is gewetensvol herstelonderzoek in die zin dat we in een relatieve nanoseconde onmogelijk kunnen toelichten wat bijvoorbeeld een AQAL-model impliceert. Sterker, als nietige ikjes is het überhaupt onmogelijk om alles wat daaronder begrepen kan worden, te bevatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 23-2-2023 om 08:14 zei Petra.:

Ik weet ook niet beter dan dat mensen bij duizenden werden gekruisigd. 

Heel misschien dat nogal wat arbitraire termen beter gekaderd kunnen worden door toepassingen op de wet van de spaarzaamheid, dit is een kwestie van aandacht, interesse en eigenheid. Het resultaat van een dergelijk onderzoeksproces kunnen we dan misschien wel trachten te onderbouwen middels relevant studiewerk, het zegt echter niet dat hierover in alle bedachtzaamheid een hulpvraag stellen een doordeweeks pretje is voor hoogsensitiever profielen, integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Zoals je al heel goed opmerkt is de Tav de laatste letter. En de Tav is een letter die lijkt op een T kruis. En daarbij de betekenis ademt van waarheid. Mooi toch? 

Ja, prachtig! Het oude teken voor de Tav is trouwens een (soms liggend) kruis. 

https://www.hallelu-jah.nl/Tav-teken.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Willempie:

Ja, prachtig! Het oude teken voor de Tav is trouwens een (soms liggend) kruis. 

https://www.hallelu-jah.nl/Tav-teken.html

Het JG idee van een paal heb ik overwogen maar volgens mij kan dat niet. Het gewicht is gewoon teveel om op je schouders mee te slepen. Een kruis zou nog zwaarder wegen. Daarom hou ik het op een kortere dwarsbalk. Daarmee klopt ook weer het gegeven dat het INRI bord boven zijn hoofd hing. Ook de bevestiging van de armen aan een paal is lastig als je doel is om lijden te verlengen. De voeten gaan aan weerszijden van de paal met spijkers vanaf de buitenkant door het hielbeen. Ik zit in de medische hoek daarom interesseert het mij. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hermanos2:

Het JG idee van een paal heb ik overwogen maar volgens mij kan dat niet. Het gewicht is gewoon teveel om op je schouders mee te slepen. Een kruis zou nog zwaarder wegen. Daarom hou ik het op een kortere dwarsbalk. Daarmee klopt ook weer het gegeven dat het INRI bord boven zijn hoofd hing. Ook de bevestiging van de armen aan een paal is lastig als je doel is om lijden te verlengen. De voeten gaan aan weerszijden van de paal met spijkers vanaf de buitenkant door het hielbeen. Ik zit in de medische hoek daarom interesseert het mij. 

 

Heb je dan misschien ook het boek van professor Smalhout hierover gelezen? Dat behandelt de kruisiging vanuit een medisch oogpunt.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hermanos2:

Het JG idee van een paal heb ik overwogen maar volgens mij kan dat niet. Het gewicht is gewoon teveel om op je schouders mee te slepen. Een kruis zou nog zwaarder wegen. Daarom hou ik het op een kortere dwarsbalk. Daarmee klopt ook weer het gegeven dat het INRI bord boven zijn hoofd hing. Ook de bevestiging van de armen aan een paal is lastig als je doel is om lijden te verlengen. De voeten gaan aan weerszijden van de paal met spijkers vanaf de buitenkant door het hielbeen. Ik zit in de medische hoek daarom interesseert het mij. 

Niet moeilijk dat steeds meer mensen dat kamp verlaten, fundamentele kennis zegt dan ook niets over de toepassing.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-8-2023 om 17:17 zei Willempie:

Of het woord stauros paal betekent en niet kruis is een voor mij een nogal irritant discussiepunt, alleen geschikt voor ongeestelijke muggenzifters. De betekenis van woorden uit de oudheid is niet altijd zo gemakkelijk te achterhalen, laat staan die ontegenzeggelijk te bewijzen. De mensen die er op hameren dat het geen kruis betekent voegen niets aan betekenis toe en zetten zich tegen elke mogelijke diepere betekenis af. Maar de tekst die je aanhaalt is natuurlijk wel van belang. Want wat Jezus hier zei was nog voordat hij gekruisigd werd en had geen betrekking op een martelwerktuig maar op iets anders, namelijk op het hele leven zelf. Jezus had het niet over een paal want dat  zou dat niemand hebben begrepen. Een paal heeft geen diepere betekenis. Het kruis daarentegen wel en de mensen begrepen wat hij bedoelde. Het kruis was de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet en de mensen begrepen de betekenis daarvan. Het kruis, de Tav, de 400, houdt het hele leven in tot aan de voleinding daarvan. Je moet dus je leven zonder te morren op je nemen en aanvaarden.

Dat is andersom redeneren. Het begrip 'kruis op zich nemen' zegt iets omdat we dit kennen van Jezus. Als de vertaling zou zijn geweest dat hij aan een paal zou zijn genageld, zou een paal wel degelijk nu wel degelijk een diepere betekenis hebben en een kruis zou ons dan niets zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is andersom redeneren. Het begrip 'kruis op zich nemen' zegt iets omdat we dit kennen van Jezus. Als de vertaling zou zijn geweest dat hij aan een paal zou zijn genageld, zou een paal wel degelijk nu wel degelijk een diepere betekenis hebben en een kruis zou ons dan niets zeggen.

Toen Jezus het had over je kruis opnemen had hij het niet over een Romeins martelwerktuig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid