Spring naar bijdragen

Overbevolkte aarde?


Aanbevolen berichten

16 minuten geleden zei nikie90:

Ik heb nooit zoiets gezegd 

Zoals ik al zei je doet je best me niet te begrijpen en nu zoek je ook nog eens voor een reden me te ontkrachten en legt woorden in mijn mond terwijl je schuilt achter eventueel onschuld van mensen die onthoofd zijn 

Weet je nog uw relativatie op pagina 5 ? Als ik je verkeerd las, mijn excuses. Maar ik interpreteerde dat jij in die afgeslachte christenen het werk van God zag. Daarom vroeg ik me af of je daar evengoed op zou reageren als op pagina 5 als het een dierbare bij u betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 487
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, zo is het volgens mij toch niet helemaal. Ik citeer uit deze pdf die op het internet te vinden is: Er komt niet opeens CO2 vrij als de plant doodgaat maar je produceert wel CO2 als je

Ik zou niet weten waarom het juist mij aan het denken behoort te zetten. Als je met 'moeten kiezen' één van die denominaties bedoelt: nee hoor dat moet ik helemaal niet.

ik heb veel compassie met de gewone mensen daar. Ik heb er lang gewoond en veel op gereisd. Het zijn voor het overgrote deel lieve mensen die alles voor je over hebben. De corrupte leiders die de boel

Posted Images

7 minuten geleden zei Sjofar:

Ja, de duivel zorgt in het algemeen voor dood en ellende. Maar soms is iets in toekomstig perspectief nodig, en dan denk ik dat God ook wel straft. God strafte in ieder geval in het OT, en God is nog altijd Ik ben Die Ik ben.

Ja de Armageddon komt op ons af en wee wee wee de goddelozen. Maar tot dan leven we onder genade en Jezus (Het Woord in het vlees) kwam niet onder ons leven om ons te slaan met een stok he. Neen Hij nam de kreupele zijn stok en zei: Loop! Hij ging naar de blinde en zei: Ziet! Hij ging naar de zondaar en zei: Ge zijt vergeven. 

Deze tijd is anders dan het OT. De dood (hoe ze ook komt nu) is geen straf van God tot Jezus Himself orde op zaken komt stellen. En als die tijd komt, zullen wij wederom allemaal verbaast zijn en zal het niet komen zoals we verwacht hadden. Doet de Nederlandse taal Gods Woord wel eer aan? Tuurlijk de essentie is bewaard gebleven, maar is alles wel zo letterlijk te nemen in de visioenen van Johannes in de openbaringen? De man had geen woorden voor de tech die hij in deze tijd aanschouwde, onthoud dat. Daar tasten we beter ook eens dieper eerder dan te denken dat God alleen de christenen en Joden zal redden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Fundamenteel:

Weet je nog uw relativatie op pagina 5 ? Als ik je verkeerd las, mijn excuses. Maar ik interpreteerde dat jij in die afgeslachte christenen het werk van God zag. Daarom vroeg ik me af of je daar evengoed op zou reageren als op pagina 5 als het een dierbare bij u betreft.

Citeer dan 

Ik zei dat je het niet kan weten, ik heb tot in detail uitgelegd hoe ik het zie hoe of wat/waarom 

Dan moet je stellen, hoe zou jij erop reageren als iemand zegt dat hij niet weet wat de reden is waarom je dierbare overleed en zegt dat Gd de situatie juist zou oordelen en zal doen wat juist is? Dat is wat je tegenspreekt 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja de Armageddon komt op ons af en wee wee wee de goddelozen. Maar tot dan leven we onder genade en Jezus (Het Woord in het vlees) kwam niet onder ons leven om ons te slaan met een stok he. Neen Hij nam de kreupele zijn stok en zei: Loop! Hij ging naar de blinde en zei: Ziet! Hij ging naar de zondaar en zei: Ge zijt vergeven. 

Ja, we krijgen veel kansen in ons leven om Gods genade te ontvangen.

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Deze tijd is anders dan het OT. De dood (hoe ze ook komt nu) is geen straf van God tot Jezus Himself orde op zaken komt stellen.

Ja, deze tijd is zeker anders dan het OT. Maar het is niet zo dat alles anders is. Denk bijvoorbeeld aan de tien geboden. Jezus maakt duidelijk dat Hij daar nog volledig achterstaat, en Hij legt uit hoe we het moeten nakomen. Van de veranderingen van het OT naar het NT kan je het eten van bijvoorbeeld varkensvlees nemen als voorbeeld. Maar weet je ook een Bijbeltekst waaruit is op te maken dat God in deze tijd niet meer straft met de dood op aarde? In ieder geval is ook dat thema wel veranderd t.o.v. het OT. Ik durf echter niet de dood als Gods straf op aarde volledig weg te cijferen. Ik denk wel dat God dit nog kan doen in bepaalde perspectieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei nikie90:

hoe zou jij erop reageren als iemand zegt dat hij niet weet wat de reden is waarom je dierbare overleed en zegt dat Gd de situatie juist zou oordelen en zal doen wat juist is? 

Ik ben wel benieuwd hoe iemand hier op reageert die een dierbare is verloren en hoe de oudere onder ons hier tegen over staan 

Misschien komt het wel verkeerd over 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Sjofar:

Ja, we krijgen veel kansen in ons leven om Gods genade te ontvangen.

Ja, deze tijd is zeker anders dan het OT. Maar het is niet zo dat alles anders is. Denk bijvoorbeeld aan de tien geboden. Jezus maakt duidelijk dat Hij daar nog volledig achterstaat, en Hij legt uit hoe we het moeten nakomen. Van de veranderingen van het OT naar het NT kan je het eten van bijvoorbeeld varkensvlees nemen als voorbeeld. Maar weet je ook een Bijbeltekst waaruit is op te maken dat God in deze tijd niet meer straft met de dood op aarde? In ieder geval is ook dat thema wel veranderd t.o.v. het OT. Ik durf echter niet de dood als Gods straf op aarde volledig weg te cijferen. Ik denk wel dat God dit nog kan doen in bepaalde perspectieven.

Varkensvlees niet alleen. Er was een tijd waar er straffen waren die door mensen werden uitgevoerd, stenigen oa. We kwamen onder de genadewet. Ik ben jonge aarde creationist dus het OT is zowat een fundamentele basis daarin. Maar mijn vraag is ook of onze westerse taal ons geloof wel eer aandoet? Ik kan niet citeren dat God ons niet zou straffen. Maar wel dat dit lijden op aarde de toorn van de duivel is en niet de hand van God. De duivel weet dat God zal ingrijpen dus het lijden zal toenemen. Misschien straft God wel mensen die dat echt verdienen, maar niet door onschuldigen te onthoofden door goddeloze mensen die de genade weigeren toe te passen he. Dat is de toorn van de duivel waarvoor Jezus en de openbaringen van Johannes ons waarschuwde. Het is vrij genadeloos bij de dood van een christen stil te staan in termen van: “ik kende hem/haar niet dus misschien verdiende ze het wel en is dit de hand van God.” Dacht iedereen zo het continent was vandaag reeds van onder ons poep geroofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Sjofar:

Ik denk niet dat een persoon die onschuldig was en vermoord werd, ook echt beloond wordt. Als deze in God geloofde wel ja.

Als bijvoorbeeld een moordenaar sterft in een auto-ongeluk, is dat denk ik niet direct een straf van God.

In het OT is in ieder geval regelmatig gestraft door God. Het NT is daar inderdaad minder mee gevuld. Daar wordt vooral over het eindoordeel gesproken.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Al durf ik niet uit te sluiten dat God nu op aarde niet meer straft. Hij gaat niet alle onrechtvaardigheden nu al bestraffen, maar misschien gebeurt er soms wel iets als dat voor de toekomst belangrijk is.

Ik weet het ook niet hoor. Maar ik ben ooit ontslagen door een drietal mensen van het management dat ons bedrijf had overgenomen. Ik heb toen een rechtszaak aangespannen die ik heb gewonnen, die ik mede had gestart omdat er anders nog meer mensen het slachtoffer zouden worden. Met die drie verantwoordelijken is het bepaald niet best afgelopen. Ik heb hier totaal geen leedvermaak bij. Ik denk eerder dat ik voor die mensen om vergeving had moeten bidden. De andere boodschap die ik door deze ervaring heb meegekregen is dat je beter van God´s kinderen kan afblijven. Zoals wij ook zeggen: `Je blijft met je poten van mijn kinderen af.`

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei nikie90:

Stel dat er veel kwaad in een plek gebeurt en Gd ziet het, wij zien het niet, wij kunnen het niet weten. Jij ziet slechts dat het christenen waren en keurt ze daarbij goed, wie weet waren ze heel kwaad in hun handelingen, of ze waren rechtvaardig en zijn ten onrechte van het leven beroofd. Maar Gd zal doen wat recht is, zijn ze ten onrechte vermoord dan zullen ze goed ontvangen of vice versa 

Zo gek is dat niet, Job was ook alles afgenomen ten onrechte maar was daarna dubbel zo veel beloond 

“Citeer dan” 

sorry het was pagina 4 waar het verder loopt tot 5. Al zeg je het niet zo letterlijk, in de context van wat we allemaal zeiden vond ik je vrij genadeloos over de dood gaan en zeg je dat alles in handen van God is. Akkoord, maar die afgeslachte christenen vragen wel aandacht en daarop zijn velen gebrainwasht en geconditioneerd het niet te doen, ze zijn zich daar niet van bewust. Maar Hitler krijgen we in een looping dagelijks op tv op docu kanalen. Wat daar in het midden oosten gebeurt moet men maar uitzoeken op de social media waar ze op censuur botsen. Geloof me, soms is er een gevecht nodig. En die tijd is nu. Niet in het vlees, maar tegen de duistere machten en dat doe je simpel door het bekend te maken en te verwerpen, eerder dan naar de achtergrond te dringen.

Er zijn maar weinig mensen die de aarde overbevolken en ons geloof zal daarin een druppel op een hete plaat worden. Tot de Heere komt natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Fundamenteel:

“Citeer dan” 

sorry het was pagina 4 waar het verder loopt tot 5. Al zeg je het niet zo letterlijk, in de context van wat we allemaal zeiden vond ik je vrij genadeloos over de dood gaan en zeg je dat alles in handen van God is. Akkoord, maar die afgeslachte christenen vragen wel aandacht en daarop zijn velen gebrainwasht en geconditioneerd het niet te doen, ze zijn zich daar niet van bewust. Maar Hitler krijgen we in een looping dagelijks op tv op docu kanalen. Wat daar in het midden oosten gebeurt moet men maar uitzoeken op de social media waar ze op censuur botsen. Geloof me, soms is er een gevecht nodig. En die tijd is nu. Niet in het vlees, maar tegen de duistere machten en dat doe je simpel door het bekend te maken en te verwerpen, eerder dan naar de achtergrond te dringen.

 Er zijn maar weinig mensen die de aarde overbevolken en ons geloof zal daarin een druppel op een hete plaat worden. Tot de Heere komt natuurlijk.

Dit is naar mijn mening weer een beetje dat complot denken, ik zie Hitler echt niet zo vaak in een looping dagelijks op tv wat een lulkoek, je krijgt één les in geschiedenis over de holocaust op de middelbare school en dat is het vooral omdat het zo recent is met af en toe een documentaire over de tweede wereldoorlog op televisie 

Het komt ook dicht in de buurt van antisemitisch complot denken want Hitler komt dagelijks op TV (wat niet zo is) en christenen daar hoor je helemaal niets over (terwijl ze een eigen zender hebben) en met 2.3 miljard zijn en als er tien christenen in een conflict in het midden oosten vermoord worden is het alsof jullie massaal afgeslacht worden, en als Israël voor zichzelf opkomt is het genocide

Dat is zo ergerlijk en leugenachtig 

Oja niet te vergeten Israël is ook verantwoordelijk voor de Russische revolutie natuurlijk niet te vergeten 

pffffff allemaal nazi propaganda 

Oja en dan zeggen buitenlanders nog dat ww2 zich nooit heeft plaatsgevonden, terwijl onze landschappen nog vol staan met de bunkers en kampen, en onze grootouders er nog van getuigen 

 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Fundamenteel:

Varkensvlees niet alleen. Er was een tijd waar er straffen waren die door mensen werden uitgevoerd, stenigen oa. We kwamen onder de genadewet. Ik ben jonge aarde creationist dus het OT is zowat een fundamentele basis daarin.

Ja, varkensvlees was slechts een voorbeeld.

59 minuten geleden zei Fundamenteel:

Maar mijn vraag is ook of onze westerse taal ons geloof wel eer aandoet?

Dat heb je helaas altijd wanneer je een vertaling maakt.

59 minuten geleden zei Fundamenteel:

Misschien straft God wel mensen die dat echt verdienen, maar niet door onschuldigen te onthoofden door goddeloze mensen die de genade weigeren toe te passen he.

Dat denk ik ook niet, al laat God het toe, aangezien God de duivel gewoon kan laten stoppen als dat Gods wil zou zijn.

55 minuten geleden zei Willempie:

Ik weet het ook niet hoor. Maar ik ben ooit ontslagen door een drietal mensen van het management dat ons bedrijf had overgenomen. Ik heb toen een rechtszaak aangespannen die ik heb gewonnen, die ik mede had gestart omdat er anders nog meer mensen het slachtoffer zouden worden. Met die drie verantwoordelijken is het bepaald niet best afgelopen. Ik heb hier totaal geen leedvermaak bij. Ik denk eerder dat ik voor die mensen om vergeving had moeten bidden. De andere boodschap die ik door deze ervaring heb meegekregen is dat je beter van God´s kinderen kan afblijven. Zoals wij ook zeggen: `Je blijft met je poten van mijn kinderen af.`

Uiteindelijk gaat het er ook om dat God degene is die straft, en wij niet. Wij hebben ook geen enkele goede reden om leedvermaak te hebben, stel dat iemand gestraft zou worden. Wij hebben onze redding slechts uit genade gekregen, we hebben het niet verdiend.

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Kennelijk is dat niet zijn wil.

Jawel, maar waarom doet Hij er zo lang over?

10 uur geleden zei nikie90:

Dit is naar mijn mening weer een beetje dat complot denken, ik zie Hitler echt niet zo vaak in een looping dagelijks op tv wat een lulkoek, je krijgt één les in geschiedenis over de holocaust op de middelbare school en dat is het vooral omdat het zo recent is met af en toe een documentaire over de tweede wereldoorlog op televisie 

Het komt ook dicht in de buurt van antisemitisch complot denken want Hitler komt dagelijks op TV (wat niet zo is) en christenen daar hoor je helemaal niets over (terwijl ze een eigen zender hebben) en met 2.3 miljard zijn en als er tien christenen in een conflict in het midden oosten vermoord worden is het alsof jullie massaal afgeslacht worden, en als Israël voor zichzelf opkomt is het genocide

Dat is zo ergerlijk en leugenachtig 

Oja niet te vergeten Israël is ook verantwoordelijk voor de Russische revolutie natuurlijk niet te vergeten 

pffffff allemaal nazi propaganda 

Oja en dan zeggen buitenlanders nog dat ww2 zich nooit heeft plaatsgevonden, terwijl onze landschappen nog vol staan met de bunkers en kampen, en onze grootouders er nog van getuigen 

 

Heb jij wel national geographic history en dergelijke? Laatst zei je nog dat je geen tv zag, hoe kan je daar dan op oordelen dat het lulkoek is? Wat leest en ziet u dan wel om te concluderen dat er geen complotten zijn?

9 uur geleden zei Sjofar:

Dat denk ik ook niet, al laat God het toe, aangezien God de duivel gewoon kan laten stoppen als dat Gods wil zou zijn.

De grote misleiding en verdrukking moet zich eest voltooien. Iedereen moet nog het teken van het beestensysteem krijgen. Wie het niet aanvaard zal sterven van de honger omdat die dan niets kan kopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Fundamenteel:

Heb jij wel national geographic history en dergelijke? Laatst zei je nog dat je geen tv zag, hoe kan je daar dan op oordelen dat het lulkoek is? Wat leest en ziet u dan wel om te concluderen dat er geen complotten zijn?

 

Kijk je doet weer allerlei aannames ik heb ten eerste nooit medegedeeld dat ik geen tv keek, ten tweede nooit gezegd dat er geen complotten bestaan 

Ik vraag me je intentie af waarom je altijd zulke aannames maakt

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Dat beloof ik:

Kennelijk is dat niet zijn wil.

Nu nog niet. Later gaat de duivel echt 'weggehaald' worden.

5 uur geleden zei Fundamenteel:

Jawel, maar waarom doet Hij er zo lang over?

Wij hebben de duivel binnengelaten, dus God heeft sowieso al geen schuld aan de ellende in de wereld, en ook is Hij dus niet verplicht om het weg te halen. God wil dat echter wel doen, al zullen er nog dingen moeten gebeuren op aarde voordat het zover is. Waarschijnlijk gaat ook niet alles in een klap gaan gebeuren. Het zal wel een periode zijn, zoals in Openbaringen staat.

5 uur geleden zei Fundamenteel:

De grote misleiding en verdrukking moet zich eest voltooien. Iedereen moet nog het teken van het beestensysteem krijgen. Wie het niet aanvaard zal sterven van de honger omdat die dan niets kan kopen.

Ja, dat is zijn de interpretaties van Openbaringen. Hoe we dat allemaal precies moeten begrijpen kunnen we moeilijk weten. Het is natuurlijk ook moeilijk voor te stellen voor ons. Denk bijvoorbeeld aan 23 september 2017. Toen stonden alle sterrenbeelden precies zoals in Openbaringen stond. We zijn niet opgenomen, maar er kan nog altijd iets anders zijn gebeurd of begonnen in de hemelse gewesten. Of het was echt niets; we zullen er later wel achter komen. Wat jij zegt van het teken van het beest, ken ik wel. Al ben ik benieuwd hoe dat precies zal werken.

3 uur geleden zei Mullog:

Voor mij heeft Hij het excuus dat Hij niet bestaat. Dan heb je geen last van dit soort vragen.

God heeft geen schuld bij ons, en hoeft al helemaal niet ons uit de penarie te helpen. God wil dat wel, daarom heeft Hij ons gered. Het einde van deze wereld moet nog komen, omdat het nu nog niet de tijd is. Maar ik denk dat dat moment toch wel dichtbij is, in deze tijd.

3 uur geleden zei thom:

Het Lichaam is wellicht nog niet compleet en wordt er nog gewacht op wat jubeltenen.

De Ark Christus is nog niet vol.

Ja, ook dat zullen waarschijnlijk redenen zijn voor waarom God nog 'wacht'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Sjofar:

God heeft geen schuld bij ons, en hoeft al helemaal niet ons uit de penarie te helpen. God wil dat wel, daarom heeft Hij ons gered. Het einde van deze wereld moet nog komen, omdat het nu nog niet de tijd is. Maar ik denk dat dat moment toch wel dichtbij is, in deze tijd.

Zoals in al die andere tijden? Jezus zelf heeft het al als eerste voorspeld

Citaat

"Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Matt. 24: 34).

En daarna komt deze lijst met voorspellingen. Maar daar zijn er een paar van in de toekomst. Misschien komen die wel uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Mullog:
1 uur geleden zei Sjofar:

God heeft geen schuld bij ons, en hoeft al helemaal niet ons uit de penarie te helpen. God wil dat wel, daarom heeft Hij ons gered. Het einde van deze wereld moet nog komen, omdat het nu nog niet de tijd is. Maar ik denk dat dat moment toch wel dichtbij is, in deze tijd.

Zoals in al die andere tijden? Jezus zelf heeft het al als eerste voorspeld

Je kan het niet zeker weten, daarom vind ik die voorspellingen, bijvoorbeeld die waarvan jij een link gaf, niet echt nuttig. Ik denk wel dat het dichterbij komt, ook als je kijkt naar de ontwikkelingen rond Israël. Het zijn maar gedachten, ik ga niet zo voorspellingen doen.

bewerkt door Sjofar
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Sjofar:

Wij hebben de duivel binnengelaten, dus God heeft sowieso al geen schuld aan de ellende in de wereld (...)

Als je Genesis letterlijk neemt klopt dit natuurlijk niet. De bijbelse God heeft de slang in het paradijs toegelaten. Of zou God de slang niet hebben opgemerkt? Dat zou God tot een niet alwetend en niet oplettend wezen maken en dan is God per definitie geen god meer. God reageerde volgens Genesis 3:11-19 nogal verontwaardigd op Adam en Eva; omdat ze beseften naakt te zijn. Dat was een mooie acteerprestatie van God; die verontwaardiging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Mullog:
Citaat

"Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren." (Matt. 24: 34).

En daarna komt deze lijst met voorspellingen. Maar daar zijn er een paar van in de toekomst. Misschien komen die wel uit.

De voorspellingen in de lijst neem ik toch niet direct serieus.

Dat Bijbelvers neem ik wel serieus, omdat het Jezus' woorden zijn.

Uit de Griekse grondtekst zou ik het letterlijk zo vertalen: 'Voorwaar, ik zeg jullie: Dit volk zal niet voorbij gaan voordat al die dingen zijn gebeurd.'

Je kan het inderdaad als 'generatie' vertalen, zoals in het door jou geciteerde. Mij lijkt het niet logisch dat Jezus bedoeld zou hebben dat de mensen die toen leefden het nog zouden meemaken. Je zou dat Griekse woord ook kunnen vertalen als: geboorte, nakomeling, afstamming, afkomst, familie, stam, ras, type, geboorteplaats, vaderland, ...

10 minuten geleden zei Bastiaan73:
1 uur geleden zei Sjofar:

Wij hebben de duivel binnengelaten, dus God heeft sowieso al geen schuld aan de ellende in de wereld (...)

Als je Genesis letterlijk neemt klopt dit natuurlijk niet. De bijbelse God heeft de slang in het paradijs toegelaten. Of zou God de slang niet hebben opgemerkt? Dat zou God tot een niet alwetend en niet oplettend wezen maken en dan is God per definitie geen god meer. God reageerde volgens Genesis 3:11-19 nogal verontwaardigd op Adam en Eva; omdat ze beseften naakt te zijn. Dat was een mooie acteerprestatie van God; die verontwaardiging.

Met 'de duivel binnenlaten' bedoel ik niet dat hij er eerst niet was. Ik bedoel dat wij hem hebben 'toegelaten', in de zin van goedkeuren dat hij er is. Wij hebben ervoor gekozen om te zondigen, dus de zonde hebben we letterlijk binnengelaten, door de duivel ruimte te gunnen. Dat wilde ik zeggen.

En over die 'acteerprestatie': in de hele Bijbel is wel te lezen dat God op die manier met ons spreekt. God staat natuurlijk buiten ruimte, tijd en materie, anders kon Hij het niet gemaakt hebben. Maar God heeft ervoor gekozen om ons daarbinnen te plaatsen, en communiceert ook naar binnen toe. Daarom wist God al wel dat Adam en Eva in de val van de duivel zouden trappen, zelfs voordat de duivel een gevallen engel was geworden, om maar een voorbeeld te noemen. God gaat dus met ons om zoals wijzelf gewend zijn te doen met elkaar, wij kennen niet anders. God komt dus eigenlijk naar ons 'niveau'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Sjofar:

God komt dus eigenlijk naar ons 'niveau'.

Soort van accommodatieleer?

Over de openbaring van Johannes: ik denk wel eens dat het een psychose was. En dat die 'openbaring' ook een soort van 'self-fulfilling prophecy' zou kunnen zijn. Dat als mensen er 'heilig' in geloven, ze er ook bewust of onbewust naar toe leven en op die manier wellicht ook aan toekomstige gebeurtenissen bijdragen. Ik denk dat ook wel eens niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Fundamenteel:
11 uur geleden zei Dat beloof ik:

Kennelijk is dat niet zijn wil.

Jawel, maar waarom doet Hij er zo lang over?

Dan ga je er van uit dat het nog gaat gebeuren.
De enige vast conclusie die je als gelovige kunt trekken is dat er tot nu toe niets gebeurd, ook al ga je er van uit dat het zijn wil is.
Maar als je er van uit gaat dat het zijn wil is, terwijl je ziet dat er niets gebeurt, dan is je uitgangspunt wellicht verkeerd.

3 uur geleden zei Sjofar:

Wij hebben de duivel binnengelaten, dus God heeft sowieso al geen schuld aan de ellende in de wereld, en ook is Hij dus niet verplicht om het weg te halen.

Als je denkt dat God deze wereld heeft geschapen, almachtig en alwetend is, dan kan er geen andere conclusie zijn dan dat hij schuld heeft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Soort van accommodatieleer?

Ja, soort van accommodatieleer.

1 uur geleden zei Bastiaan73:

Over de openbaring van Johannes: ik denk wel eens dat het een psychose was. En dat die 'openbaring' ook een soort van 'self-fulfilling prophecy' zou kunnen zijn. Dat als mensen er 'heilig' in geloven, ze er ook bewust of onbewust naar toe leven en op die manier wellicht ook aan toekomstige gebeurtenissen bijdragen. Ik denk dat ook wel eens niet.

Een psychose lijkt mij niet zo logisch. Hij zou er enorm door bezeten moeten zijn. Ook lijken mij zijn ideeën niet echt hetzelfde als wat toen in het algemeen aanvaard was. Er zal vast wel eens iets overeenkomen, maar over het algemeen is het volgens mij een volledig nieuwe inhoud. Die zou ofwel door Johannes zelf bedacht moeten zijn, ofwel door God aan Johannes geopenbaard.

24 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Als je denkt dat God deze wereld heeft geschapen, almachtig en alwetend is, dan kan er geen andere conclusie zijn dan dat hij schuld heeft.

Waarom zou God daar dan schuld in hebben? God is niet schuldig omdat iemand anders een zonde begaat binnen zijn schepping. Met almachtig en alwetend kan ik je al beter volgen, al ben ik het niet helemaal met je ideeën eens. In onze samenleving zou je iemand inderdaad schuldig kunnen verklaren als deze bijvoorbeeld een moord had kunnen voorkomen omdat hij of zij daarvoor daar al van op de hoogte was. Maar het is logisch dat dat voor God niet zo geldt, aangezien Hij in een totaal andere positie is. God is geen onderdeel van de schepping. Binnen de schepping is de wet, die bovendien door God is ingesteld vroeger. Vanuit evolutionistisch oogpunt zou bijvoorbeeld moord alleen maar handig zijn. Als iemand je in de weg staat, ruim je hem op. Ook voor overbevolking zou moord een prima oplossing zijn, volgens de evolutietheorie. De meest sterken zullen overleven, en zo een sterkere samenleving vormen. Het is omdat God vroeger de wet heeft ingesteld, dat we er nu niet zo over denken, gelukkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Sjofar:

God gaat volgens mij niet voor iedere dood een reden bedenken. God laat toe, maar God veroorzaakt niet het kwaad.

23 uur geleden zei nikie90:

In Jesaja zegt Gd wel dat hij beide het goede en het kwade laat gebeuren, maar alles voor rechtvaardige redenen 

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Ik vind het nogal wat, wat hier staat. Nog een keer?

Jesaja 45:7

SV Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

HSV Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

NBG Die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de Here, doe dit alles.

NBV die het licht vormt en het donker schept, die vrede maakt en onheil schept. Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.

NWV Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles.

WV Ik, die het licht vormt en de duisternis schept, die vrede maakt en onheil schept, Ik, Jahwe, ben het die dit alles doet.

NB de formeerder van licht en de schepper van duister, de maker van vrede en de schepper van kwaad,- ik, de Ene, ben de maker van dit alles! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Ik vind het nogal wat, wat hier staat. Nog een keer?

Jesaja 45:7

SV Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

HSV Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

NBG Die het licht formeer en de duisternis schep, die het heil bewerk en het onheil schep; Ik, de Here, doe dit alles.

NBV die het licht vormt en het donker schept, die vrede maakt en onheil schept. Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.

NWV Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles.

WV Ik, die het licht vormt en de duisternis schept, die vrede maakt en onheil schept, Ik, Jahwe, ben het die dit alles doet.

NB de formeerder van licht en de schepper van duister, de maker van vrede en de schepper van kwaad,- ik, de Ene, ben de maker van dit alles! 

De vers van SV komt het dichtst in de buurt van het hebreeuws/is een juiste vertaling 

Hoe kan je het verklaren als Gd rechtvaardigheid liefheeft en het kwaad haat?

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid