Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Noppert1998:

Waarom kan dat niet? Je gaat al van iets uit dat niet uit de verhalen blijkt.. Dezelfde God die in Job aan de touwtjes trekt heeft onschuldige baby's en kinderen en ouden van dagen laten uitroeien.. 

Ja ja dat uitroeien weten we nou wel. Maar je weet net zo goed als ik dat dat in de hoofden van de schrijvers *geen slechte uitroei God was. Waar ik nou moe van word is dat je niet verder wil denken dan dat. 

* En dat is waar ik van uit ga als ik premissen bedenk waar die schrijver van Job van uitging. 

 

3 uur geleden zei Noppert1998:

 Lees je uberhaupt wel uit de Bijbel, of heb je enkel de "kinderbijbel"? Ik word een beetje moe van jouw kinderachtigheid omtrent de bijbel (als ik lees welke topics je opent over vrouwonvriendelijkheid in de bijbel en dat het je verrast).

Wijs aan waar ik verrast was ! En welke topics je bedoelt. Want als ik ergens niet door verrast raak is dat het. Je hebt wederom iets zelf verzonnen wat niet klopt. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 237
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Qua inhoud natuurlijk niet, maar qua principe wel. Ook een fictieve persoon kan een voorbeeld zijn voor gelovigen, ook als die persoon in de Schrift staat.

Het verhaal van Job mag dan fictief zijn, maar de discussie tussen hem en zijn vrienden is maar al te echt en zo ook hoe God daarop reageert. Het verhaal wil afrekenen met allerlei theologische stelse

Nee hoor Barnabas. Zeker niet, dat begrijp je niet goed.  God kent natuurlijk ook Jobs hart, en laat in Job 1;8 al heel duidelijk weten wie Job is. (Zo rechtschapen en onberispelijk is niemand op

56 minuten geleden zei Petra.:

Nou nee, zucht nog maar ff lekker door, want helaas... de meeste westerlingen hebben een westers beïnvloed geromantiseerd beeld van het Boeddhisme en karma. Check de landen waar het al eeuwen gepraktiseerd werd en wordt, dan zie je wat het in de traditionele praktijken betekent. 

Boeit mij dit wat? Niet echt.. En je weet, ook via FT, dat ik me met boeddhisme heb beziggehouden maar zeker niet geromantiseerd zoals veel Westerlingen. Ik weet ook wel dat boeddhisme godsdienst is in Aziatische landen.. Het gaat mij maar om het concept van karma vs een persoonlijke God..

Jij bent het die de persoonlijke God goedpraat door te stellen dat die God Jobs lijden niet wilde maar dat dit door rampspoed en natuurwetten zo zijn gekomen. "God wilde het niet eens, ween ween". Terwijl in het verhaal God een soort afspraak maakte met satan wat satan wel en niet mag doen om Job te verzoeken.

Tevens haal jij hier Hindoe zaken aan om te laten zien dat boeddhisme fout zit wat betreft karma. En dat is lachwekkend en daarom zuchtte ik. Alsof je hebt gegoogled op "negatieve zaken karma" en die linkjes niet eens hebt zitten lezen. Daarom zuchtte ik.

Een beetje tijd en inspanning verwacht ik wel van mensen met met wie ik in gesprek ga. En knippen en plakken kost geen tijd en energie. 

35 minuten geleden zei Petra.:

Ja ja dat uitroeien weten we nou wel. Maar je weet net zo goed als ik dat dat in de hoofden van de schrijvers *geen slechte uitroei God was. Waar ik nou moe van word is dat je niet verder wil denken dan dat. 

* En dat is waar ik van uit ga als ik premissen bedenk waar die schrijver van Job van uitging. 

Dus je denkt al zo mee dat je alles wat mensen over goden zegt accepteert als waar? Wanneer wordt je gelovig/christelijk/joods?

Toevallig heb ik 26 jaar lang de bijbel gelezen (misschien wel langer, dat weet ik niet meer). En volkeren werden uitgemoord en wij zongen in de kerk van "God is goed, hij heeft Noach en de zijnen gered".. Beetje alsof je blij bent met een keeper die 10 ballen in 1 wedstrijd doorlaat omdat hij er maar liefst 2 uitgehouden heeft. Het staat er nou eenmaal, dus "dat weten we nou wel".. Jij bent het het die beweerd dat het geen slechte God was, dus ik blijf hameren op de daden die beschreven staan en waar de gelovigen zelf ook in geloven.. 

Je moet tevens ook niet teveel meedenken met de premissen van de schrijver van Job. Zou je dit ook met andere heilige boeken doen? De koran? Dan kun je Allah zeker ook een fantastische God vinden. Of Zeus van de Grieken. Terwijl de daden anders uitwijzen. Daar moet je naar kijken, niet naar wat ze zeggen. Je bent immers wat je doet en niet wat je zegt?

 

38 minuten geleden zei Petra.:

Wijs aan waar ik verrast was ! En welke topics je bedoelt. Want als ik ergens niet door verrast raak is dat het. Je hebt wederom iets zelf verzonnen wat niet klopt. 

Haha, dit is een geweldige reactie. We hebben een paar keer geschrijf heen en weer waaruit blijkt dat jij mij steeds verkeerd begrijpt (zoals met karma, en dat ik daarin zou geloven persoonlijk, en nu weer met karma en boeddhisme waar je het hindoeïsme bij betrekt), en dan mij vertellen dat ik wederom (wanneer nog meer) iets verzin wat niet klopt..

i.t.t jou ben ik wel van plan energie in mijn schrijven te stoppen dus ik zal eens kijken waar jij allemaal topics over opende.

 

Citaat

P.S. Wat mij dan weer zo bevreemdt aan die tekst is dat het verhaal eigenlijk zegt dat het de geboorte van Jezus was WAARDOOR het oorlog werd in de hemel, en dat DAARDOOR Satan (die toen nog een hemelbewoner was) naar de aarde werd gesmeten. Dan vraag ik me af.. als Jezus dan niet was geboren was er dan geen oorlog geweest in de hemel en was Satan/de duivel dan niet naar de aarde gesmeten ... en hoe had het er op aarde dan uitgezien ???

credible.nl/topic/31071-de-vrouw-haar-zoon-en-haar-nageslacht-waar-de-grote-draakslang-die-duivel-of-satan-wordt-genoemd-zo-woedend-tegen-strijdt/

Hier ben je gewoon als een gelovige allemaal vragen aan het stellen. Daarom mijn vraag, wanneer ga je je laten dopen?

Als je gewoon accepteert dat de bijbel nog een geocentrisch wereldbeeld had dan is dat probleem ook uit de Wereld. Waarom zou God bijvoorbeeld satan uit de Hemel op de Aarde laten smijten, en niet op Mars, Venus of welke planeet in ons zonnestelsel nog meer? Daar zijn geen mensen om te verleiden. Maar de bijbel kent die planeten niet, daarom. Men situeert de Hemel boven de Aarde, maar in ons wetenschappelijk wereldbeeld is er geen objectief boven en onder. Probleem opgelost, dan kun je je bezig houden met andere dingen. 

 

bewerkt door Noppert1998
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Chaim:

Door een passage over een koning uit de context te citeren. Nergns staat dat haSatan een gevallen engel is, terwijl het overduidelijk is dat JHWH en haSatan aan dezelfde zijde opereren. Wat de christenen ervan hebben gemaakt, staat niet in de T'NaCH.

Wat christenen gemaakt hebben van een passage uit de Tenach staat ook niet in het NT.

3 uur geleden zei Petra.:

Nou nee, zucht nog maar ff lekker door, want helaas... de meeste westerlingen hebben een westers beïnvloed geromantiseerd beeld van het Boeddhisme en karma. Check de landen waar het al eeuwen gepraktiseerd werd en wordt, dan zie je wat het in de traditionele praktijken betekent. 

Studie universiteit Leiden; 

https://buddhismandsocialjustice.com/index basj.html

"Buddhism has a reputation in the modern West as a tradition of peace and justice. It is this romantic prejudice that leads to consternation when confronted with vivid, inescapable scenes of Singhalese Buddhists making war on Tamils, the Burmese junta shooting down monks, or Thai families selling their daughters into sexual slavery. We understand such things as injustices, just as we see racial or gender discrimination as unjust. And as we struggle to understand how such actions could coexist with Buddhist ideals, we wonder what our incomprehension says about our ability to understand historically Buddhist societies of Asia. 

The applicant’s work explores the Indian background of Buddhism, the fount of all later tradition, focusing on questions of labor, especially slavery, and caste. 

The dual focus on (unfree) labor and economic exploitation and social status frame and provide the evidence for broader conversations about the role of the idea of karma and conceptions of personal identity (‘self’) which appear to have played a significant role in shaping Buddhist attitudes.'

 

 

En lees dit 's ; Radbout uni Nijmegen

In deze bijdrage wil ik aandacht besteden aan het beeld van hindoeïsme en boeddhisme zoals dat te vinden is in een aantal boeken die op het moment regelmatig worden gebruikt in het voortgezet onderwijs in Nederland.

Het beeld dat men van het boeddhisme heeft is veelal positiever dan dat van het hindoeïsme. Het boeddhisme zou namelijk in overeenstemming zijn met het moderne, wetenschappelijke denken en daardoor de hedendaagse mens zeer aanspreken. Het hindoeïsme wordt tegenwoordig vaak geassocieerd met het onderdrukkende kastensysteem zoals boven vermeld, en met sociaal onrecht en ongelijkheid die het resultaat zijn van de dominante positie van de Brahmaanse structuren van de samenleving. Bovendien wordt de positie van de vrouw binnen het hindoeïsme vaak sterk bekritiseerd. 

Over het algemeen gesproken is het beeld van het boeddhisme positiever, zoals geïllustreerd wordt door de beschrijving van modern boeddhisme hierboven. Boeddhisme wordt vaak een ‘religie zonder dogma’s’ genoemd, als het al beschouwd kan worden als een ‘religie’. Wellicht zegt deze stelling meer over wat moderne westerse mensen willen zoeken in hun eigen spirituele leven dan dat het iets toevoegt aan onze kennis over het boeddhisme in het algemeen. 

Dit betekent echter niet zo veel voor het boeddhisme dat we kunnen vinden in Azië. De beeldvorming rond het boeddhisme in het westen vindt zijn oorsprong vaak in de ideeën en gedachten van niet-Aziaten. We zien hier vaak nog de wensdromen van westerlingen die meenden in het boeddhisme de ideale religie van de toekomst aan te treffen. Als het gaat over het vegetarisme en het niet schaden van levende wezens waarmee het boeddhisme vaak wordt verbonden, is het goed te bedenken dat de meeste boeddhisten geen vegetariërs zijn, ook de monniken en de nonnen niet. 

De afwezigheid in het boeddhisme van een straffende of belonende god wordt door westerlingen die geïnteresseerd zijn in het boeddhisme vaak gevoeld als een soort opluchting. Het mag dan waar zijn dat een persoonlijke straffende of belonende god ontbreekt in de meeste vormen van boeddhisme, hoewel Yama nog altijd heerst over zijn strikte gerechtshof, maar Karma kan dienst doen als een strenge vervanging. Karma heerst en beloont of straft als ging het om een van de natuurwetten; Karma lijkt wel een soort ‘spirituele zwaartekracht’. In Azië kunnen de leden van de Sangha even star zijn als de kerkelijke dienaren in het Westen. Bovendien wordt het boeddhisme meestal geassocieerd met emancipatie en bevrijding van onderdrukten. De vrouwvijandige houding van het boeddhisme en de houding tegenover het lichamelijke in het algemeen wordt meestal simpelweg genegeerd of door de vingers gezien in de westerse representatie van het boeddhisme. De Boeddha wordt meestal geassocieerd met bevrijding en verzet tegen het kastensysteem. Het kan dan wel waar zijn dat de Boeddha het belang van het kastensysteem ontkende binnen zijn eigen Sangha en dat hij de Brahmanen vaak wees op de irrelevantie van geboorte, maar hij lijkt nergens de regels van het kastenstelsel te hebben ontkend buiten de Sangha. Bovendien stelde hij in zijn gemeen- schap de regel in dat de nonnen altijd onder de monniken stonden. Dit heeft tot gevolg dat een non die dertig jaar in het klooster zit ondergeschikt is in rang aan een jongetje dat gisteren net is geïnitieerd. Het kan zijn dat de Boeddha deze regel niet persoonlijk heeft ingesteld en dat deze het gevolg is van de latere Indiase ascetische traditie die nogal anti-vrouw was, maar de traditie stelt nu dat hij hem zelf heeft verwoord en daarmee leven de boeddhisten in Azië.

We kunnen dan ook terecht zeggen dat er veel verbeelding meespeelt in wat het boeddhisme volgens veel westerlingen zou moeten zijn en dat dit zeer geregeld ver verwijderd is van wat we in Azië aantreffen.

Dank u zeer voor dit zeer inhoudelijke bericht! Karma heb ik ook altijd al geïnterpreteerd als een straffende god. Dat kon ook niet anders met een Chinese in onze vriendengroep die goudeerlijk over het boeddhisme was. Ze wees steevast lachend naar beneden als ik vroeg naar mijn eindbestemming. :D

On topic: het lijden van Job is een vooruitwijzing naar het lijden van Christus. Zo is er over de Messias geprofeteerd dat God hem ziek zou maken en dat is precies wat er met Job gebeurde.

Jes. 53

3 Hij was veracht en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem niet geacht. 4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten, die heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was. 5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf die ons den vrede aanbrengt, was  op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. 6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.

bewerkt door Piebe
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Piebe:

Dank u zeer voor dit zeer inhoudelijke bericht! Karma heb ik ook altijd al geïnterpreteerd als een straffende god. Dat kon ook niet anders met een Chinese in onze vriendengroep die goudeerlijk over het boeddhisme was. Ze wees steevast lachend naar beneden als ik vroeg naar mijn eindbestemming. :D

Zoals altijd lieg je dat het gedrukt staat. Ten eerste al "eindbestemming". Enkel de Abrahamistische religies denken aan een eindpunt. Voor Oosterse religies ligt dit anders, die geloven in meerdere levens.. Dus daar ga je al. Die Chinese is waarschijnlijk een vrouw die werkt bij de Chinees maar gewoon uit Volendam komt.

Karma is een natuurwet. Het maakt niks uit hoe jij het interpreteert, mensen interpreteren best vaak foute dingen. Ik zeg niet dat karma bestaat, want ik geloof nog niet in meerdere levens en wat moet er meerdere levens krijgen (de ziel?) maar soit. ALS karma bestaat, en hoe boeddhisten dit zien is dat het een natuurwet is. Wet van oorzaak en gevolg. Je zegt van de zwaartekracht toch ook niet dat het een God is die wraak neemt op mensen die van flatgebouwen springen? Nou dan...

Tevens was het niet een inhoudelijk bericht. Waarom overdrijven mensen toch altijd zo als het in hun vaarwater past, met lofliederen op dingen die geen lof hoeven te hebben? Petra verwarde hindoeisme en boeddhisme met elkaar. In de hindoeleer is karma inderdaad slecht en heb je het kastensysteem. Boeddha heeft dit juist willen rechtzetten door karma niet te zwaar te maken en te leren dat je mensen kan helpen. Hij zei dat het je beloond in een volgend leven. Beetje zoals Jezus zaken uit het jodendom heeft willen rechtzetten en hij ging om met de outcast. 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noppert1998:

Zoals altijd lieg je dat het gedrukt staat. Ten eerste al "eindbestemming". Enkel de Abrahamistische religies denken aan een eindpunt. Voor Oosterse religies ligt dit anders, die geloven in meerdere levens..

Wat ik had begrepen geloven ze in het boeddhisme en volgens mij ook in het hindoeïsme wel degelijk in een eindbestemming, namelijk het nirwana, de ultieme verlichting. Het kan je enkel verschillende levens in verschillende dimensies (waaronder ook hel-achtige als je keer op keer slecht leeft) kosten om er te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/26423-wedergeboorte-een-hopeloze-zaak/

Citaat

In werkelijkheid is er echter niet iets dat is onderworpen is aan de dood. Er bestaat geen ‘zelf’ dat vergaat. Het ‘zelf’ dat we menen waar te nemen, is een constructie die in uiteindelijke zin niet houdbaar is. Kijken we diep in de realiteit zoals deze echt is, dan zien we dat we ieder moment opnieuw geboren worden. Zo kunnen we de werkelijkheid van geen-geboorte en geen-dood leren kennen. Er opent zich een ruimte waarbinnen we eraan kunnen werken ons wedergeboortebewustzijn te laten uitdoven.

Dit is de positie die Thich Nhat Hanh, de Vietnamese zenleraar, inneemt in zijn boek Geen dood, geen vrees(2008). De ervaring van onze lichamelijke en mentale verschijningsvorm bestaat zo lang er aan bepaalde condities is voldaan. Vallen die voorwaarden weg, dan desintegreert onze fysieke verschijning en neemt de energie die wij vertegenwoordigen, andere gedaantes aan. Wij leven voort in de erfenis die we de wereld nalaten, bijvoorbeeld in onze kinderen, in de herinnering van mensen en in de gevolgen van onze daden.

In een interview met Shambala Sun uit januari 2012 legt Thich Nhat Hanh het zo uit: “Het lichaam valt uiteen, maar dit betekent niet jouw dood. Je karma, de acties die je hebt ondernomen, zijn je voortzetting. Je zet jezelf altijd voort.”

In de boeddhistische zienswijze bestaat er niet zoiets als 'zelf' , het is het karma wat zich voortzet in volgende levens.  Wie Jezus goed verstaat leest in bv Matt 16:25 ook dat er niet zoiets als 'zelf' bestaat, maar alleen Mij.  Waarmee Jezus en de Boeddha feitelijk hetzelfde beweren.  Dat dit niet de visie is van de meeste christenen is mij bekend.  Jezus doet echter i.t.t. de Boeddha een belofte, namelijk dat er er voor het zelf een voortbestaan is in Mij.

Karma is geen geloof, het is simpelweg oorzaak en gevolg.  Of iemand in karma gelooft doet dan ook in het geheel niet ter zake, iedereen is er aan onderhevig in dit leven.  De kwestie is alleen of karma zich in een volgend leven voortzet.  Dat valt niet te weten, maar het zou idd zo kunnen zijn dat voor de ene mens een volgend leven de hel is en voor een ander de hemel.  Zo krijgt ieder mens wat hij verdiend en is er volstrekte rechtvaardigheid.

Vragen over het 'na de dood' zijn volgens mij niet nuttig.   Wie de leer van Jezus volgt ontworstelt zich vanzelf aan karma, anders dan doe je iets niet goed.   Iedereen die karma ontkent is nog zwaar onderhevig aan oorzaak en gevolg.  Dan zijn de zaligsprekingen ook nog niet van toepassing op je.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hopper:

Zo krijgt ieder mens wat hij verdiend en is er volstrekte rechtvaardigheid.

Dacht het niet.

'Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde.' (Rom 3:20)

'Want indien Abraham uit de werken gerechtvaardigd is, zo heeft hij roem, maar niet bij God.' (Rom. 4:2)

En Rom. 4:6  is ook heel duidelijk dat rechtvaardigheid niet verdiend kan worden: 'Gelijk ook David den mens zalig spreekt welken God de rechtvaardigheid toerekent zonder werken,'

Paulus refereert aan David wat weer aantoont dat de christelijke leer op de Tenach gestoeld is. Het OT is de blauwdruk van het NT. In het volgende vers schrijft de apostel:

'Zeggende: Zalig zijn zij welker ongerechtigheden vergeven zijn, en welker zonden bedekt zijn;' (Rom 4:7)

Verwijzend naar Psalm 32:1: 'EEN onderwijzing van David.
Welgelukzalig is hij wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.'

Het bedekken van zonden doet niet Mozes waar rechtvaardigheid verdiend moet worden maar Christus die rechtvaardigheid schenkt door de genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Noppert1998:

Toevallig heb ik 26 jaar lang de bijbel gelezen (misschien wel langer, dat weet ik niet meer). En volkeren werden uitgemoord en wij zongen in de kerk van "God is goed, hij heeft Noach en de zijnen gered".. Beetje alsof je blij bent met een keeper die 10 ballen in 1 wedstrijd doorlaat omdat hij er maar liefst 2 uitgehouden heeft. Het staat er nou eenmaal, dus "dat weten we nou wel".. Jij bent het het die beweerd dat het geen slechte God was, dus ik blijf hameren op de daden die beschreven staan en waar de gelovigen zelf ook in geloven.. 

 

15 uur geleden zei Noppert1998:

Hier ben je gewoon als een gelovige allemaal vragen aan het stellen. Daarom mijn vraag, wanneer ga je je laten dopen?

 

Citaat

Als je gewoon accepteert dat de bijbel nog een geocentrisch wereldbeeld had dan is dat probleem ook uit de Wereld. Waarom zou God bijvoorbeeld satan uit de Hemel op de Aarde laten smijten, en niet op Mars, Venus of welke planeet in ons zonnestelsel nog meer? Daar zijn geen mensen om te verleiden. Maar de bijbel kent die planeten niet, daarom. Men situeert de Hemel boven de Aarde, maar in ons wetenschappelijk wereldbeeld is er geen objectief boven en onder. Probleem opgelost, dan kun je je bezig houden met andere dingen. 

Lieve Berjan, als ik je goed begrijp.. ben je niet zo geïnteresseerd in Job lezen. (Waar ik dit topic voor maakte). Je vindt volgens mij die hele God en die hele Bijbel maar niks. Wat ik dan niet snap is waarom je dan steeds op een christenforum jezelf daarmee gaat tergen. 

Zoals je zelf naar mij schreef.. "kun je je bezig houden met andere dingen". Dus ..waarom heb jij dan toch de behoefte om je hiermee bezig te houden? 

 

 

 

13 uur geleden zei Piebe:

Dank u zeer voor dit zeer inhoudelijke bericht! Karma heb ik ook altijd al geïnterpreteerd als een straffende god. Dat kon ook niet anders met een Chinese in onze vriendengroep die goudeerlijk over het boeddhisme was. Ze wees steevast lachend naar beneden als ik vroeg naar mijn eindbestemming. :D

Er heerst in het westen een wat al te rooskleurig beeld van het boeddhisme. Ik heb er jarenlang tussen gewoond in China en Myanmar, het boeddhisme gepraktiseerd, gemediteerd, bestudeerd, en weet er best wel wat vanaf.  

Mal toch.. noem het karma en het is ok, want het is een natuurwet, noem het God (die dan diezelfde) natuurwet uitvoert of geschapen heeft en het is oh la la. :Y Gelukkig is er bij beide redding; -het achtvoudige pad- of -de smalle weg- 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

 

Er heerst in het westen een wat al te rooskleurig beeld van het boeddhisme. Ik heb er jarenlang tussen gewoond in China en Myanmar, het boeddhisme gepraktiseerd, gemediteerd, bestudeerd, en weet er best wel wat vanaf.  

Mal toch.. noem het karma en het is ok, want het is een natuurwet, noem het God (die dan diezelfde) natuurwet uitvoert of geschapen heeft en het is oh la la. :Y Gelukkig is er bij beide redding; -het achtvoudige pad- of -de smalle weg- 

 

 

 

Dit is feitelijk een drogredenering.  We kunnen de leer van Jezus ook niet afmeten aan oorlogvoerende christenen in Rusland.

Het achtvoudige pad -die op zich aanbevelenswaardig is- is niet hetzelfde als de smalle weg.  Waar de Boeddha stopte gaat Jezus nog wat verder. Het achtvoudige pad haalt de mens uit de samsarische cirkel en dan is de mens klaar voor de echte 'Job'.  Om op de proef gesteld te worden door God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hopper:

Dit is feitelijk een drogredenering.  We kunnen de leer van Jezus ook niet afmeten aan oorlogvoerende christenen in Rusland.

Nee zeg, natuurlijk niet. Die -enige juiste ware echte leer- meten we slechts af aan praktiseerders die ons wél aanspreken. Al die niet-aansprekers hebben het gewoon niet zo goed begrepen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Nee zeg, natuurlijk niet. Die -enige juiste ware echte leer- meten we slechts af aan praktiseerders die ons wél aanspreken. Al die niet-aansprekers hebben het gewoon niet zo goed begrepen. 

Inderdaad.   Alle religies hebben een geschiedenis van oorlog en geweld.  En ik behoor ook tot degenen die daar een mening over heeft.   Maar degenen die de leer niet begrepen hebben lopen het meeste in het oog.  De christenen in Rusland die andere christenen vermoorden en de wrede rol van de Russische kerk in die oorlog  loopt in het oog.  De onbekende christen in Rusland die de leer van Jezus heeft begrepen, die haalt het journaal niet.  Idem bij de boeddhisten.

Relativering is de leer van Jezus of Boeddha scheiden van degenen die het niet zo goed begrepen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Er heerst in het westen een wat al te rooskleurig beeld van het boeddhisme. Ik heb er jarenlang tussen gewoond in China en Myanmar, het boeddhisme gepraktiseerd, gemediteerd, bestudeerd, en weet er best wel wat vanaf.  

Mal toch.. noem het karma en het is ok, want het is een natuurwet, noem het God (die dan diezelfde) natuurwet uitvoert of geschapen heeft en het is oh la la. :Y Gelukkig is er bij beide redding; -het achtvoudige pad- of -de smalle weg-

Dat is best bijzonder inderdaad.

Maar wat vond je van de stelling dat het lijden van Job naar Christus wees? En hoe zie jij de teksten in dit verband die ik er gemakshalve even bij had gezocht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

20 uur geleden zei Piebe:

Maar wat vond je van de stelling dat het lijden van Job naar Christus wees? En hoe zie jij de teksten in dit verband die ik er gemakshalve even bij had gezocht?

Hi Piebe, Je bedoelt deze: 

Op 28-1-2023 om 18:23 zei Piebe:

Jes. 53

3 Hij was veracht en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem niet geacht. 4 Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten, die heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was. 5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf die ons den vrede aanbrengt, was  op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. 6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.

 

Imo is de hele essentie van Job wat zo uitvoerig duidelijk wordt gemaakt aan het begin; de onschuld van Job & onverdiend en zonder reden vreselijk te lijden krijgen. 

Het lijden van Christus had wel een reden. Ook in de tekst die jij aanhaalt is er wel een reden: 

Op 28-1-2023 om 18:23 zei Piebe:

 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf die ons den vrede aanbrengt, was  op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. ..

Dus ik vind het eerder het tegendeel van waar het in Job om gaat. 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Piebe:

Dus Job viel gewoon aan de willekeur van Jahweh ten prooi? 😳

Is een natuurramp of ongeluk of aangeboren ziekte volgens jou willekeur van Jahweh ?  Zeg al die tsunami slachtoffers of al die mensen die aan Corona zijn overleden of ernstige blijvende klachten hebben overgehouden noem jij dat dan hun verdiende loon of straf en zo niet is het willekeur van Jahweh ? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Is een natuurramp of ongeluk of aangeboren ziekte volgens jou willekeur van Jahweh ?  Zeg al die tsunami slachtoffers of al die mensen die aan Corona zijn overleden of ernstige blijvende klachten hebben overgehouden noem jij dat dan hun verdiende loon of straf en zo niet is het willekeur van Jahweh ? 

 

O je draait de vraag om, maar jij eerst en dan ik oké? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Petra.:

Jij maakte er een DUS..willekeur van. Niet ik ! 

Dan mag jij uitleggen waarom jij tot die DUS... kwam. 

Lees je eigen bericht nog maar eens vooral de laatste zin. Maar hier heb ik geen trek in dus over en sluiten maar.

1 uur geleden zei Petra.:

Dus ik vind het eerder het tegendeel van waar het in Job om gaat.

Dus jij begon dus eerst met dus en niet ik. Maar ik word er op aangesproken. Ik zie een patroon! Anders moet je mij maar negeren! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Piebe:

Lees je eigen bericht nog maar eens vooral de laatste zin. Maar hier heb ik geen trek in dus over en sluiten maar.

In mijn eigen bericht staat geen woord over willekeur.  Wat er wel stond is dat er geen reden voor was bij Job en bij Christus wel.

1 uur geleden zei Petra.:

Imo is de hele essentie van Job wat zo uitvoerig duidelijk wordt gemaakt aan het begin; de onschuld van Job & onverdiend en zonder reden vreselijk te lijden krijgen. 

Het lijden van Christus had wel een reden. Ook in de tekst die jij aanhaalt is er wel een reden: 

Hence; ik vind jouw vergelijking niet opgaan. 

 

"Vooral de laatste zin" was deze: 

1 uur geleden zei Petra.:

Dus ik vind het eerder het tegendeel van waar het in Job om gaat. 

Bij Christus dus wel degelijk een reden.  En bij Job geen reden. 

Hence: eerder het tegendeel. 

Geen woord over willekeur. Jouw DUS... willekeur van Jahweh komt uit jouw kokertje niet het mijne! 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb juist onderbouwd dat Jahweh kastijdt die hij liefheeft zoals een vader een zoon, maar daar herkende jij het verhaal van Job niet in en een alternatieve uitleg bleef uit. Vandaar dat ik maar concludeerde dat het willekeur was, maar het moge duidelijk zijn dat ik sta voor wat ik schreef. Dus dat het lijden van Job een vooruitwijzing was naar het lijden van Christus. Dat is geen willekeur hoor.

Nou genoeg er over, misschien zit er een woordje tussen dat je kunt melden.

En welkom in mijn negeerlijst!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW2:

Kastijden:

 - pijnigen

 - vernederen

 - folteren

 - lijfstraf toepassen 

Het is wel heel primitief eerlijk gezegd.

Nou, kastijden uit willekeur is nog veel primitiever. Volgens hedendaagse maatstaven is een mensenoffer strafbaar en zou Christus levenslang hebben gekregen. <--- geintje.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de leer van het christendom sowieso behoorlijk extreem is naar huidige standaarden. Het NT is immers ingelijfd door een mensenoffer. Laten we dat argument dus maar even parkeren anders kunnen we helemaal wel ophouden over de Bijbel te praten. We willen alles zo graag rationaliseren en vormen naar hedendaagse standaarden, edoch staat die houding de waarheidsbevinding in de weg als een boom die bewaakt wordt door soldaten met vlammende zwaarden.

25 minuten geleden zei Piebe:

En welkom in mijn negeerlijst!

Bij nadere beschouwing verdien je die twijfelachtige eer niet. Dus heb het negeren opgeheven.

36 minuten geleden zei Petra.:

Bij Christus dus wel degelijk een reden.  En bij Job geen reden. 

Hence: eerder het tegendeel. 

Geen woord over willekeur. Jouw DUS... willekeur van Jahweh komt uit jouw kokertje niet het mijne! 

De reden bij Job is dat God hem liefhad want Jahweh kastijdt die hij liefheeft. Het is maar wat je geen reden noemt. Misschien lijk je op Job zijn vrouw hierin die meteen al voorstelde Jahweh te vloeken en te sterven toen het nog maar een verkoudheidje was.

'Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft.' (Spr 3,12)

'Beken dan in uw hart, dat de HEERE uw God u kastijdt, gelijk als een man zijn zoon kastijdt.' (Deut 8,5)

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Piebe:

het moge duidelijk zijn dat ik sta voor wat ik schreef. Dus dat het lijden van Job een vooruitwijzing was naar het lijden van Christus.

Van mijn mag je. 

Maar je vroeg aan mij wat ik er van vond. Ik ben het niet met je eens, en dat en het waarom heb ik opgeschreven.  

 

37 minuten geleden zei Piebe:

En welkom in mijn negeerlijst!

Oh. Nou nou, sjonge jonge hè, heb je er zoveel moeite mee als ik het niet met je eens ben ? Ach, dit lees je niet meer; dag dan maar. 😄

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Petra.:

Van mijn mag je. 

Maar je vroeg aan mij wat ik er van vond. Ik ben het niet met je eens, en dat en het waarom heb ik opgeschreven.  

 

Oh. Nou nou, sjonge jonge hè, heb je er zoveel moeite mee als ik het niet met je eens ben ? Ach, dit lees je niet meer; dag dan maar. 😄

 

Welgeteld heb je er vijf minuten op gestaan.

Hoe kan je het nou niet eens zijn met de stelling dat Jahweh kastijdt die hij liefheeft als dat gewoon woordelijk in de Bijbel staat? Waarom wil je dan überhaupt over een boek uit de Bijbel praten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid