Hermanos2 549 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 Mattheus 25:1-13 vertelt over de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. Wat wil Jezus hier duidelijk maken? Wie zijn deze maagden? Welke betekenis heeft hun olie? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wesley 17 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 (bewerkt) Hoe ik het heb begrepen is dat de maagden te vergelijken zijn met alle mensen op aarde. God is licht. Als de lampen gevuld zijn met olie, zal er licht zijn. Ooit komt een dag dat wij doodgaan. Ooit komt een dag dat Jezus terugkomt. Iedereen zal dan terecht staan voor hun eigen daden. Er is niemand die nooit heeft gezondigd. Er is niemand die uit eigen kunnen licht is. Wij allen hebben in het donker geleefd. Alleen door bekering en geloof in Jezus, dat Hij gestorven is aan het kruis voor onze zondes, dat Hij is opgestaan uit de dood, dat Hij Heer is. Dan ontvangen wij het geschenk van God, het licht van Jezus. Zijn licht straalt over ons, onze duisternis is in Hem opgenomen aan het kruis. Zodat op de dag des oordeels, Jezus ons in het Licht ziet en niet in duisternis. Mensen, wacht niet tot de laatste dag, want we weten niet wanneer de laatste dag voor ons is. We weten niet wanneer Jezus terugkomt. Wat we zeker weten is dat er een laatste dag is voor ons op aarde. Zorg ervoor dat wij net als de wijze maagden in Mattheus 25, onze lampen vullen met olie, zodat er licht kan zijn. Geloof in de evangelie van Jesus en God vult ons met de Heilige Geest, de olie, de bron van het licht. 16 juli 2020 bewerkt door Wesley Fundamenteel reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 3 uur geleden zei Hermanos2: Mattheus 25:1-13 vertelt over de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. Wat wil Jezus hier duidelijk maken? Wie zijn deze maagden? Welke betekenis heeft hun olie? Ik begrijp niet waarom je zo'n vraag stelt, als het verhaal wordt afgesloten met "wees dus waakzaam, want je weet nooit wanneer hij komt". Dat is waar het verhaal over gaat. Dan is het toch duidelijk wat de schrijver met dit verhaal wil duidelijk maken ? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 4 uur geleden zei Hermanos2: Wat wil Jezus hier duidelijk maken? Dat Hij geenszins zal uitwerpen wie tot Hem willen komen. 4 uur geleden zei Hermanos2: Wie zijn deze maagden? Dat zijn mensen die wel en niet klaar zijn om tot Hem te komen. 4 uur geleden zei Hermanos2: Welke betekenis heeft hun olie? De olie staat m.i. voor de Heilige Geest. Er bestaan dus mensen die het vlammetje naar eigen inzicht en op eigen wijze brandend houden en mensen die werkelijk vervuld zijn met de Heilige Geest. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 Fundamenteel reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 16 juli 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 59 minuten geleden zei Dat beloof ik: Ik begrijp niet waarom je zo'n vraag stelt, als het verhaal wordt afgesloten met "wees dus waakzaam, want je weet nooit wanneer hij komt". Dat is waar het verhaal over gaat. Dan is het toch duidelijk wat de schrijver met dit verhaal wil duidelijk maken ? De eerste 3 woorden van je reactie geven al aan dat jij hier overbodig bent. Misschien laat je dit topic aan je voorbij gaan. Dit is voor christenen die vast voedsel gewend zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Wouter Philippaerts 87 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 Ik ga grotendeels mee met Kaasjeskruid en Wesley dat met de olie de Heilige Geest bedoeld wordt. Deze parabel wil mensen genoeg voorbereiden op toekomstige problemen door het kennen van de Schriften. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 16 juli 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 (bewerkt) 11 minuten geleden zei Wouter Philippaerts: Ik ga grotendeels mee met Kaasjeskruid en Wesley dat met de olie de Heilige Geest bedoeld wordt. Deze parabel wil mensen genoeg voorbereiden op toekomstige problemen door het kennen van de Schriften. @Wesley @Kaasjeskruid Als God de Geest geeft hoe kan de mens dan bepalen hoeveel Geest hij krijgt? Ervan uitgaande dat de dwaze maagden niet genoeg geloof hebben en zelfs weggaan. @Wesley Je vergelijkt de maagden met alle mensen op aarde? Dat zou dan inclusief de heidenen zijn. De bijbel zou heidenen nooit met maagden vergelijken. 16 juli 2020 bewerkt door Hermanos2 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
thom 1.211 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 3 minuten geleden zei Hermanos2: Als God de Geest geeft hoe kan de mens dan bepalen hoeveel Geest hij krijgt? De mens bepaalt hierin niets. Het enige is de overgave van alles van wat en waarmee hij meent de Geest te kunnen bepalen. Is de oude mens dood hierin, is de Geest springlevend. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 8 minuten geleden zei Hermanos2: Als God de Geest geeft hoe kan de mens dan bepalen hoeveel Geest hij krijgt? Ervan uitgaande dat de dwaze maagden niet genoeg geloof hebben en zelfs weggaan. Dat bepaalt geen mens. Daarom zijn er dus ook 5 dwaze maagden. Ze menen de Geest te hebben, maar in werkelijkheid varen ze op eigen inzicht. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 16 juli 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 1 minuut geleden zei thom: De mens bepaalt hierin niets. Het enige is de overgave van alles van wat en waarmee hij meent de Geest te kunnen bepalen. Is de oude mens dood hierin, is de Geest springlevend. Kun je de tweede zin herschrijven? Je bedoeling ontgaat mij. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
thom 1.211 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 Zojuist zei Hermanos2: 3 minuten geleden zei thom: De mens bepaalt hierin niets. Het enige is de overgave van alles van wat en waarmee hij meent de Geest te kunnen bepalen. Is de oude mens dood hierin, is de Geest springlevend. Kun je de tweede zin herschrijven? Je bedoeling ontgaat mij. Rom. 8 10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil. 11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 16 juli 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 1 minuut geleden zei Kaasjeskruid: Dat bepaalt geen mens. Daarom zijn er dus ook 5 dwaze maagden. Ze menen de Geest te hebben, maar in werkelijkheid varen ze op eigen inzicht. Dus de olie van de dwaze maagden geeft weer dat zij veronderstellen vervuld te zijn van Geest maar dit in werkelijkheid niet zijn? Is dat hetzelfde als te weinig geloof hebben? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 Zojuist zei Hermanos2: Dus de olie van de dwaze maagden geeft weer dat zij veronderstellen vervuld te zijn van Geest maar dit in werkelijkheid niet zijn? Volgens mij wel. Zojuist zei Hermanos2: Is dat hetzelfde als te weinig geloof hebben? Nee, dat is hetzelfde als geen geloof hebben. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 16 juli 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 2 minuten geleden zei Kaasjeskruid: Volgens mij wel. Nee, dat is hetzelfde als geen geloof hebben. Dat concludeer ik ook. Het feit dat ze weggaan getuigd van ongeloof of zeer kleingelovig. Beter zou het zijn te wachten hopende op genade. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 (bewerkt) 22 minuten geleden zei Hermanos2: Dat concludeer ik ook. Het feit dat ze weggaan getuigd van ongeloof of zeer kleingelovig. Beter zou het zijn te wachten hopende op genade. Het feit dat ze weggaan om nog gauw even echte olie te halen betekent dat ze te laat zijn met echt geloven. Net als bij de ark van Noach: toen het water ze aan de lippen begon te staan wou men nog gauw even bekeren en klopte men hard op de deur: DOE OPEN! Maar dat kan niet meer, want dat zou betekenen dat de ark gevaar zou lopen en het water ook binnen de ark zou stromen als er alsnog opengedaan zou worden. 16 juli 2020 bewerkt door Kaasjeskruid Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 5 uur geleden zei Hermanos2: Mattheus 25:1-13 vertelt over de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden. Wat wil Jezus hier duidelijk maken? Wie zijn deze maagden? Welke betekenis heeft hun olie? Gezien het slot van de parabel gaat het over leerlingen van Jezus. Hij wil duidelijk maken dat ze waakzaam en op het goede levensspoor moeten blijven voor de komst van de Mensenzoon (verbeeld in het verwachten van de bruidegom). De olie heeft geen duidelijke betekenis, die wordt in de geschiedenis van de uitleg dan ook op allerlei manieren uitgelegd. Als je de gelijkenis over de wijze en de dwaze bouwer en het verhaal over het oordeel verderop in hoofdstuk 25 leest, zou het goed kunnen dat het om het luisteren naar Jezus en het doen van het goede gaat, de nieuwe levenswandel dus. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 16 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 16 juli 2020 12 minuten geleden zei Desid: Als je de gelijkenis over de wijze en de dwaze bouwer en het verhaal over het oordeel verderop in hoofdstuk 25 leest, zou het goed kunnen dat het om het luisteren naar Jezus en het doen van het goede gaat, de nieuwe levenswandel dus. En dat gaat dus alleen lukken als je de Heilige Geest hebt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 17 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 17 juli 2020 (bewerkt) 10 uur geleden zei Hermanos2: Dat concludeer ik ook. Het feit dat ze weggaan getuigd van ongeloof of zeer kleingelovig. Beter zou het zijn te wachten hopende op genade. Peinzend aan de waterkant kom ik tot de volgende gedachte: Wellicht dat de vergelijking ook nauwer getrokken kan worden en het mensen betreft die deel uit maken van de gemeente waar je zelf ook lid van bent. Mensen die het evangelie gehoord en aangenomen hebben, althans zeggen dat gedaan te hebben. Dan zou je dus de maagden kunnen zien als de verschillende gemeenten (bestaande uit mensen) die ontstaan zijn na de hemelvaart van Jezus en de uitstorting van de Heilige Geest. Er bestaan dan gemeenten waar het Licht van de kandelaar schijnt, althans waar de olie aanwezig is, en gemeenten waar het Licht van de kandelaar is weggenomen omdat ze hun eerste liefde hebben verlaten en waar een licht wordt opgestoken die niet van God is. In ieder geval door veel mensen die lid van die gemeenten zijn. Opmerkelijk is dat de tekst niet zozeer spreekt over olie in de lamp, maar over olie in het vat: Die dwaas waren, haar lampen nemende, namen geen olie met zich. Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen. (Mat.25:3-4, SV) Dit geeft toch te denken. Ik stel me zo voor dat die lampen nog niet branden, maar dat ze pas worden ontstoken als de bruidegom komt. Nu is het zaak om de olie uit het vat in de lamp te doen en dan de lamp te ontsteken. De wijze maagden doen de olie uit het vat in hun lamp en steken hem op. De dwaze maagden echter komen erachter dat hun pit wel even walmt en smeult, misschien zelfs wel even flikkert, maar vrijwel direct dooft wegens gebrek aan brandstof... Het is dus niet de olie die brand maar de pit. Nu hebben ze een probleem! En dat resulteert in mensen die de olie verlangen, en ten laatste het ingaan tot de bruiloft, maar … het is te laat! Met uitgebrande lampen staan zij in diepe duisternis voor een voor eeuwig gesloten deur! Iedereen die werkelijk gelooft krijgt genoeg olie voor zichzelf. Geloven is dus een heel persoonlijke aangelegenheid tussen een mens en God. Wij kunnen anderen niet voorzien van olie. Voorts doet het mij beseffen dat niet iedereen in de gemeente waar ik lid van ben mijn broeder of zuster is, maar dat ik ze wel als dusdanig heb te behandelen? 17 juli 2020 bewerkt door Kaasjeskruid Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 17 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 17 juli 2020 10 uur geleden zei Kaasjeskruid: Het feit dat ze weggaan om nog gauw even echte olie te halen betekent dat ze te laat zijn met echt geloven. Net als bij de ark van Noach: toen het water ze aan de lippen begon te staan wou men nog gauw even bekeren en klopte men hard op de deur: DOE OPEN! Maar dat kan niet meer, want dat zou betekenen dat de ark gevaar zou lopen en het water ook binnen de ark zou stromen als er alsnog opengedaan zou worden. Dat stukje van het verhaal van Noach kende ik nog niet. O wacht, dat komt omdat het volledig door jou is verzonnen. 49 minuten geleden zei Kaasjeskruid: Ik stel me zo voor dat die lampen nog niet branden, maar dat ze pas worden ontstoken als de bruidegom komt. Daar stel je dan verkeerd voor. Het verhaal stelt eigenlijk dat de lampen van de dwaze maagden al bijna uitgaan als de bruidegom komt. Ze brandden dus al. Je verzint dus zaken die er niet staan, maar wat er wel staat weet je niet. Zorg dat je eerst eens het verhaal kent voordat je er een mening over hebt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 17 juli 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 juli 2020 (bewerkt) 2 uur geleden zei Kaasjeskruid: Peinzend aan de waterkant kom ik tot de volgende gedachte: Wellicht dat de vergelijking ook nauwer getrokken kan worden en het mensen betreft die deel uit maken van de gemeente waar je zelf ook lid van bent. Mensen die het evangelie gehoord en aangenomen hebben, althans zeggen dat gedaan te hebben. Dan zou je dus de maagden kunnen zien als de verschillende gemeenten (bestaande uit mensen) die ontstaan zijn na de hemelvaart van Jezus en de uitstorting van de Heilige Geest. Er bestaan dan gemeenten waar het Licht van de kandelaar schijnt, althans waar de olie aanwezig is, en gemeenten waar het Licht van de kandelaar is weggenomen omdat ze hun eerste liefde hebben verlaten en waar een licht wordt opgestoken die niet van God is. In ieder geval door veel mensen die lid van die gemeenten zijn. Opmerkelijk is dat de tekst niet zozeer spreekt over olie in de lamp, maar over olie in het vat: Die dwaas waren, haar lampen nemende, namen geen olie met zich. Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen. (Mat.25:3-4, SV) Dit geeft toch te denken. Ik stel me zo voor dat die lampen nog niet branden, maar dat ze pas worden ontstoken als de bruidegom komt. Nu is het zaak om de olie uit het vat in de lamp te doen en dan de lamp te ontsteken. De wijze maagden doen de olie uit het vat in hun lamp en steken hem op. De dwaze maagden echter komen erachter dat hun pit wel even walmt en smeult, misschien zelfs wel even flikkert, maar vrijwel direct dooft wegens gebrek aan brandstof... Het is dus niet de olie die brand maar de pit. Nu hebben ze een probleem! En dat resulteert in mensen die de olie verlangen, en ten laatste het ingaan tot de bruiloft, maar … het is te laat! Met uitgebrande lampen staan zij in diepe duisternis voor een voor eeuwig gesloten deur! Iedereen die werkelijk gelooft krijgt genoeg olie voor zichzelf. Geloven is dus een heel persoonlijke aangelegenheid tussen een mens en God. Wij kunnen anderen niet voorzien van olie. Voorts doet het mij beseffen dat niet iedereen in de gemeente waar ik lid van ben mijn broeder of zuster is, maar dat ik ze wel als dusdanig heb te behandelen? Ja, deze gelijkenis bevat veel diepere lagen. Het getal 10 heeft meestal betrekking op volledigheid. De maagden kunnen zowel mannen als vrouwen zijn (De HSV bijbel vertaalt 'meisjes'). Het moet een speciale groep zijn. Interessant is ook dat in de tabernakel stond een olielamp die nooit mocht uitgaan. Daar stond ook een voorraad olie bij. Voorts lees ik dat het vroeger gebruikelijk was dat gasten de weg verlichtten als de bruidegom naar zijn bruid ging. Dan kunnen de maagden dus niet de bruid zijn maar behoren tot de genodigden. Wie is dan de bruid en wie zijn de dwaze maagden? De wijze maagden zouden tot de bruid kunnen behoren. 17 juli 2020 bewerkt door Hermanos2 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 17 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 17 juli 2020 Citaat: De parabel van de tien maagden is alleen toepasbaar op het koninkrijk in de aangegeven tijd. Wanneer de Heer komt in heerlijkheid om in te gaan in de verbondsrelatie met Israël bij het begin van de dag van JAHWEH, dan zal het koninkrijk der hemelen overeenkomen met een bruiloftsfeest. Het Lammetje is de Bruidegom (Openb. 19:7), het verloste Israël is de bruid. Wie zijn de maagden? Het bruiloftsfeest beeld het millennium uit. De naties zullen gezegend worden door en met Israël volgens het Abrahamitisch verbond. Daarom worden zij weergegeven als maagden, uitgenodigd om te delen in de zegeningen die aan de heilige natie worden geschonken. Zoals in de parabel van de schapen en de bokken aan het einde van dit hoofdstuk, zal de plaats van de naties in die dag afhangen van hun behandeling van Israël. Zij die voldoende verlicht zijn om de komst van de Messias te verwachten zullen met de Bruid deelnemen aan het feest dat volgt. Zij zijn uitgenodigd voor het bruiloftsbanket van het Lammetje (Openb. 19:9; Psa 45.14). De handeling van deze parabel is beperkt tot de periode die onmiddellijk vooraf gaat aan de komst van het Messiaanse koninkrijk. Dit toe te passen op individuen of groepen tijdens welke andere crisis dan ook is verwarrend en verderft de Schrift. De zegen die tot de naties zal komen als bruidsmeisjes van Israël, staat in sterk contrast met de huidige era van genade. Zij zullen wachten tot Israël gezegend is en haar zegeningen met haar delen. Nu is Israël verlaten en gescheiden. Ze heeft geen huwelijksfeest waarvoor wij uitgenodigd kunnen worden. Ze heeft geen zegen om met ons te delen. Ons hemels geluk komt terwijl zij terzijde geworpen is, en hangt af van haar afvalligheid. Ons geluk overstijgt verre niet alleen dat van de maagden die Bruid vergezellen, maar dat van de Bruid zelf. Wij hebben een meer nabije en meer kostbaarder plaats dan die welke uitgebeeld wordt door de huwelijksband. Wij zijn leden van Christus’ lichaam. Mannen kunnen hun vrouwen liefhebben (of niet), maar niemand haatte ooit zijn eigen vlees. Zo zijn wij, in de aard der dingen, zo kostbaar voor Christus als Zijn eigen lichaam. Wij worden niet opgeroepen uit te zien naar tekenen van Zijn komst, maar om te wachten op God’s Zoon uit de hemelen. Wij zijn gezegend met iedere geestelijke zegen te midden van de ophemelsen (Efe. 1:3). Bron: http://www.schriftwoord.nl/bijbel/NT/Mattheus/Mattheus25.htm Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hermanos2 549 Geplaatst 17 juli 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 17 juli 2020 17 minuten geleden zei Bastiaan73: Citaat: De parabel van de tien maagden is alleen toepasbaar op het koninkrijk in de aangegeven tijd. Wanneer de Heer komt in heerlijkheid om in te gaan in de verbondsrelatie met Israël bij het begin van de dag van JAHWEH, dan zal het koninkrijk der hemelen overeenkomen met een bruiloftsfeest. Het Lammetje is de Bruidegom (Openb. 19:7), het verloste Israël is de bruid. Wie zijn de maagden? Het bruiloftsfeest beeld het millennium uit. De naties zullen gezegend worden door en met Israël volgens het Abrahamitisch verbond. Daarom worden zij weergegeven als maagden, uitgenodigd om te delen in de zegeningen die aan de heilige natie worden geschonken. Zoals in de parabel van de schapen en de bokken aan het einde van dit hoofdstuk, zal de plaats van de naties in die dag afhangen van hun behandeling van Israël. Zij die voldoende verlicht zijn om de komst van de Messias te verwachten zullen met de Bruid deelnemen aan het feest dat volgt. Zij zijn uitgenodigd voor het bruiloftsbanket van het Lammetje (Openb. 19:9; Psa 45.14). De handeling van deze parabel is beperkt tot de periode die onmiddellijk vooraf gaat aan de komst van het Messiaanse koninkrijk. Dit toe te passen op individuen of groepen tijdens welke andere crisis dan ook is verwarrend en verderft de Schrift. De zegen die tot de naties zal komen als bruidsmeisjes van Israël, staat in sterk contrast met de huidige era van genade. Zij zullen wachten tot Israël gezegend is en haar zegeningen met haar delen. Nu is Israël verlaten en gescheiden. Ze heeft geen huwelijksfeest waarvoor wij uitgenodigd kunnen worden. Ze heeft geen zegen om met ons te delen. Ons hemels geluk komt terwijl zij terzijde geworpen is, en hangt af van haar afvalligheid. Ons geluk overstijgt verre niet alleen dat van de maagden die Bruid vergezellen, maar dat van de Bruid zelf. Wij hebben een meer nabije en meer kostbaarder plaats dan die welke uitgebeeld wordt door de huwelijksband. Wij zijn leden van Christus’ lichaam. Mannen kunnen hun vrouwen liefhebben (of niet), maar niemand haatte ooit zijn eigen vlees. Zo zijn wij, in de aard der dingen, zo kostbaar voor Christus als Zijn eigen lichaam. Wij worden niet opgeroepen uit te zien naar tekenen van Zijn komst, maar om te wachten op God’s Zoon uit de hemelen. Wij zijn gezegend met iedere geestelijke zegen te midden van de ophemelsen (Efe. 1:3). Bron: http://www.schriftwoord.nl/bijbel/NT/Mattheus/Mattheus25.htm Wat vind je zelf van deze uitleg? Geef je gedachten eens weer? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Kaasjeskruid 994 Geplaatst 17 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 17 juli 2020 (bewerkt) 19 minuten geleden zei Bastiaan73: Citaat: Argumenteren via een link, knip en plakwerk dus. Volgens mij is dat niet toegestaan op dit forum en het getuigt dan ook van weinig tot geen eigen inzicht. 17 juli 2020 bewerkt door Kaasjeskruid Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
thom 1.211 Geplaatst 17 juli 2020 Rapport Share Geplaatst 17 juli 2020 14 uur geleden zei thom: 14 uur geleden zei Hermanos2: Als God de Geest geeft hoe kan de mens dan bepalen hoeveel Geest hij krijgt? De mens bepaalt hierin niets. Het enige is de overgave van alles van wat en waarmee hij meent de Geest te kunnen bepalen. Is de oude mens dood hierin, is de Geest springlevend. Ik zie de maagd als de verbeelding van de Reinheid, de innerlijke weg-voorbereider; het leren doorzien en overgave van het leven van deze wereldse natuur met als gevolg een gereinigd lichaam (van alle invloeden) beschikbaar voor Hem. de Reinheid van de mond - de Reinheid van het denken - de Reinheid van het gevoelen - de Reinheid van de wil - en de Reinheid van de Daad. Het is het innerlijk proces van het dopen met water wat de gelovige ondergaan heeft, en als gevolg van wat bewust geworden is in hemzelf, het Licht, het Vuur; de weg recht gemaakt voor Hem. In hoeverre de mens, die het geloof heeft, dit ondergaat, is de weg door de nacht of de woestijn, zoals Joh. de Doper, de mens die zich Hem bewust is en zichzelf gereinigd heeft voor Hem. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.