leren_schoen 59 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 27 minuten geleden zei Bastiaan73: Waar staat dit volgens jou? Welk Bijbelvers? Dat is het evangelie. Mattheus 28:19 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 19 april 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 Zojuist zei Desid: Wat je citeert is flauwekul. Je moet wat kritischer omgaan met allerlei amateuristische websites. Met alle respect Desid: ik moet niks. Jij reageert wel vaker op uitingen van anderen met 'dat is flauwekul' of iets in die strekking en daarmee doe je een beetje uit de hoogte omdat jij 'theoloog' bent o.i.d. Geef dan aan waarom het volgens jou 'flauwekul' is, dan leren we er wellicht iets van. Dat beloof ik reageerde hierop 1 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 (bewerkt) 7 minuten geleden zei sjako: Naar mijn weten geloven Mormonen ook niet in een drieeenheid. Het algemene Christendom, zoals Rooms-katholieken, Protestanten etc, geloven wel degelijk dat ze alle drie uitmaken uit één wezen. Ja, ze zeggen de Vader is niet de Zoon, de Zoon niet de Vader etc, maar samen vormen ze toch één wezen. En dat is iets wat de Bijbel niet leert. Het is een compromis voor een probleem dat zich opdeed in ik dacht de vierde eeuw. Jezus kwam in de Naam van Jehovah. Maar als je in naam voor iemand komt ben je nog niet de persoon zelf. De bijbel leert toch dat je gedoopt moet worden in de drie-eenheid? (vader, zoon en heilige geest) 19 april 2020 bewerkt door leren_schoen Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
thom 1.211 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 (bewerkt) 8 minuten geleden zei sjako: Jezus kwam in de Naam van Jehovah. Maar als je in naam voor iemand komt ben je nog niet de persoon zelf. Dan wordt het toch een beetje moeilijk om onderstaande tekst te verklaren. In deze regels lees ik, dat het juist wél één geheel is. En dan spreekt in deze regels de Zoon, die verheerlijkt wordt..10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien; Joh. 16 13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen. 14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen. 16 Een kleinen tijd, en gij zult Mij niet zien; en wederom een kleinen tijd, en gij zult Mij zien, want Ik ga heen tot den Vader. 19 april 2020 bewerkt door thom Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 19 april 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 2 minuten geleden zei leren_schoen: Dat is het evangelie. Mattheus 28:19 Dat is niet het evangelie maar een Bijbelvers. De inhoud van dat vers staat dus alleen in Mattheüs. Niet in Marcus, niet in Lucas en niet in Johannes. Er staat in Mark. 16:15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen. Maar het einde van Marcus 16 schijnt een latere toevoeging te zijn, oorspronkelijk stopte het na vers 8. Zie eventueel https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcus_16#Hypothesen_over_het_slot 3 minuten geleden zei leren_schoen: De bijbel leert toch dat je gedoopt moet worden in de drie-eenheid? (vader, zoon en heilige geest) Handelingen 2: 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 3 minuten geleden zei Bastiaan73: Geef dan aan waarom het volgens jou 'flauwekul' is, dan leren we er wellicht iets van. Het is flauwekul, omdat bijna elke zin die erin staat niet klopt. Dat kun je ook zelf wel beseffen, omdat je zelf opmerkt dat geen enkele gangbare bijbelvertaling zich iets aantrekt van dat standpunt. Verder leg jij hier iets op tafel, dus zul je het zelf moeten verdedigen. Dus waarom denk jij dat het wel klopt wat je citeert. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 4 minuten geleden zei Bastiaan73: Dat is niet het evangelie maar een Bijbelvers. De inhoud van dat vers staat dus alleen in Mattheüs. Niet in Marcus, niet in Lucas en niet in Johannes. Er staat in Mark. 16:15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie allen creaturen. Maar het einde van Marcus 16 schijnt een latere toevoeging te zijn, oorspronkelijk stopte het na vers 8. Zie eventueel https://nl.wikipedia.org/wiki/Marcus_16#Hypothesen_over_het_slot Handelingen 2: 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Je maakt een contradictie waar er geen is. Alsof Mark 16:15 of Handelingen 2, Mattheus 28:19 tegenspreken? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 19 april 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 (bewerkt) 28 minuten geleden zei Desid: Het is flauwekul, omdat bijna elke zin die erin staat niet klopt. Dat kun je ook zelf wel beseffen, omdat je zelf opmerkt dat geen enkele gangbare bijbelvertaling zich iets aantrekt van dat standpunt. Verder leg jij hier iets op tafel, dus zul je het zelf moeten verdedigen. Dus waarom denk jij dat het wel klopt wat je citeert. In alle gangbare Nederlandse Bijbelvertalingen staat dat de pastorale brieven geschreven zijn door Paulus. Toch bestaat daar blijkbaar twijfel over. Als de doopformule in Mattheüs 28: 16 En de elf discipelen* vertrokken naar Galilea, naar de berg, waar Jezus hen bescheiden had. 17 En toen zij Hem zagen, aanbaden zij, maar sommigen twijfelden. 18 En Jezus trad naderbij en sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde. 19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld. (*waaronder dus Petrus) authentiek is, waarom zegt Petrus dan volgens Handelingen 2: 38 En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. 39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. ? 19 april 2020 bewerkt door Bastiaan73 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 (bewerkt) 42 minuten geleden zei Bastiaan73: In alle gangbare Nederlandse Bijbelvertalingen staat dat de pastorale brieven geschreven zijn door Paulus. Toch bestaat daar blijkbaar twijfel over. Dat is appels met peren vergelijken. Er is geen twijfel over dat de tekst zegt, dat die brieven van Paulus zijn. Deskundigen denken alleen dat de bewering van de tekst niet klopt. Dat is iets anders. 42 minuten geleden zei Bastiaan73: waarom zegt Petrus dan volgens Handelingen 2: Dat is heel simpel: 'Matteüs' is een andere auteur dan 'Lucas'. En wat ze hun personages laten zegen hoeft niet per se met elkaar te kloppen. Nog even afgezien van de vraag of er werkelijk sprake is van een tegenstelling. 19 april 2020 bewerkt door Desid Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dat beloof ik 990 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 1 uur geleden zei leren_schoen: Drie-eenheid (als je googlet op afbeelding) kan je terugvinden in die bekende driehoekige afbeeldingen is en is niet. Met dit soort zwaar klinkende maar inhoudsloze opmerkingen kan ik niets. Het klinkt alsof je het voor jezelf makkelijk wil maken door niets concreets te zeggen, geen keuzes te maken en daar vooral vaag over te blijven. 1 uur geleden zei leren_schoen: De bijbel leert toch dat je gedoopt moet worden in de drie-eenheid? (vader, zoon en heilige geest) Nee, in de Bijbel staat in de naam van de vader, de zoon en de HG. Daar staat NIET : in de naam van de drie-eenheid. Wat is het dat je daar niet aan snapt en waarom geeft je het anders weer dan er staat ? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 19 april 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 12 minuten geleden zei Desid: Dat is appels met peren vergelijken. Er is geen twijfel over dat de tekst zegt, dat die brieven van Paulus zijn. Deskundigen denken alleen dat de bewering van de tekst niet klopt. Dat is iets anders. Dat is heel simpel: 'Matteüs' is een andere auteur dan 'Lucas'. En wat ze hun personages laten zegen hoeft niet per se met elkaar te kloppen. Nog even afgezien van de vraag of er werkelijk sprake is van een tegenstelling. Deze website suggereert dat er in de 'Britannica Encyclopedia, 11th Edition, Volume 3, page 365' het volgende staat: Baptism was changed from the name of Jesus to words Father, Son & Holy Ghost in 2nd Century. Ik heb onderstaande tekst gevonden op de website https://archive.org/stream/Encyclopaediabrit03chisrich.pdf/encyclopaediabrit03chisrich_djvu.txt : 5. The Baptismal Formula. — The trinitarian formula and trine immersion were not uniformly used from the beginning, nor did they always go together. The Teaching of the Apostles, indeed, prescribes baptism in the name of Father, Son and Holy Ghost, but on the next page speaks of those who have been baptized into the name of the Lord — the normal formula of the New Testament. In the 3rd century baptism in the name of Christ was still so widespread that Pope Stephen, in opposition to Cyprian of Carthage, declared it to be valid. From Pope Zachariah (Ep. x.) we learn that the Celtic missionaries in baptizing omitted one or more persons of the Trinity, and this was one of the reasons why the church of Rome anathematized (Letterlijk) vertaald met Google: 5. De doopformule. - De trinitarische formule en driehoek onderdompeling werd vanaf het begin niet uniform gebruikt, en ook niet ze gaan altijd samen. De leer van de apostelen, inderdaad, schrijft doop voor in de naam van Vader, Zoon en Heilige Geest, maar op de volgende pagina spreekt van degenen die gedoopt zijn in de naam van de Heer - de normale formule van het Nieuwe Testament. In de 3e eeuw doop in de naam van Christus was nog steeds zo wijdverbreid dat paus Stephen, in tegenstelling tot Cyprianus van Carthago, verklaarde het geldig. Van paus Zachariah (Ep. X.) We leren dat de Keltische missionarissen in bij het dopen werden een of meer personen van de Drie-eenheid weggelaten, en dit was een van de redenen waarom de kerk van Rome vervloekt was Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 5 minuten geleden zei Bastiaan73: Deze website suggereert dat er in de 'Britannica Encyclopedia, 11th Edition, Volume 3, page 365' het volgende staat: Baptism was changed from the name of Jesus to words Father, Son & Holy Ghost in 2nd Century. Ik heb onderstaande tekst gevonden op de website https://archive.org/stream/Encyclopaediabrit03chisrich.pdf/encyclopaediabrit03chisrich_djvu.txt : 5. The Baptismal Formula. — The trinitarian formula and trine immersion were not uniformly used from the beginning, nor did they always go together. The Teaching of the Apostles, indeed, prescribes baptism in the name of Father, Son and Holy Ghost, but on the next page speaks of those who have been baptized into the name of the Lord — the normal formula of the New Testament. In the 3rd century baptism in the name of Christ was still so widespread that Pope Stephen, in opposition to Cyprian of Carthage, declared it to be valid. From Pope Zachariah (Ep. x.) we learn that the Celtic missionaries in baptizing omitted one or more persons of the Trinity, and this was one of the reasons why the church of Rome anathematized (Letterlijk) vertaald met Google: 5. De doopformule. - De trinitarische formule en driehoek onderdompeling werd vanaf het begin niet uniform gebruikt, en ook niet ze gaan altijd samen. De leer van de apostelen, inderdaad, schrijft doop voor in de naam van Vader, Zoon en Heilige Geest, maar op de volgende pagina spreekt van degenen die gedoopt zijn in de naam van de Heer - de normale formule van het Nieuwe Testament. In de 3e eeuw doop in de naam van Christus was nog steeds zo wijdverbreid dat paus Stephen, in tegenstelling tot Cyprianus van Carthago, verklaarde het geldig. Van paus Zachariah (Ep. X.) We leren dat de Keltische missionarissen in bij het dopen werden een of meer personen van de Drie-eenheid weggelaten, en dit was een van de redenen waarom de kerk van Rome vervloekt was Er was in de vroege kerk geen uniforme praktijk m.b.t. de doopformule. Maar dat heeft helemaal niets te maken met de vraag of de tekst van Mat. 28 anders geweest zou zijn dan die nu is. Het antwoord op die laatste vraag is: nee, Mat. 28:19 luidde m.b.t. het noemen van Vader, Zoon en Geest vanaf het begin zoals het er nu staat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 1 uur geleden zei leren_schoen: Dat is het evangelie. Mattheus 28:19 Ik doe de groeten namens mijn vader, mijn broer en mijn zus. Zijn ze dan ook een drieëenheid? Met de doop erken je de rol van de Vader, de Zoon en de werking van de heilige Geest. Er staat hier nergens dat ze één wezen zijn. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 19 april 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 (bewerkt) 12 minuten geleden zei Desid: Er was in de vroege kerk geen uniforme praktijk m.b.t. de doopformule. Maar dat heeft helemaal niets te maken met de vraag of de tekst van Mat. 28 anders geweest zou zijn dan die nu is. Het antwoord op die laatste vraag is: nee, Mat. 28:19 luidde m.b.t. het noemen van Vader, Zoon en Geest vanaf het begin zoals het er nu staat. Ik ben nog niet overtuigd. Want ook jij beschikt niet over het origineel van Mattheüs. Beetje lang citaat, letterlijk vertaald uit het Engels met Google Translate: Matteüs 28:19 " Gaat gij dan en onderwijst alle volken, hen doopend in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest: " Trinitariërs beweren vaak dat dit vers hun geloof ondersteunt. Dit vers bevestigt echter op geen enkele manier de drieëenheidsleer die stelt dat de Vader, Zoon en Heilige Geest drie gelijkwaardige, eeuwige wezens zijn die één God vormen. Niemand ontkent dat er de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn. Dit vers verwijst naar drie krachten, maar zegt nooit dat ze één zijn en zegt niets over hun persoonlijkheid. Er staat niet dat het drie wezens zijn, er wordt niet gezegd dat ze drie in één of één op de drie zijn, er staat niet dat deze drie de Godheid zijn, er wordt niet gezegd dat deze drie een drie-eenheid zijn, er wordt niet gezegd dat deze drie zijn gelijkwaardige of mede-eeuwige wezens, er wordt niet gezegd dat deze drie allemaal God zijn, en toch trekken sommigen de conclusie dat dit hun geloof in de drie-eenheid ondersteunt, wat duidelijk niet zo is. Ze besluiten iets uit dit vers dat er gewoon niet in staat. Men zou zich ook kunnen afvragen waarom de schijnbare ongehoorzaamheid van de apostelen als dit vers echt was, aangezien er niemand is die deze veronderstelde woorden van Jezus Christus uit Matteüs 28:19 gehoorzaamde. Hier zijn alle geschriften met betrekking tot de doop in het Nieuwe Testament. Nieuwe bekeerlingen werden allemaal alleen gedoopt in de naam van Jezus Christus. Handelingen 2:38 “ Toen zei Petrus tot hen: Bekeer u en laat u dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van zonden, en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. " Handelingen 8:12 ' Maar toen ze geloofden dat Filippus de dingen predikte die betrekking hadden op het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus, werden ze gedoopt , zowel mannen als vrouwen. " Handelingen 8:16 ' Want vooralsnog was hij op geen van hen gevallen: alleen zij werden gedoopt in de naam van de Heer Jezus . " Handelingen 10:48 ' En hij gebood hun gedoopt te worden in de naam van de Heer . Vervolgens baden ze hem om op bepaalde dagen te blijven. " Handelingen 19: 5 “ Toen ze dit hoorden, werden ze gedoopt in de naam van de Heer Jezus . " Handelingen 22:16 “ En waarom blijft u dan? sta op en laat u dopen en was uw zonden weg, roep de naam van de Heer aan . " Romeinen 6: 3 “ Weet u niet dat zovelen van ons, zoals in Jezus Christus gedoopt, in zijn dood werden gedoopt? " 1 Korintiërs 1:13 ' Is Christus verdeeld? was Paulus voor u gekruisigd? of ben je gedoopt in de naam van Paulus? "[Impliciet] Galaten 3:27 “ Want velen van u die in Christus zijn gedoopt, hebben Christus aangedaan. " Matteüs 28:19 moet dus lezen ' hen dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. 'Of' ze dopen in Mijn naam. 'En wat is op basis van uw conclusie correct? Kolossenzen 2:12 “ Begraven met de Vader, Zoon en Heilige Geest in de doop , waarin u ook met hen bent opgestaan door het geloof van de werking van God, die hen uit de doden heeft opgewekt . ” Of Kolossenzen 2:12 “ Begraven met hem in de doop , waarin u ook met hem bent opgestaan door het geloof van de werking van God, die hem uit de doden heeft opgewekt . " Concluderend: Matteüs 28:19 bewijst of weerlegt de drieëenheidsleer niet en u zult zelf moeten beslissen of deze tekst thuishoort, aangezien het op de een of andere manier niet definitief kan worden bewezen. Maar de Schrift geeft beslist sterk aan dat de doop in de naam van Christus moet zijn, zoals alle voorbeelden onthullen. Bron: http://www.trinitytruth.org/matthew28_19addedtext.html 19 april 2020 bewerkt door Bastiaan73 Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 1 uur geleden zei leren_schoen: De bijbel leert toch dat je gedoopt moet worden in de drie-eenheid? (vader, zoon en heilige geest) Nee dus. Zie mn vorige antwoord. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 (bewerkt) 1 uur geleden zei Dat beloof ik: Met dit soort zwaar klinkende maar inhoudsloze opmerkingen kan ik niets. Het klinkt alsof je het voor jezelf makkelijk wil maken door niets concreets te zeggen, geen keuzes te maken en daar vooral vaag over te blijven. Nee, in de Bijbel staat in de naam van de vader, de zoon en de HG. Daar staat NIET : in de naam van de drie-eenheid. Wat is het dat je daar niet aan snapt en waarom geeft je het anders weer dan er staat ? Als je vader, zoon en hg afkort, dan is drie-eenheid een juiste afkorting. 41 minuten geleden zei sjako: Ik doe de groeten namens mijn vader, mijn broer en mijn zus. Zijn ze dan ook een drieëenheid? Met de doop erken je de rol van de Vader, de Zoon en de werking van de heilige Geest. Er staat hier nergens dat ze één wezen zijn. Jij kan het heel goed oneens zijn met je eigen gezin. Dus daarmee stel je dat de vader, zoon en de hg tegenstrijdig van elkaar kunnen zijn zoals jij met je gezin? Een eenheid is het eens. Dus, nee. Jij bent hoogstwaarschijnlijk geen eenheid met je eigen gezin. 36 minuten geleden zei sjako: Nee dus. Zie mn vorige antwoord. Hoe dopen de JG dan? (als jullie überhaupt dopen) 19 april 2020 bewerkt door leren_schoen Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Chiel Fernig 75 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 Op 18-4-2020 om 11:53 zei Bastiaan73: Omdat het in het topic 'Man en vrouw, wat zijn de verschillen en waarin zijn zij gelijk?' off topic is een nieuw topic aangemaakt. Aanleiding in dat andere topic: Beste Sjako, I.t.t. het later aan 1 Johannes 5: 7-8 toegevoegde Comma Johanneum staan in Mattheüs 28:19 (dus in één vers) zowel de Vader als de Zoon als de Heilige Geest vermeld. Dit vers had ik zelf over het hoofd gezien. Ook in de NWV staat dit vermeld: Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest (...) In geen enkele Nederlandse Bijbelvertaling die ik 'fysiek' heb staat hier een opmerking bij, dat het een latere toevoeging zou zijn. Ook in de online NWV staat er geen opmerking bij. Zie eventueel https://www.jw.org/nl/bibliotheek/bijbel/studiebijbel/boeken/Mattheüs/28/ In de SchriftWoordvertaling (=NCV) staat het zo: Gegaan zijnde, dan, maakt alle °natiën tot leerling, hen dopend tot in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest (...) Hier staat het volgende commentaar bij: Er is wat aan de hand met deze doopformule. De leerlingen van de Heer hebben deze formule namelijk nooit gebruikt. Zij gebruikten altijd de formule "in de naam van Jezus Christus" voor de doop van Israëlieten, en "in de naam van de Here Jezus" voor de doop van Samaritanen. Als deze tekst (die overigens in alle grote grondteksten voorkomt) juist zou zijn, dan zouden de leerlingen van Jezus Hem ongehoorzaam zijn geweest. Dat is ondenkbaar. Zeer waarschijnlijk is deze tekst (met "in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest") een latere toevoeging. Eusebius van Caesarea (±260-339), van wie bekend is dat hem één van de oudste handschriften van het Matteüs-evangelie ter beschikking stond, citeerde dit vers in een van zijn brieven. Volgens dit citaat stond dit oorspronkelijk in Mattheüs 28:19: "Gaat dan henen, discipelt alle volken in mijn naam en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb." Latere Bijbelonderzoekers hebben over dit vers geschreven: Ethelbert W. Bullinger (de man achter de Companion Bible) schreef in "Word studies on the HOLY SPIRIT": "... er is één groot probleem in verband met de woorden: ... dat de apostelen zelf nooit gehoorzaam zijn geweest aan dit gebod; en in de rest van het Nieuwe Testament is geen aanwijzing dat het ooit gehoorzaamd is door wie dan ook (...) Het is moeilijk te veronderstellen dat men een zo duidelijk gebod universeel veronachtzaamde (...) Wat de Griekse handschriften betreft, geen van hen gaat verder terug dan de vierde eeuw en het lijkt duidelijk dat het Syrisch deel van de kerk niets wist van deze woorden." The International Standard Bible Encyclopedia, onder "Baptism": "Matteüs 28:19 in het bijzonder canoniseert een latere kerkelijke situatie (...) de drie-eenheids formule is vreemd aan de mond van Jezus." Bron: http://www.schriftwoord.nl/bijbel/NT/Mattheus/Mattheus28.htm ~ Ben benieuwd naar jouw reactie en die van anderen. Voor zover ik weet wordt over de Vader, de Zoon en de Heilige Geest algemeen gesproken als afzonderlijke grootheden. In het oude testament staat "hoor israël, uw God is één. Dus de drie zijn één. Ik zie dat als een perfecte samenwerking tussen die drie. Zeg maar zoals een leger eenheden heeft. Wij mensen zondigen echter, daarom is de éénheid ver te zoeken, maar bij God is dat niet zo, dus hun eenheid is een volmaakte. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Desid 324 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 55 minuten geleden zei Bastiaan73: Ik ben nog niet overtuigd. Want ook jij beschikt niet over het origineel van Mattheüs. Beetje lang citaat, letterlijk vertaald uit het Engels met Google Translate: Matteüs 28:19 " Gaat gij dan en onderwijst alle volken, hen doopend in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest: " Trinitariërs beweren vaak dat dit vers hun geloof ondersteunt. Dit vers bevestigt echter op geen enkele manier de drieëenheidsleer die stelt dat de Vader, Zoon en Heilige Geest drie gelijkwaardige, eeuwige wezens zijn die één God vormen. Niemand ontkent dat er de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn. Dit vers verwijst naar drie krachten, maar zegt nooit dat ze één zijn en zegt niets over hun persoonlijkheid. Er staat niet dat het drie wezens zijn, er wordt niet gezegd dat ze drie in één of één op de drie zijn, er staat niet dat deze drie de Godheid zijn, er wordt niet gezegd dat deze drie een drie-eenheid zijn, er wordt niet gezegd dat deze drie zijn gelijkwaardige of mede-eeuwige wezens, er wordt niet gezegd dat deze drie allemaal God zijn, en toch trekken sommigen de conclusie dat dit hun geloof in de drie-eenheid ondersteunt, wat duidelijk niet zo is. Ze besluiten iets uit dit vers dat er gewoon niet in staat. Men zou zich ook kunnen afvragen waarom de schijnbare ongehoorzaamheid van de apostelen als dit vers echt was, aangezien er niemand is die deze veronderstelde woorden van Jezus Christus uit Matteüs 28:19 gehoorzaamde. Hier zijn alle geschriften met betrekking tot de doop in het Nieuwe Testament. Nieuwe bekeerlingen werden allemaal alleen gedoopt in de naam van Jezus Christus. Handelingen 2:38 “ Toen zei Petrus tot hen: Bekeer u en laat u dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van zonden, en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. " Handelingen 8:12 ' Maar toen ze geloofden dat Filippus de dingen predikte die betrekking hadden op het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus, werden ze gedoopt , zowel mannen als vrouwen. " Handelingen 8:16 ' Want vooralsnog was hij op geen van hen gevallen: alleen zij werden gedoopt in de naam van de Heer Jezus . " Handelingen 10:48 ' En hij gebood hun gedoopt te worden in de naam van de Heer . Vervolgens baden ze hem om op bepaalde dagen te blijven. " Handelingen 19: 5 “ Toen ze dit hoorden, werden ze gedoopt in de naam van de Heer Jezus . " Handelingen 22:16 “ En waarom blijft u dan? sta op en laat u dopen en was uw zonden weg, roep de naam van de Heer aan . " Romeinen 6: 3 “ Weet u niet dat zovelen van ons, zoals in Jezus Christus gedoopt, in zijn dood werden gedoopt? " 1 Korintiërs 1:13 ' Is Christus verdeeld? was Paulus voor u gekruisigd? of ben je gedoopt in de naam van Paulus? "[Impliciet] Galaten 3:27 “ Want velen van u die in Christus zijn gedoopt, hebben Christus aangedaan. " Matteüs 28:19 moet dus lezen ' hen dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. 'Of' ze dopen in Mijn naam. 'En wat is op basis van uw conclusie correct? Kolossenzen 2:12 “ Begraven met de Vader, Zoon en Heilige Geest in de doop , waarin u ook met hen bent opgestaan door het geloof van de werking van God, die hen uit de doden heeft opgewekt . ” Of Kolossenzen 2:12 “ Begraven met hem in de doop , waarin u ook met hem bent opgestaan door het geloof van de werking van God, die hem uit de doden heeft opgewekt . " Concluderend: Matteüs 28:19 bewijst of weerlegt de drieëenheidsleer niet en u zult zelf moeten beslissen of deze tekst thuishoort, aangezien het op de een of andere manier niet definitief kan worden bewezen. Maar de Schrift geeft beslist sterk aan dat de doop in de naam van Christus moet zijn, zoals alle voorbeelden onthullen. Bron: http://www.trinitytruth.org/matthew28_19addedtext.html Wat jij in feite voorstelt is dat iedereen vrolijk allerlei bijbelteksten mag schrappen omdat ze hem niet uitkomen. Dat werkt natuurlijk niet. Daarom is er in de wetenschap een belangrijke regel, namelijk dat je harde gegevens moet kunnen aanvoeren om een bepaalde tekstversie vast te stellen. In dit geval wijzen alle harde gegevens op de bekende tekst. Er is dus geen reden om te twijfelen dat dit vanaf het begin in het evangelie stond. Je ziet toch zelf ook wel dat de bron die je aanhaalt heel erg subjectief is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 33 minuten geleden zei leren_schoen: Jij kan het heel goed oneens zijn met je eigen gezin. Dus daarmee stel je dat de vader, zoon en de hg tegenstrijdig van elkaar kunnen zijn zoals jij met je gezin? Een eenheid is het eens. Dus, nee. Jij bent hoogstwaarschijnlijk geen eenheid met je eigen gezin. In die zin kan je idd over een eenheid, maar ze zijn niet allemaal één wezen. Wanneer Jezus zegt dat Hij en de Vader één zijn, dan bedoelt Hij dat ook op die manier, één in doel, karakter etc. Wij moeten ook één zijn. Johannes 17:20 laat dat zien. Het gaat hier om het hogepriesterlijk gebed 20 Ik doe niet alleen voor hen een verzoek, maar ook voor iedereen die door hun woord in mij gelooft, 21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd. 22 Ik heb ze de eer gegeven die u mij hebt gegeven, zodat ze één zullen zijn net zoals wij één zijn. 23 Ik ben in eendracht met hen en u bent in eendracht met mij, zodat ze volmaakt één worden gemaakt Dus het eenzijn is duidelijk dat we één moeten zijn in doel etc in alles eigenlijk. Maar we zijn niet met zijn allen één wezen natuurlijk. 36 minuten geleden zei leren_schoen: Hoe dopen de JG dan? (als jullie überhaupt dopen) Wij worden gedoopt als volwassenen in de naam van de Vader, Zoon en de heilige Geest zoals de Bijbel voorschrijft. Wij erkennen hiermee dat de Vader één God is, de rol van Jezus als het loskoopoffer, Middelaar tussen God en mens en onze Hogepriester. En de heilige Geest die ons leidt en ondersteund. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 7 minuten geleden zei sjako: In die zin kan je idd over een eenheid, maar ze zijn niet allemaal één wezen. Wanneer Jezus zegt dat Hij en de Vader één zijn, dan bedoelt Hij dat ook op die manier, één in doel, karakter etc. Wij moeten ook één zijn. Dus JC is één met de vader? Waarom klopt de drie-eenheid dan niet? https://www.google.com/search?q=drie-eenheid&client=tablet-unknown&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiWh9GT3PToAhVKzKQKHdjiBjAQ_AUoAXoECBEQAQ#imgrc=CZJRwCjeVy0moM Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 16 minuten geleden zei Chiel Fernig: Voor zover ik weet wordt over de Vader, de Zoon en de Heilige Geest algemeen gesproken als afzonderlijke grootheden. In het oude testament staat "hoor israël, uw God is één. Dus de drie zijn één. Ik zie dat als een perfecte samenwerking tussen die drie. Zeg maar zoals een leger eenheden heeft. Wij mensen zondigen echter, daarom is de éénheid ver te zoeken, maar bij God is dat niet zo, dus hun eenheid is een volmaakte. Nee, in het OT wordt alleen over Jehovah gesproken als de Almachtige God. Zijn Geest wordt duidelijk omschreven als Gods kracht, nooit als een Persoon. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Bastiaan73 705 Geplaatst 19 april 2020 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 19 minuten geleden zei Chiel Fernig: In het oude testament staat "hoor israël, uw God is één. Dus de drie zijn één. Het punt is dat drie niet één is maar drie. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Chiel Fernig 75 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 1 minuut geleden zei Bastiaan73: Het punt is dat drie niet één is maar drie. Hoe zie je dat dan praktisch? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
leren_schoen 59 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 12 minuten geleden zei sjako: Wij worden gedoopt als volwassenen in de naam van de Vader, Zoon en de heilige Geest zoals de Bijbel voorschrijft. Wij erkennen hiermee dat de Vader één God is, de rol van Jezus als het loskoopoffer, Middelaar tussen God en mens en onze Hogepriester. En de heilige Geest die ons leidt en ondersteund. Maar zijn volgens de JG de HG en Jezus nou één met de vader of niet? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
sjako 699 Geplaatst 19 april 2020 Rapport Share Geplaatst 19 april 2020 2 minuten geleden zei leren_schoen: Dus JC is één met de vader? Waarom klopt de drie-eenheid dan niet? Eén in doel. Niet in wezen in die zin dat Hij de Almachtige God is. Jij en ik kunnen ook één zijn als we dezelfde doelen nastreven en hetzelfde geloven. Zojuist zei leren_schoen: Maar zijn volgens de JG de HG en Jezus nou één met de vader of niet? Nee. De HG is geen persoon maar de Geest van de Vader. Dus de Vader en Jezus streven één doel na, wat je goed kan zien in Johannes 17. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.