Spring naar bijdragen

Waarom moest Mozes vluchten?


Aanbevolen berichten

18 minuten geleden zei Hermanos2:

Mozes vlucht naar Midian nadat hij een Egyptenaar gedood heeft. Waarom moet hij vluchten terwijl hij lid is van farao's hofhouding. Hij is toch 'untouchable'??? Of toch niet... 

Als nu Farao deze zaak hoorde, zo zocht hij Mozes te doden; doch Mozes vlood voor Farao's aangezicht, en woonde in het land Midian, en hij zat bij een waterput. (Ex.2:15, SV)

Blijkbaar geniet hij geen politieke onschendbaarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als nu Farao deze zaak hoorde, zo zocht hij Mozes te doden; doch Mozes vlood voor Farao's aangezicht, en woonde in het land Midian, en hij zat bij een waterput. (Ex.2:15, SV)

Blijkbaar geniet hij geen politieke onschendbaarheid.

Enkele films doen het zo voorkomen alsof farao en Mozes allebei niet wisten dat hij een Hebreeër was. Dit kan natuurlijk niet. Want de hofhouding was aanwezig toen Mozes uit het water gered werd. Dus farao zal Mozes' aanwezigheid alleen maar getolereerd hebben. Voortdurend wachtend op een gelegenheid om hem te doden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Enkele films doen het zo voorkomen alsof farao en Mozes allebei niet wisten dat hij een Hebreeër was. Dit kan natuurlijk niet. Want de hofhouding was aanwezig toen Mozes uit het water gered werd. Dus farao zal Mozes' aanwezigheid alleen maar getolereerd hebben. Voortdurend wachtend op een gelegenheid om hem te doden. 

En het geschiedde in die dagen, toen Mozes groot geworden was, dat hij uitging tot zijn broederen, en bezag hun lasten; en hij zag, dat een Egyptisch man een Hebreeuwsen man uit zijn broederen sloeg. En hij zag herwaarts en gindswaarts; en toen hij zag, dat er niemand was, zo versloeg hij den Egyptenaar, en verborg hem in het zand. Des anderen daags ging hij wederom uit, en ziet, twee Hebreeuwse mannen twistten; en hij zeide tot den ongerechte: Waarom slaat gij uw naaste? Hij dan zeide: Wie heeft u tot een overste en rechter over ons gezet? Zegt gij dit, om mij te doden, gelijk gij den Egyptenaar gedood hebt? Toen vreesde Mozes, en zeide: Voorwaar, deze zaak is bekend geworden! (Ex.2:11-14, SV)

Blijkbaar was Mozes ook bang voor klikspanen uit eigen gelederen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hermanos2:

Want de hofhouding was aanwezig toen Mozes uit het water gered werd. Dus farao zal Mozes' aanwezigheid alleen maar getolereerd hebben.

Citaat:

De hofhouding of het hof is het geheel van personen waarmee een hoge wereldlijke of geestelijke machthebber zich omringt. De hofhouding bestond in vroeger eeuwen niet alleen uit de huishouding van een vorst, maar vormde tevens het bestuurlijke en culturele centrum van een land en kon wel een paar duizend personen omvatten. 

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hofhouding

Exodus 2:

1 Een man uit het huis van Levi huwde een Levitische vrouw;
2 Deze werd zwanger en baarde een zoon. Toen zij zag, dat hij schoon was, verborg zij hem drie maanden lang.
3 Maar langer kon zij hem niet verborgen houden; daarom nam zij voor hem een biezen kistje, bestreek het met asfalt en pek, legde het kind erin en zette het in het riet aan de oever van de Nijl;
4 Zijn zuster ging op enige afstand staan om te zien, wat er met hem gebeuren zou.
5 Toen kwam de dochter van Farao om in de Nijl te baden, en intussen wandelden haar dienaressen langs de Nijl; zij zag het kistje in het riet en zond haar slavin om het te halen.
6 Toen zij het open deed, zag zij het kind, en zie, het jongetje schreide, zodat zij medelijden met hem kreeg en zeide: Dit is een Hebreeuws kind.
7 Toen zeide zijn zuster tot de dochter van Farao: Zal ik voor u uit de Hebreeuwse vrouwen een voedster gaan roepen, om het kind voor u te zogen?
8 En de dochter van Farao zeide tot haar: Ja. Toen ging het meisje de moeder van het kind roepen.
9 En de dochter van Farao zeide tot deze: Neem dit kind mee en zoog het voor mij, dan zal ik u het u toekomende loon geven. Daarop nam de vrouw het kind mee en zoogde het.
10 En toen het kind groot geworden was, bracht zij het naar de dochter van Farao; en hij werd door haar als zoon aangenomen, en zij noemde hem Mozes, want, zeide zij: ik heb hem uit het water getrokken.

Volgens mij staat 'de hofhouding' niet gelijk aan 'de dochter van Farao en haar dienaressen'.

Volgens jou wel?

11 In die tijd, toen Mozes groot geworden was, ging hij uit tot zijn broeders en lette op hun dwangarbeid; toen zag hij, hoe een Egyptenaar een Hebreeer, iemand van zijn broeders, sloeg.
12 Hij keek naar alle kanten, en toen hij zag, dat er niemand was, sloeg hij de Egyptenaar dood en verborg hem in het zand.
13 Toen hij op een andere dag uitging, zie, daar waren twee Hebreeuwse mannen aan het vechten, en hij zeide tot de schuldige: Waarom slaat gij uw naaste?
14 Deze echter zeide: Wie heeft u tot overste en rechter over ons aangesteld? Denkt gij soms mij te doden, zoals gij de Egyptenaar gedood hebt? Daarop werd Mozes bevreesd, want hij dacht: Voorwaar, de zaak is bekend geworden.
15 Toen Farao van deze zaak hoorde, trachtte hij Mozes te doden, maar Mozes vluchtte voor Farao en zocht verblijf in het land Midjan.

Ik lees hierin dat voor Farao toen pas aan het licht kwam dat Mozes geen Egyptenaar van geboorte was. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Hermanos2:

Mozes vlucht naar Midian nadat hij een Egyptenaar gedood heeft. Waarom moet hij vluchten terwijl hij lid is van farao's hofhouding. Hij is toch 'untouchable'??? Of toch niet... 

Dat vraag je je wel af, maar vraag je jezelf ook af hoe het komt dat Mozes tot de hofhouding van de farao hoort, maar zijn broers als dwangarbeider werken ?

Vraag je jezelf ook af waarom God zich pas het lot van de Joden aantrekt als hij hun gejammer hoort, en zich dan pas het verbond herinnerde dat hij had gesloten met hen ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Dat beloof ik:

maar zijn broers als dwangarbeider werken ?

Denk niet dat het letterlijke broers zijn

55 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Vraag je jezelf ook af waarom God zich pas het lot van de Joden aantrekt als hij hun gejammer hoort, en zich dan pas het verbond herinnerde dat hij had gesloten met hen ?

In alles zit een les.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Thinkfree:
7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Vraag je jezelf ook af waarom God zich pas het lot van de Joden aantrekt als hij hun gejammer hoort, en zich dan pas het verbond herinnerde dat hij had gesloten met hen ?

In alles zit een les.

Werkelijk. Welke les zit er dan in het verhaal dat God wel het werk van de vroedvrouwen zegent in Exodus 1, maar zich pas vele jaren later, aan het eind van Exodus 2, het lot van de Israëliërs in dwangarbeid aan trekt? Terwijl dat in Exodus 1 ook al het geval was (vers 14: ze werden afgebeuld en het leven was ondraaglijk zwaar).  

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat vraag je je wel af, maar vraag je jezelf ook af hoe het komt dat Mozes tot de hofhouding van de farao hoort, maar zijn broers als dwangarbeider werken ?

Vraag je jezelf ook af waarom God zich pas het lot van de Joden aantrekt als hij hun gejammer hoort, en zich dan pas het verbond herinnerde dat hij had gesloten met hen ?

 

Het waren geen joden maar Hebreeërs. Ze waren ruim 400 jaar in Egypte. Pas bij de laatste farao ging het mis. Dus God reageerde perfect op tijd. 

Scherp blijven he?! 3-0

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat vraag je je wel af, maar vraag je jezelf ook af hoe het komt dat Mozes tot de hofhouding van de farao hoort, maar zijn broers als dwangarbeider werken ?

Vraag je jezelf ook af waarom God zich pas het lot van de Joden aantrekt als hij hun gejammer hoort, en zich dan pas het verbond herinnerde dat hij had gesloten met hen ?

Ze waren ruim 400 jaar in Egypte. Pas bij de laatste farao ging het mis. Dus God reageerde perfect op tijd. 

Exodus 2:5-10
En de dochter van Farao ging af, om zich te wassen in de rivier; en haar jonkvrouwen wandelden aan den kant der rivier;
toen zij het kistje in het midden van de biezen zag, zo zond zij haar dienstmaagd heen, en liet het halen.
Toen zij het open deed, zo zag zij dat knechtje; en ziet, het jongsken weende;
en zij werd met barmhartigheid bewogen over hetzelve,
en zij zeide: Dit is een van de knechtjes der Hebreën!
Toen zeide zijn zuster tot Farao's dochter: Zal ik heengaan, en u een voedstervrouw uit de Hebreïnnen roepen,
die dat knechtje voor u zoge?
En de dochter van Farao zeide tot haar: Ga heen. En de jonge maagd ging, en riep des knechtjes moeder.
Toen zeide Farao's dochter tot haar: Neem dit knechtje heen, en zoog het mij; ik zal u uw loon geven.
En de vrouw nam het knechtje en zoogde het.
En toen het knechtje groot geworden was, zo bracht zij het tot Farao's dochter, en het werd haar ten zoon;
en zij noemde zijn naam Mozes, en zeide: Want ik heb hem uit het water getogen.

Exodus 4:13-17, 27-31
Doch hij zeide: Och, Heere! zend toch door de hand desgenen, dien Gij zoudt zenden.
Toen ontstak de toorn des HEEREN over Mozes, en Hij zeide: is niet Aäron, de Leviet, uw broeder?
Ik weet, dat hij zeer wel spreken zal, en ook, zie, hij zal uitgaan u tegemoet; wanneer hij u ziet, zo zal hij in zijn hart verblijd zijn.
Gij dan zult tot hem spreken, en de woorden in zijn mond leggen;
en Ik zal met uw mond, en met zijn mond zijn; en Ik zal ulieden leren, wat gij doen zult.
En hij zal voor u tot het volk spreken; en het zal geschieden, dat hij u tot een mond zal zijn,
en gij zult hem tot een god zijn.
Neem dan dezen staf in uw hand,
waarmede gij die tekenen doen zult.

27 De HEERE zeide ook tot Aäron: Ga Mozes tegemoet in de woestijn.
En hij ging, en ontmoette hem aan den berg Gods, en hij kuste hem.
En Mozes gaf Aäron te kennen al de woorden des HEEREN, Die hem gezonden had,
en al de tekenen, die Hij hem bevolen had.

Toen ging Mozes en Aäron, en zij verzamelden al de oudsten der kinderen Israëls.
En Aäron sprak al de woorden, die de HEERE tot Mozes gesproken had;
en hij deed de tekenen voor de ogen des volks.
En het volk geloofde, en zij hoorden,
dat de HEERE de kinderen Israëls bezocht,
en dat Hij hun verdrukking zag,
en zij neigden hun hoofden,
en aanbaden.

Genesis 15:13-16
Toen zeide God tot Abram: Weet voorzeker, dat uw zaad vreemd zal zijn in een land, dat het hunne niet is,
en zij zullen hen dienen, en zij zullen hen verdrukken vierhonderd jaren.
Doch Ik zal het volk ook rechten, hetwelk zij zullen dienen;
en daarna zullen zij uittrekken met grote have.

En gij zult tot uw vaderen gaan met vrede; gij zult in goeden ouderdom begraven worden.
En het vierde geslacht zal herwaarts wederkeren;
want de ongerechtigheid der Amorieten
is tot nog toe niet volkomen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hermanos2:

Scherp blijven he?! 3-0

En als je bij de 5 bent, krijg je dan een ijsje van jezelf? 

7 uur geleden zei Hermanos2:
19 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat vraag je je wel af, maar vraag je jezelf ook af hoe het komt dat Mozes tot de hofhouding van de farao hoort, maar zijn broers als dwangarbeider werken ?

Vraag je jezelf ook af waarom God zich pas het lot van de Joden aantrekt als hij hun gejammer hoort, en zich dan pas het verbond herinnerde dat hij had gesloten met hen ?

 

Het waren geen joden maar Hebreeërs. Ze waren ruim 400 jaar in Egypte. Pas bij de laatste farao ging het mis. Dus God reageerde perfect op tijd. 

Scherp blijven he?! 3-0

Je mag denken dat het 3-0 is, maar je geeft simpelweg geen antwoord en denkt je er af te kunnen maken met een geintje.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Romeinen 9:

17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde.

Exodus 9:

16 Doch hierom laat Ik u bestaan, om u mijn kracht te tonen, opdat men mijn naam verkondige op de gehele aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hermanos2:

Hier kan ik een kort en een lang antwoord op geven. Ik kies op dit moment voor het korte. De Hebreeërs werden te talrijk en farao werd bang.

Het lange antwoord zou onder andere gaan over afgoderij en profetie.

Ik zie het als volgt:

Israël (het uitverkoren volk) vlucht naar Egypte vanwege hongersnood. Egypte staat gelijk aan de wereld. In Egypte verdwijnt het verlangen om weer terug te gaan naar het beloofde land Kanaän. De vleespotten bevalt ze goed. Dat bevalt God niet en Hij laat toe dat ze in feite in ballingschap en slavernij komen te verkeren om ze zodoende weer te laten verlangen naar verlossing en het betere leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik zie het als volgt:

Israël (het uitverkoren volk) vlucht naar Egypte vanwege hongersnood. Egypte staat gelijk aan de wereld. In Egypte verdwijnt het verlangen om weer terug te gaan naar het beloofde land Kanaän. De vleespotten bevalt ze goed. Dat bevalt God niet en Hij laat toe dat ze in feite in ballingschap en slavernij komen te verkeren om ze zodoende weer te laten verlangen naar verlossing en het betere leven.

Ja akkoord! 

Het hele verhaal compleet met uittocht, wildernis en beloofde land kun je zomaar overhevelen naar de tegenwoordige tijd. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Hermanos2:

Ja akkoord! 

Het hele verhaal compleet met uittocht, wildernis en beloofde land kun je zomaar overhevelen naar de tegenwoordige tijd. 

En wat dacht je van de tien plagen ivm de serie rampen die worden genoemd in Openbaring?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En wat dacht je van de tien plagen ivm de serie rampen die worden genoemd in Openbaring?

Mij schoot net een tekst te binnen die ik even moest opzoeken. Abraham zoekt een vrouw voor Isaak maar verbiedt dat Isaak weggaat uit Kanaän. Heel opvallend Genesis 24:6.

Ja, er zijn duidelijke overeenkomsten te zien tussen de plagen. Deze teksten zijn zo diepgaand dat de lezer gewoon niet anders kan, dan concluderen dat dit God's Woord is. Tenzij men zich hier al bij voorbaat voor afsluit. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos2:

Mij schoot net een tekst te binnen die ik even moest opzoeken. Abraham zoekt een vrouw voor Isaak maar verbiedt dat Isaak weggaat uit Kanaän. Heel opvallend Genesis 24:6.

Het draait allemaal om voedselvoorziening en waar deze te halen. 

Ook Isaak en Rebekka komen met hun gezin in de problemen als ze in Kanaän met een hongersnood te maken krijgen. Maar God verbiedt hun om dezelfde logische keuze te maken als Abram en Sarai jaren eerder hadden gemaakt:

En er was honger in dat land, behalve den eersten honger, die in de dagen van Abraham geweest was; daarom toog Izak tot Abimelech, de koning der Filistijnen, naar Gerar. En de HEERE verscheen hem en zeide: Trek niet af naar Egypte; woon in het land, dat Ik u aanzeggen zal; (Gen.26:1-2, SV)

Hongersnood is ook voor het gezin van Jakob een reden om naar Egypte te gaan en daar graan te kopen:

Toen Jakob zag, dat er koren in Egypte was, zo zeide Jakob tot zijn zonen: Waarom ziet gij op elkander? Voorts zeide hij: Ziet, ik heb gehoord, dat er koren in Egypte is; trekt daarhenen af, en koopt ons koren van daar, opdat wij leven en niet sterven. Toen togen Jozefs tien broederen af, om koren uit Egypte te kopen. (Gen.42:1-3, SV)

Iedereen lijkt wel naar Egypte te trekken als ze voedsel willen hebben:

Als dan honger over het ganse land was, zo opende Jozef alles, waarin iets was, en verkocht aan de Egyptenaren; want de honger werd sterk in Egypteland. En alle landen kwamen in Egypte tot Jozef, om te kopen; want de honger was sterk in alle landen. (Gen.41:56-57, SV).

23 minuten geleden zei Hermanos2:

Mij schoot net een tekst te binnen die ik even moest opzoeken. Abraham zoekt een vrouw voor Isaak maar verbiedt dat Isaak weggaat uit Kanaän. Heel opvallend Genesis 24:6.

De kanttekeningen leggen dit als volgt uit:

Wacht u,

Eensdeels, omdat God hem en zijn toekomstig zaad in dit land Kanaän, met belofte van dat te erven, uit Chaldeën geroepen had; anderdeels om het perijkel van afgoderij, waartoe Izak had mogen verleid worden. Hebr. wordt bewaard, of behoed voor u,

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het draait allemaal om voedselvoorziening en waar deze te halen. 

Ook Isaak en Rebekka komen met hun gezin in de problemen als ze in Kanaän met een hongersnood te maken krijgen. Maar God verbiedt hun om dezelfde logische keuze te maken als Abram en Sarai jaren eerder hadden gemaakt:

En er was honger in dat land, behalve den eersten honger, die in de dagen van Abraham geweest was; daarom toog Izak tot Abimelech, de koning der Filistijnen, naar Gerar. En de HEERE verscheen hem en zeide: Trek niet af naar Egypte; woon in het land, dat Ik u aanzeggen zal; (Gen.26:1-2, SV)

Hongersnood is ook voor het gezin van Jakob een reden om naar Egypte te gaan en daar graan te kopen:

Toen Jakob zag, dat er koren in Egypte was, zo zeide Jakob tot zijn zonen: Waarom ziet gij op elkander? Voorts zeide hij: Ziet, ik heb gehoord, dat er koren in Egypte is; trekt daarhenen af, en koopt ons koren van daar, opdat wij leven en niet sterven. Toen togen Jozefs tien broederen af, om koren uit Egypte te kopen. (Gen.42:1-3, SV)

Iedereen lijkt wel naar Egypte te trekken als ze voedsel willen hebben:

Als dan honger over het ganse land was, zo opende Jozef alles, waarin iets was, en verkocht aan de Egyptenaren; want de honger werd sterk in Egypteland. En alle landen kwamen in Egypte tot Jozef, om te kopen; want de honger was sterk in alle landen. (Gen.41:56-57, SV).

De kanttekeningen leggen dit als volgt uit:

Wacht u,

Eensdeels, omdat God hem en zijn toekomstig zaad in dit land Kanaän, met belofte van dat te erven, uit Chaldeën geroepen had; anderdeels om het perijkel van afgoderij, waartoe Izak had mogen verleid worden. Hebr. wordt bewaard, of behoed voor u,

Jesaja geeft meerdere waarschuwingen af, niet naar Egypte te gaan, niet hoop op Egypte te stellen. 

Ja, Isaak moet in Kanaän blijven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hermanos2:

Jesaja geeft meerdere waarschuwingen af, niet naar Egypte te gaan, niet hoop op Egypte te stellen.

Toch wordt er ipv oordeel ook over zegen gesproken:

Want de HEERE der heirscharen zal hen zegenen, zeggende: Gezegend zij Mijn volk, de Egyptenaars, en de Assyriërs, het werk Mijner handen, en Israël, Mijn erfdeel! (Jes.19:25, SV)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Toch wordt er ipv oordeel ook over zegen gesproken:

Want de HEERE der heirscharen zal hen zegenen, zeggende: Gezegend zij Mijn volk, de Egyptenaars, en de Assyriërs, het werk Mijner handen, en Israël, Mijn erfdeel! (Jes.19:25, SV)

 

 

Sterke profetieën, zelfs nu al deels vervuld. 

Tyrus:

Het land zal volkomen leeggehaald en leeggeplunderd worden. Vervulde profetie. Libanon, eens zo mooi. Volledig aan de afgrond. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid