Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

56 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Mijn vrouw ziet zich zelf ook als Protestants maar in Zuid-Amerika is de verheerlijking van standbeelden en Maria zo in de cultuur verweven dat zelfs Protestaanse stromingen eraan meedoen. Dat maakt het voor mij ook zo lastig. Mijn vrouw gelooft wel heilig in Mariaverschijningen. Ik ben daar wat skeptischer over, net als die huilende standbeelden. Maar in het verleden was mijn vrouw hier nooit zo meebezig en nu wel. Ik wil haar graag steunen en ik denk dan dat ik mijn eigen percepties van 'Wat mag en wat niet' moet verbreden en haar geloofsuiting moet accepteren en misschien zelfs in participeren. 

God ziet het hart aan.

Ik denk dan ook dat je in jouw laatste zin de oplossing al aanreikt: "Ik wil haar graag steunen en ik denk dan dat ik mijn eigen percepties van 'Wat mag en wat niet' moet verbreden en haar geloofsuiting moet accepteren en misschien zelfs in participeren". Voor jouw persoonlijke geloofsrelatie maakt het waarschijnlijk niets uit, maar het kan heilzaam uitwerken voor jullie gemeenschappelijke geloofsrelatie. De beste ondersteuning die je jouw vrouw kunt geven, is samen in gebed het aangezicht van God zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 141
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De verering van Maria is geen afgoderij, maar is het betuigen van liefde en respect voor wie zij in katholiek en oosters-orthodox verstaan is, namelijk de Moeder van God, en het haar vragen om gebed.

Ja. Henoch is interessant boek. Ik heb het ontdekt door Michael Heiser in The Unseen Realm. 

Je hebt gelijk. Ooit heb ik eens een studie gedaan naar Johannes 4 (de Samaritaanse vrouw) en toen bleek mij, dat men in Israël heel anders omging met de vrouw, dan de Samaritanen. Inderdaad gold

38 minuten geleden zei Hetairos:

God ziet het hart aan.

Ik denk dan ook dat je in jouw laatste zin de oplossing al aanreikt: "Ik wil haar graag steunen en ik denk dan dat ik mijn eigen percepties van 'Wat mag en wat niet' moet verbreden en haar geloofsuiting moet accepteren en misschien zelfs in participeren". Voor jouw persoonlijke geloofsrelatie maakt het waarschijnlijk niets uit, maar het kan heilzaam uitwerken voor jullie gemeenschappelijke geloofsrelatie. De beste ondersteuning die je jouw vrouw kunt geven, is samen in gebed het aangezicht van God zoeken.

Ja je hebt gelijk. Ik ga vanavond ook samen met haar bidden voor de beeldjes. Als zij dat graag wil, denk ik dat dat de beste oplossing is. Ik moet mijn eigen percepties over Mariaverering laten varen en mijn vrouw steunen in haar geloof. Ik heb gebeden dat ze het geloof zou vinden. Nu geeft GOD mij de kans om er iets mee te doen, dus ik moet ik mij vermannen en niet zo over de details zeuren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Daar is geen Bijbelse basis voor. 

Ik denk niet dat het uitmaakt voor haar, ze zegt dat iedereen in haar dorp dat gelooft. Net als een lokale Maria-verschijning dat nog geen eens door de Katholieke Kerk is goed gekeurt, maar toch geloven er mensen in. Dit vind ik zelf altijd erg moeilijk, als geloof zo in de lokale cultuur is opgenomen, dat de bijbel niet meer als enige bron wordt gezien. Het is erg indrukwekkend, maar ik weet mijzelf er geen raad mij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Robert Frans:

Aanbidding en verering zijn echt twee totaal verschillende dingen, ook al kunnen in katholieke uitingen de twee soms op elkaar lijken.

Dat mag dus ook niet. Je mag niet met overleden personen communiceren. Dat kan ook niet, want die personen zijn dood. Demonen kunnen zich voordoen als de overleden persoon. Overledenen slapen in de dood totdat Jezus ze een opstanding geeft.

Deut 18:10 Het mag bij jullie niet voorkomen dat iemand zijn zoon of dochter als offer verbrandt, dat iemand aan waarzeggerij, toverij of magie doet, naar voortekens zoekt,  11 bezweringen over anderen uitspreekt, een medium of waarzegger raadpleegt of de doden om raad vraagt.  12 Want Jehovah vindt iemand die zulke dingen doet walgelijk, en vanwege die walgelijke praktijken verdrijft Jehovah, je God, hen voor jullie.

 

Johannes 11:11Nadat hij dat had gezegd, zei hij: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’

15 uur geleden zei Wijngaard1990:

ZIJ was volledig puur.

Dat vond ze zelf niet. Zal het Bijbels uitleggen. Na de geboorte van een baby is het de Wet een offer te brengen om zich te reinigen.

Lukas 2:22

Toen de tijd kwam dat ze zich volgens de wet van Mozes moesten reinigen, brachten ze hem naar Jeruzalem om hem aan Jehovah aan te bieden,  23 zoals in Jehovah’s wet geschreven staat: ‘Elke eerstgeborene van het mannelijk geslacht moet heilig worden genoemd voor Jehovah.’  24 Ze brachten een slachtoffer zoals de wet van Jehovah voorschrijft: ‘Een koppel tortelduiven of twee jonge duiven.’

Dat was gebaseerd op de wet zoals je die kan lezen in Leviticus 12:2

Zeg tegen de Israëlieten: “Als een vrouw zwanger wordt en een jongen ter wereld brengt, zal ze zeven dagen onrein zijn, net zoals tijdens de dagen van onreinheid wanneer ze menstrueert.

Op de achtste dag moet het kind besneden worden.  4 Ze moet zich nog 33 dagen lang van het bloed reinigen. Ze mag niets heiligs aanraken en ze mag niet in de heilige plaats komen, totdat de dagen van haar reiniging voorbij zijn. 5 Als ze een meisje ter wereld brengt, zal ze 14 dagen onrein zijn, net zoals ze tijdens haar menstruatie onrein is. Daarna moet ze zich nog 66 dagen van het bloed reinigen.  6 Als de dagen van haar reiniging voor een zoon of dochter voorbij zijn, moet ze een jonge ram van nog geen jaar oud als brandoffer en een jonge duif of een tortelduif als zondeoffer naar de ingang van de tent van samenkomst brengen, bij de priester.

Maria wist dus dat ze onrein was na de geboorte van Jezus. Daarom brachten ze een offer zoals de Wet dat voorschreef. Maria was daar dus niet van uitgezonderd!

16 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Dit vind ik zelf altijd erg moeilijk, als geloof zo in de lokale cultuur is opgenomen, dat de bijbel niet meer als enige bron wordt gezien. Het is erg indrukwekkend, maar ik weet mijzelf er geen raad mij. 

Een demon kan zich voordoen als Maria. Het is gewoon zeer gevaarlijk. Ik hoop dat ik je Bijbels kan overtuigen dat de Maria verering niet juist is. We hebben genoeg aan één Middelaar, Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Ik ga vanavond ook samen met haar bidden voor de beeldjes. Als zij dat graag wil, denk ik dat dat de beste oplossing is. Ik moet mijn eigen percepties over Mariaverering laten varen en mijn vrouw steunen in haar geloof.

Ik zou dat niet doen. Het is zeker niet onschuldig! Ik kan niet meer dan waarschuwen hé.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei sjako:

Dat mag dus ook niet. Je mag niet met overleden personen communiceren. Dat kan ook niet, want die personen zijn dood. Demonen kunnen zich voordoen als de overleden persoon. Overledenen slapen in de dood totdat Jezus ze een opstanding geeft.

Dit is wat katholieken echter niet geloven. Wij geloven dat de rechtvaardigen in de hemel voortleven, meer nog dan wij hier op aarde. En aangezien zowel zij als wij met dezelfde, ondeelbare Christus verbonden zijn, is de scheiding tussen leven en dood door Hem beslecht. Daarom valt de Mariaverering in ons verstaan niet onder het gebod dat jij aanhaalt.
 

Citaat

Dat vond ze zelf niet. Zal het Bijbels uitleggen. Na de geboorte van een baby is het de Wet een offer te brengen om zich te reinigen.
[...]

Maria wist dus dat ze onrein was na de geboorte van Jezus. Daarom brachten ze een offer zoals de Wet dat voorschreef. Maria was daar dus niet van uitgezonderd!

Jezus liet zich echter door Johannes dopen, alhoewel Hij zijn doopsel niet nodig had. Ook werd Hij besneden na zijn geboorte en werd Hij als eerstgeborene vrijgekocht, al viel Hij als Zoon van God niet onder de wet.
Zo hield ook Maria zich aan deze bepalingen, al was zij alreeds rein van zichzelf, om zo ons gehoorzaamheid aan God te leren en ook om geen ergernis te veroorzaken bij haar naasten, die heel waarschijnlijk niet wisten van haar status.
Zelfs de apostel Paulus bracht in Jeruzalem nog een offer in de tempel en liet Timoteüs besnijden in Handelingen 16. Dit deed hij niet omdat hij meende dat de besnijdenis voor niet-joden nog nodig was; in Handelingen 15 bepaalden de apostelen vrij duidelijk anders, maar om geen ergernis te veroorzaken in zijn omgeving, die ofwel nog niet op de hoogte was van deze bepaling, ofwel daar nog moeite mee had.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Robert Frans:

Jezus liet zich echter door Johannes dopen, alhoewel Hij zijn doopsel niet nodig had.

Er was geen wet die zegt dat het nodig was om je te laten dopen. De doop van Jezus had een heel andere betekenis dan onze doop. Maria was onrein na de geboorte van Jezus en daarom brachten ze een reinigingsoffer. Dit is wat de Bijbel zegt. Er staat nergens dat Maria al rein was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Hermanos2:

Hoe kan een mens weten of hij uit geest geboren is? Heb je daar een idee bij? Ik vind dat nogal lastig te beantwoorden zonder te vervallen in zweverige termen. 

Hoi Hermanos, Johannes 3:3 geeft het antwoord: "Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien." Deze tekst is een onderdeel van het verhaal waarbij Nciodemus bij Jezus komt en met Hem in gesprek gaat. Dan zegt Jezus dat wie niet opnieuw geboren is het Koninkrijk van God niet kan zien. Het is net als een baby. Wanneer een baby in de moederschoot is kan de baby niets zien. Maar vanaf de geboorte kan hij de buitenwereld zien. Dat betekent niet dat hij alles begrijpt maar dat ontwikkelt zich vanaf dat moment. Wanneer men dus het koninkrijk van God kan zien dan is met uit de Geest geboren zoals een baby uit zijn moeder geboren is. Dat geldt voor ons iedereen. Groet Chiel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ik denk niet dat het uitmaakt voor haar, ze zegt dat iedereen in haar dorp dat gelooft. Net als een lokale Maria-verschijning dat nog geen eens door de Katholieke Kerk is goed gekeurt, maar toch geloven er mensen in. Dit vind ik zelf altijd erg moeilijk, als geloof zo in de lokale cultuur is opgenomen, dat de bijbel niet meer als enige bron wordt gezien. Het is erg indrukwekkend, maar ik weet mijzelf er geen raad mij. 

Je moet kiezen tussen de bijbel en haar. Ik zou kiezen voor de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Robert Frans:

Dergelijke luister zijn we in het toch wat calvinistische Nederland wat vreemd inderdaad. We vinden het inderdaad al snel too much, te afleidend. De protestanten zijn daarbij ook christenen die de Mariaverering afwijzen, omdat zij er vanuit gaan dat er geen contact mogelijk is met de levenden in de hemel, ofwel dat de overledenen überhaupt nog niet in het hiernamaals zijn.

Ik denk dat er in het protestantisme überhaupt een basis mist om Maria te vereren, anders dan dat haar naam minstens bij de viering van Kerst genoemd wordt en zij op die wijze gelukkig geprezen wordt. Dat er geen contact mogelijk is met overledenen, is in dit kader een bijkomstigheid; maar protestanten houden zich daar inderdaad ook verre van.

Ik las dat de beeldenstorm gerelateerd is aan de hagenpreken. De tegenstelling tussen samenkomen in de open lucht waar je bang moet zijn voor de overheid en het bestaan van gebouwen voor dit doel waarin men dit niet mag of kan, geeft al een bepaalde spanning. Als dan, zoals aan het eind van de Middeleeuwen de kerk geperverteerd is - door zaligheid te beloven tegen geld - is dat wellicht genoeg om een bepaald deel van de natie tot agressie tegen de luister van het rijke Roomse leven te bewegen.

22 uur geleden zei Robert Frans:

In het katholicisme en de oosterse-orthodoxie zie je wel vaker dat hoe heiliger en mystieker het geloof is, hoe minder zichtbaar en hoorbaar het wordt. Dat men minder gemakkelijk de persoonlijke, innige relatie met Christus laat zien dan de toch wat laagdrempeliger relatie met Maria. Ook in de klassieke liturgieën zijn de meest heilige handelingen grotendeels niet zichtbaar of hoorbaar voor de meeste gelovigen en de meest mystieke kloosters zijn ook het meest besloten.
In de Schrift kom je dat al tegen: hoe dichter men God in de tempel naderde, hoe meer er verhuld was. Het voorhof was de openbare plaats waar volop gevierd, offerdieren aangeboden en gezongen werd, maar de centrale plaats waar God direct aanwezig werd geacht, bevond zich in het strikt besloten heilige der heiligen, waar enkel de hogepriester eenmaal per jaar mocht komen.

Het is inderdaad ook dit waar de Reformatie zich tegen verzette. Door Jezus Christus is er toegang tot de Vader, de bemiddeling via priesters was niet meer nodig; maar toch is de neiging er steeds om God zo groot te maken dat er bemiddeling nodig is. Ook de gereformeerden hebben dat - met minder luister - gedaan, door de verheffing van de dominee, het ambt, de preek, etc.

22 uur geleden zei Robert Frans:

Binnen het katholicisme wordt meestal niet zo openlijk en direct over de persoonlijke relatie met Christus gesproken als in vooral moderne protestantse kerken, omdat men dat heel persoonlijk acht, iets wat je niet zomaar iedereen toevertrouwd.
Niet dat men het christelijk geloof in algemene zin per se voor zich wil houden, of dat we de opdracht tot evangelisatie niet zouden kennen; vele heiligen en martelaren hebben juist volop het Evangelie verkondigt. Maar op persoonlijk niveau is men vaak dus wat terughoudender, moet er meestal eerst een vertrouwensband onder elkaar zijn, omdat men geen 'paarlen voor de zwijnen' wil gooien.

Ik ben lid geworden in een kerk waar niet de dominees met een "hoge" christologie de scepter zwaaien, maar juist diegenen die een leesbare brief zijn, waarin kracht zich openbaart in zwakheid, waar degene die (naar de mens gesproken) het meeste is, bewijst de minste te willen zijn.

In deze platvloerse variant van het christendom leggen we verbinding met Maria omdat ze iemand is zoals wij - in haar lage staat werd zij uitverkoren tot iets groots. Op dezelfde wijze zijn ook wij geliefd, en leven wij ons leven naar de genade die ons geschonken is. Op die manier heft God ons in Christus op om te delen in zijn rijkdom.

De dragers van het katholieke geloof zijn de katholieke gelovigen en hoewel ik mij niet thuis voel in hun vormgeving van de eredienst, is er verbondenheid van dat ene geloof, dat in vele talen en smaken kan worden uitgedrukt. De Zuid-Amerikaanse paus doet mij als protestant goed. Zolang we ons focussen op Christus kunnen we leven met de verschillen die voortkomen uit ons mens-zijn en kunnen we die veelkleurigheid waarderen als creatie van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Peter79:

Ik denk dat er in het protestantisme überhaupt een basis mist om Maria te vereren, anders dan dat haar naam minstens bij de viering van Kerst genoemd wordt en zij op die wijze gelukkig geprezen wordt. Dat er geen contact mogelijk is met overledenen, is in dit kader een bijkomstigheid; maar protestanten houden zich daar inderdaad ook verre van.

Ik las dat de beeldenstorm gerelateerd is aan de hagenpreken. De tegenstelling tussen samenkomen in de open lucht waar je bang moet zijn voor de overheid en het bestaan van gebouwen voor dit doel waarin men dit niet mag of kan, geeft al een bepaalde spanning. Als dan, zoals aan het eind van de Middeleeuwen de kerk geperverteerd is - door zaligheid te beloven tegen geld - is dat wellicht genoeg om een bepaald deel van de natie tot agressie tegen de luister van het rijke Roomse leven te bewegen.

Wat weer leidde tot vervolgingen van katholieken en het verbod om openlijk het katholieke geloof te belijden, waarop katholieken juist weer meer fanatieker werden in het geloof en de kerk in Nederland nog strikter verzuilde. Zo kunnen misstanden aan beide zijden elkaar weer versterken. Met agressie kom je uiteindelijk dus ook niet verder.

Citaat

Het is inderdaad ook dit waar de Reformatie zich tegen verzette. Door Jezus Christus is er toegang tot de Vader, de bemiddeling via priesters was niet meer nodig; maar toch is de neiging er steeds om God zo groot te maken dat er bemiddeling nodig is. Ook de gereformeerden hebben dat - met minder luister - gedaan, door de verheffing van de dominee, het ambt, de preek, etc.

Het is echter Christus zelf die apostelen aanstelde met de volmacht het Evangelie te prediken, zonden te vergeven, door handoplegging de heilige Geest uit te delen en het brood te breken. De Kerk is het Lichaam van Christus, waardoor Hij zijn hogepriesterlijk werk verricht en zo werkelijk tegenwoordig is op aarde. En net zoals jouw mond en jouw handen niet bemiddelen tussen ons als wij met elkaar spreken, zo bemiddelt de Kerk niet tussen jou en Christus, maar stelt ze Hem dus direct tegenwoordig.

Je kunt dus ook prima beredeneren dat het Christus zelf is die voortdurend orde in zijn Kerk of Gemeente wil scheppen, ook als wij heel hard willen proberen die orde af te breken. Misschien is die menselijke neiging dus wel een ingeving van de Geest, een poging om afgedwaalde gemeenschappen weer dichter bij het authentieke, traditionele christendom te brengen.

Citaat

Ik ben lid geworden in een kerk waar niet de dominees met een "hoge" christologie de scepter zwaaien, maar juist diegenen die een leesbare brief zijn, waarin kracht zich openbaart in zwakheid, waar degene die (naar de mens gesproken) het meeste is, bewijst de minste te willen zijn.

Ik ook. Sterker nog: vrijwel elke kerk, traditioneel of modern, heeft dit als uitgangspunt en ziet haar geestelijken als dienaren. Je bent hierin dus niet uniek.

Citaat

In deze platvloerse variant van het christendom leggen we verbinding met Maria omdat ze iemand is zoals wij - in haar lage staat werd zij uitverkoren tot iets groots. Op dezelfde wijze zijn ook wij geliefd, en leven wij ons leven naar de genade die ons geschonken is. Op die manier heft God ons in Christus op om te delen in zijn rijkdom.

Wij geloven dat Maria als Moeder van God van tevoren werd uitverkoren en geheiligd om als eenvoudige, nederige maagd uit vrije wil de kostbaarste Schat van heel de mensheid in haar schoot te dragen. Een schat zo groot, zo zuiver en zo puur, dat geen zonde erbij in de buurt kan komen. Wij geloven dat zij voor haar volmaakte nederigheid en haar verschrikkelijke lijden onder het Kruis verheven en rijkelijk beloond is door God en dat alle geslachten haar met luister zalig zullen blijven prijzen tot aan het einder der tijden.
Maria is voor ons hét voorbeeld van de volmaakte christen en ook hét beeld van de Kerk: trouw aan haar opdracht ontvangt zij het Woord en overweegt deze in haar hart, draagt zij het Woord in haar binnenste mee en schenkt zij deze aan de mensheid, heeft zij het Woord lief en koestert zij het, lijdt zij met Jezus mee onder het kruis en deelt zo in zijn Offer, zorgt zij als een moeder voor zijn geliefde leerling die Hij haar toevertrouwd en ontvangt zij daartoe de heilige Geest. En is zij uiteindelijk met ziel en lichaam in de hemel opgenomen, omdat onze toekomst niet in het graf ligt, maar ten volle bij God.
'Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiedde naar uw Woord.' Moge wij dat met heel ons hart haar nazeggen en moge zij ons daartoe tot voorspraak zijn.

Citaat

De dragers van het katholieke geloof zijn de katholieke gelovigen en hoewel ik mij niet thuis voel in hun vormgeving van de eredienst, is er verbondenheid van dat ene geloof, dat in vele talen en smaken kan worden uitgedrukt. De Zuid-Amerikaanse paus doet mij als protestant goed. Zolang we ons focussen op Christus kunnen we leven met de verschillen die voortkomen uit ons mens-zijn en kunnen we die veelkleurigheid waarderen als creatie van God.

'Wat Hij u ook zegt, doe het maar'. Dit zijn de woorden van Maria op de bruiloft te Kana tegen de dienaren, waarop Hij zijn eerste teken verricht. Alles binnen het katholicisme is gericht op Christus en wijst naar Christus, dus ook Maria haarzelf.
Het hart en het enige bestaansrecht van de katholieke kerk is de werkelijke, dus ook fysieke tegenwoordigheid van Christus in het Sacrament en zo dus ook de tegenwoordigheid van de hemel op aarde. Want waar Christus is, daar is de hemel.
We vormen zo samen één Kerk, één machtige gemeenschap die hemel en aarde overstijgt, omdat Christus overal is waar wij Hem aanbidden en dienen. Niet machtig door kracht en geweld, hoevaak we ook daarin zondigen, maar door zijn Geest, door zachtmoedigheid, nederigheid en geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Je moet kiezen tussen de bijbel en haar. Ik zou kiezen voor de bijbel.

Dat zal betekenen dat ik moet scheiden. Dat gebeurt niet in mijn familie. Ik ga dus niet de eerste zijn. Daarnaast mogen mijn ouders haar heel erg graag. Ik ben echt doodsbang dat als ik kies voor de Bijbel en van mijn vrouw ga scheiden dat mijn ouders haar kant kiezen. Mijn vader is ook erg actief in onze kerk dus ik denk dat ik daar ook niet meer welkom ben...

bewerkt door Wijngaard1990
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Dat zal betekenen dat ik moet scheiden. Dat gebeurt niet in mijn familie. Ik ga dus niet de eerste zijn. Daarnaast mogen mijn ouders haar heel erg graag. Ik ben echt doodsbang dat als ik kies voor de Bijbel en van mijn vrouw ga scheiden dat mijn ouders haar kant kiezen. Mijn vader is ook erg actief in onze kerk dus ik denk dat ik daar ook niet meer welkom ben...

Ik denk dat je gewoon het beste rustig kan nadenken over wat jijzelf nu gelooft en welke devoties en gebruiken jij wel en niet prettig vindt om met je vrouw te delen. Een huwelijk tussen een katholiek en een protestant kan heel prima werken als je elkaar voldoende ruimte geeft voor een persoonlijke invulling van het geloof, naast de gezamenlijke devoties die je met elkaar opstelt, en elkaar daarin dus niet teveel opdringt.
Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat ze een hoek of kamertje kan inrichten met Mariabeelden en andere katholieke objecten, waar ze ook privé haar katholieke devoties kan beoefenen, terwijl de rest van het huis daarvan (grotendeels) verschoond blijft. Het is maar net wat voor zowel jou als je vrouw het prettigst is en waar je je beiden het beste in kan schikken. Met een beetje wederzijdse goede wil kan hierin veel bereikt worden.
Hierover kun je daarom het beste met je vrouw (blijven) spreken en voor je eigen spiritualiteit eventueel ook met je eigen dominee of voorganger, als je tot een kerk behoort. Dan hoef je helemaal geen onnodige dilemma's voor jezelf op te werpen, hoef je je ook niet te gek laten maken door de soms wat verwarrende discussies hier en kun je je vrouw gewoon trouw blijven. Dat is immers net zo goed een bijbels gebod. ;)

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik denk dat je gewoon het beste rustig kan nadenken over wat jijzelf nu gelooft en welke devoties en gebruiken jij wel en niet prettig vindt om met je vrouw te delen. Een huwelijk tussen een katholiek en een protestant kan heel prima werken als je elkaar voldoende ruimte geeft voor een persoonlijke invulling van het geloof, naast de gezamenlijke devoties die je met elkaar opstelt, en elkaar daarin dus niet teveel opdringt.
Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat ze een hoek of kamertje kan inrichten met Mariabeelden en andere katholieke objecten, waar ze ook privé haar katholieke devoties kan beoefenen, terwijl de rest van het huis daarvan (grotendeels) verschoond blijft. Het is maar net wat voor zowel jou als je vrouw het prettigst is en waar je je beiden het beste in kan schikken. Met een beetje wederzijdse goede wil kan hierin veel bereikt worden.
Hierover kun je daarom het beste met je vrouw (blijven) spreken en voor je eigen spiritualiteit eventueel ook met je eigen dominee of voorganger, als je tot een kerk behoort. Dan hoef je helemaal geen onnodige dilemma's voor jezelf op te werpen, hoef je je ook niet te gek laten maken door de soms wat verwarrende discussies hier en kun je je vrouw gewoon trouw blijven. Dat is immers net zo goed een bijbels gebod. ;)

Helemaal mee eens. Scheiden is echt niet aan de orde. God haat echtscheidingen. Dit moet goed opgelost kunnen worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Wijngaard1990:

Dat zal betekenen dat ik moet scheiden. Dat gebeurt niet in mijn familie. Ik ga dus niet de eerste zijn. Daarnaast mogen mijn ouders haar heel erg graag. Ik ben echt doodsbang dat als ik kies voor de Bijbel en van mijn vrouw ga scheiden dat mijn ouders haar kant kiezen. Mijn vader is ook erg actief in onze kerk dus ik denk dat ik daar ook niet meer welkom ben...

Ik bedoel niet dat je moet gaan scheiden. De bijbel zegt dat God de echtscheiding haat. Maar God zegt ook dat een man heer en meester moet zijn in zijn eigen huis (Esther). In het nieuwe testament staat dat een man zijn vrouw moet liefhebben en dat hij haar dient te reinigen met het waterbad van het woord. Wanneer de vrouw dan kiest haar eigen weg te gaan is zij het die scheidt. Dat is dan niet direct een echtscheiding maar het gaat wel die kant op. Als man moet je de beslissingen van je vrouw respecteren. Maar je hoeft jezelf ook niet te verloochenen. Wanneer een man uitlegt wat hij wil en wat zijn visie is maar zijn vrouw doet anders dan is de weg van de Heer om geen ruzie te gaan maken maar wel je eigen standpunt en wijze van leven te behouden. Dan kan je vrouw het goede daarvan zien en je betrouwbaarheid zien en komt zij wellicht tot het inzicht dat jouw standpunt het juiste is. Dan heb je haar gewonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Maria is voor ons hét voorbeeld van de volmaakte christen en ook hét beeld van de Kerk: trouw aan haar opdracht ontvangt zij het Woord en overweegt deze in haar hart, draagt zij het Woord in haar binnenste mee en schenkt zij deze aan de mensheid, heeft zij het Woord lief en koestert zij het, lijdt zij met Jezus mee onder het kruis en deelt zo in zijn Offer, zorgt zij als een moeder voor zijn geliefde leerling die Hij haar toevertrouwd en ontvangt zij daartoe de heilige Geest. En is zij uiteindelijk met ziel en lichaam in de hemel opgenomen, omdat onze toekomst niet in het graf ligt, maar ten volle bij God.

Binnen de Reformatie beweegt het beeld van de mens zich tussen twee polen: De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk; de tweede Mens is de Heere uit de hemel. Zoals de stoffelijke is, zo zijn ook de stoffelijke mensen, en zoals de Hemelse is, zo zijn ook de hemelse mensen. En zoals wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de Hemelse dragen (1Kor 15 HSV). Het voorbeeld van de volmaakte christen is dan ook Jezus Christus (Romeinen 8:29).

Wat betreft Maria als beeld van de Kerk is er in de Reformatie denk ik meer ruimte. Jezus staat ten opzichte van de Kerk als bruidegom ten opzichte van bruid - en als hoofd ten opzichte van het lichaam. Ik zou dan zeggen dat Maria uit de aarde is, zoals Eva, de moeder van alle levenden. Het beeld van de vrouw uit Openbaring die vlucht voor de draak past daar goed bij, ook omdat de aarde haar te hulp schiet. De Kerk is daarbij de vergadering van geroepen uit het hele menselijke geslacht. Als Maria de moeder van Jezus de personificatie is van de Kerk, dan vereert de Katholieke kerk zichzelf, zouden critici kunnen zeggen. De Katholieke kerk heeft een bepaald onaantastbaar karakter. Zelfreflectie is volgens critici niet haar sterkste punt. De Reformatie heeft dat op een andere manier willen organiseren, maar is daar ook maar deels in geslaagd. In elk geval ontmoeten we in de Kerk hier op aarde geen volmaakte Maria, maar is het door geloof dat wij overtuigd zijn dat de volmaaktheid komt.

bewerkt door Peter79
verduidelijking
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:
6 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ik ga vanavond ook samen met haar bidden voor de beeldjes. Als zij dat graag wil, denk ik dat dat de beste oplossing is. Ik moet mijn eigen percepties over Mariaverering laten varen en mijn vrouw steunen in haar geloof.

Ik zou dat niet doen. Het is zeker niet onschuldig! Ik kan niet meer dan waarschuwen hé.

Je onderschat de werking van de Geest. Als @Wijngaard1990 in alle oprechtheid het aangezicht van God zoekt en bereid is de hele situatie in Gods handen te geven, dan is het onbestaanbaar dat de tegenstander (lees: de aanklager, de duivel, de satan, demonen, whatever) daar dan misbruik van kan maken.

Hij is het hoofd van zijn huis in geestelijke zin en zijn enige belang is zijn huwelijk en zijn vrouw voor het geloof te behouden. Allerlei leerstellige en dogmatische problemen - die voor jou belangrijk zijn - en die jij nu op zijn weg legt, helpen daar niet bij.

En als hij iets doet, dat niet door de Heer wordt gezegend, is God prima in staat hem daarop te attenderen. Het behoud van degenen die in een kinderlijk (naïef?) geloof hun toevlucht tot Hem nemen, is Gods eerste prioriteit.

Degenen die zich nu opwerpen als pastorale werkers zouden liever hun mond houden. En dat geldt ook voor @Barnabas, want deze schrijft:

Citaat

Je moet kiezen tussen de bijbel en haar. Ik zou kiezen voor de bijbel.

Hoe verzin je het. Wijngaard1990 stelde een vraag op pastoraal terrein en jullie zullen hem wel even helpen. Waar is het vertrouwen op Hem, die alle dingen in Zijn handen heeft? Hebben jullie door welke weg precies God met Wijngaard 1990 en zijn vrouw gaat? Is God alleen een liefhebbende Vader voor jullie of zou Hij nog andere kinderen hebben, waar Zijn hart naar uitgaat?

PS: Barnabas, ben jij zelf getrouwd?

Excuses @Wijngaard1990, voor dit bericht waarin je slechts lijdend voorwerp bent. Het is niet mijn stijl van discussiëren; in dit geval ik kon het echter niet over mijn kant laten gaan. Er is veel onwijsheid te vinden op fora en dus ook op Credible.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Ik bedoel niet dat je moet gaan scheiden. De bijbel zegt dat God de echtscheiding haat. Maar God zegt ook dat een man heer en meester moet zijn in zijn eigen huis (Esther). In het nieuwe testament staat dat een man zijn vrouw moet liefhebben en dat hij haar dient te reinigen met het waterbad van het woord. Wanneer de vrouw dan kiest haar eigen weg te gaan is zij het die scheidt. Dat is dan niet direct een echtscheiding maar het gaat wel die kant op. Als man moet je de beslissingen van je vrouw respecteren. Maar je hoeft jezelf ook niet te verloochenen. Wanneer een man uitlegt wat hij wil en wat zijn visie is maar zijn vrouw doet anders dan is de weg van de Heer om geen ruzie te gaan maken maar wel je eigen standpunt en wijze van leven te behouden. Dan kan je vrouw het goede daarvan zien en je betrouwbaarheid zien en komt zij wellicht tot het inzicht dat jouw standpunt het juiste is. Dan heb je haar gewonnen.

Dat weet ik ,maar mijn vrouw overstijgt werkelijk alle verwachtingen die ik had. Ze is beeldschoon, ontzettend makkelijk in de omgang, past zich snel aan de Nederlandse maatschappij en mijn ouders zien haar als hun eigen dochter. Ik ben zo gelukkig met haar. Ik zou haar daarom nooit pijn willen doen om te zeggen hoe ze moet geloven. Ik weet met 100 procent zeker dat ik nooit een betere vrouw zou vinden.

@HetairosDank je voor mooie woorden. Ik wil gewoon een gelukkig huwelijk hebben en ik hoopte dat mijn vrouw geluk kon vinden in het geloof, daar heb ik voor gebeden. Nu vindt zij dat in een vorm van Maria verering. Als dat werkt voor haar en dat haar ingeving is van het Christendom, wie ben ik dan om te zeggen dat het fout is. God heeft haar deze inspiratie gegeven, dus dan moet ik dit ontarmen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Je onderschat de werking van de Geest. Als @Wijngaard1990 in alle oprechtheid het aangezicht van God zoekt en bereid is de hele situatie in Gods handen te geven, dan is het onbestaanbaar dat de tegenstander (lees: de aanklager, de duivel, de satan, demonen, whatever) daar dan misbruik van kan maken.

Hij is het hoofd van zijn huis in geestelijke zin en zijn enige belang is zijn huwelijk en zijn vrouw voor het geloof te behouden. Allerlei leerstellige en dogmatische problemen - die voor jou belangrijk zijn - en die jij nu op zijn weg legt, helpen daar niet bij.

En als hij iets doet, dat niet door de Heer wordt gezegend, is God prima in staat hem daarop te attenderen. Het behoud van degenen die in een kinderlijk (naïef?) geloof hun toevlucht tot Hem nemen, is Gods eerste prioriteit.

Degenen die zich nu opwerpen als pastorale werkers zouden liever hun mond houden. En dat geldt ook voor @Barnabas, want deze schrijft:

Hoe verzin je het. Wijngaard1990 stelde een vraag op pastoraal terrein en jullie zullen hem wel even helpen. Waar is het vertrouwen op Hem, die alle dingen in Zijn handen heeft? Hebben jullie door welke weg precies God met Wijngaard 1990 en zijn vrouw gaat? Is God alleen een liefhebbende Vader voor jullie of zou Hij nog andere kinderen hebben, waar Zijn hart naar uitgaat?

PS: Barnabas, ben jij zelf getrouwd?

Excuses @Wijngaard1990, voor dit bericht waarin je slechts lijdend voorwerp bent. Het is niet mijn stijl van discussiëren; in dit geval ik kon het echter niet over mijn kant laten gaan. Er is veel onwijsheid te vinden op fora en dus ook op Credible.

Sorry Hetairos, maar ik ben het niet met je eens. Dit is een openbaar forum bedoeld voor het bespreken van theologische onderwerpen. Mijn vermaning is gericht aan @Wijngaard1990 die zijn vrouw te grabbel gooit en dat beter prive had kunnen houden.

Daarbij haal ik 1 Korinthe 14:3 aan waarin staat: "Wie echter profeteert, spreekt tot mensen woorden van opbouw en vermaning en troost." Daarbij dienen wij ons aan het woord van God te houden en in openbaring staat in de brief van Christus aan één van Zijn kerken dat hij tegen haar heeft dat zij de vrouw Izebel laten begaan. Verder staat er dat wie tot Christus komt en zijn vader, moeder of ander familieleden niet haat zijn discipel niet kan zijn. Dat is een ernstige vermaning maar wel het woord van God. Daar komt het op aan.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Barnabas:

Daarbij haal ik 1 Korinthe 14:3 aan waarin staat: "Wie echter profeteert, spreekt tot mensen woorden van opbouw en vermaning en troost." Daarbij dienen wij ons aan het woord van God te houden en in openbaring staat in de brief van Christus aan één van Zijn kerken dat hij tegen haar heeft dat zij de vrouw Izebel laten begaan. Verder staat er dat wie tot Christus komt en zijn vader, moeder of ander familieleden niet haat zijn discipel niet kan zijn. Dat is een ernstige vermaning maar wel het woord van God. Daar komt het op aan.

Laat ik dan óók eens een tekst citeren:

1 Cor. 13:1-3 (NBG1951) "Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal
. Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet, ik ware niets. Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand, maar had de liefde niet, het baatte mij niets."

En juist omdat het hier gaat om twee mensen die hulp nodig hebben, zijn ze meer gebaat bij wijsheid door de liefde werkend, dan bij kille, vrome kennis, die alleen maar veroordelend overkomt. Jakobus 3:17 (HSV) "Maar de wijsheid die van boven is, is ten eerste rein, vervolgens vreedzaam, welwillend, voor rede vatbaar, vol barmhartigheid en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd."

Echt, Barnabas, ik snap jullie niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Laat ik dan óók eens een tekst citeren:

1 Cor. 13:1-3 (NBG1951) "Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde niet, ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal
. Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet, ik ware niets. Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand, maar had de liefde niet, het baatte mij niets."

En juist omdat het hier gaat om twee mensen die hulp nodig hebben, zijn ze meer gebaat bij wijsheid door de liefde werkend, dan bij kille, vrome kennis, die alleen maar veroordelend overkomt. Jakobus 3:17 (HSV) "Maar de wijsheid die van boven is, is ten eerste rein, vervolgens vreedzaam, welwillend, voor rede vatbaar, vol barmhartigheid en goede vruchten, onpartijdig en ongeveinsd."

Echt, Barnabas, ik snap jullie niet.

Trek je die tekst dan zelf aan en richt je pijlen dan niet op mij zodat ik uitval tegen @Wijngaard1990, voor hem excuus voor het taalgebruik. Overigens staat het @Wijngaard1990 volledig vrij zijn eigen persoonlijke leven in te richten zoals hij dat wenst, daar ga ik niet over.

Verder moet ik mij verantwoorden tegenover Christus en dat doe ik niet tegenover jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Barnabas:

Trek je die tekst dan zelf aan en richt je pijlen dan niet op mij zodat ik uitval tegen @Wijngaard1990, voor hem excuus voor het taalgebruik. Overigens staat het @Wijngaard1990 volledig vrij zijn eigen persoonlijke leven in te richten zoals hij dat wenst, daar ga ik niet over.

Verder moet ik mij verantwoorden tegenover Christus en dat doe ik niet tegenover jou.

Dankje @Barnabas de uiteindelijke beslissing is van mij. En om heel eerlijk te zijn snap ik de tekst van @Hetairos niet zo goed. Heb het al 10 keer gelezen, maar snap niet wat hij met dat stuk bedoelt. Misschien ben ik er te dom hahaha. Maar goed ik ga eens goed nadenken wat ik nu precies vind over de Maria verering. Ik hoopte hier een duidelijk antwoord te vinden, maar dat is nog niet echt gelukt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Peter79:

Binnen de Reformatie beweegt het beeld van de mens zich tussen twee polen: De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk; de tweede Mens is de Heere uit de hemel. Zoals de stoffelijke is, zo zijn ook de stoffelijke mensen, en zoals de Hemelse is, zo zijn ook de hemelse mensen. En zoals wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij ook het beeld van de Hemelse dragen (1Kor 15 HSV). Het voorbeeld van de volmaakte christen is dan ook Jezus Christus (Romeinen 8:29).

Wat betreft Maria als beeld van de Kerk is er in de Reformatie denk ik meer ruimte. Jezus staat ten opzichte van de Kerk als bruidegom ten opzichte van bruid - en als hoofd ten opzichte van het lichaam. Ik zou dan zeggen dat Maria uit de aarde is, zoals Eva, de moeder van alle levenden. Het beeld van de vrouw uit Openbaring die vlucht voor de draak past daar goed bij, ook omdat de aarde haar te hulp schiet. De Kerk is daarbij de vergadering van geroepen uit het hele menselijke geslacht. Als Maria de moeder van Jezus de personificatie is van de Kerk, dan vereert de Katholieke kerk zichzelf, zouden critici kunnen zeggen. De Katholieke kerk heeft een bepaald onaantastbaar karakter. Zelfreflectie is volgens critici niet haar sterkste punt. De Reformatie heeft dat op een andere manier willen organiseren, maar is daar ook maar deels in geslaagd. In elk geval ontmoeten we in de Kerk hier op aarde geen volmaakte Maria, maar is het door geloof dat wij overtuigd zijn dat de volmaaktheid komt.

De Kerk heeft op aarde als het ware twee gezichten. Het eerste is die van het Lichaam of de Bruid van Christus, die onfeilbaar de sacramenten toedient, haar leergezag uitoefent, ononderbroken in gebed is en wereldwijd ontelbaar veel mensen verlicht met zowel geestelijke als materiële hulp en toerusting op allerlei fronten.
Het tweede is die van een gemeenschap vol zondaars, die de onovertroffen gaven en volmachten van de Geest misbruiken voor hun eigen gewin en hun eigen begeerten en daardoor enorm veel schade toebrengen aan de Kerk en zo Christus als het ware opnieuw aan het kruis slaan.
Deze twee volstrekt tegengestelde beelden kunnen worden verenigd in het beeld van de Kerk als een ziekenhuis, waar genezing voor de zonde te vinden is, maar de symptomen van de zonde hardnekkig zijn en waar ook de artsen niet immuun zijn, en in het beeld van de Kerk als een frontlinie, waar de strijd tegen het kwaad het meest fel gestreden wordt en daarom juist zoveel mensen het meest hard getroffen worden door het kwaad.

Eén ding weten we wel: hoe zwaar het kwaad ook binnen en tegen de Kerk woedt, hoe fel de vervolgingen door en tegen haar mogen zijn... ze is er nog steeds.
In al die eeuwen, vanaf de apostolische tijd tot de dag van vandaag, is ze ononderbroken een constante factor geweest in de wereldgeschiedenis. Ook na de Reformatie en ook na de evangelische opwekkingsbewegingen. Want Christus heeft haar immers beloofd dat de poorten van de hel haar niet zullen overweldigen en die oude belofte zal Hij tot het einde der tijden blijven waarmaken.
Hoezeer wij met onze zonden ook ons best doen zijn werk te vernietigen en hoezeer wij ook kunnen neerkijken op zijn verborgen Vrouwe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Wijngaard1990:

Dankje @Barnabas de uiteindelijke beslissing is van mij. En om heel eerlijk te zijn snap ik de tekst van @Hetairos niet zo goed. Heb het al 10 keer gelezen, maar snap niet wat hij met dat stuk bedoelt. Misschien ben ik er te dom hahaha. Maar goed ik ga eens goed nadenken wat ik nu precies vind over de Maria verering. Ik hoopte hier een duidelijk antwoord te vinden, maar dat is nog niet echt gelukt. 

Ok, succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid