Spring naar bijdragen

Vluchtelingen


Aanbevolen berichten

Ik denk dan aan deze tekst: Wie dan de goederen van de wereld heeft, en zijn broeder gebrek ziet lijden, maar zijn hart voor hem toesluit, hoe kan de liefde van God in hem blijven? (1Joh 3: 17 HSV).

En ook:

Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald (Mattheus 25:35 HSV).

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Hele mooie teksten. 🙂

En dan de praktijk. Ik probeer mijn eigen bootje (huishouding/gezin) niet om te laten slaan, maar aan al die andere bootjes kom ik niet toe. Terwijl Jezus zegt: Zoek eerst Gods Koninkrijk, zorg eerst voor die andere bootjes en dan blijkt dat ook voor mijn eigen bootje gezorgd te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Peter79:

En dan de praktijk. Ik probeer mijn eigen bootje (huishouding/gezin) niet om te laten slaan, maar aan al die andere bootjes kom ik niet toe. Terwijl Jezus zegt: Zoek eerst Gods Koninkrijk, zorg eerst voor die andere bootjes en dan blijkt dat ook voor mijn eigen bootje gezorgd te worden.

Ja, mooi beeld. Ik zit ook aan economische vluchtelingen te denken. Eigenlijk vind ik het is strijd met Matteüs 25: 31-46 wat je weergeeft om hen in de armoede terug te sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Gaitema:

Ja, mooi beeld. Ik zit ook aan economische vluchtelingen te denken. Eigenlijk vind ik het is strijd met Matteüs 25: 31-46 wat je weergeeft om hen in de armoede terug te sturen.

Het onderscheid tussen politiek en economisch is een manier om de stroom in te dammen. Maar als je economisch gezien niet in leven kan blijven, mag je dan niet vluchten?

De opvang is een grote schandvlek, maar de deur wagenwijd openzetten kan ook niet, want dat kunnen we denk ik inderdaad niet dragen. Steun de hulporganisaties en stuur mensen om ontwikkelingswerk te doen. Werk aan vrede en kies daarvoor de goede politici. Draag dit alles in en door gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Peter79:

De opvang is een grote schandvlek, maar de deur wagenwijd openzetten kan ook niet, want dat kunnen we denk ik inderdaad niet dragen.

Dat kunnen we prima dragen, echter heeft men geen zin om al te veel in te leveren. Het werkt heel simpel in mijn optiek: we willen onze eigen standaard gelijk houden, en daarom kunnen er niet teveel armoedzaaiers opgevangen worden. Dat komt dus neer op een klein beetje water bij de wijn, want we willen wel dronken blijven worden van alle welvaart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

Meeste mensen moeten met hun tweeën werken en dan nog is het elke maand op het randje, is die welvaart tegenwoordig geen illusie? Het zijn met name schulden die terugbetaald moeten worden.

Zijn we dan net zo arm als de armoedzaaiers die aan komen kloppen? Welvaart is dus een relatieve aangelegenheid, waarbij juist schuld de drijvende factor is. Het lijkt toch verdomd veel op een pot pokeren waar iedereen maar aan het bluffen is en de bubble uiteindelijk wel barst, in het voordeel van de grootste leugenaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat kunnen we prima dragen, echter heeft men geen zin om al te veel in te leveren. Het werkt heel simpel in mijn optiek: we willen onze eigen standaard gelijk houden, en daarom kunnen er niet teveel armoedzaaiers opgevangen worden. Dat komt dus neer op een klein beetje water bij de wijn, want we willen wel dronken blijven worden van alle welvaart.

Dus we kunnen het niet dragen. Zouden we het zelf zo willen, dan zou de maatschappij het in de weg staan. Dat is de maatschappelijke realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat kunnen we prima dragen, echter heeft men geen zin om al te veel in te leveren. Het werkt heel simpel in mijn optiek: we willen onze eigen standaard gelijk houden, en daarom kunnen er niet teveel armoedzaaiers opgevangen worden. Dat komt dus neer op een klein beetje water bij de wijn, want we willen wel dronken blijven worden van alle welvaart.

Dat ben ik eens volledig met je eens.

3 minuten geleden zei Peter79:

Dus we kunnen het niet dragen. Zouden we het zelf zo willen, dan zou de maatschappij het in de weg staan. Dat is de maatschappelijke realiteit.

Waarom kunnen veel armere landen dat weer wel, vraag ik me af? Als je kijkt naar Libanon bijvoorbeeld en Afrikaanse vluchtelingenkampen. Congo voorheen voor Rwanda. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

We kunnen het wel, maar willen niet...

Dat is ook de realiteit.

3 minuten geleden zei Gaitema:

Waarom kunnen veel armere landen dat weer wel, vraag ik me af? Als je kijkt naar Libanon bijvoorbeeld en Afrikaanse vluchtelingenkampen. Congo voorheen voor Rwanda. 

Die landen hebben geen verzorgingsstaat, etc. het leven is hier veel te duur. In landen waar het al slecht gesteld is met de armen, valt het niet zo op dat de vluchtelingen het nog slechter hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Peter79:

Dat is ook de realiteit.

Die landen hebben geen verzorgingsstaat, etc. het leven is hier veel te duur. In landen waar het al slecht gesteld is met de armen, valt het niet zo op dat de vluchtelingen het nog slechter hebben.

Is er geen tussenweg, als de maatschappij maar zou willen?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hermanos2:

Het vluchtelingen probleem is weer een voorbeeld van een zaak die de mensheid NOOIT zal kunnen oplossen. Het blijft dweilen met de kraan open. Net als water uit een lekke boot pompen (excuus voor de pijnlijke vergelijking). 

 

We kunnen denk ik zelf beperkt wel wat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Thinkfree:

Meeste mensen moeten met hun tweeën werken en dan nog is het elke maand op het randje, is die welvaart tegenwoordig geen illusie? Het zijn met name schulden die terugbetaald moeten worden.

 

Misschien kunnen de banken accounts en bijbehorende schulden aanmaken en dan zijn ze direct welvarend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei leren_schoen:

Misschien kunnen de banken accounts en bijbehorende schulden aanmaken en dan zijn ze direct welvarend

Precies, Ik heb altijd al een hekel aan schulden gehad, het is een 'welvaart' gecreëerd in en door kunstmatigheid. Echte welvaart is vrij van schuld.

Het binnen halen van vluchtelingen is het vergroten van de schuld, gaan zij die ook helpen om af te betalen?

In de meeste (niet allen) gevallen gaat het om criminelen die enkel hun hand op willen houden.

Het zou nuttig zijn eerst je eigen zaken als land op orde te maken, in plaats van al ons geld weg te sluizen naar het buitenland.

Pas als wij schuldenvrij zijn kunnen we geven wat we hebben, een schuld is iets dat je niet werkelijk bezit 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid