Spring naar bijdragen

Collectieve schuld van de mens tegenover God


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Natuurlijk kan mijn visie ook bijsturing nodig hebben, maar dan zal men toch als eerste helder en coherent (maar vooral met respect voor de objectieve feiten) moeten argumenteren. Daar is geen woord Spaans bij, denk ik.

Nee klopt, alles keurig Nederlands.

Geloof en respect voor objectieve feiten, dat heb ik geschreven, inclusief tekst en uitleg.

Maar inderdaad niet dogmatische gefundeerd, en ik denk dat daar de schoen wringt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 925
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, dat snap ik wel. Het onderwerp is eigenlijk te groot voor een forum. Vooral als blijkt dat men vrijwel direct reageert op een woord of opmerking, die alleen te verstaan is in de context van niet a

Het is toch wel verbazingwekkend hoe snel, helaas óók op dit forum, men vervalt tot drogredenen. Het hoofdprobleem is in deze dat praktisch niemand (uitzonderingen daargelaten) in staat is, een zinvol

Zodra u in staat bent op een normale manier en met fatsoenlijke argumenten in gesprek te gaan, ben ik bereid u te antwoorden. Uw respectloze reactie geeft mij alleen maar aan dat u niet in staat bent

2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Je redenatie deugt van geen kant. Ten eerste ga je er van uit dat ik met m’n bericht indruk wil maken en ten tweede wil je in mijn redenatie die van jouw lezen. Maar ondertussen hebben we het over twee  verschillende en niet met elkaar te verwarren zaken. Daarmee maak je het gesprek nodeloos verward. Je moet eerst maar een leren een goed debat te voeren, zonder dat je de woorden van je opponent neemt en die vervormt tot iets wat je liever had gehoord.

Is er nog wel iemand die hier iets van begrijpt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:
2 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Je redenatie deugt van geen kant. Ten eerste ga je er van uit dat ik met m’n bericht indruk wil maken en ten tweede wil je in mijn redenatie die van jouw lezen. Maar ondertussen hebben we het over twee  verschillende en niet met elkaar te verwarren zaken. Daarmee maak je het gesprek nodeloos verward. Je moet eerst maar een leren een goed debat te voeren, zonder dat je de woorden van je opponent neemt en die vervormt tot iets wat je liever had gehoord.

Is er nog wel iemand die hier iets van begrijpt? 

Dat zijn twee niet te verwarren zaken die tot verwarring hebben geleid door wat niet gelezen werd wat begrepen had kunnen worden, en gelezen werd wat niet begrepen wordt. Verwarrend inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei thom:

Dat zijn twee niet te verwarren zaken die tot verwarring hebben geleid door wat niet gelezen werd wat begrepen had kunnen worden, en gelezen werd wat niet begrepen wordt. Verwarrend inderdaad.

Als dit alles nog te maken heeft met de verzoeningsleer, is er nog weinig hoop, wat zo eenvoudig kon zijn. 

Op 20-9-2020 om 15:53 zei Jurriën Sr.:

Waar vind je dat Adam (en Eva) de hof moesten "beheren en bewaken?" 

De centrale boodschap van Jezus van Nazareth was dat Gods nieuwe wereld  op het punt stond aan te breken, over meer ging het eigenlijk niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei thom:
4 uur geleden zei Bastiaan73:

 

4 uur geleden zei thom:

Het is alles een innerlijk proces; Zijn Zoon gelijkvormig te worden.

Niet volgens Filippenzen 3:

20 Want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten,
21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.

Dat staat er dan toch? Wie denk je dan dat geopenbaard wordt uiteindelijk? Pipo de Clown?

Ik schrijf hetzelfde, maar is dan wezensvreemd?

Samen met de Rom. tekst die gegeven is;

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

wordt alles letterlijk uitgestald, maar niet begrepen.

De verwachting is de Here Jezus Christus als verlosser uit de hemel, maar niet als ''openbaringsveld'' in het lichaam.

Het dogma kijkt naar de lucht, het weten naar de innerlijke ontwikkeling.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Het Zoeklicht (onder anderen) maakt onterecht onderscheid tussen het Koninkrijk van God en het Koninkrijk der Hemelen. Dat onderscheid bestaat echter niet.

Jongens toch, probeer al eens met de pensioenfondsen te vullen, zelfs dat lukt niet in al die Koninkrijken, te menselijk wellicht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Mij leren kennen? De helft is je nog niet eens aangezegd... :Z

Paradoxaal is de verklaring dat we bij een paradigmashift onze manier van denken onder de loep dienen te leggen om een aantal obstakels op te lossen, maar niet precies weten welke obstakels dat zijn. In hoeverre deze materie al de interesse geniet, lijkt het daarom als zoeken naar een speld in een hooiberg, en ondertussen draait de mallemolen nietsontziend verder met allerhande perverse effecten die nu net onderhouden worden door die specifieke obstakels, onwetend.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:
13 uur geleden zei thom:

Het dogma kijkt naar de lucht, het weten naar de innerlijke ontwikkeling.

Mooi gezegd, en nuchter naar de wereld kijken geeft ons een beeld dat we wellicht liever niet willen zien, voor het menselijke hart te confronterend en pijnlijk. 

Ik moet met dit wereldgebeuren wel eens aan de functie van Judas denken. Stel dat hij niet gedaan had wat hij moest doen, dan was er geen kruisiging, geen dood, en geen opstanding uit de dood.

Zo zie ik het wereldbeeld op dit ogenblik ook; er moet gebeuren wat er gebeurt, want anders kan de 8e dag niet aanbreken en de aarde geen Evolutie brengen.

De mensheid, de beschaving loopt ten einde, de Ark Christus wacht nog op hen die Hem aangenomen hebben.

Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

"Wat is de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig? En hoe onderbouwt de Bijbel dit?"

Wat zijn jullie gedachten hierover?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei thom:

Ik moet met dit wereldgebeuren wel eens aan de functie van Judas denken. Stel dat hij niet gedaan had wat hij moest doen, dan was er geen kruisiging, geen dood, en geen opstanding uit de dood. Zo zie ik het wereldbeeld op dit ogenblik ook; er moet gebeuren wat er gebeurt, want anders kan de 8e dag niet aanbreken en de aarde geen Evolutie brengen. De mensheid, de beschaving loopt ten einde, de Ark Christus wacht nog op hen die Hem aangenomen hebben.

Zo gaat het, en zogeheten christenen die zeggen dat we allemaal honden zijn, en klakkeloos negeren wat je in alle integriteit schrijft. :)

7 minuten geleden zei thom:

Zo zie ik het wereldbeeld op dit ogenblik ook; er moet gebeuren wat er gebeurt, want anders kan de 8e dag niet aanbreken en de aarde geen Evolutie brengen.

Is al lang gekend overigens, systeemwetenschappelijk onderbouwd, ernstig dus. 

Citaat

We kunnen en mogen niet langer de ogen sluiten voor het feit dat huidige tendensen hard op weg zijn kritische drempels te bereiken, in de richting van de vermaarde (volgens sommigen berucht) ‘planetaire grenzen’ die in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw werden uitgeroepen tot de ‘grenzen aan de groei’. Over de vraag of het grenzen zijn aan groei valt te twisten maar het lijdt geen twijfel dat het grenzen zijn aan het ‘soort’ groei waarvan we vandaag getuige zijn. Naarmate we deze grenzen naderen, komt het chaospunt dichterbij. (bron)

 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Zo gaat het, en zogeheten christenen die zeggen dat we allemaal honden zijn, en klakkeloos negeren wat je in alle integriteit schrijft. :)

Gek hèh, en zelfs mijn vrouw die niets van geloof horen wil, begrijpt de huidige toestand. Ze zegt dat als de mensheid zo dom en gemakkelijk te manipuleren is, het logisch is dat het geschoffeld moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Gek hèh, en zelfs mijn vrouw die niets van geloof horen wil, begrijpt de huidige toestand. Ze zegt dat als de mensheid zo dom en gemakkelijk te manipuleren is, het logisch is dat het geschoffeld moet worden.

Zoals je eerder ergens zei, de Bijbel veronderstelt een voedend en openbarend boek te zijn, voor anderen is het niet meer dan een boek om anderen dood te martelen en in verwarring te houden, het is tweeledig. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei thom:

Een stenen tijdperk van geloof. De Tempels zijn opgetrokken uit steen. Kruis erop, Christus in Rome. Hou ze dom.

Jezus zei dat nochtans ook, iets over levende stenen, dacht ik. Hemeltergend is het, zelfs niet-christenen kunnen een goed boek lezen en deskundige verklaringen vinden hoe dat komt, niet eens zo moeilijk overigens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Jurriën Sr.:

Je redenatie deugt van geen kant.

Bij jou is er niets dat deugt, zelfs niet wanneer mensen hun verstand gebruiken, een optie zo blijkt.

  1. de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen
  2. de alternatieven die hij kent, kan hij niet alle simultaan vergelijken
  3. als gevolg van de eerste twee axioma’s zal men niet het optimale alternatief kiezen
  4. de mens beschikt over een set routineacties
  5. deze routineacties bestaan alle los van elkaar
  6. elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel en middelen beschouwd
  7. als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan

Maar goed, in jouw ogen zijn we nu eenmaal honden, het nieuwe christendom misschien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 17:24 zei Jurriën Sr.:

Je schrijft aantal zaken die ik best wel interessant vind, maar je legt mij niet uit of er in de Bijbel sprake is van een collectieve 'schuld' van de mens ten opzichte van God.

Wanneer tribalisme zijn eigen rustige gang kan gaan, is het betrekkelijk mild, eenvoudig omdat de middelen en technologie ervan relatief onschadelijk zijn. De hoeveelheid schade die iemand met pijl en boog kan aanrichten in zijn leefomgeving en bij zijn medemensen is beperkt, wat het gemis aan gezond verstand niet minder maakt weliswaar. Maar de geavanceerde technologieën van het rationalisme kunnen, wanneer ze gekaapt worden door tribalisme en etnocentrische drijfveren, vernietigend zijn.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-10-2020 om 09:34 zei thom:

Gek hèh, en zelfs mijn vrouw die niets van geloof horen wil, begrijpt de huidige toestand. Ze zegt dat als de mensheid zo dom en gemakkelijk te manipuleren is, het logisch is dat het geschoffeld moet worden.

Dat drukt ze dan lief uit. Ik denk dat de tijd van schoffelen voorbij is en dat de wijnpers eraan te pas gaat komen.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Plume:

Dat drukt ze dan lief uit. Ik denk dat de tijd van schoffelen voorbij is en dat de wijnpers eraan te pas gaat komen.

Iemand stelde me laatst nog de vraag hoe het zou geweest zijn als Jezus geen timmerman was geweest maar een garagist, of we dan allemaal met een Tesla zouden rondrijden en minder meubelen bij IKEA zouden kopen. In ieder geval, laat de wijn smaken. :)

Op 12-10-2020 om 09:34 zei thom:

Gek hèh, en zelfs mijn vrouw die niets van geloof horen wil, begrijpt de huidige toestand.

Een aantal hoort zoiets niet graag, heb je voldoende beveiliging voor je vrouw? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei TTC:

Iemand stelde me laatst nog de vraag hoe het zou geweest zijn als Jezus geen timmerman was geweest maar een garagist, of we dan allemaal met een Tesla zouden rondrijden en minder meubelen bij IKEA zouden kopen. In ieder geval, laat de wijn smaken. :)

 

De wijn smaakt nu al goed. Ik had nooit gedacht dat het zo ver zou komen maar bij mij is het nu zo ver dat de lieden die ons die maskers aandoen strakjes gaarne de moord mogen pruimen in de CO2.  De ziekte die Weltschmerz heet daar ben ik nu in elk geval voorgoed van genezen. Ik heb er geen verdriet meer van dat de genadetijd voorbij is.  Als je de mensen zelfs de vrije adem meent te mogen ontzeggen, moet je het maar voelen.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Plume:

De wijn smaakt nu al goed. Ik had nooit gedacht dat het zo ver zou komen maar bij mij is het nu zo ver dat de lieden die ons die maskers aandoen strakjes gaarne de moord mogen pruimen in de CO2.  De ziekte die Weltschmerz heet daar ben ik nu in elk geval voorgoed van genezen. Ik heb er geen verdriet meer van dat de genadetijd voorbij is.  Als je de mensen zelfs de vrije adem meent te mogen ontzeggen, moet je het maar voelen.

En dan maar zoeken naar Bijbelcitaten van waaruit onze collectieve schuld jegens God zou moeten blijken, gewoon nuchter naar de wereld kijken wellicht net iets te moeilijk, of te pijnlijk, kan ook. Op het eerste blad nochtans, in de verlevendiging. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

En dan maar zoeken naar Bijbelcitaten van waaruit onze collectieve schuld jegens God zou moeten blijken, gewoon nuchter naar de wereld kijken wellicht net iets te moeilijk, of te pijnlijk, kan ook. Op het eerste blad nochtans, in de verlevendiging. :)

Ja dat wat leuk geprobeerd 😂

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Plume:

Ja dat wat leuk geprobeerd 😂

Binnen het kader van onze collectieve schuld en herstel werd de vraag gesteld waarom biflatie als goddelijk gepercipieerd kon worden, maar omdat dat woord in de Bijbel niet voorkomt, kon er ook geen antwoord op gegeven worden. Bijgevolg werd de omgekeerde effectiviteit van kracht, om redenen die op die manier duister bleven, ondanks kristalhelder. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei TTC:

Binnen het kader van onze collectieve schuld en herstel werd de vraag gesteld waarom biflatie als goddelijk gepercipieerd kon worden, maar omdat dat woord in de Bijbel niet voorkomt, kon er ook geen antwoord op gegeven worden. Bijgevolg werd de omgekeerde effectiviteit van kracht, om redenen die op die manier duister bleven, ondanks kristalhelder. 

Ja, misschien had Thom het nog met scheerschuim kunnen proberen. 
Creatief kinderwerk

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

De traditionele verzoeningsleer is gebaseerd op de aanname van een collectieve schuld die de mensheid heeft ten opzichte van God. Ik vraag me af op welke Bijbelse gronden een dergelijke schuld kan worden aangetoond of onderbouwd. Kort door de bocht is de vraag deze: "Wat is de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig? En hoe onderbouwt de Bijbel dit?" Wat zijn jullie gedachten hierover?

De haast ongeloofwaardige impact van een plots inzicht wordt pas echt duidelijk nadat je er diepgaander onderzoek naar doet, en eindigt met honderden verklaringen waarom dat niet zo goed begrepen wordt, ondanks het antwoord in eenvoud en kleine dingen besloten ligt, letterlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid