Spring naar bijdragen

Heeft God ...


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei sjako:

Juist wel.

Kunnen we dat misschien in het andere topic nader bespreken? Je zou dan zeggen dat God's creaties voor zichzelf zijn beginnen denken, en dat is dan geen creatie van God? 

Citaat

Bovendien was het geen creatie van God maar een bedenksel van mensen of hoogstens een demon.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 137
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Amen! Het geluid van een scheet is voor mij een bewijs dat God humor heeft.    

Humor en de Bijbel is geen combinatie. Daar waar er eens iemand wordt betrapt op lachen (bv Sara of Hagar) heeft dat direct negatieve gevolgen. Echter, sommige gelovigen kunnen wel degelijk humor he

Er is maar één iemand die echt geen greintje gevoel voor humor heeft en dat is de duivel. Met hem valt niet te lachen en hij heeft een hekel aan spot. Voor humor heb je immers relativeringsvermogen no

17 minuten geleden zei TTC:
1 uur geleden zei sjako:

Juist wel.

Kunnen we dat misschien in het andere topic nader bespreken? Je zou dan zeggen dat God's creaties voor zichzelf zijn beginnen denken, en dat is dan geen creatie van God? 

Citaat

Bovendien was het geen creatie van God maar een bedenksel van mensen of hoogstens een demon.

Baäl had waarschijnlijk een baäldag toen men eenmaal doorhad dat hij niet echt bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

Baäl had waarschijnlijk een baäldag toen men eenmaal doorhad dat hij niet echt bestaat.

Een schim in de wereld der illusoire verschijnselen waar God geloof aan hecht.

Hij baälde als een stekker in de stroom des defecte stopcontacten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

Zoals je eerder typte, humor is subjectief. Ik vind Laurel & Hardy tijdloos grappig, het is onschuldige humor.

Laurel en Hardy vindt ik dan weer zogenaamde onschuld en gedrag uit de zandbak. Pure kleuterfrustratie van twee infantiele volwassenen die rechtstreeks uit de DSM komen wandelen.

2 uur geleden zei Bastiaan73:

Tegenwoordig is humor vaak harder. De tijdgeest?

Dat waag ik te betwijfelen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Laurel en Hardy vindt ik dan weer zogenaamde onschuld en gedrag uit de zandbak. Pure kleuterfrustratie van twee infantiele volwassenen die rechtstreeks uit de DSM komen wandelen.

Daarom zijn ze nog steeds zo populair ? Ik ken geen andere komieken die zo goed kunnen timen als Laurel en Hardy.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Tomega:

Het typische aan de bijbel is dat het geen boek is van luchtigheid, maar een boek van diepe ernst en van de wetten van hemel en aarde, en van de veelbewogen geschiedenis van de mensheid.

Het verschijnsel is waargenomen door tal van filosofen, onder wie de Brit Bertrand Russell, die er het volgende over opmerkte: "In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn" :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei TTC:
18 uur geleden zei Tomega:

Het typische aan de bijbel is dat het geen boek is van luchtigheid, maar een boek van diepe ernst en van de wetten van hemel en aarde, en van de veelbewogen geschiedenis van de mensheid.

Het verschijnsel is waargenomen door tal van filosofen, onder wie de Brit Bertrand Russell, die er het volgende over opmerkte: "In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn" :)

Dat is inderdaad humor. Hoewel de thee nooit zo heet wordt gedronken als zij wordt geschonken, is de theepot van Russel volmaakt terug te vinden in de ellipsvormige kromming van het niets in de (tijd)ruimte, mits die lang genoeg als heilige waarheid wordt geleerd en generaties kinderen ermee zijn geïndoctrineerd. Dan zou afzien van dat geloof worden beschouwd als een teken van excentriciteit, en iemand die twijfelt zou in een verlicht tijdperk naar een psychiater worden gestuurd, of in een duister tijdperk worden verketterd. bron

Einstein zei daarover dat twee dingen oneindig zijn, het universum en de domheid van de mens.
Als dan de slimste zegt dat de rest zo dom is, waarom zou dan die rest die slimste volgen op argumenten van dom geloof alleen?

Of anders: hoe dom is het om van zelfverzekerdheid te spreken dat je alleen in een bootje op een grote oceaan zit,
als je alleen in een bootje op een grote oceaan dobbert?

Dus alvorens we komen tot het afschieten op gronden van te grote zelfverzekerdheid en te weinig twijfel,
is er een basisoverweging benodigd over de aanwezige mate van kenbaarheid van die realiteit, waarvan iemand overloopt.  

In dit geval is concreet het gesignaleerde verschijnsel van ernst.
Die ernst wordt niet gebaseerd op een mate van twijfel,
maar op erkenning van de omringende realiteit.

Slim en dom, komen hier op basis van dezelfde realiteit tot verschillende inzichten:
Slim twijfelt aan alle voorgespiegelde realiteiten, zonder eigen kennis en inzicht.
Dom is zelfverzekerd en gelooft blind. Want een ander heeft het voor hem uitgedacht.

Verlichting is niet overgeven in diep geloof.
Verlichting is een lamp van buiten die zelfs de dommerds inzicht geeft,
terwijl de slimmerds ernstiglijk worden geërgerd;
want hun slimheid brengt hen niets extra's. Het hindert en doet struikelen. 
En de dommerds wijzen hen terecht. 
Dat is humor. 

De bijbel wapent daartegen met de benadering van verlichting:
Wees wijs. Erken de alles beheersende onderlinge wetmatigheden.
Wees nuchter en waakzaam; doe geen stap vooruit zonder helder licht.
Niet links en niet rechts. Maar werk aan méér licht om de juiste weg te vinden,|
en de enige goede stap te maken. 

Kennis en geloof reiken elkaar hier de hand:
Pas in volkomen kennis wordt er een stap gedaan.
Maar die stap is dan bij uitstek een stap in geloof;
geloof dat vast overtuigd is, van de zekerheid van het weten.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Tomega:

Dat is inderdaad humor. Hoewel de thee nooit zo heet wordt gedronken als zij wordt geschonken, is de theepot van Russel volmaakt terug te vinden in de ellipsvormige kromming van het niets in de (tijd)ruimte, mits die lang genoeg als heilige waarheid wordt geleerd en generaties kinderen ermee zijn geïndoctrineerd. Dan zou afzien van dat geloof worden beschouwd als een teken van excentriciteit, en iemand die twijfelt zou in een verlicht tijdperk naar een psychiater worden gestuurd, of in een duister tijdperk worden verketterd. bron Einstein zei daarover dat twee dingen oneindig zijn, het universum en de domheid van de mens. Als dan de slimste zegt dat de rest zo dom is, waarom zou dan die rest die slimste volgen op argumenten van dom geloof alleen?

Weet niet goed wat je hier nu zo humoristisch aan vind eigenlijk, het gaat over mensen die elke dag lijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Tomega:

Hoewel de thee nooit zo heet wordt gedronken als zij wordt geschonken, is de theepot van Russel volmaakt terug te vinden in de ellipsvormige kromming van het niets in de (tijd)ruimte, mits die lang genoeg als heilige waarheid wordt geleerd en generaties kinderen ermee zijn geïndoctrineerd.

Hoe kan iets dat niet bestaat nu een vorm aannemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei TTC:
38 minuten geleden zei Tomega:

Dat is inderdaad humor. Hoewel de thee nooit zo heet wordt gedronken als zij wordt geschonken, is de theepot van Russel volmaakt terug te vinden in de ellipsvormige kromming van het niets in de (tijd)ruimte, mits die lang genoeg als heilige waarheid wordt geleerd en generaties kinderen ermee zijn geïndoctrineerd. Dan zou afzien van dat geloof worden beschouwd als een teken van excentriciteit, en iemand die twijfelt zou in een verlicht tijdperk naar een psychiater worden gestuurd, of in een duister tijdperk worden verketterd. bron Einstein zei daarover dat twee dingen oneindig zijn, het universum en de domheid van de mens. Als dan de slimste zegt dat de rest zo dom is, waarom zou dan die rest die slimste volgen op argumenten van dom geloof alleen?

Weet niet goed wat je hier nu zo humoristisch aan vind eigenlijk, het gaat over mensen die elke dag lijden.

1. Humor impliceert helemaal niet dat er geen lijden in is. Humor is wat anders dan vreugde of blijdschap.
2. Hoe leg jij de link tussen mensen die lijden en de theepot die wordt teruggevonden in het geloof van de tijd-ruimte?
Zou het niet juist voor de mensen die lijden en aan wie hulp is ontzegd, grappig zijn dat al die zo dom geïnvesteerde miljarden,
die zelfverzekerden helemaal niets anders zullen brengen, dan schaamte en belaching tot in de verste nageslachten??
Dat verdient misprijzing vanwege verkeerde prioriteiten, spot vanwege de zelfverzekerde intelligentie-claim die domheid begaat, en is grappig of humor voor wie oog heeft voor het dubbele erin het het ijdele ervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

God maakt uit het materiële niets iets.

Kwestie van loslaten en dan wordt materie zielloos, zoiets?

6 minuten geleden zei Tomega:

1. Humor impliceert helemaal niet dat er geen lijden in is. Humor is wat anders dan vreugde of blijdschap.

Ben jij dan in staat om nog te lachen wanneer er zoveel ellende is in de wereld? Zou ik wel vreemd vinden.

7 minuten geleden zei Tomega:

2. Hoe leg jij de link tussen mensen die lijden en de theepot die wordt teruggevonden in het geloof van de tijd-ruimte?

Je zei iets over Einstein en de oneindige domheid van de mens die het lijden voedt, dat van die theepot beschouw ik als een vorm van escapisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Tomega:

Humor impliceert helemaal niet dat er geen lijden in is. Humor is wat anders dan vreugde of blijdschap.

Inderdaad. Humor kan juist een relativeringsmethode zijn vanwege lijden. Clowns zijn vaak ook tragische figuren. Een lach én een traan. Nog een voorbeeld: Cliniclowns die het lijden van zieke kinderen een beetje proberen te verzachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Bastiaan73:

Clowns zijn vaak ook tragische figuren. Een lach én een traan. Nog een voorbeeld: Cliniclowns die het lijden van zieke kinderen een beetje proberen te verzachten.

Door ze voor de gek te houden? Stelletje laffe rattenvangers zijn het met hun Afrikaanse dodenmaskers, geïmiteerde vriendelijkheid en een hart van plastic. Pak mijn hand en dwaal af naar het beloofde fantasialand. Ik ben toch zeker geen vreemdeling...

Stelletje pipo's en met recht tragische figuren ?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Bastiaan73:

Inderdaad. Humor kan juist een relativeringsmethode zijn vanwege lijden. Clowns zijn vaak ook tragische figuren. Een lach én een traan. Nog een voorbeeld: Cliniclowns die het lijden van zieke kinderen een beetje proberen te verzachten.

Alles wegredeneren dan, lijkt meer op escapisme en het ontlopen van onze verantwoordelijkheid jegens anderen, niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:
24 minuten geleden zei Tomega:

1. Humor impliceert helemaal niet dat er geen lijden in is. Humor is wat anders dan vreugde of blijdschap.

Ben jij dan in staat om nog te lachen wanneer er zoveel ellende is in de wereld? Zou ik wel vreemd vinden.

Je miskent de aard en de intrinsieke kwaliteit van humor. Juist de ellende brengt mensen tot humor, die hen dan ook versterkt en de ellende relativeert.
Filosofen zeggen dan: de wil is bevrijd, en heeft de weg gevonden van ellende tot erbovenuit.

Je kunt het ook anders beanderen: Ben jij dan in staat om nog te huilen als er geen ellende is?
En de grap is dan dat als er helemaal geen ellende is, alles vlak wordt en zonder glans.
En de diepere laag is dat het dan mooier wordt gemaakt, dan het vlakke;
maar dan is er ineens die ellende dat je dat mooiere niet altijd of overal hebt.
De ellende is dan geboren. 

En zo leer je omgaan met de realiteit van deze wereld.
Lach de dood tegemoet, want je zult je niet door de dood laten leiden.
Treur om het mooiste, want het zal binnenkort vergaan.
Behoud het goede, want er is weinig goed, dat ook blijft.

Romeinen 12:14-19
Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet.
Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden.
Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen,
maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven.
Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. 
Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.
Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.
Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats;
want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

28 minuten geleden zei TTC:
34 minuten geleden zei Tomega:

2. Hoe leg jij de link tussen mensen die lijden en de theepot die wordt teruggevonden in het geloof van de tijd-ruimte?

Je zei iets over Einstein en de oneindige domheid van de mens die het lijden voedt, dat van die theepot beschouw ik als een vorm van escapisme.

Dat is opnieuw eigenlijk wel humor van je. Je bent niet de enige die zo denkt.
Als je het voorbeeld zou volgen, dan zie je dat jij die verlicht bent, denkt aan escapisme,
waarmee je precies voldoet aan het beeld van "naar de psychiater sturen".
Er is nog niet een haar op je hoofd die zich vragen stelt,
naar de strekking van de woorden en de inhoud van de boodschap.

Jij bent daarin niet anders dan een ander, noch anders dan ik.
Maar het onderscheid zit hierin, dat sommigen een sleutel krijgen
en dan ook onderzoeken of de sleutel misschien een deur opent;
terwijl vrijwel iedereen bij het zien van de sleutel,
volledig overtuigd is dat het niet zijn sleutel is, en niet zijn deur.

Wie niet zoekt, heeft niets meer over om nog te vinden.
Ik ben daarin echt niet zelfverzekerder dan jij.
Maar of iemand op een klein bootje is op een grote oceaan, of op de top van een hoge berg,
kunnen we niet weten als we de ogen niet opendoen, en de mist niet opgetrokken is.
En werkelijk humor is, dat er grote engelenscharen,
niets anders doen, dan gericht wolken opwerpen,
en kijkgaten creëren.

Dat relativeert onze eigen inbreng, en het geeft ook de richting
waarin we gedwongen worden om de oplossing te zoeken. 

Tunnelvisie krijg je overal, in verschillende vormen.
Er is tunnelvise van domheid, en er is tunnelvisie van verstand.
En er is tunnelvisie in geloof.
Maar ik geloof dat het kleine beetje dat we empirisch waarnemen,
voldoende veilige kennis geeft over aard en betekenis van de natuur,
in zowel een materiële als een geestelijke dimensie,
dat er geen ontsnappen aan is.
Geen escapisme, dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Tomega:

Je miskent de aard en de intrinsieke kwaliteit van humor. Juist de ellende brengt mensen tot humor, die hen dan ook versterkt en de ellende relativeert.

Straks ga je nog zeggen dat we oorlog voeren om eens goed te kunnen lachen, dat laat ik aan jou over. 

2 minuten geleden zei Tomega:

Als je het voorbeeld zou volgen, dan zie je dat jij die verlicht bent, denkt aan escapisme, waarmee je precies voldoet aan het beeld van "naar de psychiater sturen".

Verwar je hier escapisme niet met depersonalisatie? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Door ze voor de gek te houden? Stelletje laffe rattenvangers zijn het met hun Afrikaanse dodenmaskers, geïmiteerde vriendelijkheid en een hart van plastic. Pak mijn hand en dwaal af naar het beloofde fantasialand. Ik ben toch zeker geen vreemdeling...

Stelletje pipo's ?

Ik heb cliniclowns gezien bij héél kleine kinderen. Het bizarre werkelijk ongeloflijk stomme, is dat die clowns absoluut geen enkele associatieve aansluiting hebben met die kinderen. Met fopneuzen en grimage zijn ze gemaskerd alsof die kinderen van nog geen twee al dertig jaren Bassie en Adriaan hebben gezien. Terwijl zo'n kind behoefte en versterking nodig heeft van een oprechte lach, een oprecht meevoelen en een oprecht aanstekelijk werken, op de ziel van dat kind.

Gelukkig lost het (veronderstelde) probleem zich in de tijd vanzelf op; want een toekomende generatie groeit op (in deze karikatuur) die ziekte en verlatenheid associëren, met een rode fopneus, een hoop herrie en ballonnen; en men zal weer kwaliteit zoeken van de spontaniteit en blijdschap van degene die je liefhebben, of oprechte blijken van liefde en meeleven tonen. En met niet te vergeten: humor.

11 minuten geleden zei TTC:
12 minuten geleden zei Tomega:

Je miskent de aard en de intrinsieke kwaliteit van humor. Juist de ellende brengt mensen tot humor, die hen dan ook versterkt en de ellende relativeert.

Straks ga je nog zeggen dat we oorlog voeren om eens goed te kunnen lachen, dat laat ik aan jou over. 

Zo ken ik je weer. Je bent mijn held! Liet je je maar sturen..

11 minuten geleden zei TTC:
12 minuten geleden zei Tomega:

Als je het voorbeeld zou volgen, dan zie je dat jij die verlicht bent, denkt aan escapisme, waarmee je precies voldoet aan het beeld van "naar de psychiater sturen".

Verwar je hier escapisme niet met depersonalisatie? 

Dat moet jij zeggen!

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid