Spring naar bijdragen

Ambivalentie, verwarring en conflict troef.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 380
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat mensen schuldig zijn aan zodanig veel zelfzuchtigheid dat hun “loon” als het ware vanzelf deze ellende zou moeten zijn. Als alle jubel-jaren, -decennia en -eeuwen opgeteld de zelfzuchtigen uiteind

Als er nu een komeet zou neerstorten van puur goud, of diamant, zouden de geldzorgen dan voorbij zijn?

Zelden verlichtend is machines verhuizen zonder ook eerst een aantal bouten los te schroeven.

20 minuten geleden zei Noel2:

Als het nu echt grappig was, kon ik meelachen. Of ik mis het gevoel voor humor.

Simpel is de stelling dat we pas hulpvragen kunnen stellen nadat we een aantal logicakwesties helder gemaakt hebben, dit wil echter niet zeggen dat hulpverleners deze ook onderschrijven, twee verschillende dingen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Simpel is de stelling dat we pas hulpvragen kunnen stellen nadat we een aantal logicakwesties helder gemaakt hebben, dit wil echter niet zeggen dat hulpverleners deze ook onderschrijven, twee verschillende dingen.  

Epictetus heeft voor mij wel wat helder gemaakt. Alleen dan hoor ik weer van een denker des vaderlands dat stoïcijnse filosofie verwerpelijk is. Verschillende tegengestelde meningen. Toch ook maar zelf nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

Epictetus heeft voor mij wel wat helder gemaakt. Alleen dan hoor ik weer van een denker des vaderlands dat stoïcijnse filosofie verwerpelijk is. Verschillende tegengestelde meningen. Toch ook maar zelf nadenken.

Elke waarheid doorloopt drie fasen, tot vereenvoudigde aforismen komen we door gewetensvolle Bijbelstudie. Dit betekent dat het andersom ook kan, wat logisch is omdat alles samenhangt, evident. 

12 minuten geleden zei Noel2:

Epictetus heeft voor mij wel wat helder gemaakt.

Epictetus onderwees dat filosofie niet slechts een theoretische discipline is, maar een levenswijze. Epictetus geloofde dat alle externe gebeurtenissen door het lot worden bepaald en mensen daar dus geen invloed op hebben, we zouden alles wat gebeurt kalm en nuchter moeten accepteren. Maar eenieder is wel verantwoordelijk voor zijn eigen daden, die we door strenge zelfdiscipline zouden moeten onderzoeken en beheersen.

bron wiki

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei TTC:

Elke waarheid doorloopt drie fasen, tot vereenvoudigde aforismen komen we door gewetensvolle Bijbelstudie. Dit betekent dat het andersom ook kan, wat logisch is omdat alles samenhangt, evident. 

Epictetus onderwees dat filosofie niet slechts een theoretische discipline is, maar een levenswijze. Epictetus geloofde dat alle externe gebeurtenissen door het lot worden bepaald en mensen daar dus geen invloed op hebben, we zouden alles wat gebeurt kalm en nuchter moeten accepteren. Maar eenieder is wel verantwoordelijk voor zijn eigen daden, die we door strenge zelfdiscipline zouden moeten onderzoeken en beheersen.

bron wiki

qua opvattingen heb ik dus vrijheid, zo neutraal mogelijk kan, om zo onbewogen mogelijk te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Noel2:

qua opvattingen heb ik dus vrijheid, zo neutraal mogelijk kan, om zo onbewogen mogelijk te zijn.

Bekeken vanuit het standpunt van de ziener of waarnemend getuige is dat correct, alles is wat het is zonder meer. 

1 uur geleden zei Noel2:

Alleen dan hoor ik weer van een denker des vaderlands dat stoïcijnse filosofie verwerpelijk is.

Bij paraconsistente logica is onderscheidingsvermogen niet onbelangrijk, bij gemis aan aandacht verwarring, conflict en ambivalentie dan ook, haast normaal, schering en inslag. Daarom het advies, hou het simpel, dat is al moeilijk genoeg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei TTC:

Het lijkt altijd een beetje arrogant om te stellen dat we voor een aantal zaken soms ons verstand nodig hebben, heb er daarom ook spijt van het ooit eens gebruikt te hebben.

Als je spijt hebt was het toch geen verstandsgebruik, van alle kennis is vooral ethische kennis van belang, verstand het doen van morele keuzes. Dat is zeker een kwestie van niet alles van te voren weten.

Of beter heet het gebruik van de rede…

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Noel2:

Als je spijt hebt was het toch geen verstandsgebruik, van alle kennis is vooral ethische kennis van belang, verstand het doen van morele keuzes. Dat is zeker een kwestie van niet alles van te voren weten. Of beter heet het gebruik van de rede…

Onderschatting ongepast, het is als denken dat filosofie bedoeld is om met mooie woordjes Sofie in je bed proberen te krijgen, in werkelijkheid is het sterven in haar armen. De rede zal dan nog maar weinig betekenis hebben, zelfs al is het een handig hulpmiddel om tot dat extatische orgelpunt te komen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Onderschatting ongepast, het is als denken dat filosofie bedoeld is om met mooie woordjes Sofie in je bed proberen te krijgen, in werkelijkheid is het sterven in haar armen. De rede zal dan nog maar weinig betekenis hebben, zelfs al is het een handig hulpmiddel om tot dat extatische orgelpunt te komen. 

het blijft de waarheid...

vraag is wat ik wil, een subjectieve of objectieve waarheid

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel2:

het blijft de waarheid...vraag is wat ik wil, een subjectieve of objectieve waarheid

Het duister komt niet zonder de optie om ze te verhelderen, anders zou waarheidsvinding compleet absurd worden. 

51 minuten geleden zei Noel2:

Of beter heet het gebruik van de rede.

Ben je vertrouwd met een aantal universele wetmatigheden die onderliggend werkzaam zouden zijn? Ik dacht een zevental, varieert nogal eens. 

55 minuten geleden zei Noel2:

Dat is zeker een kwestie van niet alles van te voren weten.

Hierin schuilt iets bijzonders, niet iedereen ziet die olifant die je de stuipen op het lijf kan jagen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:

Het duister komt niet zonder de optie om ze te verhelderen, anders zou waarheidsvinding compleet absurd worden. 

Ben je vertrouwd met een aantal universele wetmatigheden die onderliggend werkzaam zouden zijn? Ik dacht een zevental, varieert nogal eens. 

zoals ik het nu zie is er redelijk veel absurd, maar dat is dan ook weer blijven hangen in oordeel

ik weet op dit moment nauwelijks iets

ik ga een masterclass intuitief pianospelen volgen om 11:00, extatisch inderdaad

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

zoals ik het nu zie is er redelijk veel absurd, maar dat is dan ook weer blijven hangen in oordeel

ik weet op dit moment nauwelijks iets

ik ga een masterclass intuitief pianospelen volgen om 11:00, extatisch inderdaad

Middels abstractie kunnen we ons ontdoen van veel irrelevanties, zodat je door veel minder te weten veel meer kan weten. Iets verderop in de gedeelde internetruimte krijg je dan het antwoord op die vermeende absurditeit, fundamentele kennis zegt namelijk niets over de toepassing, simpel. Absurd hoeft geen oordeel te zijn, het is een legitieme term om een toestand te beschrijven die minder doordacht lijkt. Als alternatief kunnen we veel neologismen bedenken die de helderheid van de nuchtere analyse verbloemen, wellicht omdat ze net iets te pijnlijk wordt om zomaar te verteren of redelijk verwerkt te krijgen, maar toch waar.  

21 minuten geleden zei Noel2:

Zoals ik het nu zie is er redelijk veel absurd, maar dat is dan ook weer blijven hangen in oordeel.

Het absurdisme is een filosofische stroming waarin wordt gesteld dat het leven in essentie geen betekenis heeft, het onmogelijk is rationeel te verklaren waarom er leven is en dat iedere poging om de essentie van het heelal te ontrafelen gedoemd is te mislukken.

bron wiki

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Noel2:

Ik weet op dit moment nauwelijks iets

Duizend losse flodders bij elkaar is niet meer dan het vervelende geouwehoer van ontheemde zielen die minderwaardig zijn aan dit leven, spontaan bekrachtigt wanneer ze daar structuur in trachten te brengen en denken dat het op die manier wel makkelijker zal worden om er met hoopvolle intenties ggz-experten over te interpelleren, sterkte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei TTC:

 

7 uur geleden zei TTC:

Duizend losse flodders bij elkaar is niet meer dan het vervelende geouwehoer van ontheemde zielen die minderwaardig zijn aan dit leven, spontaan bekrachtigt wanneer ze daar structuur in trachten te brengen en denken dat het op die manier wel makkelijker zal worden om er met hoopvolle intenties ggz-experten over te interpelleren, sterkte.

 

Ik trek me dit aan. Het is moeilijk te verteren. Naast zeuren zijn die mensen toch ook nog anders actief? 

Minderwaardig zijn aan dit leven is voor mij een pre. En ontheemde zielen, zijn zielen met inzicht.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei TTC:

Middels abstractie kunnen we ons ontdoen van veel irrelevanties, zodat je door veel minder te weten veel meer kan weten. Iets verderop in de gedeelde internetruimte krijg je dan het antwoord op die vermeende absurditeit, fundamentele kennis zegt namelijk niets over de toepassing, simpel. Absurd hoeft geen oordeel te zijn, het is een legitieme term om een toestand te beschrijven die minder doordacht lijkt. Als alternatief kunnen we veel neologismen bedenken die de helderheid van de nuchtere analyse verbloemen, wellicht omdat ze net iets te pijnlijk wordt om zomaar te verteren of redelijk verwerkt te krijgen, maar toch waar.  

Vrij van zorgen lijkt nog wel haalbaar, misschien heet dat onverschillig worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Het absurdisme is een filosofische stroming waarin wordt gesteld dat het leven in essentie geen betekenis heeft, het onmogelijk is rationeel te verklaren waarom er leven is en dat iedere poging om de essentie van het heelal te ontrafelen gedoemd is te mislukken.

bron wiki

Klinkt alsnog heel logisch, als standpunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Ik trek me dit aan. Het is moeilijk te verteren. Naast zeuren zijn die mensen toch ook nog anders actief? Minderwaardig zijn aan dit leven is voor mij een pre. En ontheemde zielen, zijn zielen met inzicht.

Strijd is de vader der dingen, dixit Heraclitus.

1 uur geleden zei Noel2:

Vrij van zorgen lijkt nog wel haalbaar, misschien heet dat onverschillig worden.

Misschien dat onthechting of vrijheid leidt tot meer empathische betrokkenheid, de expressie van het innerlijke kind gedreven door liefde en ethiek? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Noel2:

Klinkt alsnog heel logisch, als standpunt.

In de filosofie staat horror vacui voor de onzekerheid van de mens, die niet kan leven met twijfel en onzekerheden en niet beantwoorde vragen. Volgens deze redenering probeert de mens op elke vraag een passend antwoord te vinden en voor alles een verklaring te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Strijd is de vader der dingen, dixit Heraclitus.

Als twee honden vechten om een been, dan zaag je het been toch doormidden?

1 uur geleden zei TTC:

Misschien dat onthechting of vrijheid leidt tot meer empathische betrokkenheid, de expressie van het innerlijke kind gedreven door liefde en ethiek? 

Bij mij zeer waarschijnlijk niet

47 minuten geleden zei TTC:

In de filosofie staat horror vacui voor de onzekerheid van de mens, die niet kan leven met twijfel en onzekerheden en niet beantwoorde vragen. Volgens deze redenering probeert de mens op elke vraag een passend antwoord te vinden en voor alles een verklaring te zoeken.

zoals wat is de oorzaak van kwantumfluctuaties…

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Noel2:

Als twee honden vechten om een been, dan zaag je het been toch doormidden?

Beetje als de dyade die getallen baart, iets later verdampen ze omdat de prijzen alsmaar stijgen. 

1 uur geleden zei Noel2:

zoals wat is de oorzaak van kwantumfluctuaties…

Meestal eens hard roepen, geen garantie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid