Spring naar bijdragen

Het geloof van of in Jezus Christus? Rom. 3:22


Aanbevolen berichten

46 minuten geleden zei Plume:

?

Dat allen in Adam gestorven zijn en dat allen in Christus levend gemaakt worden, dat God alles in allen zal zijn,  dat de ganse schepping in barensnood verkeert, dat iedere tong van ganser harte zal belijden dat Christus Heer is,  staat allemaal in de Schrift.

Romeinen 3,23-24  Want allen hebben gezondigd en lijden gebrek (NBG:derven) aan de Heerlijkheid van God en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn Genade door de vrijkoping (NBG: verlossing) in Christus Jezus. 
 

Diezelfde allen die in Adam zijn gestorven worden om niet gerechtvaardigd door Zijn Genade door de vrijkoping in Christus Jezus. Staat gewoon in de bijbel.  Bovendien zegt de Schrift dat God wil dat allen behouden worden.  1 Timótheüs 2:3-4: Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.

En aangezien er maar 1 God is gaat dit dus gebeuren.  

 

Ehm.. je snapt het niet, denk ik.

Jij kersenplukt uit de Bijbel wat je uitkomt, en je verdraait sommige dingen ook nog eens.

Het 'allen' in Romeinen staat bijvoorbeeld in contrast met 'één volk', namelijk de Joden. Paulus hamert erop dat de Joden geen streepje voor hebben bij God. Dat is de context waarin deze uitspraken staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 215
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat is het wel, maar je begrijpt het niet of wil het niet begrijpen. Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren. Veel meer dan, zijn

Er zijn uitspraken die een stapje verder gaan dan 'Zijn lijdensweg die de onze had moeten zijn'. Uit andere topics gekopieerd: Sommige christenen geloven dat zij aan het kruis hadden moeten h

Niks misverstand, het staat er toch duidelijk? « Want uit genade zijt gij zalig geworden door (dia = door middel van) het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave », dus de behoudenis is uit genade

Posted Images

10 uur geleden zei Plume:

Deze wereld is vijandig aan God. En niet andersom. Dat deze wereld vijandig is tegenover God, daar is de Holocaust een sterk voorbeeld van. Toch gaat er niets buiten God om

Hier spreek je jezelf tegen. Als niks om God heen gaat dan is God ook verantwoordelijk voor alles hier op deze aarde. De Bijbel zegt iets anders. Daar wordt satan de heerser van deze wereld genoemd. God kan alles beinvloeden, maar doet dat niet altijd. Dat heeft te maken met de strijdvraag die gaande is. De mens wist het toch beter? Daarom is de wereld vijandig naar God toe. Maar Hij is wel intensief bezig met Zijn kinderen, de gelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Plume:

Is het het geloof van Kaasjeskruid dat behoudt, of is het het geloof van Jezus Christus dat tot behoud is?

Is het Kaasjeskruid die de mensen aan de voeten van de Zoon Jezus Christus legt, of is het de Vader die dat doet?

Is het het werk van Kaasjeskruid zelf dat Kaasjeskruid gelooft of is het geloof een Genade geschenk van God?

Je vervangt hier @Plume door de woorden "Jezus Christus" en "God".
Kaasjeskruid had hetzelfde kunnen schrijven, en dan zijn naam vervangen.

Het zegt niets, in beide gevallen.
Moeilijk he, op inhoud discussieren ipv te doen wat zo vaak gebeurt: je eigen mening als énige, écht ware geloof te verkondigen.
Dat laatste eindigt altijd in een welles-niets spel. Iedereen heeft immers zijn eigen geloof.
Discussie op inhoud echter, leidt tot een oplossing. Als je open staat voor de visie van anderen. Elke som heeft immers slechts één uitkomst.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei thom:

Jac.

1 Mijn broeders, hebt niet het geloof van onzen Heere Jezus Christus, den Heere der heerlijkheid, met aanneming des persoons.

Vlees en bloed kunnen het Koninkrijk niet beërven, blijft over; de weder-geborene; wat uit God is.

Het geloof van onze Heere Jezus Christus zegt genoeg. Zonder geloof komt men niet verder dan het vlees en bloed, deze natuur.

Het is Jakobus 2:1 (SV) wat je citeerde. Door 'schrift met schrift te vergelijken' werd de tekst me duidelijker. De haakjes heb ik er zelf bij gezet behalve bij de BasisBijbel.

NBG - Mijn broeders, houdt uw geloof (in onze Here der heerlijkheid, Jezus Christus,) vrij van aanzien des persoons.

NBV - Broeders en zusters, het geloof (in Jezus Christus, onze glorierijke Heer,) staat niet toe dat u mensen op hun uiterlijk beoordeelt.

BB - Broeders en zusters, nu jullie geloven in onze Heer Jezus Christus (van Hem is alle hemelse macht en majesteit), mogen jullie niet de ene mens belangrijker vinden dan de andere.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Plume:

Is het het geloof van Kaasjeskruid dat behoudt, of is het het geloof van Jezus Christus dat tot behoud is?

Is het Kaasjeskruid die de mensen aan de voeten van de Zoon Jezus Christus legt, of is het de Vader die dat doet?

Is het het werk van Kaasjeskruid zelf dat Kaasjeskruid gelooft of is het geloof een Genade geschenk van God?

Geloof in God en het werk van Jezus Christus is voorwaarde om de genade te verkrijgen die God verleent. Genade is het eeuwig leven bij God. Zonder dit geloof zal men geen genade vinden in de ogen van God en dus de eeuwige dood sterven welke zich vertaalt in voor eeuwig bewust zijn in de hel (zonder God dus). 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Geloof in God en het werk van Jezus Christus is voorwaarde om de genade te verkrijgen die God verleent. Genade is het eeuwig leven. Zonder dit geloof zal men geen genade vinden in de ogen van God en dus de eeuwige dood sterven welke zich vertaalt in voor eeuwig bewust leven in de hel. 

Wat betekent 'eeuwig leven' voor jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Bastiaan73:

Wat betekent 'eeuwig leven' voor jou?

Eeuwig leven bij God. Geen verval en geen pijn meer. Onvoorstelbaar mooi:

Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben. (1Kor.2:9, SV)

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Plume:

 God is dus niet begonnen met de mens maar met hemelingen en de nederwerping van de aarde kan bijna niet anders zijn geweest dan een gericht dat met deze hemelingen te maken had.  Hiermee houdt onze kennis echter op. De reden dat God de mensheid heeft geschapen en Zijn Zoon tot mens moest worden kunnen we helaas niet verder bevatten, maar dat alles Zijn Plan dient is een vaststaand feit dat hiermee bewezen is.

Ik denk dat dit wel degelijk te bevatten is, ook het gericht van de eerste aioon of olam staat gewoon in de Schrift, zie Eze. 28:11 — 19 waar de val van Satan ons beschreven wordt, ook Jesaja 14 schrijft hierover. Het probleem is:

1°. Dat de meeste niet het herstel van Israël zien en als ze het wel zien ze zich dingen aan Israël belooft toe eigenen, dus in de aardse sfeer blijven.

2°. Het niet zien van de aionen die God maakt om tot een goed einde te komen, Ef. 3:11 zegt dan ook volgens het Grieks « Naar het voornemen der aionen dat Hij gemaakt heeft in Christus Jezus onze Heere » .

3°. Het niet zien en ontkennen van de diverse bedelingen die in de Schrift genoemd worden.

4°. Als God zegt « allen », denken de meeste « de gelovigen ».

5°. Het niet zien van de nederwerping, wat jij gelukkig wel doet.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-10-2019 om 12:27 zei Aristarkos:

Ik denk dat dit wel degelijk te bevatten is, ook het gericht van de eerste aioon of olam staat gewoon in de Schrift, zie Eze. 28:11 — 19 waar de val van Satan ons beschreven wordt, ook Jesaja 14 schrijft hierover. Het probleem is:

1°. Dat de meeste niet het herstel van Israël zien en als ze het wel zien ze zich dingen aan Israël belooft toe eigenen, dus in de aardse sfeer blijven.

2°. Het niet zien van de aionen die God maakt om tot een goed einde te komen, Ef. 3:11 zegt dan ook volgens het Grieks « Naar het voornemen der aionen dat Hij gemaakt heeft in Christus Jezus onze Heere » .

3°. Het niet zien en ontkennen van de diverse bedelingen die in de Schrift genoemd worden.

4°. Als God zegt « allen », denken de meeste « de gelovigen ».

5°. Het niet zien van de nederwerping, wat jij gelukkig wel doet.

Aristarkos

Mee eens Aristarkos.  Er staat zoveel diepers in de Schrift waar overheen gelezen wordt. Alverzoening, en het doel van de mens.  Dat daar vaak overheen gelezen wordt is ook wel te begrijpen, omdat tijdens het groeiproces in geloof de blik van een mens steeds strakker gericht wordt, moet worden, op het persoonlijke verlossingsdoel. Het apart gezet worden heeft een doel. Het leven in de intieme persoonlijke relatie met God.  Zoals echter liedjes zingen, handjes klappen, bidden en kruizen slaan niet het einddoel kunnen zijn van de wandel van God met de mens en vice versa, maar slechts een fase is in de bewustwording van God, zo is ook de focus op het verschil gelovigen-ongelovigen  niet zaligmakend. De Schrift is duidelijk over het Doel van de in het geloof verloste mens. Een zegenkanaal te worden (Romeinen 9,24) temidden van de hemelingen (=overheden en machten). Waarvoor ons huidige lichaam zal worden veranderd in een verheerlijkt lichaam dat gelijk is aan dat van de Zoon van God (Filippenzen 3,21). Met dit verheerlijkte lichaam gaan aan het werk om ons te tonen aan de hemelingen en te laten zien wat God van ons armzalige mensen heeft gemaakt. Waardoor ze niet zullen weten wat ze meemaken en ze zich dan uiteindelijk onderschikken aan de Zoon.

Efeziërs 3,10  opdat thans door middel van de gemeente aan overheden en machten te midden der hemelingen (NBG: hemelse gewesten) de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden.

Aan het woord thans kun je zien dat het al in gang is gezet, maar het gaat nog veel verder. 
 

Efeziërs 2,5-6 dat wij met Christus mede levend zijn gemaakt, dat Hij ons mede opgewekt heeft en ons mede een plaats gegeven heeft temidden der hemelingen (NBG: hemelse gewesten).

Waarom? Om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom van Zijn genade te tonen.

Op 30-10-2019 om 10:07 zei Kaasjeskruid:

Eeuwig leven bij God. Geen verval en geen pijn meer. Onvoorstelbaar mooi:

Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben. (1Kor.2:9, SV)

 

Nog veel mooier dan sommigen denken zelfs.

Romeinen 5, 18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

Romeinen 5, 18 NBV. Kortom zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Plume:

Mee eens Aristarkos.  Er staat zoveel diepers in de Schrift waar overheen gelezen wordt. Alverzoening, en het doel van de mens.

Het is niet alleen overheen lezen, zoek maar eens in de Schrift op het woord « Alverzoening », dat staat er niet, het kan er wel uit afgeleid worden, b.v. uit 1 Cor. 15:28 « En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen ». Een duistere tekst voor velen, de Zoon is toch God? Hoe kan God nou onderworpen worden zoals de hoge criticus zal beweren.

55 minuten geleden zei Plume:

Dat daar vaak overheen gelezen wordt is ook wel te begrijpen, omdat tijdens het groeiproces in geloof de blik van een mens steeds strakker gericht wordt, moet worden, op het persoonlijke verlossingsdoel. Het apart gezet worden heeft een doel. Het leven in de intieme persoonlijke relatie met God.  Zoals echter liedjes zingen, handjes klappen, bidden en kruizen slaan niet het einddoel kunnen zijn van de wandel van God met de mens en vice versa, maar slechts een fase is in de bewustwording van God, zo is ook de focus op het verschil gelovigen-ongelovigen  niet zaligmakend. De Schrift is duidelijk over het Doel van de in het geloof verloste mens. Een zegenkanaal te worden (Romeinen 9,24) temidden van de hemelingen (=overheden en machten). Waarvoor ons huidige lichaam zal worden veranderd in een verheerlijkt lichaam dat gelijk is aan dat van de Zoon van God (Filippenzen 3,21). Met dit verheerlijkte lichaam gaan we niet naar een door mensen verzonnen hemel, maar we gaan aan het werk om ons te tonen aan de hemelingen en te laten zien wat God van ons armzalige mensen heeft gemaakt. Waardoor ze niet zullen weten wat ze meemaken en ze zich dan uiteindelijk onderschikken aan de Zoon.

Ik geloof niet in een persoonlijk verlossingsdoel, het gaat niet om onze persoonlijke verlossing, het gaat om God. De uitverkiezing is dan ook nooit ten koste van anderen (niet dat jij dat zegt), maar ten bate van anderen. Uitverkiezing brengt alleen maar problemen met zich mee, zie de uitverkiezing van Paulus in b.v. 2 Cor. 6:4 en 5 en 11:23 en 24 en de uiteindelijke verlating door iedereen 2 Tim. 4:16. Hoe dichter we de waarheid benaderen hoe meer alleen we komen te staan.

In de Schrift worden ons drie groepen gelovigen gepresenteerd:

  1. Kind van God (de wedergeborenen), Joh. 1:12 en 13.
  2. Zoon van God (de nieuwe Creatie) Rom. 1:18, Rom. 9:4 etc.
  3. Man van God (de nieuwe mens), Ef. 4:13.

Voor deze zijn er drie sferen van heerlijkheid:

  1. De aarde
  2. De hemelen
  3. De overhemelse

De eerste twee zijn besloten in de belofte gedaan aan Abraham, Gen. 22:17. Het zand aan de oever der zee is het beloofde zaad Israël (de aarde), de sterren des hemels de uitverkorene uit zowel Israël als heidenen (de hemelen). Dit word over het algemeen al ontkent en aangevochten. De derde groep heeft praktisch niemand van gehoord en word als belachelijk weggehoond. Daarom stond Paulus ook alleen op het laatst toen hij deze verborgenheid uitdroeg. Want de derde groep is de grote verborgenheid waar Paulus over spreekt in zijn laatste brieven Ef. 5:32. Deze was verborgen in God vanaf de aionen (Ef. 3:9) tot Hij het aan Paulus openbaarde, dus daar is niets van te vinden in het O.T. en N.T. behalve in de laatste brieven van Paulus.

Groep 3 word dan ook niet het zegekanaal van God maar moeten de veelvuldige wijsheid Gods bekent maken aan de overheden en machten in de overhemelse (sferen) Ef. 3:10. Die moet men dan nu wel snappen voor zover geopenbaard. Nu denken de meeste dat als je bent wedergeboren, je dat een Zoon van God maakt. Dit is natuurlijk maar even in vogelvlucht.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Ik geloof niet in een persoonlijk verlossingsdoel, het gaat niet om onze persoonlijke verlossing, het gaat om God. 

Ik bedoelde met persoonlijk verlossingsdoel denk ik iets anders dan je het opvat. Het persoonlijke verlossingsdoel zoals ik het bedoelde gaat juist om God. Dat wat uit God is in de mens wordt verlost van de dienstbaarheid aan het vergankelijke, en dit ten dienste van het grote geheel.  Dat gebeuren is wel persoonlijk want vindt plaats in de individu. 

Verder, heel helder wat je schreef.  Hartelijke dank.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Plume:

Ik bedoelde met persoonlijk verlossingsdoel denk ik iets anders dan je het opvat. Het persoonlijke verlossingsdoel zoals ik het bedoelde gaat juist om God. Dat wat uit God is in de mens wordt verlost van de dienstbaarheid aan het vergankelijke, en dit ten dienste van het grote geheel.  Dat gebeuren is wel persoonlijk want vindt plaats in de individu. 

Verder, heel helder wat je schreef.  Hartelijke dank.

Ok, dank je wel voor je uitleg.

De uitverkiezing van Israël b.v. staat duidelijk in de Schrift in Exo. 19:5 en 6 b.v.. De andere uitverkiezingen zijn wat minder duidelijk, maar kunnen toch uit de Schrift gehaald worden. De volgende tabel komt uit « De Weg der Behoudenis » door S. Van Mierlo:

uitverkiezing.jpg.35d16e5bba660454e57bc46133b09bb3.jpg

In de huidige bedeling der genade Gods of bedeling der verborgenheid (Ef. 3:9 grondtekst) kunnen we de gehele weg der behoudenis doorlopen. Zoals ik al eerder zei blijven velen hangen in het kind van God (geloven dus niet wat de Schrift eigenlijk zegt) en willen de beloftes gedaan aan Israël opeisen, dit doen alle groeperingen. Ik ben het overigens niet in alles met Van Mierlo eens, maar met veel wel en met name dit boek is uiterst leerzaam.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Aristarkos:

Ok, dank je wel voor je uitleg.

De uitverkiezing van Israël b.v. staat duidelijk in de Schrift in Exo. 19:5 en 6 b.v.. De andere uitverkiezingen zijn wat minder duidelijk, maar kunnen toch uit de Schrift gehaald worden. De volgende tabel komt uit « De Weg der Behoudenis » door S. Van Mierlo:

uitverkiezing.jpg.35d16e5bba660454e57bc46133b09bb3.jpg

In de huidige bedeling der genade Gods of bedeling der verborgenheid (Ef. 3:9 grondtekst) kunnen we de gehele weg der behoudenis doorlopen. Zoals ik al eerder zei blijven velen hangen in het kind van God (geloven dus niet wat de Schrift eigenlijk zegt) en willen de beloftes gedaan aan Israël opeisen, dit doen alle groeperingen. Ik ben het overigens niet in alles met Van Mierlo eens, maar met veel wel en met name dit boek is uiterst leerzaam.

Aristarkos

Mooi overzicht en samenvatting waarvoor dank. 
Persoonlijk laat ik me door geen enkele geloofsrichting de rol van Israël in de maag splitsen, maar ook laat ik me door geen enkele christen of andere mens aan het Joodse volk en het Joodse geloof onderwerpen met alle rare bijverschijnselen bovendien. Absurd dat men Christus zou willen vertellen dat Hij geen varkensvlees of bloedworst zou mogen eten.  

Jodenver(af)goding net zo absurd als Jodenverachting. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Plume:

Mooi overzicht en samenvatting waarvoor dank. 
Persoonlijk laat ik me door geen enkele geloofsrichting de rol van Israël in de maag splitsen, maar ook laat ik me door geen enkele christen of andere mens aan het Joodse volk en het Joodse geloof onderwerpen met alle rare bijverschijnselen bovendien. Absurd dat men Christus zou willen vertellen dat Hij geen varkensvlees of bloedworst zou mogen eten.  

Jodenver(af)goding net zo absurd als Jodenverachting. 

Ik begrijp niet goed wat je hiermee wilt zeggen, de rol van Israël staat duidelijk beschreven in de Schrift maar is maar de eerste stap op de weg der behoudenis... Je hebt blijkbaar iets in mijn post gelezen wat ik niet heb geschreven.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Aristarkos:

Ik begrijp niet goed wat je hiermee wilt zeggen, de rol van Israël staat duidelijk beschreven in de Schrift maar is maar de eerste stap op de weg der behoudenis... Je hebt blijkbaar iets in mijn post gelezen wat ik niet heb geschreven.

Aristarkos

Ik legde mijn positie uit, omdat  

a) je schreef dat “Groep 3 word dan ook niet het zegekanaal van God maar moeten de veelvuldige wijsheid Gods bekend maken aan de overheden en machten in de overhemelse (sferen) Ef. 3:10.”   Je schept hier een tegenstelling die er in mijn bericht waarop je reageerde niet is, alsof het bekend maken van de veelvuldige wijsheid aan de hemelingen geen zegen zou zijn. Zegen betekent heil, heilzaam, weldaad.  Alle dingen die je in het schema laat zien zijn heilzaam. Ik denk daarom dat je bevooroordeeld was, denkende dat ik (je zegt alle groeperingen) mij de rol van Israël toe zou bedenken - ik ben allergisch voor zulke verdenkingen en vind ze bijzonder benauwend  temeer omdat een belangrijk deel van de christenen ofwel de vervangingsleer aanhangt ofwel aan jodendomverafgoding doet en vaak gaat daar strijd over. Onzinnige strijd die zich keer op keer herhaalt.  Heel vervelend vind ik dat. 
 

b) er in andere topics weer oudtestamentische spijswetten binnensluipen bij sommige christenen. Dus in dit geval voor anderen opgemerkt. Als Christus in je leeft, waarom dan toch weer zich laten leren op het gebied van eten en drinken.  Dat is dan als tegen Hem zeggen dat Hij dit niet eten mag en dat niet.  Alsof iets wat de vlezen mens eet en dat de vlezen mens via de darm verlaat, Hem verontreinigen zou kunnen. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Plume:

Ik legde mijn positie uit, omdat  

a) je schreef dat “Groep 3 word dan ook niet het zegekanaal van God maar moeten de veelvuldige wijsheid Gods bekend maken aan de overheden en machten in de overhemelse (sferen) Ef. 3:10.”   Je schept hier een tegenstelling die er niet is, alsof het bekend maken van de veelvuldige wijsheid aan de hemelingen geen zegen zou zijn. Zegen betekent heil, heilzaam, weldaad.  Alle dingen die je in het schema laat zien zijn heilzaam. Ik denk daarom dat je bevooroordeeld was, denkende dat ik (je zegt alle groeperingen) mij de rol van Israël toe zou bedenken - ik ben allergisch voor zulke verdenkingen en vind ze bijzonder benauwend  temeer omdat een belangrijk deel van de christenen ofwel de vervangingsleer aanhangt ofwel aan jodendomverafgoding doet en vaak gaat daar strijd over. Onzinnige strijd die zich keer op keer herhaalt.  Heel vervelend vind ik dat. 
 

b) er in andere topics weer spijswetten binnensluipen bij sommige christenen. Dus voor anderen opgemerkt.

Nou dat heb je dan mis, ik heb je geen enkele rol toebedeelt, jammer dat je dat zo ziet. Het zegekanaal is niet voorbestemd aan een groep maar alle groepen brengen zegen. Met groeperingen bedoel ik alle christelijke kerken en niet jou. Waar je spijswetten vandaan haalt zie ik ook niet, Abraham b.v. werd geroepen als heiden en had niks met (spijs)wetten te maken en ik — als heiden — heb niks met wetten te maken. Rom. 4:13 zegt « Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs ».

Blijkbaar misverstand op misverstand.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Nou dat heb je dan mis, ik heb je geen enkele rol toebedeelt, jammer dat je dat zo ziet.

Okay. Bedankt voor de uitleg.

Citaat

Het zegekanaal is niet voorbestemd aan een groep maar alle groepen brengen zegen.

Eens. Ik sprak dan ook van “een” zegenkanaal.  Niet “het” zegenkanaal. 

Citaat

Met groeperingen bedoel ik alle christelijke kerken en niet jou.

Okay. Bedankt voor de uitleg. 

Citaat

Waar je spijswetten vandaan haalt zie ik ook niet, Abraham b.v. werd geroepen als heiden en had niks met (spijs)wetten te maken en ik — als heiden — heb niks met wetten te maken. Rom. 4:13 zegt « Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs ».

Mooi. Ja Abraham kwam uit Babylonië. God riep hem uit Haran. De bedeling van de wet was er toen nog niet. Abraham leefde in de bedeling van de belofte. 

Citaat

Blijkbaar misverstand op misverstand.

Nu dat valt ook wel mee. Misverstand opgelost.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-10-2019 om 22:28 zei Plume:

Aangaande 9/11: de Bijbel is er duidelijk over dat er geen zegen rust op winst die gemaakt wordt naar Babylonisch economisch model. Dat wil zeggen dat er ten koste van alles winst moest worden gemaakt. Ten tijde van 9/11 was het WTC het grootste centrale handelscentrum van de wereld geworden.  Binnen 1 uur tijd waren de torens verdwenen en de schade aan de economie was gigantisch. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Economic_effects_of_the_September_11_attacks

Lees nu eens Openbaring 18. 

Openbaringen 18 gaat over dodelijke ziekte, hongersnood en in vlammen opgaan in een dag, en verderop wordt gesproken over één uur.
Dus dat gaat duidelijk niet over 9/11. Er wordt zelfs uitdrukkelijk over Babylon gesproken. New York wordt écht niet genoemd. 

Het is wel erg goedkoop om, zoals in Openbaringen gebeurt, een aantal heel erge zaken die regelmatig voorkomen op één hoop te gooien, dat als profetie betitelen en als er dan eentje voorkomt, dat zien als het wonderbaarlijk uitkomen van die profetie.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Aristarkos:

Het is niet alleen overheen lezen, zoek maar eens in de Schrift op het woord « Alverzoening », dat staat er niet, het kan er wel uit afgeleid worden, b.v. uit 1 Cor. 15:28 « En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen ». Een duistere tekst voor velen, de Zoon is toch God? Hoe kan God nou onderworpen worden zoals de hoge criticus zal beweren.

Ik lees die tekst zo dat wanneer alle mensen - ooit - weer goden zijn geworden (gij zijt goden nochtans zult gij sterven als mensen), wanneer dus allen door de gedaanteverandering aan Jezus gelijk zijn geworden, is er geen heerschappij meer nodig, omdat zij dan allen heersen over de stoffelijkheid en de vergankelijkheid.  Dan zijn allen broers en zussen van Jezus geworden en aan Hem gelijk geworden. Wat Jezus dan teruggeeft aan de Vader is het koningschap. Alle kinderen van de Vader zijn dan immers weer terug in het Vaderhuis. 

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 29-10-2019 om 23:11 zei Thinkfree:

Hoe leg jij matheus 25 uit?

31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.

32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.

33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.

 

Die tekst lees ik als de afsluiting van een periode.  De gemeente is dan al bij en met Jezus en staan hier dus buiten (een andere misvatting van veel christenen is dat zij nog geoordeeld zouden worden). . De schapen - die willen dus naar Christus luisteren - gaan het duizendjarige rijk binnen en de bokken hebben nog zoveel verbetering nodig dat ze het duizendjarige rijk nog niet binnen kunnen. Het zou zelfs gemeen zijn om de bokken het duizendjarige rijk binnen te laten gaan, want die is niet afgestemd op hun wil. De bokken zullen de aioon doorbrengen in een gebied dat op hen aangepast is. Wij zouden dat hel noemen maar zij voelen zich er thuis. Zoals bijvoorbeeld criminelen zich thuisvoelen in de nacht (bij voorkeur ‘s nachts gaat het gespuis rond). 

Wat ‘eeuwige straf’ wordt genoemd is de straf van het niet binnen kunnen gaan in de toekomende eeuw (het duizendjarige rijk). Het is aionisch. Een straf is bij God geen altijddurende kwelling, maar beoogt altijd verbetering van de gekwelde. De hel is een kerkelijke uitvinding 

Meestal zeggen christenen vervolgens “jaaa, maar dan is het eeuwige leven óók aionisch en dus tijdelijk”.  Dat klopt, want aan het duizendjarige rijk komt ook een einde en de mensen in het duizendejarige rijk kunnen wel veel ouder worden dan nu maar zijn nog steeds sterfelijk en aan ziekte en veroudering onderhevig.  Eeuwig duidt op het tijdperk van de komende aioon (en daar staat de gemeente buiten, die is reeds onsterfelijk en heeft dan het lichaam van Christus ontvangen). Een aioon heeft niet de betekenis van een tijd zonder einde maar van een tijdsperiode.

Zie ook: https://goedbericht.nl/pkn-alverzoening/

Het duizendjarige rijk is een reclamevrije periode. De mensen die daar binnengaan leren niet van dominees en priesters over God, ze ondervinden daar direct zelf aan den lijve de gevolgen van het afwijken van Christus. Daarom zijn ze nog sterfelijk en moeten steeds genezen worden. Zo leren ze de liefde van Christus kennen, de goedheid van God inzien.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Plume:

er in andere topics weer oudtestamentische spijswetten binnensluipen bij sommige christenen. Dus in dit geval voor anderen opgemerkt. Als Christus in je leeft, waarom dan toch weer zich laten leren op het gebied van eten en drinken.  Dat is dan als tegen Hem zeggen dat Hij dit niet eten mag en dat niet.  Alsof iets wat de vlezen mens eet en dat de vlezen mens via de darm verlaat, Hem verontreinigen zou kunnen. 

Die spijswetten gelden dan ook niet meer, behalve het tot zich nemen van bloed. Dat kan je lezen in Handelingen. Dus opgeschreven NA het zoenoffer van Christus, dus nog steeds geldig voor ons.

Handelingen 15:28

Want de heilige geest en wij hebben besloten jullie geen verdere last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen:  29 blijf je onthouden van dingen die aan afgoden zijn geofferd, van bloed, van verstikt vlees en van seksuele immoraliteit. Als je je verre houdt van die dingen, zal het goed met je gaan. Wij wensen jullie het beste toe!’

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Plume:

Ik lees die tekst zo dat wanneer alle mensen - ooit - weer goden zijn geworden (gij zijt goden nochtans zult gij sterven als mensen), wanneer dus allen door de gedaanteverandering aan Jezus gelijk zijn geworden, is er geen heerschappij meer nodig, omdat zij dan allen heersen over de stoffelijkheid en de vergankelijkheid.  Dan zijn allen broers en zussen van Jezus geworden en aan Hem gelijk geworden. Wat Jezus dan teruggeeft aan de Vader is het koningschap. Alle kinderen van de Vader zijn dan immers weer terug in het Vaderhuis. 

Wat word er bedoeld met « goden » in Psa. 82?  In Hand. 7:43 gaat het over valse goden, dus zij die zich aanmatigen goden te zijn maar gewoon sterfelijk zijn en dat word ook in Psa 82 bedoelt mijns inziens. Lees de hele Psalm maar.

Zij die gelijkvormig worden gemaakt aan het verheerlijkt lichaam van Christus zijn geen broers meer maar volwassen man, lid van het lichaam van Christus en geen broeders des Heeren, zie b.v. Rom. 8:29 « Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen », dit is niet de laatste fase op de weg der behoudenis, want later word Paulus de grote verborgenheid geopenbaard. Hier worden zij gelijk aan het beeld van de Zoon, dus zonen Gods en daar praat Paulus over in zijn eerdere brieven, b.v. Galaten 4:7 « Zo dan, gij zijt niet meer een dienstknecht, maar een zoon; en indien gij een zoon zijt, zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus ». De heidenen (dus wij) kunnen geen deel krijgen aan de beloftes gedaan aan Israël, maar wel aan de belofte gedaan aan Abraham voor zijn besnijdenis, dus kunnen we zonen Gods worden (sterren des hemels), dit is uit genade, niet uit werken. Maar een zoon is nog geen volwassen man.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Aristarkos:

Waar staan jij en je vader dan in de Schrift?

Aristarkos

Jij sloot je vorige post af met de zin 'Maar een zoon is nog geen volwassen man'. Daar reageerde ik op, omdat dat niet klopt. Ook 

'Zij die gelijkvormig worden gemaakt aan het verheerlijkt lichaam van Christus zijn geen broers meer maar volwassen man, lid van het lichaam van Christus en geen broeders des Heeren, zie b.v. Rom. 8:29 « Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen »

klopt m.i. niet. Mijn broer en ik zijn beide volwassen mannen maar ook broers. Jij suggereert dat het één het ander uitsluit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid