Spring naar bijdragen

Voedselwetten o.t


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei sandingisaskill:
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarom alleen vragen over de voedselwetten en niet over bv onreine vloeiingen? 

Offtopic. Start gerust een nieuw topic waarin je je frustraties omtrent menstrueren kunt uiten.

Er werd gevraagd om een mening op basis van bijbelteksten, dus kom ik met bijbelteksten.
Ik had ook het hoofdstuk over huidvraat kunnen pakken, om te laten dat deze voorschriften afkomstig zijn van een duizenden jaren oude, reeds lang vergane beschaving.
Het is één verzameling voorschriften en erg raar om daar nu de regels over varkensvlees uit te pakken en in de tegenwoordige tijd te gaan naleven, terwijl je de andere voorschriften laat voor wat ze zijn.
Het is niet zondig om je daar niet aan te houden, en het was ook geen 'schaduw die heen wees'. Met name de voorschriften over onreine vloeiingen maken dat wel duidelijk, dacht ik zo.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Thinkfree:

Neervallend laken heeft een dubbele betekenis, heidenen en dieren.

M.i

Het oude testament wijst vooruit naar de binnenkomst van de heidenen. Dat de mensheid weer verenigd zou worden was te verwachten. Dat de voedselwetten afgeschaft zouden worden werd nooit voorzegd. Onvoorstelbaar.

Matthew 5:18 till heaven and earth pass away, one jot or one tittle will by no means pass away from the law till ALL is fullfilled.

6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er werd gevraagd om een mening op basis van bijbelteksten, dus kom ik met bijbelteksten.
Ik had ook het hoofdstuk over huidvraat kunnen pakken, om te laten dat deze voorschriften afkomstig zijn van een duizenden jaren oude, reeds lang vergane beschaving.
Het is één verzameling voorschriften en erg raar om daar nu de regels over varkensvlees uit te pakken en in de tegenwoordige tijd te gaan naleven, terwijl je de andere voorschriften laat voor wat ze zijn.
Het is niet zondig om je daar niet aan te houden, en het was ook geen 'schaduw die heen wees'. Met name de voorschriften over onreine vloeiingen maken dat wel duidelijk, dacht ik zo.

 

Dit topic werd gestart omdat ik een opmerking maakte specifiek over varkensvlees. Dus ieder ander onderwerp is hier off topic. Wel bij de les blijven, he!

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Thinkfree:

Ja dat zal, maar ik vroeg is het zonde?

Ik denk het niet, en ben het eens met @Willempie zijn betoog.

Dat wat de mond ingaat verontreinigd de mens niet, dat wat uit de mens gaat verontreinigd de mens.

De voedselwetten zullen ongetwijfeld goede bedoeld zijn voor het lichaam, maar zonde is het niet bij het wel eten.

https://bible.knowing-jesus.com/topics/Swine

Zelfs als het geen zonde is, dan kan de bijbelse visie je aan het denken zetten. 

Het vers wat je aanhaalt heeft betrekking op het wassen van handen, niet op rein of onrein voedsel. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Matthew 5:18 till heaven and earth pass away, one jot or one tittle will by no means pass away from the law till ALL is fullfilled

Jezus zegt dit in context met het koninklijke gebod of de tien geboden die we samenvatten in gij zult de Heer u God liefhebben en u naaste als uzelf.

Dat heeft dus niets met de voedselwetten te maken, 

 

45 minuten geleden zei Hermanos2:

Zelfs als het geen zonde is, dan kan de bijbelse visie je aan het denken zetten

Dat zal gerust en is ook goed om te overdenken maar een verplichting is het niet en moet je er ook niet van maken.

46 minuten geleden zei Hermanos2:

Het vers wat je aanhaalt heeft betrekking op het wassen van handen, niet op rein of onrein voedsel. 

Citeer maar dan als je wil.

Edit: heb het nog eens nagelezen in Matheus 15 en dat stukje heeft inderdaad betrekking op het wassen van de handen.

@Hermanos2

Handelingen 15

28Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: 29onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!

DIt komt neer op de 10 geboden en geen bloed eten of drinken of verstikt vlees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Thinkfree:

Jezus zegt dit in context met het koninklijke gebod of de tien geboden die we samenvatten in gij zult de Heer u God liefhebben en u naaste als uzelf.

Dat heeft dus niets met de voedselwetten te maken, 

 

Dat zal gerust en is ook goed om te overdenken maar een verplichting is het niet en moet je er ook niet van maken.

Citeer maar dan als je wil.

Edit: heb het nog eens nagelezen in Matheus 15 en dat stukje heeft inderdaad betrekking op het wassen van de handen.

@Hermanos2

Handelingen 15

28Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: 29onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!

DIt komt neer op de 10 geboden en geen bloed eten of drinken of verstikt vlees.

Laat iedereen ermee doen wat hij/zij verantwoorden kan. Er komt een tijd dan zal alles duidelijk worden. Misschien kunnen we er dan op terugkijken en erom lachen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

Laat iedereen ermee doen wat hij/zij verantwoorden kan. Er komt een tijd dan zal alles duidelijk worden. Misschien kunnen we er dan op terugkijken en erom lachen. 

Laat iedereen in zijn waarde tenslotte doen we zaken uit dankbaarheid en liefde voor hem, niet omdat het moet of verplicht is.

Wat wel valt op te merken is dat een christen gekend wordt uit zijn morele werken naar de 10 geboden in en uit dankbaarheid door het volbrachte werk van God.

Oftewel de heiliging, waarbij eten en drinken en doordeweekse feestdagen bijzaken zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid