Spring naar bijdragen

Ambivalentie, verwarring en conflict troef.


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei TTC:

Zwaar filosofisch gehakketak kan ook op een speelse manier gebracht worden, wellicht daarom voor een aantal des te pijnlijker waarom alles zo moeilijk gemaakt wordt in deze wereld.

In mijn eigen beschouwingen schijn ik zelfs geen ruimte om te ademen in te lassen. Laat staan humor of speelsheid. Daarom word ik nooit populair?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 380
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat mensen schuldig zijn aan zodanig veel zelfzuchtigheid dat hun “loon” als het ware vanzelf deze ellende zou moeten zijn. Als alle jubel-jaren, -decennia en -eeuwen opgeteld de zelfzuchtigen uiteind

Als er nu een komeet zou neerstorten van puur goud, of diamant, zouden de geldzorgen dan voorbij zijn?

Zelden verlichtend is machines verhuizen zonder ook eerst een aantal bouten los te schroeven.

1 uur geleden zei Noel2:

In mijn eigen beschouwingen schijn ik zelfs geen ruimte om te ademen in te lassen. Laat staan humor of speelsheid. Daarom word ik nooit populair?

Kinderlijke speelsheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen, het verschil tussen star en zacht dualisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Kan wat star zijn.

Het epistemologische obstakel is een concept dat is uitgevonden door de filosoof Gaston Bachelard in The Formation of the Scientific Spirit in 1938, waarmee wordt aangegeven wat er komt tussen het verlangen van de wetenschapper om te weten en het object dat hij bestudeert. Dit obstakel misleidt hem over wat hij denkt te weten over het fenomeen in kwestie. Voor Bachelard is het innerlijk van het weten, aangezien het de geest is die verklaringen voor dingen bedenkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Het epistemologische obstakel is een concept dat is uitgevonden door de filosoof Gaston Bachelard in The Formation of the Scientific Spirit in 1938, waarmee wordt aangegeven wat er komt tussen het verlangen van de wetenschapper om te weten en het object dat hij bestudeert. Dit obstakel misleidt hem over wat hij denkt te weten over het fenomeen in kwestie. Voor Bachelard is het innerlijk van het weten, aangezien het de geest is die verklaringen voor dingen bedenkt.

Ja om “streven naar waardigheid” nu een epistemologisch obstakel te laten zijn…maar goed het overdenken waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Ja om “streven naar waardigheid” nu een epistemologisch obstakel te laten zijn…maar goed het overdenken waard.

Ja, doordacht zou dat kunnen betekenen dat we strijden tegen een probleem dat in werkelijkheid niet bestaat, maar nog liever in blijven geloven zodat het bij hen die het wel onderzoeken tot een gewetenslast kan verworden. Ambivalentie troef, er getuige van worden dat morgen de wereld in elkaar stuikt om een probleem dat niet bestaat, niet alleen quasi onbegrijpelijk maar ook tragisch absurd.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Ja, doordacht zou dat kunnen betekenen dat we strijden tegen een probleem dat in werkelijkheid niet bestaat, maar nog liever in blijven geloven zodat het bij hen die het wel onderzoeken tot een gewetenslast kan verworden. Ambivalentie troef, er getuige van worden dat morgen de wereld in elkaar stuikt om een probleem dat niet bestaat, niet alleen quasi onbegrijpelijk maar ook tragisch absurd.  

De sabbat is al lastig, laat staan het sabbatsjaar of het jubeljaar, ik denk dat de epistemologische obstakels te maken hebben met iets dat voorgeschreven is door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Noel2:

Dat zou een psychologische verklaring kunnen zijn, maar de mens onderneemt wel moeilijkere zaken. Gewoonweg het idee van plicht wekt weerzin op. Dat is wat ieder tot taak heeft te leren. Maar echt luchtig is dit niet

Niet alle prentjes bereiken de zones waarop ze van toepassing zouden kunnen zijn, zodat het begint te lijken alsof er verschillende werelden naast elkaar zouden kunnen bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Ik heb het even in de groep gegooid. Boeiende antwoorden…

De panarchisten der aarde maakten zich er snel vanaf met een aantal simulaties om er vervolgens vanuit te gaan dat het wel vanzelf opgelost zou worden, maar de theorie pakte toch net iets anders uit dan wat ze in hun filosofische beschouwingen dachten mogelijk te kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei TTC:

De panarchisten der aarde maakten zich er snel vanaf met een aantal simulaties om er vervolgens vanuit te gaan dat het wel vanzelf opgelost zou worden, maar de theorie pakte toch net iets anders uit dan wat ze in hun filosofische beschouwingen dachten mogelijk te kunnen zijn.

Ik wil geen schuldigen aanwijzen, deze moeten eens in de 49/50 jaar toch ook vergeven worden.

3 minuten geleden zei TTC:

Behalve over dat waarover niets gezegd wordt, mag je alles zeggen.

Ik vraag me af of de mens een plichtsgetrouw wezen is. Zeker niet allemaal, of niet om de juiste redenen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Noel2:

Ik wil geen schuldigen aanwijzen, deze moeten eens in de 49/50 jaar toch ook vergeven worden.

Dat is waar het correctiemechanisme voor bedoeld is geweest, alsof iemand destijds al wist wat er telkens zou gebeuren. Zoeken naar schuldigen lijkt me een quasi onmogelijke opdracht, tenzij je daar snel een antwoord op zou weten? 

16 minuten geleden zei Noel2:

Ik vraag me af of de mens een plichtsgetrouw wezen is. Zeker niet allemaal, of niet om de juiste redenen,

Het is maar de vraag plichtsgetrouw jegens wie of wat, denk ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Dat is waar het correctiemechanisme voor bedoeld is geweest, alsof iemand destijds al wist wat er telkens zou gebeuren. Zoeken naar schuldigen lijkt me een quasi onmogelijke opdracht, tenzij je daar snel een antwoord op zou weten? 

ik denk dat destijds ook geweten kon worden dat mensen het niet zo goed doen op eisen, voordat ze die zich eigen gemaakt hebben. Het “doel” lijkt dus eerder het proces van het je de plicht eigen maken, dan al direct aan de plicht voldoen. Met dan wel als resultaat een rommelige wereld om te beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Noel2:

ik denk dat destijds ook geweten kon worden dat mensen het niet zo goed doen op eisen, voordat ze die zich eigen gemaakt hebben. Het “doel” lijkt dus eerder het proces van het je de plicht eigen maken, dan al direct aan de plicht voldoen. Met dan wel als resultaat een rommelige wereld om te beginnen.

Veel van deze processen worden accuraat beschreven door de geesteswetenschappen, niet iedereen raakt aangenaam gecharmeerd om de weg te belopen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Met dan wel als resultaat een rommelige wereld om te beginnen.

De derde onzichtbare hand dient in een vroeg werk van Smith over astronomie ter behandeling van een primitieve vorm van religie. Een ideeënstelsel waarin de gewone gebeurtenissen regelmatige patronen vertonen, terwijl de uitzonderlijke verklaard worden als gestuurd door de onzichtbare hand van Jupiter. Sommige Smith-interpreten hebben deze onzichtbare hand aangegrepen om een ironische lezing van zijn latere werk te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei TTC:

De derde onzichtbare hand dient in een vroeg werk van Smith over astronomie ter behandeling van een primitieve vorm van religie. Een ideeënstelsel waarin de gewone gebeurtenissen regelmatige patronen vertonen, terwijl de uitzonderlijke verklaard worden als gestuurd door de onzichtbare hand van Jupiter. Sommige Smith-interpreten hebben deze onzichtbare hand aangegrepen om een ironische lezing van zijn latere werk te geven.

Of marktwerking altijd goed is, is misschien wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid