Spring naar bijdragen

Waarom moest Mozes vluchten?


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Mooi hé, hoe trots God is op Israël.

Weet je wat ik niet begrijp? Dat je meestal leest dat de God uit het oude testament boos en wraakzuchtig is. Ik lees hoofdzakelijk liefde en vergevingsgezindheid. Kijk naar een boek als Hosea, echt fenomenaal, die boodschap. Het bestaat gewoonweg niet, dat de bijbel mensenwerk is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hermanos2:

Weet je wat ik niet begrijp? Dat je meestal leest dat de God uit het oude testament boos en wraakzuchtig is. Ik lees hoofdzakelijk liefde en vergevingsgezindheid. Kijk naar een boek als Hosea, echt fenomenaal, die boodschap.

Ik heb geen probleem met God die laat merken dat het Hem serieus is. De woede en wraak van God respecteer ik, omdat ik snap dat Hij dat is over onrecht. Mooi man, hoe die woede, maar tegelijk ook de bescherming daartegen, wordt beschreven in Nahum bijvoorbeeld:

https://www.statenvertaling.net/bijbel/nahu/1.html.

Wie kan bestaan voor Hem? Enkel diegenen die Jezus erkennen als Verlosser! Wie dat niet doet krijgt nog steeds te maken met de toorn van God. Nogmaals: geen problemen mee.

15 uur geleden zei Hermanos2:

Het bestaat gewoonweg niet, dat de bijbel mensenwerk is. 

Dat staat dan ook niet ter discussie bij mij.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-7-2020 om 16:50 zei Hermanos2:

Mij schoot net een tekst te binnen die ik even moest opzoeken. Abraham zoekt een vrouw voor Isaak maar verbiedt dat Isaak weggaat uit Kanaän. Heel opvallend Genesis 24:6.

Ja, er zijn duidelijke overeenkomsten te zien tussen de plagen. Deze teksten zijn zo diepgaand dat de lezer gewoon niet anders kan, dan concluderen dat dit God's Woord is. Tenzij men zich hier al bij voorbaat voor afsluit. 

Het is natuurlijk andersom. Als jij zegt 'het kan gewoon niet anders dan..'  ben jij degene die zich afsluit voor andere mogelijkheden.

 

5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wie kan bestaan voor Hem? Enkel diegenen die Jezus erkennen als Verlosser! Wie dat niet doet krijgt nog steeds te maken met de toorn van God. Nogmaals: geen problemen mee.

Wat Gij niet wil dat U geschiedt....

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
22 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Wat Gij niet wil dat U geschiedt....

Heel goed. Ik wil niet te maken krijgen met Gods toorn en onthoud jou dan ook de oplossing niet:

Jezus.

Doet mij weer terugdenken aan mijn verknipte jeugd, vol van Jesus-beweging.

One way Jesus.

Maar 'constructief' was het een onzinnige tijd van aanbidding van een onbereikbaar fenomeen, waarbij het een gedweep van, door en voor de massa was in plaats van een innige bewustwording.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Doet mij weer terugdenken aan mijn verknipte jeugd, vol van Jesus-beweging.

One way Jesus.

Maar 'constructief' was het een onzinnige tijd van aanbidding van een onbereikbaar fenomeen, waarbij het een gedweep van, door en voor de massa was in plaats van een innige bewustwording.

Gelukkig pakt het bij mij heel anders uit. Moet ik er wel bij zeggen dat ik mij altijd wars heb gehouden van de door jou benoemde hype.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat Gij niet wil dat U geschiedt....

Heel goed. Ik wil niet te maken krijgen met Gods toorn en onthoud jou dan ook de oplossing niet:

Jezus.

Daar sloeg mijn opmerking niet op . Dat was op jouw bewering dat je er geen problemen mee hebt dat mensen onderwerp zijn van Gods toorn (wat dat ook inhoudt, maar erg vredelievend klinkt het niet). Ik neem aan dat je dat zelf niet wil. Dan is het hypocriet om er geen problemen mee te hebben dat anderen daar wel slachtoffer van worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Daar sloeg mijn opmerking niet op . Dat was op jouw bewering dat je er geen problemen mee hebt dat mensen onderwerp zijn van Gods toorn (wat dat ook inhoudt, maar erg vredelievend klinkt het niet). Ik neem aan dat je dat zelf niet wil. Dan is het hypocriet om er geen problemen mee te hebben dat anderen daar wel slachtoffer van worden.

Iedereen die bewust het offer van Jezus afwijst, roept God's toorn over zich af. 

Er is genoeg gewaarschuwd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Iedereen die bewust het offer van Jezus afwijst, roept God's toorn over zich af. 

Er is genoeg gewaarschuwd. 

Hoe zat het ook weer met die molensteen in jullie religie? 

Met je zogenaamde waarschuwingen heb je nog niet genoeg schade aangericht?  Het gepreek van een haatgod?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Daar sloeg mijn opmerking niet op . Dat was op jouw bewering dat je er geen problemen mee hebt dat mensen onderwerp zijn van Gods toorn (wat dat ook inhoudt, maar erg vredelievend klinkt het niet). Ik neem aan dat je dat zelf niet wil. Dan is het hypocriet om er geen problemen mee te hebben dat anderen daar wel slachtoffer van worden.

Iedereen die bewust het offer van Jezus afwijst, roept God's toorn over zich af. 

Er is genoeg gewaarschuwd. 

Geloof je dan uit liefde of uit angst?

Het Engelse 'to offer' betekent aanbieden. Een geschenk dus. Bijbels gezien: genade.

Moet je eens voorstellen dat iemand je een cadeau aanbiedt. En er bij zegt: 'maar o wee als je dit cadeau niet aanneemt. Dan zul je het berouwen.'

Hoe reageer je dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Bastiaan73:

Geloof je dan uit liefde of uit angst?

Het Engelse 'to offer' betekent aanbieden. Een geschenk dus. Bijbels gezien: genade.

Moet je eens voorstellen dat iemand je een cadeau aanbiedt. En er bij zegt: 'maar o wee als je dit cadeau niet aanneemt. Dan zul je het berouwen.'

Hoe reageer je dan?

Ik omarm Jezus' offer. Dus ik ben van mijn angst als zondaar verlost. Ik geniet van God's vrijheid. Jij bent een gevangene en je hebt alle reden om bang te zijn. Ik gun je dat je daar op tijd achter komt. Als God straks de deur van de 'ark' dicht maakt dan kun je maar beter aan de binnenkant staan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Bastiaan73:

Geloof je dan uit liefde of uit angst?

Het Engelse 'to offer' betekent aanbieden. Een geschenk dus. Bijbels gezien: genade.

Moet je eens voorstellen dat iemand je een cadeau aanbiedt. En er bij zegt: 'maar o wee als je dit cadeau niet aanneemt. Dan zul je het berouwen.'

Hoe reageer je dan?

Die kan opdonderen. Echter jij doet alsof God bij jou op je verjaardagsfeestje langskomt en een kadootje voor je heeft. In werkelijkheid ben jij aan het verzuipen in kolkend water en bied God jou een reddingsboei aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik omarm Jezus' offer. Dus ik ben van mijn angst als zondaar verlost. Ik geniet van God's vrijheid. Jij bent een gevangene en je hebt alle reden om bang te zijn. Ik gun je dat je daar op tijd achter komt. Als God straks de deur van de 'ark' dicht maakt dan kun je maar beter aan de binnenkant staan. 

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die kan opdonderen. Echter jij doet alsof God bij jou op je verjaardagsfeestje langskomt en een kadootje voor je heeft. In werkelijkheid ben jij aan het verzuipen in kolkend water en bied God jou een reddingsboei aan.

Jullie woordkeuze zegt alleen iets over jullie eigen psyche en perceptie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ow, dus bij gebrek aan weerwoord ga je het maar hebben over vormgeving....whahaha.

Woordkeuze = inhoud. Jij beweert dat ik 'verzuip in kolkend water en dat God mij een reddingsboei toewerpt.'

Deze woordkeuze geeft aan dat jij het zo hebt ervaren en dat dat dan automatisch voor mij zou gelden.

News-flash: dat is niet zo. Ik ben niet aan het verzuipen. Maar goed: jij was dus wel aan het verzuipen en greep die reddingsboei. En nu? Ben je er een beter mens door geworden? Beschik jij nu over iets dat een ander ook zou moeten willen? Je geloof? De vrucht van de geest die in jouw geval nergens uit blijkt?

26 minuten geleden zei Hermanos2:

Prima kerel, kijk maar naar de wereld om je heen die volslagen krankzinnig wordt. En geloof vooral dat de mens bij machte is het tij te keren zonder hulp van bovenaf. 

Ik heb geleerd om vanuit mijn cirkel van invloed te leven en te handelen i.p.v. vanuit mijn cirkel van betrokkenheid. Wat er allemaal gaande is in de wereld kan ik niet veranderen. Ik kan alleen in mijn eigen omgeving/invloedssfeer iets proberen te betekenen maar dat doe ik liever dan me te laten verlammen door de overkill aan informatie die dagelijks op ons afgevuurd wordt, als we dit niet zelf uitzetten. 'Het tij keren' is niet realistisch, zeker niet voor een enkeling. Ik heb niet de pretentie dat ik dat zou kunnen.

Zit jij achterover te leunen totdat Jezus terugkomt? Misschien duurt het nóg wel tweeduizend jaar. Of misschien komt Jezus helemaal niet terug. 

1 Tessalonicenzen 4:

15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan,
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;
17 Daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.

Paulus verwachtte de wederkomst nog tijdens zijn leven. Het is er niet van gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Bastiaan73:

Woordkeuze = inhoud. Jij beweert dat ik 'verzuip in kolkend water en dat God mij een reddingsboei toewerpt.'

Deze woordkeuze geeft aan dat jij het zo hebt ervaren en dat dat dan automatisch voor mij zou gelden.

News-flash: dat is niet zo. Ik ben niet aan het verzuipen. Maar goed: jij was dus wel aan het verzuipen en greep die reddingsboei. En nu? Ben je er een beter mens door geworden? Beschik jij nu over iets dat een ander ook zou moeten willen? Je geloof? De vrucht van de geest die in jouw geval nergens uit blijkt?

Ik heb geleerd om vanuit mijn cirkel van invloed te leven en te handelen i.p.v. vanuit mijn cirkel van betrokkenheid. Wat er allemaal gaande is in de wereld kan ik niet veranderen. Ik kan alleen in mijn eigen omgeving/invloedssfeer iets proberen te betekenen maar dat doe ik liever dan me te laten verlammen door de overkill aan informatie die dagelijks op ons afgevuurd wordt, als we dit niet zelf uitzetten. 'Het tij keren' is niet realistisch, zeker niet voor een enkeling. Ik heb niet de pretentie dat ik dat zou kunnen.

Zit jij achterover te leunen totdat Jezus terugkomt? Misschien duurt het nóg wel tweeduizend jaar. Of misschien komt Jezus helemaal niet terug. 

1 Tessalonicenzen 4:

15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan,
16 Want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan;
17 Daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen.

Paulus verwachtte de wederkomst nog tijdens zijn leven. Het is er niet van gekomen.

Je kunt inderdaad proberen in je eigen omgeving iets te betekenen. Als je God's hulp inroept kan je inspanning zomaar een permanent effect hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Bastiaan73:

Woordkeuze = inhoud. Jij beweert dat ik 'verzuip in kolkend water en dat God mij een reddingsboei toewerpt.'

Deze woordkeuze geeft aan dat jij het zo hebt ervaren en dat dat dan automatisch voor mij zou gelden.

News-flash: dat is niet zo. Ik ben niet aan het verzuipen.

Niet gaan piepen als het anders blijkt uit te pakken.

42 minuten geleden zei Bastiaan73:

En nu? Ben je er een beter mens door geworden? Beschik jij nu over iets dat een ander ook zou moeten willen? Je geloof? De vrucht van de geest die in jouw geval nergens uit blijkt?

Dat jij iets niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.

44 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik heb geleerd om vanuit mijn cirkel van invloed te leven en te handelen i.p.v. vanuit mijn cirkel van betrokkenheid. Wat er allemaal gaande is in de wereld kan ik niet veranderen. Ik kan alleen in mijn eigen omgeving/invloedssfeer iets proberen te betekenen maar dat doe ik liever dan me te laten verlammen door de overkill aan informatie die dagelijks op ons afgevuurd wordt, als we dit niet zelf uitzetten. 'Het tij keren' is niet realistisch, zeker niet voor een enkeling. Ik heb niet de pretentie dat ik dat zou kunnen.

Wat een therapeutisch gebrabbel allemaal. Ben je soms door een psychotherapeut onder handen genomen?

46 minuten geleden zei Bastiaan73:

Paulus verwachtte de wederkomst nog tijdens zijn leven. Het is er niet van gekomen.

Nee, gelukkig niet. Dan zouden jij en ik ook geen kans hebben gehad. Maar waar Paulus helemaal gelijk in heeft, is dat je het beste kunt leven vanuit het perspectief dat Jezus elk moment terug kan komen. Geweldige kerel die Paulus en een bijzonder wijs man.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:
9 uur geleden zei Bastiaan73:

En nu? Ben je er een beter mens door geworden? Beschik jij nu over iets dat een ander ook zou moeten willen? Je geloof? De vrucht van de geest die in jouw geval nergens uit blijkt?

Dat jij iets niet ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.

Ik ben hoogstwaarschijnlijk niet de enige die het niet bij jou ziet. Reden is heel eenvoudig: het is gewoon niet aanwezig bij jou. Bij een heleboel mensen die niet zo met het 'christen' zijn dwepen is het wél zichtbaar. 

Mattheüs 7:

16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels?
17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort.
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen.
19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.
21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik ben hoogstwaarschijnlijk niet de enige die het niet bij jou ziet. Reden is heel eenvoudig: het is gewoon niet aanwezig bij jou. Bij een heleboel mensen die niet zo met het 'christen' zijn dwepen is het wél zichtbaar. 

Mattheüs 7:

16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels?
17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort.
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen.
19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.
21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.

Waarom zou ik mij wat aantrekken van een heiden die de Bijbel meent te kennen en het geloof wat ie zelf niet heeft wel of niet bij een ander meent te herkennen?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid