Spring naar bijdragen

Waarom kwam Jezus op aarde ?


Aanbevolen berichten

 

Mijn gedachten over het doel en de missie van Jezus zijn zeer positief.  Hij werd als de minste misdadiger veroordeeld terwijl ik hem alleen maar zie rondreizen om mensen te helpen, mooie boodschappen rondstrooien en oproepen tot Naastenliefde. Hij heeft zelfs zichzelf geofferd om de mensheid te verlossen van hun zondige erfschuld. 

Je zou denken dat iedereen dan hoezeee en dankjewel roept en fijn verlost het leven leeft. 

Maar nee, het lijkt wel alsof veel christenen nog steeds die erfenis op hun schouders voelen drukken. Dat begrijp ik dan niet, want dan lijkt het wel alsof dat offer voor niks is geweest. 

Dus vraag ik me af hoe dat dan zit ? 

 

Als ik dan dit soort teksten lees... 

12 uur geleden zei sandingisaskill:

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn. Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig. (Mat.10:34-38, SV)

 

... dan denk ik.. sja  "Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard"  , dat is totaal tegenstrijdig met hoe ik Jezus zie en wat ik uit de leringen denk te begrijpen. 

Dus hoe lezen jullie dat dan.. als een oproep tot geweld ? 

Als een aansporing om ruzie met je familie te hebben, zelfs vijanden te zijn? 

Als ik "ik ben gekomen om"  lees krijg ik een beeld dat hij is gekomen om familieleden tegen mekaar op te zetten en dat er in christelijke gezinnen daardoor chronisch tweedracht is. 

En eerlijk gezegd... als dat zo is, vind ik het eerder een reden om geen christen te zijn, want ik ben stapeldol op mijn familie en dat wil ik graag zo houden. 

 

Ik vind het een vreemde tekst, waarvan ik me eigenlijk afvraag... of het wel zo bedoeld is. Misschien is het wel helemaal verkeerd begrepen of verkeerd vertaald. 

Dus denken jullie dat Jezus daarom gekomen is? En zo niet..hoe plaatsen jullie die tekst ?  

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Petra.:

Als ik "ik ben gekomen om"  lees krijg ik een beeld dat hij is gekomen om familieleden tegen mekaar op te zetten en dat er in christelijke gezinnen daardoor chronisch tweedracht is. 

Dat is ook precies wat er staat.

 

55 minuten geleden zei Petra.:

Ik vind het een vreemde tekst, waarvan ik me eigenlijk afvraag... of het wel zo bedoeld is. Misschien is het wel helemaal verkeerd begrepen of verkeerd vertaald. 

Het is niet de enige tekst. Er zijn er meer:

(Lukas 14:26) Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

(Mattheus 19:29) En zo wie zal verlaten hebben, huizen, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijns Naams wil, die zal honderdvoud ontvangen, en het eeuwige leven beërven.

(Lukas 22:36) Hij zeide dan tot hen: Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard.

(Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.

 

55 minuten geleden zei Petra.:

En zo niet..hoe plaatsen jullie die tekst ?  

Geen los staande tekst, maar teksten, het zijn er veel meer en die zijn zo expliciet, dat er geen sprake kan zijn van verkeerd begrepen. Ook is het niet verkeerd vertaald. In de 21e eeuw wordt door christenen vaak het beeld geschapen van een pacifistische prediker. Dat beeld kun je alleen maar hebben als je veel passages over hem bewust negeert. Als je alles in ogenschouw neemt kan het enige beeld zijn : iemand die het geweld niet schuwt en die soms heel tegenstrijdige dingen zei. Een hele vreemde is in dat verband  (Johannes 5:31) Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

 

Mijn gedachten over het doel en de missie van Jezus zijn zeer positief.  Hij werd als de minste misdadiger veroordeeld terwijl ik hem alleen maar zie rondreizen om mensen te helpen, mooie boodschappen rondstrooien en oproepen tot Naastenliefde. Hij heeft zelfs zichzelf geofferd om de mensheid te verlossen van hun zondige erfschuld. 

Je zou denken dat iedereen dan hoezeee en dankjewel roept en fijn verlost het leven leeft. 

Maar nee, het lijkt wel alsof veel christenen nog steeds die erfenis op hun schouders voelen drukken. Dat begrijp ik dan niet, want dan lijkt het wel alsof dat offer voor niks is geweest. 

Dus vraag ik me af hoe dat dan zit ? 

 

Als ik dan dit soort teksten lees... 

 

... dan denk ik.. sja  "Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard"  , dat is totaal tegenstrijdig met hoe ik Jezus zie en wat ik uit de leringen denk te begrijpen. 

Dus hoe lezen jullie dat dan.. als een oproep tot geweld ? 

Als een aansporing om ruzie met je familie te hebben, zelfs vijanden te zijn? 

Als ik "ik ben gekomen om"  lees krijg ik een beeld dat hij is gekomen om familieleden tegen mekaar op te zetten en dat er in christelijke gezinnen daardoor chronisch tweedracht is. 

En eerlijk gezegd... als dat zo is, vind ik het eerder een reden om geen christen te zijn, want ik ben stapeldol op mijn familie en dat wil ik graag zo houden. 

 

Ik vind het een vreemde tekst, waarvan ik me eigenlijk afvraag... of het wel zo bedoeld is. Misschien is het wel helemaal verkeerd begrepen of verkeerd vertaald. 

Dus denken jullie dat Jezus daarom gekomen is? En zo niet..hoe plaatsen jullie die tekst ?  

Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen. (Rom.12:18,SV)

Paulus schrijft er expliciet bij:

Indien het mogelijk is, zoveel in u is

Hij weet heel goed dat ondanks zijn goede bedoelingen aangaande het brengen van het evangelie, er maar weinig vredelievende heidenen en joden zijn. Hoewel hij zijn best deed om fatsoenlijk om te gaan met deze mensen en ze vrede -oftewel de waarheid- probeerde te brengen, kreeg hij een hoop bagger van hen over hem heen. Dat zwaard waar Jezus het over heeft is geen letterlijk zwaard, maar een geestelijke.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Als een aansporing om ruzie met je familie te hebben, zelfs vijanden te zijn? 

Om Christen te worden moet je breken met heidense dingen en gewoonten. Sommige mensen vinden dat eng of ze hebben mensenvrees. Maar toch verlangt Jezus dat je breekt met gewoonten die niet christelijk zijn, zoals verjaardagen vieren, kerst, pasen etc. Dat zal best wel eens spanningen geven met de familie. Jezus roept niet op tot ruzie of haat maar juist naar vrede, maar soms geeft het conflicten. Je moet je familie dan soms ‘haten’. Het woord ‘haten’ in deze betekenis betekent ‘minder liefhebben’. Je moet dus voor Christus kiezen en niet je familie. Door je goede gedrag kan je wellicht alsnog je familie winnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

 

Mijn gedachten over het doel en de missie van Jezus zijn zeer positief.  Hij werd als de minste misdadiger veroordeeld terwijl ik hem alleen maar zie rondreizen om mensen te helpen, mooie boodschappen rondstrooien en oproepen tot Naastenliefde. Hij heeft zelfs zichzelf geofferd om de mensheid te verlossen van hun zondige erfschuld. 

Je zou denken dat iedereen dan hoezeee en dankjewel roept en fijn verlost het leven leeft. 

Maar nee, het lijkt wel alsof veel christenen nog steeds die erfenis op hun schouders voelen drukken. Dat begrijp ik dan niet, want dan lijkt het wel alsof dat offer voor niks is geweest. 

Dus vraag ik me af hoe dat dan zit ? 

 

Als ik dan dit soort teksten lees... 

 

... dan denk ik.. sja  "Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard"  , dat is totaal tegenstrijdig met hoe ik Jezus zie en wat ik uit de leringen denk te begrijpen. 

Dus hoe lezen jullie dat dan.. als een oproep tot geweld ? 

Als een aansporing om ruzie met je familie te hebben, zelfs vijanden te zijn? 

Als ik "ik ben gekomen om"  lees krijg ik een beeld dat hij is gekomen om familieleden tegen mekaar op te zetten en dat er in christelijke gezinnen daardoor chronisch tweedracht is. 

En eerlijk gezegd... als dat zo is, vind ik het eerder een reden om geen christen te zijn, want ik ben stapeldol op mijn familie en dat wil ik graag zo houden. 

 

Ik vind het een vreemde tekst, waarvan ik me eigenlijk afvraag... of het wel zo bedoeld is. Misschien is het wel helemaal verkeerd begrepen of verkeerd vertaald. 

Dus denken jullie dat Jezus daarom gekomen is? En zo niet..hoe plaatsen jullie die tekst ?  

 

 

 

 

 

 

Hoi Petra,

 

Dat is een bizarre tekst hè.  Jezus is niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard!  Om ergens anders weer radicaal om te draaien en te zeggen dat wie met het zwaard regeert door het zwaard zal vergaan.  En dan moet je ook nog eens je vader, moeder en iedereen die je lief heeft verlaten en Mij liefhebben boven iedereen die je kent!   Ga dat maar eens aan man en kinderen vertellen....

Toch heeft de tekst een diepgaande inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zwaard moet je zien als een onenigheid. Geen letterlijk zwaard. Maar soms ook een letterlijk zwaard. Zeker in die tijd was het nogal wat om Christen te worden. De meerderheid van de Joden veroordeelden het Christendom. Dus als je de Joodse tradities niet meer deed had je wel wat uit te leggen. De Farizeeën en Sadduceeën waren niet vies van een letterlijk zwaard, zo is gebleken. Christenen werden letterlijk vervolgd o.a. door Saulus, die later Paulus werd genoemd. Dus dan bracht het het letterlijke zwaard. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sandingisaskill:

Dat zwaard waar Jezus het over heeft is geen letterlijk zwaard, maar een geestelijke.

Dus hier:

 

10 uur geleden zei Dat beloof ik:

(Lukas 22:36) Hij zeide dan tot hen: Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard.

heb je wel in de gaten dat de standaard reactie die je  hier geeft, niet kan bij deze zin?  

5 uur geleden zei sjako:

Om Christen te worden moet je breken met heidense dingen en gewoonten. Sommige mensen vinden dat eng of ze hebben mensenvrees. Maar toch verlangt Jezus dat je breekt met gewoonten die niet christelijk zijn, zoals verjaardagen vieren, kerst, pasen etc. Dat zal best wel eens spanningen geven met de familie. Jezus roept niet op tot ruzie of haat maar juist naar vrede, maar soms geeft het conflicten. Je moet je familie dan soms ‘haten’. Het woord ‘haten’ in deze betekenis betekent ‘minder liefhebben’. Je moet dus voor Christus kiezen en niet je familie. Door je goede gedrag kan je wellicht alsnog je familie winnen.

Dat is niet wat er staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Petra.:

Mijn gedachten over het doel en de missie van Jezus zijn zeer positief.  Hij werd als de minste misdadiger veroordeeld terwijl ik hem alleen maar zie rondreizen om mensen te helpen, mooie boodschappen rondstrooien en oproepen tot Naastenliefde. Hij heeft zelfs zichzelf geofferd om de mensheid te verlossen van hun zondige erfschuld. 

Je zou denken dat iedereen dan hoezeee en dankjewel roept en fijn verlost het leven leeft.

Dat gebeurt inderdaad volop. Het christendom is een vreugdevolle godsdienst, dat wereldwijd uitbundig gevierd wordt. De meer calvinistische soberheid en soms ook somberheid is een redelijke uitzondering daarop, doch in Nederland meer gemeengoed geworden.

Citaat

Maar nee, het lijkt wel alsof veel christenen nog steeds die erfenis op hun schouders voelen drukken. Dat begrijp ik dan niet, want dan lijkt het wel alsof dat offer voor niks is geweest. 

Dus vraag ik me af hoe dat dan zit ? 

'Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en elke dag opnieuw zijn kruis op te nemen.'
-Lucas 9,23; WV75

De weg met Christus is een smal pad, waardoor we vaak struikelen en weer opgericht moeten worden. En hoe heiliger we leven, hoe feller de aanvallen het kwaad en hoe zwaarder de beproevingen. Want de genezing is nog niet voltooid. Ze is begonnen met het Offer, zet zich voort in het christelijk leven, wordt afgerond met de dood (en eventueel het vagevuur erna) en definitief voltooid met de wederkomst, als ook het lichaam geheel verlost wordt van dood en zonde.
Daarom is het niet altijd eenvoudig om christen te zijn en kan een ernstige zonde juist daardoor diepe berouw schuldgevoelens geven, omdat je zeg maar God niet wil beledigen. Maar als je ze oprecht belijdt aan God (in de biecht), dan geeft Hij je weer een grote vrede en vreugde, omdat je dan vergeven wordt en opnieuw mag beginnen.

Citaat

Als ik dan dit soort teksten lees... 

... dan denk ik.. sja  "Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard"  , dat is totaal tegenstrijdig met hoe ik Jezus zie en wat ik uit de leringen denk te begrijpen. 

Dus hoe lezen jullie dat dan.. als een oproep tot geweld ? 

Als een aansporing om ruzie met je familie te hebben, zelfs vijanden te zijn?

Als ik "ik ben gekomen om"  lees krijg ik een beeld dat hij is gekomen om familieleden tegen mekaar op te zetten en dat er in christelijke gezinnen daardoor chronisch tweedracht is. 

En eerlijk gezegd... als dat zo is, vind ik het eerder een reden om geen christen te zijn, want ik ben stapeldol op mijn familie en dat wil ik graag zo houden.

Ook als niet-christen kan het gebeuren dat je een leefwijze aanhangt die binnen je familie geen ingang vindt. Dat kan dan tot conflicten leiden als zij je niet begrijpen en er ook zo weinig mogelijk rekening mee willen houden.
Een veganist kan het bijvoorbeeld erg moeilijk hebben in een familie vol fervente vleeseters. Maar toch zal zij haar veganisme niet snel opgeven, ook niet als daardoor ruzies ontstaan en ook niet als zij daardoor misschien niet zonder meer kan aanschuiven bij de familiebarbecue.

Voor een christen is het niet anders. In een wereld van niet-christenen, waar de eerste volgelingen zich onvermijdelijk in bevonden, kan bekering tot het christendom conflicten opleveren binnen een niet-christelijke familie. De christen wordt dan geacht Christus boven alles te stellen. Het Hebreeuwse woord voor 'haten' dat in de Schrift gebruikt wordt, betekent dan ook meer 'op de tweede plaats stellen'.
Je familie echt haten mag nooit, want dat is in strijd met het gebod je ouders te eren. Maar als je helaas moet kiezen tussen je natuurlijke familie en je bovennatuurlijke Familie in Christus, dan moet je keuze bij het tweede liggen.
In een goede kerk vindt je daar ook daadwerkelijk een liefdevolle, zorgzame gemeenschap, waar men als broeders en zusters voor elkaar is en de pastoor of dominee als een echte vader ze daarin helpt en begeleidt.

Citaat

Ik vind het een vreemde tekst, waarvan ik me eigenlijk afvraag... of het wel zo bedoeld is. Misschien is het wel helemaal verkeerd begrepen of verkeerd vertaald. 

Dus denken jullie dat Jezus daarom gekomen is? En zo niet..hoe plaatsen jullie die tekst ?

Christus is gekomen om de bovennatuurlijke Familie, verwekt door het doopsel krachtens het Offer, te herstellen en uiteindelijk weer volmaakt te verenigen met de natuurlijke familie. In normale omstandigheden zullen beide families elkaar niet bijten, omdat ze beiden immers van God komen en voor de zondeval daadwerkelijk een onlosmakelijk geheel vormden (je geboorte was als het ware meteen ook je doopsel).
Maar vanwege de zonde en onze gebrokenheid, ontstaan soms wel degelijk conflicten tussen beide families, op zowel kleine als zeer grote schaal. Als christen moet je dan soms pijnlijke keuzes maken en de vervelende gevolgen daarvan blijmoedig als je kruis opnemen en dragen, samen met en in gehoorzaamheid aan Christus.
De vrede die Christus ons brengt is dus een andere vrede dan die van de wereld, want Christus' vrede bestaat uit de volmaakte vereniging met Hem, waardoor dood en zonde geen schijn van kans meer hebben en niets ons meer van zijn liefde kan scheiden.
Christus' vrede wil het kwaad bestrijden door haar te onderwerpen aan het Kruis, dat het leven schenkt aan allen die hun toevlucht daar zoeken en dat alle lijden geneest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

heb je wel in de gaten dat de standaard reactie die je  hier geeft, niet kan bij deze zin?  

Dat had een veel diepere reden. Hierbij een stuk uit een Wachttoren hierover. 
 

Dan herinnert Jezus zijn apostelen aan de dag dat hij ze eropuit stuurde om te gaan prediken in Galilea, zonder geldbuidel of voedselzak (Mattheüs 10:5, 9, 10). Hij vraagt: ‘Zijn jullie toen iets tekortgekomen?’ ‘Nee’, zeggen ze. Maar hoe zal het gaan in de tijd die voor ze ligt? Jezus geeft ze de volgende instructies: ‘Als je een geldbuidel en een voedselzak hebt, moet je die nu wel meenemen. En als je geen zwaard hebt, moet je je bovenkleed verkopen en er een aanschaffen. Ik zeg jullie dat in mij volbracht moet worden wat geschreven staat, namelijk: “Hij werd tot de wettelozen gerekend.” Want deze woorden gaan nu in mij in vervulling’ (Lukas 22:35-37).

Jezus verwijst hier naar het moment dat hij naast misdadigers aan een paal zal worden gehangen. Daarna zullen zijn volgelingen te maken krijgen met zware vervolging. De apostelen denken dat ze er klaar voor zijn en zeggen: ‘Kijk Heer, hier zijn twee zwaarden.’ Jezus antwoordt: ‘Dat is genoeg’ (Lukas 22:38). Dat ze twee zwaarden bij zich hebben, zal hem niet veel later de gelegenheid bieden ze een andere belangrijke les te leren.

Je moet nooit een tekst uit zijn context halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei sjako:

Om Christen te worden moet je breken met heidense dingen en gewoonten. Sommige mensen vinden dat eng of ze hebben mensenvrees. Maar toch verlangt Jezus dat je breekt met gewoonten die niet christelijk zijn, zoals verjaardagen vieren, kerst, pasen etc. Dat zal best wel eens spanningen geven met de familie. Jezus roept niet op tot ruzie of haat maar juist naar vrede, maar soms geeft het conflicten. Je moet je familie dan soms ‘haten’. Het woord ‘haten’ in deze betekenis betekent ‘minder liefhebben’. Je moet dus voor Christus kiezen en niet je familie. Door je goede gedrag kan je wellicht alsnog je familie winnen.

Hi Sjako. 

Maar dat is toch omdat jij JG bent. Naar wat ik ervan snap heb je daarom toch ook andere geschriften bij de bijbel. Ik neem aan dat daar dan in staat dat verjaardagen vieren, kerst, pasen e.d. niet mogen, want andere christenen doen dat toch wel. Volgens mij is de RK juist hartstikke vierderig met heel veel 'theater' en toeters en bellen. (Dat vond ik nou juist het leuke aan de RK). 

Nou las ik idd. haten als letterlijk haten, dus ehhhhh... als ik je goed begrijp gaat het niet echt om haten maar om voor Christus kiezen, en die keuze boven bv.  je ouders stellen. 

Nou weet ik niet of jij kinderen hebt of ouders/familieleden die ook christelijk zijn. Waren/zijn jouw ouders ook JG? Is iedereen in jouw familie JG of zijn er ook andere smaken ?

Waar ik benieuwd naar ben is hoe jullie dat dan als familie met elkaar oplossen. Ik kan me zo voorstellen dat jij bv. geen verjaardagen viert maar je broer/zus of één van je kinderen bv wel en dat jij daar dan niet aan mee doet, maar jullie dan een dagje later zomaar gezellig een koppie koffie drinken ofzo. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Hopper:

Hoi Petra,

 

Dat is een bizarre tekst hè.  Jezus is niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard!  Om ergens anders weer radicaal om te draaien en te zeggen dat wie met het zwaard regeert door het zwaard zal vergaan.  En dan moet je ook nog eens je vader, moeder en iedereen die je lief heeft verlaten en Mij liefhebben boven iedereen die je kent!   Ga dat maar eens aan man en kinderen vertellen....

Toch heeft de tekst een diepgaande inhoud.

Hi Hopper, 

Krijg nou wat..idd. wie met het zwaard regeert..  

Maar ook stond er in die tekst die ik in de start citeerde  "En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn". Terwijl zijn uitspraak  -Heb je vijanden lief- volgens mij de meest bekende is. 

Daarom denk ik dat die 'haat' teksten verkeerd gelezen of vertaald of opgeschreven zijn. Ik weet niet wat ermee aan de hand is, maar ergens klopt er iets niet. Je gaat niet -eer je moeder en vader- in de tien geboden zetten maar later zeggen dat je ze moet haten. 

"Mij liefhebben boven iedereen" is niet wat er staat, het gaat juist over naastenliefde.  Daar had ik hier al op gereageerd.  

 

Wat lees jij voor diepgaande inhoud in de tekst van de topicstart ? 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Robert Frans:

Ook als niet-christen kan het gebeuren dat je een leefwijze aanhangt die binnen je familie geen ingang vindt. Dat kan dan tot conflicten leiden als zij je niet begrijpen en er ook zo weinig mogelijk rekening mee willen houden.
Een veganist kan het bijvoorbeeld erg moeilijk hebben in een familie vol fervente vleeseters. Maar toch zal zij haar veganisme niet snel opgeven, ook niet als daardoor ruzies ontstaan en ook niet als zij daardoor misschien niet zonder meer kan aanschuiven bij de familiebarbecue.

Hi RF. 

Ja dat klopt. Ik heb ook een dochter die de hele familie tuitjedol maakt met haar ge-vega,😄 helemaal de familie van mijn mans kant zijn allemaal flinke vleeseters. Maar dat gaat niet om ruzie maar meer dat ze niet zo goed weten wat ze voor haar op tafel kunnen zetten bij de familie bbq. Volgens mij werkt de gulden regel heel prima; laat de vega eter vega eten en de vlees eter vlees. Iedereen happy. Pas als je aan mekaar gaat duwen en trekken komt er een conflict. 

 

Citaat

Voor een christen is het niet anders. In een wereld van niet-christenen, waar de eerste volgelingen zich onvermijdelijk in bevonden, kan bekering tot het christendom conflicten opleveren binnen een niet-christelijke familie. De christen wordt dan geacht Christus boven alles te stellen. Het Hebreeuwse woord voor 'haten' dat in de Schrift gebruikt wordt, betekent dan ook meer 'op de tweede plaats stellen'.
Je familie echt haten mag nooit, want dat is in strijd met het gebod je ouders te eren. Maar als je helaas moet kiezen tussen je natuurlijke familie en je bovennatuurlijke Familie in Christus, dan moet je keuze bij het tweede liggen.
In een goede kerk vindt je daar ook daadwerkelijk een liefdevolle, zorgzame gemeenschap, waar men als broeders en zusters voor elkaar is en de pastoor of dominee als een echte vader ze daarin helpt en begeleidt.

 

Dat 'haten' las ik net al bij Sjako, dat je dat anders kan opvatten. Maar idd. dacht ik ook al aan het -eer je ouders- gebod, dus vind het dan niet logisch als er later wordt opgeroepen om dat niet te doen. 

Ik zie nergens staan dat je moet kiezen en Jezus boven je familie stellen. Integendeel: 

Mattheus 22

37  Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39  Het tweede is daaraan gelijk:  heb uw naaste lief als uzelf. 40  Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

 

Wat ik het meest merkwaardig vond was dit zinnetje: 

"Ik ben niet gekomen om vrede te brengen" 

Dat klinkt alsof vrede brengen helemaal niet het doel van zijn komst was. Dat is totaal tegenstrijdig aan wat volgens mij nou juist wel zijn doel was. Vandaar dat ik denk dat er iets niet aan klopt. 

 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

 

6 uur geleden zei sjako:

Je moet nooit een tekst uit zijn context halen.

Inderdaad.
Christenen vergeten nogal eens dat het verhaal van Jezus speelt terwijl Israël door de Romeinen was bezet. Dat was de context.
In die tijd wordt de mensen dan voorgehouden: één leider, neem je zwaard op, ik kom verlossing en vrede brengen, jullie gaan nog mee maken dat ik na mijn dood weer terug kom.
Die boodschap was in die omstandigheden heel erg duidelijk en het kwam in niemand op om te zeggen 'ja, maar hij bedoelt een geestelijk zwaard'. Want iedereen snapte dat dit niet wde bedoeling was.
Bedenk dan ook nog eens dat evangeliën zo ongeveer werden geschreven tijdens de Joodse Opstand (66-70).
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Maar dat is toch omdat jij JG bent. Naar wat ik ervan snap heb je daarom toch ook andere geschriften bij de bijbel. Ik neem aan dat daar dan in staat dat verjaardagen vieren, kerst, pasen e.d. niet mogen, want andere christenen doen dat toch wel.

Petra, het zou je misschien aan het denken moeten zetten. Als Christen ben je niet meer zoals de wereld. En dat wordt moeilijk geaccepteerd. Las in het AD dat een pinkstergemeente een predikingswerk ging ondernemen in Rotterdam. Uit alle hoeken en gaten uit de wereld kwamen ze naar Rotterdam toe. Als je ziet wat voor bagger die mensen over zich kregen op Facebook…. De acceptatie van Christenen wordt steeds minder. Ze zien het als opdringerig, mensen die in sprookjes geloven. En diezelfde reacties kan je ook vanuit je familie krijgen. De meeste kerken zijn verwaterd. Je ziet bijna geen verschil. Dus dan zie je die tegenstand minder.

6 uur geleden zei Petra.:

Nou las ik idd. haten als letterlijk haten, dus ehhhhh... als ik je goed begrijp gaat het niet echt om haten maar om voor Christus kiezen, en die keuze boven bv.  je ouders stellen. 

Precies, dus als je ouders tegen je gaan mopperen dat je niet op hun verjaardag komt, dan leg je netjes uit waarom niet, maar je houdt je aan Gods geboden boven die van je ouders.

6 uur geleden zei Petra.:

Nou weet ik niet of jij kinderen hebt of ouders/familieleden die ook christelijk zijn. Waren/zijn jouw ouders ook JG? Is iedereen in jouw familie JG of zijn er ook andere smaken ?

Nee, ik heb er zelf voor gekozen omdat ik bezie als de Waarheid. M’n ooms en tantes komen vooral uit gereformeerde hoek. Mn oma en opa ook, maar die zijn al overleden. M’n  stiefmoeder gaat voor de gezelligheid naar een kerkje in haar vorige dorp.

6 uur geleden zei Petra.:

Waar ik benieuwd naar ben is hoe jullie dat dan als familie met elkaar oplossen. Ik kan me zo voorstellen dat jij bv. geen verjaardagen viert maar je broer/zus of één van je kinderen bv wel en dat jij daar dan niet aan mee doet, maar jullie dan een dagje later zomaar gezellig een koppie koffie drinken ofzo. 

Na zoveel jaar speelt het nauwelijks nog een rol. Je gaat op onverwachts eens een keertje met hun eten of je neemt eens een boek of een bloemetje zomaar mee. Is trouwens een veel grotere verrassing. En ze zien dat je een beter mens wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Hi Hopper, 

Krijg nou wat..idd. wie met het zwaard regeert..  

Maar ook stond er in die tekst die ik in de start citeerde  "En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn". Terwijl zijn uitspraak  -Heb je vijanden lief- volgens mij de meest bekende is. 

Daarom denk ik dat die 'haat' teksten verkeerd gelezen of vertaald of opgeschreven zijn. Ik weet niet wat ermee aan de hand is, maar ergens klopt er iets niet. Je gaat niet -eer je moeder en vader- in de tien geboden zetten maar later zeggen dat je ze moet haten. 

"Mij liefhebben boven iedereen" is niet wat er staat, het gaat juist over naastenliefde.  Daar had ik hier al op gereageerd.  

 

Wat lees jij voor diepgaande inhoud in de tekst van de topicstart ? 

 

Ik denk niet dat Jezus in tegenspraak spreekt, maar dat hij 'de weg' bespreekt.   Er staat dat hij de mens tweedrachtig wil maken tegen zijn familie (en breidt dat maar rustig uit tot iedereen die je kent).  Alleen in tweedracht (afscheiden van alles wat je lief is) kan de innerlijke 'verenkeling' plaats vinden.  Dat is de diepgang die ik er in lees.  Alleen in deze 'verenkeling' kan Waarheid haar intrede doen in de mens.   Maar daar kun je alleen over spreken als die Waarheid haar intrede reeds heeft gedaan.  Jezus had kennis van 'de weg naar binnen' en roept de volgelingen op om hem te volgen.

 

In sommige vertalingen staat dat je ze Je familie) moet haten, maar dat is m.i. een kwestie van een slechte vertaling.  Soms zijn die bijbel vertalers letterknechten die kibbelen over woordjes en daarmee het gevoel verliezen.

Deze tekst is een vorm van contemplatie.  Contemplatie is letterlijk vertaald: "het scheiden van iets uit zijn omgeving".  Dat 'iets' ben je zelf in deze bijbeltekst.  Sowieso is contemplatie voor een religieus (dat is wat anders dan gelovig) mens noodzakelijk.  Contemplatie is een 'hogere toon' in jezelf waarnemen wat intuïties en imaginaties schenkt aan de mens.  Of christelijk gezegd: je hoeft niet alles zelf te doen, Jezus helpt je.  Maar dan moet je je er wel voor openstellen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

Hi RF. Ja dat klopt. Ik heb ook een dochter die de hele familie tuitjedol maakt met haar ge-vega,😄 helemaal de familie van mijn mans kant zijn allemaal flinke vleeseters. Maar dat gaat niet om ruzie maar meer dat ze niet zo goed weten wat ze voor haar op tafel kunnen zetten bij de familie bbq. Volgens mij werkt de gulden regel heel prima; laat de vega eter vega eten en de vlees eter vlees. Iedereen happy. Pas als je aan mekaar gaat duwen en trekken komt er een conflict.

Een dergelijke gemoedelijke omgang is echter niet vanzelfsprekend in veel families. En stel je een omgeving voor waar men ronduit vijandig tegenover veganisme staat en je kunt je voorstellen dat je dochter het flink moeilijk zou hebben daardoor en als reactie mogelijk (alsnog) zou radicaliseren.
Maar dergelijke moeilijkheden mogen een christen niet in de weg staan om toch Christus te blijven volgen. Ze zal natuurlijk zo min mogelijk bijdragen aan de conflicten, maar ze zal daartoe nooit water bij de wijn doen.
Als men niet van Christus wil horen, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Maar als men rekenschap van haar vraagt, zal ze die wel onverdund geven, ongeacht de reacties daarop.

Citaat

Dat 'haten' las ik net al bij Sjako, dat je dat anders kan opvatten. Maar idd. dacht ik ook al aan het -eer je ouders- gebod, dus vind het dan niet logisch als er later wordt opgeroepen om dat niet te doen.

Ik zie nergens staan dat je moet kiezen en Jezus boven je familie stellen. Integendeel: 

Mattheus 22

37  Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39  Het tweede is daaraan gelijk:  heb uw naaste lief als uzelf. 40  Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

In de ideale situatie bijt de liefde voor God geenszins de liefde voor je naaste inderdaad. En al zou zelfs iemand je vijand zijn, dan nog behoor je die lief te hebben, ofwel het beste met haar voor te hebben en voor haar te bidden.
Maar je citeerde zelf ook al andere geboden die wel degelijk benadrukken dat de navolging van Christus soms kan betekenen dat je alles achter moet laten. Maar ook als je door je familie verstoten wordt omwille van Christus, mag je haar niet daadwerkelijk haten, moet de liefde voor haar je hart blijven leiden. De vijandschap mag nooit wederzijds zijn.

Soms betekent liefde dat je degene die je liefhebt moet loslaten.

Citaat

Wat ik het meest merkwaardig vond was dit zinnetje: 

"Ik ben niet gekomen om vrede te brengen" 

Dat klinkt alsof vrede brengen helemaal niet het doel van zijn komst was. Dat is totaal tegenstrijdig aan wat volgens mij nou juist wel zijn doel was. Vandaar dat ik denk dat er iets niet aan klopt. 

Jezus kwam om redding uit de zonde te brengen, om ons te genezen van het kwaad. Een genezing die tot op de dag van vandaag voortduurt. Vrede kan pas ontstaan als die genezing voltooid is. Tot die tijd zal de strijd tegen het kwaad blijven voortduren, zullen we ons geestelijk daartegen moeten wapenen (vgl. Efeziërs 6,11-18) en kan het dus gebeuren dat families, gemeenschappen of hele samenlevingen ons vervolgen, verstoten of zelfs vermoorden.
Inderdaad, Jezus kwam een zwaard brengen, Hij kwam als absolute, levengevende Bron van goedheid in een wereld die in duister gehuld is en daarom zijn goedheid niet kan verdragen. En zijn kinderen zullen daar elke dag tegen moeten strijden.
Maar het is geen zwaard van oorlog en geweld, van vernietiging en wreedheid. Het is het zwaard van oordeel en gerechtigheid, van redding en loutering. Het is het zwaard van Gods Woord:

Want het woord van God is levend en krachtig. Het is scherper dan een tweesnijdend zwaard en dringt door tot het raakpunt van ziel en geest, van gewrichten en merg. Het ontleedt de bedoelingen en gedachten van de mens.
Geen schepsel is voor Hem verborgen, alles ligt open en bloot voor zijn ogen. Aan Hem hebben wij rekenschap af te leggen.

Hebreeën 4,12-13

Als Jezus in het boek Openbaringen voor het eerst aan Johannes verschijnt, draagt Hij ook daadwerkelijk een tweesnijdend zwaard. Doch deze komt niet uit een schede, maar uit zijn mond (vgl. Openbaringen 1,16).

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Petra.:

 

 

Wat ik het meest merkwaardig vond was dit zinnetje: 

"Ik ben niet gekomen om vrede te brengen" 

Dat klinkt alsof vrede brengen helemaal niet het doel van zijn komst was. Dat is totaal tegenstrijdig aan wat volgens mij nou juist wel zijn doel was. Vandaar dat ik denk dat er iets niet aan klopt. 

 

 

 

Wie zijn kruisweg aflegt die ondergaat geen vrede, die wekt juist het lijden bij zichzelf op.  In algemene zin zegt Jezus daar dat hij alles behalve een vredesapostel is zoals wij dat opvatten.  Je onderwerpt je aan een smartelijk proces.    Voor innerlijke vrede moet je bij de Boeddha zijn.  Maar of je bij de Boeddha daarmee beter af bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Robert Frans:

Een dergelijke gemoedelijke omgang is echter niet vanzelfsprekend in veel families. En stel je een omgeving voor waar men ronduit vijandig tegenover veganisme staat en je kunt je voorstellen dat je dochter het flink moeilijk zou hebben daardoor en als reactie mogelijk (alsnog) zou radicaliseren.
Maar dergelijke moeilijkheden mogen een christen niet in de weg staan om toch Christus te blijven volgen. Ze zal natuurlijk zo min mogelijk bijdragen aan de conflicten, maar ze zal daartoe nooit water bij de wijn doen.
 

Ja, er zijn zat omgevingen die vijandig zijn. Ga maar 's als christen in een moslimland leven of omgekeerd. En beiden hebben het weer in een anti-theistische omgeving moeilijk. Ik kan me best voorstellen dat je voor jezelf geen water bij de wijn wilt doen. Dat is imo ook je goed recht. Dat zag ik ook in wat Sjako schreef in de omgang met zijn familie.  Als je je Waarheid hebt gevonden is het mooi als je daarnaar kunt leven. En als je familie daar anders over denkt, hoeven ook zij imo geen water bij hun eigen wijn te doen. 

Het wordt imo pas een conflict als je je met de wijn van een ander gaat bemoeien.  Als ouders verwachtingen van je hebben en dat maar niet kunnen loslaten, zoals trouwen en kindjes krijgen terwijl dat helemaal je wijn niet is. De vrouwen wiens roeping het is om op de kansel te springen snap ik ook heel goed; die willen ook geen water bij de wijn doen omdat ze Christus volgen. 

 

Citaat

Als men niet van Christus wil horen, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Maar als men rekenschap van haar vraagt, zal ze die wel onverdund geven, ongeacht de reacties daarop.

Ik sta nogal bekend om mijn voorkeur voor eerlijkheid en recht door zee gaan, dus ik waardeer onverdund rekenschap geven als dat wordt gevraagd. Met dien verstande dat imo rekenschap geven je eigen wijn voor jezelf betreft en niet de wijn van een ander.  (Volgens mij is dat het euvel waar het meestal mis gaat). 

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei sjako:
Op 17-7-2022 om 02:08 zei Petra.:

Maar dat is toch omdat jij JG bent. Naar wat ik ervan snap heb je daarom toch ook andere geschriften bij de bijbel. Ik neem aan dat daar dan in staat dat verjaardagen vieren, kerst, pasen e.d. niet mogen, want andere christenen doen dat toch wel.

Petra, het zou je misschien aan het denken moeten zetten. Als Christen ben je niet meer zoals de wereld. En dat wordt moeilijk geaccepteerd. Las in het AD dat een pinkstergemeente een predikingswerk ging ondernemen in Rotterdam. Uit alle hoeken en gaten uit de wereld kwamen ze naar Rotterdam toe. Als je ziet wat voor bagger die mensen over zich kregen op Facebook…. De acceptatie van Christenen wordt steeds minder. Ze zien het als opdringerig, mensen die in sprookjes geloven. En diezelfde reacties kan je ook vanuit je familie krijgen. De meeste kerken zijn verwaterd. Je ziet bijna geen verschil. Dus dan zie je die tegenstand minder

Je geeft geen antwoord op de vraag.  Het antwoord zou moeten zijn dat het inderdaad nergens staat dat Jezus verlangt dat je bewerkt met vieren van verjaardagen,  kerst of Pasen. Of met niet christelijke feesten. Het staat er domweg niet. 

22 uur geleden zei sjako:
Op 17-7-2022 om 02:08 zei Petra.:

Nou las ik idd. haten als letterlijk haten, dus ehhhhh... als ik je goed begrijp gaat het niet echt om haten maar om voor Christus kiezen, en die keuze boven bv.  je ouders stellen. 

Precies, dus als je ouders tegen je gaan mopperen dat je niet op hun verjaardag komt, dan leg je netjes uit waarom niet, maar je houdt je aan Gods geboden boven die van je ouders

Het enige gebod van God in dit verband is: eert uw vader en uw moeder.  Nergens staat: vier geen verjaardagen. 

22 uur geleden zei sjako:
Op 17-7-2022 om 02:08 zei Petra.:

Waar ik benieuwd naar ben is hoe jullie dat dan als familie met elkaar oplossen. Ik kan me zo voorstellen dat jij bv. geen verjaardagen viert maar je broer/zus of één van je kinderen bv wel en dat jij daar dan niet aan mee doet, maar jullie dan een dagje later zomaar gezellig een koppie koffie drinken ofzo. 

Na zoveel jaar speelt het nauwelijks nog een rol. Je gaat op onverwachts eens een keertje met hun eten of je neemt eens een boek of een bloemetje zomaar mee. Is trouwens een veel grotere verrassing. En ze zien dat je een beter mens wordt

Dit 'we vieren geen feesten' is in veel families de oorzaak van veel verdriet en drama. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid