Spring naar bijdragen

Achel is geen echte trappist meer


Aanbevolen berichten

Een bijzonder verontrustend bericht in de Belgische De Tijd. Achel is geen echte trappist meer.

Citaat

Met het verdwijnen van de laatste paters uit de Achelse Kluis in Limburg verliest de Achelse trappist als eerste van de Belgische trappistenbieren zijn authenticiteitslabel.

Er moet toezicht worden gehouden door een monnik van de orde van cisterciënzers om dit bier het label trappist te geven. Aangezien de monniken aan het verdwijnen zijn verdwijnt daarmee ook dit bier. 

@Robert Frans doe iets!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Mullog:

Een bijzonder verontrustend bericht in de Belgische De Tijd. Achel is geen echte trappist meer.

Er moet toezicht worden gehouden door een monnik van de orde van cisterciënzers om dit bier het label trappist te geven. Aangezien de monniken aan het verdwijnen zijn verdwijnt daarmee ook dit bier. 

@Robert Frans doe iets!!!!

We leven duidelijk in de eindtijd...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-3-2021 om 13:04 zei Mullog:

Een bijzonder verontrustend bericht in de Belgische De Tijd. Achel is geen echte trappist meer.

Citaat

Met het verdwijnen van de laatste paters uit de Achelse Kluis in Limburg verliest de Achelse trappist als eerste van de Belgische trappistenbieren zijn authenticiteitslabel.

Er moet toezicht worden gehouden door een monnik van de orde van cisterciënzers om dit bier het label trappist te geven. Aangezien de monniken aan het verdwijnen zijn verdwijnt daarmee ook dit bier. 

@Robert Frans doe iets!!!!

Het bier verdwijnt niet. Er verdwijnt iets op het etiket. Het bier blijft hetzelfde.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik ken Achel niet? Maar wel Westmalle.

Toen ik nog reisde, voor mijn werk, en naar België of Frankrijk moest, ging ik vaak even langs Westmalle om bier te halen. Het was toen nog niet in de winkel te koop. Je moest dan met zo'n ring op de deur kloppen en dan werd er na een tijdje een luikje geopend en verscheen er het gezicht van een monnik. Daarna ging de deur open en ging hij je voor naar de brouwerij waar je dan bier kon kopen. Als je meerdere kratten kocht liep er wel een trappist mee om je te helpen die in je auto te laden. Misschien smaakte het door al die "poespas" des te lekkerder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Toen ik nog reisde, voor mijn werk, en naar België of Frankrijk moest, ging ik vaak even langs Westmalle om bier te halen. Het was toen nog niet in de winkel te koop. Je moest dan met zo'n ring op de deur kloppen en dan werd er na een tijdje een luikje geopend en verscheen er het gezicht van een monnik. Daarna ging de deur open en ging hij je voor naar de brouwerij waar je dan bier kon kopen. Als je meerdere kratten kocht liep er wel een trappist mee om je te helpen die in je auto te laden. Misschien smaakte het door al die "poespas" des te lekkerder.

Zo moet het zijn :)

Ze halen hun water 60m diep uit de grond. Door natuurlijke zuivering is dat heilig bronwater onder de abdij. Nu hebben ze zelfs een waterzuivering die meeste water recupereert tijdens productie. Laat de Inbev en Bel20 maar stijgen, koop bier :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf heb ik ooit enkele dagen op West-Malle gelogeerd als gast. Dat houdt in dat je zo goed als mogelijk de gebeden bijwoont, waarvan de eerste om vier uur 's nachts is, in stilte samen met de andere gasten de eenvoudige maaltijden nuttigt en afruimt en dat je verder jezelf moet zien te vermaken in je eigen kamer of buiten in de natuur. Gelukkig hebben ze daar, voor zover ik mij herinner, ook een (bescheiden) bibliotheek.
Bij de warme lunch staat er dan ook echt het eigen bier op tafel. Bepaald geen kinderachtig spul; na enkele slokken kan je maag al enigszins vol aanvoelen. Zelf lust ik geen bier, maar je kunt niet op West-Malle verblijven zonder het minimaal even te proeven. Dus heb ik dat ook netjes gedaan en voor bierliefhebbers zal het zeker aan te raden zijn. Onder meer inderdaad omdat deze monniken allereerst voor ambachtelijke, authentieke kwaliteit gaan en enkel bescheiden winst willen maken ter zelfvoorziening. Ze hebben geen haast, zeg maar.

Het monastieke leven loopt hier in West-Europa een beetje tot helemaal terug inderdaad en dat is mijns inziens niet enkel spiritueel of biertechnisch een groot gemis. Want deze broeders en zusters, natuurlijk met al hun onvolmaaktheden en tekortkomingen, zijn wel een prachtig voorbeeld van eenvoudig, duurzaam en zelfvoorzienend leven, dicht bij wat nu echt belangrijk is: liefde, compassie, kwaliteit van leven, verstilling, gastvrijheid en de schepping zelf.
Ik geloof van harte dat in het bijzonder hun gebed de wereld draagt en dat God uiteindelijk ook wel een weg zal vinden voor het kloosterleven hier. Hij geeft ons niet op, maar ik denk wel dat als het laatste klooster hier zou sluiten, we dan nog maar heel weinig bakens van diepgewortelde rust, stabiliteit, eenvoudige schoonheid en hoop overhouden voor onze doorgedraaide samenleving. Bakens die we dan wellicht meer zullen missen dan we ons nu misschien beseffen, gelovig of niet-gelovig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid