Spring naar bijdragen

Voedselwetten o.t


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Thinkfree:

Is het eten van bepaalde dieren zonde, of was het een schaduw die ergens heenwees?

Hier graag respectvol een mening waarom wel of waarom niet, gebaseerd op bijbelteksten.

 

 

 

Bij het in werking stellen van de wetten was één van de belangrijkste redenen ervoor, dat God niet wilde dat Zijn volk zich zou mengen en omgang zou hebben met de natiën. 

Dus verbood Hij voedsel wat de natiën gewoonlijk aten. Kijk, dan gaan de Hebreeën daar in ieder geval al niet meer eten. Een gezamenlijke maaltijd was namelijk zeer belangrijk ter kennismaking. 

Die omgang en vermenging was ook de reden dat God Zijn volk naar Egypte stuurde. Daar konden ze zich vermenigvuldigen tot een groot volk. Zonder risico van vermenging want egyptenaren weigerden omgang met schaaphoeders. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Thinkfree:

Is het eten van bepaalde dieren zonde, of was het een schaduw die ergens heenwees?

Hier graag respectvol een mening waarom wel of waarom niet, gebaseerd op bijbelteksten.

 

 

 

Mijn mening of indruk is dat de wetten goed zijn voor de mens. Je gaat niet naar de hel als je varkensvlees of ander verboden vlees eet maar het is beter voor je (mentale) gezondheid om de spijswetten te respecteren. De wetenschap weet nog maar heel weinig over de invloed van voedsel op de gezondheid. Zelfs in de studie voor arts, de medicijnenstudie (alleen het woord al) wordt er vrijwel geen aandacht besteed aan de relatie tussen voedsel en gezondheid. Maar iedere slager kan je vertellen dat ze bijzonder voorzichtig moeten zijn met het slachten van varkens. Je moet geen wondje hebben, hoe klein ook, want dan krijg je een ontsteking. Er is in varkensvlees zelfs een bacterie aanwezig die verwant is aan de syfilis bacterie. Goed door bakken helpt wel natuurlijk maar toch! En dan kun je je gaan afvragen waarom het Joodse volk zoveel intelligenter is dan de heidense volkeren. Dat zou ook zomaar iets met de spijswetten te maken kunnen hebben. Ik ben gek op varkensvlees maar probeer het nochtans zo min mogelijk te eten. Hetzelfde geldt voor schelpdieren. Die vind ik ook zo lekker. Maar de spijswetten zijn natuurlijk in eerste instantie gegeven aan een volk waarmee God een bijzondere bedoeling had en nog steeds heeft. Je mag als christen uit de heidenen de spijswetten overtreden, en ik doe dat regelmatig, maar je moet niet gaan denken dat die wetten werden gegeven om mensen te pesten. Het is trouwens erg interessant om te bestuderen welke voeding in de Bijbel, en ook door Jezus, als goed wordt beschouwd. Eén van de vele voorbeelden: boter, heel lang door wetenschappers weggezet als schadelijk maar ondertussen achterhaald. Eieren idem dito. en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

Bij het in werking stellen van de wetten was één van de belangrijkste redenen ervoor, dat God niet wilde dat Zijn volk zich zou mengen en omgang zou hebben met de natiën. 

Dus verbood Hij voedsel wat de natiën gewoonlijk aten. Kijk, dan gaan de Hebreeën daar in ieder geval al niet meer eten. Een gezamenlijke maaltijd was namelijk zeer belangrijk ter kennismaking. 

Die omgang en vermenging was ook de reden dat God Zijn volk naar Egypte stuurde. Daar konden ze zich vermenigvuldigen tot een groot volk. Zonder risico van vermenging want egyptenaren weigerden omgang met schaaphoeders. 

Ja dat zal, maar ik vroeg is het zonde?

Ik denk het niet, en ben het eens met @Willempie zijn betoog.

Dat wat de mond ingaat verontreinigd de mens niet, dat wat uit de mens gaat verontreinigd de mens.

De voedselwetten zullen ongetwijfeld goede bedoeld zijn voor het lichaam, maar zonde is het niet bij het wel eten.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Thinkfree:

Ja dat zal, maar ik vroeg is het zonde?

Ik denk het niet, en ben het eens met @Willempie zijn betoog.

Dat wat de mond ingaat verontreinigd de mens niet, dat wat uit de mens gaat verontreinigd de mens.

De voedselwetten zullen ongetwijfeld goede bedoeld zijn voor het lichaam, maar zonde is het niet bij het wel eten.

Misschien is het wel zonde, in die zin dat je schade doet aan je gezondheid. Maar zo zijn er nog zoveel andere zaken. Je ziet door de bomen het bos niet meer.  Het belangrijkste is is niet hoelang je leeft maar hoe je leeft. Je kunt je voordeel doen met de Bijbelse voorschriften. Dat is alles. Maar de geestelijke zaken zijn vele malen belangrijker dan wat je eet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Misschien is het wel zonde, in die zin dat je schade doet aan je gezondheid. Maar zo zijn er nog zoveel andere zaken. Je ziet door de bomen het bos niet meer.  Het belangrijkste is is niet hoelang je leeft maar hoe je leeft. Je kunt je voordeel doen met de Bijbelse voorschriften. Dat is alles. Maar de geestelijke zaken zijn vele malen belangrijker dan wat je eet.

Schelpen en bepaalde soorten vis waren ook verboden. Kan je mij een wetenschappelijk onderzoek geven waarin wordt aangetoond dat deze zaken ongezond voor je zijn en je dus zou zondigen?

Volgens mij ligt de zonde hierin dat je moet oppassen met overdaad. Schranzen is zonde.

3 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waarom alleen vragen over de voedselwetten en niet over bv onreine vloeiingen? 

Offtopic. Start gerust een nieuw topic waarin je je frustraties omtrent menstrueren kunt uiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sandingisaskill:

Schelpen en bepaalde soorten vis waren ook verboden. Kan je mij een wetenschappelijk onderzoek geven waarin wordt aangetoond dat deze zaken ongezond voor je zijn en je dus zou zondigen?

 

Is de hedendaagse wetenschap nu ineens jouw absolute autoriteit geworden? Maar wat dan van de onderzoeken die het eten van schelpdieren als cholesterol verhogend beschouwen? Die wetenschappelijke onderzoeken bestaan dus gewoon. Als ik die voor je moet opzoeken doe ik dat met liefde maar ik dacht dat dit wel algemeen bekend was. Maar je begaat volgens mij geen ernstige zonde als je er nochtans van geniet. Het kan gevolgen voor je gezondheid hebben. Dat is alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Is de hedendaagse wetenschap nu ineens jouw absolute autoriteit geworden? Maar wat dan van de onderzoeken die het eten van schelpdieren als cholesterol verhogend beschouwen? Die wetenschappelijke onderzoeken bestaan dus gewoon. Als ik die voor je moet opzoeken doe ik dat met liefde maar ik dacht dat dit wel algemeen bekend was. Maar je begaat volgens mij geen ernstige zonde als je er nochtans van geniet. Het kan gevolgen voor je gezondheid hebben. Dat is alles.

https://edepot.wur.nl/542269

Waarom zouden die japanners toch zo oud worden?

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Vis is inderdaad gezond, net zoals al die andere voedingsmiddelen die de Bijbel als gezond aanduidt. Als we oud willen worden (Ik hoef dat niet zonodig.) kunnen we het beste Gods Woord serieus nemen.

Schelpen zijn dus gezond, maar waren verboden. Waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Vis is inderdaad gezond, net zoals al die andere voedingsmiddelen die de Bijbel als gezond aanduidt. Als we oud willen worden (Ik hoef dat niet zonodig.) kunnen we het beste Gods Woord serieus nemen.

Ik kan me niet herinderen dat die belofte daar aan vast zit, wel dat als wij onze vader en moeder eren onze dagen verlengd worden in het land dat God ons geeft. 🙂

Zojuist zei sandingisaskill:

Schelpen zijn dus gezond, maar waren verboden. Waarom?

Meschien omdat het afvalvreters zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sandingisaskill:

Hoogstwaarschijnlijk. Maar dat heeft niks met gezondheid van doen.

Je vlees is wat jij eet zeggen ze wel eens. 

Maar zoals ik het bezie heeft God alle dieren eetbaar gemaakt voor de mens, het zal in het o.t zijn functie wel gehad hebben met betrekking tot de schaduw die heenwees naar de volheid en reinheid in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sandingisaskill:

Schelpen zijn dus gezond, maar waren verboden. Waarom?

Omdat schelpdieren helemaal niet zo gezond zijn. maar ge kunt er wel van genieten. Doe ik ook. Mosselen, kokkels, kreeft, garnalen en zo vind ik heerlijk. Maar het verbod daarop was natuurlijk niet zomaar, om de mensen te pesten of zoiets. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Thinkfree:

Ik heb geen idee.

Ik wel. Schelpen zijn mieters gezond eten. De enige reden die ik mij kan indenken is de associatie met het eten van afval. Maar dat wil niet zeggen dat deze afvalstoffen blijven steken in het organisme. Die schijten ze gewoon weer uit of worden omgezet in niet schadelijke zaken.

21 minuten geleden zei Willempie:

Omdat schelpdieren helemaal niet zo gezond zijn. maar ge kunt er wel van genieten. Doe ik ook. Mosselen, kokkels, kreeft, garnalen en zo vind ik heerlijk. Maar het verbod daarop was natuurlijk niet zomaar, om de mensen te pesten of zoiets. 

Ik heb vanmiddag een heerlijke grote portie kibbeling gehaald. Deze zijn verdwenen in mijn mond en gaan er aan de achterkant weer uit. Mijn hond is het ermee eens en ligt te stinken op me bank. Morgen maar eens een pannetje mosselen doen. Om maar te zwijgen over de vele duimdikke palinkjes die zijn verdwenen in me rookton. Echt lekker en bijzonder gezond. De manier van vangen valt over te praten. Een koeienkop op de kop tikken bij een slager doet wonderen.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Omdat schelpdieren helemaal niet zo gezond zijn. maar ge kunt er wel van genieten. Doe ik ook. Mosselen, kokkels, kreeft, garnalen en zo vind ik heerlijk. Maar het verbod daarop was natuurlijk niet zomaar, om de mensen te pesten of zoiets. 

Schelpdieren zijn wel gezond, net zoals vis. Ik heb een vermoeden wat de rede is dat schelpdieren niet mogen. Omdat er schadelijke bacteriën in zitten waar je enorm ziek van man worden. In de tijd van de bijbel waren en nog geen koel en vrieskasten, dus liepen mensen het risico dat ze heel ziek werden of erger.

https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/schaal-en-schelpdieren.aspx#:~:text=Schaal- en schelpdieren zijn net,een bron van vitamine B2.

Hoe bewaar je schaal- en schelpdieren?

Vers

Schaal- en schelpdieren bederven snel. Bewaar verse schaal- en schelpdieren niet langer dan 1 dag in de koelkast bij een temperatuur van 4°C. Eet ze bij voorkeur op de dag van aankoop. Als ze een onaangename geur verspreiden, verkleurd of taai zijn, dan zijn ze niet meer eetbaar. 

Zijn schaal- en schelpdieren gezond?

Schaal- en schelpdieren zijn net als vis over het algemeen rijk aan de vitamine B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Daarnaast bevatten ze afhankelijk van de soort wisselende hoeveelheden B-vitamines. Zo zijn oesters en kreeft een bron van vitamine B1 en garnaal en mosselen een bron van vitamine B2.

 

Schaal- en schelpdieren hebben dezelfde gezondheidseffecten als vis. Schaal- en schelpdieren, zoals kreeft, oesters en mosselen, zijn officieel geen vissen, maar tellen in de Schijf van Vijf mee als een wekelijkse portie (magere) vis. 

 

bewerkt door 010
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat er niet om dat wij uitvinden waarom een dier niet gegeten mag worden. God bepaalt dat. Klaar. Varkensvlees is troep. Het bevordert reumatische ontstekingen. Maar daar gaat het niet om want paardevlees is schoon vlees. Paarden eten zeer kieskeurig. Toch staat het paard ook niet op de bijbelse menukaart.

Dus gewoon vertrouwen in God's woord.

Jesaja benadrukt in 66;17 nog eens dat varkensvlees echt niet kan. 

Vaak wordt Markus 7;19 ge-cherry-picked: 'thus purifying all foods'. Als je de parallelteksten bestuderen gaat dan zie je meteen dat het gespreksonderwerp het handenwassen is. Het is een discussie tussen mensen die allemaal de voedselwetten houden. Jezus benoemt het hypocriete gedrag. Wel strikt de handen wassen als uitwendig vertoon. Maar van binnen geen geloof of respect.

Als je denkt dat het over voedsel gaat dan zul je een hoop moeite moeten doen om de parallelteksten uit te leggen: 

Lukas 11:37-41

Mattheus 15:2 + 15;16-20

Markus 7: 1-23

Petrus' visioen van het neerdalende laken gaat ook niet over voedsel. Lees het hele hoofdstuk maar. Dan moet je opvallen dat het gaat over de eerste heidenen die binnenkomen. Cornelius en zijn gezin. God gebruikt het bijzondere visioen om Petrus hierop voor te bereiden. Vergelijk Handelingen 10:15 met 10:28.

Dat dit een zeer bijzondere gebeurtenis is blijkt ook het feit dat Cornelius en zijn gezin Geest krijgen vóór het doopsel. Normaal krijg je erna Geest.

 

bewerkt door Hermanos2
typo
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Petrus' visioen van het neerdalende laken gaat ook niet over voedsel. Lees het hele hoofdstuk maar. Dan moet je opvallen dat het gaat over de eerste heidenen die binnenkomen. Cornelius en zijn gezin. God gebruikt het bijzondere visioen om Petrus hierop voor te bereiden. Vergelijk Handelingen 10:15 met 10:28.

En daarmee vervallen dus ook alle negatieve associaties met heidenen en kan dus alles gegeten worden wat gezond voor je is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid