Spring naar bijdragen

Collectieve schuld van de mens tegenover God


Aanbevolen berichten

Op 2-10-2020 om 15:50 zei Kaasjeskruid:

Dat hele like systeem is een aanfluiting. Voor mijn part schaffen ze het af, het wordt er veel te subjectief van.

Het is wel fijn om te weten wie er allemaal eens zijn met een bepaalde post, dat voorkomt herhaling, enkel het optellen en toepassen van likes aan personen mag er van mij af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 925
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, dat snap ik wel. Het onderwerp is eigenlijk te groot voor een forum. Vooral als blijkt dat men vrijwel direct reageert op een woord of opmerking, die alleen te verstaan is in de context van niet a

Het is toch wel verbazingwekkend hoe snel, helaas óók op dit forum, men vervalt tot drogredenen. Het hoofdprobleem is in deze dat praktisch niemand (uitzonderingen daargelaten) in staat is, een zinvol

Zodra u in staat bent op een normale manier en met fatsoenlijke argumenten in gesprek te gaan, ben ik bereid u te antwoorden. Uw respectloze reactie geeft mij alleen maar aan dat u niet in staat bent

23 minuten geleden zei Thinkfree:

Het is wel fijn om te weten wie er allemaal eens zijn met een bepaalde post, dat voorkomt herhaling, enkel het optellen en toepassen van likes aan personen mag er van mij af.

In tegenstelling tot bij volledige rationaliteit is de volgorde waarin alternatieven worden overwogen bij beperkte rationaliteit wel van belang. Bij volledige rationaliteit worden alle alternatieven overwogen en kan zo tot een optimale keuze gekomen worden. Bij beperkte rationaliteit zal het zoekproces gestaakt worden bij de eerste bevredigende optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Op non-lineaire attractors staat logischerwijs geen tijd, maar misschien moet je wel even bekomen en je de vraag stellen waarom je dat nu niet eerder zag, alsof het niet in de Bijbel zou staan? 

Van de aanduiding "non-lineaire attractors" heb ik voorheen niet gehoord en ook niet over gelezen, totdat jij er in onze discussie mee kwam.

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Van de aanduiding "non-lineaire attractors" heb ik voorheen niet gehoord en ook niet over gelezen, totdat jij er in onze discussie mee kwam.

Dat zijn die metaforische sleutels, non-lineair wil enkel zeggen dat ze tijdloos zijn, als een gegeven aan de Bron. Vraag stelt zich in hoeverre je hiermee rekening houdt binnen het kader van de verzoeningsleer, iets dat je schijnbaar niet kent. 

6 uur geleden zei Ricky Tjin:

Wat voor sleutels?

Voor wat precies zoek je een oplossing binnen het kader van de verzoeningsleer? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Van de aanduiding "non-lineaire attractors" heb ik voorheen niet gehoord en ook niet over gelezen, totdat jij er in onze discussie mee kwam.

Om het simpel te houden, voor een 'platte band' is een 'sleutel' om het probleem op te lossen 'band oppompen' met een 'pomp'. De combinatie van 'pomp' en 'band oppompen' kan dan als tijdloos ingeschreven worden, ongeacht of de 'platte band' nu groen of geel ziet, dat is irrelevant binnen de gegeven context. We kunnen echter wel vergeten dat er een 'pomp' bestaat, dan blijf je met je 'platte band' zitten, 'oppompen' komt dan ook niet als optie voor, tenzij iemand herinnert aan het bestaan van de 'pomp', wat tijdloos is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-9-2020 om 11:13 zei Jurriën Sr.:

Ik wilde met m'n openingspost een bepaald onderwerp ter bespreking voorleggen. Niet een discussie beginnen, want ik weet al wel hoe ik er zelf over denk.

Attitudes die onder een hoge uitgesprokenheid gevormd worden zijn sterker en stabieler over een langere periode, hiermee zeggend beter bestand tegen opvolgende beïnvloeding dan attitudes die onder een lage uitgesprokenheid tot stand komen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Om het simpel te houden, voor een 'platte band' is een 'sleutel' om het probleem op te lossen 'band oppompen' met een 'pomp'. De combinatie van 'pomp' en 'band oppompen' kan dan als tijdloos ingeschreven worden, ongeacht of de 'platte band' nu groen of geel ziet, dat is irrelevant binnen de gegeven context. We kunnen echter wel vergeten dat er een 'pomp' bestaat, dan blijf je met je 'platte band' zitten, 'oppompen' komt dan ook niet als optie voor, tenzij iemand herinnert aan het bestaan van de 'pomp', wat tijdloos is. 

Gave manier om de pneumatologie weer te geven. 😁 Het ondergeschoven kindje Assepoester: https://cbonline.boekhuis.nl/pls/cover/p_get_cover_fe?p_hash=5CF5286E337B8085725E8A514DFD480A_fragm.pdf


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pneumatologie

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Plume:

Gave manier om de pneumatologie weer te geven.

Had het zelf zo niet bekeken, maar nu je het zegt! 

11 uur geleden zei Plume:

Tussendoortje.

Citaat

Van groot belang in nagenoeg alle recente pneumatologische benaderingen is het verzet tegen een scholastische, strikt intellectuele benadering van de Heilige Geest. Daartegenover wordt de persoonlijke en gemeenschappelijke (gemeentelijke) ervaring van de Geest benadrukt; zeg maar: de bijbelse spiritualiteit. Jürgen Moltmann is een voorbeeld van een dergelijke benadrukking. Het is natuurlijk niet toevallig dat het woord 'spiritualiteit' is afgeleid van het Latijnse woord spiritus, 'geest' of 'Geest'. De bijbelse spiritualiteit moet de alfa en de omega van alle theologische pneumatologie zijn. De waarde van elke theologische pneumatologie moet niet (alleen) worden afgemeten naar de wijze waarop zij erin geslaagd is de 'schriftgegevens' op 'systematische' wijze te ordenen, maar (ook) naar de wijze waarop het haar gelukt het levende Woord door de kracht van de Geest toegankelijk te maken voor de gewone gelovigen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

De traditionele verzoeningsleer is gebaseerd op de aanname van een collectieve schuld die de mensheid heeft ten opzichte van God. Ik vraag me af op welke Bijbelse gronden een dergelijke schuld kan worden aangetoond of onderbouwd. Kort door de bocht is de vraag deze. "Wat is de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig? En hoe onderbouwt de Bijbel dit?" Wat zijn jullie gedachten hierover?

De verzoeningsleer verwijst naar het idee van een paradigmashift waarin epistemologische obstakels de vooruitgang van het maatschappelijke denken verhinderen, op deze manier kunnen we zien dat de collectieve schuld gekoppeld kan worden aan een systeem dat berust op beperkte rationaliteit. Mits gebruik van een aantal 'sleutels' principieel eenvoudig oplosbaar, het aantal citaten dat naar deze problematiek verwijst haast ontelbaar, doch zelden begrepen om 1000+1 redenen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Ricky Tjin:

Van de aanduiding "non-lineaire attractors" heb ik voorheen niet gehoord en ook niet over gelezen, totdat jij er in onze discussie mee kwam.

In de moderne systeemtheorie bepaalt chaos de toestand van een systeem waarin zijn stabiele cycli plaatsruimen voor complexe, schijnbaar ordeloze gedragingen. Een chaos-venster is een periode waarin iedere invloed of prikkel van buitenaf tot dusdanige proporties kan worden ‘opgeblazen’ dat bestaande tendensen erdoor worden veranderd en er nieuwe tendensen ontstaan. Het ‘chaospunt’ is de cruciale toestand waarop tendensen die tot de huidige toestand van het systeem hebben geleid ineenstorten en het systeem niet meer kan terugkeren tot zijn vroegere toestanden en gedragsmodi, maar onomkeerbaar wordt gelanceerd langs een traject met een aangepaste structuur en bijhorende modus operandi. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

In de moderne systeemtheorie bepaalt chaos de toestand van een systeem waarin zijn stabiele cycli plaatsruimen voor complexe, schijnbaar ordeloze gedragingen. Een chaos-venster is een periode waarin iedere invloed of prikkel van buitenaf tot dusdanige proporties kan worden ‘opgeblazen’ dat bestaande tendensen erdoor worden veranderd en er nieuwe tendensen ontstaan. Het ‘chaospunt’ is de cruciale toestand waarop tendensen die tot de huidige toestand van het systeem hebben geleid ineenstorten en het systeem niet meer kan terugkeren tot zijn vroegere toestanden en gedragsmodi, maar onomkeerbaar wordt gelanceerd langs een traject met een aangepaste structuur en bijhorende modus operandi. 

Is chaos een systeem?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Wouter Philippaerts:

Is chaos een systeem?

Het leven is chaos en orde, licht en duister, goed en kwaad ...

Chaos is in de Griekse mythologie het Niets waaruit de eerste goden ontstonden. Chaos is volgens sommige bronnen vrouwelijk, maar wordt meestal als onzijdig aangeduid. Chaos wordt wel voorgesteld als een bodemloze leegte waar alles eindeloos 'valt', niet naar beneden, want er is geen enkele oriëntatie mogelijk, maar alle kanten op. Uit deze uitgestrekte malende wanorde ontstond orde in de vorm van Nacht, Duisternis, Aantrekkingskracht, Onderwereld en Aarde. Aarde maakte vanuit haar oorsprong Bergen, Zee en Hemel; Nacht en Duisternis maakten samen Ether en Dag. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

De traditionele verzoeningsleer is gebaseerd op de aanname van een collectieve schuld die de mensheid heeft ten opzichte van God. Ik vraag me af op welke Bijbelse gronden een dergelijke schuld kan worden aangetoond of onderbouwd. Kort door de bocht is de vraag deze: "Wat is de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig? En hoe onderbouwt de Bijbel dit?" Wat zijn jullie gedachten hierover?

De waarden, wereldbeelden en ethiek van een kritische volksmassa in de samenleving bieden weerstand aan veranderingen of veranderen te langzaam, waarbij de gevestigde instituties te weerbarstig zijn voor een tijdig voltooide transformatie. Ongelijkheden en conflicten, samen met een verarmd milieu creëren onbeheersbare spanningen. De maatschappelijke ordening degenereert en valt ten prooi aan conflicten en geweld, denken we.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-10-2020 om 11:45 zei Ricky Tjin:

Jezus Christus heeft ervoor gewaarschuwd, dat er valse christussen en valse profeten zouden opstaan en dat zij grote tekenen en wonderen zouden doen, zodat zij indien het mogelijk zou zijn, zij ook ook uitverkorenen zouden misleiden (Mat 24:24).

Schopenhauer meende dat elke waarheid drie fasen doorloopt, heb alleen geen flauw idee waar hij het dan precies over had en in welke fase ik me zou bevinden, als het al waar is tenminste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 4-10-2020 om 10:28 zei TTC:
Op 4-10-2020 om 10:18 zei Wouter Philippaerts:

Is chaos een systeem?

Het leven is chaos en orde, licht en duister, goed en kwaad ...

Het woord 'wet' heeft als betekenis ook; orde.

Betreft het leven in deze wereld, is het een leven in een nood-orde.

En dat heeft zijn onontkoombare wetten, als wetten van deze natuur waarin wij gevallen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei thom:

Het woord 'wet' heeft als betekenis ook; orde. Betreft het leven in deze wereld, is het een leven in een nood-orde. 

Zoals nood breekt wet? Wellicht voor verschillende interpretaties vatbaar, naargelang de wethouder? 

20 minuten geleden zei thom:

En dat heeft zijn onontkoombare wetten, als wetten van deze natuur waarin wij gevallen zijn.

Als verwarring de norm is, dan wordt het een heel kluwen om een en ander te ontwarren.

  • De eerste wet, de wet van eenheid  
  • De tweede wet, de wet van overeenstemming
  • De derde wet, de wet van trilling
  • De vierde wet, de wet van polariteit
  • De vijfde wet, de wet van ritme
  • De zesde wet, de wet van oorzaak en gevolg
  • De zevende wet, de wet van dynamische balans en de gulden snede verhouding

Binnen dit spectrum kunnen we gebruik maken van non-lineaire attractors, die maar al te vaak veel sneller verdwijnen dan dat ze opgemerkt worden, als licht dat verdwijnt in een donker gat, fascinerend is het. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

De traditionele verzoeningsleer is gebaseerd op de aanname van een collectieve schuld die de mensheid heeft ten opzichte van God. Ik vraag me af op welke Bijbelse gronden een dergelijke schuld kan worden aangetoond of onderbouwd. Kort door de bocht is de vraag deze: "Wat is de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig? En hoe onderbouwt de Bijbel dit?" Wat zijn jullie gedachten hierover?

De term utopische gespletenheid vloeit voort uit het idee dat we allen vrede ambiëren maar geen rekening houden met de onderliggende problematiek in de vorm van epistemologische obstakels die de vooruitgang van het maatschappelijke denken verhinderen, en net hierom vijandelijke spanningen blijft voeden om redenen die vanuit dat standpunt als tragisch absurd kunnen gepercipieerd worden. Op deze manier blijft het doel als een innerlijke wensdroom voortleven, doch eenvoudig transparant gemaakt kan worden middels diverse technieken, van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

De traditionele verzoeningsleer is gebaseerd op de aanname van een collectieve schuld die de mensheid heeft ten opzichte van God. Ik vraag me af op welke Bijbelse gronden een dergelijke schuld kan worden aangetoond of onderbouwd. Kort door de bocht is de vraag deze: "Wat is de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig? En hoe onderbouwt de Bijbel dit?" Wat zijn jullie gedachten hierover?

Met betrekking tot de verzoeningsleer en het hieraan gekoppelde AB-perspectief, volgens B kunnen we zeggen dat negatieve rente positief is voor alle partijen, volgens A rent bij negatieve rente iedereen naar de bank om geld op te halen dat er niet is. Ergo, met welke Bijbelcitaten kunnen we deze situatie onderbouwen op een manier dat het voor iedereen eenvoudig te begrijpen is? Alvast succes. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:
Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

De traditionele verzoeningsleer is gebaseerd op de aanname van een collectieve schuld die de mensheid heeft ten opzichte van God. Ik vraag me af op welke Bijbelse gronden een dergelijke schuld kan worden aangetoond of onderbouwd. Kort door de bocht is de vraag deze: "Wat is de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig? En hoe onderbouwt de Bijbel dit?" Wat zijn jullie gedachten hierover?

Met betrekking tot de verzoeningsleer en het hieraan gekoppelde AB-perspectief, volgens B kunnen we zeggen dat negatieve rente positief is voor alle partijen, volgens A rent bij negatieve rente iedereen naar de bank om geld op te halen dat er niet is. Ergo, met welke Bijbelcitaten kunnen we deze situatie onderbouwen op een manier dat het voor iedereen eenvoudig te begrijpen is? Alvast succes. :)

Ik ben blij dat ik de oorspronkelijke vraag stelde. 🤮

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Jurriën Sr.:

Ik ben blij dat ik de oorspronkelijke vraag stelde. 🤮

Met die non-lineaire attractors lukt het blijkbaar niet zo goed, het laat immers toe om de onwaarschijnlijkheid van het heden transparant te maken waarmee een veelvoud aan Bijbelcitaten bekrachtigd wordt. Daarom zijn we ook blij, het biedt ongeziene hoop indien begrepen, licht in de duisternis. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 14:56 zei Jurriën Sr.:

De traditionele verzoeningsleer is gebaseerd op de aanname van een collectieve schuld die de mensheid heeft ten opzichte van God. Ik vraag me af op welke Bijbelse gronden een dergelijke schuld kan worden aangetoond of onderbouwd. Kort door de bocht is de vraag deze: "Wat is de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig? En hoe onderbouwt de Bijbel dit?" Wat zijn jullie gedachten hierover?

Interessant leerstuk, zo wordt het wat levendiger. :)

Citaat

Zelfs mensen die volstrekt niets te maken hebben met economie als vakgebied lezen hem met groot plezier. Hoe hij dit doet? Door zich niet te storen aan de gebruikelijke hekjes rond de economie, en door een eenvoudige, bijna ketterse stelling te betrekken: eigenlijk gaat de economie over niets meer of minder dan de vraag over goed en kwaad. In ‘De economie van goed en kwaad’ bekijkt Sedlácek zijn vakgebied door een volstrekt nieuwe bril en daagt hij ons uit tot een volstrekt nieuwe kijk op de wereld. (bron)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-9-2020 om 15:50 zei Bastiaan73:

Puur vanuit de Bijbel bekeken (dus niet per definitie mijn eigen overtuiging) denk ik dat 'gehoorzaamheid' hetgeen is dat de mens (collectief) ten opzichte van God schuldig is. En dat ging in Eden mis, waarna wij allen die (neiging tot) ongehoorzaamheid hebben geërfd.

Als wetenschap zich weg begeeft van onwaarheden, kan het niet anders dan dat we een nieuwe wereld nodig hebben, die er misschien al is. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid