Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei sjako:

Hebreeën 13:4 Iedereen moet het huwelijk als kostbaar bezien en het huwelijksbed moet rein blijven, want God zal overspelige en seksueel immorele mensen oordelen.   

1Kor 7:36

Maar als iemand denkt dat hij zich ongepast gedraagt als hij ongehuwd blijft, en als hij voorbij de bloei van de jeugd is, dan moet het volgende gebeuren: Laat hij doen wat hij wil, hij zondigt niet. Laten ze trouwen.  37 Maar als iemand in zijn hart vastbesloten is en niet de behoefte voelt, maar zichzelf onder controle heeft en in zijn hart de beslissing heeft genomen ongehuwd te blijven, dan doet hij daar goed aan.

Waarom maak je de tekst 'laat hij doen wat hij wil, hij zondigt niet' niet vet?  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 75
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Opmerkelijk, ik ken alleen verhalen waarin hij ze onvoorwaardelijk accepteert.  Neem bv Lukas 7. Daarin komt ze aan het voeteneinde staan, wast zijn voeten met haar tranen, kust zijn voeten, droogt

Als je iemand uit medemenselijkheid wil waarschuwen, wordt meestal een andere toon gebruikt dan 'Je pleegt immoraliteit'. Dat is verwijtend, veroordelend en terechtwijzend. 

De intimiteit die deze vrouw probeert te bewerkstelligen komt mij over als hoererij, waar ze flink voor wordt betaald dmv reclamegelden die ze genereert door iedereen die er naar kijkt (volgers, hoe m

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat hij voor de ongehuwden geen voorschriften van de Heer heeft. 
En dat betekent dat hij voor de ongehuwden geen voorschriften van de Heer heeft.

Dat schreef ik omdat jij iemand het kwalijk nam dat hij hij zijn vriendin nam zonder te zijn getrouwd.

Ik neem het hem niet kwalijk hoor. Ik geef alleen aan dat het niet consequent is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Waarom maak je de tekst 'laat hij doen wat hij wil, hij zondigt niet' niet vet?  

Serieus? Als ze branden van verlangen dan mogen ze trouwen en gemeenschap hebben. Als je ongetrouwd blijft doe je daar beter aan, maar dan mag je geen seks hebben. Dus die keus heb je. En beide keuzes zijn goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Serieus? Als ze branden van verlangen dan mogen ze trouwen en gemeenschap hebben. Als je ongetrouwd blijft doe je daar beter aan, maar dan mag je geen seks hebben. Dus die keus heb je. En beide keuzes zijn goed.

Het burgerlijk huwelijk bestond in die tijd niet.  Dus hadden ze ook geen last van het dogma geen seks voor het huwelijk.  Je moet altijd eerst elkaar uitproberen voordat je besluit het voor altijd met elkaar te doen vind ik.  

P.S. Ik neem aan dat deze mening in de lounge nog niet verboden is.

Dat dat verstandig is wordt overigens ondersteund door het statistisch bewijs dat het echtscheidingspercentage nergens zo hoog is als uitgerekend onder christenen.

https://cip.nl/cookies?url=https%3A%2F%2Fcip.nl%2F38754-meer-echtscheiding-onder-christenen-dan-seculieren

https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-atheistische-huwelijken-langer-duren-dan-christelijke~b2b65483/

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Plume:

Het burgerlijk huwelijk bestond in die tijd niet.  Dus hadden ze ook geen last van het dogma geen seks voor het huwelijk.  Je moet altijd eerst elkaar uitproberen voordat je besluit het voor altijd met elkaar te doen vind ik.  

P.S. Ik neem aan dat deze mening in de lounge nog niet verboden is.

Dat dat verstandig is wordt overigens ondersteund door het statistisch bewijs dat het echtscheidingspercentage nergens zo hoog is als uitgerekend onder christenen.

https://cip.nl/cookies?url=https%3A%2F%2Fcip.nl%2F38754-meer-echtscheiding-onder-christenen-dan-seculieren

https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-atheistische-huwelijken-langer-duren-dan-christelijke~b2b65483/

Het scheelt slechts 3 procent. Ben dus niet erg onder de indruk van dat verschil. Zou het verschil 20 of 30 procent zijn, ja, dan wordt het interessant, maar dat is bepaald niet het geval.
Daarbij worden enkel evangelicale christenen geteld in de Amerikaanse biblebelt, dat echter een relatief klein groepje is binnen het christendom, in een vrij specifieke regio in Amerika. Hoe zit het dan met de bevindelijken, de PKN-ers, de Luthersen, de katholieken, de oosters-orthodoxen, etc.? En dan wel wereldwijd?

Mijns inziens komt het onderzoek dus niet erg representatief over en zijn de gebruikte koppen wel erg voorbarig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Robert Frans:

Het scheelt slechts 3 procent. Ben dus niet erg onder de indruk van dat verschil. Zou het verschil 20 of 30 procent zijn, ja, dan wordt het interessant, maar dat is bepaald niet het geval.
Daarbij worden enkel evangelicale christenen geteld in de Amerikaanse biblebelt, dat echter een relatief klein groepje is binnen het christendom, in een vrij specifieke regio in Amerika. Hoe zit het dan met de bevindelijken, de PKN-ers, de Luthersen, de katholieken, de oosters-orthodoxen, etc.? En dan wel wereldwijd?

Mijns inziens komt het onderzoek dus niet erg representatief over en zijn de gebruikte koppen wel erg voorbarig.

Nou nee. Het scheelt 33 procent.  Maar ik geef toe, tis een doordenkertje. Zou God hier iets mee willen zeggen misschien?

En dan rekenen we alle seks voor het huwelijk nog niet eens mee.  Want verreweg de meeste christenen hebben seks voor het huwelijk. En hebben dus echtbreuk gepleegd. Want de daad is het huwelijk, als je het dan toch bijbels wilt bekijken.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Plume:

Nou nee. Het scheelt 33 procent.  Maar ik geef toe, tis een doordenkertje. Zou God hier iets mee willen zeggen misschien?

Ik citeer uit Trouw:

33 procent van de huwelijken van evangelicale christenen eindigt in een scheiding, tegenover 30 procent van de huwelijken die zijn gesloten door mensen die zeggen niet in God te geloven.

Volgens mij is dat echt maar 3 procent verschil. Wat mis ik precies dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik citeer uit Trouw:

33 procent van de huwelijken van evangelicale christenen eindigt in een scheiding, tegenover 30 procent van de huwelijken die zijn gesloten door mensen die zeggen niet in God te geloven.

Volgens mij is dat echt maar 3 procent verschil. Wat mis ik precies dan?

Wat je mist is het gegeven dat het voor seculieren geen zonde is maar lot om te scheiden en voor christenen wel. Naar hun eigen leer dan.

Het percentage schijnt bij katholieken veel lager te zijn en bij protestanten veel hoger dan 33 procent. Maar daar gaat men dan ook wat anders om  met de zaken dan in andere kerken.  
 

Catholic

According to research by the Pew Research Center, Catholics had one of the lowest incidences of divorce, with 19 percent having been divorced out of 4,752 interviewed. The Gospel Coalition noted there is a somewhat significant difference between those who are actively practicing Catholics and those who consider themselves nominally Catholic. The coalition found nominal Catholics are 5 percent less likely to divorce than non-religious persons, while Catholics who are actively practicing in their parishes are 31 percent less likely to get divorced than non-religious persons.

Protestant

The Pew Research Center found Protestant individuals (anyone who identified themselves as non-Catholic, but Christian) had a divorce rate of approximately 51 percent out of a sampling of 4,752 individuals. However, these were broken down by Evangelical Protestant, Mainline Protestant, and Historically Black Protestant. The highest number of divorces among this group were the Evangelical Protestants at 28 percent. The Historically Black Protestants had a divorce rate of only 9 percent according to the study.

Echtscheidingsstatistieken naar religie

 

Vertaling:

Katholiek

Volgens onderzoek van het Pew Research Center hadden katholieken een van de laagste echtscheidingsincidenten, waarbij 19 procent van de 4.752 geïnterviewden gescheiden was. De Gospel Coalition merkte op dat er een enigszins significant verschil is tussen diegenen die actief katholieken beoefenen en zij die zichzelf nominaal katholiek vinden. De coalitie vindt dat nominale katholieken 5 procent minder geneigd zijn te scheiden dan niet-religieuze personen, terwijl katholieken die actief in hun parochies praktiseren 31 procent minder kans hebben om te scheiden dan niet-religieuze personen.

Protestant

Het Pew Research Centre vond protestantse personen (iedereen die zichzelf als niet-katholiek, maar christen noemde) een echtscheidingspercentage van ongeveer 51 procent uit een steekproef van 4.752 personen. Deze werden echter uitgesplitst door Evangelical Protestant, Mainline Protestant en Historically Black Protestant. Het grootste aantal echtscheidingen onder deze groep waren de Evangelische Protestanten met 28 procent. De historisch zwarte protestanten hadden volgens de studie een echtscheidingspercentage van slechts 9 procent.

Bron vertaling: https://nl.desertanglican.org/Divorce-Statistics-by-Religion-11771

 

Maar goed, off topic. Sorry Bastiaan!

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Wat je mist is het gegeven dat het voor seculieren geen zonde is maar lot om te scheiden en voor christenen wel. Naar hun eigen leer dan.

O, ik dacht dat ik statistisch gezien ernaast zat, maar het gaat dus om een morele duiding. Gelukkig maar, ben ik toch niet zó waardeloos met cijfers. ;)

Maar laten we inderdaad weer on-topic gaan, over ASMR.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

1Kor 7:36

Maar als iemand denkt dat hij zich ongepast gedraagt als hij ongehuwd blijft, en als hij voorbij de bloei van de jeugd is, dan moet het volgende gebeuren: Laat hij doen wat hij wil, hij zondigt niet. Laten ze trouwen.  37 Maar als iemand in zijn hart vastbesloten is en niet de behoefte voelt, maar zichzelf onder controle heeft en in zijn hart de beslissing heeft genomen ongehuwd te blijven, dan doet hij daar goed aan.

Zo staat het blijkbaar in de NWV. Ik zeg het gewoon eerlijk: ik begrijp er geen reet van. Check dit:

NBG51:

Vindt nu iemand, dat hij jegens zijn jongedochter niet betamelijk handelt, indien zij reeds wat ouder wordt, en het zo behoort te geschieden, hij doe, wat hij wil; het is geen zonde, laten zij trouwen.

SV:

Maar zo iemand acht, dat hij ongevoegelijk handelt met zijn maagd, indien zij over den jeugdigen tijd gaat, en het alzo moet geschieden; die doe wat hij wil, hij zondigt niet; dat zij trouwen.

HSV:

Maar als iemand denkt dat hij ongepast handelt ten opzichte van zijn aanstaande vrouw die nog maagd is, als de jaren van haar jeugd voorbij zijn en het op deze wijze behoort te gebeuren, laat hij doen wat hij wil, hij zondigt niet: laten zij trouwen.

NBV:

Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde.

WV75:

Als een man de zorg heeft voor een ongehuwd meisje en meent, in het geval dat zij al wat ouder wordt, niet passend jegens haar te handelen en er iets gedaan moet worden, laat hem dan doen wat hij wil: laten zij trouwen, daar steekt geen kwaad in.

?

Wie snapt het wél?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei sjako:
19 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waarom maak je de tekst 'laat hij doen wat hij wil, hij zondigt niet' niet vet?  

Serieus? Als ze branden van verlangen dan mogen ze trouwen en gemeenschap hebben. Als je ongetrouwd blijft doe je daar beter aan, maar dan mag je geen seks hebben. Dus die keus heb je. En beide keuzes zijn goed.

Ja, serieus.  Op grond van de tekst zijn er geen regels voor ongehuwden en kun je dus ook niet stellen dat je moet  trouwen om seks te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ja, serieus.  Op grond van de tekst zijn er geen regels voor ongehuwden en kun je dus ook niet stellen dat je moet  trouwen om seks te hebben.

Onzin. Seks voor het huwelijk geeft een hoop problemen. Ongewenste zwangerschappen, geslachtsziekten, zonder vader op moeten groeien. Bovendien zegt Genesis al aan dat een man en een vrouw één vlees moeten worden. Nog een voorbeeld is bijv Maria die zwanger was en dat Jozef bang was dat ze te schande kwam te staan. Dus het gevolg van seks was zwangerschap en dat was een schande. Matt 1:18

Dit is het verslag van de geboorte van Jezus Christus. Zijn moeder Maria was verloofd met Jozef. Voordat ze getrouwd waren, bleek dat ze zwanger was door heilige geest.  19 Maar Jozef, haar man, was rechtvaardig en wilde haar niet in het openbaar te schande maken. Daarom was hij van plan in het geheim van haar te scheiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ja, serieus.  Op grond van de tekst zijn er geen regels voor ongehuwden en kun je dus ook niet stellen dat je moet  trouwen om seks te hebben.

Onzin. Seks voor het huwelijk geeft een hoop problemen. Ongewenste zwangerschappen, geslachtsziekten, zonder vader op moeten groeien. Bovendien zegt Genesis al aan dat een man en een vrouw één vlees moeten worden. Nog een voorbeeld is bijv Maria die zwanger was en dat Jozef bang was dat ze te schande kwam te staan. Dus het gevolg van seks was zwangerschap en dat was een schande. Matt 1:18

Dit is het verslag van de geboorte van Jezus Christus. Zijn moeder Maria was verloofd met Jozef. Voordat ze getrouwd waren, bleek dat ze zwanger was door heilige geest.  19 Maar Jozef, haar man, was rechtvaardig en wilde haar niet in het openbaar te schande maken. Daarom was hij van plan in het geheim van haar te scheiden.

Ik vraag me af in hoeverre Jozef besefte wat er gaande was. Als hij wist hoe Maria (volgens het verhaal) zwanger was geworden had hij ook kunnen besluiten: ik zeg gewoon dat ik haar zwanger heb gemaakt. Stel dat hij daadwerkelijk van Maria was gescheiden. Was de eventuele schande voor Maria dan minder geweest of misschien juist meer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spirituele ASMR, de presence of God. Een uitstekende lezing die de plek wijst van de religie van Mozes tot aan de bevrijding in Christus. Overigens met de nodige grappen ook over Mozes.   Enkele zeer korte geluidshaperingen in het begin. 

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-2-2020 om 20:12 zei Bastiaan73:

Reiki: heeft het een bepaald bereiki?

 

Apart. Ik had er nog nooit van gehoord.  Wat ze zegt is zo gek nog niet vind ik. 

Er is trouwens niks mis met een goeie ouwe strijker. Die zijn van alle tijden.  Mijn vrouw zat veertig jaar geleden fysiek flink in de kreukels.  Het ziekenhuis joeg haar alleen maar nog meer de stuipen op het lijf. Via via kregen we toen het adres van een strijker. Een hele eenvoudige kerel, leefde in een flatje. Vroeg nergens geld voor, er hing enkel een donatie bus in de hal bij de deur. Daar mocht je bij weggaan al of niet iets indoen naar eigen goeddunken.  Hij stond daar niet bij te kijken ook niet. Het was drie kwartier  rijden enkele reis maar zeer de moeite waard.  
 

Hij heeft mijn vrouw goed geholpen. Ik stond er in het begin heel skeptisch tegenover. De eerste keer ging ik mee naar binnen. Hij vond skepticisme niks erg. Je hoeft er niet in te geloven.  Hij hielp haar erg goed. Was een man van weinig woorden. Hij streek gewoon en gaf wat aanwijzingen. Hij stelde mijn vrouw ook gerust, want het ziekenhuis had een nogal zwart scenario geschetst. Daar bleek inderdaad achteraf niets van te kloppen. 

Hoofdzaak was dat ze haar rust hervond, de pijn werd weggenomen, de slaap hersteld, het vertrouwen in haar lichaam en zichzelf hervond en van daaruit het gesprek met het ziekenhuis aangegaan.  De soep was veel te heet opgediend daar.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-2-2020 om 12:31 zei sjako:

Serieus? Als ze branden van verlangen dan mogen ze trouwen en gemeenschap hebben. Als je ongetrouwd blijft doe je daar beter aan, maar dan mag je geen seks hebben. Dus die keus heb je. En beide keuzes zijn goed.

Er is geen beter.  Kleine pleziertjes verminderen vanzelf als het grote plezier zich aandient.  Of mensen nou getrouwd, samenlevend, of ongetrouwd zijn.  Paulus tracht iets veel subtielers te verwoorden en dat lukt hem gewoon maar zeer gebrekkig.   

Ik denk dat dit nog wel onder ASMR vallen kan, het gaat om subtiele energie.  Het luisteren met het geestelijk oor. Dan komt uit de aangehaalde bijbeltekst een subtieler licht tevoorschijn.  Paulus deed zijn best als man van zijn tijd, nog maar amper aan de joodse religie ontstegen.  Sadhguru legt het helderder uit vind ik.  Met name 3 minuut 35
 

 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen vriendin maar ben geen maagd. Ja qua sterrenbeeld ?. Dus ik veroordeel niemand die sex heeft (gehad) zonder getrouwd te zijn. Zou ik dat wél doen dan zou ik zelf een f*cking hypocriet zijn. Nou ja, dus eigenlijk niet f*cking. De gave van algehele onthouding heb ik in elk geval niet (mogen?) ontvangen. Zou ik eigenlijk wel willen. Scheelt een hoop gedoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid