Spring naar bijdragen

Groente en fruit kweken. Groente en fruit verwerken.


Aanbevolen berichten

Ben jij enthousiast hobbytuinder?   En wat doe jij om je oogst te bewaren, te vervroegen?  Gesprekken over het kweken van bloemen is natuurlijk ook okay.  Want als de maaltijd is gegeten dan is het uitzicht op een mooie vaas bloemen natuurlijk ook niet verkeerd.  Ook bereidingstips zijn welkom.  Kortom, hier kun je alles plaatsen over wat er groeit en bloeit en op tafel komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanochtend had ik een teleurstellende mededeling vanuit de tuin.  Een of meerder hazen had een einde gemaakt aan een paar koolplanten.

Anderzijds is het ook een verheugende mededeling, de hazen zullen blij zijn geweest met deze snack!

Verder kan ik nog mededelen dat de roof uit mijn tuin niet door de politie is onderzocht, ik beschuldig de hazen  zonder wettelijke gronden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

Vanochtend had ik een teleurstellende mededeling vanuit de tuin.  Een of meerder hazen had een einde gemaakt aan een paar koolplanten.

Anderzijds is het ook een verheugende mededeling, de hazen zullen blij zijn geweest met deze snack!

Verder kan ik nog mededelen dat de roof uit mijn tuin niet door de politie is onderzocht, ik beschuldig de hazen  zonder wettelijke gronden.

Opdat ze het haasje mogen wezen en als pepertje in de pan belanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Laat voedsel uw medicijn zijn.  Boek tip: let food be thy medicine.

Leuk die haas. Leer nu vallen plaatsen om deze te vangen en te spitten boven een kampvuur als,voorbeeld voor de andere hazen.

Ik gun ieder het zijne.  Had ik mijn koolplanten maar beter moeten beschermen.   Die haas eindigt toch wel in de pan, alleen niet in mijn pan.  Ik eet geen hazen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Ik gun ieder het zijne.  Had ik mijn koolplanten maar beter moeten beschermen.   Die haas eindigt toch wel in de pan, alleen niet in mijn pan.  Ik eet geen hazen.

De haas in inderdaad niet bestemd om als voedsel te dienen. Dan liever kool. Kun je lekkere soep van maken. Zag ik laatst in een grappige film van Louis de Funes. Voor die soep kwamen zelfs hooggeplaatste aliens naar de aarde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

De haas in inderdaad niet bestemd om als voedsel te dienen. Dan liever kool. Kun je lekkere soep van maken. Zag ik laatst in een grappige film van Louis de Funes. Voor die soep kwamen zelfs hooggeplaatste aliens naar de aarde. 

Koolsoep is oost Europees meen ik me te herinneren.  Misschien moet ik dat ook eens proberen.  Mijn vrouw maakte altijd soep van koolrabi, dat was lekker.  Maar op een gegeven moment verzin je toch weer andere dingen met kool.  Nu zo de zomer er aan komt is spitskool erg lekker om te eten wegens het frisse karakter er van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Vanochtend had ik een teleurstellende mededeling vanuit de tuin.  Een of meerder hazen had een einde gemaakt aan een paar koolplanten.

Anderzijds is het ook een verheugende mededeling, de hazen zullen blij zijn geweest met deze snack!

Verder kan ik nog mededelen dat de roof uit mijn tuin niet door de politie is onderzocht, ik beschuldig de hazen  zonder wettelijke gronden.

Ik moet aan dit schattige filmpje denken. Een man ziet dat zijn moestuin leeg gegeten worden door een marmot. Eerst vond hij het vreselijk, daarna enorm schattig.

 

https://m.youtube.com/watch?v=EkOmaLlXiVs

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik kan jullie verzekeren dat als er situaties zich voordoen, je ergere zaken dan haas zou eten tegen de honger. Wat mensen eten tijdens hongersnood zijn schrijnende verhalen.

vergeet geen kiemgroentjes, lekker makkelijk.

Wat is er mis met haas? Hartstikke lekker! En van de botten met nog wat vlees erop kan je bouillon maken voor een lekkere soep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei 010:

Wat is er mis met haas? Hartstikke lekker! En van de botten met nog wat vlees erop kan je bouillon maken voor een lekkere soep.

Met een haas is niks mis. Maar het is niet de bedoeling dat we 'm opeten. Tenminste als je de bijbelse voedselwetten wilt naleven. Dan eet je ook geen bloedworst, geen varkensvlees. Niks van de zeebodem. Wel vis met schubben en kieuwen. 

Maar ik begrijp dat christenen meestal denken dat die regels afgedaan hebben en alles mogen eten. Nou ja. Zelf weten. Ik doe het niet (meer). 

5 minuten geleden zei Fundamenteel:

In alle eerlijkheid zou ik dat beest toch ook gewoon laten leven hoor, weinig vlees aan. 

Ja, bijbels gezien was het eten van vlees volgens mij geboren uit nood. Maar pas na de zondvloed. Dus ik wil aannemen dat onze toekomst inhoudt dat we geen vlees meer eten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei 010:

Wat is er mis met haas? Hartstikke lekker! En van de botten met nog wat vlees erop kan je bouillon maken voor een lekkere soep.

Ik eet niet zo veel vlees.  Ik heb er in mijn leven een soort van natuurlijke weerstand tegen ontwikkeld.

Ben ik vegetariër?  Nee, dat ook weer niet.  Ik denk dat vooral vis en gevogelte wel gezond is.

Maar het is meer een 'gevoel' wat ik heb.  Misschien zijn die spijswetten zo gek nog niet.  Ongeveer wat Hermanos schrijft.  Zeker een varken eet ik niet.

Dus daarom: op naar de groentetuin!

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hermanos2:

Met een haas is niks mis. Maar het is niet de bedoeling dat we 'm opeten. Tenminste als je de bijbelse voedselwetten wilt naleven. Dan eet je ook geen bloedworst, geen varkensvlees. Niks van de zeebodem. Wel vis met schubben en kieuwen. 

Maar ik begrijp dat christenen meestal denken dat die regels afgedaan hebben en alles mogen eten. Nou ja. Zelf weten. Ik doe het niet (meer). 

Ja, bijbels gezien was het eten van vlees volgens mij geboren uit nood. Maar pas na de zondvloed. Dus ik wil aannemen dat onze toekomst inhoudt dat we geen vlees meer eten. 

Aha koosjer vlees de voorkeur geven, een pijnlijk debat. Zouden we daar aan durven beginnen op credible? Lol Ritueel geslachte dieren...

Men is vlees beginnen eten na de zondeval, bijna 2000 jaar voor de zondvloed. In de nieuwe creatie zullen er 7 vruchten de hele mensheid voeden. Vergeet niet dat Habel al een herder van schapen was en het beste offerde aan God.

Genesis 4:1  En Adam bekende Heva, zijn huisvrouw, en zij werd zwanger, en baarde Kain, en zeide: Ik heb een man van den Heere verkregen! 2 En zij voer voort te baren zijn broeder Habel; en Habel werd een schaapherder, en Kain werd een landbouwer. 3 En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kain van de vrucht des lands den Heere offer bracht. 4 En Habel bracht ook van de eerstgeborenen zijner schapen, en van hun vet. En de Heere zag Habel en zijn offer aan;

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Aha koosjer vlees de voorkeur geven, een pijnlijk debat. Zouden we daar aan durven beginnen op credible? Lol Ritueel geslachte dieren...

Men is vlees beginnen eten na de zondeval, bijna 2000 jaar voor de zondvloed. In de nieuwe creatie zullen er 7 vruchten de hele mensheid voeden. Vergeet niet dat Habel al een herder van schapen was en het beste offerde aan God.

Genesis 4:1  En Adam bekende Heva, zijn huisvrouw, en zij werd zwanger, en baarde Kain, en zeide: Ik heb een man van den Heere verkregen! 2 En zij voer voort te baren zijn broeder Habel; en Habel werd een schaapherder, en Kain werd een landbouwer. 3 En het geschiedde ten einde van enige dagen, dat Kain van de vrucht des lands den Heere offer bracht. 4 En Habel bracht ook van de eerstgeborenen zijner schapen, en van hun vet. En de Heere zag Habel en zijn offer aan;

Het is niet aannemelijk dat Abel vlees at. De mens was nog steeds vegetariër. Pas na de vloed stond God het eten van vlees toe. Mogelijk omdat er nog niks eetbaars groeide?

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Hermanos2:

Het is niet aannemelijk dat Abel vlees at. De mens was nog steeds vegetariër. Pas na de vloed stond God het eten van vlees toe. Mogelijk omdat er nog niks eetbaars groeide?

Kaïn was landbouwer (en vader van Henoch), Habel schaapherder, beide offerden ze hun werk aan God. Om als schaapherder tot schapenvet te komen is er een slacht nodig. God doodt echter de eerste dieren (of leert dit aan Adam en Eva) om de menselijke schaamte te verbergen. De dood is in de wereld gekomen vanaf Eva zich liet verleiden door het beest en de vrucht van kennis nam. De dood is een breed begrip tot vleeseten toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Ja, vegetariërs denken dat er geen dieren doodgaan bij het verbouwen van groente en dergelijke?

Is het daarom dat de grond vervloekt werd en Kaïn moest doortrekken? Zijn gewassen zullen veel minder goed gegroeid hebben zonder schapenmest, schapenwol (ook goed voor planten), beendermeel en bloedmeel.

Genesis 4:12 Als gij den aardbodem bouwen zult, hij zal u zijn vermogen niet meer geven; gij zult zwervende en dolende zijn op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Fundamenteel:

Is het daarom dat de grond vervloekt werd en Kaïn moest doortrekken? Zijn gewassen zullen veel minder goed gegroeid hebben zonder schapenmest, schapenwol (ook goed voor planten), beendermeel en bloedmeel.

Genesis 4:12 Als gij den aardbodem bouwen zult, hij zal u zijn vermogen niet meer geven; gij zult zwervende en dolende zijn op aarde.

De dood is gewoon een gevolg van de zondeval alhoewel ik tegen dierenleed ben en het overmatig consumeren in welke vorm dan ook, ben ik ook tegen de illusie dat er mensen zijn die menen dat bij het geen eten van vlees ze geen schuld hebben aan de dood van dieren want bij het verbouwen van groente en dergelijke gaan er onbeperkt dieren dood voor het behoud en bescherming van het gewas.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hermanos2 ik ben in de war, in Henoch lees ik dat Lamech zijn vader is en in Genesis Kaïn.

Of lees ik verkeerd? Help eens aub broeders :D

2 minuten geleden zei Thinkfree:

De dood is gewoon een gevolg van de zondeval alhoewel ik tegen dierenleed ben en het overmatig consumeren in welke vorm dan ook, ben ik ook tegen de illusie dat er mensen zijn die menen dat bij het geen eten van vlees ze geen schuld hebben aan de dood van dieren want bij het verbouwen van groente en dergelijke gaan er onbeperkt dieren dood voor het behoud en bescherming van het gewas.

En de eerste dode is om de schaamte te verbergen (dier), daarna vermoordt de mens zijn eigen bloed wegens jaloezie en wordt het enkel erger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Fundamenteel:

En de eerste dode is om de schaamte te verbergen (dier), daarna vermoordt de mens zijn eigen bloed wegens jaloezie en wordt het enkel erger

Je haalt nu twee zaken door elkaar heen wat nogal verwarrend overkomt.

De dood is onontkoombaar bij  het einde van een mensenleven of uit noodzaak te moeten leven door een dier te doden. (Ook bij het verbouwen van gewassen gaan er dieren dood)

Doden uit lust, haat of dergelijke is doelloos, zonde is het doel missen.

Dat zijn twee verschillende zaken.

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Oops @Hermanos2 ik heb het gevonden. Misverstandje van mij. Henoch zegt tegen Lamech zijn zoon Noach te noemen en Kaïn is gewoon de vader van Henoch. Ik had niet verkeerd,gelezen maar was verstrooid. 

 

Sorry voor het slordige gedoe en veel taggen,

1 minuut geleden zei Thinkfree:

Je haalt nu twee zaken door elkaar heen wat nogal verwarrend overkomt.

De dood is onontkoombaar bij  het einde van een mensenleven of uit noodzaak te moeten leven door een dier te doden. (Ook bij het verbouwen van gewassen gaan er dieren dood)

Doden uit lust, haat of dergelijke is doelloos, zonde is het doel missen.

Dat zijn twee verschillende zaken.

 

De dood is de dood he. Voor de zondeval viel er geen enkel offer om een ander in leven te houden, noch om schaamte te verbergen, noch wegens zonde. Mens en dier waren allemaal herbivoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

De dood is de dood he. Voor de zondeval viel er geen enkel offer om een ander in leven te houden, noch om schaamte te verbergen, noch wegens zonde. Mens en dier waren allemaal herbivoor.

Dat klopt, alhoewel men wel vruchtenvlees at. 😉

Maargoed terug naar het verwerken van groente.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid