Spring naar bijdragen

Over de wederkomst, opname en andere eindtijd zaken


Aanbevolen berichten

We weten en geloven allemaal wel iets, dat in relatie staat met de eindtijd. De wederkomst van Christus, de opname (rapture), het millennium (1000 jarig rijk) en die dan vóór, tijdens of na de wederkomst van Christus. De positie van Israël en de positie van de gemeente.

Waar ik naar op zoek ben, is in feite een soort chronologisch overzicht waar al of enkele van deze zaken (misschien kun je deze nog aanvullen) in terugkomen.

Maar doe je verhaal niet met een video of iets dergelijks. Maar probeer een, liefst puntsgewijs. overzicht van gebeurtenissen te geven. Doe dat gewoon op je eigen wijze.

Het is dan ook niet de bedoeling dat we elkaar gaan beconcurreren met wat de juiste visie is. Maar probeer wel zoveel mogelijk je visie vanuit de Bijbel te onderbouwen, zodat we allemaal begrijpen (en terug kunnen lezen) waar je het over hebt. De geloofwaardigheid van een visie staat niet ter discussie, maar wel de interpretatie van de Bijbel-gedeelten die je gebruikt om je visie te ondersteunen.

Ik hoop van harte dat dit 'project' (wat dat is het eigenlijk) gaat lukken. Uiteindelijk krijgen we dan een opsomming van verschillende visie's, elk onderbouwd vanuit dezelfde Bijbel (ongeacht vertaling).

Wellicht is het topic te ruim van opzet, maar dan kunnen we, mocht dat nodig zijn, wel sub-topics aanmaken. (Ik weet overigens niet of we dat zonder moderator voor elkaar krijgen, maar de huidige lijkt op wintersport, wie weet het?).

bewerkt door Hetairos
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Als men zelf definities gaat geven aan begrippen, kan men alles recht praten wat krom is. Je bent eigenwijs aan het doen. Hoeveel linkjes je ook geeft om je zogenaamde gelijk te bewijzen, Jezus wist p

Openbaring 12 geeft voor mij wel veel van de chronologie weer: de vrouw is het volk van God, het kind is Jezus die opvaart naar de hemel, de strijd waarbij de draak op aarde wordt geworpen is Jezus' o

https://m.youtube.com/playlist?list=PLE94Ww28S0KbS_C5bp53Rk1m4HwcEZ9xt  

2 uur geleden zei Hetairos:

We weten en geloven allemaal wel iets, dat in relatie staat met de eindtijd. De wederkomst van Christus, de opname (rapture), het millennium (1000 jarig rijk) en die dan vóór, tijdens of na de wederkomst van Christus. De positie van Israël en de positie van de gemeente.

Waar ik naar op zoek ben, is in feite een soort chronologisch overzicht waar al of enkele van deze zaken (misschien kun je deze nog aanvullen) in terugkomen.

Openbaring 12 geeft voor mij wel veel van de chronologie weer: de vrouw is het volk van God, het kind is Jezus die opvaart naar de hemel, de strijd waarbij de draak op aarde wordt geworpen is Jezus' overwinning van kruis en opstanding, 1260 dagen (tijd, tijden en halve tijd) = 1000 jaar - dat is de tijd tussen hemelvaart en wederkomst (dit is de tijd in de woestijn, met de wederkomst kom je het beloofde land binnen - het eeuwige leven, het feest van de Heer).

De opname heeft erop betrekking dat we bij de wederkomst de Heer onthalen, hem tegemoet gaan en Hem ontmoeten in de lucht.

Israel is dat Israel dat besneden is van hart, de gelovigen uit de heidenen zijn in dat Israel ingelijfd en omdat er in Christus geen onderscheid is, is er geen statusverschil tussen gelovige joden en gelovige heidenen.

De gemeente is iedereen die geroepen is uit de wereld, joden en heidenen samen. De gemeente getuigt van het Koninkrijk van God dat komt en die leeft vanuit die realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik weet niet of iedereen hier op het forum nu op YouTube verder in gesprek gaat; ik in elk geval niet.

Jammer dat jij nu, als eerste, mijn verzoek negeert (Ik zei: "Maar doe je verhaal niet met een video of iets dergelijks").

Youtube laten spreken op een forum is een vorm van lafheid (men verschuilt zich een play-list, waarvan men al van te voren weet dat weinigen deze zullen bekijken) en een drogreden (en niets toevoegt).

Dus, Fundamenteel, kun je in je eigen woorden ingaan op het topic? Zie hierboven de reactie van Peter79. Die geeft al zo veel informatie waarover je met elkaar!, in gesprek kunt. Ik ben er ook van overtuigd, dat velen een andere zienswijze hebben dan hij. Wat als iedereen met YouTube-video's gaat reageren?

Help ons dit forum weer gezond te maken. Dat is, neem ik aan, ook jouw belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Ik weet niet of iedereen hier op het forum nu op YouTube verder in gesprek gaat; ik in elk geval niet.

Jammer dat jij nu, als eerste, mijn verzoek negeert (Ik zei: "Maar doe je verhaal niet met een video of iets dergelijks").

Youtube laten spreken op een forum is een vorm van lafheid (men verschuilt zich een play-list, waarvan men al van te voren weet dat weinigen deze zullen bekijken) en een drogreden (en niets toevoegt).

Dus, Fundamenteel, kun je in je eigen woorden ingaan op het topic? Zie hierboven de reactie van Peter79. Die geeft al zo veel informatie waarover je met elkaar!, in gesprek kunt. Ik ben er ook van overtuigd, dat velen een andere zienswijze hebben dan hij. Wat als iedereen met YouTube-video's gaat reageren?

Help ons dit forum weer gezond te maken. Dat is, neem ik aan, ook jouw belang.

Het is geen random video maar preken daarover door iemand die daar al een halve eeuw mee bezig is. 

Ik wil daar gerust uitgebreid op terugkomen, maar de Openbaringen zijn een zware boterham. Dat schrijf je niet in 1 postje. 

kan daar al kort over zeggen: De vrouw die het beest berijdt is volgens mij de opkomst van feminisme waardoor we nu bij de lgbqt waanzin zijn aangekomen. Ik kon het evengoed via SermonAudio delen, wat had het verschil geweest?

Hoe maakt kerkdiensten delen over het gevraagde thema forum ongezond? Ik vind uw manier van doen eerder veeleisend, gelieve geen vinger naar mij te wijzen waarvoor dank.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hetairos:

probeer een, liefst puntsgewijs. overzicht van gebeurtenissen te geven. Doe dat gewoon op je eigen wijze.

  • Carpe diem
  • Memento mori/Maranatha

Credo mijn bestaan. En omdat de blik is gericht op God, grijp ik, in tegenstelling tot Ede Staal, niet mis. Eigenwijsheid is een eigenschap die jezelf en anderen beschadigd en zeer de moeite waard om af te leren.

https://www.youtube.com/watch?v=wF0Qwwb7Q64

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Hetairos:

 

Het is dan ook niet de bedoeling dat we elkaar gaan beconcurreren met wat de juiste visie is. Maar probeer wel zoveel mogelijk je visie vanuit de Bijbel te onderbouwen, zodat we allemaal begrijpen (en terug kunnen lezen) waar je het over hebt. De geloofwaardigheid van een visie staat niet ter discussie, maar wel de interpretatie van de Bijbel-gedeelten die je gebruikt om je visie te ondersteunen.

 

Ik ben het met Fundamenteel eens. Dit is zo diepgaand dat je dit niet in een paar regeltjes kunt schrijven. Zelfs niet in een paar pagina’s.

Het verhaal van Peter 79 vind ik persoonlijk afgezaagd (hetzelfde afgezaagde verhaal dat “de kerk” al heel lang bezigt) slap, risicoloos, nietszeggend en onsamenhangend, tegenstrijdig ook.  Zouteloos. Maar hij heeft wel braaf gedaan wat je verlangt.  In een stukje van een minuut van een video van Fundamenteel (deel 2 uit die reeks) zat al meer heilig vuur dan het hele zouteloze verhaal van de mainstream kerk bij elkaar. 

Maar ik ben het ook met je eens dat alleen maar video’s niet werkt. Althans niet op dit forum.  Ik heb een aantal jaren op een besloten rapture forum gezeten waar dat wel kon. Waar aan de Harpazo cq Rapture niet getornd werd, zodat we rustig de zaken samen konden bestuderen en met elkaar daarover in gesprek konden gaan. Waardoor we als raptureheads ongestoord gezamenlijk studie konden doen naar naar de schaduwbeelden van de Opname in het Nieuwe Testament.  Dan gaat er een wereld voor je open. Dan gaan de Evangeliën leven, het is zo intens onbeschrijfelijk AWESOME, daar zijn geen woorden voor om dat geluk en die vervulling, die Liefde van in en door de Heere Jezus  te beschrijven dat uit die inzichten voortkomt die uit de schaduwbeelden naar voren treden. Dat kun je alleen maar ondervinden door zelf die weg met Hem te gaan. En ja, dan werden er fouten gemaakt, dan werden mijlpalen soms aangezien voor “D-Day” en als het dan niet klopte, vielen er wel eens traantjes bij een enkeling, maar die vallen compleet in het niet bij alle ontdekkingen en openbaringen die uit de Evangelieverhalen naar voren kwamen.  En als het dan nog niet “D-Day” bleek te zijn geweest dan grapten we met elkaar “altijd weer die Pijnenburgkoek”, verwijzend naar die reclame van dat zwemmende kind dat achter die hengel met die koek aanzwemt en dan prezen we ons gelukkig met de gigantische openbaringen en inzichten die we onderweg toch maar mooi ontvangen hadden en dat we gezamenlijk naar onze Heer uitzien, en dat de Heer ons door “Arousal” steeds weer onze energie en onze hoop vernieuwde. Wetende dat het op een Dag raak zou zijn.

Op dat besloten rapture forum  was discussie niet het doel. Overigens was het daar ook crisis, omdat ook dat uiteindelijk zouteloos werd omdat er geen kritiek meer mocht worden geleverd op de schrijvers of sprekers uit welke video of artikel dan ook en er waren mensen die ertoe overgingen zonder onderscheidingsvermogen allerlei artikelen neer te plempen van soms duistere figuren , waardoor de zonde welig begon te tieren en je daar niets van mocht zeggen. Toen bleek dat daar niets meer van gezegd mocht worden, ben ik daar weggegaan. Enkele weken later is het forum opgedoekt. Het had zijn Doel gediend en blijkbaar vond de eigenaar (met wie ik nog wel goed contact heb) het ook wel welletjes.

Dus ik ben het met je eens dat uitsluitend artikelen en video’s niet werkt. Ik ben het niet met je eens dat het zonder per definitie beter is.  En ik ben het met Fundamenteel eens dat dit geen onderwerp is voor een paar regels. Tenzij je fan bent van het risicoloze ongezouten mainstream verhaal dat Peter79 produceert.

@Peter79, beschouw dit svp niet als een persoonlijke aanval.  Ik zie geen vuur in je verhaal en het is mij veel te risicoloos en afgezaagd maar misschien bezit jij als persoon in je persoonlijk leven best vuur.  Het is het verhaal waartegen ik ageer, niet jou als persoon.

 

Je kunt beter in je enthousiasme en je vurige liefde voor de Heere Jezus en in het weten dat je allang vergeven BENT (desnoods) een foutje maken dan in lauwheid en lafheid (“wat zullen de mensen wel niet van me denken”) plaatsnemen in de risicoloze hoge toren van het religieuze Babel waar de lippen allemaal dezelfde tale Kanaäns spreken.  Is mijn mening.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:
  • Carpe diem
  • Memento mori/Maranatha

Credo mijn bestaan. En omdat de blik is gericht op God, grijp ik, in tegenstelling tot Ede Staal, niet mis. Eigenwijsheid is een eigenschap die jezelf en anderen beschadigd en zeer de moeite waard om af te leren.

https://www.youtube.com/watch?v=wF0Qwwb7Q64


Dat hangt er maar net vanaf wat die eigenwijsheid inhoudt en in welke omgeving en omstandigheden die wordt toegepast. Ik ben God enorm dankbaar dat Hij mij eigenwijsheid gaf als eigenschap waardoor ik op cruciale momenten de meerderheid niet volgde in het kwaad. Wat niet wil zeggen dat ik zelf niet ook een zondaar was maar ik maak liever mijn eigen fouten dan dat ik die van anderen nadoe.

Je kruis oppakken is ook tegen de stroom inzwemmen waar dat nodig is. Zelfs als dat betekent dat je verzuipt. Zie Mat.10:28

De Heere Jezus was ook eigenwijs. Daarom lustten de religieuzen Hem niet en sloegen de Romeinen Hem aan het kruis.  En werden beiden onttroond.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites

JHWH is dan ook geen eigenaam maar de Ik Ben Die Ik Ben.  Die in iedereen woning wil maken om hen te doen Zijn Die Ze Zijn omdat De Ik Ben in hen woont en dat wat Ik Ben niet is dan in de dood is gebracht in de mens.

De Ik Ben is niet laf. De Ik Ben is geen slaaf van mensen. De Ik Ben is geen slaaf van religie. Dat heeft De Ik Ben getoond aan het kruis.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Fundamenteel:

Het is geen random video maar preken daarover door iemand die daar al een halve eeuw mee bezig is.

Het is toch een play-list? Ik weet inderdaad niet of die 'random' is, want ik heb 'm niet bekeken. Maar iemand anders voor je laten spreken valt inderdaad onder de definitie van drogreden: Je beroept je op de autoriteit van een ander (iemand die er al een halve eeuw mee bezig is). Je zegt dus eigenlijk, dat die dan wel kan weten hoe het zit. Maar in feite is dat maar de vraag. Ik onderzoek al een halve eeuw hoe het komt dat we één Bijbel hebben en zoveel verschillende visies. En als ik denk, dat ik weet hoe dat komt, begin ik alweer te twijfelen.

6 uur geleden zei Fundamenteel:

Ik wil daar gerust uitgebreid op terugkomen, maar de Openbaringen zijn een zware boterham. Dat schrijf je niet in 1 postje.

Nee, maar in een ontspannen setting kunnen we toch wel wat gedachten met elkaar delen? Juist, omdat we waarschijnlijk allemaal nog veel open eindjes kennen. 

6 uur geleden zei Fundamenteel:

kan daar al kort over zeggen: De vrouw die het beest berijdt is volgens mij de opkomst van feminisme waardoor we nu bij de lgbqt waanzin zijn aangekomen. Ik kon het evengoed via SermonAudio delen, wat had het verschil geweest?

Kijk, dat is interessant en voor mij een totaal nieuwe insteek. Maar ben je alleen eens met de mening van een ander of kun je deze insteek ook zelf, het liefst vanuit de Bijbel, onderbouwen.

6 uur geleden zei Fundamenteel:

Hoe maakt kerkdiensten delen over het gevraagde thema forum ongezond? Ik vind uw manier van doen eerder veeleisend, gelieve geen vinger naar mij te wijzen waarvoor dank.

Als het de bedoeling van het forum is 'kerkdiensten te delen' dat heb je natuurlijk helemaal gelijk. Maar als de bedoeling is een mening te bespreken, met de Bijbel als leidraad, dan zit je hier verkeerd als je preken wilt delen; je draagt dan niet bij aan de doelstellingen van dit forum. Als leden maar doen en schrijven wat ze zelf juist vinden, zonder met die doelstellingen rekening te houden, maakt dat het forum metterdaad ongezond. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Divine_will:

Het verhaal van Peter 79 vind ik persoonlijk afgezaagd (hetzelfde afgezaagde verhaal dat “de kerk” al heel lang bezigt) slap, risicoloos, nietszeggend en onsamenhangend, tegenstrijdig ook.  Zouteloos. Maar hij heeft wel braaf gedaan wat je verlangt.  In een stukje van een minuut van een video van Fundamenteel (deel 2 uit die reeks) zat al meer heilig vuur dan het hele zouteloze verhaal van de mainstream kerk bij elkaar.

Wat @Peter79 doet is een aanzet geven. Natuurlijk kan ook hij niet in één bericht de hele eindtijd en alle gebeurtenissen, compleet met onderbouwing, samenvatten.

3 uur geleden zei Divine_will:

Ik heb een aantal jaren op een besloten rapture forum gezeten waar dat wel kon. Waar aan de Harpazo cq Rapture niet getornd werd, zodat we rustig de zaken samen konden bestuderen en met elkaar daarover in gesprek konden gaan. <knip>

Maar je zit hier niet op dat rapture-forum. En ik vrees dat een dergelijke opzet hier helemaal niet werkt. Ach, we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben.

4 uur geleden zei Divine_will:

Op dat besloten rapture forum  was discussie niet het doel. Overigens was het daar ook crisis, omdat ook dat uiteindelijk zouteloos werd omdat er geen kritiek meer mocht worden geleverd op de schrijvers of sprekers uit welke video of artikel dan ook en er waren mensen die ertoe overgingen zonder onderscheidingsvermogen allerlei artikelen neer te plempen van soms duistere figuren , waardoor de zonde welig begon te tieren en je daar niets van mocht zeggen.

Je weet zelf heel goed, dat het ventileren van meningen, zonder fatsoenlijke argumentatie, hier ook niet werkt. Maar ik zie nog hoop voor Credible. Als we maar weer het respect naar elkaar terugvinden. Er waart een spook hier rond op Credible; de gedachte, dat je hier niet je mening kunt geven, zonder direct het risico te lopen te worden beschuldigd dat je het 'fout' ziet en derhalve maar gauw je biezen moet pakken. 

Natuurlijk mag iedereen, zonder bal op de maag, hier zijn mening geven. Maar als je dan op die mening wordt bevraagd, onderbouw die dan of in elk geval, probeer dat. En zelfs dan, als men het desondanks nog niet met je eens is, mag je gewoon aan je mening vasthouden. Het deelnemen aan een discussie (waar het juist gaat om onderbouwing) is dan niet wijs. Want meningen zonder onderbouwing, roepen irritatie op of erger. Dit geldt overigens voor elk gespreksforum en zeker niet alleen voor Credible.

4 uur geleden zei Divine_will:

@Peter79, beschouw dit svp niet als een persoonlijke aanval.  Ik zie geen vuur in je verhaal en het is mij veel te risicoloos en afgezaagd maar misschien bezit jij als persoon in je persoonlijk leven best vuur.  Het is het verhaal waartegen ik ageer, niet jou als persoon.

Je kunt beter in je enthousiasme en je vurige liefde voor de Heere Jezus en in het weten dat je allang vergeven BENT (desnoods) een foutje maken dan in lauwheid en lafheid (“wat zullen de mensen wel niet van me denken”) plaatsnemen in de risicoloze hoge toren van het religieuze Babel waar de lippen allemaal dezelfde tale Kanaäns spreken.  Is mijn mening.

Inderdaad, dit is jouw mening. En ik zie geen enkel argument in jouw uiteenzetting terug, waardoor een gesprek enige kans van slagen heeft.

3 uur geleden zei Divine_will:

De Heere Jezus was ook eigenwijs. Daarom lustten de religieuzen Hem niet en sloegen de Romeinen Hem aan het kruis.  En werden beiden onttroond.

Jouw onderbouwing van de mening: "dat de Heer Jezus ook eigenwijs was" is dus: "de religieuzen lusten Hem niet en de Romeinen sloegen Hem aan het kruis".

Dit argument deugt niet, want "Jezus was niet eigenwijs". Mijn argument is (onder andere, want ik heb nog meer pijlen (argumenten) op mijn boog): "Johannes 8:28-29 (NBG1951) Jezus dan zeide: Wanneer gij de Zoon des mensen verhoogd hebt, zult gij inzien, dat Ik het ben en niets uit Mijzelf doe, doch dat Ik dit spreek, gelijk de Vader Mij geleerd heeft. En die Mij gezonden heeft, is met Mij. Hij heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd wat Hem behaagt.

De reden dat Hij aan het kruis werd geslagen, was niet omdat Hij eigenwijs was, maar omdat Hij de wil van de Vader deed en God zijn Vader noemde. Zijn kruis werd Hem niet (door mensen) opgelegd, maar Hij nam het kruis vrijwillig op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Wat @Peter79 doet is een aanzet geven. Natuurlijk kan ook hij niet in één bericht de hele eindtijd en alle gebeurtenissen, compleet met onderbouwing, samenvatten.

 

Ik zie geen enkele Bijbelse onderbouwing. Wel grotendeels het standaard kerkverhaal.  Sorry, ik kan er niks mee. 
 

1 uur geleden zei Hetairos:

Maar je zit hier niet op dat rapture-forum. En ik vrees dat een dergelijke opzet hier helemaal niet werkt. Ach, we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben.

Dat klopt ook maar je begrijpt toch wel dat ik uitlegde waarom ik mijn visie niet op die manier kan geven en waarom ik Fundamenteel hierin gelijk geef? Als je meer wilt onderzoeken dan het standaard kerkverhaaltje dan vergt dat heel veel tijd en energie en studie en goede wil cq open mind tot het onderwerp.  En veel rapturewatchers zijn op diverse christelijke fora door de jaren heen telkens weer op een hele dikke betonnen muur gestoten die het onmogelijk maakte om de bijbelstudie achter de rapturevisie te bespreken.  Het werd niet gerespecteerd als er een draadje voor werd geopend , het moest en zou het zwijgen worden opgelegd, want het was de mainstream niet welgevallig en Het werd uitgekotst.   Wat ik overigens niemand kwalijk neem, het heeft ertoe geleid dat een selecte groep elkaar meer ondergronds heeft gevonden, maar het onderwerp heeft een dusdanige diepgang dat dat niet alsnog  even op de door jou voorgestelde wijze te behandelen is.  Zelf heb ik in andere topics al bronnen genoemd op YouTube, met name The Sword Of God, met honderden uren bijbelstudie. Her en der heb ik puntsgewijs iets laten vallen hier, maar ik ga dat zeker niet allemaal “bijbels onderbouwen”. Waarom niet, om bovengenoemde reden.  Het is heel diepgaand. Het vergt minutieuze Geestgeleide bestudering van met name de evangeliën.  En het zijn absolute Parels. Stuk voor stuk. Het doet letterlijk zeer om het heilige voor de zwijnen te gooien.  Op dit forum wordt zélfs de Godheid van Jezus nog betwist  Men weet nog niet dat 1 + 1 + 1 drie is en jij wilt met hogere wiskunde beginnen? Dat werkt niet. Daar zijn ze in het middelbaar onderwijs inmiddels ook achter. Daar geven wiskundeleraren , aldus de nieuwsberichten op nu-punt-nl nu eerst weer rekenlessen. Simpele staartdelingen en zo. 
 

1 uur geleden zei Hetairos:

Je weet zelf heel goed, dat het ventileren van meningen, zonder fatsoenlijke argumentatie, hier ook niet werkt. Maar ik zie nog hoop voor Credible. Als we maar weer het respect naar elkaar terugvinden. Er waart een spook hier rond op Credible; de gedachte, dat je hier niet je mening kunt geven, zonder direct het risico te lopen te worden beschuldigd dat je het 'fout' ziet en derhalve maar gauw je biezen moet pakken. 

 

Ik zie dat je het niveau wat op weet te krikken, maar zoals gezegd is dit naar mijn mening op dit moment geen onderwerp voor een dergelijke behandeling.  Daar ontbreekt de structuur, de openheid en de mankracht  voor.  Maar andere onderwerpen komen wel beter uit de verf door je inzet.  Let wel: ik nam het even voor Fundamenteel op, maar ik leg je geen strobreed in de weg om de visies van anderen te verzamelen.  Ik heb alleen even uitgelegd waarom ik er niet aan meedoe. Verder onthoud ik mij van inbreng.

 

1 uur geleden zei Hetairos:

Je weet zelf heel goed, dat het ventileren van meningen, zonder fatsoenlijke argumentatie, hier ook niet werkt. Maar ik zie nog hoop voor Credible. Als we maar weer het respect naar elkaar terugvinden. Er waart een spook hier rond op Credible; de gedachte, dat je hier niet je mening kunt geven, zonder direct het risico te lopen te worden beschuldigd dat je het 'fout' ziet en derhalve maar gauw je biezen moet pakken. 

Natuurlijk mag iedereen, zonder bal op de maag, hier zijn mening geven. Maar als je dan op die mening wordt bevraagd, onderbouw die dan of in elk geval, probeer dat. En zelfs dan, als men het desondanks nog niet met je eens is, mag je gewoon aan je mening vasthouden. Het deelnemen aan een discussie (waar het juist gaat om onderbouwing) is dan niet wijs. Want meningen zonder onderbouwing, roepen irritatie op of erger. Dit geldt overigens voor elk gespreksforum en zeker niet alleen voor Credible


Ja.  Ik heb er geen tijd voor. Succes ermee. 😉 

 

1 uur geleden zei Hetairos:

 

Inderdaad, dit is jouw mening. En ik zie geen enkel argument in jouw uiteenzetting terug, waardoor een gesprek enige kans van slagen heeft.


Dat klopt. Want zo werkt het niet.  Zoals ik heb beschreven.  Het onderwerp is jarenlang de kop in gedrukt en het is niet mogelijk om wat raptureheads in die jaren ondergronds hebben bestudeerd en gevonden in hapklare brokken aan te bieden. De brokken zijn te stevig en te groot voor in de melkfles.  Ik heb her en der wat broodkruimels achtergelaten, zodat Kleinduimpje als hij de  Zevenmijlslaarzen aantrekt de weg kan vinden. That’s it wat mij betreft. Wat jaren aan toewijding heeft gekost kun je niet op een presenteerblaadje aanbieden in woorden. 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Divine_will:

 En veel rapturewatchers zijn op diverse christelijke fora door de jaren heen telkens weer op een hele dikke betonnen muur gestoten die het onmogelijk maakte om de bijbelstudie achter de rapturevisie te bespreken.  Het werd niet gerespecteerd als er een draadje voor werd geopend , het moest en zou het zwijgen worden opgelegd, want het was de mainstream niet welgevallig en Het werd uitgekotst.   

Sterker nog, bijbelstudierubrieken werden gewoon afgeschaft.  En dat niet eens alleen omdat ongelovigen er niet tegen konden maar omdat gelovigen er niet tegen konden.

So excuse me, Heraitos, that I now múst say: sorry, no time, no resources left.

Broeder Charles van The Sword Of God is zo vriendelijk geweest en ontvangt de kracht om in deze laatste dagen in kort bestek elke dag een of meer korte video’s te plaatsen waarin hij alles nog eens samenvat. Dus ik doe “ongehoorzaam” als toegift een Fundamenteeltje: https://youtu.be/gyNG8yviZFE  Als link om zo min mogelijk “aanstoot” te geven.😉

Van die kalender en schema’s  snap je niks als je de pakweg 150 voorgaande uren bijbelstudie aldaar niet hebt meegemaakt. Hij legt het stap voor stap uit. Zonder tegenwerking kost dat al 150 uur laat staan met.

Het besloten forum is van internet verwijderd. Maar de youtubekanalen van de meeste watchers bestaan nog.  Die van The Sword Of God is de belangrijkste, een aantal andere heb ik via een video die de kanalen van andere watchers grotendeels opsomt genoemd. Die heb ik nu even niet paraat. Eventueel wil ik die nog wel opnieuw opsnorren nog in deze topic plaatsen als link maar dan houdt het op.

 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hetairos:

 

Jouw onderbouwing van de mening: "dat de Heer Jezus ook eigenwijs was" is dus: "de religieuzen lusten Hem niet en de Romeinen sloegen Hem aan het kruis".

Dit argument deugt niet, want "Jezus was niet eigenwijs". Mijn argument is (onder andere, want ik heb nog meer pijlen (argumenten) op mijn boog): "Johannes 8:28-29 (NBG1951) Jezus dan zeide: Wanneer gij de Zoon des mensen verhoogd hebt, zult gij inzien, dat Ik het ben en niets uit Mijzelf doe, doch dat Ik dit spreek, gelijk de Vader Mij geleerd heeft. En die Mij gezonden heeft, is met Mij. Hij heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd wat Hem behaagt.

De reden dat Hij aan het kruis werd geslagen, was niet omdat Hij eigenwijs was, maar omdat Hij de wil van de Vader deed en God zijn Vader noemde. Zijn kruis werd Hem niet (door mensen) opgelegd, maar Hij nam het kruis vrijwillig op.

Ga jij nou ook al zo beginnen? Mijn argument deugt prima, want je rukt een zinnetje uit mijn bericht en slaat zo alles wat ervoor stond over.  Dit schreef ik:

12 uur geleden zei Divine_will:


Dat hangt er maar net vanaf wat die eigenwijsheid inhoudt en in welke omgeving en omstandigheden die wordt toegepast.

Je kruis oppakken is ook tegen de stroom inzwemmen waar dat nodig is. Zelfs als dat betekent dat je verzuipt. Zie Mat.10:28

De Heere Jezus was ook eigenwijs. Daarom lustten de religieuzen Hem niet en sloegen de Romeinen Hem aan het kruis.  En werden beiden onttroond.


De Heere Jezus genas mensen op sabbath. Hij werd een wijnzuiper genoemd. Hij zei dat Hij God was. Allemaal tegen het zere been van de schriftgeleerden die Hem lieten kruisigen wegens godslastering.  Om de Vader’s  Wil te doen moest Jezus regelmatig tegen de stroom inzwemmen, zoals dat ook geldt voor alle kinderen van God die de Wil van de Vader doen en dus Jezus volgen. Jezus was aan de Vader trouw tot in de dood.  Dat betekent wel dat je in de ogen van de wereld “eigenwijs” bent. Of ze plakken er nog ergere etiketten op. (beginnend met “fake News”, eindigend in (g)een QR-code?)
 

Citaat

 

Toch leerde Jezus duidelijk dat Hij God de Zoon was. Hoewel sommige mensen dit tegenwoordig betwijfelen, deden mensen tijdens Jezus’ leven dat helemaal niet. De Joden wilden Jezus gevangen nemen “vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt“ (Johannes 10:33). Jezus sprak hen niet tegen. Uiteindelijk leidde deze claim van Jezus zelfs tot Zijn kruisiging. De hogepriester vraagt Hem: “Ik bezweer U bij de levende God, dat U ons zegt of U de Christus bent, de Zoon van God.“ (Mattheüs 26:63). Jezus bevestigt het. De hogepriester vindt dat godslastering omdat Jezus Zichzelf gelijkstelt aan God.

Het is niet vreemd dat de Joden en de hogepriester begrepen dat Jezus beweerde God te zijn. Hij had daar in Zijn onderwijs genoeg reden voor gegeven.

In Johannes 8:58 zei Jezus: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.” Daarmee zei Hij niet slechts dat Hij al bestond voordat Abraham geboren werd, 2000 jaar geleden. Hij noemde Zichzelf ook “Ik ben”, en dat is de naam van God.

In Johannes 10:30 zei Jezus: “Ik en de Vader zijn Één“.

Jezus gebruikte nog andere uitspraken met “Ik ben” waarin Hij beweerde gelijk te zijn aan God. Een voorbeeld is “Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben.“(Johannes 8:12). Dat kan nooit gezegd worden over een gewoon mens. Alleen God is het licht van de wereld. Alleen God kan het licht van het leven geven.

Ter dood veroordeeld

Jezus werd ter dood veroordeeld en gekruisigd omdat Hij beweerde God te zijn. Maar omdat Hij werkelijk God was kon de dood Hem niet vasthouden. Op de derde dag stond Hij op uit het graf, en beweest daarmee dat Hij echt “God in het vlees” was.

lees hier verder: https://www.bijbelwoord.nl/beweerde-jezus-dat-hij-god-was/

 

 Zie ook:

https://www.creatov.nl/2014/01/is-jezus-god/

http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-jezus/9-jezus-is-god/

https://adoc.pub/heeft-jezus-gezegd-dat-hij-god-is.html

https://kruisdrops.nl/geloofsverdediging/waar-zei-jezus-ik-ben-god-aanbid-mij/

https://kruisdrops.nl/christendom/jezus/

 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Divine_will:

Ga jij nou ook al zo beginnen? Mijn argument deugt prima, want je rukt een zinnetje uit mijn bericht en slaat zo alles wat ervoor stond over.  Dit schreef ik:

De Heere Jezus genas mensen op sabbath. Hij werd een wijnzuiper genoemd. Hij zei dat Hij God was. Allemaal tegen het zere been van de schriftgeleerden die Hem lieten kruisigen wegens godslastering.  Om de Vader’s  Wil te doen moest Jezus regelmatig tegen de stroom inzwemmen, zoals dat ook geldt voor alle kinderen van God die de Wil van de Vader doen en dus Jezus volgen. Jezus was aan de Vader trouw tot in de dood.  Dat betekent wel dat je in de ogen van de wereld “eigenwijs” bent. Of ze plakken er nog ergere etiketten op. (beginnend met “fake News”, eindigend in (g)een QR-code?)

Als men zelf definities gaat geven aan begrippen, kan men alles recht praten wat krom is. Je bent eigenwijs aan het doen. Hoeveel linkjes je ook geeft om je zogenaamde gelijk te bewijzen, Jezus wist prima wat het begrip "eigenwijs doen" inhoud en waarschuwt daar dan ook tegen:

Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven. (Rom.12:16)

De verklaring van dit begrip, of wellicht beter gezegd: van het niet eigenwijs doen, wordt in hetzelfde hoofdstuk gegeven:

Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft. (Rom.12:3)

Het is God die deze kennis geeft, dat kun je ook hier lezen:

Doch gelijk God aan een iegelijk heeft uitgedeeld, gelijk de Heere een iegelijk geroepen heeft, dat hij alzo wandele; en alzo verordene ik in al de Gemeenten. (1Kor.7:17)

Helaas zijn we dus niet eensgezind onder elkaar en voldoet iemand niet aan de opdracht. Ik ben van mening dat dit ook op gaat voor je uitspraken rondom de terugkomst van Jezus en andere eindtijdperikelen. Je bent m.i. te stellig in het verkondigen van wanneer het e.e.a. gaat gebeuren en zet daarmee anderen op het verkeerde been. Zelfs zodanig dat het tegenovergestelde effect bereikt wordt dan dat jij voor ogen hebt.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:

Als men zelf definities gaat geven aan begrippen, kan men alles recht praten wat krom is. Je bent eigenwijs aan het doen. Hoeveel linkjes je ook geeft om je zogenaamde gelijk te bewijzen, Jezus wist prima wat het begrip "eigenwijs doen" inhoud en waarschuwt daar dan ook tegen:

Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven. (Rom.12:16)

De verklaring van dit begrip, of wellicht beter gezegd: van het niet eigenwijs doen, wordt in hetzelfde hoofdstuk gegeven:

Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft. (Rom.12:3)

Het is God die deze kennis geeft, dat kun je ook hier lezen:

Doch gelijk God aan een iegelijk heeft uitgedeeld, gelijk de Heere een iegelijk geroepen heeft, dat hij alzo wandele; en alzo verordene ik in al de Gemeenten. (1Kor.7:17)

Helaas zijn we dus niet eensgezind onder elkaar en voldoet iemand niet aan de opdracht. Ik ben van mening dat dit ook op gaat voor je uitspraken rondom de terugkomst van Jezus en andere eindtijdperikelen. Je bent m.i. te stellig in het verkondigen van wanneer het e.e.a. gaat gebeuren en zet daarmee anderen op het verkeerde been. Zelfs zodanig dat het tegenovergestelde effect bereikt wordt dan dat jij voor ogen hebt.


Je bent zelf eigenwijs en doet wat je zelf schrijft en wat christenen al zó lang doen, namelijk Schrift tegen Schrift opzetten enkel maar voor het doel te argumenteren. Argumenteren om te argumenteren. Dat noemen ze ook wel twistziekte.

Zo haal je lukraak teksten aan om een ander mee om de oren te slaan en rukt die totaal uit de context. Als je Romeinen 12 wilt begrijpen dan moet je eerst Romeinen 11 lezen. Dan lees je waar het over gaat en dat is een heel ander onderwerp.  Dat de kruisiging is voorbeschikt en moest gebeuren staat vast. Maar dat is weer een heel ander onderwerp want dan kom je uit op de vraag in hoeverre een mens een vrije wil heeft en in hoeverre Jezus en in welke bedeling de mensen verantwoordelijk houdt voor hun rol in de betreffende scene van het verhaal. (Hij heeft wel degelijk aangegeven dat Judas ofschoon hij deed wat hij moest doen dat berouwen zou). Daar kan je een topic over openen, over de vrije wil,  maar hier al die dingen tegen elkaar uitspelen is onnut.

Jammer dat er geen degelijk en integer en kundig gemodereerde fora meer bestaan. Dit heeft allemaal geen zin zo, maar het is een soort speeltuin geworden voor tijdverdrijf. 

Je bezondigt je zelf aan hetgeen je een ander vals van beschuldigt. Voor eigen gewin. Voor het aanzien bij mensen. Voor het dienen van een andere meester. Eigenwijs tegen iets veeeeeeeel belangrijkers. Ontdek het door de Weg te gaan.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites

Eindtijd perikelen

Citaat

We weten en geloven allemaal wel iets, dat in relatie staat met de eindtijd. De wederkomst van Christus, de opname (rapture), het millennium (1000 jarig rijk) en die dan vóór, tijdens of na de wederkomst van Christus. De positie van Israël en de positie van de gemeente.

Mijn visie komt overeen met die van @Peter79 in die zin, dat ik in de zichtbare, natuurlijke wereld geen spektakel verwacht. Degenen die uitzien naar Star-Wars achtige taferelen zullen hun neus misschien ophalen. Ik ben van mening, dat als men wordt geïnspireerd door de Geest van Christus zelf, men heel goed kan onderscheiden of ‘mijn’ visie van mezelf is of niet. Het moet klikken. De visie, die ik hier zeer beknopt neerschrijf, onderbouw ik om die reden niet  met Bijbelteksten.

De sleutel tot de Bijbelse boodschap is Christus. Dat wil zeggen, dat ik twee perioden in de historie van de wereld kan onderscheiden; de periode vóór de komst van Christus en de periode ná de komst van Christus. Er is nog een periode na deze twee, maar die bevindt zich buiten mijn gezichtsveld: de eeuwigheid.

Het einde van de eerste periode wordt gemarkeerd door de uitstorting van de Heilige Geest nadat Jezus Christus werd opgenomen. We leven nu dus in de tweede periode, die zelf dan uiteindelijk weer overgaat in de eeuwigheid.

De opname van de Gemeente is begonnen op die eerste Pinksterdag in Jeruzalem en duurt voort tot de ‘laatste’ gelovige zijn intrek heeft genomen in het Koninkrijk van God. Dat wil dus zeggen, dat het Koninkrijk van God en de Gemeente equivalent zijn en worden gebouwd sedert de uitstorting van de Heilige Geest.

Als deze opname is voltooid, zal God, Christus en zijn Gemeente, zichtbaar maken. Dit is de wederkomst van Christus.

Het 1000-jarig rijk symboliseert de status van de Gemeente tussen de opname en wederkomt. De opname is begonnen met de uitstorting van de Geest en dus is het 1000-jarig rijk op dit moment (nog steeds) aan de gang.

De taak van Israël is voltooid; Israël heeft de Christus voortgebracht. Dat betekent dat de Gemeente nu wordt gebouwd uit gelovigen uit Israël en gelovigen uit de heidenen.

De Gemeente is het instrument in de wereld waarmee Christus het oordeel over de wereld uitwerkt; de geestelijke Gemeente heeft zich op de troon gezet en heerst gedurende deze 1000-jarige periode. Dit resulteert in een strijd, die wordt omschreven in het boek Openbaring.

Dus enerzijds rust en vrede (voor de Gemeente) en anderzijds oordeel en strijd voor iedereen buiten de Gemeente.

De (eerste) komst van Jezus kwam in de volheid van de tijd; de periode tussen hemelvaart en definitieve terugkomst van Christus is de tijd van het herstel.

We leven dus al sinds de (eerste) uitstorting van de Heilige Geest in de eindtijd of het laatste der dagen. Deze tijd is dus een tijd van rust of van strijd, afhankelijk vanuit welk perspectief je dit ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hetairos:

De sleutel tot de Bijbelse boodschap is Christus. Dat wil zeggen, dat ik twee perioden in de historie van de wereld kan onderscheiden; de periode vóór de komst van Christus en de periode ná de komst van Christus. Er is nog een periode na deze twee, maar die bevindt zich buiten mijn gezichtsveld: de eeuwigheid.

Het einde van de eerste periode wordt gemarkeerd door de uitstorting van de Heilige Geest nadat Jezus Christus werd opgenomen. We leven nu dus in de tweede periode, die zelf dan uiteindelijk weer overgaat in de eeuwigheid.

De opname van de Gemeente is begonnen op die eerste Pinksterdag in Jeruzalem en duurt voort tot de ‘laatste’ gelovige zijn intrek heeft genomen in het Koninkrijk van God. Dat wil dus zeggen, dat het Koninkrijk van God en de Gemeente equivalent zijn en worden gebouwd sedert de uitstorting van de Heilige Geest.

Als deze opname is voltooid, zal God, Christus en zijn Gemeente, zichtbaar maken. Dit is de wederkomst van Christus.

Het 1000-jarig rijk symboliseert de status van de Gemeente tussen de opname en wederkomt. De opname is begonnen met de uitstorting van de Geest en dus is het 1000-jarig rijk op dit moment (nog steeds) aan de gang.

De taak van Israël is voltooid; Israël heeft de Christus voortgebracht. Dat betekent dat de Gemeente nu wordt gebouwd uit gelovigen uit Israël en gelovigen uit de heidenen.

De Gemeente is het instrument in de wereld waarmee Christus het oordeel over de wereld uitwerkt; de geestelijke Gemeente heeft zich op de troon gezet en heerst gedurende deze 1000-jarige periode. Dit resulteert in een strijd, die wordt omschreven in het boek Openbaring.

Dus enerzijds rust en vrede (voor de Gemeente) en anderzijds oordeel en strijd voor iedereen buiten de Gemeente.

De (eerste) komst van Jezus kwam in de volheid van de tijd; de periode tussen hemelvaart en definitieve terugkomst van Christus is de tijd van het herstel.

We leven dus al sinds de (eerste) uitstorting van de Heilige Geest in de eindtijd of het laatste der dagen. Deze tijd is dus een tijd van rust of van strijd, afhankelijk vanuit welk perspectief je dit ziet.


Tot zover  met je visie eens. Als alles omvattend kader.

Bedankt voor de heldere samenvatting.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-4-2022 om 19:13 zei Hetairos:

Doe dat gewoon op je eigen wijze.

Het is dan ook niet de bedoeling dat we elkaar gaan beconcurreren met wat de juiste visie is.

Hier maak je zelf een probleem. Als mensen het op hun eigen wijze gaan doen, houdt dat automatisch in dat mensen met elkaar in discussie gaan over wat de juiste visie is. Wat al die 'eigen wijzes' gaan op punten van elkaar afwijken. 

 

Op 14-4-2022 om 19:13 zei Hetairos:

Waar ik naar op zoek ben, is in feite een soort chronologisch overzicht waar al of enkele van deze zaken (misschien kun je deze nog aanvullen) in terugkomen.

We zijn 2000 jaar verder. Als het mogelijk zou zijn om zo'n overzicht te maken waar iedereen het mee eens is, zouden wij dat kennen.
Dat het er niet is, zegt veel over de tegenstrijdigheden in de Bijbel.

Op 14-4-2022 om 19:13 zei Hetairos:

Ik hoop van harte dat dit 'project' (wat dat is het eigenlijk) gaat lukken. Uiteindelijk krijgen we dan een opsomming van verschillende visie's, elk onderbouwd vanuit dezelfde Bijbel (ongeacht vertaling).

Dat gaat dus niet lukken, want anders was het er al geweest.

1 uur geleden zei Hetairos:

Het 1000-jarig rijk symboliseert de status van de Gemeente tussen de opname en wederkomt. De opname is begonnen met de uitstorting van de Geest en dus is het 1000-jarig rijk op dit moment (nog steeds) aan de gang.

Maar we zijn 2000 jaar later.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:
1 uur geleden zei Hetairos:

Het 1000-jarig rijk symboliseert de status van de Gemeente tussen de opname en wederkomt. De opname is begonnen met de uitstorting van de Geest en dus is het 1000-jarig rijk op dit moment (nog steeds) aan de gang.

Maar we zijn 2000 jaar later.

Je ziet het als je het ziet. Logisch toch.

9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat het er niet is, zegt veel over de tegenstrijdigheden in de Bijbel.

Begrijp je wat je leest of lees je wat je begrijpt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Hetairos:
51 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat het er niet is, zegt veel over de tegenstrijdigheden in de Bijbel.

Begrijp je wat je leest of lees je wat je begrijpt?

Reageer je vaker met niet ter zake doende vragen om lastige punten te ontwijken, of ontwijk je lastige punten door over iets anders te beginnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:
2 uur geleden zei Hetairos:
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat het er niet is, zegt veel over de tegenstrijdigheden in de Bijbel.

Begrijp je wat je leest of lees je wat je begrijpt?

Reageer je vaker met niet ter zake doende vragen om lastige punten te ontwijken, of ontwijk je lastige punten door over iets anders te beginnen?

Als je eerst zou nadenken over mijn vraag, zou je misschien inzien, dat het een ter zake doend antwoord is, op de vraag, die jij niet stelt. Maar dat inzicht heeft weer alles te maken met wat ik eerder zei: "Je ziet het als je het ziet".

Begrip voor - en inzicht in bepaalde zaken, die je niet ziet, moet je gegeven worden en heeft niets met intelligentie te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hetairos:

Als je eerst zou nadenken over mijn vraag, zou je misschien inzien, dat het een ter zake doend antwoord is, op de vraag, die jij niet stelt. Maar dat inzicht heeft weer alles te maken met wat ik eerder zei: "Je ziet het als je het ziet".

Begrip voor - en inzicht in bepaalde zaken, die je niet ziet, moet je gegeven worden en heeft niets met intelligentie te maken.

Of met tellen, zoals een 1000 jarig rijk dat niet 2000 jaar geleden kan zijn begonnen 

.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:
6 uur geleden zei Hetairos:

Begrip voor - en inzicht in bepaalde zaken, die je niet ziet, moet je gegeven worden en heeft niets met intelligentie te maken.

Of met tellen, zoals een 1000 jarig rijk dat niet 2000 jaar geleden kan zijn begonnen 

Wie het vatten kan, vatte het. Voor de anderen blijft het een raadsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid