Spring naar bijdragen

Samenleving voelt geen verantwoordelijkheid


Aanbevolen berichten

https://www.hpdetijd.nl/columns/een-groot-deel-van-de-maatschappij-bestaat-tegenwoordig-uit-egoisten/?share_code=Br0S2e5u7Y7Z

 

Wat vinden jullie van dit artikel? Is de verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van de ander vergaande glorie? Knokken de meesten alleen nog voor de eigen recht, alsof Nederland (of de wereld) van hen is?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Om eerlijk te zijn krijg ik een vieze smaak in mijn mond bij zulke artikelen over plichten, waarbij de rechten van de mens, die nu juist zo groot uitgetypt moeten worden ivm wat de mensheid overkomt.
De rechten van de mens worden met voeten getreden door de regeringen, door de invoeringen van allerlei beperkingen, boetes en plichten om verzonnen items.
Verzonnen, om de mens te verplichten.
Het verzonnen klimaatverandering door de mens.
Het verzonnen temperatuurverhoging door de mens.
Het verzonnen moeten terugdringen van CO2. Verzonnen dat dit schadelijk is.
Het verzonnen virus, waarbij de mensheid verplichtingen opgelegd worden die uiterst schadelijk zijn voor het welzijn van de mens.
Het verzwijgen van de gevaren van 5G, waardoor de natuur verziekt wordt.
Het verzonnen verhaal van overbevolking.
Het verzonnen verhaal van 911, waardoor er oorlog kon worden opgevoerd.
Het verzonnen verhaal van etc.
Nu weer zo'n artikel van en over onze plichten.. 
 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Het verzonnen virus, waarbij de mensheid verplichtingen opgelegd worden die uiterst schadelijk zijn voor het welzijn van de mens.
 

Ik hou een slag om de arm, nu neem ik dat bovenstaande aan en ik bedoel het item over Corona, mits zij voor de zomer 2021 duidelijk aantonen dat er echt gevaar is/ was en dat hun belijd in beginsel goed was, sterker nog dat het werd gedwarsboomd door een dansleraar en een analyst, ja indien zij dan hard materiaal hebben, dan neem ik mijn woorden terug, hebben ze dat niet dan concludeer ik dat zij of heel dom zijn of de boel belazeren.

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gaitema, zie de reactie van @thom. Je hebt gelijk. Er is een stroming in de maatschappij die alleen op zichzelf gericht is en iedere maatschappelijke verantwoordelijkheid afwijst. Of ze dit nu doen uit onwetendheid (klimaatverandering bestaat niet) of uit complotdenken (onze regering wil ons knechten) of gewoon omdat ze egoïstisch zijn (wat kan mij het schelen dat ik de ander aandoe als ik maar krijg wat ik wil) doet niet ter zake. 

Ik ben er echter van overtuigd dat het merendeel van de maatschappij zich wel degelijk nog verantwoordelijk voelt voor wat er om hen heen en in de wereld gebeurt. Veel komt tot ons omdat tegenwoordig alles wordt uitvergroot door het gebruik van social media waardoor je overladen wordt met nieuws. En zoals bekend, goed nieuws bereikt zelden de voorpagina, ook niet op de social media. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Mullog:

@Gaitema, zie de reactie van @thom. Je hebt gelijk. Er is een stroming in de maatschappij die alleen op zichzelf gericht is en iedere maatschappelijke verantwoordelijkheid afwijst. Of ze dit nu doen uit onwetendheid (klimaatverandering bestaat niet) of uit complotdenken (onze regering wil ons knechten) of gewoon omdat ze egoïstisch zijn (wat kan mij het schelen dat ik de ander aandoe als ik maar krijg wat ik wil) doet niet ter zake. 

Ik ben er echter van overtuigd dat het merendeel van de maatschappij zich wel degelijk nog verantwoordelijk voelt voor wat er om hen heen en in de wereld gebeurt.

Ja, ben ik met je eens. Echter ook dat het door onze gejaagde leven en welvaart het erin sluipt om het toch wat te verzaken, zoals het bezoek aan de eenzame buurman en je broer elders in het land 

3 uur geleden zei Mullog:

Veel komt tot ons omdat tegenwoordig alles wordt uitvergroot door het gebruik van social media waardoor je overladen wordt met nieuws. En zoals bekend, goed nieuws bereikt zelden de voorpagina, ook niet op de social media. 

Dit is ook zo. Het geeft mij vaak persoonlijk iets dubbels. Geef ik eens een gift, voelt dat goed. Maar al snel voel ik de machteloosheid bij de rest van de ellende in de wereld

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Wouter Philippaerts:

Egoïsme is van alle tijden. Jak. 3:16.

Dat ben ik met je eens. Ik geloof zelfs dat het eeuwen lang erger was dan nu. Sterker nog, we leven nu nog steeds in een christelijke cultuur met christelijke normen en waarden in omgang met elkaar. Waarden als trouw in het huwelijk en naastenliefde staat nog steeds hoog in aanzien. Ik geloof echter dat de welvaart zorgt waar Jezus ook over sprak in de woorden: "Het is voor een kameel gemakkelijker door het oog van de naald te kruipen, dan voor een rijke om Gods Koninkrijk binnen te gaan."

Steeds meer mensen laten zich niet meer langer voeden door wat de pastoor, de dominee of de oudste zegt. Ze laten zich veel eerder voeden door wat onze samenleving hen via media en de muziekculturen aanreikt. Ook wat een seculiere overheid ons voorhoudt. Ik zie daarin wel een vervangcultuur ontstaan van verwatering van het al oude christelijke cultuur. Het verhuftering neemt toe. Meiden worden steeds meer naar hun voorkomen beoordeeld en minder naar de bijbelse normen van hoe een vrouw vol liefde zal zijn. De man spiegeld zich ook niet meer aan Jezus Christus wat hem als priester van het gezin zou moeten vormen. Mensen doen nog wel zich godsdienstig voor (er is meer tussen hemel en aarde), maar de kern ervan verdraaien zij tot hun eigen verderf (God in Jezus Christus met een hoogstaande ethiek). Zaken die eeuwen lang niet denkbaar waren zijn geaccepteerd "abortus, samen wonen, scheiden, euthanasie, seksuele losbandigheid en vloeken".  Eigenlijk glijden we af naar het niveau van het oude Romeinse rijk, voor het gekerstend werd. Maar te gelijk is het goed, want het werkt als een grote zeef in Gods handen. Al het zand wordt eruit gezeefd en het pure goud blijft over. De gemeente van Christus dat te midden van de grote moeilijke verleidingen van de laatste dagen staande blijft en zich laat ouderwijzen door de wijze volwassenen onder ons, de vanuit een ervaren levenswandel met Christus ons voorgaan. 

10 uur geleden zei thom:

Om eerlijk te zijn krijg ik een vieze smaak in mijn mond bij zulke artikelen over plichten, waarbij de rechten van de mens, die nu juist zo groot uitgetypt moeten worden ivm wat de mensheid overkomt.
De rechten van de mens worden met voeten getreden door de regeringen, door de invoeringen van allerlei beperkingen, boetes en plichten om verzonnen items.
Verzonnen, om de mens te verplichten.
Het verzonnen klimaatverandering door de mens.
Het verzonnen temperatuurverhoging door de mens.
Het verzonnen moeten terugdringen van CO2. Verzonnen dat dit schadelijk is.
Het verzonnen virus, waarbij de mensheid verplichtingen opgelegd worden die uiterst schadelijk zijn voor het welzijn van de mens.
Het verzwijgen van de gevaren van 5G, waardoor de natuur verziekt wordt.
Het verzonnen verhaal van overbevolking.
Het verzonnen verhaal van 911, waardoor er oorlog kon worden opgevoerd.
Het verzonnen verhaal van etc.
Nu weer zo'n artikel van en over onze plichten.. 
 

Er is wel een temperatuurstijging, er is een vervuilde oceaan. Er is overbevissing. Er is zoals in de bijbel staat een aarde dat door de mensen ontwijd wordt. 

Dat er ook machthebbers zijn die daar een slaatje uit slaan met duistere bedoelingen waar de honden nog geen brood van lusten geloof ik ook, maar daar boven uit stijgt de machtige hand van Jezus Christus die alles naar zijn hand zet en de boosdoeners weg blaast als stof voor de wind. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Gaitema:

Er is wel een temperatuurstijging, er is een vervuilde oceaan. Er is overbevissing. Er is zoals in de bijbel staat een aarde dat door de mensen ontwijd wordt. 

Dat er ook machthebbers zijn die daar een slaatje uit slaan met duistere bedoelingen waar de honden nog geen brood van lusten geloof ik ook, maar daar boven uit stijgt de machtige hand van Jezus Christus die alles naar zijn hand zet en de boosdoeners weg blaast als stof voor de wind. 

De temp. stijging is niet door de mens. De vervuiling wel uiteraard. En de strooptochten ook. Mee eens.

Dat alles in een stroomversnelling komt, heeft als oorzaak dat het gewoon de tijd hiervoor is; de tijd raakt op :-)  eindtijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei thom:

De temp. stijging is niet door de mens.

Ik heb daar eens wat over gelezen en het is deels door de natuur, maar het versneld wel door de mens. 

7 uur geleden zei thom:

De vervuiling wel uiteraard. En de strooptochten ook. Mee eens.

:)

7 uur geleden zei thom:

Dat alles in een stroomversnelling komt, heeft als oorzaak dat het gewoon de tijd hiervoor is; de tijd raakt op :-)  eindtijd.

Dat zeker. De wederkomst van Jezus laat denk ik niet lang meer op zich wachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:
10 uur geleden zei thom:

De temp. stijging is niet door de mens.

Ik heb daar eens wat over gelezen en het is deels door de natuur, maar het versneld wel door de mens. 

Er is een interessante site, die dit soort zaken regelmatig uitzoekt; https://klimaatgek.nl/wordpress/opwarming/

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-8-2020 om 10:30 zei Gaitema:

https://www.hpdetijd.nl/columns/een-groot-deel-van-de-maatschappij-bestaat-tegenwoordig-uit-egoisten/?share_code=Br0S2e5u7Y7Z

 

Wat vinden jullie van dit artikel? Is de verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van de ander vergaande glorie? Knokken de meesten alleen nog voor de eigen recht, alsof Nederland (of de wereld) van hen is?

Ik denk dat mensen steeds meer op zichzelf zijn aangewezen, waarmee er betrokkenheid naar zichzelf wordt gemist  en vandaar uit  ook niet aan een ander wordt gegeven. Het is niet zozeer doen alsof de wereld van hun is, maar een stuk ruimte voor zichzelf claimen om te kunnen ademen zonder dat je direct maar weer op je plichten wordt gewezen. Dat is al zoveel, alleen al om maar rond te kunnen komen.
Mensen zijn het schijnbaar nodig om zich "vrij" te kunnen fietsen als ontlading. Is schelden en ruzie gerelateerd aan agressie of frustratie van het niet kunnen halen wat je als men nodig hebt? het missen van een uitlaatklep om steeds maar rekening te moeten houden met de ander? Wanneer begint het bij de ander?
Vaak begint het bij onszelf wanneer we zelf de last zien. Maar hoe zit dat met onszelf. Zien wij de last van de ander voordat wij last hebben van die ander? 
Veelal zie ik alleen maar een verlangen van aanpassing van die ander. Als "de ander moet maar tevreden zijn met wat ie heeft en wat ie krijgt".
Dit komt er m.i. voor terug. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mcmadtasty:

Ik denk dat mensen steeds meer op zichzelf zijn aangewezen, waarmee er betrokkenheid naar zichzelf wordt gemist  en vandaar uit  ook niet aan een ander wordt gegeven. Het is niet zozeer doen alsof de wereld van hun is, maar een stuk ruimte voor zichzelf claimen om te kunnen ademen zonder dat je direct maar weer op je plichten wordt gewezen. Dat is al zoveel, alleen al om maar rond te kunnen komen.
Mensen zijn het schijnbaar nodig om zich "vrij" te kunnen fietsen als ontlading. Is schelden en ruzie gerelateerd aan agressie of frustratie van het niet kunnen halen wat je als men nodig hebt? het missen van een uitlaatklep om steeds maar rekening te moeten houden met de ander? Wanneer begint het bij de ander?
Vaak begint het bij onszelf wanneer we zelf de last zien. Maar hoe zit dat met onszelf. Zien wij de last van de ander voordat wij last hebben van die ander? 
Veelal zie ik alleen maar een verlangen van aanpassing van die ander. Als "de ander moet maar tevreden zijn met wat ie heeft en wat ie krijgt".
Dit komt er m.i. voor terug. 
 

Steeds meer Nederlanders zitten dus in een tunnelvisie en komen haast om in de eigen sores. We zitten met ons allen in een systeem dat ons eerst welvaart gaf en daarna steeds meer de eindrekening. De rekening van de verloren zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik denk:
Systemen dienden eerder misschien nog de mens, het wordt steeds meer de mens die de systemen gaat dienen.
De economie hield de mensheid draaiende, nu moet de mens de economie draaiende houden door meer en meer te presteren.
De tunnelvisie is het zien van de beloning voor de prestige. het salaris en al die zogenaamde mooie dingen die je er mee kunt doen.
De rekening is het uitputten van onszelf en van de aarde. Stress, geen ruimte voor een uitlaatklep, een continue stroom van informatie over alles wat zich in de wereld afspeelt, waardoor de geest bijna onophoudelijk belast wordt met het verwerken va de informatie en geen ruimte overlaat voor het echte verwerkingsproces.

De mens is een emotioneel wezen, geen machine.

bewerkt door Mcmadtasty
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid