Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Marcus 8 (NBG51):

34 En Hij riep de schare, met zijn discipelen, tot Zich en zeide tot hen: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.
35 Want ieder, die zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar ieder, die zijn leven verliezen zal om Mijnentwil en om des evangelies wil, die zal het behouden.

Dienen 'wij' dit in deze tijd letterlijk te nemen en zo ja; hoe? Hoe volg je iemand die (in elk geval nu) niet meer fysiek aanwezig is? Dienen we ons als voetveeg te laten behandelen? Is 'opkomen voor jezelf' iets slechts? Dienen we eigen lichamelijke en/of psychologische signalen dat we het rustiger aan moet doen o.i.d. te negeren? Als ik bovenstaande tekst letterlijk zou nemen zou ik op een gegeven moment voor de derde keer in een burn out terecht kunnen komen. En dat wil ik niet. Ben benieuwd of en hoe anderen hier over denken.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 59
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@TTC en @Fundamenteel aub jullie oeverloze gelul ergens anders voortzetten. Dit topic gaat over zelfverloochening. Ik heb een apart topic voor jullie aangemaakt:  

@Bastiaan, Fundamenteel heeft mij ook verschillende p-btjes gestuurd en ik heb hem advies gegeven (voor wat het waard is). Ik heb ook een link gestuurd via facebook naar de mensen in Oeganda. Ik

Je ‘moet’ dat niet geloven maar het is wel de waarheid die je kunt gaan zien als je De Weg bewandelt.  Op den duur zul je dergelijke figuren dan steeds minder vaak tot helemaal niet meer tegenkomen. J

De voetveeg is wat plat uitgedrukt. Het gaat erom dat je Hem eerst plaatst en anderen lief hebt zoals Hij ons lief had. Daartoe riep Hij op. Zo dringt me door dat mijn mening rond vluchtelingen zeer veralgemenend was en Hij wel hulp zou bieden waar nodig.

Je mag natuurlijk nog voor jezelf opkomen, maar waarom zou je dat nog doen als Hij eerst staat? Je keert beter de linkerwang om de negativiteit niet meer energie te geven. Vergeven en doorgaan, of zoiets :)

Onlangs het NT terug herlezen en toch op wat tegenstrijdigheden gebotst. Zo moet ik de vijand liefhebben maar mag ik anti christenen niet begroeten of in huis nemen. Mattheus begint overigens zeer fel maar versoepelt gaande weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

De voetveeg is wat plat uitgedrukt.

1 Korintiërs 4:

13 Worden wij gelasterd, wij blijven vriendelijk; wij zijn als het uitvaagsel der wereld geworden, als aller voetveeg, tot op dit ogenblik toe.

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Je mag natuurlijk nog voor jezelf opkomen, maar waarom zou je dat nog doen als Hij eerst staat? Je keert beter de linkerwang om de negativiteit niet meer energie te geven. Vergeven en doorgaan, of zoiets :)

Een nobel streven maar niet altijd uitvoerbaar. Vandaag fietste ik vanuit werk terug naar huis, over een éénrichtingsfietspad. Er kwam me een klootzak spookrijder tegemoet op een scooter, met hoge snelheid. M'n primaire impuls was: ik ga niet opzij. Laat hem maar lekker opzij gaan, hij hoort daar niet te rijden. Uiteindelijk bijna op de vuist. Wellicht was het verstandiger om wel opzij te gaan, dat had een hoop gedoe gescheeld. Ik had zoiets van 'f*ck you, ik hoef niet voor iedereen opzij te gaan.' Hij zat fout en had vervolgens nog een grote bek ook.

16 minuten geleden zei Fundamenteel:

Onlangs het NT terug herlezen en toch op wat tegenstrijdigheden gebotst. Zo moet ik de vijand liefhebben maar mag ik anti christenen niet begroeten of in huis nemen. Mattheus begint overigens zeer fel maar versoepelt gaande weg.

Bedoel je dit vers uit Mattheüs 10? 

14 En indien iemand u niet ontvangt of uw woorden niet hoort, verlaat dat huis of die stad en schudt het stof uwer voeten af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Bastiaan73:

1 Korintiërs 4:

13 Worden wij gelasterd, wij blijven vriendelijk; wij zijn als het uitvaagsel der wereld geworden, als aller voetveeg, tot op dit ogenblik toe.

Een nobel streven maar niet altijd uitvoerbaar. Vandaag fietste ik vanuit werk terug naar huis, over een éénrichtingsfietspad. Er kwam me een klootzak spookrijder tegemoet op een scooter, met hoge snelheid. M'n primaire impuls was: ik ga niet opzij. Laat hem maar lekker opzij gaan, hij hoort daar niet te rijden. Uiteindelijk bijna op de vuist. Wellicht was het verstandiger om wel opzij te gaan, dat had een hoop gedoe gescheeld. Ik had zoiets van 'f*ck you, ik hoef niet voor iedereen opzij te gaan.' Hij zat fout en had vervolgens nog een grote bek ook.

Bedoel je dit vers uit Mattheüs 10? 

14 En indien iemand u niet ontvangt of uw woorden niet hoort, verlaat dat huis of die stad en schudt het stof uwer voeten af.

Ik had het meer over de teksten uit 1 Johannes en 2 Johannes. 

Past toch maar een beetje op, beter opzij gaan dan een mes te vangen. Andere tijden vandaag, de dood loert rond iedere hoek. In mijn streek is dat zeer letterlijk te nemen.

Het is wel uitvoerbaar, als je jezelf loochent ? Haal je schouders op en leg het bij Christus of de Hoogste. Als je jezelf er in opdraait doe je er enkel jezelf maar kwaad mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Dienen 'wij' dit in deze tijd letterlijk te nemen en zo ja; hoe?

De boodschap is vrij duidelijk ja. Je ego moet aan de kant, hetgeen je te lijden hebt moet je opdragen aan Christus en je moet Hem in alles gehoorzamen, wil je werkelijk geluk en vrede vinden.
Hij wil jou niet slechts verbeteren, maar de oude mens in jou doden en je een nieuw mens maken, met een nieuwe manier van denken, geënt op Christus zelf. Dat vraagt dus alles van jou.
Waar veel mensen zowel hun eigen belangen als die van Christus willen waarborgen en zo een ingewikkeld dubbelspel proberen te spelen, zegt Christus heel eenvoudig: volg Mij. Meer heb je namelijk niet nodig en zijn juk is vele malen lichter als je je eraan overgeeft.

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Hoe volg je iemand die (in elk geval nu) niet meer fysiek aanwezig is?

Hij is aanwezig in en spreekt door de Kerk en is ook werkelijk tegenwoordig in de sacramenten. Maar het meest voornaam en intiem spreekt Hij in je geweten. Luister daar dus heel zorgvuldig naar en scherp het aan aan het Evangelie. Lees dus ook regelmatig de Schrift, in het bijzonder de evangelieën zelf.

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Dienen we ons als voetveeg te laten behandelen? Is 'opkomen voor jezelf' iets slechts?

Nee, maar naast je grenzen te bewaren, moet je ze wel verruimen. Net zoals een beginnend hardloper ook niet meteen de marathon zal lopen, maar wel zal moeten trainen en zichzelf steeds meer moeten uitdagen, om dat uiteindelijk wél te kunnen doen.
Je hoeft geen voetveeg te zijn, maar de kunst is om het geluk al te vinden in het gelukkig maken van anderen, los van of ze je daarvoor belonen of niet. Als je daarin op de juiste, door Hem geleide wijze groeit, dan zul je je uiteindelijk nooit als een voetveeg voelen, omdat het je simpelweg niets meer kan schelen.

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Dienen we eigen lichamelijke en/of psychologische signalen dat we het rustiger aan moet doen o.i.d. te negeren?

Nee. Net als bij een training moet je goed op jezelf blijven letten en je goed blijven voeden door het (dagelijks!) gebed, de sacramenten en de naastenliefde. Maar je moet wel bereid zijn steeds meer boven jezelf uit te stijgen en dus jezelf te harden in de strijd tegen het kwaad. God zal je alle genade geven die je daarvoor nodig hebt en de aanwijzingen om op goede wijze met zijn gaven om te gaan.

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Als ik bovenstaande tekst letterlijk zou nemen zou ik op een gegeven moment voor de derde keer in een burn out terecht kunnen komen. En dat wil ik niet.

Een burn-out ontstaat, even heel simpel gezegd, wanneer je jezelf overvraagd. Dat is dus niet de bedoeling. Je moet niet verder gaan dat God je aangeeft. En Hij spreekt dus ook direct in je geweten en laat je lichaam signalen geven als het te ver gaat.
Zoals ik al zei: wie begint met trainen, loopt niet meteen de marathon. Dat is dan vragen om problemen. Je kunt dan de marathon de schuld geven als je jezelf aan gort loopt, maar je kunt ook je bezinnen, opnieuw beginnen en je training bijstellen op je werkelijke niveau.
Uiteindelijk zul je hem dan lopen, er zelfs plezier aan beleven en misschien zelfs op zoek gaan naar zwaardere uitdagingen.

Blijf dicht bij jezelf, maar laat jezelf ook door God meenemen naar de hoogten en diepten van het geestelijk leven. Geef wat je wil ontvangen en durf de kleinste te zijn onder de mensen.
Richt de aandacht nooit op jezelf en neem zowel kritiek als complimenten bescheiden aan, belijd je zonden elke keer weer aan God en herstel wat je beschadigd, sta weer onverdroten op na elke val en luister goed naar je geweten.
Het kan dan zomaar gebeuren dat Gods liefdevolle genade je tot een levenswijze brengt waar je een tijd geleden van dacht dat die volstrekt onmogelijk was.

Besef je alleen wel dit: je kunt niets zonder Jezus. Die geestelijke groei zal niet gebeuren als je je niet totaal afhankelijk weet van Hem. Het bovennatuurlijke leven gaat veelal tegen de driften van de menselijke natuur in, dus kijk nooit naar wat mogelijk of onmogelijk zou zijn.
Kijk naar Jezus als je over de golven loopt en niet naar de golven zelf. Dan zal Hij jou de gaven geven die nodig zijn om als Hem te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Het is wel uitvoerbaar, als je jezelf loochent ? Haal je schouders op en leg het bij Christus of de Hoogste. Als je jezelf er in opdraait doe je er enkel jezelf maar kwaad mee.

Rationeel geef ik je gelijk. Maar er is ook nog zoiets als gevoel/emotie. Dat kan heel sterk zijn. Misschien een rare gedachte maar ik denk ineens aan Spock uit Star Trek. Heel veel gevoel en daardoor een sterke ratio nodig om e.e.a. te beteugelen/onderdrukken. Dat meen ik wel te herkennen.

@Robert Frans bedankt voor je uitgebreide reactie; ik kom er wellicht nog op terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Rationeel geef ik je gelijk. Maar er is ook nog zoiets als gevoel/emotie. Dat kan heel sterk zijn. Misschien een rare gedachte maar ik denk ineens aan Spock uit Star Trek. Heel veel gevoel en daardoor een sterke ratio nodig om e.e.a. te beteugelen/onderdrukken. Dat meen ik wel te herkennen.

@Robert Frans bedankt voor je uitgebreide reactie; ik kom er wellicht nog op terug.

Zoals geweten nemen gevoelens bij mij ook al eens de overhand, en dan ga ik total loss. Ik zou echt iemand kunnen vermoorden als die aan mijn dierbaren zou komen. Zonder schroom. 

Maar uiteindelijk, wat win ik erbij? Dan wint de boze en we zijn reeds gewonnen in Christus. 

Beheers je gevoelens, zeker als iemand niet opzij wilt gaan. Hier in de streek doen ze niet anders, met de buggy voor duwen en terwijl je van het OV stapt drummen ze zich er al op. Ik krijg daar de creepies van. Maar het is beter ermee leren omgaan voor mezelf en de linkerwang te keren, anders ben ik kluizenaar en daar is niemand van mijn dierbaren mee gediend. One step at a time, one step at a time. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Fundamenteel:

Zoals geweten nemen gevoelens bij mij ook al eens de overhand, en dan ga ik total loss. Ik zou echt iemand kunnen vermoorden als die aan mijn dierbaren zou komen. Zonder schroom. 

Elk mens is tot moord in staat. Het hangt van de omstandigheden af. Dat hoeven niet eens dierbaren te zijn. Het kan ook 'anoniem' onrecht zijn dat iets in je wezen triggert.

42 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar uiteindelijk, wat win ik erbij? Dan wint de boze en we zijn reeds gewonnen in Christus. 

Beheers je gevoelens, zeker als iemand niet opzij wilt gaan. Hier in de streek doen ze niet anders, met de buggy voor duwen en terwijl je van het OV stapt drummen ze zich er al op. Ik krijg daar de creepies van. Maar het is beter ermee leren omgaan voor mezelf en de linkerwang te keren, anders ben ik kluizenaar en daar is niemand van mijn dierbaren mee gediend. One step at a time, one step at a time. 

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de andere wang toekeren altijd de beste oplossing is. Als ik voor zo'n eikel opzij ga bevestig ik zijn ego. Is dat de bedoeling? Moet ik geloven dat de Heer dat individu onder handen neemt als ik zelf niks doe o.i.d.? Ik besef overigens dat dit niet heel veel weegt op de schaal van de wereld; het gaat me om het principe.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Elk mens is tot moord in staat. Het hangt van de omstandigheden af. Dat hoeven niet eens dierbaren te zijn. Het kan ook 'anoniem' onrecht zijn dat iets in je wezen triggert.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de andere wang toekeren altijd de beste oplossing is. Als ik voor zo'n eikel opzij ga bevestig ik zijn ego. Is dat de bedoeling? Moet ik geloven dat de Heer dat individu onder handen neemt als ik zelf niks doe o.i.d.? Ik besef overigens dat dit niet heel veel weegt op de schaal van de wereld; het gaat om het principe.

Maar het gaat toch niet over hen? Het gaat over u. Als je Hem telkens eerst plaats zal Hij u niet vergeten en dat is het enige wat telt. 

Laatst drong er een jong kereltje zich voor mijn vriendin, ik zei gewoon “ladies first, een beetje fatsoen mag wel he.” Beleefd gaat ook. Maar weet dat we in een wereld van zinloos geweld leven, het is beter zulke situaties niet op te zoeken maar de linkerwang te keren.

Niet zo lang geleden zou ik ook op mijn plaats staan, als anderen het belangrijker vinden een plaatsje op te eisen zegt dat meer over hen dan degene die geen waarde aan zijn /haar ego hecht. En mensen die denken dat alles van hen is zullen daar zeer bedrogen uitkomen. 

Als iemand mij wil slaan ga ik uiteraard ook niet de linkerwang keren, maar eigenlijk is dat wel hetgene we moeten doen. Anders geven we toe aan de boze. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als iemand mij wil slaan ga ik uiteraard ook niet de linkerwang keren, maar eigenlijk is dat wel hetgene we moeten doen. Anders geven we toe aan de boze. 

Mattheüs 5:

39 Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe

1 Petrus 5:

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

Jakobus 4:

7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

Mattheüs 5:

39 Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe

1 Petrus 5:

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

Jakobus 4:

7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

?

Als je de strijd tegen vlees en bloed gaat leveren werk je in de kaarten van den boze. Door te weerstaan wint ge. 

De duivel weerstaan is meer dan de linkerwang keren. Het is je vlees loochenen, want ons vlees hunkert naar wereldse middelen. Denk aan drank/drugs/ontucht/... 

We zijn wel geroepen te strijden tegen de boze krachten. Gedenk overheden en abortus bv. Anti semitisme is een fameus probleem in onze samenlevingen. Als een overheid een boycot van Israël handhaaft dienen we eigenlijk te betogen. Maar als ik christenen vandaag zie betogen is dat voor bet klimaat. “De wereld gaat eraan” etc slogans. Men kan niet meer verdwaald zijn, ze zijn gevangen door de misleiding van de politiek die de boze dienen. Daarom is onze wapenuitrusting zo belangrijk, fully armored zie je door de misleiding heen. 

Mijn mening is dat we in deze gekke tijden als christenen aan 1 touw moeten trekken. Maar we zijn verdeeld in het kleinste. Morgen zijn we dood en blijven onze kinderen met de puinhoop achter omdat we meeliepen in een waan. Beter leiden wij en politici door voorbeeld. Maar wie is bereid milieubewust te eten, drinken of gelijk wat te consumeren? De gemakzucht maakt ons onwaakzaam en lui, 

zo poog ik plastiek te vermijden, toch is dat quasi onmogelijk. Zelfs mijn vleesvervangers zijn in plastiek verpakt. Misschien eens zien hoe ik deze zelf kan maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Als je de strijd tegen vlees en bloed gaat leveren werk je in de kaarten van den boze. Door te weerstaan wint ge. 

Een hallucinatie is niet hetzelfde als een illusie die berust op een verkeerde interpretatie van een zintuiglijke waarneming van de buitenwereld, ze komen vooral voor in de waaktoestand en zijn derhalve anders te classificeren dan dromen. Zo had ik laatst nog een hallucinatie dat ik terecht was gekomen in een wereld waar altijd geldproblemen waren en de redenen daartoe waren haast ongeloofwaardig, toch geloofden mensen dat alsof het normaal was. Ik hoorde toen overal stemmen die me vanalles wilden doen geloven dat volledig indruist tegen het resultaat van m'n herstelonderzoek, normen, waarden en ethiek, alsof mensen me continu wilden misleiden en manipuleren. Echt, het was een vreselijke beleving, ik twijfel nu zelfs of het een illusie of een hallucinatie was, zo overweldigend was het. Ja, omdenken is een vak apart, meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als je de strijd tegen vlees en bloed gaat leveren werk je in de kaarten van den boze. Door te weerstaan wint ge. 

De duivel weerstaan is meer dan de linkerwang keren. Het is je vlees loochenen, want ons vlees hunkert naar wereldse middelen. Denk aan drank/drugs/ontucht/... 

We zijn wel geroepen te strijden tegen de boze krachten. Gedenk overheden en abortus bv. Anti semitisme is een fameus probleem in onze samenlevingen. Als een overheid een boycot van Israël handhaaft dienen we eigenlijk te betogen. Maar als ik christenen vandaag zie betogen is dat voor bet klimaat. “De wereld gaat eraan” etc slogans. Men kan niet meer verdwaald zijn, ze zijn gevangen door de misleiding van de politiek die de boze dienen. Daarom is onze wapenuitrusting zo belangrijk, fully armored zie je door de misleiding heen. 

Mijn mening is dat we in deze gekke tijden als christenen aan 1 touw moeten trekken. Maar we zijn verdeeld in het kleinste. Morgen zijn we dood en blijven onze kinderen met de puinhoop achter omdat we meeliepen in een waan. Beter leiden wij en politici door voorbeeld. Maar wie is bereid milieubewust te eten, drinken of gelijk wat te consumeren? De gemakzucht maakt ons onwaakzaam en lui, 

zo poog ik plastiek te vermijden, toch is dat quasi onmogelijk. Zelfs mijn vleesvervangers zijn in plastiek verpakt. Misschien eens zien hoe ik deze zelf kan maken.

Ik probeerde eigenlijk alleen de tegenstrijdigheid in de genoemde verzen te laten zien. Moeten we 'de boze/duivel' etc. nu wel of niet weerstaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Een hallucinatie is niet hetzelfde als een illusie die berust op een verkeerde interpretatie van een zintuiglijke waarneming van de buitenwereld, ze komen vooral voor in de waaktoestand en zijn derhalve anders te classificeren dan dromen. Zo had ik laatst nog een hallucinatie dat ik terecht was gekomen in een wereld waar altijd geldproblemen waren en de redenen daartoe waren haast ongeloofwaardig, toch geloofden mensen dat alsof het normaal was. Ik hoorde toen overal stemmen die me vanalles wilden doen geloven dat volledig indruist tegen het resultaat van m'n herstelonderzoek, normen, waarden en ethiek, alsof mensen me continu wilden misleiden en manipuleren. Echt, het was een vreselijke beleving, ik twijfel nu zelfs of het een illusie of een hallucinatie was, zo overweldigend was het. Ja, omdenken is een vak apart, meer niet.

Dmt gerookt ofzo? Haha

1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Ik probeerde eigenlijk alleen de tegenstrijdigheid in de genoemde verzen te laten zien. Moeten we 'de boze/duivel' etc. nu wel of niet weerstaan?

In Mattheus 5:39 gaat het erover dat je den boze niet wederstaat in de filosofie van oog om oog, tand om tand .

Dus zo heel tegenstrijdig is dat niet in de hele context, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

In Mattheus 5:39 gaat het erover dat je den boze niet wederstaat in de filosofie van oog om oog, tand om tand .

Dus zo heel tegenstrijdig is dat niet in de hele context, denk ik.

Om welke filosofie gaat het dan over in

1 Petrus 5:

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

Jakobus 4:

7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Bastiaan73:

Om welke filosofie gaat het dan over in

1 Petrus 5:

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

Jakobus 4:

7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

?

Weerstaan voor jezelf en bestrijden waar die nog invloed heeft, ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Bastiaan73:

Mattheüs 5:

39 Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe

1 Petrus 5:

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

Jakobus 4:

7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

?

Rookie ?

Wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar ......

Mattheüs spreekt over vlees en bloed,

1 peterus 5, over het geen waar wij wel tegen strijden. Namelijk boze krachten en machten in de lucht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thinkfree:
11 uur geleden zei Bastiaan73:

Mattheüs 5:

39 Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe

1 Petrus 5:

8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden.

Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

Jakobus 4:

7 Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

?

Rookie ?

Wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar ......

Mattheüs spreekt over vlees en bloed,

1 peterus 5, over het geen waar wij wel tegen strijden. Namelijk boze krachten en machten in de lucht.

Lichamelijk de andere wang toekeren en tegelijkertijd geestelijk weerstand bieden. Tegen wat? De neiging terug te slaan? Dat is geen boze kracht of macht in de lucht maar in je eigen psyche/systeem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Lichamelijk de andere wang toekeren en tegelijkertijd geestelijk weerstand bieden. Tegen wat? De neiging terug te slaan? Dat is geen boze kracht of macht in de lucht maar in je eigen psyche/systeem.

Lichamelijk, nederig en vergevingsgezind zijn. geestelijk ds volle wapenuitrusting aan en bestrijden, want het is de immaterieële wereld die vlees en bloed beïnvloed. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

Lichamelijk, nederig en vergevingsgezind zijn. geestelijk ds volle wapenuitrusting aan en bestrijden, want het is de immaterieële wereld die vlees en bloed beïnvloed. 

Als je @Dat beloof ik verbetert als hij 'k' typt i.p.v. 'ik' zou je ietsje kritischer naar je eigen manier van typen kunnen kijken.

  1. 'geestelijk' --> 'Geestelijk' (nieuwe zin na een punt dus beginnen met een hoofdletter)
  2. 'ds' --> 'de'
  3. 'immaterieële' --> 'immateriële'
  4. 'beïnvloed' --> 'beïnvloedt'

?

Inhoudelijk snap ik wat je bedoelt maar je suggereert met de woorden 'het is de immateriële wereld die vlees en bloed beïnvloedt' ook dat de materiële wereld vlees en bloed niet beïnvloedt. Dat is echter niet zo. Als ik bijvoorbeeld van mijn fiets (materiële wereld) val op de weg/straat (materiële wereld) en daar een schaafwond en een blauwe plek aan overhou, heeft de materiële wereld mijn vlees (schaafwond) en bloed (blauwe plek) wel degelijk beïnvloed*.

*: beïnvloed is hier een voltooid deelwoord.

1 uur geleden zei Thinkfree:

Ik denk dat het met onze twee wereldbeelden niet mogelijk is het immaterieële te bepraten, mijn antwoord is vanuit een christelijk perspectief. Niet wat de ander voor waar acht bij zichzelf.

Je maakt hier onderscheid tussen 'een christelijk perspectief' en 'wat de ander voor waar acht bij zichzelf'. Maar jij acht 'een christelijk perspectief' voor waar bij jezelf.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Begrijp je het niet?

Enigszins wel, heb gewoon geen zin dat nog te bespreken. Wil je geld? Ga ervoor! Wil je verandering? Doe het politiek if met spandoeken op straat. Maar over en het weer knikkeren helpt niets. Er zijn genoeg mensen te vinden die van een beetje geld na een dik jaar veel geld kunnen maken. Wat weerhoud je? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Bastiaan73:

Als je @Dat beloof ik verbetert als hij 'k' typt i.p.v. 'ik' 

Kan me dergelijke niet herinderen, meschien kun jij mijn geheugen opfrissen.

13 minuten geleden zei Bastiaan73:

Maar jij acht 'een christelijk perspectief' voor waar bij jezelf

Exact.

Verder waardeer ik je inzet bij mijn spellingscontrole, ben daar niet zo precies in. Ook niet echt mijn ding, mocht het je ergeren laat ik je daar vrij in te corrigeren, mijn zegen heb je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Thinkfree:
17 minuten geleden zei Bastiaan73:

Als je @Dat beloof ik verbetert als hij 'k' typt i.p.v. 'ik' 

Kan me dergelijke niet herinderen, meschien kun jij mijn geheugen opfrissen.

Sorry; het was nikie90.

4 minuten geleden zei Thinkfree:
18 minuten geleden zei Bastiaan73:

Maar jij acht 'een christelijk perspectief' voor waar bij jezelf

Exact.

Dan klopt de tegenstelling niet die je maakt in je eerdere reactie:

1 uur geleden zei Thinkfree:

Ik denk dat het met onze twee wereldbeelden niet mogelijk is het immaterieële te bepraten, mijn antwoord is vanuit een christelijk perspectief. Niet wat de ander voor waar acht bij zichzelf.

Door het woord 'niet' maak je onderscheid tussen enerzijds 'een christelijk perspectief' en anderzijds 'wat de ander voor waar acht bij zichzelf'. Maar bij jou is 'een christelijk perspectief' hetzelfde als wat je voor waar acht bij jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid