Spring naar bijdragen

De poel en het oordeel, eeuwig of niet?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ze zijn niet in een letterlijke poel van vuur. Het staat symbool voor eeuwige vernietiging. Probleem van veel mensen nu is dat ze de dood niet meer als een straf zien, maar iets wat er nu eenmaal bijh

Die broeders zullen idd hun leven geven voor hun broeders en zusters. Ze vertrouwen op God en vertrouwen ook op een opstanding.

Ik heb op het moment weing tijd om te schrijven en heb dus gedacht iets over dit onderwerp te plaatsen dat ik zo'n tien jaar geleden schreef.  Heb een paar kleine veranderingen gemaakt. Hoe kan e

11 minuten geleden zei Piebe:

Eén is opgestaan uit de dood, dus hij weet wat de hemel behelst.

Één slechts?

Citaat

‘En de graven werden geopend en vele lichamen van de ontslapen heiligen werden opgewekt; en zij gingen uit de graven na Zijn opwekking en kwamen in de heilige stad en verschenen aan velen’ (Matth. 27:52-53).

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hopper:

Je citeert het goed: het is zonder te hopen iets terug te krijgen.   Maar loop dan ajb niet uit op 'de beloning'.   Eerst maar eens zoon zien te worden van de Allerhoogste.

Het ontbreekt jou aan vertrouwen. Door allereerst geloof en door goed te doen jegens je naaste wordt je een zoon van de Allerhoogste.

8 uur geleden zei Piebe:

Eén is opgestaan uit de dood, dus hij weet wat de hemel behelst.

Ondertussen meer dan 1 hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Het ontbreekt jou aan vertrouwen. Door allereerst geloof en door goed te doen jegens je naaste wordt je een zoon van de Allerhoogste.

 

Het ontbreekt mij aan overmoed.  Niet mijn wil geschiedde, dus ik zie wel wat er al dan niet gebeurd na de dood.  Dat is niet aan mij.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-8-2022 om 15:10 zei Barnabas:

Openbaring 20;10: "En de duivel, die hen misleidde, werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheid."

Deze tekst getuigd dat de valse profeet in de poel des vuurs geworpen wordt. Een valse profeet is een mens. Daarnaast getuigd de tekst er van dat deze poel eeuwig is. Dus mensen worden in de poel des vuurs geworpen.
De valse prfeet werd "levend" in de poel des vuurs geworpen. Openbaring 19:20: "En het beest werd gegrepen, en met hem de valse profeet, die in zijn tegenwoordigheid de tekenen gedaan had, waardoor hij hen misleid had die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbeden hadden. Deze twee werden levend geworpen in de poel van vuur, die van zwavel brandt."
Betekent dat dat alle mensen "levend" in de poel des vuurs geworpen werden. Neen, er staat dat de "valse profeet" zo behandelt werd. Betekent dat dan dat andere mensen dood in poel des vuurs geworpen werden. Neen, om daarover iets te zeggen moeten we andere schriftgedeelten daarbij betrekken.

Het betekent wel dat de uitspraak dat er geen mensen in de hel (poel des vuurs) komen onjuist is. En wanneer er één mens terecht komt, waarom zouden er niet meer terecht komen?
 

Juist, de eerste dood is lichamelijk, de tweede dood is een bewuste toestand die nooit stopt.

Zoek Jezus en leef!

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei sjako:

Vreselijk beeld heb jij van God.

God laat niet met zich spotten, hij is heilig en rechtvaardig hij vernietigd niet dat wat de intensie heeft te leven (gegeven blijft gegeven) dat is Gods karakter hij kan je niet vernietigen omwille van zijn heilig en rechtvaardig karakter.

Je gaat naar de hemel of de hel dat heeft niet met het karakter van God te maken maar met die van ons. Aan God ligt het niet.

Ik vind het vreselijk dat je als mens de ander een verkeerd beeld geeft en daarin berust in zijn zonde dat is vreselijk m.i.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dus je hebt geen zekerheid. Blijkbaar is je relatie met God dan niet op orde. Twijfel is vergif voor je geloof.

Ik heb geen relatie met God.  God heeft zich als Waarheid te kennen gegeven aan mij.  De Godsgeboorte in de ziel.  Waarmee de betekenis van 'de ziel' mij ook duidelijk is geworden.   Het is 'de ziel' welke in het eeuwig nu verblijft.  Ik als mens ga weldra dood en mijn lichaam zal weer tot stof vergaan.  Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren staat er geschreven.   Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de mens die ik ben nog ergens terugkeert. Anders zou de bijbel liegen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Thinkfree:

God laat niet met zich spotten, hij is heilig en rechtvaardig hij vernietigd niet dat wat de intensie heeft te leven (gegeven blijft gegeven) dat is Gods karakter hij kan je niet vernietigen omwille van zijn heilig en rechtvaardig karakter.

Dus jij vindt het rechtvaardig dat vanwege een paar misstappen in een mensenleven van zeg maar 80 jaar iemand dag en nacht wordt gemarteld in vuur tot in alle eeuwigheid? Ik raad je dringend aan je beeld bij te stellen want dit is een beledigend beeld van God. En de Bijbel zegt dit ook niet. Het is een middeleeuwse gedachte bedacht om mensen bang te maken en zo aflaatjes te slijten om hun kathedralen te kunnen bouwen.

54 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik vind het vreselijk dat je als mens de ander een verkeerd beeld geeft en daarin berust in zijn zonde dat is vreselijk m.i.

Je moet eens onderzoek doen wat Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus betekenen. Durf te wedden dat je mijn bijdragen hierover nooit hebt gelezen. 

49 minuten geleden zei Hopper:

Ik heb geen relatie met God.

Dat is dan heel erg voor je. Ik zie God als een Vriend en Vader.

50 minuten geleden zei Hopper:

Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren staat er geschreven.   Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de mens die ik ben nog ergens terugkeert. Anders zou de bijbel liegen.

Daniël 12 bijv. In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van jouw volk. Er zal een moeilijke tijd aanbreken zoals er niet is geweest sinds er een volk is ontstaan tot die tijd. In die tijd zal jouw volk ontkomen, iedereen die geschreven blijkt te staan in het boek.  2 Velen van hen die in het stof van de aarde slapen, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven en anderen tot schande en eeuwige verachting. 3 Degenen die inzicht hebben, zullen zo helder stralen als het uitspansel van de hemel, en degenen die de velen tot rechtvaardigheid brengen als de sterren, voor altijd en eeuwig. 

De overledenen (die in het stof slapen) zullen ontwaken (op aarde).

Of Job 14:13 O, verberg mij in het Graf, verstop mij tot uw woede voorbij is.  Stel een tijdslimiet voor mij vast en denk dan weer aan mij! 14 Als een mens sterft, kan hij dan weer leven? Ik zal wachten, al de dagen van mijn dwangarbeid tot mijn verlossing komt.  15 U zult roepen en ik zal u antwoorden. 
 

Trouwens hier vraagt Job of hij dood mag in Sjeool verborgen mag worden. In bijv de Statenvertaling wordt Sjeool vertaald met ‘hel’. Dus volgens die vertaling vraagt Job of hij naar de hel mag. Niet echt logisch toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei sjako:

Dus jij vindt het rechtvaardig dat vanwege een paar misstappen in een mensenleven van zeg maar 80 jaar iemand dag en nacht wordt gemarteld in vuur tot in alle eeuwigheid? Ik raad je dringend aan je beeld bij te stellen want dit is een beledigend beeld van God. En de Bijbel zegt dit ook niet. Het is een middeleeuwse gedachte bedacht om mensen bang te maken en zo aflaatjes te slijten om hun kathedralen te kunnen bouwen.

Zo heel gek is dat natuurlijk niet. Jij vind het toch ook geen beledigend beeld van God dat dat hij vanwege het eten van een stukje fruit miljarden mensen door ellende laat gaan ? 

Het godsbeeld van @Thinkfree is dan nog een heel stuk milder.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

Dat ging niet om een stukje fruit en dat weet je heel goed.

Dat was maar één misstapje? 

38 minuten geleden zei sjako:

Dus jij vindt het rechtvaardig dat vanwege een paar misstappen in een mensenleven van zeg maar 80 jaar iemand dag en nacht wordt gemarteld in vuur tot in alle eeuwigheid? Ik raad je dringend aan je beeld bij te stellen want dit is een beledigend beeld van God.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dus jij vindt het rechtvaardig dat vanwege een paar misstappen in een mensenleven van zeg maar 80 jaar iemand dag en nacht wordt gemarteld in vuur tot in alle eeuwigheid? Ik raad je dringend aan je beeld bij te stellen want dit is een beledigend beeld van God. En de Bijbel zegt dit ook niet. Het is een middeleeuwse gedachte bedacht om mensen bang te maken en zo aflaatjes te slijten om hun kathedralen te kunnen bouwen.

Dat is simpelweg het gevolg van betalen moeten, en niet betalen kunnen. De schuld wordt enkel maar hoger.

Ja dat is rechtvaardig van God dat hij betaling eist, vooral omdat hij je de schuld wilde kwijtschelden in Christus maar je die niet wilde.

1 uur geleden zei sjako:

Je moet eens onderzoek doen wat Sjeool, Hades, Gehenna en Tartarus betekenen. Durf te wedden dat je mijn bijdragen hierover nooit hebt gelezen. 

Zucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dat was geen misstapje. Dat was een aanval op Gods soevereiniteit. En aangezien God heilig is kan hij geen zonde tolereren. Zeker niet van een volmaakt mens. Maar dat heb ik je al vaker uitgelegd.

Je hebt inderdaad uitleg gegeven van jouw visie op dit gebied inderdaad. 

Maar jij stelt nu 

Citaat

Dus jij vindt het rechtvaardig dat vanwege een paar misstappen in een mensenleven van zeg maar 80 jaar iemand dag en nacht wordt gemarteld in vuur tot in alle eeuwigheid? Ik raad je dringend aan je beeld bij te stellen want dit is een beledigend beeld van God.

Je hebt het over een volmaakt mens, maar wel eentje die het verschil tussen goed en kwaad niet kent. En waarvan God later spijt kreeg dat hij ze had gemaakt (Gen 6:6)  Als die een stukje fruit eet van een boom terwijl dat niet is toegestaan, zal iedereen begrijp dat dit qua zondig gedrag minder erg is dan iemand die anno 21e eeuw christen is en het verschil weet tussen wel en niet zondig. Dat stukje fruit qua intentie niets te maken met een aanval op Gods soevereiniteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Dat beloof ik:

Één slechts?

 

Eén is naar de hemel geweest, daar ging het om, zie Joh. 3:13.

9 uur geleden zei sjako:

Het ontbreekt jou aan vertrouwen. Door allereerst geloof en door goed te doen jegens je naaste wordt je een zoon van de Allerhoogste.

Ondertussen meer dan 1 hoor.

Het ging over hemeltoerisme n.a.v. @Hopper zijn opmerking maar ik drukte mij foutief uit.

Eén is naar de hemel geweest (Joh. 3:13) maar misschien zijn dat er inderdaad nu wel meer. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Barnabas:

Dat Jezus gepijnigd is om hen die pijniging veroorzaken te vergeven. Wie wil ontsnappen aan de pijniging kan zich redden door in Jezus te geloven. Dat is genoeg.

Nee, dat is onjuist.  We moeten ieder voor zich onze eigen kruisweg voltooien.  Staat ook ergens, maar ik word moe om er iedere keer de juiste citaat er bij te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:

Zucht

Ja, was een zucht maar genoeg.

2 uur geleden zei Barnabas:

Dat Jezus gepijnigd is om hen die pijniging veroorzaken te vergeven. Wie wil ontsnappen aan de pijniging kan zich redden door in Jezus te geloven. Dat is genoeg.

Dat heeft er ook mee te maken dat we in Jezus voetstappen moeten lopen en dus ook pijn moeten verdragen wanneer dat nodig is. Bijv als je onder druk wordt gezet om je broeders te verraden.

4 uur geleden zei Thinkfree:

Ja dat is rechtvaardig van God dat hij betaling eist, vooral omdat hij je de schuld wilde kwijtschelden in Christus maar je die niet wilde.

Maar waarom moet daar iemand tot in de eeuwigheid voor gemarteld worden. God is liefde en dat strookt absoluut niet met een liefdevolle God. En de Bijbel zegt het absoluut niet. Behalve de moedwillig verkeerd vertaalde Bijbels. In moderne Bijbels zie je het nog nauwelijks terug. NBV21 benoemd ook Gehenna

Dit zeg Ik daarover: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie hen voor nietsnut uitmaakt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie “Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan.

In het dal van Hinnom waren veel vuren om vuilnis en lijken te verbranden, vandaar dat vuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-8-2022 om 19:51 zei sjako:

Ze zijn niet in een letterlijke poel van vuur. Het staat symbool voor eeuwige vernietiging. Probleem van veel mensen nu is dat ze de dood niet meer als een straf zien, maar iets wat er nu eenmaal bijhoort. Toch staat in Genesis dat de dood een straf is.

Het probleem is dat de gedachte van een onsterfelijke ziel er zo ingeslepen zit bij veel mensen dat ze de waarheid niet meer kunnen zien. Als dat los gelaten valt hun hele theologie in elkaar. De Bijbel leert overduidelijk een opstanding. Dus een hel waar je eeuwig gefolterd wordt kan eenvoudig niet. Zo is God ook niet.

Het komt mij vreemd over dat het argument "zo is God niet" bijbels is. Openbaring spreekt veel symbolische taal maar waarom zouden de teksrten over redding letterlijk zijn en de teksten over pijniging niet? Openbaring spreekt van een realiteit dmv een mix van symbolische taal en "down to the ground" taal. Zijn de teksten over redding van een ander gehalte dan die over het hellevuur? Dat vraag ik mij af. En het argument "zo is God niet" komt mij over als menselijk denken. Er staat dat Gods gedachten hoger zijn dan die van mensen. Dus wanneer de mens wil weten hoe God het geregeld heeft dan moeten we bij de tekst blijven. En dan komen we weer bij de interpretaite van Openbaring en de tekstexegese: Is het verantwoord de tekstgedeelten over hemel en nieuwe aarde als letterlijk te nemen en die over de poel van vuur niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Dat heeft er ook mee te maken dat we in Jezus voetstappen moeten lopen en dus ook pijn moeten verdragen wanneer dat nodig is. Bijv als je onder druk wordt gezet om je broeders te verraden.

Wanneer iemand op de kern blijft staan dat Jezus gekomen is om ons eeuwig leven te verschaffen en te redden van het oordeel dan lijkt me er geen sprake te zijn van verraad. Wat zou het oordeel nog deren wanneer eeuwig leven voor handen is? Eeuwig of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid