Goeiemoggel 59 Geplaatst 12 juni 2022 Rapport Share Geplaatst 12 juni 2022 2 uur geleden zei Hermanos2: Zou ik morgen in m'n blote kont naar buiten gaan dan zijn er vast mensen die vinden dat het moet kunnen. Ik begrijp de ernst van je bericht maar dit was je niet van plan of wel 😁 Ik ben het verder wel met je eens. Wat vroeger deugdzaam was wordt nu zoveel mogelijk weggezet als achterhaald. Taboes mogen niet meer bestaan. Wel merk ik dat gesprekken één op één vaak nog best vruchtbaar zijn, dan is die groepsdruk die je noemt er minder. Hermanos2 reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Petra. 716 Geplaatst 13 juni 2022 Rapport Share Geplaatst 13 juni 2022 (bewerkt) Op 11-6-2022 om 23:36 zei Hermanos2: Het is interessant om te zien wat lijden met gelovigen doet. Sommigen kruipen dicht tegen God aan en verstevigen hun band. Putten kracht uit geloof. Anderen gaan het zien als bewijs dat God niet bestaat en verwijderen zich van God. De holocaust zou je kunnen zien als een poging van satan om God's volk volledig uit te roeien of iig zoveel mogelijk leed toe te voegen in de hoop dat ze zich in hun vertwijfeling van God verwijderen. God stond het mogelijk toe omdat Hij voorzag dat dit grote lijden de teruggave van het land Israël tot gevolg had. En dit past in de bijbelse voorspellingen. Sindsdien keren veel joden terug naar huis. Ook dit wordt voorzegd. Het probleem van het lijden is denk ik het meest lastige geloofsvraagstuk. Het is ook de reden dat veel christenen het geloof verlaten. Als er zoveel kwaad is hoe kan er dan een goede almachtige God bestaan? Is de kern van het probleem. Een theodicee is een poging om daar een logisch antwoord op te geven. Er zijn een aantal verschillende theodiceeën waar je uit kan kiezen; zie * Sinds ik me wat meer in het Job epos (imo prachtige hoogwaardige literatuur) verdiept heb, lees ik elke menselijke poging om een antwoord te geven als een antwoord van één van de vrienden van Job. Die worden aan het eind van het verhaal allemaal terechtgewezen door God. Wat het antwoord wel is ? Zo complex dat de menselijke geest het niet kan bevatten. * https://nl.wikipedia.org/wiki/Theodicee Citaat Theodicee door Leibniz Theodicee van het omniversum Theodicee van de vrije wil Theodicee van de duivel Theodicee van de erfzonde Theodicee van het offer Theodicee van de compassie Theodicee van de compassie met het kwaad Theodicee van de mystieke weg Theodicee van de pedagogie Theodicee van de vergelding Theodicee van de apathie 13 juni 2022 bewerkt door Petra. Peter79 reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 13 juni 2022 Rapport Share Geplaatst 13 juni 2022 20 uur geleden zei Willempie: Een mooi getuigenis inderdaad. Alleen zo verschrikkelijk jammer en triest dat je alleen maar getuigenissen van JG's aanhaalt en al die andere mooie getuigenissen van andere christenen gewoon lijkt te negeren. Dat is nu eenmaal mijn geloofsgemeenschap. Er zullen zeker andere mooie getuigenissen zijn, maar wilde dit graag delen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
stirreg1986 11 Geplaatst 13 juni 2022 Rapport Share Geplaatst 13 juni 2022 Op 12-6-2022 om 14:41 zei Hermanos2: We leven in een bijzondere tijd. De wereld om ons heen wordt steeds zieker. Wat fout is wordt goedgepraat. Wat goed was wordt nu gezien als fout. Tijden zijn altijd bijzonder voor mensen die erin leven. Wat denk je van de normen en waarden van de Romeinen die "ineens" fout gevonden werden? Of toen de homo sapiens kwamen waar de neanthalers al leefden, die hadden heel andere normen en waarden. Op 12-6-2022 om 14:41 zei Hermanos2: Ik merk dat diepere gesprekken met mensen steeds lastiger worden omdat er alleen maar onzin uitkomt. Uit angst als afwijkend te worden gezien vindt iedereen alles maar goed. Go with the flow. Hip. Modern. Om te kotsen. Niemand interesseert zich meer voor geloof, God, moraal en vaste waarden. Dus jij vind iets onzin, en daarom IS het onzin? Misschien is het wel gewoon de mening van mensen, en vinden ze jou oppervlakkig? Tevens is het wel raar dat je denkt dat iedereen alles maar goed vind. Juist als je de laatste tijden gezien hebt dan weet je dat dit niet klopt. De mens is juist preutser geworden. Johan Derksen die een verhaal met een kaars verzint en zijn baantjes kwijtraakt omdat de goegemeenschap het niet meer duldt. Dat niemand zich meer interesseert voor God lijkt me ook niet waar. Misschien niet meer voor de joods/christelijke God. Die heeft het toch wel 3000 jaar volgehouden. Wordt tijd dat die ook eens evolueert. Op 12-6-2022 om 14:41 zei Hermanos2: Zou ik morgen in m'n blote kont naar buiten gaan dan zijn er vast mensen die vinden dat het moet kunnen. Waarom zou dat niet mogen? Als je ervoor maar iets hangt, zoals een vel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 13 juni 2022 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 juni 2022 3 minuten geleden zei stirreg1986: Tijden zijn altijd bijzonder voor mensen die erin leven. Wat denk je van de normen en waarden van de Romeinen die "ineens" fout gevonden werden? Of toen de homo sapiens kwamen waar de neanthalers al leefden, die hadden heel andere normen en waarden. Dus jij vind iets onzin, en daarom IS het onzin? Misschien is het wel gewoon de mening van mensen, en vinden ze jou oppervlakkig? Tevens is het wel raar dat je denkt dat iedereen alles maar goed vind. Juist als je de laatste tijden gezien hebt dan weet je dat dit niet klopt. De mens is juist preutser geworden. Johan Derksen die een verhaal met een kaars verzint en zijn baantjes kwijtraakt omdat de goegemeenschap het niet meer duldt. Dat niemand zich meer interesseert voor God lijkt me ook niet waar. Misschien niet meer voor de joods/christelijke God. Die heeft het toch wel 3000 jaar volgehouden. Wordt tijd dat die ook eens evolueert. Waarom zou dat niet mogen? Als je ervoor maar iets hangt, zoals een vel. Ach, ik denk inderdaad dat er meer mensen zoals ik zouden moeten zijn. Dan zou er geen oorlog en honger meer zijn en een innige relatie met God. En er zouden minder verkeersongelukken zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
stirreg1986 11 Geplaatst 13 juni 2022 Rapport Share Geplaatst 13 juni 2022 4 minuten geleden zei Hermanos2: Ach, ik denk inderdaad dat er meer mensen zoals ik zouden moeten zijn. Dan zou er geen oorlog en honger meer zijn en een innige relatie met God. En er zouden minder verkeersongelukken zijn. Misschien zijn er wel meer mensen zoals jij? Want de generalisatie van jou in jouw bijdrage was wel vreemd. Terwijl andere mensen juist zeggen dat we vandaag "niks meer mogen".. Die mening hoor ik vaker dan "alles moet maar mogen vandaag".. Dus als we niks meer mogen dan zijn er meer mensen zoals jij die nog wel ouderwetse normen en waarden erop na houden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten