Spring naar bijdragen

Over maagden en olie.


Aanbevolen berichten

16 minuten geleden zei Hermanos2:

Wat vind je zelf van deze uitleg? Geef je gedachten eens weer? 

Ik vind deze uitleg aannemelijker dan de pogingen het op individuele gelovigen te betrekken.

15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Argumenteren via een link, knip en plakwerk dus. Volgens mij is dat niet toegestaan op dit forum en het getuigt dan ook van weinig tot geen eigen inzicht.

Eigen inzicht is toch niet goed in jouw 'optiekje'?

15 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De olie staat m.i. voor de Heilige Geest. Er bestaan dus mensen die het vlammetje naar eigen inzicht en op eigen wijze brandend houden en mensen die werkelijk vervuld zijn met de Heilige Geest.

Je spreekt jezelf dus tegen.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Peinzend aan de waterkant kom ik tot de volgende gedachte:

Wellicht dat de vergelijking ook nauwer getrokken kan worden en het mensen betreft die deel uit maken van de gemeente waar je zelf ook lid van bent. Mensen die het evangelie gehoord en aangenomen hebben, althans zeggen dat gedaan te hebben. Dan zou je dus de maagden kunnen zien als de verschillende gemeenten (bestaande uit mensen) die ontstaan zijn na de hemelvaart van Jezus en de uitstorting van de Heilige Geest. Er bestaan dan gemeenten waar het Licht van de kandelaar schijnt, althans waar de olie aanwezig is, en gemeenten waar het Licht van de kandelaar is weggenomen omdat ze hun eerste liefde hebben verlaten en waar een licht wordt opgestoken die niet van God is. In ieder geval door veel mensen die lid van die gemeenten zijn.

Opmerkelijk is dat de tekst niet zozeer spreekt over olie in de lamp, maar over olie in het vat:

Die dwaas waren, haar lampen nemende, namen geen olie met zich. Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen. (Mat.25:3-4, SV)

Dit geeft toch te denken. Ik stel me zo voor dat die lampen nog niet branden, maar dat ze pas worden ontstoken als de bruidegom komt. Nu is het zaak om de olie uit het vat in de lamp te doen en dan de lamp te ontsteken. De wijze maagden doen de olie uit het vat in hun lamp en steken hem op. De dwaze maagden echter komen erachter dat hun pit wel even walmt en smeult, misschien zelfs wel even flikkert, maar vrijwel direct dooft wegens gebrek aan brandstof... Het is dus niet de olie die brand maar de pit. Nu hebben ze een probleem! En dat resulteert in mensen die de olie verlangen, en ten laatste het ingaan tot de bruiloft, maar … het is te laat! Met uitgebrande lampen staan zij in diepe duisternis voor een voor eeuwig gesloten deur!

Iedereen die werkelijk gelooft krijgt genoeg olie voor zichzelf. Geloven is dus een heel persoonlijke aangelegenheid tussen een mens en God. Wij kunnen anderen niet voorzien van olie. Voorts doet het mij beseffen dat niet iedereen in de gemeente waar ik lid van ben mijn broeder of zuster is, maar dat ik ze wel als dusdanig heb te behandelen?

De bruid kan de ware olijfboom zijn. De maagden zijn geënt en uitgenodigd als bruiloftsgasten. Bij de dwaze maagden komt mij een christen in gedachten uit mijn omgeving. Heeft nooit meer bijbel gelezen dat psalm 23 en een klein stukje Johannes evangelie. Maar werpt de handen in de lucht bij het horen van Jezus' naam. Gelooft in opname der gelovigen vóór de grote verdrukking. Door gebrek aan kennis zal hij straks overmand worden door angst en mogelijk van zijn geloof afvallen als blijkt dat deze leerstelling niet klopt. Dwaze maagden? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Wie is dan de bruid en wie zijn de dwaze maagden?

Laat uw lendenen omgord zijn, en de kaarsen brandende. En zijt gij den mensen gelijk, die op hun heer wachten, wanneer hij wederkomen zal van de bruiloft, opdat, als hij komt en klopt, zij hem terstond mogen opendoen. Zalig zijn die dienstknechten, welke de heer, als hij komt, zal wakende vinden. Voorwaar, Ik zeg u, dat hij zich zal omgorden, en zal hen doen aanzitten, en bijkomende, zal hij hen dienen. En zo hij komt in de tweede nacht wake, en komt in de derde wake, en vindt hen alzo, zalig zijn dezelve dienstknechten. Maar weet dit, dat, indien de heer des huizes geweten had, in welke ure de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben, en zou zijn huis niet hebben laten doorgraven. Gij dan, zijt ook bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen. (Luk.12:35-40, SV)

De maagden staan wat mij betreft voor mensen die onder de vlag van Jezus door het leven gaan. De een oprecht, de ander slechts met de mond belijdend en ondermijnend.

Tja, dan rest eigenlijk weinig anders dan dat Israël de bruid zal zijn? Hier ben ik nog niet over uit.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Eigen inzicht is toch niet goed in jouw 'optiekje'?

Zolang ze zich afhankelijk opstelt van leiding door de Heilige Geest is er niks mis mee.

Is het dan een 'eigen inzicht'.

Wanneer het onder leiding gaat van de Heilige Geest, is het dan nog een 'eigen' inzicht, of kan men dan spreken over een inzicht dóór de Heilige Geest.
En voor wie of wat geldt die werking van de Geest; is het wel voor het eigen, of is het om Hem, in ons, te ont-wikkelen; Dat wat uit God is.

Wat werkt, de Geest, is uit God, en zal zich richten op wat uit God is.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei thom:

Is het dan een 'eigen inzicht'.

Of een inzicht die je je eigen maakt. Het is wel de bedoeling dat je snapt wat je zegt natuurlijk.

34 minuten geleden zei thom:

En voor wie of wat geldt die werking van de Geest

Voor diegenen die de Heilige Geest hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En dat gaat dus alleen lukken als je de Heilige Geest hebt.

Wellicht, maar dat staat er niet.

Alle verschillende manieren van uitleg in dit topic laat zien dat je onderscheid moet maken tussen wat je daadwerkelijk als de bedoeling van het verhaal kunt zien, en wat verdergaande invullingen zijn op basis van persoonlijke voorkeuren.

De beste manier om dat te doen is strikt bij de tekst blijven, en deze uitleggen in de context van het evangelie volgens Matteüs. Daarover kun je het grotendeels eens worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei thom:

Is het dan een 'eigen inzicht'.

Of een inzicht die je je eigen maakt. Het is wel de bedoeling dat je snapt wat je zegt natuurlijk.

Een inzicht eigen maken, is juist niet de bedoeling van wat ik schreef, dat snap ik best.
Een eigen inzicht kan alleen een mens zijn ijdelheid doen toenemen omdat men dan meent vanuit dat eigen inzicht de ander te kunnen beïnvloeden.
Dat is niet de werking van de Geest, maar de eigenheid van de persoonlijkheid die meent te kennen of weten; het intellect, het gevoel of de eigen wil.

De opdracht aan de gelovige, is dat men zich daar, van de eigen wil, van vrij maakt, reinigt, doopt met water.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

Wellicht, maar dat staat er niet.

Alle verschillende manieren van uitleg in dit topic laat zien dat je onderscheid moet maken tussen wat je daadwerkelijk als de bedoeling van het verhaal kunt zien, en wat verdergaande invullingen zijn op basis van persoonlijke voorkeuren.

De beste manier om dat te doen is strikt bij de tekst blijven, en deze uitleggen in de context van het evangelie volgens Matteüs. Daarover kun je het grotendeels eens worden. 

Als jij mij niet kunt uitleggen waar de olie voor staat, dan is je geklets niet meer dan vaag gezever.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Eigen inzicht is toch niet goed in jouw 'optiekje'?

Zolang ze zich afhankelijk opstelt van leiding door de Heilige Geest is er niks mis mee.

Is het dan een 'eigen inzicht'.

Neen, dan is het geen eigen inzicht.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Of een inzicht die je je eigen maakt.

Een inzicht dat je je eigen maakt is geen eigen inzicht. 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het is wel de bedoeling dat je snapt wat je zegt natuurlijk.

Inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante gelijkenis, waar ik ook al een tijdje over nadenk. Ik denk zelf dat de olie idd de Heilige Geest is. Ik moet hierbij denken aan hand 8 :14-17en hand 19: 2-6:, waarbij geloof niet voldoende is, ( dwaze maagden)maar mensen daadwerkelijk nog gedoopt moesten worden in de HG .

Ben er nog niet helemaal over uit, maar denk dit als ik ook zulke voorbeelden in handelingen lees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Laat uw lendenen omgord zijn, en de kaarsen brandende. En zijt gij den mensen gelijk, die op hun heer wachten, wanneer hij wederkomen zal van de bruiloft, opdat, als hij komt en klopt, zij hem terstond mogen opendoen. Zalig zijn die dienstknechten, welke de heer, als hij komt, zal wakende vinden. Voorwaar, Ik zeg u, dat hij zich zal omgorden, en zal hen doen aanzitten, en bijkomende, zal hij hen dienen. En zo hij komt in de tweede nacht wake, en komt in de derde wake, en vindt hen alzo, zalig zijn dezelve dienstknechten. Maar weet dit, dat, indien de heer des huizes geweten had, in welke ure de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben, en zou zijn huis niet hebben laten doorgraven. Gij dan, zijt ook bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen. (Luk.12:35-40, SV)

De maagden staan wat mij betreft voor mensen die onder de vlag van Jezus door het leven gaan. De een oprecht, de ander slechts met de mond belijdend en ondermijnend.

Tja, dan rest eigenlijk weinig anders dan dat Israël de bruid zal zijn? Hier ben ik nog niet over uit.

Ik ben er ook nog niet over uit. Maar God heeft een plan met Israël. Zachariah 8:23 zegt: In die tijd zal het gebeuren dat tien mannen...... de punt van de mantel van een Joodse man vastgrijpen en zeggen: wij gaan met u mee want wij hebben gehoord dat God met u is. Dit heeft geen betrekking op de vergelijking uit het topic maar geeft aan dat de rol van Israël niet uitgespeeld is. Volgens Paulus in het boek Romeinen verhardt God de harten van de Joden zodat de volheid van de heidenen kan binnenkomen. Daarna wordt de sluier van hun ogen weggenomen (Korinthiërs) en zullen veel joden tot geloof komen in Christus. Zo zullen de eersten de laatsten zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ben er ook nog niet over uit. Maar God heeft een plan met Israël. Zachariah 8:23 zegt: In die tijd zal het gebeuren dat tien mannen...... de punt van de mantel van een Joodse man vastgrijpen en zeggen: wij gaan met u mee want wij hebben gehoord dat God met u is. Dit heeft geen betrekking op de vergelijking uit het topic maar geeft aan dat de rol van Israël niet uitgespeeld is. Volgens Paulus in het boek Romeinen verhardt God de harten van de Joden zodat de volheid van de heidenen kan binnenkomen. Daarna wordt de sluier van hun ogen weggenomen (Korinthiërs) en zullen veel joden tot geloof komen in Christus. Zo zullen de eersten de laatsten zijn. 

Eschatologische aangelegenheden. Ik beschouw ze niet als zaligmakend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid