Spring naar bijdragen

Collectieve schuld van de mens tegenover God


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Eerlijk gezegd kom je vreemd, eigenzinnig en onchristelijk over, dat het voor mij oninteressant is, om tijd en en energie aan je discussies te besteden.

Negeren is wat je graag doet, omdat je je verheven voelt, teveel ego zoals je zegt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 925
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, dat snap ik wel. Het onderwerp is eigenlijk te groot voor een forum. Vooral als blijkt dat men vrijwel direct reageert op een woord of opmerking, die alleen te verstaan is in de context van niet a

Het is toch wel verbazingwekkend hoe snel, helaas óók op dit forum, men vervalt tot drogredenen. Het hoofdprobleem is in deze dat praktisch niemand (uitzonderingen daargelaten) in staat is, een zinvol

Zodra u in staat bent op een normale manier en met fatsoenlijke argumenten in gesprek te gaan, ben ik bereid u te antwoorden. Uw respectloze reactie geeft mij alleen maar aan dat u niet in staat bent

 

27 minuten geleden zei TTC:
29 minuten geleden zei Ricky Tjin:
Op 24-9-2020 om 19:22 zei Kaasjeskruid:

Niks ongeloofwaardigs aan. Jij weet gewoon niet alles en dat frustreert je enorm.

Om alles te weten, zou je God (YHWH) moeten zijn.

Jij weet dus alles, hopen dat straks je ego niet begint op te lichten, verterend is het. 

Ik heb niet gezegd dat ik alles weet.

Met die suggestie van "Om alles te weten, zou je God (YHWH) moeten zijn.", bedoel ik dat YHWH, die God Almachtig is, de Enige is die alles weet.
 

27 minuten geleden zei TTC:

Moeten hier niets, dat is als zeggen dat er geen geldproblemen zijn omdat geld uit het niets komt, maar je weet niet waar niets is.

Het heeft geen zin dat je met eigenzinnig suggesties komt, die van de waarheid afwijken, want als je de waarheid niet gehoorzaamt, dan ben je volgens de Bijbel betoverd (Galaten 3:1 HSV).

Het  woord van God is de waarheid en de waarheid maakt vrij (Johannes 17:17 /Johannes 8:31-32).

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Ik heb niet gezegd dat ik alles weet. Met die suggestie van "Om alles te weten, zou je God (YHWH) moeten zijn.", bedoel ik dat YHWH, die God Almachtig is, de Enige is die alles weet.

Speel het zo dan maar, even verslikt in een poging om je medemens te denigreren, het is allemaal zo christelijk, proficiat! 

2 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het heeft geen zin dat je met eigenzinnig suggesties komt, die van de waarheid afwijken, want als je de waarheid niet gehoorzaamt, dan ben je volgens de Bijbel betoverd (Galaten 3:1 HSV). Het  woord van God is de waarheid en de waarheid maakt vrij (Johannes 17:17 /Johannes 8:31-32).

Over welke universele waarheden heb je het precies, mogen mensen nog wel iets zeggen van je, je weet alles, zo blijkt. 

4 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Want als je de waarheid niet gehoorzaamt, dan ben je volgens de Bijbel betoverd.

Leuk, nog een beetje magie en wonderen in het spel brengen, fascinerend is het spel van Licht. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:
12 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Eerlijk gezegd kom je vreemd, eigenzinnig en onchristelijk over, dat het voor mij oninteressant is, om tijd en en energie aan je discussies te besteden.

In je (voorgaande) reacties ben je niet ingegaan op het Bijbelse dat ik geschreven heb. Naar aanleiding daarvan en door je manier van discussiëren, blijkt dat je behoort tot degenen die wandelen zoals de heidenen, in de ijdelheid van denken, verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven Gods, om de onwetendheid die in de heidenen heerst, om de verharding van het hart (Efeziërs 4:17-18).

Aangezien je vreemd, eigenzinnig en onchristelijk overkomt, beschouw ik het ingaan op jou discussies als verspilling van mijn tijd en energie.

Wat opvalt, is dat je jezelf als een persoon wilt onttrekken in je discussies, waarbij je aanduidingen in de eerste persoon ontwijkt, maar als het om de ander gaat, in de tweede persoon (je en jij), dán neem je geen blad voor de mond. Op deze manier vind ik het oninteressant om op je discussies in te gaan, alsmede om me überhaupt in je discussies te verdiepen.

Negeren is wat je graag doet, omdat je je verheven voelt, teveel ego zoals je zegt. 

Met je suggestie van "Negeren is wat je graag doet, omdat je je verheven voelt, teveel ego zoals je zegt." wil je ontkomen aan het feit, dat je zelf negerend bezig bent, en dat jij jezelf verheven voelt; jou ego zegt hier ook het een en ander over.

Het blijkt dat jij de schuld steeds bij de ander legt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Met je suggestie van "Negeren is wat je graag doet, omdat je je verheven voelt, teveel ego zoals je zegt." wil je ontkomen aan het feit, dat je zelf negerend bezig bent, en dat jij jezelf verheven voelt; jou ego zegt hier ook het een en ander over. Het blijkt dat jij de schuld steeds bij de ander legt.

In oude gnostische teksten, gevonden bij Nag Hammadi, spelen de Demiurg en de Christus een hoofdrol. In sommige van die teksten heet de Demiurg ‘het arrogante denken’ en de Christus ‘het luisterende denken’. JHWH staat hierin als de Demiurg. 

20 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Met je suggestie van "Negeren is wat je graag doet, omdat je je verheven voelt, teveel ego zoals je zegt." wil je ontkomen aan het feit, dat je zelf negerend bezig bent, en dat jij jezelf verheven voelt; jou ego zegt hier ook het een en ander over. Het blijkt dat jij de schuld steeds bij de ander legt.

De suggestie was om gebruik te maken van non-lineaire katalysatoren binnen het kader van de verzoeningsleer, dit versnelt het proces en is onpersoonlijk omwille van tijdloos, heel eenvoudig eigenlijk. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:
52 minuten geleden zei TTC:

Moeten hier niets, dat is als zeggen dat er geen geldproblemen zijn omdat geld uit het niets komt, maar je weet niet waar niets is.

13 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het heeft geen zin dat je met eigenzinnig suggesties komt, die van de waarheid afwijken, want als je de waarheid niet gehoorzaamt, dan ben je volgens de Bijbel betoverd (Galaten 3:1 HSV).

Het  woord van God is de waarheid en de waarheid maakt vrij (Johannes 17:17 /Johannes 8:31-32).

Over welke universele waarheden heb je het precies, mogen mensen nog wel iets zeggen van je, je weet alles, zo blijkt.

De universele waarheden waar jij naar toe wilt verwijzen, houdt verband met de context van New Age, dat men van mening is dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, máár dát is niet dé waarheid waar de Bijbel over spreekt.

Er zijn verschillende realiteiten; leugen en waarheid zijn tegengestelde realiteiten.

Dé waarheid waar de Bijbel over spreekt is de realiteit van YHWH, Die aan Abraham, Izak en Jakob verscheen als God de Almachtige (Exodus 6:1-2).

Om dé waarheid te begrijpen, waar de Bijbel over spreekt, is het nodig dat je de Bijbel leest en je jezelf openstelt voor YHWH, Die de Almachtige God is.

Jezus Christus is dé Weg, dé Waarheid en hét Leven; niemand komt tot YHWH de Vader dan door Jezus Christus (Johannes 14:6). Degenen die Jezus Christus verwerpen, kunnen in feiten geen deel hebben aan wat volgens de Bijbel dé waarheid is.

De Heilige Geest is de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar degenen die in Jezus Christus geloven, die kennen de Heilige Geest, want Hij blijft bij degenen en is in degenen die in Jezus Christus geloven (Johannes 14:15-17).

De Heilige Geest is de Geest van de waarheid, Die de weg wijst naar heel de waarheid (Johannes 16:13).

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Ricky Tjin:

De universele waarheden waar jij naar toe wilt verwijzen, houdt verband met de context van New Age, dat men van mening is dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, máár dát is niet dé waarheid waar de Bijbel over spreekt.

Nogal logisch, je doet net of dat een probleem zou zijn, net zoals het debat of God nu transcendent of immanent is. Die non-lineaire attractors zijn dan ook tijdloos, altijd gegeven. 

18 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Er zijn verschillende realiteiten; leugen en waarheid zijn tegengestelde realiteiten.

Er bestaan binnen de dualiteit een vijftal waarheidsconcepten, net zoals er verschillende wereldvisies zijn die interageren waarbinnen zich denkclusters kunnen gaan vormen die onze perceptie kunnen vervormen, hierin ligt het subjectieve. Dit topic gaat over de verzoeningsleer die van dualistische aard is, over harmonie en vrede. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

In oude gnostische teksten, gevonden bij Nag Hammadi, spelen de Demiurg en de Christus een hoofdrol. In sommige van die teksten heet de Demiurg ‘het arrogante denken’ en de Christus ‘het luisterende denken’. JHWH staat hierin als de Demiurg. 

Al in vroege tijden na de opstanding van Jezus Christus, waren mensen bezig om de gelovigen in Jezus Christus van de wijs te brengen, waarbij er getracht werd om hét Evangelie van Jezus Christus te verdraaien (Galaten 1:7).

1626541035.jpg     4d3fe4a287aaf78b48159f0f99e3ae6b.jpg

 

Christelijke Mythologie waarbij hét Evangelie van Jezus Christus verdraaid is, bestaat al sinds de opstanding van de Bijbelse Jezus Christus.

the-christian-mythologyb22dd8e94bf69e0da

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Sommigen schijnen te denken dat Christus de achternaam van Jezus is. 🙃 

De meeste  primordiale tradities hebben verklaringen gegeven die meestal ongeveer als volgt luiden: alles dat bestaat in materiële vorm is voortgekomen uit een Oerbron, die oorspronkelijk bestaan heeft als Geest. Deze Oneindige Oerbron heeft zich op een of andere manier uitgestort in eindige zichtbare vormen, en heeft alles geschapen, van rotsen tot aan water, planten, organismen, dieren en mensen - alles wat we met onze ogen kunnen zien. Deze zelfonthulling van God in de fysieke schepping was de eerste Incarnatie (de algemene term voor vleeswording van geest), lang voor de persoonlijke, tweede Incarnatie, waarover christenen geloven dat deze plaatsvond in Jezus. Als we dit idee in Franciscaanse taal verwoorden zeggen we: de schepping is de Eerste Bijbel, en die bestond al 13,7 miljard jaar voordat de tweede Bijbel geschreven werd.* 

Als christenen het woord “incarnatie” gebruiken, dan denken de meesten van ons aan de geboorte van Jezus, die op persoonlijke wijze Gods radicale eenheid met de mensheid betoonde. Wat ik in dit boek betoog is dat de eerste incarnatie plaatsvond op het moment waar over geschreven woord in Genesis 1, het moment dat God zich in eenheid verbond met het fysieke universum en het licht in alle dingen werd. (Ik geloof dat dit de reden is dat licht centraal staat op de eerste scheppingsdag en dat de snelheid van licht vandaag de dag erkend wordt als de ene universele constante.) De incarnatie is dus meer dan alleen “God die Jezus wordt “. Het is een veel bredere gebeurtenis. Daarom beschrijft Johannes Gods aanwezigheid met de algemene term “vlees “(Johannes 1:14; NBG). Johannes heeft het over de alomtegenwoordige Christus, de aanwezigheid waar Caryll  Houselander zo door overweldigd raakte, de Christus die wij ontmoeten in andere mensen, een berg, een grasspriet of een spreeuw.

Al het zichtbare, zonder uitzondering, is de uitstorting van God. Wat zou het anders kunnen zijn? “Christus “is een woord voor het Oerpatroon (“Logos”😞 “alles is er door ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat “(Johannes : drie). Deze manier van kijken heeft mijn geloof een nieuwe energie gegeven, een nieuwe taal en een verruiming, en ik denk dat hier in de unieke bijdrage van het christendom te midden van de wereldreligies zou kunnen zitten.**

Als je even door de vingers kunt zien dat Johannes hier het mannelijke persoonlijk voornaamwoord gebruikt om iets te beschrijven dat niet in een gender te vatten is, dan zie je dat hij ons een sacrale kosmologie geeft in zijn proloog (1:1 - 18), en niet slechts een theologie. Lang voor Jezus’ persoonlijke incarnatie was Christus al diep ingebed in alle dingen - als alle dingen! De eerste zinnen van de Bijbel beschrijven dat “Gods Geest zweefde over het water“, of over de “vormloze leegte“, en dat onmiddellijk het materiële universum volledig zichtbaar werd in zijn volledige diepte en betekenis (Genesis 1:1 e.v.). De tijd had op dit punt uiteraard nog geen betekenis. Het Christus-mysterie is de poging van het Nieuwe Testament om een naam te geven aan deze zichtbaarheid - of dit zicht-vermogen - die plaatsvond op de allereerste dag.

Vergeet niet: licht is niet zozeer dat wat je direct ziet als wel dat wat maakt dat je al het andere ziet. Dit is de reden dat Jezus in het evangelie van Johannes de nog een grootsprakerige uitspraak doet: “ik ben het licht voor de wereld “(Johannes 8:12). Jezus Christus is het amalgaam van materie en geest samengebracht op één plek, zodat ook wijzelf deze twee samen kunnen brengen op alle plekken en ons zo kunnen verheugen over de dingen in hun volheid. Het kan ons zelfs in staat stellen om te zien zoals God ziet, als dat niet teveel gevraagd is.

Wetenschappers hebben ontdekt dat wat voor het menselijke oog eruit ziet als duisternis in werkelijkheid gevuld is met kleine deeltjes die neutrino’s worden genoemd. Dit zijn lichtsnippertjes die door het hele universum hun weg afleggen. Schijnbaar bestaat er nergens zoiets als volledige duisternis, al lijkt dat wel zo voor het menselijk oog. Het evangelie van Johannes had het meer bij het rechte eind dan we ons realiseren toen hij schreef over “een licht dat de duisternis niet in haar macht heeft gekregen “(1: 5). Het weten dat het innerlijke licht van de dingen onmogelijk geëlimineerd of vernietigd kan worden is onvoorstelbaar hoopvol. En alsof dat niet genoeg is kiest Johannes voor een actief werkwoord (“ Het waarachtige licht… was komende in de wereld “, 1:9; NBG), waarmee hij ons laten zien dat het Christus-mysterie geen eenmalige gebeurtenis was, maar een voortgaand proces door de tijd heen-zo constant als het licht dat het universum vult. En “God zag dat het licht goed was “(Genesis één: drie). Hou deze gedachte vast!

Maar de symboliek wordt nog dieper en scherper. Christenen geloven dat deze universele aanwezigheid is “geboren uit een vrouw en onderworpen aan de wet “(Galaten 4:4) op een later moment in de chronologische tijd. Dit is de grote christelijke geloofssprong, die niet iedereen bereid is te nemen. Op gewaagde wijze geloven we dat Gods aanwezigheid uitgestort werd in een enkel menselijk wezen, zodat de mensheid en de goddelijkheid als één in hem opereerden - en daarom ook in ons! Maar in plaats van te zeggen dat God naar de wereld kwam door Jezus kunnen we misschien beter zeggen  dat Jezus uit een wereld kwam, die van meet af aan al met Christus doordrenkt was. De tweede incarnatie vloeide voort uit de eerste, uit Gods liefhebbende eenwording met de fysieke schepping. Als dat nog steeds raar klinkt, vraag ik je om het voor nu even te vertrouwen. Ik beloof je dat dit je geloof in zowel Jezus als in Christus alleen maar zal verdiepen en verbreden. Het is een belangrijke herformulering van wie God zou kunnen zijn en van wat hij aan het doen is. En het zou wel eens zo kunnen zijn dat we hierin een God ontmoeten die we hard nodig hebben in de zoektocht naar de antwoorden op de vragen van mij even dit hoofdstuk begonnen.

Dit is mijn punt:als ik besef dat de wereld om mij heen zowel de plek is waar God zich verbergt als openbaart, dan kan ik niet langer een betekenisvol onderscheid maken tussen het natuurlijke en het bovennatuurlijke, tussen het heilige en het profane. (Een goddelijke “stem “maakt dit in Handelingen 10 zeer duidelijk aan Petrus, die zich hier nogal tegen verzet.) Alles wat ik zie en ken is daadwerkelijk één “uni-versum “, dat ronddraait rondom één coherent  centrum. Deze goddelijke aanwezigheid is uit op verbinding en gemeenschap, niet op scheiding of verdeeldheid - behalve als dat omwille van een nog dieper eenheid in de toekomst is.

Wat een enorm verschil maakt dat in de manier waarop ik door de wereld ga, in hoe ik ieder mens die ik tegenkom tegemoet treed! Het is alsof alles wat teleurstellend en “gevallen “leek, alle grote tegenslagen die enorme struikelblokken voor de loop van de geschiedenis hebben gevormd, nu gezien kunnen worden als één hele beweging die nog steeds betoverd en gedreven wordt door Gods liefde. Al deze dingen moeten op een of andere manier bruikbaar zijn voor God en gevuld zijn met potentie, zelfs als die dingen de vorm aannemen van verraad en kruisiging. Waarom en hoe zouden we deze wereld anders lief kunnen hebben? Niets, en niemand, hoeft uitgesloten te worden. Dit soort heelheid waar ik het over heb is iets dat deze post moderne wereld niet langer aanstaat en wat zij zelfs vol ijver ontkent.Ik vraag me altijd af waarom we, na de triomf van het rationalisme in de Verlichting, de voorkeur geven aan zulke incoherentie. Ik dacht dat we het er over eens waren dat coherentie, patronen en een uiteindelijke betekenis goede zaken zijn. Maar de intellectuelen van de vorige eeuw hebben het bestaan en de kracht van zo’n heelheid ontkend - en in het christendom zijn we de mist in gegaan door de aanwezigheid van de schepper te beperken tot slechts een enkele menselijke manifestatie,, namelijk tot Jezus. De implicaties van ons zeer selectieve zien zijn catastrofaal geweest voor de geschiedenis en de mensheid. De schepping werd gezien als iets profaans, een schitterend ongeluk, niets meer dan het decor voor dat waar God belangstelling pas echt naar uit zou gaan - namelijk naar de mens. (Of, nog problematischer, de man!) Het is onmogelijk om individuen het idee te geven dat ze sacraal zijn binnen binnen in een profaan, leeg universum dat niets meer is dan een ongelukkige bijkomstigheid. Deze manier van kijken geeft ons een gevoel van gescheidenheid en competitie, waarbij we streven naar superioriteit in plaats van naar een diepe verbondenheid en een streven naar steeds grotere cirkels van eenwording.

Maar God heeft de dingen lief door de dingen te worden. God heeft de dingen lief door zich ermee te verenigen, niet door ze uit te sluiten.

In de scheppingsdaad heeft God de eeuwig stromende Goddelijke aanwezigheid gemanifesteerd in de fysieke en materiële wereld.***  De alledaagse materie is de verstopplek van de Geest, en dus het Lichaam van God. Wat zou het ook anders kunnen zijn als we geloven - zoals orthodoxe joden, christenen en moslims dat doen - dat “een God alle dingen geschapen heeft“? Sinds het allerbegin heeft God haar glorie en goedheid getoond door de fysieke schepping. Zoveel Psalmen bevestigen dit, wanneer er dingen staan als: “Laat de rivieren in de handen klappen en samen met de bergen jubelen.“ Was Paulus toen hij schreef “dan is Christus alles in allen” (Kolossenzen 3:11)  een naïeve pantheïst of begreep hij daadwerkelijk de volle implicatie van het evangelie van Incarnatie?

God lijkt ervoor gekozen te hebben om het onzichtbare te manifesteren in wat wij het “zichtbare” noemen, zodat alle zichtbare dingen de openbaring zijn van Gods eindeloze stromende spirituele energie. Als je dat eenmaal herkent is het moeilijk om nog langer eenzaam te zijn in deze wereld.

Richard Rohr; Het Christus-mysterie, p.22-27

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Plume:

God lijkt ervoor gekozen te hebben om het onzichtbare te manifesteren in wat wij het “zichtbare” noemen, zodat alle zichtbare dingen de openbaring zijn van Gods eindeloze stromende spirituele energie. Als je dat eenmaal herkent is het moeilijk om nog langer eenzaam te zijn in deze wereld.

Mooi gezegd, eigenlijk niet zo moeilijk. 

4 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Al in vroege tijden na de opstanding van Jezus Christus, waren mensen bezig om de gelovigen in Jezus Christus van de wijs te brengen, waarbij er getracht werd om hét Evangelie van Jezus Christus te verdraaien (Galaten 1:7).

Waarom van de wijs brengen, er staat net het tegenovergestelde, herinneren aan jezelf zoals Jezus adviseerde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-9-2020 om 13:40 zei Plume:
Op 26-9-2020 om 11:23 zei TTC:

Moeten hier niets, dat is als zeggen dat er geen geldproblemen zijn omdat geld uit het niets komt, maar je weet niet waar niets is.

Op 26-9-2020 om 12:03 zei Ricky Tjin:

Het heeft geen zin dat je met eigenzinnig suggesties komt, die van de waarheid afwijken, want als je de waarheid niet gehoorzaamt, dan ben je volgens de Bijbel betoverd (Galaten 3:1 HSV).

Het  woord van God is de waarheid en de waarheid maakt vrij (Johannes 17:17 /Johannes 8:31-32).

Wat een enorm verschil maakt dat in de manier waarop ik door de wereld ga, in hoe ik ieder mens die ik tegenkom tegemoet treed! Het is alsof alles wat teleurstellend en “gevallen “leek, alle grote tegenslagen die enorme struikelblokken voor de loop van de geschiedenis hebben gevormd, nu gezien kunnen worden als één hele beweging die nog steeds betoverd en gedreven wordt door Gods liefde.

Het is maar hoe je het bekijkt.

Jezus Christus maakte onderscheid tussen Zijn discipelen en de mensen van deze wereld, en dat Hij Zijn discipelen uit de wereld heeft gekozen (Johannes 15:18-19). Degenen die niet bij Jezus Christus horen, die horen bij deze wereld.

Indien het Evangelie van Jezus Christus bedek is, dan is het bedekt bij hen, die verloren gaan, die niet in Jezus Christus geloven, wiens overleggingen door de god van deze wereld met blindheid zijn geslagen, zodat zij het licht van het Evangelie der heerlijkheid van Christus niet kunnen zien, Die het beeld Gods is (2 Korintiërs 4:3-4).

De mensen van deze wereld menen ook gedreven te worden door liefde en aangezien de god van deze wereld hun God is, zijn zij deel van een beweging die volgens jou nog steeds betoverd en gedreven wordt door Gods liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei TTC:
Op 26-9-2020 om 11:23 zei TTC:

Moeten hier niets, dat is als zeggen dat er geen geldproblemen zijn omdat geld uit het niets komt, maar je weet niet waar niets is.

Op 26-9-2020 om 12:03 zei Ricky Tjin:

Het heeft geen zin dat je met eigenzinnig suggesties komt, die van de waarheid afwijken, want als je de waarheid niet gehoorzaamt, dan ben je volgens de Bijbel betoverd (Galaten 3:1 HSV).

Het  woord van God is de waarheid en de waarheid maakt vrij (Johannes 17:17 /Johannes 8:31-32).

Op 26-9-2020 om 13:40 zei Plume:

Wat een enorm verschil maakt dat in de manier waarop ik door de wereld ga, in hoe ik ieder mens die ik tegenkom tegemoet treed! Het is alsof alles wat teleurstellend en “gevallen “leek, alle grote tegenslagen die enorme struikelblokken voor de loop van de geschiedenis hebben gevormd, nu gezien kunnen worden als één hele beweging die nog steeds betoverd en gedreven wordt door Gods liefde.

9 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het is maar hoe je het bekijkt.

Jezus Christus maakte onderscheid tussen Zijn discipelen en de mensen van deze wereld, en dat Hij Zijn discipelen uit de wereld heeft gekozen (Johannes 15:18-19). Degenen die niet bij Jezus Christus horen, die horen bij deze wereld.

Indien het Evangelie van Jezus Christus bedek is, dan is het bedekt bij hen, die verloren gaan, die niet in Jezus Christus geloven, wiens overleggingen door de god van deze wereld met blindheid zijn geslagen, zodat zij het licht van het Evangelie der heerlijkheid van Christus niet kunnen zien, Die het beeld Gods is (2 Korintiërs 4:3-4).

De mensen van deze wereld menen ook gedreven te worden door liefde en aangezien de god van deze wereld hun God is, zijn zij deel van een beweging die volgens jou nog steeds betoverd en gedreven wordt door Gods liefde.

Zoals je het zegt, het is derhalve strijden tegen problemen die eigenlijk al lang opgelost zijn, maar wel iedereen denigreren die niet in jouw God gelooft. 

In welke God geloof jij  

Of denk jij dat je zelf een god bent

Of is er volgens jou geen God

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Ricky Tjin:

In welke God geloof jij  

Of denk jij dat je zelf een god bent

Of is er volgens jou geen God

Binnen de verzoeningsleer wordt een dynamiek weergegeven, op zichzelf eenvoudig.

  1. egocentrisme
  2. etnocentrisme
  3. wereldcentrisme

Hierbij wordt opgemerkt dat wereldcentrisme niet de simplistische uitbreiding is van etnocentrisme dat naar alleenheerschappij streeft maar de overstijging daarvan, wat betekent dat verschillende religies naar elkaar toegroeien en versmelten.  De focus ligt dan ook op de overeenkomsten, niet op de verschillen en andere obstakels. 

39 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Jezus Christus maakte onderscheid tussen Zijn discipelen en de mensen van deze wereld, en dat Hij Zijn discipelen uit de wereld heeft gekozen (Johannes 15:18-19). Degenen die niet bij Jezus Christus horen, die horen bij deze wereld.

Mogen we aannemen dat jij van een andere wereld bent? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:
17 minuten geleden zei Ricky Tjin:

In welke God geloof jij  

Of denk jij dat je zelf een god bent

Of is er volgens jou geen God

Binnen de verzoeningsleer wordt een dynamiek weergegeven, op zichzelf eenvoudig.

  1. egocentrisme
  2. etnocentrisme
  3. wereldcentrisme

Hierbij wordt opgemerkt dat wereldcentrisme niet de simplistische uitbreiding is van etnocentrisme dat naar alleenheerschappij streeft maar de overstijging daarvan, wat betekent dat verschillende religies naar elkaar toegroeien en versmelten.  De focus ligt dan ook op de overeenkomsten, niet op de verschillen en andere obstakels. 

Je hierboven benoemde antwoord is geen passend antwoord op mijn vragen over:

In welke God geloof jij 

Of denk jij dat je zelf een god bent

Of is er volgens jou geen God

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Ricky Tjin:

Je hierboven genoemde reactie is geen passend antwoord op mijn vragen over:

In welke God geloof jij 

Of denk jij dat je zelf een god bent

Of is er volgens jou geen God

Ga je dreigen? Dit topic gaat over de verzoeningsleer.

3 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Je hierboven benoemde antwoord is geen passend antwoord op mijn vragen over:

Alles dat bestaat komt voort uit één en dezelfde Eenheid of Bron. Deze Eenheid is een verenigd veld van bewustzijn dat aan alles ten grondslag ligt en dat de gehele schepping doordringt. Dit betekent dat de wereld niet bestaat uit van elkaar gescheiden dingen, maar uit relaties. Alles en iedereen is met al het andere verbonden. De kwaliteit van het achterliggend veld van bewustzijn is Liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:
Zojuist zei Ricky Tjin:

Je hierboven benoemde antwoord is geen passend antwoord op mijn vragen over:

In welke God geloof jij 

Of denk jij dat je zelf een god bent

Of is er volgens jou geen God

Ga je dreigen? Dit topic gaat over de verzoeningsleer.

Het is geen kwestie van dreigen.

Deze Topic gaat over "Collectieve schuld van de mens tegenover God".
Daarom ben ik geïnteresseerd in de hierboven gestelde vragen.
 •  In welke God geloof jij?
 •  Of denk jij dat je zelf een god bent?
 •  Of is er volgens jou geen God?

Als je daar geen antwoord op geeft, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet interessant dat we verder met elkaar discussiëren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het is geen kwestie van dreigen.

Deze Topic gaat over "Collectieve schuld van de mens tegenover God".
Daarom ben ik geïnteresseerd in de hierboven gestelde vragen.
 •  In welke God geloof jij?
 •  Of denk jij dat je zelf een god bent?
 •  Of is er volgens jou geen God?

Als je daar geen antwoord op geeft, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet interessant dat we verder met elkaar discussiëren.

Je lijkt wel een peuter, God bestaat. 

7 minuten geleden zei thom:

Misschien is het diepgaander te vragen wie de mens is.

Als dat maar goed komt, optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen blijkt al zo moeilijk in relatie tot die collectieve schuld.

30 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Als je daar geen antwoord op geeft, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet interessant dat we verder met elkaar discussiëren.

Iedere nieuw gevormde sociaal-culturele organisatie omvat en integreert de vroegere vormen en transformeert deze gedeeltelijk. Dit leidt tot een nieuw en hoger systeemniveau waarbinnen de eerdere systemen functionele subsystemen vormen. De totstandkoming van hogere ‘suprasystemen’ ten gevolge van de integratie van voorheen relatief autonome systemen (die voortaan als subsystemen fungeren) is in de systeemtheorie een bekend begrip.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei TTC:
52 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Het is geen kwestie van dreigen.

Deze Topic gaat over "Collectieve schuld van de mens tegenover God".
Daarom ben ik geïnteresseerd in de hierboven gestelde vragen.
 •  In welke God geloof jij?
 •  Of denk jij dat je zelf een god bent?
 •  Of is er volgens jou geen God?

Als je daar geen antwoord op geeft, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet interessant dat we verder met elkaar discussiëren.

Je lijkt wel een peuter, God bestaat.

Je suggestie van een peuter komt narcistisch over.

Dat God bestaat, kan ook hebben de god van deze wereld of een afgod.
Als men het over God heeft, dan hoeft het niet persé de God van de Bijbel te zijn (El (god) - Wikipedia).

Is het soms teveel gevraagd:
 •  In welke God geloof jij

Kun je ook een serieus eerlijk antwoord geven in welke God jij gelooft, of wie God volgens jou is

bewerkt door Ricky Tjin
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Je suggestie van een peuter komt narcistisch over.

Dat God bestaat, kan ook hebben de god van deze wereld of een afgod.
Als men het over God heeft, dan hoeft het niet persé de God van de Bijbel te zijn (El (god) - Wikipedia).

Is het soms teveel gevraagd:
 •  In welke God geloof jij

Kun je ook een serieus eerlijk antwoord geven in welke God jij gelooft, of wie God volgens jou is

God bestaat, alle goden die jij kan bedenken verschijnen hierin, het gaat dus niet of deze of gene god, dat zijn immers manifestaties als concepten waarin geloofd kan worden. Vergeet overigens de ego-transverwarring niet, of wat een mens is. 

28 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Je suggestie van een peuter komt narcistisch over.

Kan er wel bij, misschien ben jij wel paranoia, wat in deze wereld moeilijk leven is wellicht.  

31 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Is het soms teveel gevraagd.

Ken je overigens iets van katalysatoren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-9-2020 om 12:00 zei TTC:
1 uur geleden zei Ricky Tjin:

In welke God geloof jij  

Of denk jij dat je zelf een god bent

Of is er volgens jou geen God

Negeren is wat je graag doet, omdat je je verheven voelt, teveel ego zoals je zegt. 

Jij negeert zelf de vragen die ik gesteld heb en het blijkt dat jij je zelf verheven voelt.

Uit je manier van discussiëren blijkt dat je narcistisch bent.

En over ego gesproken; je kwam zelf met je zogenaamde verzoeningsleer, waarvan egocentrisme het eerste punt op je lijstje is .
 

1 uur geleden zei TTC:

Binnen de verzoeningsleer wordt een dynamiek weergegeven, op zichzelf eenvoudig.

  1. egocentrisme
  2. etnocentrisme
  3. wereldcentrisme

Hierbij wordt opgemerkt dat wereldcentrisme niet de simplistische uitbreiding is van etnocentrisme dat naar alleenheerschappij streeft maar de overstijging daarvan, wat betekent dat verschillende religies naar elkaar toegroeien en versmelten.  De focus ligt dan ook op de overeenkomsten, niet op de verschillen en andere obstakels. 

Mogen we aannemen dat jij van een andere wereld bent? 

Egocentrisme
Egocentrisme en superioriteitsgevoel
Een ander kenmerk van psychopaten is het enorme egocentrisme dat ze met zich meedragen. Ze zijn volkomen vol van zichzelf en vinden zichzelf belangrijker dan wie of wat dan ook, vaak zien ze zichzelf als 'god op aarde'.

Pathologisch liegen
Manipulatief en sluw gedrag
Ontbreken aan emotionele diepgang
Kil en/of gebrek aan empathie
Geen verantwoordelijkheid nemen voor het eigen gedrag

Bron: https://nl.mimi.hu/geneeskunde/egocentrisme.html

Egocentrisme komt ook voor bij mensen met de antisociale en narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Egocentrisme

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Ricky Tjin:

Jij negeert zelf de vragen die ik gesteld heb en het blijkt dat jij je zelf verheven voelt. Uit je manier van discussiëren blijkt dat je narcistisch bent. En over ego gesproken; je kwam zelf met je zogenaamde verzoeningsleer, waarvan egocentrisme het eerste punt op je lijstje is .

We schieten op, het zijn verschillende bewustzijnsniveaus binnen de groei van de ziel, met aspiraties in deze of gene zin. 

2 minuten geleden zei Ricky Tjin:

Egocentrisme
Egocentrisme en superioriteitsgevoel
Een ander kenmerk van psychopaten is het enorme egocentrisme dat ze met zich meedragen. Ze zijn volkomen vol van zichzelf en vinden zichzelf belangrijker dan wie of wat dan ook, vaak zien ze zichzelf als 'god op aarde'.

Pathologisch liegen
Manipulatief en sluw gedrag
Ontbreken aan emotionele diepgang
Kil en/of gebrek aan empathie
Geen verantwoordelijkheid nemen voor het eigen gedrag

Bron: https://nl.mimi.hu/geneeskunde/egocentrisme.html

Egocentrisme komt ook voor bij mensen met de antisociale en narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Egocentrisme

Interessant, heb je dat voor de volgende stappen ook? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Ricky Tjin:

Een ander kenmerk van psychopaten is het enorme egocentrisme dat ze met zich meedragen. Ze zijn volkomen vol van zichzelf en vinden zichzelf belangrijker dan wie of wat dan ook, vaak zien ze zichzelf als 'god op aarde'.

De centrale boodschap van Jezus van Nazaret was dat Gods nieuwe wereld (het koninkrijk van God) op het punt stond aan te breken.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid