Spring naar bijdragen

Liefde doet geen kwaad


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je weet niet eens wat liefde is. Hoe kun je iets zijn zonder te weten wat het inhoudt?  Dat is precies wat de slang aan Eva vroeg.

Ja, zou zo moeten zijn. Vaak worden vooral de verschillen van inzicht duidelijk 😊

Uit oogpunt van moraal kan je afwijken van God’s plan, mij is dat gebeurt, is niet zonder consequenties, en dat is goed ook, in een andere wereld zou ik niet willen leven. God’s plan is liefde, en het

1 minuut geleden zei Hermanos2:

Dan zal ik er wel nooit achter komen wat liefde is. Want ik heb liefde als eigenschap. Als één van de vruchten van God's Geest. Maar ik ben geen liefde. 

 

Wanhoop niet, liefde is een inwijdingsweg waarin de mens zijn zelfzucht laat verdwijnen.   Eigenschappen is iets wat je bezit, liefde kun je niet bezitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Gnostische troep. Verkeerde forum. 

Het oog waarmee ik God zie is het zelfde oog als het oog waar God mij mee ziet.

Mijn oog en Gods oog zijn één oog, één zien, één kennen, één liefde.

- Meister Eckhart -

 

Er is maar één liefde, Hermanos.  Zolang je nog blijft verdelen blijft het verborgen.

Liefde bevindt zich buiten goed en kwaad.  

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hopper:

Het oog waarmee ik God zie is het zelfde oog als het oog waar God mij mee ziet.

Mijn oog en Gods oog zijn één oog, één zien, één kennen, één liefde.

- Meister Eckhart -

 

Er is maar één liefde, Hermanos.  Zolang je nog blijft verdelen blijft het verborgen.

Liefde bevindt zich buiten goed en kwaad.  

Lees liever de Schrift en leg Meister Eckhart terzijde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Je hebt instrumentele liefde, en onvoorwaardelijke liefde.

Instrumentele liefde, of voorwaardelijke liefde, is liefde met een doel.

Onvoorwaardelijke liefde is moeilijk te begrijpen. Het hoofd begrijpt alleen voorwaardelijke liefde, voor wat hoort wat.

 

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Noel2:

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Je hebt instrumentele liefde, en onvoorwaardelijke liefde.

Instrumentele liefde, of voorwaardelijke liefde, is liefde met een doel.

Onvoorwaardelijke liefde is moeilijk te begrijpen. Het hoofd begrijpt alleen voorwaardelijke liefde, voor wat hoort wat.

 

Daarom begint God waar het begrijpende hoofd eindigt.  Liefde is alleen in negatie te begrijpen.

44 minuten geleden zei Hermanos2:

Lees liever de Schrift en leg Meister Eckhart terzijde. 

Meister Eckhart was een christelijk theoloog en filosoof.  Hij had het over de Godsgeboorte in de ziel.  God wordt geboren in de mens en de mens in God.

Dat lijken me toch wel zaken om notie van te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Daarom begint God waar het begrijpende hoofd eindigt.  Liefde is alleen in negatie te begrijpen.

Je hebt vast wat filosofie gelezen. Voor sommigen staat geloof gelijk aan een hoge moraal, voor protestanten eerder voor individuele vrijheid van geloof. Met een hoge moraal gaat het om wet/plicht. Met individuele geloofsvrijheid over verlossing door de werken aan het kruis.

Werken aan het kruis is liefde en gerechtigheid.

Waar sta jij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

Je hebt vast wat filosofie gelezen. Voor sommigen staat geloof gelijk aan een hoge moraal, voor protestanten eerder voor individuele vrijheid van geloof. Met een hoge moraal gaat het om wet/plicht. Met individuele geloofsvrijheid over verlossing door de werken aan het kruis.

Werken aan het kruis is liefde en gerechtigheid.

Liefde en moraal hebben niks van doen met elkaar.  Het gaat me om het wezen van de liefde welke de mens in zichzelf kan ontwikkelen los van alle gedachten.

Daaruit is mij gebleken dat liefde en zelfzucht niet samen gaan.  Op enige wijze dient men minder van zelf te worden.  Om uiteindelijk dat zelf definitief te kruisigen.  In úw handen beveel ik mijn geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Noel2:

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Je hebt instrumentele liefde, en onvoorwaardelijke liefde.

Instrumentele liefde, of voorwaardelijke liefde, is liefde met een doel.

Onvoorwaardelijke liefde is moeilijk te begrijpen. Het hoofd begrijpt alleen voorwaardelijke liefde, voor wat hoort wat.

 

Het is jammer dat er geoordeeld wordt tijdens een thema als liefde. Toch neem ik mij hier in dit specifieke geval die vrijheid. Hoppers versie van liefde kwam ik op Geloofsgesprek vaak tegen. On bijbels gedoe over hoe wij allemaal godsdeeltjes zijn en een godsvonk hebben. Teveel onzin om serieus op in te gaan. Menselijke denkbeelden ver verwijderd van God. Gebracht op kousevoeten. Stealth. Onzichtbaar voor de nietsvermoedende onoplettende radar. Gebracht met een mooie geur. Ondertussen is de onderliggende stank van onreinheid niet te harden. Satan, zich vermommend als Engel des lichts. Als de definitie van liefde de bijbelse toets niet doorstaat is het een leugen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

Het is jammer dat er geoordeeld wordt tijdens een thema als liefde. Toch neem ik mij hier in dit specifieke geval die vrijheid. Hoppers versie van liefde kwam ik op Geloofsgesprek vaak tegen. On bijbels gedoe over hoe wij allemaal godsdeeltjes zijn en een godsvonk hebben. Teveel onzin om serieus op in te gaan. Menselijke denkbeelden ver verwijderd van God. Gebracht op kousevoeten. Stealth. Onzichtbaar voor de nietsvermoedende onoplettende radar. Gebracht met een mooie geur. Ondertussen is de onderliggende stank van onreinheid niet te harden. Satan, zich vermommend als Engel des lichts. Als de definitie van liefde de bijbelse toets niet doorstaat is het een leugen. 

Dat is niet zo mooi allemaal. Ik ben gewaarschuwd. 

4 minuten geleden zei Hopper:

Dat is de enige weg welke naar kennis van (daadwerkelijke) liefde leidt.   Zoals Jezus heeft voorgeleefd.

Kennis heb ik niet meer nodig, genade wel.

bewerkt door Noel2
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Noel2:

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Je hebt instrumentele liefde, en onvoorwaardelijke liefde.

Instrumentele liefde, of voorwaardelijke liefde, is liefde met een doel.

Onvoorwaardelijke liefde is moeilijk te begrijpen. Het hoofd begrijpt alleen voorwaardelijke liefde, voor wat hoort wat.

 

Daarom geloof ik in honden. Eenvoudig te begrijpen onvoorwaardelijke liefde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Peter79:

Wat kwaad is weet je uit Gods geboden, wie God liefheeft onderhoudt zijn geboden.

Hoe luiden Gods geboden? Heb elkaar lief, etc. Als jij God en naaste liefhebt, hoe kan je dan zondigen?

 

Mijn ervaring is dat we ook onbewust kunnen zondigen. Bijvoorbeeld, toen mijn schoonvader op sterven lag, luisterde ik goed naar mijn vrouw, maar toen de vader van twee vrienden van me (tweeling) op sterven lag was ik volgens haar echt uit mijn doen en dat kwetste haar. Want zo was ik niet tijdens de ziekbed van haar vader. Daar schrok ik van. Het deed me toen ook zeker wel wat, maar ik heb het toen niet zo geuit en daar ben ik in te kort geschoten. Dat is een zonde, maar ik was mij er niet van bewust.

4 uur geleden zei Hermanos2:

Volgens mij kwam jij met beschrijvingen? Rivier die opgaat in de zee...

Maar laten we het erover eens zijn dat God's Liefde volmaakt is. En volgens mijn interpretatie van de bijbel duidelijk gericht is. Hij houdt niet van alles en iedereen. Zou God het meest houden van Jezus? Als Zijn eerstgeborene? 

Dat laatste ben ik half met je eens. God houdt niet van alles, maar WEL van iedereen. Want toen wij nog zondaars waren, gaf Hij al uit liefde voor heel de wereld zijn eigen Zoon, opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Gaitema:

Mijn ervaring is dat we ook onbewust kunnen zondigen. Bijvoorbeeld, toen mijn schoonvader op sterven lag, luisterde ik goed naar mijn vrouw, maar toen de vader van twee vrienden van me (tweeling) op sterven lag was ik volgens haar echt uit mijn doen en dat kwetste haar. Want zo was ik niet tijdens de ziekbed van haar vader. Daar schrok ik van. Het deed me toen ook zeker wel wat, maar ik heb het toen niet zo geuit en daar ben ik in te kort geschoten. Dat is een zonde, maar ik was mij er niet van bewust.

Dat laatste ben ik half met je eens. God houdt niet van alles, maar WEL van iedereen. Want toen wij nog zondaars waren, gaf Hij al uit liefde voor heel de wereld zijn eigen Zoon, opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Dat is een tekst waar ik vaak over nadenk. Die liefde moet beantwoord worden. Anders is Jezus' offer tevergeefs. Als mensen dit offer afwijzen is dat als een klap in 't gezicht van God. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hermanos2:

Dat is een tekst waar ik vaak over nadenk. Die liefde moet beantwoord worden. Anders is Jezus' offer tevergeefs. Als mensen dit offer afwijzen is dat als een klap in 't gezicht van God. 

 

Ja klopt, en dat proces zit ook vaak in ons. Vaak strijden we ook als christenen tegen God en slaan daarmee spijkers ik de handen van Jezus aan het kruis. We werken dikwijls Gods Geest tegen. En Hij draagt het maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Gaitema:

Mijn ervaring is dat we ook onbewust kunnen zondigen. Bijvoorbeeld, toen mijn schoonvader op sterven lag, luisterde ik goed naar mijn vrouw, maar toen de vader van twee vrienden van me (tweeling) op sterven lag was ik volgens haar echt uit mijn doen en dat kwetste haar. Want zo was ik niet tijdens de ziekbed van haar vader. Daar schrok ik van. Het deed me toen ook zeker wel wat, maar ik heb het toen niet zo geuit en daar ben ik in te kort geschoten. Dat is een zonde, maar ik was mij er niet van bewust.

Je kan tekort schieten in de liefde, daarom wordt ook gezegd: wees elkaar niets schuldig dan elkaar lief te hebben. Ik vind (een ander) kwaad doen van een andere orde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Peter79:

Je kan tekort schieten in de liefde, daarom wordt ook gezegd: wees elkaar niets schuldig dan elkaar lief te hebben. Ik vind (een ander) kwaad doen van een andere orde. 

Ja oké, wie echt lief heeft doet een ander niet met opzet kwaad. Echter kan een ander dat wel zo ervaren.. bijvoorbeeld homoseksuelen in kerken of iemand die niet geneest na dat voor hem gebeden is en van ongeloof wordt beticht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Gaitema:

Ja oké, wie echt lief heeft doet een ander niet met opzet kwaad. Echter kan een ander dat wel zo ervaren.. bijvoorbeeld homoseksuelen in kerken of iemand die niet geneest na dat voor hem gebeden is en van ongeloof wordt beticht. 

betichten vind ik niet getuigen van liefde. Iets als kwaad ervaren kan natuurlijk, maar praten geeft dan wel duidelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Gaitema:

a oké, wie echt lief heeft doet een ander niet met opzet kwaad

Bingo! Heel goed! Hou die vast. En lees dan dit. 

(Jeremia 15:3-4) Want Ik zal bezoeking over hen doen met vier geslachten, spreekt de HEERE: met het zwaard, om te doden; en met de honden, om te slepen; en met het gevogelte des hemels, en met het gedierte der aarde, om op te eten en te verderven. 4 En Ik zal hen overgeven tot een beroering aan alle koninkrijken der aarde, vanwege Manasse, zoon van Jehizkia, koning van Juda, om hetgeen hij te Jeruzalem gedaan heeft

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bingo! Heel goed! Hou die vast. En lees dan dit. 

(Jeremia 15:3-4) Want Ik zal bezoeking over hen doen met vier geslachten, spreekt de HEERE: met het zwaard, om te doden; en met de honden, om te slepen; en met het gevogelte des hemels, en met het gedierte der aarde, om op te eten en te verderven. 4 En Ik zal hen overgeven tot een beroering aan alle koninkrijken der aarde, vanwege Manasse, zoon van Jehizkia, koning van Juda, om hetgeen hij te Jeruzalem gedaan heeft

Hij spreekt hier in de ikvorm ja. De vraag is "hoe" dit dan gebeurd. Ik geloof dat Hij hen dan niet beschermd tegen hun vijanden en alles wat satan met je kan doen, als je hem in jouw leven toe laat. Dat is omdat Hij hen niet kan beschermen, als ze Hem verlaten. En ja, God heerst ook over het rijk van satan, dus kan Hij in de ikvorm zeggen: Ik doe deze dingen.

Zelf persoonlijk houd ik me niet zo bezig met wat hen overkomt, die de Heer verlaten. Want het zijn redeloze koude harde mensen, die geen liefde kennen. Want liefde komt van God. Als ze lief zouden hebben, zouden ze God niet verlaten hebben. Nee, ik houd me niet met hen bezig. Ik verspil mijn energie niet aan het meeleven met verstokte zondaars.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid