Spring naar bijdragen

Voorstellen Etoile


Aanbevolen berichten

Hai allemaal, 

Ik ben Etoile en ik ben 30 jaar. Ik ben getrouwd sinds 2016 met mijn man en samen zijn we erg gelukkig. 

Ik ben door m'n ouders christelijk opgevoed en ben naar een streng geformeerde basisschool gegaan. Hier heb ik niet zo'n leuke tijd gehad, omdat wij naar de PKN gingen en niet naar de gereformeerde kerk hoorde ik er niet echt bij. Ik werd door klasgenoten gepest maar ook door leraren, ik had bijvoorbeeld ivm ziekte een speciale stoel en tafel die elke maandag kapot was (op zondag was in ons leslokaal zondagsschool en daar werd mijn stoel kapot gemaakt) dit was een stoel met een aparte rugleuning en armleuningen omdat m'n lichaam te zwak was voor een gewone stoel. Als m'n stoel op maandag kapot was kon ik er niet op zitten en haalde m'n meester een kruk uit een ander lokaal waar ik dan hele dagen op moest zitten tot m'n speciale stoel gemaakt was, niet eens een gewone stoel maar een kruk zonder rugleuning, terwijl ik door ziekte juist extra steun nodig had omdat m'n rug oa vergroeid is en m'n spieren erg zwak zijn, dit leidde tot veel pijn en uitval. Ik moest ook vaak nablijven en de meester die ik had vertelde dan dat ik in de hel kwam als ik geen vergeving vroeg voor m'n zonden want ik kon alleen maar ziek zijn doordat ik gezondigd had en ik moest om vergeving vragen. Dit was dus best wel een geval van indoctrinatie, het waren kleine dingen maar nu achteraf zie ik wel in dat bepaalde dingen niet oké waren, iets wat ik op m'n 10e natuurlijk nog niet echt zag. Vooral toen ik puberde heb ik me echt lang afgezet. M'n ouders gingen ondertussen ook niet meer naar de kerk (ivm mijn ziekte waren we niet meer welkom) dus het geloof zwakte af. In 2008 had ik een toxic relatie die twee jaar heeft geduurd. Toen ik wegging bij m'n ex heb ik God heel duidelijk tot me horen spreken en vanaf toen is m'n geloof weer 100% terug, Hij heeft me niet losgelaten, Hij is er altijd geweest. 

Nu ben ik nog steeds ziek (chronisch) en lig zo'n 22 uur per dag op bed en merk gods aanwezigheid in de kleinste dingen. 😌 Ik zou graag wat dieper over geloof praten en dieper op dingen in gaan. 

Al ben ik 30, ik heb nog geen belijdenis gedaan en dat zou ik graag doen. Dus daar ben ik me in aan het verdiepen. 

Bedankt voor jullie tijd en allemaal een fijne avond nog. 

Liefs Etoile 

bewerkt door Etoile
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Trajecto Plume/Zola is alweer terug. Doe ermee wat je nodig acht. Dan geef je dus toe dat je eerder aan het liegen was. En je partner, is dat dan zogenaamd Plume? Je zou ook een nieuwe ac

Sjonge  zoveel tegenslag, een god die niet ingrijpt of pas wat van zich laat horen als het kwaad al is geschied en toch belijdenis willen doen. Een plume voor zoveel  doorzettingsvermogen..

Hier geloof ik niets van. Dit is geen streng gereformeerd gezichtspunt. Als jij nu 30 jaar bent, was je 14 toen de PKN ontstond. Dat betekent dat wat je zegt niet klopt, of dat je een bijzonder

5 uur geleden zei Etoile:

Hai allemaal, 

Ik ben Etoile en ik ben 30 jaar. Ik ben getrouwd sinds 2016 met mijn man en samen zijn we erg gelukkig. 

Ik ben door m'n ouders christelijk opgevoed en ben naar een streng geformeerde basisschool gegaan. Hier heb ik niet zo'n leuke tijd gehad, omdat wij naar de PKN gingen en niet naar de gereformeerde kerk hoorde ik er niet echt bij. Ik werd door klasgenoten gepest maar ook door leraren, ik had bijvoorbeeld ivm ziekte een speciale stoel en tafel die elke maandag kapot was (op zondag was in ons leslokaal zondagsschool en daar werd mijn stoel kapot gemaakt) dit was een stoel met een aparte rugleuning en armleuningen omdat m'n lichaam te zwak was voor een gewone stoel. Als m'n stoel op maandag kapot was kon ik er niet op zitten en haalde m'n meester een kruk uit een ander lokaal waar ik dan hele dagen op moest zitten tot m'n speciale stoel gemaakt was, niet eens een gewone stoel maar een kruk zonder rugleuning, terwijl ik door ziekte juist extra steun nodig had omdat m'n rug oa vergroeid is en m'n spieren erg zwak zijn, dit leidde tot veel pijn en uitval. Ik moest ook vaak nablijven en de meester die ik had vertelde dan dat ik in de hel kwam als ik geen vergeving vroeg voor m'n zonden want ik kon alleen maar ziek zijn doordat ik gezondigd had en ik moest om vergeving vragen. Dit was dus best wel een geval van indoctrinatie, het waren kleine dingen maar nu achteraf zie ik wel in dat bepaalde dingen niet oké waren, iets wat ik op m'n 10e natuurlijk nog niet echt zag. Vooral toen ik puberde heb ik me echt lang afgezet. M'n ouders gingen ondertussen ook niet meer naar de kerk (ivm mijn ziekte waren we niet meer welkom) dus het geloof zwakte af. In 2008 had ik een toxic relatie die twee jaar heeft geduurd. Toen ik wegging bij m'n ex heb ik God heel duidelijk tot me horen spreken en vanaf toen is m'n geloof weer 100% terug, Hij heeft me niet losgelaten, Hij is er altijd geweest. 

Nu ben ik nog steeds ziek (chronisch) en lig zo'n 22 uur per dag op bed en merk gods aanwezigheid in de kleinste dingen. 😌 Ik zou graag wat dieper over geloof praten en dieper op dingen in gaan. 

Al ben ik 30, ik heb nog geen belijdenis gedaan en dat zou ik graag doen. Dus daar ben ik me in aan het verdiepen. 

Bedankt voor jullie tijd en allemaal een fijne avond nog. 

Liefs Etoile 

Hallo Etoile,

Wat een bijzondere naam en wat een bijzonder verhaal. Dus dat met die stoel gebeurde elke zondag? Was er dan geen leraar aanwezig op zondag? Was degene die elke week je stoel moest repareren dat op een gegeven moment niet zat? Ik vind het een erg sterk verhaal. Welke school was dit precies en hoe heette bijvoorbeeld die leraar van wie je op een kruk moest gaan zitten? En welke kerk was het precies van waaruit je door je ziekte werd uitgesloten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.youtube.com/watch?v=tKtwPqLUFgI

Niet vertrouwen op sterrenbeelden en horoscopen Etoile. Prachtige taal dat Frans, helaas bak ik er niets van, hoewel ik torenhoge cijfers heb gehaald op het voorlezen in die taal. Niet omdat ik snapte wat ik zei hoor. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Etoile:

Ik moest ook vaak nablijven en de meester die ik had vertelde dan dat ik in de hel kwam als ik geen vergeving vroeg voor m'n zonden want ik kon alleen maar ziek zijn doordat ik gezondigd had en ik moest om vergeving vragen.

Hier geloof ik niets van. Dit is geen streng gereformeerd gezichtspunt.

11 uur geleden zei Etoile:

Hier heb ik niet zo'n leuke tijd gehad, omdat wij naar de PKN gingen en niet naar de gereformeerde kerk hoorde ik er niet echt bij.

Als jij nu 30 jaar bent, was je 14 toen de PKN ontstond. Dat betekent dat wat je zegt niet klopt, of dat je een bijzonder trage leerling was.

11 uur geleden zei Etoile:

M'n ouders gingen ondertussen ook niet meer naar de kerk (ivm mijn ziekte waren we niet meer welkom)

Dit is onmogelijk in de PKN.

11 uur geleden zei Etoile:

In 2008 had ik een toxic relatie die twee jaar heeft geduurd. Toen ik wegging bij m'n ex

Van je 18e tot je 20e dus? Vind ik tamelijk jong voor zulk soort dingen.

Kortom, er zijn een heleboel aanwijzingen dat Etoile een trol is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Desid:

Hier geloof ik niets van. Dit is geen streng gereformeerd gezichtspunt.

Om de donder wel.

https://www.ad.nl/rivierenland/ophef-over-corona-brief-van-werkendamse-dominee~ad29c5b5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Hieruit blijkt juist dat het verhaal van Etoile niet kan kloppen. In deze brief van deze dominee gaat het om collectieve schuld, hij zegt niet dat individuele kinderen zelf rechtstreeks de schuld zijn van de pandemie. Zo zou een zwaar gereformeerde leraar nooit zeggen tegen iemand in het bijzonder dat diegene ziek is omdat diegene gezondigd heeft. Dat gaat rechtstreeks tegen Johannes 9 in en men is in die kringen behoorlijk bijbelvast.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Desid:

Hieruit blijkt juist dat het verhaal van Etoile niet kan kloppen. In deze brief van deze dominee gaat het om collectieve schuld, hij zegt niet dat individuele kinderen zelf rechtstreeks de schuld zijn van de pandemie. Zo zou een zwaar gereformeerde leraar nooit zeggen tegen iemand in het bijzonder dat diegene ziek is omdat diegene gezondigd heeft. Dat gaat rechtstreeks tegen Johannes 9 in en men is in die kringen behoorlijk bijbelvast.

Ik heb tien jaar in Genemuiden gewoond en weet uit ervaring dat er weldegelijk zo wordt gedacht over ziekte en zonde bij voornamelijk de bevindelijk gereformeerden. Waarom denk je dat ze zich niet laten inenten? Omdat ze vinden dat men moet vertrouwen op God. En als je wel ziek wordt ontbreekt het je aan vertrouwen, althans wordt dat vaak echt zo geponeerd. 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Desid:

Hieruit blijkt juist dat het verhaal van Etoile niet kan kloppen. In deze brief van deze dominee gaat het om collectieve schuld, hij zegt niet dat individuele kinderen zelf rechtstreeks de schuld zijn van de pandemie. Zo zou een zwaar gereformeerde leraar nooit zeggen tegen iemand in het bijzonder dat diegene ziek is omdat diegene gezondigd heeft. Dat gaat rechtstreeks tegen Johannes 9 in en men is in die kringen behoorlijk bijbelvast.

Er staat dat de dominee schrijft; ''Een heel erge ziekte is in de wereld gekomen. Zo erg, dat veel mensen daaraan sterven. Zo erg, dat er maar weinig mensen naar de kerk mogen. Jullie zullen vast nagedacht hebben hoe het allemaal komt. Het komt door onze zonden.''

Vind je het gek, dat kinderen zwaar getraumatiseerd hieruit gaan komen. Wat een angstzaaier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako paar berichten hier verwijderen, en een splitsing maken naar en nieuw topic genaamd ''komt ziekte door de zonde?''  ook zou het fijn zijn een aantekening te maken dat als mensen bij voorbaat al in twijfel worden getrokken geen aanmoediging is voor leden die zich willen registreren, maak mensen hier attent op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Thinkfree:

@sjako paar berichten hier verwijderen, en een splitsing maken naar en nieuw topic genaamd ''komt ziekte door de zonde?''  ook zou het fijn zijn een aantekening te maken dat als mensen bij voorbaat al in twijfel worden getrokken geen aanmoediging is voor leden die zich willen registreren, maak mensen hier attent op.

Mwoa, ik kan het vermoeden wel voorstellen. Echter zonder concrete bewijsstukken denk ik niet dat het verstandig is om zo te reageren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thinkfree:

@sjako paar berichten hier verwijderen, en een splitsing maken naar en nieuw topic genaamd ''komt ziekte door de zonde?''  ook zou het fijn zijn een aantekening te maken dat als mensen bij voorbaat al in twijfel worden getrokken geen aanmoediging is voor leden die zich willen registreren, maak mensen hier attent op.

Mafketel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

Zo zou een zwaar gereformeerde leraar nooit zeggen tegen iemand in het bijzonder dat diegene ziek is omdat diegene gezondigd heeft.

http://uitgeverijdenhertog.nl/volwassen/flash/9789033125928/flippingbook/assets/common/downloads/Ziekten en genezing in de Bijbel .pdf?uni=8367c467c5cae865c5d5724a61c46d39

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Bastiaan73:

Tis gewoon de nieuwe kloonaccount van Plume/Zola/Dolce Vita... Gaat er echt alleen bij Dbi, Desid en mij een belletje rinkelen?

Misschien is het eenvoudiger als we eerst eens wat berichten van haar afwachten? Als het het 4e kloonaccount van dezelfde persoon is, ben ik benieuwd hoe hij/zij die wil managen. Daarbij, als de topics (áls ze die al in brengt) goed zijn? Who cares, toch?

Ik denk echter dat het forum meer gebaat is bij het buiten de deur houden van duidelijk anti-christelijke tendenzen. Dat lijkt me toch niet al te zwaar. Of is men dan bang dat het aantal integere/oprechte schrijvers zelfs niet meer op twee handen te tellen is?

Overigens, wat me wel opvalt is dat ze haar hele doopceel licht; dat is voor een nieuwkomer over het algemeen niet verstandig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Ik denk echter dat het forum meer gebaat is bij het buiten de deur houden van duidelijk anti-christelijke tendenzen. Dat lijkt me toch niet al te zwaar. Of is men dan bang dat het aantal integere/oprechte schrijvers zelfs niet meer op twee handen te tellen is?

Namen noemen dan Jurriën, zodat diegenen die jij bedoelt begrijpen wat jij bedoelt en erover gesproken kan worden hoe jij dat ziet.

Net als boa Thinkfree, spreek diegene aan waar je op doelt. Dan wordt ook jij duidelijk in je bedoeling. Je schreef; ''ook zou het fijn zijn een aantekening te maken dat als mensen bij voorbaat al in twijfel worden getrokken geen aanmoediging is voor leden die zich willen registreren, maak mensen hier attent op''

Het niet bij namen noemen en vooral het waarom, zorgt voor een grimmige sfeer hier, en is niet bevorderlijk om elkaars meningen te kunnen/mogen aanhoren.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb tien jaar in Genemuiden gewoond en weet uit ervaring dat er weldegelijk zo wordt gedacht over ziekte en zonde bij voornamelijk de bevindelijk gereformeerden. Waarom denk je dat ze zich niet laten inenten? Omdat ze vinden dat men moet vertrouwen op God. En als je wel ziek wordt ontbreekt het je aan vertrouwen, althans wordt dat vaak echt zo geponeerd. 

Dat strookt niet met de zwaar gereformeerde opvatting. Evangelischen zouden wel zeggen dat het je aan vertrouwen ontbreekt. Maar bij zwaar gereformeerden is het zo dat als je dan ziek wordt, het een kruis is dat je moet dragen, dat je uit Gods vaderlijke hand toebedeeld krijgt. 

Kortom, het klopt niet wat je zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Desid:

Dat strookt niet met de zwaar gereformeerde opvatting. Evangelischen zouden wel zeggen dat het je aan vertrouwen ontbreekt. Maar bij zwaar gereformeerden is het zo dat als je dan ziek wordt, het een kruis is dat je moet dragen, dat je uit Gods vaderlijke hand toebedeeld krijgt. 

Kortom, het klopt niet wat je zegt.

Volgens jou klopt het niet. Ik ben echter zelf gereformeerd geweest en weet waar ik het over heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid