Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden zei Fundamenteel:

In Noa haar geval is de zaak complexer, maar ze heeft duidelijk niet de hulp gevonden die ze nodig had na alles geprobeerd te hebben.

Weer een kwestie van perspectief. In mijn optiek zit het vrij simpel: Ze wil dood en heeft daarbij alle hulp gekregen die ze nodig had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 104
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

12 jaar??? Serieus?  Ik wil dit filmpje graag met jullie delen, gemaakt door een Belgische psychiater.   

Dirk de Wachter, ik mag hem graag horen. In Nederland is hij ook populair.

@ Nicky, bedankt voor het filmpje. Mooi en waar. 

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Weer een kwestie van perspectief. In mijn optiek zit het vrij simpel: Ze wil dood en heeft daarbij alle hulp gekregen die ze nodig had.

Tjah, ze heeft wel actief hulpverlening gezocht, medicatie geprobeerd, ...

Ik vraag me af waarom ze dood wou en bepleit dan daar te handelen alvorens geschiedenis zich herhaalt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kaasjeskruid en @Fundamenteel onderstaande komt uit dit bericht.

Citaat

 

Maar er is geen sprake van euthanasie, zo meldt GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld, die nauw contact heeft en had met de familie en Noa zelf. "Haar familie en vrienden willen dat mensen weten dat ze niet overleed door euthanasie", twittert ze.

<knip...knip>

Volgens dagblad de Gelderlander, dat eerder ook berichtte over het boek van het meisje, overleed ze nadat ze was gestopt met eten en drinken. Ze werd daarbij begeleid door een medisch team, aldus de krant. Wat er zich heeft afgespeeld na het moment dat Pothoven stopte met eten en drinken, is bij de NOS niet bekend.

 

In zijn algemeenheid vraag ik mij af waarom iemand zijn doodswens niet gehonoreerd mag zien als daar zorgvuldig over is overlegd. Het is altijd nog beter dan maar gewoon voor de trein stappen of van de flat springen, waarmee je ook mensen die niet betrokken zijn raakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Mullog:

@Kaasjeskruid en @Fundamenteel onderstaande komt uit dit bericht.

In zijn algemeenheid vraag ik mij af waarom iemand zijn doodswens niet gehonoreerd mag zien als daar zorgvuldig over is overlegd. Het is altijd nog beter dan maar gewoon voor de trein stappen of van de flat springen, waarmee je ook mensen die niet betrokken zijn raakt.

Ik postte hier al eerder de vraag of die berichtgeving klopte. 

Het is niet beter. Maar als dit de situatie is mogen we ons er niet bij neerleggen. Ik zeg hiermee niet mensen hun leed rekken of naar ergere methodes doen grijpen, maar de oorzaak voorkomen bij anderen. Zodat het de volgende generaties beter mag gaan dan de generatie van nu. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Inderdaad broeder, zo zouden wij onstopbaar aan de gang moeten blijven. Ik denk dat dit ook je kruis opnemen is.

De oorzaak benoemen, bestrijden met de autoriteit van Jezus door het bekend te maken. 

Als steeds meer mensen dood willen, mentaal ziek worden, kan dit dan niet aan ons systeem liggen? Een systeem waar wij tot robotten geprogrammeerd worden en allemaal tot hetzelfde denken gekneed worden, waar alles steeds sneller moet gaan, etc.

We kunnen toch niet zeggen dat onze wereld comfortabel is, wie dat wel vindt heeft zich volgens mij geconformeerd aan een leugen. Arm, middenstand of rijk is een vage lijn wanneer het over het welzijn van de kinderen gaat. Veiligheid en geborgenheid zijn niet te koop.

Door de vele doden kan ik niet anders dan concluderen dat onze leiding faalt. Ze kunnen zichzelf verrijken, maar de zorgverlening en bejaardenzorg knoopt de eindjes aan elkaar terwijl mensen in vergelijking met de koopkracht steeds minder pensioen krijgen. Je werkt heel je leven om later geen bejaardenhulp te kunnen betalen en waar ze u omver lopen op het openbaar vervoer. Terwijl niets is aangepast op bejaarden en rolstoelgebruikers. Al deze vooruitzichten dragen er ongetwijfeld aan toe dat steeds minder mensen gemotiveerd tot leven zijn. Men kan de wereld helpen en daar alle middelen inzetten, maar is eigen volk depressief of oud, zijn ze het haantje. In Noa haar geval is de zaak complexer, maar ze heeft duidelijk niet de hulp gevonden die ze nodig had na alles geprobeerd te hebben. Dat bewijst glansrijk dat het anders moet. Jordy bewees dat hier ook, maar niets verandert omdat het gros liever herhaalt wat zwart op wit staat. Je gaf daar een voorbeeld van in het democratie onderwerp, mensen worden liever geleid dan zichzelf te leiden.

Je bent heel geëngageerd en dat getuigt in mijn optiek van een gezonde geest en een gezond hart. Tegelijkertijd zie ik het zelf zo dat het voorzegd is in de Bijbel dat er gebeuren zou wat er nu gebeurt. De liefde zou bekoelen, kinderen zouden niet meer naar hun ouders luisteren, kortom verharding. 

Persoonlijk doe ik in kleine kring wat ik kan en vertrouw op de Heer dat Hij ook voor mij zorgen zal. Op welke manier dan ook.  

Vroeger zou ik me ook zo hebben opgewonden als u, maar ik ben zelf toen stukgelopen op mijn engagement, waardoor ik juist helemaal niets meer betekenen kon voor een ander. Daar schiet niemand iets mee op.

bewerkt door Dolce Vita
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En waar bestaat deze uit?

Dat wordt al moeilijker, kom ik later op terug :) 

Kan je nu al concreet meegeven, hoe we cultureel gevormd zijn, daarop worden onze normen en waarden gebouwd waarop we de kaders van onze samenleving organiseren. Zo ook zorgverlening. Maar het is niet rechtvaardig de vinger van mensen te volgen die zich op de dood van anderen verrijken.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Dat wordt al moeilijker, kom ik later op terug :) 

Kan je nu al concreet meegeven, hoe we cultureel gevormd zijn, daarop worden onze normen en waarden gebouwd waarop we de kaders van onze samenleving organiseren. Zo ook zorgverlening. Maar het is niet rechtvaardig de vinger van mensen te volgen die zich op de dood van anderen verrijken.

Dan zou gerechtigheid dus kunnen bestaan uit een samenleving met de juiste cultuur. Maar welke juiste cultuur zou zoiets dan hebben kunnen voorkomen? Een cultuur waar gerechtigheid heerst. Maar welk recht had dit meisje in leven gehouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:
3 minuten geleden zei Mullog:

Waarom niet?

Omdat we moeten blijven voorkomen dat onze kinderen slachtoffers worden van een falend bestuur?

Ik wilde mijn bericht aanpassen, maar je was te snel :-) 

Waarom leg je het bij een falend bestuur? Er worden kinderen geboren die zaken overkomen. Daar hebben de ouders een verantwoordelijkheid in en naarmate het kind ouder wordt heeft het kind daar zelf ook een verantwoordelijkheid in. Waarom afwentelen op "het bestuur", een anonieme club van mensen, die nauwelijks iets weten van individuele gevallen. En je kunt ze dat nauwelijks kwalijk nemen want je kunt zelfs niet van een politicus in Den Haag verwachten dat hij weet wat er met een jongetje of een meisje ergens in het land precies gebeurt. Dat weet jij waarschijnlijk al niet van je buren twee deuren verder. 

En als je dat wel op die manier wilt dan hangen er binnen de kortste keren camera's bij je in huis, tot op de WC toe, en kun je niet meer bewegen zonder dat er iemand is die controleert wat je doet. 

Uiteindelijk zullen er altijd individuele gevallen zijn waar zaken mis gaan wat door niets en niemand voorkomen is (zelfs als dat gekund had, kijk maar naar onze Anne Faber). 

En met alle respect, christenen zijn tegen abortus maar hebben geen oplossingen voor ongewenste kinderen die dan gaan opgroeien in een omgeving waar minder toezicht, minder verantwoordelijkheidsgevoel, minder liefde en minder zorg is dan als ze wel gewenst zijn. En daar gaan we "het bestuur" dan ook weer op aanspreken? 

21 minuten geleden zei Fundamenteel:

Kan je nu al concreet meegeven, hoe we cultureel gevormd zijn, daarop worden onze normen en waarden gebouwd waarop we de kaders van onze samenleving organiseren

In de christelijke wereld is dat in basis het christendom. Dat is overal om je heen. De tien geboden, heb je naaste lief als jezelf, keer je vijand de andere wang toe, allemaal van dat soort dingen. En het verandert op details want tegenwoordig word er bijvoorbeeld anders tegen de lhbt gemeenschap aangekeken dan pakweg 50 jaar geleden. Maar in kern blijft het christendom staan. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

@Kaasjeskruid en @Fundamenteel onderstaande komt uit dit bericht.

Citaat

Maar er is geen sprake van euthanasie, zo meldt GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld, die nauw contact heeft en had met de familie en Noa zelf. "Haar familie en vrienden willen dat mensen weten dat ze niet overleed door euthanasie", twittert ze.

 

De precieze toedracht is vooralsnog onbekend. Het enige dat ik weet is dat anderen vinden dat er geen euthanasie is gepleegd. Volgens de NRC:

Citaat

Noa is zelf gestopt met eten en drinken. De Gelderlander schrijft dat Noa „werd begeleid door een medisch team”. Mogelijk om pijn en ongemak bij het sterven door palliatieve sedatie draaglijk te maken. Over de precieze omstandigheden rondom haar dood is verder niets bekend.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/06/voor-noa-was-de-dood-de-ultieme-manier-van-rust-a3962918

Zo lijkt het net of het om palliatieve zorg gaat. Maar dan vraag ik mij af waar dat medisch team uit bestond. Als dit mensen waren van de levenseindekliniek, wat hebben die met palliatieve zorg uit te staan?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is er mis met zaken helder krijgen voor een scherp zicht en een juiste beoordeling?

Niets, maar gezien de openheid die er gegeven is (ook al hebben ze @Kaasjeskruid niet geconsulteerd en in alle details gekend ?) is het veilig om aan te nemen dat alles binnen de wet gebeurd is. Laat de zaak verder rusten uit respect voor de nabestaanden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Mullog:

Niets, maar gezien de openheid die er gegeven is (ook al hebben ze @Kaasjeskruid niet geconsulteerd en in alle details gekend ?) is het veilig om aan te nemen dat alles binnen de wet gebeurd is. Laat de zaak verder rusten uit respect voor de nabestaanden. 

Ik maak mij dan ook geen zorgen over of het allemaal binnen de kaders van de Nederlandse wetgeving is gebeurd, maar wel over of er wel of niet sprake is van euthanasie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Mullog:

Wat gaat jou dat aan?

Omdat versterving door de Nederlandse wet wordt gezien als een natuurlijke dood en daarmee wellicht de ophef kan worden verklaard in het buitenland, waar het merendeel lijkt te denken dat ze geëuthanaseerd is. Bewuste versterving stuit natuurlijk op dezelfde principiële bezwaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Citaat:

Wat is euthanasie? Euthanasie is het actief beëindigen van een leven door een ander.

Wat is geen euthanasie?

Het afzien van verdere medische behandeling is geen euthanasie

Het toedienen van slaapmiddelen (palliatieve sedatie) is geen euthanasie

Het niet meer toedienen van vocht en voedsel is geen euthanasie 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Nicky O:

Citaat:

Wat is euthanasie? Euthanasie is het actief beëindigen van een leven door een ander.

Wat is geen euthanasie?

Het afzien van verdere medische behandeling is geen euthanasie

Het toedienen van slaapmiddelen (palliatieve sedatie) is geen euthanasie

Het niet meer toedienen van vocht en voedsel is geen euthanasie 

Dat snap ik. Echter als iemand een ander helpt bij bewust versterven, dan neigt het m.i. toch naar euthanasie.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid